April 16, 2019

31 Bursa Malaysia Di Zaman BN Dan Di Zaman PH

Malaysia kini dikenali dan dilaporkan sebagai "World's worst share market". Baca di sini.



Semalam, Bloomberg telah menaikkan pangkat Bursa Malaysia menjadi bursa paling teruk dalam dunia untuk tahun 2019. Bukan senang untuk menjadi nombor satu di dunia. Tahniah kepada Menteri Kewayangan dan Menteri Ekonomi.

Bloomberg juga berpendapat bahawa harapan untuk Kerajaan PH menarik balik pelabur asing bagi memulihkan ekonomi semakin pudar setiap hari. Bloomberg juga mengesahkan bahawa Bursa Malaysia mencapai rekod tertinggi di bawah Kerajaan BN sebelum PRU14 tetapi kini sudah jatuh sebanyak 14%.

Pasaran-pasaran saham di dunia sedang dalam keadaan "rally" ataupun dalam trend menaik. Malangnya, Malaysia adalah satu-satu negara sahaja yang jatuh. Sebelum PRU14, Malaysia dikenali sebagai "World's longest running bull market". Baca di sini.

Kesimpulannya, dari 'World Longest Bull Market 'kepada 'Asia's Only / Sole Loser' kepada 'World's Worst and Boring Major Stock Market'. Dari 'Among the Most Stable Debt Market in Asia' kepada 'Being ditched by the world's largest Sovereign Funds' kepada nak kena dikeluarkan pula dari World Bond Index. Apa ada hal. Janji Najib jatuh.

31 comments:

Anonymous said...

PENYATUAN UMAH MENANG NANTINYA
999 TAUN LEASE TARIK SERTA MERTA
GERAI CINA KOLING ROBOH SEMUA
DUIT BAILOUT BILLION2 GANTI SEMULA


JANGAN BAGI MUKA TANGKAP MOKHZANI MIRZAN MUJAHIT LGE TONY PUA MARINA DAN KULA DAN HINDRAF

Anonymous said...

PENYATUAN UMAH MENANG NANTINYA
999 TAHUN LEASE TARIK SERTA MERTA
GERAI CINA KOLING ROBOH SEMUA
DUIT BAILOUT BILLION2 GANTI SEMULA


JANGAN BAGI MUKA TANGKAP MOKHZANI MIRZAN MUJAHIT LGE TONY PUA MARINA DAN KULA DAN HINDRAF

tunfatimah said...

kini tiada harapan. pelabur tarik diri dan tak nk melabur.

Anonymous said...

Kalau menang pru 15 pun..amat2 sulit nk naik kan balik ekonomi mesia..dh terlalu teruk..najib pun perlu kan7-8 tahun nk baik pulih dari hutang2 dan kerosakan oleh kroni2 pm 22 tahun

Anonymous said...

Tolong le bagi Peluang t diam untuk
pulihkan semua masaalah. Kita akan
jadi HARIMAU ASIA(BILA PULA JADI
HARIMAU ASIA?) bukan saja mustahil
malah jadi kucing kurap itu yg pasti
KERA-JAAN diterajui penyamun dgn
grombolan penyangak mampukah? Hampir
Setahun minta tambah 6 bulan lepas
TUH 4 TAHUN lagi supaya sempat dijarah reta rakyat.

Anonymous said...

TANGKAP ANAK CUCU MAMAK NI
BAILOUT BILLION2 BAYAR SEMULA
KITA KENA AJAR INI MAMAK KUTY
22 TAUN ROMPAK NO WAY KASI HALAL SUMA...


PUIIIII..

Jon said...

Nk stabilkan BURSA senang jooo bosss..

JV 50/50 dgan CHINA or JAPAN..

Ikut idea 2 TUN..

Hikhikikhik

Anonymous said...

Ekonomi mesia dari harimauasia dah bertukar jadi babisial.

Undang2 negara dari rule of law dah jadi rule of babisial.

Ini bukan sahaja kerana menteri2 pee.eh tu jer yang babisial malah segala penjawat lantikan pee.eh tu jugak semer babisial..
Dan setiap kepimpinan semua parti dalam pee.eh tu pun kepimpinan babisial.
Malah pekerja2 parti2 dalam pee.eh pun semua babisial.

Lampiran soalan.
1. Apakah keling tomas telah mwnuduh alahyarham mohdadib telah mencabut pintu van bomba dan menghentak kedadanya sendiri ketika bertugas ditempat kejadian yg membawa kematiannya???
Putarbelit karangan auta pejabat peguam negara munkin berbunga2taek yang dihias...namun segalanya bermaksud adib telah membunuh diri sewaktu bertugas.

#tomipigs.memang.celeng.

Anonymous said...

Salam tuan admin

saya amat menyokong tindakan ini


-TANGKAP MAHADEY LAKNATULLAH
-BEBASKAN DS NAJIB, DS ZAHID dan DATO AZEEZ RAHIM
-999 TAUN LEASE TARIK SERTA MERTA
-GERAI CINA KOLING ROBOH SEMUA
-JANGAN BAGI MUKA TANGKAP MOKHZANI MIRZAN MUJAHIT LGE TONY PUA MARINA DAN KULA DAN HINDRAF..


syaitan dan perompak besar diatas wajib ditahan dibawah Akta Jenayah
UMNO BN tolong jangan lembik bila ada kuasa. TOLONG JANGAN JADI PONDAN LAGI. Dakwa semua kes Mahaperompak 22 tahun dan tangkap konco2 jahatnya yang merupakan perancang utama memfitnah UMNO Najib.

Mesti bertindak balas dan tangkap syaitan2 di atas


Hancur PH Hancur!

Anonymous said...

Terdapat sekurang-kurangnya 10 transaksi antara RM5 juta dan RM40 juta yang dikaitkan dengan akaun Ambank bekas perdana menteri Najib Razak, SRC International Sdn Bhd dan anak syarikatnya, Gandingan Mentari Sdn Bhd.Azizul, 41, yang merupakan saksi kedua pendakwaan, memberi keterangan bahawa urus niaga melalui deposit dan pengeluaran itu ditunjukkan dalam dokumen bank yang diambil dari cawangan Ambank Jalan Raja Chulan, di Kuala Lumpur pada 6 Julai 2015.....x nk komen?

Anonymous said...

Kurang dan selemah mana pun kabinet MAHATHIR selagi tidak menipu dan curang pada rakyat maka IA kekal terbaik buat masa ini.

Terbaik kerana Malaysia tidak dapat menunjukan kepimpinan mana yang mampu buat masa in Dari segi logik akal..

Anonymous said...

Kelebihan MAHATHIR, dia BOLEH berdiri sendiri di padang yang rata.

Disokong bukan kerana takut kepadanya..

Disokong walaupun paling kedekut. ...no dedaks.

Sukar nak tapau, nak buli , nak blackmail MAHATHIR - no skandal

Yang BOLEH sekadar tembak angin, tin kosong seperti di bawah../Ulang cerita basi..

Anonymous said...

Mmg ramai yg sesal, pilih PH kepala dongga
Ramai juga, yang habis tertipu satu keluarga
Ingatkan dgn PH ini hidup kan jadi lebih lega
Tetapi kerana elak lubang terus terjun telaga

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Rega minyak dan tol masih serupa dulu juga
Barang keperluan pulak, semakin naik harga
Air kencing depa sajikan penghapus dahaga
Inilah yg dikata, 'sudah jatuh ditimpa tangga'

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous said...

dulu thn 98 kita mengalami kegawatan ekonomi yg berpunca drpd pemimpin yg korup yg mengamalkan kronisme nepotisme.. maka disalahkan soros, rakyat yg bahalol pun percaya knp singapore tak terjejas knp negara2 asia yg lain tak terjejas hanya msia,indon n thai shj yg terjejas...sapa pemimpin2 negara tersebut waktu itu..suharto dah lama kedlm, thaksin tak blh blk thai tp atuk kembali memerintah msia..sblm 98 bank dunia dah nasihat BNM jgn main forex sbb ia amat berisiko tinggi ttp biasalah atuk mana nak dgr ckp org dia rasa dia paling pandai dlm dunia akhirnya BNM rugi 30b..bila disoal jwb tak tahu tak ingat sy lupa habis cerita..sykt anak beranak rugi berbillion2 ringgit hutang bank tak blh nak byr maka disuruhnya bank merge supaya modal dpt disatukan..pergilah atuk ke singapore nak minta ehsan sbb atuk taknak pinjam imf nanti sykt anak beranak jatuh ke tangan asing katanya..singapor taknak bg pinjam sbb singapore bkn mcm rakyat msia yg blh dikelentong..maka blk lah atuk dgn dendam kesumat kpd singapore sbb taknak tlg sykt anak2 nya..disuruhnya paklah buat jmbtn bengkok paklah taknak bermusuh dgn paklah disuruh najib buat jmbtn bengkok najib taknak difitnahnya najib..skrg dah jd PM knp taknak buat jmbtn bengkok tu?jambatan yg blh menyebabkan berlaku peperangan jika dbuat spt biasalah mcm kes memali smpi skrg musa hitam jd kambing hitam.

Anonymous said...

PH menang PRU dengan cara menipu celaka
Janji2 manifesto PRU semuanya aota belaka
Dgn tekanan kos hidup, rakyat terus berduka
Bila sedar kena tipu mata hati rakyat terbuka

Bukan kesah pembangunan punya kerangka
Hal ekonomi dilantik 'majlis orng tua bangka'
Mentri kewangan LGE pula asyik silap angka
Ditipunya pasal hutang negara serupa puaka

Rakyat dijanjikan manisan, tetapi diberi cuka
Hapus tol di waktu malam, helah belit direka
Ditipu PTPTN golongan muda sgt tidak suka
Bohong jer kata nak hapus hutang peneroka

Nak tertipu mentah2 rakyat mmg tak sangka
Rakyat dilayan, semacam dgn monyet ungka
Mari perjuang rampas balik ini tanah pusaka
PRU-15, ayuh bersama, kita humban mereka

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous said...

DAP telah menipu dan memfitnah pemimpin2 BN sehingga mereka berjaya menang PRU14. Mereka sangat pakar dan bijak MENIPU orang2 Melayu. Sebagai tindak balas jom semua kita boikot kedai2 , produk2 dan apa saja yang berkaitan dengan DAP. Beralihlah kepada produk2 dan services2 yang disediakan oleh peniaga2 Muslim. InsyaAllah hidup akan lebih berkat. Ayuh mulakan hari ini.

Anonymous said...

Selagimana kerajaan PH melindungi menteri kewangan DAP yang kuat RASUAH (dalam kes rasuah terowong PP) selagi itulah pelabur2 terutama pelabur2 barat akan menarik keluar pelaburan mereka. Trend membawa keluar pelaburan dijangka akan berterusan selagimana kerajaan PH melindungi para perasuah! Maka hancur leburlah ekonomi dan legasi yang ditinggalkan Najib.

Anonymous said...

Ni belum lagi indeks jatuh bawah 1500 mata. Dulu babi-babi pee.eh yang doakan supaya indeks bursa jatuh sampai ke tahap tu. Aku cuma aminkan balik zaman pee.eh haram jadah ni memerintah. Tak salah kan?? Hahaha

Anonymous said...

JOMO:ECRL A SCAM TO COVER UP 1MDB
SCANDAL.
Pak Kadok:Menang sorak kampung
TERGADAI.
50% CHINA 50% JEPUN.
PEE EM:KITA SYAK SAJA SEBAB KOSNYA
BEGITU TINGGI.
Pak Pandir:Mulut kena suap pisang.
Bontot kena cangkut onak.

Anonymous said...

Mahathir no skandals?? Babi-babi pee.eh tertelan air kencing je percaya benda macam tu

tunfatimah said...

madey sendiri kaki tapau. memang lah kedekut dgn rakyat. dgn ank beranak dan kronies amat pemurah!

no scandal? jgn menidakkan fakta. berlambak lambak bailout dan failed projects. cuma hati ko tak terbuka jtk melihat.

tunfatimah said...

selagi ada 2 sistem pendakwaan di negara ini, jgn nk mengaku gomen pH telus , bebas rasuah dan korupsi.

rakyat voted for change in gomen 9/5/2018. rakyat can do it again PRU 15.

tunfatimah said...

skg ECRL is also a scam. Scam utk membodohkan rakyat. projek yg lebih kecil dikatakan jimat.

gomen pH yg dianggotai menteri2 bahalul , jgn anggap rakyat terima alasan daim diam2 kaut sakau! 😀

Anonymous said...

No skandal? Seriously bro? What year were you born? Yesterday? Jangan jadi naive bro, kalau dia tak duduk dalam PH dia sekali kena angkut ke mahkamah. LGE yang ada kes rasuah pun boleh suci bila PH menang. Anwar yang meliwat pun boleh bebas bila PH menang.
Wake up bro, berapa kilo dah telan dedak ni.

Anonymous said...

kalau Bossku didapati bersalah dalam kes 1MDB... ulang sekali lagi kes 1MDB bukan kes lain SRC dll yng bodo bodo... sila tangkap... no hal punya..

Ingay KES 1MDB... bukan SRC sila tangkap bossku...!!!


next pru mokhzani.. marina mirzan lge bang non kula waryamorti pun akan ditangkap jika melakukan kesalahan


kiikikikiki..

Anonymous said...

Dgn PH, sistem undang2 abis hancur binasa
Kalau sokong PH, org awam boleh berkuasa
Kiini, video sdg tular hangat, jadi isu semasa
Kreta polis, keling macai PH sekat & periksa

Mmg lah PH haprak ini, parti jahanam puaka
Penyokong2 merekaa samseng mcm celaka
Undang2 rimba ikut jer apa depa punya suka
Keta polis dipaksa berenti bonet diarah buka

Tindakan bro2 polis itu, kita ucapkan syabas
Silap gaya kepala polis2 tu puak PH tu tebas
Depa tu ramai, mari dgn berpuluh2 buah bas
Tapi kalau ditangkap pun, akan dikasi bebas

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous said...

Mahathir, Cukai GST Bakal Kembali?

Akhirnya secara tidak langsung Mahathir akui SST punca kerajaan Pee H tersepak kaki sendiri, hingga negara dihantui oleh masalah ekonomi dan kewangan yang meruncing, apa jua pelbagai sistem cukai terbaru dilaksanakan Pee H tidak menjadi, semuanya membawa bala demi bala yang berterusan kepada negara.

Mahathir bersama Menteri Kewangan yang bodoh tahap gaban, berada dalam keadaan terdesak, hilang punca dan mati kutu memikirkan bagaimana hendak memulihkan kerosakan yang mereka cipta dalam hampir 12 bulan ini.

Lebih menakutkan ada laporan yang dikeluarkan oleh FTSE Russel dari London hari ini telah memberi amaran bahawa mereka ingin menurunkan penarafan bon dan sukuk dari Malaysia. Mahathir makin cemas, Guan Eng jangan cerita laa..

Semakin mereka cuba semakin merosakkan, ibarat tikus membaiki labu. Contohnya ECRL terpaksa bina 1 stesen dengan kos bersamaan 5 stesen yang Dato Sri Najib Razak rangkakan. Malah dari hak milik 100% terpaksa dibahagikan kepada 50-50 dengan negara China.

Mahu tidak mahu Mahathir terpaksa buat juga kerana ini cara untuk yakinkan kembali para pelabur luar yang lari iaitu hampir 4 bilion ekuiti hilang. Dengan harapan China mahu beli kembali sawit Malaysia tapi takda MOU pun.

Negara ibarat sedang melantik tukang gali kubur sebagai PM dan tukang usung keranda bagi Menteri Kewangan. Iaitu Malaysia benar-benar bakal cipta hutang RM1 trilion dan bankrap. Oleh itu kerana ketakutan itu, kedua-duanya tiada pilihan untuk melaksanakan semula sistem cukai seperti GST iaitu terpaksa mengikut kembali 100% blueprint ekonomi yang dirangkakan Dato Sri Najib.

Tapi apa gunanya kerana Najib perlukan 9 tahun untuk pulihkan ekonomi dan kewangan yang hancur oleh PM ke 4 dan sekarang Mahathir ada tak masa 9 tahun setelah 70% ekuiti, aset dan rizab negara telah hilang entah kemana?....

Soal ini mereka sendiri tidak yakin dengan kerajaan Pee H, Guan Eng fikir hampir 20 tahun untuk pulih negara Anwar fikir hampir 10 tahun untuk pulih negara, Mahathir fikir 3 tahun, cuma Daim terlebih hebat fikir 6 bulan. Tapi sesiapa pun mereka tidak yakin dengan apa mereka buat hingga terpaksa fikir GST sebagai langkah akhir atau mereka tukar VAT iaitu sistem yang sama dengan GST ibarat tukar diapers Pampers kepada Huggies! .

#pee.eh.memang.hampeh.

Anonymous said...

Kes mengkhianati negara seperti melanggar perlembagaan dan raja2 sepatutnya diminimakan hukumannya dengan hukuman pancung dikhalayak ramai.
Jadi punahsihat2 dan menteri2 yg terlibat dengan menyokong untuk menandatangani statutrom yg telah secara sulit dan berkhianat ditandatangani itu hendaklah didakwa sebagai pengkhianat dan dihukum dengan hukuman minima yg tersebut diatas.
Rayuan boleh dibuat sekiranya penandatangani itu ditarikbalik dan diterima pehak zionis statutrom, tetapi mesti jugak didakwa dan dihukum paling ringan pun penjara seumurhidup dengan duapuluh sebatan civil.

☺��☺

tunfatimah said...

yg bela sgt madey tu ank cucu dia lah kot? tak perlu pi jauh..te guk saja kekayaan ank2 madey. masuk akai ka? itu pun kalau ada akai.

bertahun tahun jadi PM, kedah belum cukup maju! malah kyrang pembangunan.

tunfatimah said...

sain atau tidak statut rom tidak penting buat negara ketika ini

Keyakinan rendah pelabur2 luar adalah kerana polisi flip flop gomen pH yg menyebabkan keadaan ekonomi tidak menentu .

Anonymous said...

Mahadey Kutty memang tak ada skandal main belakang macam Nuar ,tapi skanda kewangan berlambak,hanya org bongok yg tak tahu atau org yg belum tumbuh gigi zaman Mahadey berkuasa kemudian bila dah dewasa malas nak membaca.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates