January 11, 2019

28 Tok Batin Diugut Adalah Kesalahan Pilihanraya, Mana SPR?



Belumpun sempat hari penamaan calon, Pakatan Harapan sudah buat hal.

Pertama, calon DAP, Memogram eh bukan, Manogaran memainkan sentimen perkauman dengan menuduh Orang Melayu tidak membeli kuih Orang Asli, maka orang Melayu tidak sokong Calon Orang Asli.

Kedua, seorang senator PKR, Bob Menolan mengugut Tok Batin supaya menyokong calon DAP jika tidak mahu kena lucut jawatan atau hilang gaji / elaun. Dengar audio di bawah.


Kenapa begitu kejam sehingga mengugut Tok Batin beserta masyarakat Orang Asli? Inii adalah suatu perbuatan yang melanggar Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, Akta 5, 9 (1).

Ketiga, pada ketika kempen pilihanraya inilah Menteri menggunakan aset Kerajaan untuk berkempen dengan memberi alasan menjalankan tugas harian. Contohnya Menteri Pertahanan, Mat Sabu.

28 comments:

cctv said...

kenapa mat sabun tak ke kem lapangan terbang sg.petani...kan tu lebih afdal
ialah nak naik kete dah tentu lambat ..jemm giler kat cameroon
pakai la aset mana yg boleh sementara masih pegang jawatan menhan

Anonymous said...

SPR..??? Sape tu...??? SuPiR pakatoon ke?? Kalau pada kerajaan pee.eh jangan ditanye apa2 kesalahan, semuanya SuPiR pee.eh akan buat2 bodoh.

Anonymous said...

Awat kayu PKR tu bebal sangat....die ingat ni zaman 1950an lagikah....deyyy tamby walls got ears lah ....yinnadei punya macha.....Kali ini hangpa tengok orang PH pi Sana pun nanti pandai cakap Tamil....dia punya upacara kemuncak ...bila Anwar turun gelangsng menari lagu Shivaji! Hangpa tunggulah hari second last sebelum undi!

Unknown said...

Setelah berkuasa , prinsip dicampakkan dalam kubang babi!
Singkirkan ph!


Unknown said...

Manogaran dan Manolan = adakah ini kebetulan? 2 manos = stupidity

Anonymous said...

Tidak ke mempornogram tu calon parti dapigs neo-bintangtiga maoistkomunis ala carte ideologinya?
Tidak ke gerombolan maoistkomunis dulu yg menyerang dan membunuh orang islam dibukit kepung dan selepas tentera jepun keluar Malaya?
Ni ada geng melayu yg pro matcelaka yg serang bukit kepong guna aset tentera untuk menjayakan agenda neo-b3 maoist ni apa ke hal nih?

Ni aku cuma bertanya je nih..
Takde nak tuduh2 atau mempitnah..
Cuma tanya je ni tau.

Anonymous said...

Minta Presiden SPR komen sket tentang samada etika senator diatas tu boleh ke idok? Kalau boleh takde la nagapa... Juga tentang kerenah Mat Sabu tiba2 je ada banyak aktiviti diCH dan gunakan helichopter?? Dikatakan SPR sekarang sangat bersih bagai budak baru lahir?

Anonymous said...

Presiden SPR tengah menikus? Takut kena buang keje dengan Kutty?

Anonymous said...

Presiden SPR patutnya rasa malu dengan orang awam yang lebih faham akan undang2 pilihanraya...

Unknown said...

Abg mat sibuk nmpk....dakwaan singapura ape citer bang mat..

Unknown said...

Abg mat sibuk nmpk....dakwaan singapura ape citer bang mat..

Unknown said...

Bob manolan telah menafikan apa yg keluar dari mulut dia sendiri. Agaknya dia pinjam mulut masa keluar statement mengugut tok batin. Hahaha...

Unknown said...

Kali ni jemput superstar Rajinikanth atas pentas! Hilang semua sakit lehiaq abg non.

Anonymous said...

Cara komonih nak tunjuk samseng tahi
kucing. Peraturan dicampak dalam
lubang taik. Keluarga 2 G (g string
Dan ganja) terpaksa bodek dinasur tua walaupun melanggar Peraturan. No
body above the law.

Unknown said...

Semenjak jadi senator dah pandai pandang rendah kpd kaum dia sendiri. Sepatutnya dia lebih memahami dan mengangkat martabat kaum org asal.

Anonymous said...

Bila Kutty kata kedudukannya ditentang dap, Non pula ke India, secara tak lansung mereka telah memenangi hati pengundi cina dan India di CH... Harap2 parti2 pembangkang lebih aggressive...

Anonymous said...

Agak2nya bila Pengerusi SPR nak bagi statement berkenaan penyalahgunaan aset2 kerajaan bila PH berkempen di CH?

Anonymous said...

Mahadey + Macai = Mahacai

Mahadey + PHundeks = MahaPHundeks

tokwancha said...

Si art harun tu ka? Tok sah cerita la. Puak ni sama ja dengan kepala dia

Anonymous said...

Unjuran dan penarafan ekonomi Malaysia semakin menurun – Najib
January 11, 2019 rhg

Agak merisaukan sebenarnya bila saya membaca setiap hari ada agensi dan bank luar negara menurunkan penarafan dan unjuran ekonomi kita.

Minggu lepas, Guan Eng marah apabila media utama Jepun, Nikkei mengeluarkan laporan yang sangat negatif tentang eknomi kita.

Guan Eng mengeluarkan kenyataan hari itu dan menuduh bahawa laporan Nikkei tidak tepat dan tidak memberi gambaran yang betul.

Hari Isnin, syarikat penarafan kredit antarabangsa Moody’s memberi amaran bahawa Sovereign Credit Rating (SCR) negara akan diturunkan taraf jika hutang dan defisit negara terus meningkat.

Agensi kerajaan RAM juga melaporkan bahawa keyakinan perniagaan tentang ekonomi kita bagi separuh tahun pertama tahun ini telah jatuh ke tahap paling rendah di dalam sejarah.

Semalam, Bank DBS dari Singapura juga menurunkan penarafan untuk Bursa Saham kita akibat dari ekonomi negara semakin lembab.

Pagi ini pula, institusi kewangan utama Jepun, Nomura menurunkan penarafan untuk saham Malaysia dan memberi amaran yang sama bahawa penarafan kredit negara bakal diturunkan juga.

Ini kerana hutang negara semakin bertambah akibat defisit kerajaan yang semakin naik bagi tahun 2018 dan 2019 berbanding defisit negara yang semakin menurun tiap-tiap tahun di bawah kerajaan BN.

Kalau defisit lebih tinggi, maka hutang negara naik dengan lebih cepat. Di bawah kerajaan PH, defisit negara jauh lebih tinggi berbanding kerajaan BN.

Nomura juga berpendapat bahawa kerajaan PH tidak membuat sebarang reformasi sejak menang untuk merangsangkan ekonomi.

Untuk makluman anda, BN tidak membayar sebarang dedak kepada Nikkei, DBS bank ataupun Nomura.

Guan Eng perlu mengaku bahawa ekonomi Malaysia sudah merosot dengan begitu ketara dan pantas selepas kerajaan PH menang pada PRU14.

Tetapi apa dia buat?

Kalau dia bukan sibuk jaja cerita dongeng hutang RM1 trilion dia atau membuat pusingan U, dia sibuk mencari gaduh.

Semalam, dia layan tuduhan WSJ tentang negara China.

Hari ini, dia gaduh dengan Sarawak dan MCA.

Malaysia kini benar-benar perlu diselamatkan.

Yang naik selepas PRU14 ialah harga barangan, tarif elektrik, gas dan air.

Yang turun: Najib, hujan, penarafan dan unjuran ekonomi negara kita.

Najib Razak

cctv said...

lepas ni boleh la zuraidah dan raja bahrin pulak guna aset helicopter untuk urusan "lawatan kerja" balai bomba cameroon

Anonymous said...

Nak wat camner,bak kata tajuddin,umnooo tinggal suara dan tangan dua kerat jer....

Anonymous said...

Bob Manolen pun dah pandai u turn sejak jadi balachi Pakartoon Haprak. Nampaknya gelap le peluang Monogram nak menang di CH.. he he he.

UNDILAH ⚖
JANGAN UNDI 🚀 + 🌺 = 🙉

Unknown said...

Org yg takda tangan pun boleh bawa motor cari rezki .

Dah menang, bersyukur jgn riak.

Anonymous said...

Kuasa spr x terpakai utk ph.hanya terpakai utk bn dan pas shj ye...

Anonymous said...

Kebetulan dua2 taik.

Anonymous said...

bersyukur sgt PH menang, xder riak dhati,walau sekelumit pun,x guna ayat maki hamun pun..marilah sama2 membina Malaysia Baru

Unknown said...

Maaf lah. Setakat ni tak nampak pun Malaysia Baru yg dijanjikan. Malaysia lama kitar semula adalah. Bak kata makcik kat CHighlands, jika ph nak undi kami sekali lagi, janji manipesto kena ada surat hitam putih oleh loya. Dah tak caya weh!

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates