July 19, 2018

63 Daging Waghyu Atau Daging Fakyu?


Apabila kecoh di media-media sosial menu hidangan daging waghyu untuk meja utama di Parlimen pada hari pertama persidangan, Pengurus Putrade Property Management Sdn Bhd, Wan Abdulah Wan Mohamad, tampil membuat penjelasan mengatakan, baca di sini,
Daging wagyu yang dihidangkan di meja Perdana Menteri dan tujuh lagi tetamu khas pada majlis angkat sumpah Ahli Parlimen, Isnin lalu hanya berharga RM280 sekilogram, bukannya RM2,000.
Kalau betul dakwaan bahawa daging waghyu yang dihidangkan berharga RM280 untuk sekilogram, saya ulang SATU KILOGRAM, ini merupakan daging waghyu yang paling murah bukan sahaja di Malaysia, tetapi mungkin juga di dunia. Restoren terkenal dengan hidangan daging waghyu, Restoren Mena'te juga tidak mampu mengsaingi harga yang murah berkenaan.

Satu artikel yang lengkap mengenai daging waghyu ditulis di The Straits Times bertajuk, "Halal Waghyu Beef From Japan Approved For Sales In Malaysia", baca di sini, berkata,
Wagyu sold at supermarkets is usually pre-cut into slices, according to what they would be used for. Very rarely would you find a big slab of uncut sirloin, for example, sitting out on the chiller shelves. This is because wagyu is expensive – depending on grade, Japanese wagyu imported into Malaysia could be priced from RM2,000 (S$678.17) per kilo – and you would need a knowledgeable butcher or chef to cut the meat into smaller pieces without wasting anything.
Kedua, Wan Abdullah turut menegaskan hidangan itu bukan ditempah oleh pengurusan Parlimen, sebaliknya pemberian ikhlas daripada katerer bagi meraikan kerajaan baharu dan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Jadi, persoalannya kenapa katerer hendak memperbodohkan Rakyat Malaysia dengan harga murah yang tidak masuk akal. Jawab sajalah, kami sememangnya tempah daging waghyu yang mahal, tanpa menggunakan wang Rakyat, untuk membodek Kerajaan Malaysia Baru. Kan senang?

Dalam perkembangan lain, Setiausaha Bahagian Komunikasi Korporat Parlimen, Tengku Nasaruddin Tengku Mohamed menjelaskan hidangan tersebut tidak ditempah pengurusan Parlimen. Sebaliknya, beliau berkata, sajian itu adalah menu tambahan yang disediakan pihak katerer bagi meraikan pelantikan Yang di-Pertua Dewan Rakyat yang baharu, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof. Tengku Nasaruddin berkata, baca di sini,
Untuk makluman, Parlimen tidak pernah berbelanja mewah bagi tujuan tersebut. Perbelanjaan adalah mengikut tatacara kewangan yang telah ditetapkan. Sebagai maklumat tambahan, kadar kelayakan bagi majlis tersebut adalah RM120 untuk seorang tetamu.
Namun Parlimen hanya meluluskan kadar RM50 untuk seorang bagi tujuan tersebut yang mana jumlah keseluruhan RM400 untuk kos hidangan meja utama seramai lapan tetamu.
Persoalan kedua adalah cukupkah kadar RM50 untuk seorang untuk menu seperti di bawah?

1. Dada Ayam Kuah Percik
2. Udang Harimau Goreng Mentega
3. Daging Lembu Waghyu Masak Kicap Kentang
4. Rusuk Kambing Goreng Berempah.
5. Tahu Jepun Kukus dengan Broccoli.

Nota Kaki - Bandingkan dengan menu tahun 2015 di bawah:

63 comments:

Anonymous said...

Jangan2 daging tiruan kot? Kan sekarang ni bnyk benda palsu & tiruan??

Anonymous said...

daging babilah apa lagi hahaha... kesian semua makan babi...

Anonymous said...

Kalo hangpa nak tau,tu rega SST.Rega GST 6% tu jdi 2000 rm
sekilo.

Anonymous said...

inilah dasar katerer org pakataik ... puak puak pakatan pun kuat menipu...dianya katerer pun menipu.... tulis wagyu...tapi daying kerbau yang dikasi haha... macam buku harapan... hapus gst tapi bagi sst yang lagi mahal hahaha... hapus ptptn tapi tak hapus gak... minyak rm1.5 ....semua dasar penipu

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh keh..... Ini daging wagyu made in langkawi. Diimport khas untuk mahadeywa keling sebab dah tua tak larat nak kunyah daging lembu tempatan hatta batang pinang sekalipun....... WAGYUWAKLU......

Muahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Dato Sri Mohd Shukri Abdull kena siasat mengenai menu tambahan ini takut ada unsur rasuah untuk kekal penguasaan/monopoli tender..kan kita ada rule of law..sebab takut nanti ada udang rimau di sebalik tomato.

Anonymous said...

Betul le tu rega daging wagyu ni sekilo RM 2,000 ke atas. Tapi katering beli cuma 100gm je utk hidangan di meja VIP. Cukup ke daging banyak tu nak dijamu 8 orang? Mungkin mereka sdg berdiet sebab utk membantu negara kita yg dah nak muflis.
Oh ya, Atok tak makan banyak, sikit je!

Anonymous said...

Betul ke di Jepun, lembu waghyu ni dibagi minum beer?
Tanya je! he he

Anonymous said...

Saya tidak halalkan diaorg makan sementara harga barang naik dan rakyat susah.

Anonymous said...

hina ke makan "batang pinang" daging tempatan RM38 sekilo.....??
kononnya hanya untuk 8 hidangan saja...abis tu MP yg lain tengok jer la.... kasta pariah kot??
nasib baik negara tengah bangkrup...sok bila dah kaya balik pasti ada menu daging naga 3 rasa kannn.....

Anonymous said...

Tak der pun menu tomato dfn ikan kembung. Kata berjiwa rakyat

Anonymous said...

Katerer rasuah 3 meja utk contract.

Sprm sila ambil tindakan kerana katerer sendiri mengaku.

Penjawat awam tak boleh hadiah mahal2 sampai 2k sekilo.

Anonymous said...


Midin senyap lately, sejak dibedah akibat kanser pankreas tahap4 kesihatan merosot
dan semakin buruk.Doktor jangka tidak lama lg. Banyak2 bertaubat, dosa2 besar yg dilakukan membeku akaun akan menekan rakyat yg tidak bersalah.
Lupakan nika, nyonya tu kan bini org

Anonymous said...

Katerer yg tidak bermoral, dgn merasuah madey adalah haram disisi islam. daging itu jatuh haram dan menjadi darah daging. Dgn mengharap rasuah itu utk mendapat habuan lain dimasa depan projek2 catering yg lain


Ps : Madey hanya terima bunga dan buah sahaja

Anonymous said...

Katerer yg tidak bermoral, dgn merasuah madey adalah haram disisi islam. daging itu jatuh haram dan menjadi darah daging. Dgn mengharap rasuah itu utk mendapat habuan lain dimasa depan projek2 catering yg lain


Ps : Madey hanya terima bunga dan buah sahaja

bom atom said...

pemimpin makan "daging"

rakyat mentedarah "tulang"


patutny masa BERSIDANG SEBULAN ni..bgikan MAKAN NASI KUKUS n NASI bajet je..cube rase ape yg RAKYAT rase..

Anonymous said...

...patutla mukhriz dulu terkejut harga daging local rm38....rupanya dia biasa makan daging rm2000....

Anonymous said...

alahai korang ni pun. kenalah bertimbangrasa sikit. kan ada orang tua kat situ. dah 93 tu. takkan nak bagi bubur ayam kut. agak agak la..

#donebackupmahacai

Anonymous said...

Patut menteri kdnk kata barang dah murah. Rm50 sorang bole makan mcm mcm bagai. Siap ada free complementary daging waghyu lagi.

Anonymous said...

Siapa kata rm50 tak boleh dapat menu yg macam tu.. Ikut congakan aku menu tu hanya berharga rm2.60 sahaja. Kerajaan sekarang amalkan perbelanjaan berjimat-cermat taww.. Hutang negara tinggi ni

Anonymous said...

Pusing putar belit jangan tak putar.. Rejim mahababi mahadeywa oiii!! Korang jatuhkan Najib dgn cara fitnah, semoga 100x fitnah akan kembali pd kera-jaan dajal mahadeywa haprak!

Anonymous said...

10:32 ini lawak.
Hahahahahah
Tomato rendang tomato kari
Masak kunyit tomato

Anonymous said...

Sapa caterer ni? nak oder pax utk rm50 tapi complimentary daging wagyu
Hahahah

Anonymous said...

Zaman madey, pengampu penjilat punggung pm mamak mula kembali aktif dengan 1001 cara!

Pm mamak xbegitu teruja kalau dipuji lisan.tapi kalau di'puji' dengan kebendaan. Tanam la 'modal' sikit..rasuah sopan si company katerer ni..mahadeywa amat seronok..nanti tunggula habuan kontrak atau habuan kateree ni 5 tahun menjilat.. SST 16%.. Katerer haramjadah sanggup meraikan pm celaka ni..lebih baik la ketere haramjadah ni pegi jamu anak yatim 2000 org dari jamu dagingemas kpd mahadeywa kepala perompak ni..

Dia dh mewah hidup kaya raya..daging apa yg dia tk makan mungkin dgg babi la kot

Anonymous said...

Kita buat tabung tomato.

Hahahah

Anonymous said...

Bg macai mcm tedbabi.. motto mereka makan daging babi pun ykpe..'asal bukan najib' je.m


#madeykepalapenyangak

Anonymous said...

aku gerenti mesti ada macai tomato terpikir harga wagyu tengah murah sebab gst 0%, lepas tu share sama sendiri untuk sedapkan hati

Anonymous said...

Caterer ada unsur rasuah nak lobi contract dgn hidangan percuma wagyu.

Penjawat awam tak boleh dapat hadiah mahal camni

Unsur rasuah disini.

Pemberi dan penerima.

Kalau dia bagi tomato.. aaa itu dibenarkan sbb tomato simbolik dgn perjuangan

Anonymous said...

besar selera pelahap pakatan nih, dlm keadaan negara muflis dan hutang 1trilion
sanggup mereka order makanan yg mahal2 & mewah, FYI PENEROKA BELUM TERIMA WANG SARA HIDUP
SEJAK 2 MINGGU YG LALU alamatnya berlaukkan biji sawit jerlah. dahla harga sawit merudum

Anonymous said...


Ini la cara madey..cara dia perintah 22 tahun dulu (kita tak tahu sangat sebab takde internet hjg jari) sama saja sampai skrg.

Dia teruja dgn kaki bodek kako jilat. Cer tgk zmn Najib, takde sape minat nak 'raikan' pm mavam ni punye berhingus..sebab no vakue nak merasuah..tak menjadi sebab DSN org yg clean dan cuba dimomokkan dia dirty.. Akhirnya Allah tunjuk.. Siapa sbnrnya dirty..

Sampai mcm tu elemen merasuah menbodek menjilat punggung kasta 'hidangan khas kasta pariah brahmin madey'.. Sekecil kecil perkara pun dah nampak dahsyat menipu..katerer penipu..putar belit sama shj dgn pm dn kera jaan mahapenipu skrg..


U ar so dirty shits ooohh mahadey laknatullah!!
#rinduzamannajib

Anonymous said...


RAKYAT TAK NAK WAGYU, KAMI NAK TOLL PERCUMA JE

Cencaluk said...

Wah catera mana ni aku pun nak guna tuk apa2 majlis kalau RM50.00 dengan menu mcm tu boleh bagi no.

Jangan lak nanti bila kat orang awam menunya hanya separuh dari hodangan yg dihidangkan di Parlimen

Snap menu tu tuk kegunaan dimasa hadapan

Jgn ubah hidangan menu tu k katerar nak sebijik cam kat Parlimen ngan harga RM50.00 sekepala

Anonymous said...

Statement WIN.

Anonymous said...

Lagi WIN... Kih kih kih.

Reforbasi Madeymugabe said...

Hebat macai uneducated di Malaysia ni....mereka lebih suka:

1. Manifesto janji kencing manis dari janji ditepati...

2. Cukai yang tak telus dan tak efisien dari yang terbukti telus dan cekap


Tak apa la, bukan setakat dapat harga tomato je murah, harga daging wagyu pun dah turun harga mendadak. Tu tak termasuk harga saham, getah, sawit, ringgit Malaysia pun turun juga..... Cukurrrrrrrr

Wakakakakakakakakakakakakakaka



KUALA LUMPUR 19 Julai – Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengakui cukai barang dan perkhidmatan (GST) adalah lebih telus berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

Guan Eng juga berkata, pelaksanaan SST yang dijangka bermula 1 September ini akan memberi impak terhadap harga barangan.

“Kita tidak menafikan, kalau sebut yang mana lebih telus tentunya GST lebih telus tetapi apabila sebut GST lebih telus maknanya GST itu boleh kutip cukai dengan luas dan mempunyai kesan ke atas rakyat.

“Sedangkan SST sungguhpun tidak setelus dan efisien seperti GST namun kesan kepada rakyat khususnya pengguna akhir yang kita beri tumpuan,” katanya ketika sesi Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT) dalam sidang Dewan Rakyat, hari ini.

Ted Manoff said...

Kemutan Nikka shahduuuuu

Anonymous said...



Duli kalo nampak najib duduk je kt meja makan beradap sikit dengan tetamu..beribu komen rba maki dari atas sanpai bawah.. bahasa bahasa 'perjuangan' ala nuor ketom mulalah 'dizikirkan'..
contoh 'zikir' aula' para mahacai 'asal najib tumbang'

"Najib / umno tak merasai kesusahan rakyat mendereta dengan kenaikan kos sara hidup..kenaikan harga barang oleh gst.."

"Najib Rosmah makan sedap...makcik pakcik felda menderita.."

bla..bla.. tu contoh auat 'sopan' diorang..tapi yang hardcore mcm blogger kd pondan sampah lgbt tu ayat penghasut die lagi yajam sarkastik menggambarkan najib buat bende haram..

Itulah cara mahacai pakatantaek menipu rakyat... tkpe asal najib tumbang kan..kan..kan. telann je fitnah..

Anonymous said...

Duit rm dah jatuh teruk..weaken.. Hage sawit getah takyah ckp le..madeywa kuttytaek xminat nk tahu..penganggur makin byk.. So amacam semua..???puas ati ke idak asal najib tumbang???!

ade yy msih 'bernafsu' lagi tgk.eajah Najib di parlimen smlm nak maki hamun die..dlm keadaan rakyat sdg ditipu mengharungi gelora kebodohan kesusahan..masih tak serik lagi tanam saham dosa pada DSNR..

Cer tgh blogger ampujilat mahadeytaek ..JELAPANG ..gilebabi mcm kd jgk..posting mcm n bn kerajaan

Anonymous said...

PM dihidang daging waghyu, wartawan (rakyat marhaen) dihidang daging khinzir

#ohmalaysiabaru

Anonymous said...

Ds shukri sila nangis lagi yea. Ada kes kena siasat nih

Anonymous said...

Apa nama,, sebenaq nya dagin Tu bujan dagin waghyu betui pun. Apa nama memang la caterer tu pi beli kat Tesco Taman Wahyu Kola Lumpuq nu, tp apa Nama dagin tu cuma getah sekerap tp apa nama depa potong2 la by nmpak macam dagin Waghyu. Apa Nama Kita mesti mengutamakan rakyat..

Yg Benar
Mentri Apa Nama

Anonymous said...

Ini win

Anonymous said...

Daging babi sial pukimak kat DAP dan golongan PH tomato seangkatan nya. Macai puak PH Bontot sumbat je dengan tomato.

Harga kambing sekg 40 kat kelantan. Harga daging lembu kat Giant 35 Hinggit seKG. Harga daging lembu tempatan 40 Hinggit. Ramai puak PH yang sokong sangat nak ubah ambil ngko. Yang pree air kencing Wakil Rakyat PH dan seangkatanya.

Sedap kan minuman air kencing PKR, DAP, Part Pan(tat), Warisan, dan semua blok PH.

Anonymous said...

Anon 12.20..
Ni nk habak mai..hang dengak pi..
Sebelum pru..sawit satu tan 430..lepas pru..375..bulan ni tk blk kg ambik buah..sbb ahad lepas..kawan ambik buah..harga 350 satu tan..mmg pekebun mkan berlauk kn sawit laa..kurang invome aku bulan ni..tk berbaloi balik ambik sawit..
## PH.. kroni dan proksi di utama kan
Rakyat mati tk makan..macai kena kencing.

Anonymous said...

Aku ingat ph perintah..ada la ckit kemajuan dr bn..
Rupa2nya..lagi melingkop..
Alhamdulillah aku tetap pangkah bn.tk terbabit dgn fitnah ph..
Fitnah makanan dajal yg direjam

Megat Panji Alam said...

Kalau najib tak perkenalkan daging wagyu ni tentu menteri lain tak kenal dan tak cuba makan.

Anonymous said...

Double win statement nih

Anonymous said...

siapa caterer ni...ada no tipon tak..?
ujung taun ni nk buat makan reunion murid tua sekolah lama..
boleh sgt la tu RM50 sorang....daging waghu kan
tak kan vvip tua renta je nk dijamu...kami ni pengundi PH pun patut dihargai jugak kan
siapa lah mereka tanpa undi kami

Reforbasi Madeymugabe said...

Kepada sesiapa yang terlalu mengharap dengan wang RM50 boleh penuh satu troli tu, jangan susah hati lagi lepas ni....

Waktu SST bermula nanti, berbekalkan RM 50, anda boleh melahap daging wagyuwaklu masak kicap bersama set menu dibawah:

1. Dada Ayam Kuah Percik
2. Udang Harimau Goreng Mentega
3. Rusuk Kambing Goreng Berempah.
4. Tahu Jepun Kukus dengan Broccoli.

Jangan cakap tokong tak payunggggg....

Keh keh keh keh keh keh

Anonymous said...

Menu 2015 salad gunting? Cream brule? Kahkahkah...

Anonymous said...

kelako tengok aksi fuziah salleh jawap soalan kat parlimen tadi....terkial kial berpusing pusing pening ...penghujungnya salahkan media pulak
astro ke tv3 ???? hihihihihihihihi
assmin lagi kelako..HSR dari 55b ke 67b ..ke 81b..akhirnya jadi 110b
kan dah pesan dulu...jangan pakai software excel yang guano eng guna tu ..banyak error
tapi pujian pada assmin...confiden berhujah walau kira kira salah....
ialah bakal presiden PKR kan ....

Anonymous said...

Mahacai peminum urin atok dah tak berani nak komen kat sini. Semua dah malu, kantoi sebab kesilapan memanipulasi GST.. keh he he he. Satu donia pakat dok gunakan GST, negara kita pulok yg mengundur 30 thn ke belakang.
SST membuncitkan perut peniaga & pengusaha, tapi mengempiskan kocek rakyat marhaen. Kera jaan badut!!

Anonymous said...

SILA IKUT PESANAN ATOK 93,
KALAU TAK NAK KENA SST, JANGAN BELI APA-APA. DOK SAJA NGANGA MAKAN ANGIN. MUNGKIN BOLEH KENYANG.
DAH BETUL-BETUL NYANYOK ORG TUA TU!!

Anonymous said...

Woi bahasa korang semua teruk betoi. Igtkan puak bekas pembangkang je bahasa gini. Tapi aku ketawa jugak. Lawak petang2 ni. Dahla laki terseliuh jatuh manhole ni. Terhibur walaupun bahasa korang mcm bontot tenuk wakakakakakakaka

Anonymous said...

Saja je nak bagi pemakan daging tu kena serangan gout? Hari ni elok aje datang parlimen tak sakit kaki.

Anonymous said...

anon 2.56pm,
Bahase kau pun ape kurangnya, macam bontot lembu fakyu!

Anonymous said...

atok93 kata duit najib bagi pergi buat haji haram, di ulang ulang bagi duit kepada rakyat duit haram, kali ni bagi makan meraikan kerajan PH yang belanjanya beribu ribu ni tak haram ke, bagi makan dulu, nanti adalah habuan catering majlis majlis parlimen tak payah sebutharga,..ot93 fikir fikir lah berapa lama nak nongkat dunia,...mungkin dah termimpi mimpi ajal dah dekat..

Reforbasi Madeymugabe said...

Menu 2015 salad gunting? Cream brule? Kahkahkah...

------------------------

Lebih baik dari dapat menu lembu ekor pendek... Tu kesukaan mat babun bersama gone end

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

jgn setakat nangis, guling2 atas jln..ataupun hempuk2 kepala kat dinding.

Anonymous said...

Moga pengencing dan penipu dari pakatan haprak dilaknat Allah

Anonymous said...

Hina lah tuan kalay atuk makan daging batang pinang..apa barang..tengoklah hobi atuk, naik kuda tau..bukan main dam haji macam warga emas seusia dengannya

Anonymous said...

Hahaha

Anonymous said...

betul tu. patut siasat...tapi jgn haraplah...kalau geng geng mahadey nie mana kena apa apa... guan eng court apa cite? shafei bedal apa cite?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates