June 8, 2018

103 Sayur Mahal? Guna Tanah Terbiar Untuk Bercucuk Tanam, Kata Menteri KDN



Bayangkan kalau dulu Menteri UMNO berkata kalau sayur mahal, tanam sendiri. Sudah pastinya berbakul sumpah seranah akan dilemparkan. Sekarang, penjilat-penjilat Kerajaan bagaikan lena mabuk ketum apabila dihidangkan dengan skrip yang sama.

Kedua, persoalan untuk menjadikan bidang pertanian sebagai sumber meningkatkan taraf hidup amat penting. Kita akui. Namun, di mana janji Kerajaan PH yang mendabik dada sebelum PRU14 dengan mengatakan, kami akan menghapuskan GST yang menyebabkan harga barangan naik. Adakah harga barangan murah sekarang berbanding dulu di bawah Kerajaan yang lama?

Ketiga, kenapakah Menteri yang bercakap mengenai pertanian adalah Menteri Dalam Negeri, TS Muhyiddin Yassin dan bukannya Menteri Pertanian Dan Asas Tani? 

Apa kaitan keselamatan negara dengan pertanian? Begitu juga apabila hari ini juga Menteri Pertahanan masak kuih samperit atas kapal perang. Apa kaitan Menteri jadi chef atas kapal perang negara dengan keselamatan ketenteraan? Selepas ini apa pula, bakar lemang dan rebus ketupat dalam kapal selam?

103 comments:

Anonymous said...

Menteri pertanian dah kena tampal mulut sejak cakap harga barang mahal sebab sabotage peniaga.
Lepas tu terus bisu dah....

Anonymous said...

Kalau suruh tanam sayur sendiri tak payah la cakap nak turun harga bahan mentah makanan. Isunya mani festo tu!

Anonymous said...

Berita camni takde pulak mkini nak siarkan. Takut memalukan pemimpin pakatan haprak. Haram jadah pny mkini.

Anonymous said...

Mat sabun ni merapu perasan diva padahal nampak ngok je wat camtu. Buat la kerja seperti yg ditugaskan. Nak promote diri pon jangan sampai rendahkan martabat buat keeje bodo.

Anonymous said...

♫ La la la la la ♪
Lagi legasi Najib akan diteruskan, tetapi dengan jenama baharu. PR1MA akan ditukar kepada Perumahan Rakyat Harapan Malaysia (PERAM) ??? keh keh keh

Anonymous said...

Malaysia makin jadi negara komedian. Mungkin akan keluar kenyataan sebegini nanti:

Beras mahal, kena tanam padi sendiri dalam pasu.. keh keh keh,
Harga ikan mahal di pasar, nanti Menteri Pertanian bagi batang pancing utk belajar tangkap ikan.. kui kui kui,
Minyak mahal, korek belakang rumah cari minyak sendiri.. hi hi hi,
Harga kereta mahal, naik basikal je.. kah kah kah,
Harga spender & boxer mahal, belajar jahit sediri utk jimatkan kos.. he he he,
Harga rumah mahal, bla bla bla bla...... ZZZZZZZZZZZZ

Anonymous said...

Takde improvement macam gini .. uneducated solution ... damn

Anonymous said...

SEBAB ....TOTOK JIDIN NI TUNGGUL KAYU.....

Anonymous said...

Mana ada harga sayur mahal? Sekarang harga sayur tengah turun berbanding hujung tahun lepas dan awal tahun ini. Jangan nak bohong.

Anonymous said...

Walaupun kita penyokong BN , takkan lah semua cakap pemimpin PH kita nak politik kan . Saya setuju dengan cakap Muhyidin . Saya lihat ramai orang beli barangan keperluan dapor sampai serai pun beli . Takkan lah serai pun tak boleh tanam . Itu melampau laa tu . Bukan susah sangat tanam serai . Ini sebagai contoh .

Saya banyak tanam rempah ratus di keliling rumah sebagai contoh serai , daun kari , daun pandan dan kunyit . Segar dan percuma .

.

Anonymous said...


Menteri PH cap ayam..... Kalau macam.ni punya menteri aku pun boleh jadi menteri.

Anonymous said...

"Chef de Mission" Mat mahu melawan kehebatan Chef Wan dengan memasak kuih Raya di dalam kapal perang. lol
Harap2 anggota tentera kita pula tidak terlalu sibuk memasak makanan di dapur mes pegawai selepas bersemuka dengan Chef Mat sampai terlupa tugasan penting iaitu menjaga keselamatan rakyat dan pertahanan negara...

Anonymous said...

Tak ada apa perubahan pun...hanya sekularisma makin meningkat...agama Islam makin tersepit...
MalaysianMalaysia...MalaysialBaru(a)...
Hampehh...

Anonymous said...


Saya sedih membaca seranan pelbagai pihak dari PH yang menyarankan supaya pihak PDRM menghenti siasatan terhadap A Kadir Yasin atas artikel yang menghina Agong.

Anwar sendiri mengkritik A Kadir Yasin,

Hanya Naina Marikan (UMNO) yang memuji PDRM..... Sepatutnya lebih ramai ketua2 UMNO memuji tindakan PDRM supaya PDRM dapat meneruskan siasatan tersebut tanpa di gugat oleh PH.


Anonymous said...

Nak tanya pak menteri Pakaton.

Kalau nak makan broccoli, cauliflower, potato, asparagus & zucchini pun kena tanam sendiri ke? Kalau kangkung & kucai boleh le tanam belakang rumah.

Anonymous said...

Ni dah kira kabinet 69 dah ni. Diorg blum dapat jd masing masing kot. Tu yg taram ikut sedap rasa tu. Kan kalau buat senyap ada yg kata tak berfungsi plak...

Mat Shifon said...

Kalau kuih samprit tu hangus & keras boleh le dibuat peluru utk tembak musuh, kan? Inilah menteri paling lawak yg pernah dilantik dalam kabinet!
Dunia sedang ketawakan Malaysia. Malu wehhhhh

Anonymous said...

Betul..harga sayur murah..dh turun harga..terutama kang kong...mat maslan versi jidin..bangang juga..mana macai kpop.tknak komen ke

Anonymous said...

Senang jer...
Harga sayur mahal, jgn makan sayur...

Statement begini pernah diketawakan.

Lebih kurang serupalah...munafiq...

Anonymous said...

atau mungkin Perumahan Rakyat Harapan (PERAH)..

Anonymous said...

Karot naik harga sejak org tahu kuda hanya mkn karot

Anonymous said...

Duduk umah flat nk tanam kat mane? Org lalu lalang, pasu pun blh pecah

Anonymous said...

Apa menteri perang buat kuih atas kapal perang plk tu..lawak apa kah ini..malaysia darul kelakar

Anonymous said...

agak agak la..ko ingat rumah merpati kat kl tu ada ruang nak susun pasu..tanam serai cili pandan...pesal tak cakap tanam pokok kelapa jer
nak menipu tu simpan sikit untuk pru 15 macai ph oiii

Anonymous said...

Esok kalau ada rungutan harga telur ayam mahal...bela ayam kat belakang rumah...

Anonymous said...

tak tau la apa stategi tun madey..
semua menteri dia tak boleh pakai langsung
asal bukak mulut semua hancur
sebonggok bonggok menteri...bonggok lagi yg pangkah depa

Anonymous said...

kulinari tu blaja buat semprit ke ??
tak pernah tgk anggota tldm buat kueh raya diatas kapal tgh operasi
apa motif menteri pertahanan buat kueh?
kapal jadi lebih hebat ke?
pesal " abang mat " tak naik kapal kecik di kuantan atau sandakan..pas tu keluar operasi
nak tengok muntah hijau ke..biru ke yg keluar

Anonymous said...

Nanti aku agak dia orang akan kata kalau nak duit byk sila cetak la sendiri,
Hehehe...

Anonymous said...

Senang ya solusi pak menteri pakatan haramjadah dalam menangani harga sayur yang mahal? Sangat-sangat uneducated

Anonymous said...

Lepas ini minyak naik harga, pak menteri pakatan harapan palsu nak bagi solusi apa pulak? Buat minyak sendiri? Wow, sangat-sangat briliant! Tahniah kepop2 yang memilih kartun-kartun nih

Anonymous said...

Harga sayur tengah turun. Tak pernah pergi pasar ke?

Anonymous said...

Sila meninggal

Morsi Mahad said...

Teerkenang zaman silam, tanam pokok di depan rumah di taman perumahan. lepas tu majlis tempatan dtg tebang. Kalau duduk kg boleh le tanam keliling rumah, kalau duduk flat nak tanam kat mana. Baru letak satu pasu pokok bunga jiran dah komplen, nyamuk banyak. kih ih.

Anonymous said...

Belum pun sebulan PH menjadi kerajaan ramai member sepejabat aku mengeluh. Mereka inilah bangsa melayu yg begitu bangga dan bongkak apabila PH menewaskan BN pada pru14. Mereka kata PH akan membawa perubahan dan manifiesto mereka lebih baik dan memenuhi aspirasi rakyat. Malah dalam berpuasa mereka melemparkan berbagai cacian kat member yang sokong BN. Aku tabik spring dengan member yg kena kutuk ni...mereka sabar walaupun dlm pejabat hari2 kena mengadap kata2 sindiran. Berkat kesabaran sindiran dan cacian dah makin berkurangan ...malah macai PH pula yg senyap. Malah ada antara mereka rasa menyesal...yelah semua seronok tunggu manifiesto yang dikatakan terbaik sepanjang zaman tu tetiba dicapati pula. Tulah kalau semua nak free...silap pangkah dapat taik ler jawab nya.

Anonymous said...

Aku tengok menteri2 PH ni semua macam blur tak tau macamana nak buat kerja. Kalau dulu masa jadi pembangkang mereka kata boleh buat yang terbaik dari BN.

1. Nurul kata kalau jadi kerajaan boleh buat ECRL murah dari BN.
#Sekali Misai kontot Daim kata kos 66 bilion lebih 11 bilion dari BN.

2. Lim Gone Eng kata kalau jadi kerajan PH boleh buat BRIM sehingga RM2 ribu iatu lebih tinggi dari BN RM1200.
#Bila menang nak kaji semula dan jumlah akan dikurangkan.

3. Kutty pula mengeluarkan fatwa sendiri BR1M adalah dedak dah haram.
#Bila dah jadi kerajaan BR1M bagus kerana dapat bantu rakyat cuma kena tukar nama jadi BaSaH dan jumlah dikurangkan.

4. Antony Lokan kata SPAD harus dibubar kerana membazir dan tidak perlu.
#Lepas tu u-turn kata SPAD diperlukan cuma perlu tukar jadi APAD.

5. Rafizi kata kalau hari ini jadi kerajaan esok minyak akan turun RM1.50 kerana Malaysia adalah pengeluar minyak BN tipu rakyat.
#Sekarang minyak kekal RM2.20 seliter dan Ron97 pula naik.

6. Dr Mazlee Malik kata kalau PH menang pendidikan percuma, PTPTN hapus dan tol hapus. Boleh tuntut kat dia bila menang.
#Bila dah menang semua kena tangguh dulu kena kaji dulu.

7. Kutty kata kalau menang PH akan bantu kurangkan beban rakyat hapuskan GST.
#Bila menang GST diletakkan 0 peratus. SST akan menyusul 10 peratus. Malah wujud tabung harapan minta derma kat rakyat yang dikatakan terbeban. Makin terbeban ler jadi nya.

Dan bermacam2 macam lagi janji yang dicapati. Namun bagi Macai PH yang penting asal bukan BN. Sindrom "TAKPE" dikalangan macai PH terutama bangsa melayu amat menyedihkan kerana secara senyap2 keistimewaan melayu dirampas. Paling menyedihkan bangsa melayu sendiri berani menghina agong yang merupakan benteng pertahanan akhir agama islam. Kesan nya mungkin bukan sekarang tapi percayalah suatu hari nanti akan terasa.



Anonymous said...

Orang2 China & India memang sepakat menolak BN. Mereka tidak mahu kerajaan yg didominasi oleh pemimpin2 Melayu khususnya Umno. Mereka tidak suka dengan kelebihan yg diberi untuk pembangunan agama Islam. Mereka marah dengan keistimewaaan yg diberi kepada orang2 Melayu. Mereka benci Dasar Ekonomi Baru dan kuasa Raja2 Melayu. Mereka mahu menuntut kesamarataan...Malaysian Malaysia...

Bukan saja PRU14, malahan sejak PRU13 sikap mereka begitu....inginkan kerajaan dengan ketuanan Melayu tumbang. Sebelum ini mereka tidak berjaya tetapi pada PRU14 mereka berjaya dengan bantuan orang2 Melayu yg lupa diri, lupa bangsa dan pembelot...
Puak2 Melayu pembelot ini lupa soal bangsa dan agama kerana termakan dengan janji2 manis bulan bintang yg disogok dlm manifesto pilihanraya PH...disamping hasutan kebencian yg melampau terhadap BN/Umno bersabit dengan 1MDB dan DS Najib serta DS Rosmah....

Akhirnya BN tumbang dan naiklah kerajaan MalaysiaBaru...

Namun menyedihkan...janji bulan bintang hilang entah ke mana...dgn alasan diberi kerajaan banyak hutang yg sengaja dimanipulasikan. Yg ada hanyalah usaha berterusan membalas dendam kpd orang2 dlm kerajaan lama BN didahulukan...

Inilah yg dikatakan peribahasa "yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran..."

Bukan sahaja janji tinggal janji tapi kuasa Melayu & kegemilangan Islam lambat laun akan tenggelam... Rakyat pula dihasut membenci Raja2 Melayu dan Agong...

Sedarlah wahai orang2 Melayu...kita dah tertipu...tertipu dgn sandiwara mahu selamatkan negara...tertipu dgn janji2 manis bulan bintang...apa yg kita dapat hanyalah kehilangan kuasa politik Melayu...sedarlah bahawa dlm kerajaan sekarang, majoriti ahli2 parlimen adalah bukan Islam... DAP ada 41 kerusi & PKR walaupun ada 47 kerusi, bukan semuanya Islam...dan niat dlm hati puak2 kafir ini tetap tidak akan berubah...

Anonymous said...

Tak usahlah kita taat kepada kerajaan yg dipilih melalui fitnah dan siri2 penipuan ini!!!!

Anonymous said...

Ptuii...kerajaan hampeh pe yokong taksub dia lagi hampeh. Kena kat batang dia sume okay pulak?

Anonymous said...

Betul bang, tapi Tak semua org Ada tanah tepi rumah mcm abg..orang2 duduk flat ppr tu Mana nak korek tanah tanam sayur. Kena pikir semua orang bukan abg sorang je

Anonymous said...

Mani fest zero.
Mani pest zero.
Money fest zero.
Money pest zero.
Zero means yill-lek, dlm bahasa mamak padukang.

Anonymous said...

Mani fest zero.
Mani pest zero.
Money fest zero.
Money pest zero.
Zero means yill-lek, dlm bahasa mamak padukang.

Anonymous said...

SERAM..serama ayam ketek. menteri ketotketot, kontot2 cam pelajaran n pertahanan.
Kewangan plk ketot pemikiran.

Anonymous said...

Jaman 60an dan 70an memang orang Malaysia buat cam tu. Maknanya negara ni dah patah balik zaman dulu kala.
Nak ajar budak kpop twitter idup susah kot. Kalau gomen lagi bijak hantar bbudak ni ke pulau yg sume ada self survival cam tu. Nak berak gali lubang sendiri. Pastu kambus cam anjing fool dog..
Lagi pon kerajaan phampeh haprak ni akan jadi failed state cam depa cakap tu yg meratib sblm pru14. Elok la sediakan rakyat ke zaman mcm sblm 90an.

Anonymous said...

Aku tinggal dirumah yang bertingkat tingkat, tanah pun tak nampak..
Ex Menteri BN pernah cakap camtu... suruh tanam sayur bila sayur mahal...
Sekarang harga ayam dan daging mahal.... tak suruh ke bela ayam dan lembu?

Menteri recycle ...idea pun recycle... tin kosong je
Alasan Bengong bertingkat tingkat nak elak buat menifesto sebab tak mampu....

Gst kosong ....nak majukan negara pun tak mampu semuanya cancel dan ... semua harap rakyat buat sendiri tolong kerajaan..bukan kerajaan bantu rakyat... kalau macam ni yang miskin bertambah susah...

PM dan menteri suka recycle dan uturn...

Anonymous said...

Aku tinggal dirumah yang bertingkat tingkat, tanah pun tak nampak..
Ex Menteri BN pernah cakap camtu... suruh tanam sayur bila sayur mahal...
Sekarang harga ayam dan daging mahal.... tak suruh ke bela ayam dan lembu?

Menteri recycle ...idea pun recycle... tin kosong je
Alasan Bengong bertingkat tingkat nak elak buat menifesto sebab tak mampu....

Gst kosong ....nak majukan negara pun tak mampu semuanya cancel dan ... semua harap rakyat buat sendiri tolong kerajaan..bukan kerajaan bantu rakyat... kalau macam ni yang miskin bertambah susah...

PM dan menteri suka recycle dan uturn...

Anonymous said...

Aku tinggal dirumah yang bertingkat tingkat, tanah pun tak nampak..
Ex Menteri BN pernah cakap camtu... suruh tanam sayur bila sayur mahal...
Sekarang harga ayam dan daging mahal.... tak suruh ke bela ayam dan lembu?

Menteri recycle ...idea pun recycle... tin kosong je
Alasan Bengong bertingkat tingkat nak elak buat menifesto sebab tak mampu....

Gst kosong ....nak majukan negara pun tak mampu semuanya cancel dan ... semua harap rakyat buat sendiri tolong kerajaan..bukan kerajaan bantu rakyat... kalau macam ni yang miskin bertambah susah...

PM dan menteri suka recycle dan uturn...

Anonymous said...

Aku tinggal dirumah yang bertingkat tingkat, tanah pun tak nampak..
Ex Menteri BN pernah cakap camtu... suruh tanam sayur bila sayur mahal...
Sekarang harga ayam dan daging mahal.... tak suruh ke bela ayam dan lembu?

Menteri recycle ...idea pun recycle... tin kosong je
Alasan Bengong bertingkat tingkat nak elak buat menifesto sebab tak mampu....

Gst kosong ....nak majukan negara pun tak mampu semuanya cancel dan ... semua harap rakyat buat sendiri tolong kerajaan..bukan kerajaan bantu rakyat... kalau macam ni yang miskin bertambah susah...

PM dan menteri suka recycle dan uturn...

Anonymous said...

Camana tak jadi failed state. 1 bulan hangus 1 billion. 400 billion reserve tu tahan berpa bulan je la.

Anonymous said...

Before pru rm1 lebih. Now rm2 lebih. Tu harga secekak sawi dll. bodoh. Ko petik pucuk paku tepi highway ke? Ke kangkung tepi longkang rumah apek yang siram dgn najis ba..dap?

Anonymous said...

lembam sangat ke sampai menteri tak tahu portfolio masing2 ??
tak nampak pun apa tindakan susulan jidin pada penghina sultan dan raja...tapi sibuk nak settle masalah menteri asas tani
abang mat pulak hebuh masuk galley nak tunjuk kehebatan memasak.. pesal tak masuk c.i.c tgk up to date ke sistem kapal tu atau merangka dasar untuk penambahbaikan alutsista
tak tahu bertanya jangan bodoh sombong la
usaha tangga kejayaan

Anonymous said...

M'sia Baru(a!) Darul Hampeh.

Anonymous said...

Min,
Mari bentuk cywar trooper umbi yang berfakta, berilmu dan bersopan. Macamna nak jadi ahli psywar?
Nak cadang #
#mak kami cakap jgn maki hamun n mencarut.
#makpak kami umno dari toknek lagi.

Anonymous said...

Semuanya akan balik seperti biasa ,tapi mungkin lebih teruk.Terimalah hakikat bahwa para pemimpin utama PH berasal dari UMNO/BN,idea lama dan orang pun lama.Bagi org Melayu tok sah risau sangat ,yg penting perkukuhakn perpaduan Melayu dan put presure on them,kitakan mejoriti.Mereka akan akur ,selagi ianya Mahahtir ,Muhyiddin ,Anwar dan Azmin.Yg mungkin terpaksa ikut arahan Dapigs hanyalah Mat Sabu.Tunggulah,tengok.

Umno/BN elok juga di rehatkan ,pemipin mereka dah tak boleh berubah kalau tak di rehatkan.Sekarang kita tengok,ada yg dah mengundur diri bila kuasa sudah tidak ada,mereka bukan berjuang utk rakyat sangat ,tapi lebih utk kuasa.Mudahnya mereka melepaskan tanggung jawab dgn mengumumkan tidak bertanding ,atau hanya bertanding di peringkat rendah,kerana mereka tak sanggup berkerja keras lagi,kuasa tak ada ,wang tak masuk.Biarkan lah,masih ramai mereka yg boelh di harap ,walau pun kegagalan Umno bukan salah mereke,tokoh muda seperti Isham Abdul Jalil perlu di beri tempat dan kepercayaan utk memulakan cara baru dalam Umno.

Anonymous said...

tak de pembaharuan!!
klu nk kata yg sblm ni teruk,, ropanya yg baru ni lg buruk bosok!!
Abg Sabu tu buat semperit dlm kapal laut benda baru ke?
Cuba mintak Abang Sabu masak bahulu dlm Sukhoi di ketinggian 35,000 kaki dari aras laut. @ 1000km/j baru la satu pembaharuan!!
ni mcm nk ajar memasak dlm Kapal laut,,memang selama ni dlm kapal laut TLDM ada jer tukang masak!!
Tapi nya yg karut-karut ni la yg ramai rakyat malaysia suka.

Anonymous said...

Kalau rumah flat matahari pun xdw nak tanam kat mana? Lagpun yg susah n duk rumah flat tu org melayu jugakk...

Shah said...

Turun lah harga minyak dulu ke 1.50 nak tengok betul ke harga barang turun theories Rafizi

Anonymous said...

...baru singgah rumah moohyidyn tadi...pintu, tingkap tak nampak sebab banyak tanaman sayur dll...

Anonymous said...

Duduk Rumah PPRT nak tanam sayur kepala bapak dia.. lagi sorang menteri bodoh piang... Dulu kalau Ahmad maslan kata, berbakui sumpah seranah.. PH bodoh piang.. buat lawak ja...

Anonymous said...

Orang2 bukan Melayu mmg nak BN tumbang. Bukan alasan Najib atau kerana tertarik dgn janji2 manifesto PH. Mereka tak mahu kerajaan dgn ketuanan Melayu yg memberi keutamaan kpd orang2 Melayu/Islam. Mereka sepakat menyokong PH.

Orang2 Melayu pula sokong PH kerana benci dgn kerakusan Najib dan banyak kes2 korupsi, rasuah serta penyalahgunaan kuasa dlm kerajaan BN yg lalu. Selain itu, ramai juga yg tertarik dgn janji2 dlm manifesto PH menjelang pilihanraya.

Kini BN dah tumbang, Najib sudah terbang. Ramai yg bersorak gembira. Orang2 bukan Melayu boleh terus bersorak & berpesta tapi orang2 Melayu kena berhenti bersorak sekejap dan fikirkan apakah implikasi kekalahan BN ini kpd nasib bangsa Melayu untuk masa yg akan datang. Apakah seharusnya UMNO dibiarkan terus terkubur? Siapakah yg nak diharap untuk membela nasib orang2 Melayu kelak? Tidak...tidak adil menghukum UMNO (TDM, DSAI, TSMY, DSSA dll naik pun kerana UMNO). Sebaliknya UMNO perlu dicuci dan dibangunkan semula...demi untuk membela anak2 bangsa di tanahair sendiri yg dahulunya bernama Tanah Melayu.

Kita harap kerajaan akan menunaikan janji2 spt yg tertera dlm manifesto menjelang PRU14. Turunkan harga minyak, harga barang, hapuskan tol, pendidikan percuma, banyakkan peluang pekerjaan dll... di samping terus mempertahankan hak istimewa orang2 Melayu termasuk raja2 & Agong.

Tidak bolehlah alasan hutang banyak dijadikan sbg alasan untuk tidak menunai janji. Hutang boleh bayar beransur, bukan bayar semua sekaligus. Dlm keluarga pun, ramai ibu bapa yg berhutang banyak tapi tidak mungkir janji dgn anak2 kerana alasan banyak berhutang.

Kalau kita nampak kerajaan tidak mampu menunaikan janji dan tidak menunjukkan usaha ke arah membela dan mempertahan hak istimewa orang2 Melayu, maka orang2 Melayu perlu balik kepada UMNO (dan mungkin bersatu dgn PAS) demi survival bangsa untuk masa yg akan datang.

Berfikirlah orang2 Melayu.

Anonymous said...

Jika tggl d flat2 dan pangsapuri tak boleh nak tanam pokok kari dan serai. Serai tak membiak tanam dlm pasu.. Pokok2 yg membiak menjalar susah hidup dlm pasu. Rumah aku ada laman aku dah cuba dlm pasu serai dan pandan tidak membiak. Nak kena tanam d bawah juga not in pasu..

Anonymous said...

lepas ni abang mat duduk bersimpuh manja ala ala makcik bawang dgn ahli bakat mempraktikkan jurus petala langit ke tujuh sambil buat serunding dan packing kueh raya

Anonymous said...

CADANGAN YANG AMAT BAGUS SEKALI. SAYA SOKONG, MARILAH KITA TERNAK AYAM, ITIK, LEMBU, IKAN,TANAM SAYUR. SAMA-SAMA KITA MEMBENTRAS INFLASI. SAYA SUKA MENTERI YANG AMAT CERDIK INI. HIDUP PH!

Anonymous said...

cts..
aku dah 3 bulan tanam sayur sendiri kat runah..terutama cili padi..kau tau ke harga cili padi brp harga la ni?

apa salah tsmy cakap? use vacant land to grow own food? salah ke?

rata2 blogger mcm kau kuat hentam...tapi tak fikir rasional.

mcm dulu hassan malek jakap kalau ayam mahal jgn makan ayam...itu mmg salah lah..ahmad maslan suruh masak nasi goreng kat universiti..pun salah sebab statement tak kena tempat..dulu ada menteri cakap mcm bunyi kelakar tapi kalau rasional apa salahnya?

masa gst..kata barang turun harga...contoh kangkong..aku lupa la sapa yg cakap ni tak ingat..tengok apa impact dia...

la ni gst tak dak..paling ovious adalah penurunan harga kereta..so ahmad maslan kata dgn gst harga kereta turun..

dulu aku masa meeting dgn geng umno aku luahkan gst tak boleh sebab sistem dia adalah cukai multi tier..bukan mcm sst sekali cukai sahaja..tapi geng umno ni mana reti...di hentam nya aku..

jadi moral of the story..tak salah nak tanam sendiri sebab benda ni aku dah buat...kalau tsmy cakap ayam mahal jgn makan ayam ok aku sokomg kau...

Anonymous said...

dah terjamin selamat pantai timur sabah esscom?
camana isu perdagangan manusia kat wang kelian...settle ?
laluan tikus sepanjang sempadan sabah sarawak utara semenanjung dah pantau ?
dah berjaya bendung pengaruh isis daesh sekarang?
kalo dah keje melambak tak payah lah sibuk pasal kes sayur mahal..sayur dah ada menteri dia sendiri...salahudin sayur
cukup la abang mat saja yang buat lawak pasal kueh semprit
guan eng pasal tak pas math
terlebih menteri pelawok dah tak kelako la pulak
apa punya tengin ntah kabinet skrg ni.....

Anonymous said...

Cukupkah hari2 dok tutuh serai, pandan dan daun kari

Anonymous said...

Menteri Dalam Negeri ni dah tanam ke sayur kat halaman rumah dia? Jangan cakap tak seropa bikin je. Malu aku dpt menteri taraf low class mcm ni. Boleh dikatakan semua menteri kabinet dapur Malaysia yg baru dilantik ini tak kompiten, hampeh & memalukan..!! Statement semuanya ke laut, taraf budak SPM jer.. kah kah kah

Anonymous said...

.

Semalam saya dapat khabar angin yang mengatakan bahawa Pemangku Presiden UMNO , Zahid Hamidi telah bertemu Mahathir untuk dapatkan nasihat . Saya rasa ini tidak patut berlaku . Mana mungkin seorang nakhoda kapal pergi berjumpa musuhnya untuk mendapat nasihat kearah mana kapalnya hendak tuju . Kalau betul lah Zahid hilang arah , elok lah dia beri jawatan nya kepada orang lain yang lebih yakin untuk jadi nakhoda kapal . Seorang nakhoda kapal yang baik mesti tahu kearah mana kapalnya hendak tuju . Orang putih cakap Sense of Direction .

Bukan kah UMNO itu bermula di Istana Johor pada tahun 1940an . Mengapa tidak Zahid pergi menyembah Sultan Johor untuk dapatkan nasihat bagaimana nak pulehkan UMNO ?

Saya hanya rakyat biasa . Saya tidak mahu lihat anak cucu saya hanyut di tanah air sendiri .

.

Anonymous said...

Tanam tu boleh, siapa nak siram air?
hari2 . pergi kerja pukul 6.30 balik rumah jam 7: 00. Mampus le sayur tu bongokkkk.

Anonymous said...

jawapan yang bangang dari seorang menteri

Zaidy Ahmad said...

org miskin bandar banyak duduk flat

Anonymous said...

Abis yg duduk kat apartment dan flat nak tanam kat mana

Anonymous said...

yg paling totok bangang hujjng nyawa jadi anjing suruhan top dog menyalak sana sini..

Anonymous said...

Tak payah susah2 nak tanam, masuk je dalam hutan cari ape je pucuk daun utk dimasak. Kita kan dah nak bengkrupcy? Tapi jangan lupa masukkan duit dlm tabong HaprakPan tu, OK?? kui kui kui kuih samperit Mat sabo tak sedap.!

Ted Manoff said...

Dengar lah kata Din Pagoh tu. Dia tu pakar chuchok tanam. Kena pula chuchok lain tanah.

Anonymous said...

Tak sangka ph sebegini haprak..masyaAllah..

Anonymous said...

Saya setuju dengan bro cuma kali ini sebagai pembangkang kita mesti bangkang apa2 yang dia cakap. Bayangkan kalau Ahmad Maslan yang cakap macam tu. Memang jadi bahan Maharaja Lawak la jawabnya. So it's payback time now. Harap bro faham apa yang diorang ni semua cakap.

Anonymous said...

MANIPESTO SUDAH CAPATI!

full of shits the puppet AG bila mau siasat gone end punya scandal?

anjing mau tangkap DS Najib sahaja? penjenayah perompak terowong penang boleh lepas?

petrol sudah turun harga ka?

Penang bridge tol sungai nyior sudah roboh n F.O.C ka??

PH's BITCH.. mint tolong jawab boleh?

Anonymous said...

BAHAM dah
APAD pun dah
PERAM pulak dah...
Ternyata idea Najib mmg bagus...cai2 PH semua kenyang kena kencing ....hahaha

Anonymous said...

Ni semua hasil tangan undi uneducated berlagak pandai tapi bodo...kuyup kena kencing oooo...ha3

Anonymous said...

Umno bab2 mcm gini mmg xsensitip...oiiii umno bangun la...awok tu pembangkang

Anonymous said...

Cai2 PH mmg pandai ketawa..
Tapi cai2 Umno???? Tido lg kah..isu/peluru dah melambak dah ni dol...

Anonymous said...

So kalau harga daging mahal, meh ramai ramai bela lembu. Bole je tambat kat padang padang sekitar taman perumahan.

Anonymous said...

tunggul Taik.

Anonymous said...

.
Pemimpin UMNO terlalu berlembut dengan orang cine . Saya masih ingat beberapa tahun lalu di PRU Singapura dimana orang melayu beri undi pada parti pembangkang . Kerajaan Singapura bertindak balas dengan tidak beri perkhidmatan dikawasan majoriti penduduk melayu di Singapura . UMNO perlukan pemimpin panglima perang yang berani . Tidak macam sekarang , pemimpin UMNO nampak macam lemah dan tidak berani bersuara untuk ketuanan melayu .

Cuba tonton video pemimpin Jerman iaitu Hitler di Youtube . Panglima perang yang macam ini yang kita hendak . Ada karisma , berani bersuara dan tidak peduli apa orang lain cakap . Orang puteh cakap Alpha Male .
.

Anonymous said...

Bukan politikan la kamu ni eh...
Dia yg janjikan harga semua brg murah....maka tanggong jawab dia yg laksanakan...
Kalau takat bagi cadangan mcm tu sapa2 pun boleh...

Ps: "bila kawan mempertahankan musuh anda, itu adalah tanda samada dia musuh dlm selimut atau pembelot".
....kefahaman am psyco...

tokwancha said...

Dulu ada sekoq menteri zaman madey lagi bangang. Tapi pasai masa tu tak dak whatsup tak daklah orang nak komen. Cer hangpa teka sapa.. ..yg suruh buat bendang ataih bumbung la. ..ha ha ha

Anonymous said...

Cts lupa atau masa tu blum lg jdk cytrop belaan.

Abdullah semasa jdk pm sudah mengutarakan idea yg sama dan sudah dikritik.
Bukan kerana idea yg teruk spt kes ahmad maslan dan hassan malek tapi kerana dtg dari seorang pm yg memberikan jawapan mudah terhadap permasalahan yg lebih besar

Anonymous said...

Halo bodoh. Kalau duk rumah flat kau nak tanam serai Kat Mana? Dalam jamban? Kau kenal ke Tak pokok serai Rupa macaM Mana? Boleh ke tanam kat kat balkoni dalam pasu. Tak semak Ada pokok seruoa lalang? Boleh la letak dalam bilik tidur kau, biar bertungau satu rumah. Ada sebab kenapa orang beli serai. Jangan fikir diri bagus sangat sebab kau Ada halaman rumah.

Anonymous said...

tapi kenapa bila menteri BN dulu cakap benda serupa...berbakul bakul sumpah seranah maki hamun....????

Anonymous said...

betul...dunia sedang ketawa especially singapore melihat level IQ Defence minister Malaysia...tu yg ramai singaporean dtg nak selfie dgn pak lawak hari tu..
to Mat sabu, please jgn prasan yer...???

Anonymous said...

Patutnya ini yg menteri kena buat. check system and hardware yg mana patut upgrade. Apa strategy doctrine pertahanan negara, up to date atau dah out dated. Takat buat kuih raya tu, what a joke

Anonymous said...

Jom tanam tebu di tepi bibir, macam Kera Jaan Pakarton buat sekarang ni. Rakyat yg merana. Nak hidup pun susah, barang makin mahal. Malaysia ke arah negara bengkrup!! Budak kepop masih dok seronok terkinja-kinja dgn henpon mahal beli cara hutang!
Nak tanya Muhidin, sayur fucuk/suhun/pucuk nak tanam lagu mana?

Anonymous said...

LAGI STATEMENT MENTERI PERTAHANAN MALAYSIA YG NAMPAK TAK BIJAK:

"Walaupun umur kapal ini sudah berusia 37 tahun tetapi ia masih kukuh dan dengar bunyi enjinnya sedap sahaja.

"Saya selalu juga naik kapal-kapal nelayan tetapi ini kapal besar dan saya dapat melihat sendiri keupayaannya," kata Mat Sabu. - KOSMO ONLINE 8.6.18

Anonymous said...

Jangan lupa tanam tomato ye?

Anonymous said...

jadi ke kerajaan nak mansuhkan AUKU? banyak isu tak selesai, boleh makan tuan kalau mansuh ni :P

Anonymous said...

Ingatkan kerajaan Baru nak letak org yang betul2 Arif tentang portfolio yang dia pegang2 , kalau camni takde beza la, even worse. First time the pm Ada bayang2 dok sebelah dia bila Ada PC, patutnya tpm la duduk sebelah dia. Lagi satu pc Tak abis2, keputusan semua hasil mesyuarat council of elders, camtu Tak guna lantik menteri, makan gaji buta ka, most of the action recycle idea kerajaan lama. Dah penat membanting otak nak menipu rakyat marhaen Masa pru, la ni penat membanting otak camana nak teruskan menipu lagi. Kalau betul Masa BN perintah banyak kerosakan, negara Ni dah lama bungkus.

Anonymous said...

buat viral min mcm mn diorg viralkan mat maslan dulu... kemon la berubah la dlm ni yg baca bkn semua rakyat..

Anonymous said...

Ahmad Maslan suruh masa kat university salah sebab statement tak kena tempat? Aku dulu masa belajar kat UKM boleh je masak. Even anak aku yang lelaki pun boleh survive dengan masak sendiri. Pandai2 la. Apa budak U sekarang dah tongong sangant ke tak de inisiatif dan usaha untuk survive. Jangan kita jadi prejudis la. Bila Ahmad Maslan cakap semua salah walaupun apa yang dia cakap tu boleh dipraktikkan.

BTW saranan TSMY tu tak salah dan kalau dia sarankan suruh berhenti makan ayam pun takde masalahnya sebab kita akan kurangkan permintaan dan automatically kita memaksa harga turun. Boleh je makan telur atau tempe. Tapi sebagai pembangkang BARU kita akan bangkang segala-gala yang diorang cakap tak kira lah benda tu betul atau salah seperti mana pembangkang yang lepas punya mentaliti. We don't get mad, we get even.
My 2 cents.

Anonymous said...

Bela kat padang sekolah pun OK. Jimat duit nak potong rumput.

Anonymous said...

Mat Sabu elok dinasihatkan supaya jangan beri sebarang komen pasal apa2 aspek ketenteraan. Macam Forrest Gump bagi komen je.

Anonymous said...

Ingat boleh turun selama-lamanya ke? Pakai akal la sikit.

Anonymous said...

"Kalau tak suka kerajaan sekarang sbb barangan naik, menipu dsb..buatla kerajaan sendiri" menteri pee..H.
....
Aku agak diaorang akan kata dan aku dah pun boikot stakat mana mampu kerajaan Pee..H,

#Pee.H..notmygovt.
#Pee.H..Penjajah.

Wak Kailan said...

Once upon a time,
Ada sorang pak menteri bagi cadangan supaya rakyat tanam padi atas bumbung rumah, masihkah kita lupa?
Jadi sekarang, jangan hairan bila ada lagi pak menteri yg berfikir cara yg sama..!

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates