June 11, 2018

63 Satu Lagi Projek Kereta Nasional? Syukurlah Kita Mansuhkan Pengangkutan Awam

"Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan beliau berhasrat menjalankan projek kereta nasional baru selepas hampir separuh kepentingan Proton dijual kepada China," - Astro Awani
Antara hasil kejayaan projek kereta nasional Proton dahulu adalah kejayaan menaikkan harga kereta import, kewujudan Approved Permit (AP) yang menguntungkan sesetengah pihak dan 'bail-out' syarikat Proton berjumlah berbilion ringgit dengan menggunakan dana awam.

Kereta Nasional sepatutnya lebih murah dan kualiti lebih baik berbanding kereta import. Bukannya menaikkan harga kereta import semata-mata untuk menampakkan kereta nasional lebih murah. Lebih baik pertingkatkan perkhidmatan awam daripada nafsu menambahkan lagi jumlah kereta dijalan raya.

Kerajaan selalu berkata, Malaysia mempunyai hutang berjumlah trillion ringgit dan negara hampir bangkrap. Sekarang boleh pula menggunakan dana Rakyat untuk perkara yang tiada kaitan dengan kos sara hidup. Projek mega pengangkutan awam yang boleh mengurangkan kos sara hidup dan juga mewujudkan lebih 400,000 peluang kerja dimansuhkan pula.

Tun Dr Mahathir sepatutnya lebih memikirkan kereta jenazah daripada memikirkan hendak mengadakan satu lagi kereta nasional untuk para kroni. Sekarang baru kita tahu muslihat Kerajaan PH tidak mahu teruskan projek HSR, ECRL dan MRT 3.

Kesimpulan:

Janji PH Sebelum pilihanraya: Akan kurangkan kadar duti eksais kereta import.

Selepas pilihanraya: Kereta Nasional baru.

Janji Manifestomato dicapati lagi.


63 comments:

Anonymous said...

Ekonomi Negara Diundur Ke Belakang
Posted onMonday, June 11, 2018


HSR dibatalkan. Projek MRT3 dibatalkan. ECRL juga mungkin dibatalkan. Pembatalan semua projek ini menyebabkan pampasan dalam nilai yang besar, puluhan ribu peluang kerja tertutup dan kadar pertumbuhan ekonomi negara juga akan mengucup.

Ini tanda tanda ekonomi bergerak ke belakang. Tidak pernah ada lagi kerajaan meminta derma dari rakyatnya. Patutnya kerajaan cari duit beri dan bantu rakyat. Ini terbalik pula, rakyat yang mengundi pula diminta hulur duit poket mereka kepada kerajaan.

Akhirnya semalam, Tun Mahathir telah perbetulkan kembali angka hutang negara kepada kadar yang sebenarnya. Bukannya angka RM1 trillion yang dimanipulasi sebelum sebelum ini.

Kenapa tiba tiba kerajaan PH perbetulkan? Kerana pelabur sudah mulai hilang keyakinan. Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14.

Walaupun kenaikan sederhana pasaran saham di Bursa sejak 3 hari lalu, pelabur asing telah menarik balik wang selama 23 hari berturut-turut. Ini merupakan tempoh yang paling lama sejak 2008.

Jumaat lalu, mereka menarik balik RM225.2 juta manakala bagi hari Isnin hingga Rabu mereka telah menarik balik masing-masing RM87.6 juta, RM104.2 juta dan RM278.9 juta.

Ditambah kepada RM5.83 bilion yang telah ditarik balik pada bulan Mei, sejumlah RM6.997 bilion telah ditarik balik oleh orang asing dari pasaran saham kita sejak kemenangan PH.

Aliran keluar ini juga dicerminkan oleh kejatuhan rizab asing BNM yang menurun sebanyak AS$1 bilion sejak kerajaan PH menguasai Putrajaya.

Ditambah pula dengan perletakan jawatan beberapa CEO GLC dan Gabenor Bank Negara yang sudah tentu memperlihatkan ada sesuatu yang tidak kena pada pentadbiran kerajaan PH sekarang.

Bonus yang makin berkurang, tiada kenaikan gaji untuk penjawat awam dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

Semalam, rizab Bank Negara juga didapati menyusut. Pada 30 April nilai rizab adalah USD$109.5 billion. Kemudian semakan pada 7 Jun mendapati jumlah rizab menjadi USD$108.5 billion, susut sebanyak USD$1 billion.

Kalau zaman BN dulu, jenuh dituduh sebagai hilangkan duit, songlap duit dan sebagainya. Jadi sekarang ini bagaimana boleh kurang RM4 billion itu?

Harga barang macam itu juga. Masih mahal dan tidak turun turun. Harga petrol pun tidak jadi RM1.50 seperti yang dijanjikan. PTPTN kena bayar macm itu juga.

Hutang peneroka Felda belum lagi dihapus. Bonus raya pun tidak dapat. Skim Peduli Sihat entah ke mana. 2% KWSP surirumah pun macam tidak jadi. Inilah dia padahnya rakyat silap mengundi.

Ekonomi sudah berundur ke belakang. Tunggulah dua tiga bulan lagi, makin lembab dan “mandom” lah Malaysia. Peluang kerja tiada, apa pun tiada. Yang ada hanyalah cerita cerita persepsi setiap hari oleh kerajaan baru.

Tulisan :
Prof Madya Azizi Aaron

Anonymous said...

Dah lah..Atok platinum...jgn mimpilah...kata Negara nak bangkrap kan..ada pulak duit nak buat kereta nasional yng lain pulak...itulah..lain kali jgn ikut jer ckp Gone End...silap2 dgn atok sekali...The End...
why...Jho Low tak kena tangkap...why Jho Low boleh calling2 atok platinum...rupanya bapa jho low...
kroni Atok....kesian Atok platinum..pusing sana konar sini...terpalit kat muka kat atok gak...nak buat macamana...tulah kuasa Allah...bnyak cerita kalo...bapa jho low buka mulut...hbis...so...boleh baca kt blog the third force...ok...penyokong Umno...ni fakta ok macai PH...bukan fitnah nak caya.. cayalah..kita orang Umno dan penyokong BN tak main fitnah2 ni..dosa besar doe...dosanya lagi teruk dari membunuh..so..sapa yng dah fitnah DS Najib ngn DS Rosmah...lantak...gasak...ayooo

Anonymous said...

Mungkin kereta beroda tiga mcm Mr Bean tu. Rega pulak bawah RM500 je, pakai minyak tanah, murah & selesa..! Thanks PakarToon!!

Anonymous said...

Uisss...betul la tu..syarikat kenderaan jenazah..rumah ckp pii..kubur ckap mai..klu betul la nal perbaiki negara..bukan dgn menubuhkan kilang kereta jenazah.tetapi plan bembangunan realistik..

Anonymous said...

Berita ni dh pon disiarkan dlm mkini. Tp hairan puak2 penyokong ph ramai yg menyokong dan marah pd mreka yg bangkang idea mhathir ni. Tak bc sejarah proton ke sebelum ni. Tak faham aku dgn puak ph ni. Dah terang fakta kerosakan mahathir dulu2 pon masih menjilat segala idea dia.

Anonymous said...

Yeahhhh.... Projek utk hidupkan kroni sudah mahu disuburkan kembali. Agak kroni x mampu naikkan jualan kereta, cukai kpd kereta import akan dinaikkan. Itu pun x mampu nk bersaing dgn proton, perodua etc, KERAjaan ph akan lakukan bailout. Rindu zaman mamakkuty la sgt.

Anonymous said...

To be fair, suruh la anak atok yg billionaire tu yg buat keta ni. Jangan guna dana awam. Kalau rugi atau nak melingkup pun jangan suntik dana awam. Adil kan. Atok dapat keta baru, rakyat tak rugi duit

Anonymous said...

Moga kereta baru ni nnt akan guna minyak tomato sebagai sumber bhn bakar utk gerakkan enjin. Ye la, rege tomato kan ke murah. Berkat kepandaian pemimpin pakatoon

Anonymous said...

Ini mesti cadangan dari CEM @ MTR (Majlis Tua2 Renta).

Anonymous said...

Pasal itu Puak Tomato rata-rata bantah, maka saya SOKONG cadangan Atok ni. Memang bes punya. Saya suka. Saya beri cadangan nama kereta nasional kita = AUTATOMATO

Anonymous said...

Alhamdulillah
lepas PROTUN mungkin PERWAJA 2.0 , satu lagi KLCC kot

Tanah Melayu Kini said...

nama kereta pakatan mathir dap:
1- MAHATRICK
2- HOPELEZZ
3- 1TRILL-LGE EDITION
4- AUTAMATIZ

ted manoff said...

Apa nii don juan..komen buat sendiri kerr..macaii najib mana pkai proton pun..tuu baru cadangan jerr..dulu najib buat makmal kaji kos sara hidup duit habis hasil kajian entah kemana tk plk cts soal..tuu blm lagii bilout 1mdb lagiu..tahun ni xdpt kakmah melaram..

Anonymous said...

Atuk2..atuk dah sah2 nyanyuk nih..aritu proton dah melingkup sampai kena bailout dengan geely..nih atuk nak buat kerja gila lagi..lepas proton atuk nak buat kereta apa pulak?kereta pakatoon? Dahlah atuk, dah tua2 nih elok dok berehat..umur pun dah lanjut, kubur kata mari2 haha

Anonymous said...

Anak mamakutty pakai Lamborghini, Ferrari, pagani zonda dan sebagainya..kami rakyat jelata dibodohkan agar beli kereta nasional bagi menunjukkan semangat patriotik katanya..ptuihhh..patrotik atuk kutty..suruhlah anak kau buat bisnes kereta nasional..kan anak2 kau semua billionaire..by the way kutty, bila nak declare harta? Takut ke macai2 tahu kekayaan anda atuk kutty? Takut ke rakyat tahu berapa banyak duit atuk dah songlap sepanjang 22 tahun pemerintahan ala2 regim?

Anonymous said...

Kena belajar dari sejarah. Rasanya zaman gelap semasa madey akan berulang. Kereta kereta lain akan tinngi harganya demi nak nampak proton murah.
Madey bukan lah GOLD FINGER lagi. Banyak yang dia sentuh bangkrap. Kita jer tertipu denagn kehebatan propaganda madey.

Anonymous said...

Kereta nasional yang baru akan mengunakan tomato sebagai bahan bakar dan kencing pakatoon sebagai minyak pelincir hahaha

Anonymous said...

Daripada sebok nak buat projek kereta baru, lebih baik masukkan duit tu ke dalam Tabung Haprakpan. Kan Malaysia dah nak bengkruptcys?

Lambatnya nak tunggu PRU15, kena banyak sabar wahai sekalian rakyat!

Oh ya, masih menunggu rega karipap turun jadi seposen sebijik. Katanya GST dah mansuh. Atau rakyat masih kuyup kena kenching Atok?

Anonymous said...

Uturn.
Harapunah
Punah
Capati janji
Apad
Crony (english)
Kroni ( bm)
Nepotism
Bail-out

Anonymous said...

Orang umno ni memang dungu. Suka bergantung pada produk asing. Tak ada inisiatif majukan diri. Cadangan kerata national ke dua ni bukan sekadar buat kereta, tetapi untuk pembangunan teknologi. Dah dulu ada kereta sendiri umno bodoh pi gadai sama china. Memang patut umno ni kekal pembangkang sebab tak reti memerintah.

Anonymous said...


Elok le kita buat kilang kereta lembu, tak perlu petrol, minyak boleh ganti dengan rumput saja, rumput tak perlu beli.

Anonymous said...

...Nah ..nanti diaberok bakal buat projek Babinasional, pusat ternakan babi terbesar didunia. Dan diaberuk akan jadikan Babi hawan nasional.

Kitaorang tunggu&lihat, tu yg pasti diaberuk bakal buat..logo BNM akan ditukar dari kijang kpd Babi oleh dapigs & yg sebabi dgn dia dan disokong kuat oleh beruk2 pee.eh.

ted manoff said...

Elaun jadii macaii dh tuntut belom don juan..khabarnya dulu ribu2 tiap bln..patut pun nmpk mcm marah jerr..

Anonymous said...

I like no 3. Sure Hot sale punya.

Anonymous said...

I like no 3. Sure Hot sale punya.

Anonymous said...

Rasanya mu lg bodoh. Pndai komen tp x pndai cr maklumat. Proton sblm ni ibarat hidup segan mati x maw. Tanggung kerugian saban tahun sbb x laku. Sbb tu utk menyelamatkan proton, maka diberi share pd China utk bg nafas br pd design proton.
Bodo tu simpan sikit. Cari fakta jgn duk buta menjilat je.

Menteri Pertanian said...

.
Elok idea awak tentang pembukaan kilang kereta lembu . Ialah , lembu tak pakai minyak . Dan kita tak perlu upah budak bangla potong rumput laman tiap tiap bulan sebab lembu boleh makan rumput di laman rumah . Baja tahi lembu pun boleh suburkan lagi sayur kangkong dan tomato . Nanti bila saya jumpa Mahadey saya akan bagi tau tentang idea yang bernas ni .

Anonymous said...

Dah rugi memanjang rak kan gomen nak pump dana awam sepanjang hayat. China company tu beli, baru proton bole enter wider market.
Cuba tgk cina dap, ada pakai keta proton ker? Kutuk lagi adalah

Anonymous said...

Satu lagi projek ala kedai roti the loaf will in making. Berapa bilion nk setup kilang kereta baru tu.? Dua ringgit je ke? Klu 2 ringgit je buat la kereta nasional tu sampai 10 pun, kami x kisah. 2 x 10 baru 20 ringgit, negara x bangkrap nye

Anonymous said...

itu jer yg mampu ko komen......???
tak mau backup cita cita atok madey buat kereta lagi ke
tak nak sokong harga tomato dah jadi murah ke
sardin..?? bila nak turun dua kupang lima duit ?? barulah karipap sardinsebiji sekupang kann.....

Anonymous said...

cuba ko lepak kedai mamak pasang telinga sikit...bebudak kpop dah start bunyi ni aper pasal ?
list muflis dah tarik tapi ptptn nk kena bayor gak...lari la bajet nk main salji kat korea
langkah raya ni pun dan pendek sikit...rega minyak camtu gak...tol kena bayor gak... brim jgn harap la
nak mintak mommy daddy ...diorg pun muka ketat...bujet cukuo cukup jer nak buat rendang tomato.....
last last nyanyi lagu tipah tertipu....
hihihihihihihi

Anonymous said...

Buat projek kereta jenazah lg lg berkat. Kereta jenazah free kpd yg memerlukan. Bukan bazirkan dana kerajaan yg hampir bankrup ni...

Anonymous said...

Keta baru ni pun usaha sama.
Entah sapa la nak digadaikan pula.
Jepun korea .
Kena gadai lagi la.
Lepas tu bagi kroni.
Lepas tu bankrap
Lepas tu bail out

Anonymous said...

Satu lagi projek yang bakal dibail-out kerajaan dengan menggunakan duit rakyat. Dah tau dah apa akan jadi, berdasarkan sejarah lampau

gabenor johor said...

Minyak tanah lg mahal tuan..rm3.80 p/ltr..sbb tu pelita raya dh kurang..semua pakat guna pelita solar

Anonymous said...

Prihal ekonomi rakyat di kampung tak ambil tau ke. Ini kereta lah, tah nanti motorsikallah dll.

Anonymous said...

Kerajaan Negeri Sabah, sebagaimana dilaporkan oleh sebuah portal tempatan, merancang untuk memberikan pembayaran gaji kepada golongan paderi dan pastor di atas sumbangan kerja-kerja yang mereka lakukan.

Ia sebahagian dari polisi untuk membantu semua komuniti agama di dalam negeri tersebut.

Kenyataan tersebut dikeluarkan Timbalan Ketua Menteri, Wilfred Madius Tangau.

Beliau berkata demikian setelah pengumuman dibuat oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Mohd. Shafie bin Haji Apdal yang mahu imam-imam di negeri tersebut diberikan gaji.

Wilfred Madius Tangau, menyatakan, bahawa cadangan ini dibuat berikutan cadangan pemberian gaji kepada imam-imam sebagaimana yang diumumkan oleh Datuk Shafie Apdal.

Dalam pada itu, Wilfred Tangau, ketika diminta untuk memberikan komen berkenaan peruntukan lebih RM 30 juta yang diberikan oleh kerajaan negeri sebelum ini kepada badan-badan bukan Islam, beliau menjelaskan beliau belum membincangkan perkara tersebut disebabkan beliau sedang memberi fokus kepada isu gaji dan perkara-perkara penting lain.

Wilfred Tangau juga membangkit beberapa isu yang akan dibawa kepada perhatian pihaknya terutamanya berkenaan isu Jabatan Pendaftaran Negara yang mengklasifikasikan secara salah orang Kristian sebagai “Muslim”.

Begitu juga dengan isu cukai ke atas gereja termasuk pengkhutbah-pengkhutbah gereja yang diklasifikasikan sebagai artis, di mana mereka ini turut dikenakan cukai.

Walaubagaimanapun, beliau menjelaskan isu tersebut kebanyakannya merupakan isu Kerajaan Persekutuan.

Isu kalimah Allah bagi penggunaan orang Kristian, juga berkemungkinan termasuk isu yang bakal dibangkitkan.

Sebelum ini, The Star melaporkan pengumuman dari Ketua Menteri Sabah, bahawa kerajaan negeri akan membina lebih banyak rumah ibadah bukan Islam di dalam negeri tersebut.

Jumlah penduduk Islam Sabah bersamaan 65.4% dan jumlah pendudukan Kristian ialah bersamaan 26.6%. Ia menurut laporan Jabatan Perangkaaan Negeri Sabah tahun 2015. 

ITULAH PERJUANGAN DAP SELAMA INI...KESAMARATAAN, MALAYSIAN MALAYSIA.
Mereka nak serapkan ini melalui PH. Mereka tahu mereka boleh makan puak2 Melayu liberal & pluralist dlm PH.

Sebab itu kita perlukan kekuatan politik Melayu & ini hanya ada pada BN yg diterajui oleh UMNO.

Ayuh bangsa ku, mari kita bina semula kegemilangan Melayu/Islam dlm PRU15 nanti.

Anonymous said...

Ada dengar dia kata dulu yang pergi haji tajaan 1mdb guna duit haram....

Anonymous said...

Mesti kena joint venture nak buat kilang keta ni. Tak kan nak start from zero, berapa pulak investment dia? Lagi satu org nak kurangkan keta elakkan sesak kat kl, dia dok tambah keta dan batalkan mrt. Agaknya org mesia ni hobinya dok dlm keta sejam dua tiap pagi dan ptg kot. Kalau tak dok dlm jem rasa tak sempurna hari tu

Anonymous said...

En pencacai,patutnya idea ni tak patut timbul bila hutang negara terlalu gila khinzir banyak..patutnya lebih kepada idea penyelesaian hutang yg lebih praktikal dan menangani kos sara hidup..bukan bagi idea utk penuhkan poket kroni.jadi pencacai jgn dpt bau je...

Anonymous said...

En Pencacai 4:42..HSR,ECRL tu pon pembangunan teknologi juga..semua rakyat boleh rasa...Klau kereta?semua org beli kereta baru ke?Jadi pencacai jgn dpt bau je..

Anonymous said...

Buat kilang keta hot wheels jer la. Mcm mcm model keta bole kluar. Modal tak banyak. Bole bagi sorang satu kat budak kpop tu

Anonymous said...

Kedai roti Tok Det The Loaf rugi berjuta ringgit. Managed kedai pun sampai bankrap.

Anonymous said...

Kereta nasional yang terbaru ni mempunyai design seperti tomato dan mempunyai kelebihan2 seperti tomato. Jadi, sesuai debgan citarasa geng tomato.

Anonymous said...

Madet ni bila nak bailout sekolah medic dia yg rugi RM1billion yg DSN gagal mengikut kehendaknya untuk guna wang rakyat utk menutup kegilaan nafsuserakah beruktua & keturunannya ek?

Proton tu berapa kali dizaman dia jadi pm kena bailout selepas Tansri Yahya Ahmad terkorban dlm nahas helicopter yg mencurigakan tu...sbb heli mana pernah meledak diudara seandainya tiada perbuatan khianat dilakukan..atau ditembak...
Siasatan pun cacamarba dan penuh konterversi yg memakan masa lebih setahun..

Dan perihal kereta baru ni angaran berapa kali planning nak bailout ek?
Logonya nak guna menatang apa? Muka walaun ph ke muka berok?

Anonymous said...

Walahweh tone atuk pasal hutang negara, negara bangkrap dan 1mdb bertukar secara drastic bila bercakap depan educated japanese audiences. Lain benor bunyinya bila bercakap depan uneducated audiences kat malaysia

Anonymous said...

Inisiatif utk menfkayakan kroni. Pastu rakyat dipaksa beli produk yg sub standard tak berbaloi dgn harga.

Anonymous said...

Mr BAILOUT muncul dgn jenama kereta terbaru dri sri lanka...

TUNGGU kdtangannya..

Anonymous said...

Moto yg ada pn melambak..lg nk buat moto ke..moto madey..apanama nyew..yg dh dijual tu apa cer

Anonymous said...





Mahkamah akan buktikan saya tak bersalah - Najib


BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan beliau tidak menerima faedah mahu pun mencuri wang dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB) atau mana-mana pihak.

Malah katanya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak pernah mengambil apa-apa kenyataan daripada beliau pada 2015 seperti didakwa ada kertas pertuduhan dikeluarkan ke atas dirinya.

Beliau berkata, malah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui tanpa bukti kukuh, menahan atau mendakwa dirinya di mahkamah adalah tidak mudah.

“Dr Mahathir juga mengakui bukti tidak kukuh dan jika saya didapati tidak bersalah oleh mahkamah, maka segala tuduhan yang dilempar dan tindakan oleh Pakatan Harapan (PH) selama ini akan dipersoalkan oleh rakyat.

“Dengan berkata demikian, Dr Mahathir telah mengaku PH membuat segala tuduhan itu terhadap saya tanpa bukti kukuh,” katanya dalam entri terbaharu beliau di akaun Facebooknya, hari ini.

Hari ini, Dr Mahathir ketika bercakap pada majlis makan malam dengan diaspora Malaysia di Jepun berkata, percubaan terburu-buru untuk mendakwa Najib daripada skandal 1MDB mungkin akan melepaskannya.

“Banyak orang sedang menunggu - bila kami akan menangkap Najib, tetapi tidak begitu mudah, kita perlu mengumpul bukti keterangan yang kukuh di mahkamah. Jika kami gagal melakukannya, beliau mungkin menang. Cuba fikir apa yang akan berlaku jika Najib menang perbicaraan dan didapati tidak bersalah.

“Kemudian semua janji yang kami buat, semua perkara buruk yang kami katakan mengenai beliau akan dipersoalkan oleh orang yang mengundi kami,” katanya.

Najib berkata, kenyataan Dr Mahathir itu juga membuktikan kertas pertuduhan yang didakwa sudah disediakan untuk mendakwa saya pada 2015 adalah tidak benar dan sebahagian dari konspirasi menggunakan individu tertentu di dalam pentadbiran kerajaan untuk menggulingnya.

“Pada ketika itu, kenyataan saya tidak pernah diambil oleh SPRM, justeru bagaimana pula ada kertas pertuduhan? Hanya sekarang, mereka mahu melakukan justifikasi kepada tuduhan mereka dengan mencari ‘bukti’, sama ada ia benar, diimaginasikan atau direka.

“Saya ingin ulangi, bahawa saya tidak menerima faedah mahupun mencuri wang dari 1MDB atau mana-mana pihak. Jika saya didakwa atas alasan politik, saya yakin mahkamah akan membuktikan saya tidak bersalah,” katanya.

Beliau turut menegaskan anaknya tidak memiliki syarikat senarai awam, memiliki kereta mewah ‘supercar’ bernilai berjuta Ringgit dan tidak pernah dianugerahkan kontrak kerajaan atau menjalankan perniagaan dengan kerajaan.

“Selain itu, saya juga sedih apabila ramai rakyat beragama Islam berpendapatan rendah di negara ini yang memerlukan bantuan bagi memenuhi tuntutan agama menunaikan Haji, kini tidak lagi menerima bantuan dari kerajaan.

“Dr Mahathir adalah silap untuk mendakwa wang yang digunakan 1MDB bagi membiayai beribu jemaah haji, adalah hasil curi. Dr Mahathir kerap membuat dakwaan duit dicuri dari 1MDB. Bagaimana agaknya, 1MDB mencuri wang 1MDB sendiri untuk membolehkan syarikat ini membiayai jemaah haji?

Katanya, jemaah haji yang dibiayai 1MDB tidak perlu bimbang kerana dana yang digunakan untuk membantu mereka menunaikan Rukun Islam kelima itu adalah dari sumber halal kerana dirinya akan menanggung dosa yang besar jika ia adalah sebaliknya.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 11 Jun 2018 @ 7:09 PM

Anonymous said...

.

Mahadey nak buat project kereta tu lantak dia laa . Lagi pun dia PM , kita tak boleh cakap apa . Jangan jadi macam Proton Savvy , Proton Juara dan Proton Tiara dah le .

Eh . Ada pulak duit nak buat kereta nasional . Kata negara dah nak bangkrap . Maklum laa hutang 1 trillion .

.

Anonymous said...

Tun Mahathir nak buat kereta nasional 2... cuma bagi orang mengingati apa yang dibuat masa dia jadi PM. TM teringat kehebatan yang dipuji2 rakyat masa dulu...itu yang dia nak

Semua delegasi DS Najib buat semua diubah dan semua projek di batalkan... ini dibuat supaya rakyat lupa apa yang DS Najib pernah lakukan... puncanya sifat dendam dan cemburu buta. Dah elok2 ada projek MRT dibuat dibatalkan...sepatutnya pikirkan jangka panjang kegunaan, kemudahan dan pengangkutan awam jangka panjang.

TM nak jadi PM selagi bernyawa ...Malaysia ni anak2 dan kroni dia yang punya. Rakyat marhain ni diperlukan masa PRU untuk sokong .... lepas tu pandai2 la kita nak hidup.

Anonymous said...

Kena bermula dari rumah wahai sdr,
Umno kalah sbb se-bhg anak2 ahli umno belot atau terpedaya dgn rakan2 terutama di kawasan bandar,,
Aku berkata demikian bukan analisa terperinci tapi kira congak je & kalau salah harap maaf.
1. Ahli umno ada 4juta, tolak lari pati madet 1/2 juta = 3 1/2 juta baki, tapi undi umno dpt kurang dari tu.
2. Pas ada 7ratus ribu ahli baki dari yg lari masuk pan 3ratus ribu tapi masih berupaya dpt 2juta undi. Ertinya selain mendapat undi atas pagar, yg penting anak2 orang pas (yg belum menjadi ahli) mengundi Pas.
3. Pee.eh yg tak seberapa ahli melayu meraih undi pembelot umno & ank2 umno yg jilat pantat dapigs.

So, dimana silapnya sama2 kena fikirkan, dan dlm entri cts sebelum ni ada disentuh tentang ank2 umno yg menyesal bila melihat orang tua mereka bekerja utk umno pd pru14 tempoh hari.
Tapi ye lah nasi dah jadi bubur.

So sama2 lah kita fikirkan & bertindak kearah jln terbaik untuk memulihkan maruah parti, bangsa, agama & negara.
Sama2 kita sedar & bangkit di era neo-penjajahan pee.eh ini.

Anonymous said...

Mamakutty mendakwa DS Najib makan duit, tapi tiada bukti..dunia akhir zaman, darj pengalaman saya, selalunya si penuduh yg menuduh orang makan duit, rasuah, kaki sebat dan sebagainya, sebenarnya si penuduh tu yang buat kerja2 makan duit sebenarnya..demi nak menyelamatkan tengkuk sendiri yang tua tu, dituduh dan difitnahnya orang lain..taktik licik mamakutty

Anonymous said...

Projek Kereta Baru
Korang kena faham betul² apa maksud tersirat Tun M nie, projek kereta Nasional 3 adalah kereta jenazah yang bakal membawa dia pergi selamanya dan rakyat akan meratapi pemergiaannya dia itu nanti. Itu pon susah nak faham ke?? Dah xlama dah....

Anonymous said...

HA HA HA HAH!
Tau tau la pulak yg minyak tanah dah mahal sekarang ni. Ingat masih 80 sen seliter mcm zaman pemerintahan PM ke4 tu dulu.. he he heh!!
Sekarang semua benda makin mahal ekk? Walaupun GST dah sifar.
Pelita solar tu cantik sangat, nanti tak sempat nak hias dah dikebas bebudak kepop, maklum le kerja dah tak ade & keinginan tu tinggi nak cantikkan tumah time Raya ni. Mak bapak pulak dah tak dapat duit BR1M, duit BASAH tu berapa le sangat, kan? Eh, dok melalut pulak aku ni.. hu hu hu

TOMATO ITU CANTIK, MERAH & BERKILAT!
TAPI SAYANG, KARIPAP MASIH TAK TURUN REGA JADI SEPOSEN SEBIJIK!

Anonymous said...

PERKATAAN & ISTILAH PALING POPULAR SEKARANG INI:

1 BAIL OUT
2 U TURN
3 BANGKRAP/MUFLIS
4 CAPATI
5 TOMATO
6 BILA NAK TURUN?
7 BILA NAK MANSUH?
8 PAKATON
9 TABUNG
10 TOMMY

Anonymous said...

bila madey buat kereta nasional spt dahulu rakyat akan dipaksa pakai keta nasional..penjual honda mcm jamil dah blh la cari keje lain..siaplah interest melambung naik lps ni.. mcm dulu2 org pakai proton tu dah kira kaya habis la tu..

Anonymous said...

dulu kita hidup di zaman diktator zalim mahathirisme... skrg mahazalim + komunis..

Anonymous said...

lg byk kereta lg byk blh kutip tol.. rasa2nya tol jd tak nak hapus ni.. at last mrk akan kata kami cuma bergurau je buat manifesto mcm tu tak sangka ada jugak sitolol yg percaya..

Anonymous said...

Anon 4:42 senja. British car Range Rover group pun India Tata took over. Tak mampu nak maintain high overhead walaupun technology is high standard. Rover is making losses until Tata jadi white knight. By the way Tata ada economy of scale dia ada 1 billion penduduk. And they also took rover technology. What about mini coopers pun German auto took over. Britain ada 60 juta penduduk itu pun tak boleh maintain auto industry dia. Guna otak lah. Jangan jadi zombies. Pengikut PH semua macam zombies.

Anonymous said...

game atuk madey dah jadi mudah dibaca
batalkan 3 projek train mrt, hsr dan ecrl tapi beriya iya nakkan projek ke 2 kereta jenama ProTun disegerakan
strategi yg mudah ...kurangkan sedikit dari harga proton/geely ..naikkan harga kereta import
mau tak mau kena beli kete jenama protun
kutipan tol kroni pula pasti akan diteruskan
macai ph dah tentu cakap atuk madey sgt berwawasan batalkan projek mega semata mata nk bina kilang kereta yg baru mengunakan duit rakyat...400,000 peluang kerja budak kpop ni nanti boleh la disumbat dalam kilang kereta tu
yep..wawasan membesarkan tempolok anak anak dan kroni

Anonymous said...

http://www.malaysia-today.net/2018/06/11/tommy-credits-appointment-to-god-mother-prayers-and-gods-miracle/

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates