June 8, 2018

28 Rizab Antarabangsa BNM Berjumlah AS$108 Billion? Ini Semua Fitnah! Ini #FakeNews


Kalau mengikutkan kata-kata hikmat macai-macai penjilat Kerajaan, "mana mungkin baru kahwin sudah dapat anak?" Kata-kata ini mereka ungkapkan sebagai alasan Kerajaan untuk tidak menunaikan janji 10 Manifesto Dalam 100 Hari. Kata-kata ini saya pinjam ya. Mana mungkin ekonomi negara berada pada tahap yang baik kalau Rizab Antarabangsa BNM berjumlah AS$108.5 billion sekiranya ianya tidak diwarisi oleh Kerajaan Barisan Nasional terdahulu. Bak kata macai, baru kahwin, macam mana nak dapat anak kan?

Tun Dr Mahathir pernah membuat kenyataan pada 2013 bahawa hutang negara masih pada tahap baik. Tun Dr Mahathir berkata, Nisbah kadar hutang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang berada pada tahap 53 peratus masih dianggap baik untuk negara disokong oleh pendapatan dan dagangan yang terus meningkat. Kata Tun Dr Mahathir dipetik di sini,

Keadaan berkenaan tidak jauh berbeza dengan keadaan hutang negara pada hari ini. Cumanya Kerajaan terkini berjaya memanipulasikan jumlah hutang negara mengikut kehendak mereka. Menurut BNM, baca di sini, kedudukan rizab itu adalah memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negeri jangka pendek.

Oleh itu, kenapa Menteri Kewangan membuat drama mewujudkan Tabung Tin Milo Negara untuk mengutip derma dari Rakyat? Cumanya, kita tertanya-tanya, kenapakah Rizab BNM menjunam sebanyak AS$900 juta atau RM3.8 billion hanya dalam tempoh 15 hari (15/05/2018 - 31/05/2018) pemerintahan Kerajaan PH. Baca di sini.


Nota Kaki:

Berikut adalah perbualan dengan seorang penjilat Kerajaan. Nama terpaksa dirahsiakan demi kepentingan negara. Hahaha.

Soalan : Mengapa pas pengangkutan RM100 dikaji semula dan dibatalkan?

Jawapan : Hutang Najib banyak bebenar.

Soalan : Kenapa PTPTN tidak dimansuhkan?

Jawapan : Hutang Najib banyak bebenar.

Soalan : Kenapa bonus penjawat awan rendah dan tidak semua dapat?

Jawapan : Hutang Najib banyak bebenar.

Soalan : Kenapa Manifesto PH tidak dilaksanakan?

Jawapan : Hutang Najib banyak bebenar.

Soalan : Abih tu kenapa Najib boleh buat korang tak boleh buat?

Jawapan : Eh kamu jangan cakap banyak. Kitorang orang PH pun tak bising korang menyokong BN pokpekpokpek dah kalah duduk diam-diam!

Kesimpulan, nampak tak bijaksana penjilat tegar Kerajaan. Tidak mengapalah. Kita faham. Hari ni kahwin, esok mana boleh beranak.

28 comments:

Anonymous said...

u turn gila babs...

paklong said...

statement tahun bila ni CTS

Anonymous said...

nyanyok tahap berapa la agaknya...
sat cakap tenat...sat cakap ok...
minyak kasi turun la wei tunggu apa lagi
minyak turun mesti harga barang semua turun... sardin 25sen..karipap 10sen
tak tau kira ka wei

Anonymous said...

Yg pasti bkn tahun 1998 punye

Anonymous said...

Roti canai 3 kupang. RM 50 penuh satu troli. Sembg macai pakatoon le

Anonymous said...

Allocation utk subsidi petrol tahun ni pun hanya rm3 biliun je. Lim gone end ingat cukup ke. Klu suh menteri byr duit petrol sendiri mgkn cukup la

Anonymous said...

http://m.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/rizab-antarabangsa-bnm-8232-turun-kepada-as-108-5-bilion-1.687567

Anonymous said...

Penjilat tegar kerajaan uneducated. Kepala anggok2 je

Anonymous said...

selamat meroyan utk 5 tahun akan datang..kipidap!

Anonymous said...

Tetiba menteri pendidikan umumkan university malaya termasuk dalam 100 university terbaik dunia. Gilo mantop ph ni, baru tak sampai sebulan dah jadi top 100. Kalau 5 tahun mau top 10 ni

Hahahaha lembu punya susu sapi dapat nama

Anonymous said...

Pesanan diatas ikhlas dr macai uneducated

Anonymous said...

Nampaknya BN sarawak mula berpaling tadah. Dulu syarat masuk BN, UMNO tak boleh buka cawangan di sarawak. Jadi, kalau dah keluar BN, bolehlah UMNO buka cawangan di sana.

Anonymous said...

Tu sbb montori suh bukak pintu gate luas2, jgn letak palang. nk debat ke, nk protes besar2an ke, nk melingkup ke, nasib ekau la. Dpt jd top 10 universiti bermasalah kelak mesti lg macai uneducated bangga sampai kembang jubo

Anonymous said...

PBB masuk ph, yg paling selamat adalah taib mahmud. Xde la macai uneducated melalak suh siasat harta kekayaan taib & keluarga dah. Bakal jd suci sesuci mamakkuty.

Anonymous said...

HIDUP UMNO SERAWAK....

Anonymous said...

patutlah...Gabenor Bank Negara letak jawatan...sbb tak nak bersengkongkol dgn manusia munafik dan kafir harbi yng ada skrip Manipulasi Hutang Negara...beliau seorang yng berintergriti bukan mcm Zeti...senyap jer..padahal tahu cerita sebenar..manusia jenis apa yer...sbb harta atau pangkat..sanggup membisu...tak pelah..Allah Ada kan...

Anonymous said...

yesss...buka cawangan kt Sarawak...kita tgok...ada tak rakyat Sarawak yng sokong Umno..cuba..tak salahkan

Anonymous said...

KERA jaan baru tak bagus.
BN seribu kali lebih bagus lagi.

Anonymous said...



Ini menunjukkan RM bertambah lemah ,(dibawah kerajaan PH) sehingga merlukan campur tangan dari BNM.

Tanpa campur tangan tersebut mungkin RM telah melepasi 4.00 = 1 USD

Anonymous said...

Tak usahlah nak derma kepada tabung PH tajaan dap yg tidak mendatangkan apa2 pun faedah! Perlu ingat para businessman yg derma itu mereka dapat pengecualian tax, jadi mereka tidak rugi apa2? Kita yg ada niat nak derma RM1, 5, 10, 50 atau 100 ni eloklah bank-in kepada rakyat Palestine kerana mereka yg lebih memerlukan. Ingat Najib meninggalkan reserves negara antara yg terbaik, pertumbuhan ekonomi yg tebaik didunia, semua GLC dan syarikat2 yg ada dlm negara telah merekodkan prestasi cemerlang dgn mencatatkan keuntungan berbillion2, marilah semua mengucapkan syabas dan terimakasih kepada Najib, ANDA YG TERBAIK!!!!!!!!

Anonymous said...

PH telah bergitu lama menyiasat bekenaan 1mdb, bertahun2, satu dunia mereka pergi, satu dunia mereka mencari, hingga sanggup panggil banduan penjara Thailand utk cari bukti, boleh percaya ke banduan ni? Pasukan mereka bergitu ramai, dlm dunia yg serba canggih ni sepatutnya dlm sekelip mata mereka sudah ada bukti2 kukuh? Tapi sehingga kini mereka masih mencari2? Najib telah membariskan barisan peguamnya, didalam dan diluar negara? Yg rakyat hairan kenapa sehingga kini masih belum lagi ada pertuduhan dibuat? Sedangkan kes rasuah LGE yg telah ada nampak seperti sengaja dilengah2kan? Kalaulah amalan bergini berterusan alamat akan hancurlah negara ini? Difahamkan AG yg dilantik mempunyai konflik kepentingan dlm kes LGE, BETUL KE? Dlm negara demokrasi tidak menjadi kesalahan bertanya!

Anonymous said...

Betul tu. Mula2 mereka cuba dengan 41 M dari SRC tetapi itu sumbangan politik, kemudian mereka beralih ke 2.6 B , ternyata ini adalah derma dari putra Arab yang TSZA cadang di credit ke akaun Najib, kemudian mereka cuba mencari sama ada cukai untuk 2.6 B sudah dibayar, tetapi mengikut pegawai LHDN derma tidak perlu di kenakan Cukai ... Mereka sebenarnya sangat terdesak sekarang cuba mencari apa kesalahan Najib walau pun tidak ada kaitan dengan 1Mdb. Itu yang sampai pukul 4 lima pagi tak boleh tidur kerana cuba mencari kesalahan orang.
Tidak boleh tidur adalah suatu Azab di dunia dan di akhirat lebih lagi.

Anonymous said...

Jahanam malaysia jatuh ke tangan lahanat-lahanat lanun pakatan ini..hari-hari sidang media. No action or initiative for economuc growth..alamatnya budak2 kepop ini ramailah yang xda kerja lepas nih..tahniah!!!

Anonymous said...

Dah berapa tahun rezab tak meningkat...

Anonymous said...

Lagi 5 tahun setanding dengan MIT kot? Hebat fuckatan ni.

Anonymous said...

Dlm metro dan akbar2 ada siarkan golongan kurang kemampuan tak kira bulan apa pon. Elok la bersedekah kpd mereka2 yg kurang bernasib nih. Adding tabong palestin (ada tabong d PO) rohingya syria. Anak2 fakir yatim dan pusat2 tahfiz d msia nih. Korang rasa cina2 yg beri ke tabong hrpn beri tak sebegitu ke anak2 miskin d msia. Mgkin kpd bangsa dia sj. Smlm kat rumah aku ada cina dtg minta sedekah utk rmh org tua2 d cheras. Dia kata ada melayu juga. Kata dia lahhh.

Anonymous said...

Bukan no action but slow action. Dh dkt sebln bentuk kerajaan pun masih terkial2 nk tentukan kabinet penuh. 6 kepala utama berbincang, 30 juta rakyat merana

Anonymous said...

Tang janji kata xkan smlm nikah arini dpt anak tapi tang membatalkan SPAD, buang kakitangan kontrak dll boleh pulak semalam nikah arini dah dapat anak. Tak ke anak haram namanya.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates