June 8, 2018

58 Mengapa Lim Guan Eng Menipu Isu Bonus Hari Raya Kakitangan Awam?

Semasa menjawab soalan wartawan pada sidang media bertarikh 31 Mei lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah berbohong dengan mendakwa bahawa peruntukan bonus Aidilfitri sebanyak RM500 untuk kakitangan awam dan RM250 untuk pesara kerajaan tidak disebutkan dalam Bajet 2018. 

Beliau bahkan menyatakan bahawa bonus RM400 untuk kakitangan Gred 41 ke bawah sahaja dan RM200 yang ditetapkan kerajaan Pakatan perlu dibentangkan nanti di persidangan parlimen akan datang sebagai perbelanjaan tambahan melalui Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Kata beliau,
Yang ini bukanlah dalam bajet 2018, kita pun dah semak. Itulah sebabnya kita perlu buat Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Yang RM400 pun kena pohon tambahan.
Apakah Lim Guan Eng sengaja berbohong walhal pembentangan Bajet 2018 di Dewan Rakyat disiarkan di kaca TV dan begitu banyak rakaman dan liputan berita di Internet dengan ucapan bekas Perdana Menteri menyatakan dengan jelas peruntukan RM500 dan RM250 itu yang akan diberikan kepada kakitangan awam dan pesara kerajaan menjelang Hari Raya? 

Rang Undang Undang Perbekalan 2018 telahpun dibentangkan di Dewan Negara oleh bekas Menteri Kewangan ke 2, DS Johari Abdul Ghani, dibahaskan selama lima hari bermula 04/12/2017 dan diluluskan sebulat suara anggota Dewan Negara, kemudiannya diwartakan sebagai Akta Perbekalan 2018. Mengapa Guan Eng berbohong dengan fakta yang boleh dicari dengan mudah di Internet ini? 

Apakah Lim Guan Eng tidak tahu bahawa Jabatan Akauntan Negara telahpun mengeluarkan surat pekeliling Bilangan 5 Tahun 2017 yang disiarkan bulan Disember tahun lalu, yang boleh diakses melalui laman web rasmi Akauntan Negara Malaysia (ANM). Baca di sini dan salinan di bawah.

Tidak syak lagi Menteri Kewangan yang sedang dibicarakan di mahkamah atas DUA pertuduhan rasuah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang telah berbohong kepada seluruh kakitangan awam dan pesara kerajaan.

Di dalam pekeliling JANM bil ke 5 bukan sahaja menyatakan dengan jelas jumlah RM500 untuk SEMUA kakitangan awam dan RM250 untuk pesara seperti yang termaktub di dalam Akta Perbekalan 2018 itu, bahkan telah ditetapkan tarikh pembayaran iaitu pada, 07/06/2018, kaedah pembayaran, dan kod urusniaga. 

Pernyataan Guan Eng bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat untuk bayaran RM400 yang hanya akan diberikan kepada kakitangan Gred 41 dan ke bawah itu sahaja adalah pembohongan yang melampau terhadap kakitangan awam kerana jelas dinyatakan dalam pekeliling bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat sekiranya peruntukan tahun 2018 TIDAK MENCUKUPI, bukannya untuk memberikan bonus tersebut. 

Di bawah perkara 3.2 dinyatakan,
Kementerian/Jabatan hendaklah membayar Bayaran Khas Tahun 2018 menggunakan peruntukan tahun 2018. Sekiranya peruntukan ini tidak mencukupi, permohonan peruntukan tambahan hendaklah dibuat kepada Perbendaharaan. 
Mengapakah wang yang telahpun disediakan peruntukannya sebanyak RM500 seorang itu 'dicuri' RM100 dari setiap seorang kakitangan kerajaan dari yang bergaji RM1,200 sebulan sehingga yang bergred 41 yang mana gaji minimumnya dalam lingkungan RM2100 itu? Manakala untuk kakitangan yang bergaji RM3,600 (Gred 44) dan ke atas di ambil keseluruhan bonus RM500 yang telah diperuntukkan untuk mereka untuk tujuan apa? 

Tidak cukup dengan itu, peruntukan RM250 untuk setiap pesara kerajaan juga dirampas RM50 setiap seorang oleh pihak kerajaan hari ini untuk apa? Apakah kerajaan tidak peka akan keperluan mereka untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang beberapa hari lagi?







58 comments:

Anonymous said...

Kakitangan awam semua kene cucuk hidung, CUEPACS pulak telor dh naik ke pundi kencing. Satu2nye ganjaran mereka patut dpt menjelang aidilfitri langsung x dipertahankan & didebatkan. Lim gone end bohong pun xpe la, asalkan bukan najib.. kata macai uneducated la

Anonymous said...

Apa ada hal..kerajaan nk muflis dah...
Diam2 guana eng bagi kem.kwangan bonos 1000....
Nrgara nk bankrup..dahh..cilaka najib...tetiba johor..melaka...penang..bagi 1k.perak yg ala2 peminta sedekah pn bagi 1k..di umum oleh menteri besar pbbm 1 krusi...ki ki ki

Anonymous said...

apa macam ha ini guan eng boleh pas jadi akuantan...simple math pun tak pas
1 olang short 100... 1.6 juta gomen servant sudah berapa ?
bolo punya olang

Anonymous said...

240. Kepada Penjawat Awam, yang dinanti-nanti telah pun menjelma. Bagi menyanjung tinggi sifat wala' dan kesetiaan Tuan-Tuan dan Puan-Puan, dalam mendokong kemajuan negara serta melaksanakan sistem penyampaian perkhidmatan dengan cekap lagi berkesan kepada rakyat,... maka sukacitanya saya mengumumkan,....

Bayaran khas sebanyak 1,500 ringgit kepada semua penjawat awam. Bayaran ini akan diberikan dua kali, iaitu seribu ringgit pada awal Januari 2018, dan 500 ringgit lagi menjelang Hari Raya Aidil Fitri tahun hadapan.

Manakala tidak pernah dilupakan, kepada pesara

Kerajaan, bayaran khas sebanyak 750 ringgit, iaitu 500 ringgit dibayar pada Januari 2018, dan 250 ringgit lagi menjelang Hari Raya Aidilfitri.


https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/10/342705/teks-ucapan-penuh-bajet-2018

Anonymous said...


Dah dah semua orang kuat dalam PH adalah kaki putar alam

Anonymous said...

Wahai umat penjawat awam, pesara dan semua yang terlibat jangan halalkan apa yang telah mereka ambil. Teruskan berdoa, sesungguhnya anda daripada golongan teraniaya

Dimana suara Cuepacs ?

Anonymous said...

Menteri Keawangan yg ada kes rasuah boleh pulak nak siasat ke rasuah orang lain? Nak ke China, katanya. Pelik sungguh Malaysia Baru ini. Satu dunia sedang ketawa melihat gelagat para komedian. Penjilat tegar berputih mata, janji tinggal janji. Tapi terpaksa juga pertahankan Kera jaan Baru utk menutup malu.. ♪ la la la la ♫

Rasa-rasanya, hari ni pun karipap masih tak turun rega jadi sebijik seposen. Katanya GST dah sifar. Mungkin September nanti kot akan berlaku penurunan besar-besaran sebab SST akan diperkenalkan semula. Pergh.. RM50 boleh penuh satu terolli.. keh keh keh!!

Anonymous said...

Pecat KSN dengan segera. Perkara semudah ini pun dia x mampu pertahankan utk kakitangan perkhidmatan awam. Jilat jubor madey & guan eng byk2

Anonymous said...

jangan tebulu bulu.

Anonymous said...

Sedara sedara.. blk raya ni sambil singgh di rumah rakan taulan atau sedara mara, jgn lupa selitkan penipuan lge ni. Tuduh najib mcm2 tp sampai kini masih tidak didakwa ke mahkamah pun. Isu yg ni dh tentu mmg ada bukti dan fakta bhw kerajaan menipu rakyat khususnya pekerja sektor awam.

Bajet dh ditetapkan dpt bonus aidilfitri rm500 seorg x kira gred jawatan, alih2 kerajaan haprak kurangkan bonus menjadi rm400 hanya utk gred 41 & ke bawah je.

Belum mentadbir cukup sebulan lg, dh kuat menipu.

Anonymous said...

Cts, tlg buatkan artikel tuan boleh link terus ke Mukabuku. Senang nk share

Anonymous said...

1.6 juta gomen servant tu utk semua gred jawatan. Lepas KERAjaan ph potong bukan kesemua 1.6 juta akan dpt, hanya gred 41 dan ke bawah je yg dpt. Jd bukan short rm100 dah.. malah beratus2 ringgit. Ramjadah punye KERAjaan.

Anonymous said...

Ppbm 1 kerusi jd MB sbb nk tutup malu rancangan dapig nk letak melayu boneka jd MB sebelum pru terbongkar besar2an. Ajis bebiri kata dia hanya pakar perlembagaan bukan ahli politik. Klu bukan ahli politik buat apa bertanding pilihanraya, bongok tul. Macai uneducated pun anggok2 dengor ajis bebiri punye sembang

Anonymous said...

Kedah dpt berapa? Bajet negeri pentadbiran lepas kasi 1k. Dtg boboi kata hanya mampu bg 400 sbb hutang negara dh membuak-buak. Johor, melaka, penang, perak rileks je bg 1k. Selangor pula blh je bg 1 bulan gaji, tp 10% kasi tolak masuk tabung haprak.. paksarela utk negara pakatoon

Anonymous said...

Pelabor luar tarik kluar dari bskl 7bil, gomen bagi rehat cukai dari jun sampai ogos (3 bulan tanpa sst atau gst) mau hilang income dlm 6bil
Takpela duit tabung kan ada....

Anonymous said...

Pakatan punah harapan kata apa semua betul. Bonus yang telah dibentangkan di parlimen pun lim guang taik cakap x wujud. Tapi betul lah, macai kata xdapat bonus pun x apa tolong bantu selesaikan hutang negara katanya.uneducated sangat.ini bukan masalah nak selesaikan hutang negara, ini masalah ketelusan. Janji perlulah ditunaikan. Janji bagi harapan, hrapan apa? Harapan palsu puihhh

Anonymous said...

Puak pakatan penindas haramjadah..hak rakyat dicabuli. Janji bonus yang telah termaktub hitam putihnya pun puak2 nih boleh pusing cakap x ada dalam peruntukkan bajet. Haramjadah betul

Anonymous said...

dah dekat 1 bulan ph jadi kera jaan...bila lagi nak dakwa najib ?
tak cukup lagi ke sprm soal siasat najib and rosmah...?
tak cukup lagi shukri cenggeng menangis live kat tv ari tu...?
tak cukup ke beg tangan ..kasut ..baju baby cucu najib yg dirampas tu...?
ghani paktahil dulu cakap bukti dah cukup..nak tunggu raya tahun depan ke baru nk serah kat tom tom tommy jonathan..tara tum tum tum

Anonymous said...

Itu China aaa.. kaki tipu Punya.. lu Tak Tau ka... itut tuhan dia sembah pun kasi makan itu buah plastik.. itu tuhan pun dia last tipu, InI melayu.. sikit Punya hat la..bolo Punya melayu..

Anonymous said...

Ayat hujung tu klako. 1 kusi..kikiki... Woi itu MB teman woi jgn buat onar kikikiki

Anonymous said...

Dapat bonus tapi kena tanggong naik harga minyak dan barang....lebih baik tak dapat bonus minyak tak naik dan barang tak naik...kepala legaa..

Anonymous said...

Gone end ni apa yg dia tak tipu... 1 trillion dia tipu, dh xde gst ni dia dengan sombong dan bongkak kata negara tak bangkrap padahal dulu dia tipu kata negara akan bangkrap wlwpun ada gst, skrg bonus raya pun nak tipu. Bangsat punya rakyat yg masih tak sedar dengan penipu ni.

Rakyat akan tetap ingan penipuan2 kau gone end

Anonymous said...

apalah...yng biol sangat rakyat ni...Bajet 2018 dah dibentangkan..dan dah diluluskan...maknanya apa..semua duit tu dah tersedia...
Brim k
Duit raya felda felcra k
bonus raya utk katitangan kerajaan
orang pencen ke
apalagi yng DS Najib janji...semua dah ada
Malang nya...menteri terowong...Manipulasi Hutang Negara..so..semuanya dia potong itu potong ini...padahal kalau dia nak...potong bila PH laknatullah ni bentang badget utk 2019...ada faham tak...semua rakyat kena kencing dgn Menteri terowong ni...cukup2 lah jangan jadi bodoh..dibodohkan.. Atok tu pulak dah nyanyuk pakai angguk jer...asal boboi jadi Peeem...mimpi lah....

Anonymous said...

.

Guan Eng mungkin menipu tapi kita tak boleh salahkan beliau kalau kita jadi bangsa bangsat dinegara sendiri . Kebanyakan orang melayu tak tau untuk berjimat cermat . Semua wang gaji dihabiskan dan suka berbelanja . Amat kurang mahu menabong dan membeli saham macam ASB . Ada yang beli ASB tapi setiap hari raya keluarkan wang ASB untuk membazir seperti cat rumah dan beli perabot . Bila tak cukup wang , mulalah salahkan orang lain . Untuk mula menabong bukannya susah . Cuba simpan RM10 setiap bulan di ASB .

Orang melayu tak boleh salahkan bila kerajaan PH menang sebab ramai orang melayu yang tidak mendaftar sebagai pengundi .

Anonymous said...

Makin tersepitlah orang2 Melayu di bawah pemerintahan PH yg dikuasai oleh puak2 kafir harbi dan Melayu Liberal yg berfahaman sekular, malahan ada yg anti-Islam dan munafiq.

Nasib badan lah...

Ku sangka panas hingga ke petang
Rupanya hujan di tengah hari
Ku sangka banyak insentif nak datang
Rupanya tabung derma yg mereka beri

Ku sangka air banyak mengganti kemarau
Tapi harapan ku mereka tak pernah hirau...
Ku harap hujan lebat bila kilat menyabung
Namun hampeh...mereka hulurkan tabung...

Hadoihh...

Abi Umi said...

Kilanda/ Coffin wua LGE sulah maheii laa bang...😁itu pasat ..sumua luiit mau potong woo🤗

Anonymous said...

bagi ciput rm400..lepas tu mintak balik masuk tabung milo..kan rejim buruk siku namanya..

Anonymous said...

Perompak

Anonymous said...

Apabila "Tokong Besar" memanipulasikan isu pemotongan bonus Raya tahun ini, mahacai2 pakatun berusaha menyanggah pendapat orang yang berakal dengan mengatakan mereka yang tidak mahu menerima bonus tersebut sebagai orang yang kufur nikmat daripada Tuhan.
Padahal, mahacai2 pakatun yang bekerja sebagai kakitangan awam pula menolak pemberian bonus khas daripada kerajaan Najib pada awal tahun atas alasan pembaziran dan menambahkan hutang negara kononnya tetapi tetap menerimanya dengan paksa rela.
Mereka ini juga yang beria2 menderma sebahagian kecil@besar wang gaji sendiri ke dalam Tabung "Milo World Cup" untuk mengurangkan hutang negara walaupun ekonomi negara masih kukuh lagi tetapi sangat liat membayar hutang PTPTN dan pinjaman bank pada setiap bulan.
Maka, KERAjaan baharu kena bertanggungjawab atas segala perbuatan mereka yang boleh mengakibatkan ramai rakyat mula memandang serong kepada pemerintah sekarang dan para pelabur asing menarik pelaburan besar mereka dari negara kita.

#salahpangkahdapattaik,

Anonymous said...

Sebenarnya johor pun mb dulu dah masukkan dlm budget...mb skang konon nak postpone tp xjdik sbb xMB khaleed nordin dah berbunyi...tak perlu tangguh2 sbb dah ada dlm budget negeri johor...

Cucu Tok Selampit said...

Anon 11:39 AM,

Atas permintaan saya telah buka Page di laman sosial Facebook untuk memuat naik semua artikel posting di sini bermula hari ini. Page berkenaan boleh dicari di pautan facebook.com/cucutokselampitcts

Terima kasih.

Anonymous said...

macai ph dah lecun kena kencing...hancing
tu yg.main hangguk jer la

Anonymous said...

Dah post dlm tweeter lge siap screenshot semua teks bajet 2018 pekeliling bgai tp takda respon.. yg peliknya negeri2 lain blh bg 1k

Anonymous said...

iyer ke sst gst takde....?
pesal sardin masih harga lama...patutnya dah jadi 25 sen kan...kan..kan
kopi sepeket still rm17...tak kurang 1sen pun..
beras pulut nk buat kueh..lemang pun masih harga lama
daging still rm36 .. sehinggit pun tak kurang
woi menteri haprak..buat keje la woiiii

Anonymous said...

Terbaik bro

Anonymous said...

Kementerian Kewangan didapati menipu.

Sila buat laporan polis terhadap kerajaan PH.

Anonymous said...

Hutang negara tinggi, jd lmbt skit nk buat pendakwaan. Bajet utk jawatankuasa itu ini ciput, keje pun kene cam siput

Anonymous said...

Ki ki ki
.manis tak ayat tuu..ni not my MB la yop..itu pn nyaris2 lk lebor...brapa undi je menang..ki ki ki.

Anonymous said...

Patut tabung cepat penuh ki ki ki

Anonymous said...

Betoi tu. Orang melayu ni baloq liat. Nasib sendiri dibiarkan ditentukan bangsa lain. Yang mendaftar tak turun mengundi pon ramai.

Anonymous said...

Peja merasa jd embi pun kerana adik ipar berpaling tadah dr umno. Klau tidak, jd ketua pembangkang negeri perak pun blum tentu

Anonymous said...

Terbaik la cts. InsyaAllah gua share dlm fb gua. 100 hari janji manismu dah dekat dah ni, persediaan untuk menggempur

Anonymous said...



Unknown said...
Banyak sgt musang berbulu ayam dlm UMNO. kaum2 ni kena hapuskan dulu sebersih2nya.

SETUJU! itu punca UMNO tak kuat dan cepat bukan main salahkan pimpinan atas berbanding salah diri sendiri..

salah seorang makhluk BULU AYAM MUSANG ini ialah KJ = KHAIRI JAMALUDIN!

BEWARE OF HIM!!


#janganjadimacaidap

Anonymous said...

Tabung haprak hahaha mmg pon...baik aku sedekah kpd anak2 yatim palestine rohingya syria..hahaha hehehe

Anonymous said...

Baru rasa PH bijak. Kata hutang 1 trillion .orang percaya....

susah nak bagi bonus...habis cerita.....BARU PADAN MUKA UNDI PH

Anonymous said...

Betul 1.56..peniaga org cina perabih duit sendiri org melayu tu yg cina sepet ni seronok jlnkan jarum..tak cukup2...

Anonymous said...

Paling saya suka 10 popular myths amg pakatan voters. Saya dah pos kpd kenalan2 yg terlebih bijak pandai.

Anonymous said...

"Kalau tak menipu tu bukan cina la"
Itu budaya mereka yg mereka perakui dan diajar sbg adatresam yg mesti dijaga oleh puak mereka dan sbb itu mereka pantang cina yg masuk islam sbb islam melarang penipuan.
Orang melayu yg terikut2 dgn budaya mereka setelah meresapkan ajaran menipu ini melalui 'mubaligh2 ajaran penipuan' sehingga tertubuhnya parti yg dikenali Pembohong Haramjadah.
Jadi tak pelikla mereka mempraktikkan cara muamalah kepercayaan mereka yaitu Menipu sbg jalan kehidupan.

Anonymous said...

Takusah nak label orang tu orang ni la...
Saya kenal yb yg selalu pergi jumpa DSN, sikit adala yg saya tahu.

Anonymous said...

Voleh ke saman si gone end ni? Atau buat adian ke ILO. Internarional labour. Cuepecs tak leh pakai. Tukar ketua dia yg pengecut dan munafik

Anonymous said...

Menteri tgh bebulan madu tu
Harga tak turun sebab tokay kutip cukai utk diri sendiri hahahah
Tapi kali ni semue muka toya bila tgk rega barang mahal. Malu nak komplain

Anonymous said...

Alasan menolak kerajaan BN konon kerana rakyat tertekan...harga barang mahal, minyak petrol mahal, tol mahal...ramai menganggur...semua ternyata dakyah dan aota belaka...

Bila PH perintah, tak ada apa2 perubahan pun...

Yg nyata berubah, negara ini akan dikuasai puak liberal sekular yg akan mengabaikan kepentingan Melayu & Islam demi survival polotik mereka...

Ayuh orang2 Melayu semua...baliklah kpd BN bila PRU15 nanti...

Anonymous said...


Korang perasan dak bila korang senaraikan negara hutang luar dengan menaikkan "list og country by external debt : Wiki", Malaysia mempunyai hutang luar sebanyak USD 203 B, dan semua yang di senarai mempunyai hutang luar dengan USA menduduki tangga teratas dengan hutang luar sebanyak 19000 B.

Soalan nya jika semua negara berhutang .... Siapa sebenarnya yang memberi hutang ??

Jawapannya mudah ... sebab setiap negara mempunyai external assets sendiri.

Sekarang cuba korang search " list of country by external assets : Wiki" korang dapati satu senarai negara dengan external assets dalam EUR. External assets Malaysia adalah swbanyak EUR 450 B ( 1 EUR = 1.175 USD). So external assets Malaysia melebihi dari external debt sebanyak USD250 B, sebab itu Malaysia menduduki tangga terbaik dengan AAA.

Data2 di atas adalah pada tahun 2016.

Anonymous said...

kj...ayam berbulu TAIK.

Anonymous said...

mula2 kene cucuk hidung lama2 kena cucuk jubo.

Anonymous said...

Dengar kata gone end bagi juga lagi seratus tu nanti...betul ke?Alamat mmg kena korek tabung le...kui..kui..kui

Anonymous said...

lahanat PH knp tak berbunyi lgsg skrg ni...

Anonymous said...

Melayu klu dah dengki apa pun semua tak betul dah...agama ker bangsa ker tolak ke tepi...lim guan eng cakap duit tak da, negara bankrup semua percaya sebab tak nak belajar tak ada ilmu dan tak nak ambil tau...janji najib kalah dan masuk penjara biar sma sama tak dapat harta..lim guan eng otak ke depan, bila cakap negara bankrup, kena wujud tabung harapan,..jadi kerajaan nnti tak perlu dah beri bonus kepada kakitangan awam,..sebabnya negara nak bankrup...najib boleh bagi dan ekonomi masih stabil tapi kerajaan ph tak boleh,..ini menunjukkan menteri menteri ph tak bagus pun...mahathir klu bagus malaysia lagi maju dari sekarang, sebagaiman negara pengeluar minyak yang lain,semua maju maju...malaysia zaman mahathir ada minyak,ada sawit, ada balak dan banyak lagi tapi tak maju sebagaimana negara lain,,jadi bagi saya mahathir bukan lah bagus pun, sembang jer lebih

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates