June 12, 2018

29 Kenapa Kerajaan PH Teruskan Rumah Terbuka Hari Raya Sedangkan YDP Agong Sendiri Membatalkannya?



Sekiranya YDP Agong sendiri sanggup untuk tidak mengadakan sambutan Majlis Hari Raya Aidil Fitri kerana mengenangkan ekonomi Negara yang nazak, hampir bangkrap dengan hutang berjumlah trillion ringgit (kalau mengikut dakyah Kerajaan PH), kenapa Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet begitu teruja dan berlebih-lebihan pula untuk mengadakan Majlis Hari Raya tahun ini? 


Bukankah seeloknya Majlis Hari Raya Aidil Fitri oleh Kabinet tahun ini dibatalkan bagi menyelamatkan ekonomi Negara? Apa gunanya Kerajaan PH mengutip derma dari Rakyat melalui Tabung Milo Negara jika sekadar untuk dibazirkan dengan mengadakan Majlis Hari Raya.

Bukankah YDP Agong sebagai Ketua Agama Islam, sudah tentu Bagindalah lebih layak untuk memeriahkan Hari Raya berbanding dengan Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet terutama Lim Guan Eng yang tidak bersunat itu?

Patik menjunjung kasih atas keprihatinan Ke Bawah Duli Tuanku untuk menyelamatkan ekonomi negara sehingga sanggup mengurangkan elaun dan emolumen sebanyak 10%.


DAULAT TUANKU.

29 comments:

Anonymous said...

Jangan CTS nak buat isu pulak.
Bagus le kalau kerajaan nak buat jamuan Raya. Rakyat jugak yg dapat manfaat. Tentu jamuan tu biasa-biasa je. Tak memakan belanja banyak pun. Kerajaan tau le ukur baju di badan sendiri. Semua jamuan tu nanti akan berasaskan TOMATO je. Dari nasi hingga ke lauk pauk & minuman jus, semuanya dibuat dari TOMATO yg dah murah sekarang ni.
Marilah kita sama-sama memeriahkan jamuan tersebut. Lupakan je perselisihan faham buat seketika. Dijangka juga rakyat dari segenap lapisan masyarakat akan mengunjunginya dengan gembira. Tapi duit Raya tak diberi sebab katanya negara dah nak bengkruptcy. Hmm.. kesian kat budak-budak, tak merasa duit Raya tahun ni!

Anonymous said...

Lagi barangan najib dirampas di rumah selamat...berapa banyak rumah yg najib jadikan store barang?...

Kerajaan PH buat majlis raya untuk semua menteri kabinet...ape salahnye untuk raikan rakyat...

Anonymous said...

Madey dengan jemaah menteri dapur akan menghidangkan rendang tomato, satay tomato, ketupat tomato dan semperit tomato untuk santapan para macai kahkah

Anonymous said...

Kata hutang negara 1 trillion? Ini buat open house boleh pulak? Mungkin dihidangkan tomato kot untuk para tetamu. Langkah penjimatan yang bijak

Anonymous said...

Daulat Tuanku
Daulat Tuanku
Daulat Tuanku.

Kami umat islam bangga dgn tuanku.
Dan kami sentiasa akan teguh bersama Tuanku, dgn ruh dan darah..

Anonymous said...


BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar selepas semua parti komponennya mengumumkan keluar dari gabungan terbabit dan membentuk pakatan baru dikenali sebagai "Gabungan Parti Sarawak" (GPS).

Semasa mengumumkan langkah itu Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Openg berkata keputusan tersebut dibuat sebulat suara oleh parti terbabit.

"Parti-parti komponen iaiitu PBB, SUPP, PRS, PDP mengadakan pertemuan dan membuat keputusan sebulat suara untuk meningalkan BN dan membentuk gaungan baru dengan parti tempatan, dikenali sebagai Parti Gabungan Sarawak," katanya.

Empat parti utama yang terlibat itu ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresi (PDP).

Anonymous said...

Hidup TOMATO!

Jom makan biskut tomato!

kah..kah..kah..
kera jaan gilababi..ph..

Anonymous said...


Alhamdulillah.. Istana Negara sanggup berkorban..
tapi aku tak dengar pulak Madey cakap gajinya dipotong?

CTS tolong cari jap ada tak info pasal mamak penyangak tua ini cakap nak potong gaji PM??

keduanya, apakah tindakan memotong perbelanjaan 10% Istana Negara dilakukan secara PAKSA RELA oleh lim gone end melalui hasutan media sebelum ini?

Anonymous said...

Haha. Habis Madu sepah dibuang... Sarawak... keluar je la dari Malaysia, jadi mcm Brunei. Xpun jadi penderhaka memihak kpd PH. Haha, Negeri kaya hasil bumi pun blh berpaling tadah. Kesian kesian.

Anonymous said...

Diorg nak bagi can bang mad buat kuih semprit live masa tu

Anonymous said...

Sokong kalau Sarawak dan Sabah keluar dari Malaysia. Semenanjung jadi Persekutuan TANAH MELAYU...kalau yg faham, faham2 je lah

Anonymous said...

anon 3:03:00

setuju!!!

Anonymous said...

bagus juga sarawak dan sabah keluar. kurang cina dan dayak.
semua rasa dah pandai, bior kan lah...

Anonymous said...

Ok la tu ade rumah terbuka aidilfitri kat seri perdana. Time ni la nak try macam2 stail masakan tomato terutamanye rendang tomato. Mane nk carik rendang tomato, bro...kat rumah terbuka ni je...

Anonymous said...

Bagi buah tomato kat budak2 dah le...buat ape nak bagi duit raye...nanti diorang derma kat tabung milo negara pulak

Anonymous said...

Korang jangan main cakap jer.

Kalau Sabah & Sarawak keluar Malaysia, jumlah peratusan Bumiputra/Melayu di Malaysia akan JATUH BANYAK/terlalu banyak berkurang. Itu kerana hanya ada Semenanjung. Itu ker yang korang nak?


Selain itu, Rumpun Melayu (Austronesian/Malayo-Polynesian) akan berpecah lagi. Semua Bumiputra Sabah & Bumiputra Sarawak = RUMPUN MELAYU (Austronesian/Malayo-Polynesian).

Sekarang, negara Rumpun Melayu yang ada ialah Brunei, Indonesia, Filipina, Singapura, Madagascar, Timor Leste dll. sebagai sebuah negara. Tapi, bukankah lebih baik bersatu daripada mengamalkan perpecahan? Ini kerana ia boleh menjarakkan lagi dari segi bahasa & persaudaraan(dapat dilihat antara Malaysia vs Indonesia - cipta istilah2 tersendiri/tak seragam & bergaduh pasal itu budaya/makanan kami dsb).

Korang tahu tak apa TUJUAN penubuhan Malaysia pada 1963 oleh Tunku Abdul Rahman?

Antara sebab-sebab itu ialah:
1. menyekat pengaruh komunis yang kian ketara (politik di Singapura - peningkatan pengaruh golongan kiri)
2. mengimbangi jumlah penduduk (ada kaitan dgn jumlah BUMIPUTRA vs BUKAN Bumiputra)
3. meningkatkan kemajuan ekonomi
4. mempercepat proses kemerdekaan bagi Singapura, Brunei, Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak.

Jadi, jangan sesekali Rumpun Melayu (Austronesian/Malayo-Polynesian) berpecah-pecah lagi kepada negara-negara tersendiri kerana ia boleh menjarakkan kita lagi.

Anonymous said...

Kepada Anonymous bertarikh June 12, 2018 4:01:00 PM

Dayak = Rumpun Melayu (Austronesian/Malayo-Polynesian). Sekali lagi, semua Pribumi/Bumiputra di Sarawak/Sabah = Rumpun Melayu (kita bersaudara).

Ya, memang majoriti Dayak (Iban dll.) = Kristian.

Ini sama seperti di Filipina.

Tapi, kita semua suku dalam Rumpun Melayu adalah tetap bersaudara, tak kira agama. Kalau tak, janganlah mengaku orang Filipina, orang Timor Leste, orang Madagascar, orang Hawaii, orang Maori, orang Samoa, orang Rapa Nui (Easter Island) dll. sebagai Melayu (Rumpun).

Anonymous said...

.

Saya tak salahkan kerajaan Sarawak keluar dari BN . Mereka tak ade pilihan . Meraka tahu Mahathir tu seorang Diktator . Macam macam dia boleh buat . Kalau dia sekat peruntukan untuk Sarawak macam mana ?

Ataupun kerajaan Sarawak keluar BN untuk sertai PPBM memandangkan ahli parlimen PPBM sangat kecil kalau nak di bandingkan dengan PKR dan DAP .

Kalau ada rampasan kuasa berlaku dalam PH , PPBM boleh lompat masuk semula bergabong dengan UMNO . Dalam politik macam macam boleh berlaku dan tidak mustahil .

.

Anonymous said...

Eloklah tu..senang sama sama...susah sorang sorang...

Anonymous said...

Setuju!

Anonymous said...

Orang2 tu tak kisah lah bro, janji survival masing2 terjamin. Mana ada nak berjuang bersama2 bila dah rebah... setiakawan la sangat...

Anonymous said...

Nah mca biawak hidup bila lagi nak keluar bn?

Ini lah masanya UMNO tidak lagi berpolitik yg nak jaga hati parti rakan yg sebhgnya adalah gunting dlm lipatan.

Aku faham tindakan komponen bn sarawak, mereka tak melutut kpd ph. Mereka cuma membuka langkah baru, Umno kena ambil peluang ni sebaik2 munkin,
Pas yg bersendirian pun boleh hidup masakan umno tidak, buka lah langkah baru dgn berani dan tegas, berkawan dgn rakan baru yg setia seiya sekata bukannya yg siang jadi bn malam jadi dapigs.
Jangan lagi ambil mudah & sensitif dlm isu2 yg melibatkan isu2 maruah bangsa melayu..
Kena berani dan tegas..dan pemimpin kena bersifat alpha-male...jgn lembut & pemaaf dgn golongan munafik.
Berkasihsayang sesama muslim, bersifat regas dgn kafirin.

Tanah Melayu Kini said...

Ini lah jadinya agong yg bujang..
Pengalaman kurang..dan tak sensitif mcm org dah kahwin..?

Tanah Melayu Kini said...

Sarawak.. kacang lupakan kulit..
Langsung tak hargai kerja2 org BN..
Bagus jugak bn kalah..
Skrg kita tahu mana kawan mana lawan sebenarnya..

Tanah Melayu Kini said...

Kita kena pandang sudut diaorg jugak..
Wakil rakyat nk terbaik utk rakyat.. diaorg terpaksa.. if not.. kena catu la peruntukan..

Anonymous said...

Jumpa apa kat rumah sana tu. Tu bkn rumah najib pun
Bab majlis raya ni kalau tade duit buat cara xde duit. Ni nak pakai duittabung harapan tu ke..dasar kerajaan bangsat

Anonymous said...

Tk lama dh ..nuar kempunan nk jadi pm..balaci aniar si rapiji mesti pasang plan.nk jatuh kn madey..madey licik..kaut semua adun2 cover kalau anuar belot..umno boleh beegabung dgn pkr..jatuh kn dektator ...bina malaysia yg terbaru..bangun m'sia

megat panjialam said...

Bila ada serbuan lagi macai KERAjaan akan sebut 'rumah najib'. Serbu lah di mana2 sekalipun. Itu ratib puak2 PH

Unknown said...

Betul.itu satu cara untuk jatuhkan mahazalim.anwar kena sedar Ada kemungkinan lepas 2 tahun kroni mahathir yang akan ganti dia.lagipun PKR Dan umno pernah menjadi mangsa kezaliman mahathir

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates