June 9, 2018

64 Harga Tomato Turun, Terima Kasih Kerajaan PH


Berkat penguatkuasaan yang begitu berkesan, Kerajaan PH telah berjaya menurunkan harga barangan terutamanya tomato. Ini berikutan aduan yang dibuat oleh orang ramai mengenai kenaikan harga barangan walaupun kadar GST telah disifarkan.

Walau bagaimanapun, harga daging masih lagi tinggi. Oleh itu, sempena Hari Raya Aidil Fitri ini, kami di CTS mencadangkan agar menu Hari Raya diubahsuai seperti berikut bagi mengatasi bebanan belanja Hari Raya:

Murtabak tomato
Rendang tomato
Roti John tomato
Satey tomato
Sup tomato
Tomyam tomato
Tomato goreng berempah
Tomato bistik
Tomato masak kurma
Tomato goreng kunyit
Tomato masak hitam
Tomato bakar

64 comments:

Anonymous said...

jgn lupa tambah sikit ajinomoto..kn sewaktu dgnnya..

gabenor johor said...

Kita ni beraya kt london ler baru bess

Anonymous said...

Patut harga turun.
Kenapa lak naik ni.
Harapan tipu pengundi ke?

Anonymous said...

jahanam bisnes tokey tomato semalaysia...
nih semua menteri dalam negeri punya pasal la ni
suruh orang tanam tomato kat umah
seronok la menteri pertahanan...boleh buat semprit tomato raya ni

Anonymous said...

Satu admin serunding tomato

Anonymous said...

ada ke makcik bawang letak tomato dalam rendang... serunding.. kuah kacang

Anonymous said...

daging mahal...kalo tanya jidin dah tentu jawapan dia ...." bela binatang ternakan keliling rumah "
macai ph sila pilih jenis ternakan berikut..baka haiwan akan dibekalkan oleh pengerusi pertanian dan asas tani Kementerian Dalam Negeri
1 ayam
2 kambing
3 lembu
4 kerbau
tarikh tutup : sehari sebelum hariraya aidilfitri

Anonymous said...

Kalau sesiapa bertandang ke rumah Chef Mat pada Hari Raya nanti, bersedialah dengan hidangan Raya bertemakan tomato sahaja sebab semua daging naik harga.
Kononnya para peniaga cuba mensabotaj harga daging pula kata seorang menteri Madey, hihihi...

Anonymous said...

gst dah 0%...harga minyak tak naik
apa pasai harga barang tak turun lagi
larat ke kunyah tomato tiap hari

Anonymous said...


Guna tanah terbiar untuk bela lembu dan kambing. Ada erti?

Anonymous said...

Jom pakat makan ketupat cicah rendang tomato saja. Duit lebih boleh masuk tabung milo harapan. Tapi kalau beras pulut pun hrga mhl, raya nnt mkn tomato ja cicah air teh.

Anonymous said...

Sapa2 yg ada link kuat, bolehla siarkan artikel2 gni kat page penyokong ph. Biar panas bontot mereka..haha

Anonymous said...

Tomato goreng crispy satu....

Anonymous said...

Budak2 aku nak bagi tomato ganti duit raya

Anonymous said...

Wow efficient gilo gomen ph, semalam baru suruh tanam sayur, hari ni rega tomato dah turun. Agaknya kalsu hari ni menteri suruh bela lembu mau rega daging hadi 20 hinggit sekilo minggu depan

Anonymous said...

No more gifts for ministers, but "tomatoes" are okay

Anonymous said...

Nampaknya TOMATO akan berjaya menewaskan KANGKUNG sebagai sayur paling kontroveri di Malaysia.

Marilah kita sama2 popularkan TOMATO sebagai satu-satunya barang yg harganya dah turun sepanjang pemerintahan Pakaton.

Keh keh keh kui kui kui kuih karipap masih lagi tak turun rega. Katanya GsT dah sifar. Atau memang rakyat dikenchingkan lagi?

Anonymous said...

Tomato bagus utk cantikkan kulit. Ia juga baik utk meredakan sakit sembelit & buasir. Marilah kita bersama-sama memakannya dengan riang ria. Harganya tak mahal sebab GST dah kosong persen. Raya nanti silalah menghidangkannya kepada para tetamu. Gerenti kulit wajah akan berseri sepanjang syawal.

Anonymous said...

Nak try gak rendang tomato? Camne nak masak tu? Chef Mat kene tunjukkan cara atau bagi resepi

Anonymous said...

macai ph kesipuan nak berdebat angkara idea tengin menteri kabinet dapur madey

Anonymous said...

kali ni chef mat nak masak lemang pakai kelonsong peluru meriam pulak
cicah ngan rendang tomato... serunding tomato
kueh semprit tomato jangan di lupa

Anonymous said...

dah nama tanah terbiar..rumput pun belum tentu hidup...pernah tengok lembu makan lalang ??

Anonymous said...

Dulu Najib pernah digelar menteri kangkung. Kini timbul menteri tomato.

Anonymous said...

Tak ada apa kelebihan pun kerajaan baru. Kekurangan adalah, lebih2 lagi untuk orang2 Melayu. Hampehh...

Anonymous said...

hari ni kalo menteri suruh gali belakang rumah cari minyak mentah confirm besok minyak jadi rm1.50 ....kan...kan

Anonymous said...

Orang2 Melayu seronok sekejap saja. Seronok bila BN & Najib tumbang. Lepas tu...abok pun tak ada, nak kena ulor derma pulak.

Orang2 China seronok berterusan dan berpesta ria bila kuasa Melayu hilang.

Anonymous said...

Setiap satu perkara yang dijanjikan dalam manifesto parti politik wajib ditunaikan kerana kegagalan dalam melaksanakannya disifatkan sebagai satu penipuan.

Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, tindakan menyenaraikan pelbagai janji manis dan popular bagi meraih undi sedangkan sedar mereka tidak mampu melakukannya menyebabkan perbuatan tersebut haram.



“Penipuan sering berlaku dalam musim pilihan raya. Antaranya mempamerkan manifesto bohong yang pihak meletakkan itu sendiri mengetahui bahawa mereka tidak mampu melaksanakannya.

“Demikian memberikan maklumat palsu mengenai calon yang disokong ataupun yang ditentang. Dengan maklumat yang palsu itu maka pengundi akan tertipu dan membuat keputusan yang salah,” katanya menerusi akaun Facebooknya baru-baru ini.

Kerajaan pusat yang ditunjangi Pakatan Harapan mengakui sukar menunaikan Janji 100 Hari Pakatan Harapan yang menjadi manifesto gabungan itu pada pilihan raya umum lalu dengan alasan kedudukan kewangan negara kini dalam keadaan buruk.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, kemenangan Pakatan Harapan membawa beban yang amat besar kerana membuat pelbagai janji kepada rakyat supaya kehidupan rakyat menjadi lebih bahagia daripada sebelumnya.

Katanya, janji tersebut dibuat berasaskan pengetahuan yang tidak mencukupi kerana tidak tahu setakat mana kerosakan yang berlaku dan mendapati bahawa walaupun sudah berbuat janji dalam jangka masa 100 hari, mereka akan tunaikan 10 perkara tetapi tidak terlaksana.

Sementara itu, Mohd. Asri turut menguatkan hujah tersebut dengan dua hadis Nabi Muhammad.

“Sesiapa yang memperdaya kami (kaum Muslimin) maka dia bukan dalam kalangan kami. Tipu daya dan tipu helah itu dalam neraka.

“Sesiapa yang memberikan pendapat untuk saudaranya dalam sesuatu perkara sedangkan dia tahu bahawa kebaikan itu pada perkara yang lain (pendapat lain) maka dia telah mengkhianatinya,” kongsi beliau kepada pengikutnya di media sosial.

Hadis tersebut dipetik daripada Riwayat al-Tabarani dan Ibn Hibban serta Riwayat Abu Daud. - UTUSAN ONLINE

Anonymous said...

makanan asasi macai iaitu kfc pun dah xde gst. bersyukurlah.

gabenor johor said...

Lepas ni jd kenyataan laaa selama ni bela lembu dalam kondo

Anonymous said...

aku panjatkan kesyukuran yg tak terhingga dengan ninmatmu ini ya Allah ,, akhirnya turun jugak harga tomato., Alhamdulillahhh,,
ini bermakna turut akan mengakibatka beberapa produk akan turut murah dengan impact dari penurunan harga tomato:
1- Tom Yam kung
2- Tom Yam campur
3- Tom Yam sea-food
4- Tomahawk
5- Produksi-produksi filem Malaysia akan membuat filem hebat dengan mampu mengambil pelakon2 hollywood berlakon dan melonjakkan mutu filem tempatan:
- Tom Cruise
- Tom Hanks
- Tom Selzct
- Tommy page
- Tom & Jerry
6- Tom tom bak mak yong dedek peceh sebijik tinggal serengkap

Anonymous said...

#MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Bangganya kita meraikan kebebasan beragama dan memcemarkan Perlembagaan Persekutuan.

Mungkin perarakan kerana meraikan kemenangan Pakatan Harapan.

Baru sebulan mereka memerintah.. dah macam-macan..

4 tahun 11 bulan lagi.. tak taulah apa akan jadi..

Perarakan Jesus ini pertamakali berlaku dalam sejarah negara dan berlaku di depan Sunway Velocity Cheras selepas waktu berbuka puasa tadi….. cacing dah naik ke mata.

Anonymous said...

.

Sedih bila saya lihat GST dihapuskan . GST tu sebenarnya untuk kesenangan anak cucu kita dimasa depan . Ibarat macam menabong . Susah sikit dulu takpe asal senang dimasa depan . Mana ada negara didunia ini yang hapuskan GST . Nak buat macam mana bila rakyat tak mahu berkorban untuk generasi akan datang .

Anonymous said...

Lagu National PHancur

Kicik-kicik lembu jaga
Sudah besar masuk askar
Sudah pencen bank jaga
Satu senapang, peluru dua
Kicik-kicik lembu jaga
Ada misai, tarak janggut itu kucing
Ada janggut, tarak misai itu kambing (Anwar Ibrahim?)
Ada janggut, ada misai itu brader singh
Di depan kasi, dia suka belakang pusing

* Korus

Pagi-pagi, dia jaga itu lembu
Malam kalu, dia perah itu susu
Depan belakang, dia juga boleh satu
Itu dia kita panggil bulldozer baru

* Korus

Hospital dalam, dia kerja doktor juga
Perut sakit, kepala pening boleh jumpa
Kalau injek, belakang mesti jaga2
Takut-takut, itu jarum besar punya

Anonymous said...

Harga barang tinggi pun tak apa, asal tak ada nama GST.

Harga minyak naik pun tak apa, asal bukan kerajaan BN.

Nak sebarkan Kristian pun tak apa, asal kerajaan PH.

Hulor derma pun tak kisah, asal kerajaan baru.

Janji tak ditunaikan pun tak apa, asal BN & Najib tumbang.

Bodoh piang punya Melayu.

Anonymous said...

hahaha... knp takda yg viralkan dlm sm? cerita2 lucu mcm ni patut jd viral

Anonymous said...

So professor tomato le bukan lagi professor kangkong

Hafiz Nazeri said...

pH buat kehidupan rasa Tak bertenaga.

Anonymous said...

Terlalu byk mkn tomato boleh rosakkan buah pinggang (serius)

Anonymous said...

Lepas ni blh la tukar makanan ruji rakyat malaysia dr beras ke tomato. Beras dh mahal sebab bernas monopoli, tomato dh turun rege sbb rakyat malaysia blh tanam tomato dlm pasu sebelah jamban. GST pun dh byk. Tu sbb rege jatuh banyak.

Mkn sebiji tomato bersamaan secupak beras. Jimat.....

Ade duit lebih blh huluq2 kat tabung haprak buat byr utang negara. Bila negara xde utang nnt, rakyat ari2 leh mkn kat kfc.

Anonymous said...

Berita ini haruslah disambut dengan cucuran air mata,tangisan salju dan penuh keinsafan.Lagi bagus bagi free terus sebagai ganti tol percuma. Rakyat akan berguling2 dan menyambut Syawal dgn penuh keriangan.Plaza tol pun elok bagi tomato sebagai bekalan perjalanan balik kampung. Baik utk mata pemandu. Sungguh tak disangka2 bak kata Srniman Kadarisman.

Shah said...

Abg Din pulak suruh tanam kankong pulak. Boleh save minyak kenderaan pula.

Anonymous said...

Harapan kita harga turun, tp yelah...harapan tinggal harapan

Anonymous said...

kelako le ko..hehehehehehhh

Anonymous said...

Ayam Kfc byk cholesterol ayam berendam dgn minyak berulang kali. X to kfc.. Beli jer ayam dan salut dgn ramuan sendiri masok dlm oven.

Anonymous said...

Lepas ni boleh lah Salahudin Al Kuyup buat pesta tomato macam kat Spain tu..La Tomatina
budak kpop digalakan join baling baling tomato

Anonymous said...

Menteri wanita tak nak comment ke pasal kesukaran suri rumah nak sediakan juadah utk keluarga sebab rega barang tak turun melainkan tomato. Tak kan 24 jam sibuk pasal 2% tu jer. Multi tasking la skit

Anonymous said...

Kerajaan yg naik dengan cara menipu rakyat/pengundi adalah kerajaan yg HARAM.
Itu kata2 Dr Mohd Asri Zainal Abidin, mufti negeri Perlis.

Ianya bertambah HARAM hingga jadi H*R*MJ*D*H bila kerajaan itu mungkir janji, memfitnah dan memutar belit fakta.

Anonymous said...

NASI TOMATO MEMANG SEDAP TAPI DAGING PULAK MAHAL. TAKKAN NAK BERLAUKKAN SARDIN TIN & IKAN MASIN JE RAYA NANTI?

SEKALI LAGI KITA PARA RAKYAT MARHAEN KENA KENCHING.. HANCHING & LENCHUN.. KUI KUI KUI!

BERTABAHLAH DI HARI RAYA INI. APA YG PASTI, DUIT RAYA UTK ANAK2 PUN AKAN BERKURANGAN. DAPAT DUIT, KENA DERMA KE TABUNG HAPRAKPAN PULAK. MALANGNYA NASIB BADAN BILA KERA JAAN BERTUKAR.

Anonymous said...

Mufti Perlis berfatwa:

"KERAJAAN MALAYSIA YG ADA SEKARANG ADALAH KERAJAAN YG HARAM"

Ini adalah kerana kerajaan ini naik dgn cara menipu pengundi.

Apa bukti kerajaan ini menipu? Buktinya ialah tidak menunaikan apa yg dijanjikan. Janji2 hanya sekadar pemanis dan umpan untuk menjerat pengundi terutamanya yg Melayu Islam.

Kita doakan agar kerajaan HARAM ini tidak bertahan lama...

Anonymous said...

Rendang tomato crispy une...

Anonymous said...

Perbualan di kedai kopi antara Melayu2 bongok:

Bongok A:

"Aiikk...RON97 naik harga bro... Tapi tak apalah, aku pakai RON95 jer..."

Bongok B:

"Tak apalah naik harga pun, GST dah tak ada dah...".

Bongok2 mcm inilah yg menyebabkan Melayu hilang kuasa.

Anonymous said...

Selalu LGE akan berada bersebelahan TDM, berbisik-bisik bila TDM nak buat statement.

Anda tahu apa yg dibisik-bisik oleh mereka berdua itu?

TDM:
" Saya akan bagi tahu rakyat, terlalu banyak kerosakan yg ditinggal oleh BN. Kita terpaksa tangguhkan janji2 kita kerana perlu perbaiki segala kerosakan itu dulu".

LGE:
"I'll tell the people, if we are going to keep with all our promises, our country will go to bankruptcy".

Perbicaraan dua tokoh kerajaan HARAM.

Anonymous said...

Ada 69 hari lagi peluang untuk kerajaan MalaysiaBaru melepaskan diri dari label KERAJAAN HARAM seperti yg difatwakan oleh Mufti negeri Perlis.

Anonymous said...

Malaysia pasca PRU14:

Rakyat diKENCINGkan. Janji diTOMATOkan

Bersabarlah menunggu hingga PRU15 nanti

Anonymous said...

YES!!!

JANJI SUDAH DITEPATI. HARGA TOMATO DAH TURUN.

HARGA RON97 NAIK PUN TAK APA, DAH TAK ADA GST.

Anonymous said...

Tomato turun harga termasuk dalam manifesto ke pakatan haramjadah wei?

Anonymous said...

Kepada penjawat awam macai pakatoon yang tidak mendapat bonus raya tahun ini, boleh lah lepas ini beramai2 ke pasar2 membeli tomato untuk juadah berbuka dan hari raya. Moga raya anda semua kali ini lebih bermakna tanpa bonus kahkah

#Najib janji tau nak bagi bonus. Sekarang siapa yang rugi kahkah

Anonymous said...

Budak-budak kepop mesti bersorak ria harga tomato dah turun..tahniah pakatoon

Anonymous said...

Kenyataan puak2 Melayu bongok bingai:

"Tak apa tak tunai janji pun...
Tak apa harga petrol naik pun...
Tak apa harga barang mahal pun...
Tak apa nak derma kat kerajaan pun...
Tak apa Melayu hilang kuasa pun...
Janji BN tumbang, dapat kerajaan baru & hapus GST..."

Takut kebodohan ini diperturun ke anak cucu!

Anonymous said...

Kami bukannya minta tomato turun harga tapi kami minta kamu tunaikan janji2 manifesto kamu tu, Ada faham ke Ngok?

Anonymous said...

Pong pang pong pang sembang punya kencang, kira diala yg paling perhatin pasal kos sara hidup, last last tomato jer bole turun rega.
Betul la tag line ni
Lu sembang babi pun bole terbang bro

Anonymous said...

Nk kesipuan dgn sape?
Nyamuk umno?
Kah kah kah kah..

Loser pi duk jauh2 nyanyi lagu anak kecil main api.
Parti nk terbarai dah tu.
Wak bagan dtg mntk nasihat.
Kah kah kah kah

Anonymous said...

Apa ada hal..gst tkder..sardin turun 30 sen..boleh beli banyak2..buat masal merah sardin..makan dgn nasi tomato ki ki ki macai suka niihh..sedap

Anonymous said...

KERAjaan Baru menTOMATOkan rakyat!
Rakyat dikencingkan, janji dicapati.. kui kui kui

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates