May 23, 2018

56 Benarkah 1MDB Di'Bailed-Out' Sebanyak RM7 Billion?


Kenyataan Menteri Kewangan ni tak betul.

1. Selepas cadangan daripada Public Account Committee (PAC) dan pelan rasionalisasi, aset-aset 1MDB dipindahkan ke bawah Kementerian Kewangan (MOF).

2. 1MDB menjadi "shell company'.

3. Bila aset 1MDB dijual, duit masuk melalui MOF. 

4. Bila bayar hutang, duit ini yang digunakan.

5. Ini bukan 'bail-out'. Tapi wang 1MDB hasil dari jualan aset-aset mereka.

Analogi mudah kalau tidak faham jugak kenapa MOF bayar hutang 1MDB:
Bila MOF ambil alih semua aset 1MDB, maka MOF kena la ambil sekali hutang-hutang syarikat berkenaan.
Contoh:
Kau beli kereta yang tidak habis bayar dengan bank.
Kau bayar duit dekat pemilik asal. Selepas itu kau sambung bayar dekat bank.
Takkan kereta kau dapat tapi baki hutang bank pemilik lama kena bayar.
Usah sebarkan fakta tidak benar. Tak baik. 

Nota Kaki: Apa isteri Menteri Kewangan buat di Kementerian? Apa peranan beliau? Jangan marah, tanya saja.

56 comments:

Anonymous said...

Siapa yg tulis ni?
Bekas menteri kkewangan 1 ke?

Bagus dijadikan saksi utk bela Datuk Seri Najib apabila didakwa nnt

Anonymous said...

MOF ada jawatan kosong untuk cucu tok selampit.

Anonymous said...

Masih tak dapat menyesuaikan diri sebagai kerajaan. Masih bawa mentaliti pembangkang. Wat da fak.

Anonymous said...

Pakatan Menipu Manifesto, rakyat kena kencing

Minyak janji 1.50 tapi sampai skrg 2.20, klu turun 1.90 rakyat kena bayar tinggi(rakyat kena kencing)
Toll free tapi masih bayar lagi(kena kencing)
GST dihapuskan tapi masih ada lg GST ditambah pulak SST 10% (Rakyat kena kencing) harga barang naik lg
Lantikan melalui parlimen dan agong, madey lantik sendiri sukri
Menteri tak boleh pegang dua jawatan tapi wan ajijah pegang dua
Menteri korup dilantik menteri kewangan (innocent until proven guilty)
najib disiasat (guilty until proven innocent:secara undang2 rimba)
Menipu hutang satu trillion tapi tak sebut projek apa , mana ketelusan? PELABUR LARI
Terlalu fokus 1mdb tapi negara belum dibangaunkan lagi yg tinggal hanyalah janji2 palsu

Anonymous said...

Berape banyak duit jualan aset 1 mdb?..jualan aset 1 mdb dah abis seblm masuk bawah kementerian kewangan...

Anonymous said...

Kenape Arulkekanda diam bisu tak brani sanggah kenyataan menteri kewangan?....Arulkekanda masih ceo...takkan bisu...orang lain plak yg berani sanggah menteri kewangan..

Anonymous said...

Tanda tanda keruntuhan ekonomi negara sudah bermula,pasaran saham yg di sokong secara artificial sudah tidak dapat bertahan lagi.Pelabur luar sudah keluar dgn memperolehi keuntungan bila Diam-diam menyokong pasaran di minggu pertama kemenangan PH lalu.Sekarang tinggal pelabur tempatan terkontang kanting,menyokong pasaran.Ringgit juga bakal menyusut,IMF,Bank Duni dan Agensi Penarafana antara bangsa masih tertunggu tunggu langkah kerajaan PH cara bagaimana mahu menampung kekurangan kewangan kerana pembatalan GST dan pemebrian subsidi minyak.

Kerajaan PH gembira kerana harga minyak sudah meningkat ,tapi itu hanya sementara dan tidak menentu.Peningakatan harga minyak pun membawa beban kepada kerajaan ,kerana subsidi minyak dalam keadaan sekarang mungkin mencecah RM 1 billion sebulan.Jadinya sorong makan tarik makan ,bukan makan untung tapi makan rugi,inilah nasib yg bakal menimpa kerajaan PH.

Umur PM PH sudah mencecah 93 tahun,semasa beliau masih muda pun dengan regu yg sama Diam-diam beliau tidak mampu mengatasi krisis ekonomi,tidak seperti bekas PM Najib,yg berjaya menampan masalah sub prime yg menimpa ekonomi US dari menjangkit kepada ekonomi Malysia.Begitu juga bila krisis kejatuhan harga komoditi,pun ekonomi negara terselamat di bawah PM Najib ketika itu.

Sekarang mereka masih berseronok keran berjaya mengalih perhatian kepada 'isu pemburuan bag tangan dan peti besi yg berisi harta karu dari 1MDB',walau pun isinya kosong ,tapi cerita yg di bena cukup mehiburkan para penyokong mereka.Jika isu ini sudah padam ,rakay akan mula bertanya,GST sudah di hapuskan atau belum,harga barang sudah turun,PtPTN masih perlu di bayar atau sudah di berhentikan,tol masih berjalan atau sudah di tamatkan.Apa yg bakal mereka jawab.Tambah pula ekonomi akan menguncup sedikit demi sedikit sehingga pengangguran mula meningkat.Mampus lah mereka.2 ke 3 tahun dari sekarang mereka mungkin boleh lungkup.

Anonymous said...

Sebelum PRU, kami pernah desak Najib letak jawatan, kata Nur Jazlan

Minderjeet Kaur | May 23, 2018
Bekas menteri dalam negeri itu mendakwa ahli Umno mahu Najib Razak letak jawatan sebelum PRU14 tetapi Najib tidak mendengar.

PETALING JAYA: Bekas timbalan menteri dalam negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed mendakwa Datuk Seri Najib Razak enggan meletakkan jawatan sebagai presiden Umno susulan kekalahan besar parti itu pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) baru-baru ini sehinggalah beliau dipaksa melakukan sedemikian.

“Walaupun selepas kami kalah pilihan raya, beliau enggan meletakkan jawatan sebagai presiden parti sehinggalah beliau dipaksa melakukan sedemikian pada 12 Mei,” katanya kepada FMT.

Nur Jazlan yang kalah di kerusi Parlimen Pulai di Johor kepada Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub, berkata ahli Umno mahu Najib meletakkan jawatan secara sukarela, seperti bekas perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Ini untuk memastikan parti itu “tidak berpecah”, katanya.

Susulan kehilangan majoriti 2/3 untuk Barisan Nasional pada 2008, Abdullah memutuskan untuk meletak jawatan dan memberi laluan kepada penggantinya yang terpilih bagi mengambil alih parti pemerintah yang kelihatan semakin lemah selepas 5 dekad berkuasa.

Apabila disoal sama ada terdapat seruan sama terhadap Najib meletakkan jawatan sebelum PRU pada 9 Mei, Nur Jazlan berkata:

“Bagaimana anda tahu sama ada kami ada melakukan sedemikian? Apa pun, beliau tidak mendengar.”

Apabila ditanya berkenaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang memanggil Najib untuk disoal tentang bagaimana RM42 juta dari bekas anak syarikat 1MDB, SRC International, dimasukkan ke dalam akaun banknya, Nur Jazlan berkata: “Mereka hanya menjalankan tugas.”

SRC ditubuhkan pada 2011 oleh kerajaan untuk mendapatkan pelaburan luar dalam sumber tenaga, dan merupakan unit 1MDB sehinggalah ia dipindahkan di bawah Kementerian Kewangan pada 2012.

Nur Jazlan baru-baru ini memberitahu akhbar The Sun, Najib seharusnya dapat meramal kejatuhan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Beliau mengaitkan kekalahan mnegejutkan itu dengan kegagalan Najib menjelaskan dakwaan korupsi terhadapnya dan isu-isu berkaitan 1MDB.

Anonymous said...

Tak abis lagi kisah 1001 mlm 8 peti besi.. nak bagi info kat pepandir balaci ph bior cerdik sikit je..

Semua pegawai atasan kerajaan/glc dlm opis deme ni memang ada peti besi.. tak kan nak bagi tau juga nak simpan apa? Tak kan nak simpan seluor dlm koyok robok.. bkn aje kat bos no 1.. kat bhgian kewangan dan setiausaha syarikat juga pun ada.. tak kan dokumen penting/rahsia nak berterabur atas meja... ramai benor balaci ph tanya buat apa weeii peti besi mcm bkn budak u.. tu tun kata macainya memang uneducated..

Hanya ngan peti besi je macai melompat mcm beruk.. tak mungkin zaman tun peti besi takde weeiii.. dr dulu ada weeiii.. jika opis kjaan glc ada beberapa peti.. tak heran la ada 8 kat rumah tu..

Tak kan najib nak bawak peti tu.. tu memang dah di sediakan .. paham ngok macai ph ni...

Pasti budak kpop terperanjat beruk bila jd bos besar dlm opis ada peti besi.. kah kah kah..

Bkn je opis kjaan.. kat swasta pun sama.. swasta beso la ya.. kang ada pulak bising org jual buah mana ada peti besi... ribut mcm kera..

Amacam tak lama raya.. dlm paper org utara bising dulu sekoq lembu dlm rm3000.. la ni sekoq jatuh 4000 ke 4500 biaqqq betoiiii... ni berapa ratus% gst kah kah kah.. mana menteri yg jaga lembu ni kihkihkih..

Anonymous said...

Dianngarkan Lebih 700 juta wang tunai dlm rumah najib dlm 72 bag...kita plak kena bayar utang 1 mdb..dalam rumah jho lo berapa billion?..

Anonymous said...

Buat semak je bini kat situ. Menteri kewabgan ke ponn.

Anonymous said...

Dah menang pun nak menipu lagi ?

Mana janji PH dulu nak turunkan harga petrol dan barangan harian???

PH memerlu tambahan ahli
Syarat2;

Pandai berbohong
Pandai menipu
Pandai temberang
Pandai kelentong
Pandai putarbelit
Pandai putaralam

Nota sesiapa yang anggap dirinya jujur...tidak akan dilayan




Anonymous said...

Dah pangkat menteri pon masih bengap. Orang explain tu pay attention la dan fahamkan. Rakyat pon lagi cerdik dari menteri kewangan. Boleh faham. Hancur phitnah.

Anonymous said...

apa dia tahu... harga banglo lajak murah pun tak tahu harga market. ni kan pulak yg lebih kompleks lagi.

#bangkitlawanfitnah

Anonymous said...

Entry kali ni pakcik tak dapat nak bagi komen sebab tak berapa faham pasal bailed out ni.. hu hu. Nanti bila CTS buat entry pasal janji dicapati, akan pakcik komen deras. Pakcik org kampung, hanya tau pasal kos sara hidup yg tak turun2 walaupun kata GST dah sifar, minyak pun nampak gaya dok macam tu jugak. Susah le hidup kami anak beranak. Tol? Pakcik naik besikal buruk je. Opss, sorry, terkomen le pulak.. hu hu. Oh ya, LGE tu jadi menteri jaga duit, dia ade ke sijil atau diploma ekonomi??? hu hu

Anonymous said...

makna bail out "If you bail someone out, you help them out of a difficultsituation, often by giving them money."

jadi apa beza jual asset ni dgn makna bail out yg kamu faham cts?

dont spin...

Anonymous said...

Gambar tu mcm bertekak je.. siap cekak pinggang..jgn dibuli pegawai kerajaan melayu dah le..

Si perempuan tu pulak siap berpeluk tubuh mcm bosssss besar..

Gambar mencerita berbagai andaian..

Tapi masih hebat gambar yg balaci ph puji istri boss pakai baju murah je beg murah je simple je.. zuhud katakan.. kah kah kah

Itupun mudah diperdaya.. benar kata tun.. balaci uneducated..

Anonymous said...

Ko yg ngap.. atasan kau dah kata ada giliran.. ada pahammm ke idok ni... bdk u jgn tunjuk bengap sgt ni.. malu.. tunggu la giliran.. dah puas arul terang.. dah apa pac.. wakil dap pun ada.. wakil tu budak bawah gone end.. ada pahammmmmm.... sebelum panggil kenala putar dulu... nak bagi sensasi.. bdk kpopkan suka berita sensasi.. telinga awak tak dgr ke dlm waktu terdekat ada beberapa dipanggil.. bkn org lain berani sanggah? Yg disanggah tu la yg arul dah terang..

Anonymous said...

Tindakan bodoh madey dan guan eng memburukkan 1mdb serta memalsukan kenyataan(HUTANG 1 TRILLION) bakal memakan
diri kerana pelabur2 tidak akan berani utk invest. putarbelit mereka bakal menjerut negara kebelakang.
Apa sebenarnya yg mereka cuba buktikan? Bercakap beserta bukti dan fakta bukan AUTA!
AKIBATNYA LEBIH MUDARAT TERHADAP EKONOMI NEGARA
janganlah seperti tikus membaiki labu

mohd azman mansor said...

Menteri cap ayam.... Biasalah....

Anonymous said...


Saya nak tanya berkaitan dengan dana parti UMNO, yang di pegang oleh pengurusi parti. Sekarang ada pad siapa???

Ataukah telah di faraid oleh penyamun tarbus yg datang pada malam itu.

Siapa yang ada maklumat tolong beri pencerahan......tks.

Anonymous said...

Apa tujuan dipiindahkan ke MOF???

Anonymous said...

Sudahlah cts, jangan nak pura2, macam bagus dan hebat sangat najib. Kena Tanya sakmongkol

Anonymous said...

.

Kalau Mahadey boleh tipu tentang hutang 1 trillion , boleh percaya ke bila Mahadey cakap bahawa Anwar akan gantikan beliau bila beliau bersara nanti ?

Aku satu sen pun aku tak percaya . Tapi tak tau laa kalau Anwar percaya dengan cakap Mahadey .

.

Anonymous said...

Aku harap kes 1MDB ni selesai segera kalau ada bukti kukuh nak tangkap atau nak dakwa Najib silakan.Najib pula kena lah buktikan bahwa dia tak bersalah.Dalam soal ini aku tak berpihak kerana ianya berkaitan dgn hak rakyat,namun dari segi kebaikan Najib dalam menyelesaikan masalah dan membantu rakyyat ,aku tetap menghargai Najib lebih dari mana-mana indivdu terutama kalau di bandingkan dgn Mahathir.

Aku juga berharap siasatan dan dakwaan tidak hanya terhenti berkaitan dgn 1MDB dan derma 2.6 billion.Kes kerugian forex dll skandal kewangan yg banyak dan bukan kecil nilainya di zaman Mahahtir dan Daim perlu juga di siasat.Aku berdoa ,tempuh Mahahtir jadi PM tidak lama(semuga Allah memperkenankan doa ku),biar Anwar mengambil alih dan beliau lakukan pula siasatan berkaitan dgn skandal di bawah Mahathir 22 tahun.Walau pun aku bukan sukan sangat pada Anwar ni ,kerana kelentongkongnya pun bukan main hebat(contohnya jam Omega dia belum jumpa dan mistri air mani jauh dalam rongga usus seseorang).

Jika kes 1MDB ni sudah tamat,tak perlu kepoh apa lagi,PH boleh lah buat kerja tunaikan janji.Seluruh rakayt meneunggu janji di tepati.Ekonomi nak merudum ke ,nak bankrap ke itu aku tak kesah ,janji tetap janji.Aku tak pilih Pakatan ,tapi terpaksa juga lah tanggung tempiasnya.Semuga dgn itu nanti,perumapaan 'orang tamak selalu rugi seperti anjing dgn bayang-bayang ' menjadi peringatan kepada rakyat Malaysia.

Pagi ini saham sudah menujunam 29 mata,harap Diam diam ,tak diam sokonglah lagi saham secara artificial,habiskan duit dalam tabung-tabung pelaburan negara macam dia menghabiskan reserve BNM dgn forex tradingnya.Dia boleh buat apa saja tak ada salahnya keran dia sudah berada bersama PH yg merupakan kumpulan pnyucian dosa ,mengalahkan padri bishop.Selamat menanti fajar kuning ,kelabu atau cerah yg bakal di lakar oleh PH,tak ada siapa yg pasti.

Anonymous said...

Ya , saya setuju dengan Anon 12:10 . Saya rasa pelabur luar akan cabut lari bila mereka tahu hutang negara cecah 1 trillion . Yang jadi mangsa adalah rakyat Malaysia . Tapi takpe lah . PH yang korang undi , itu lah yang korang dapat . Jangan salah kan orang lain pulak bila ekonomi negara jatuh , kadar jenayah meningkat , kucar kacir dalam negara . Secara otomatik kadar jenayah akan meningkat kalau ekonomi negara jatuh .

Anonymous said...

Ha ha ha padan muka depa..

Anonymous said...

biar la pihak pdrm siasat...tunggu jer
mungkin kita boleh tahu tak lama lagi beserta nama mereka yang menjamu selera di rumah najib masa serbuan....itu pun pegawai kanan polis kl dah janji dalam tv ari tu kann....

Anonymous said...

Sekarang tgk pd komen2 netizen rata2 konon xkisah janji manifesto ph xditunaikan aslkn umno bn tumbang.xkisah minyak xturun.tol xhapus...padahal yg kukuhkan ekonomi skrg bn

Anonymous said...

menteri cap ayam ka..menteri cap itik ka..jnj dapat terajang BN.BN dh kena
tendang kaw2 pny.mcm ex-pm cakap..kepala bapak kau.hahaha

Anonymous said...

banyak menteri kewangan di blog ni, terbaek untuk PRU 15.

Anonymous said...

anon 11.56,
marah nampakkkkkk.dedak dh habis ke atau terputus bekalan?hehehe

Anonymous said...

aiyo! barang barang kemas, mewah, beg, di condo 3 lebih kurang 200juta
cash baru kira 30% lebih kurang rm100juta, kalau habis kira mungkin rm300 juta.
buta buta ade orang mengaku bukan dia punya!!!!
untung Cindy Lim, durian runtuh hampir rm 500 juta

Anonymous said...

baca Malaysia Today...bekas hakim negara menulis...saya sokong pendapat beliau...dah ckp Anwar tu meliwat..ssb tu sampai mampos tak berani sumpah laknat..mcm shukri tu kecam hebat DS Najib...klau berani sumpah laknatlah..sbb DS Najib dah pernah buat sumpah laknat...CTS..tolonglah..cari pasal DS Najib dah buat sumpah laknat. ..viralkan biar puak rejim..Pakatan laknatullah tu..ternganga..menang pilihanraya sbb fitnah..so..kita tanya..kenapa ada campurtangan bila pilih
ketua Sprm
peguam negara
ketua spr....bukan itu namanya Diktator...kuku besi pilih orang2 dibawah telunjuk

akan datng ketua polis pulak
akan dtng ketua hakim negara pulak
tahunya nak jatuhkan orang itu orang ini..rakyat susah k..ada kerja k...now Brim...tak ada...sapa dpt zakat Alhamdulillah..yng tak dpt..nanti..penganut lain pun.. nak zakat..juga...amacam budak kpop..terlopong ke...
tunggu... tu baru sikit..atok platinum tunjuk kuasa...nanti uolls nak cari kerja pun susah..
tgok jer bursa saham kita...jatuh teruk...itulah tak tahu syukur nikmat...hadamlah..

Anonymous said...

InsyaAllah..dana Umno ada di tangan orang yng dipercayai dan takut Allah..bukan macm dua ekor tu..kaut..mentadarah duit Umno..biarlah..kubur pun kata mari kan..duit billion2 tu nak bawa pg kubur kot..biarlah... klau bukan hak kita haram berdosa..kan..pandai2 lah menjawab depan Allah

Anonymous said...

Hasil dari pengumuman PM & FM yg berotak lembu dan bermulut cabul, malaysia rugi 1billion hanya dlm seminggu


FBM KLCI drops 27.62 points, dragged by selling of heavyweights

Meanwhile, it was reported that US$937.8 million of foreign fund inflows into Bursa were wiped out in little more than a week as concerns remained over how the new Pakatan Harapan government under 92-year-old Tun Dr Mahathir Mohamad would continue economic growth.

As of May 21, foreign outflows from stocks stood at US$21.2 million net, after overseas investors sold a total of US$949 million worth of stocks in 11 straight days.

Bursa recorded inflows of as much as US$2.4 billion in 2017.

https://www.nst.com.my/business/2018/05/372300/fbm-klci-drops-2762-points-dragged-selling-heavyweights

Ted Manoff said...

Mereka semua penipu dan mereka adalah koncho2 Dajjal. Lihat bendera mereka MATA SATU sama seperti US $

Anonymous said...

Betul kata pakcik..

sebelum pru ph fokus dan buat sensasi kearah kata "rakyat".. gunakan rakyat.. rakyat menderita kebulur takde keje semua mahal bla bla bla.. semua citer rakyat ada dlm astro awani..zalim kat rakyat.. guna kata RAKYAT.. perbodohkan rakyat dgn kata rakyat.. KATA RAKYAT

Bila dah menang.. rakyat sudah hilang.. yg diubah bkn utk rakyat tapi utk tokey.. gst tak dihapus tapi dikaji ke sst..

Gst susah nak lari cukai.. tokey suka sst.. mudah lari cukai mcm takuk lama.. mcm mana nak beri byk kemudahan kat rakyat.. yg dipinda bkn utk rakyat utk tokey..

Dgr kata masa sifar proton turun harga.. rakyat beli kereta hari hari ke... rakyat kata brg harian/makanan.. dulu macai ph guna rakyat heboh dlm astro awani brg mahal bkn kereta mahal..

Keluar slogan baru utk kereta BELILAH SEKARANG HARGA MURAH..tu mengayakan tokey bkn mengurang kos rakyat.. hakikatnya brg makanan makin mahal..

Polisi apa yg ph buat utk MENGURANGKAN KOS MEMBEBANKAN RAKYAT.. manifesto janji janji manis

Lagi byk beban rakyat lagi ada.. lagi ramai ditamatkan keje lagi ada.. sape yg bantu mereka ini? Keluarga adik beradik kawan kawan anak anak.. bertambah beban..

Nanti ada macai kata WOIII CARILAH KEJE LAIN.. kepala bapak hang.. dulu kata utk rakyat bkn utk tokey.. ni janji palsu ke?

Belum lagi kira fitnah?

Yg paling aku geram.. citer heboh artis konon tak diberi tawaran keje..jd sensasi.. bahkan ada artis masih ada rezeki lain yg Allah bagi.. byk pun rezeki.. ada suami anak beranak kaya.. ni org yg diberhentikan kerje.. takde keje.. ADA DGR ARTIS UNGKAP KISAH NI.. ngapa dulu macai ph tak suruh je artis tu woiii carilah keje lain jgn hadap tv je..

Anonymous said...

Anuar mmg tk sempat jadi pm..korg tngpk je lew.madey buat tk tau jew..last2 nuar memberontak..cita2 tk tercapai..

Anonymous said...

Ko sentap.. apsal.. panas panas.. ni yg ko war warkan.. ini jawapannya... blog ni memberi MAKLUM BALAS..

Saja nak ulang...
Sebelum pru negara di ambang muflis.. sesudah ajaibbb rezab byk tak jd muflis.. ekonomi bagus tu kata bnm..

Rakyat tuntut janji... episod baru.. korek sana sini.. cari bhn hebahan baru.. ekonomi teruk pulak hutang 1 trilion.. ni bkn lagi lidah bercabang dua..

Kisah gst belum tamat.. konon gaji menteri bagi turun 10%.. bagi balaci ph terangkat bontot woww.. menteri tu miskin ke? Kalau prihatin sgt apsal berhentikan rakyat yg bkn kaya mcm menteri tu.. dulu semuaaaaa dibikin utk rakyat.. UTK MENGURANG BEBAN RAKYAT.. ni berapa puluh ribu rakyat terbeban...

Betul ker dgr citer rupanya dah bilion pelabur tarik duit keluar selepas pru.. cer tanya... takpelah menteri pasola tu cerdik belaka tarik ekonomi (masuk/keluar).. yg pasti menteri menteri tu dah isytihar sambung apa yg menteri dulu buat kah kah kah.. baguihhh katanya..

Ada menteri pulak kata ekonomi teruk sbb projek mega.. aikkk bunyi mcm kes zmn tun je? Lupa ke... apsal projek mega dr 55b jd 66b..kah kah kah..

Anonymous said...

Aku sokong.. najib pun dr awal dah umum.. jika ia bersalah dlm kes 1mdb dakwalah ia.. bawak kes ni ke mahkamah..

Ni abis dibabit ke org kg yg gaji ciput nak jg kg... dasar dendam tak ingat mati...

Anonymous said...

Mengaku sendiri bkn nak bantu rakyat tapi fitnah dihadiah utk rakyat.. ekonomi jatuh makin kaya astro byk org mampu bayar... kihkihkih ngan kau kau terjunam.. kepala bapak kau sekali terjunam....hahaha

Anonymous said...

Saham jatuh.. menggelupor org kaya.. ingat nak pedajal org bawah ngan fitnah.. yg kaya rupanya dok mengira untung rugi..

Unknown said...

Ada Ijazah Akaun.LGE Akauntan bertauliah.Cuba rajin sikit mencari maklumat sebelum komen.DUMNO DOG...

Anonymous said...

so fungsi 1mdb ni ape ek? buat hutang je ke? bile tk boleh bayar hutang, suruh goverment Malaysia plak yang kena bayar untuk dia? ni yg aku fikir.... kalau 1mdb ni tkde, maknanye tkdela govt malaysia kena susah payah cari duit bayar hutang untuk 1mdb, tak gitu? tapi sebab ade 1mdb ni, tk pasal2 govt malaysia kena keluar duit untuk bayar hutang yg sepatutnya takde in the first place... tak gitu? so ape fungsi 1mdb ni sebenarnye ek?

Anonymous said...

Jual jew 1mdb tu..hutang boleh tinggal 300 biliuunn jew..dh boleh minyak murah 1.50 sama harha dgn arab saudi..belajar kt ipta/ipts pree..t pree.gst mansuh..rega narang turun..ralyat bolej selesa..bercuti oversea..ke korea

Anonymous said...

Cepat2..mari2...menteri2 semua..kluar kn lagi berita sensasi kt tv..m'sia nk benkrup..cepat2 najib curi duit 1mdb banyak..biliun2..hutang negara setelah di kaji oleh pakar2 kami..hutang meningkat lagi..1.3 triliuuunnn.. Cepatt berita jari ni siar lagi...baru syiukk.saki baji pelabur yg yakin sebelum ni..semua cabut..bnyak lagi negara lain yg stabil..atau madey nk buat Uturn...sorry..sy tk diberitahu..sy pn tk taju..sy agal2 jew
.hutang negara sebenar nya dibawah 600bil..najib dh buat cantik dah sy mengaku
.ki ki ki kibaru la pelabur maii

Anonymous said...

Anwar will take his supporters to the streets again..

Anonymous said...

Unknown said...

Ada Ijazah Akaun.LGE Akauntan bertauliah.Cuba rajin sikit mencari maklumat sebelum komen.DUMNO DOG...

Wednesday, May 23, 2018 11:12:00 PM
=================================
ada ijazah bertauliah pun nak buat hape, kalau kaki songlap duit hehehe

contoh mandi:
kalo mandi tapi berak tak basuh buat hapa

Anonymous said...

nampaknya.. ramai sini yg tak faham..
apa perjuangan umno utk tanah melayu..
semua bercerita "kebendaan" dan nafsu, duit sana duit sini, rasuah sana rasuah sini.. semua duniawi..
kita umno ada lebih benda penting utk juangkan dan pertahan..
yg skrg telah lepas dari genggaman org2 islam..

AGAMA DAN BANGSA KITA DI TANAH MELAYU..
ini yg lebih penting

walau lepas kita mati nnt perlu kekal.. ini perjuangan utama umno
mungkinkah pemimpin atasan telah korup, maka Dia tarik apa yg ada..

Saiful Akram Khan said...

Dedak

Saiful Akram Khan said...

Dedak

amran said...

Sebenarnya....Contoh telah ada didepan mata.... Seberang tambak je... melayu telah lama dihimpit... hanya tinggal Malaysia..Sia.. bermaksud tanah dlm bahasa Latin.. Malays... adalah Melayu.... Tanah Melayu.... Perlembagaan Malaysia... Melayu itu Islam...Islam itu Melayu.... Bacalah sejarah ...Yg disembunyikan.

Penulis 9383 said...

Berapa ringgit yg hang bayaq???? Aku tak bayaq sesen duit pun...hang tok sah duk merapu la...mapuih kena tipu dek madey ja..semua yg dlm "majlis org tua" yg dilantik oleg madey, semua ada kepentingan masing2....hangpa yg dongoi....laaa ni....pakai sekongkoi dan sebulu belaka....kena tipu pun pun tak boleh fikiaq lagi.....dongkoi dan tongkoi sungguhla hampa yg pilih PH.....

Penulis 9383 said...

Hang dok sibuk duit UMNO, pasai apa????

Penulis 9383 said...

Madey dah kata....tiada bukti kukuh.nnti dakwa kalah...sapa malu...makna apa? Tengah dok cari, dok himpun, tambah, reka, cipta kutttt.....mcm dulu....angkat tilam...sib baek bangunan tak boleh angkat....kalu tak....ramai jadi autaromen....hehehheheeeeee....

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates