February 25, 2018

24 Mencuci Masalah Tol PLUS Tun @chedetofficial


Lebuh raya - lebuh raya di bawah kendalian Kumpulan Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) adalah seperti berikut:

Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS);
Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE);
Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH);
Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia Singapura  (LINKEDUA);
Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE); dan
Jambatan Pulau Pinang.

Pada tahun 2011, penstrukturan semula kadar tol telah dilaksanakan di lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian Kumpulan PLUS. Intipati penstrukturan semula kadar tol tersebut adalah seperti berikut:

Kadar kenaikan tol dikurangkan dari 10% setiap 3 tahun kepada 5% setiap 3 tahun kecuali di Jambatan Pulau Pinang; 
Tempoh konsesi akan tamat pada 31 Disember 2038; dan
Penstrukturan kadar tol di Jambatan Pulau Pinang.

Perjanjian awal yang dibuat antara Kerajaan dan PLUS pada tahun 1988 dan akan tamat pada 2018, membenarkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap tahun. Tun Dr Mahathir sedar kebodohan beliau lalu menyemak semula perjanjian ini pada 1999. 

Dalam perjanjian baharu Tun Dr Mahathir mengulangi kebodohan lalu apabila membenarkan kenaikan setiap 3 tahun sekali pada kadar 10% setiap kenaikan di Lebuh Raya Utara Selatan dan Lebuh Raya Persekutuan, dan konsesi akan tamat pada 2030. 

Rakyat tidak mampu membayar tol setinggi itu, Kerajaan tidak mampu membayar pampasan ratusan juta setiap tahun jika kadar tol tidak dinaikkan. Pampasan tersebut pula pergi kepada orang tertentu sahaja. 

Jika dilihat, kadar tol pada zaman DS Najib Tun Razak selepas penstrukturan adalah lebih rendah dan 'mesra rakyat'. Pada masa yang sama Lebuhraya Utara Selatan diklasifikasikan sebagai lebuhraya antara bandar dan sebahagian dari Manifesto 2013.

Akhirnya pada 2011, DS Najib Tun Razak mengarahkan KWSP membiayai pembelian RM23 bilion dengan membeli bon yang diterbitkan PLUS dan Kerajaan kini mengawal sepenuhnya lebuhraya ini dan sebarang rundingan akan lebih mudah kerana ia melibatkan kerajaan sendiri. 

Ini bukan sahaia memudahkan rundingan tetapi juga memastikan jika Kerajaan perlu membayar pampasan maka wang tersebut akan tetap menguntungkan Rakyat terutamanya pencarum KWSP. 

Nota: Gambar di atas adalah kapsul masa yang ditulis dan ditandatangani pada tahun 1988. Ini adalah  janji palsu Tun Dr Mahathir bahawa tol akan dimansuhkan pada 2018. Sebaliknya beliau sendiri yang melanjutkan perjanjian sehingga 2030.

24 comments:

Kiah Murai said...

Yg memegang konsesi besar saham dalam Syarikat lebuhraya adalah kerajaan. Merepek apa CTS petang-petang ni. Hehehekikikihahahakahkahkah

Kiah Murai said...

Ini boleh diibaratkan seperti baling batu sembunyi tangan. Tol adalah salah satu sumber keberhasilan Negara . Orang kampung pun sudah tahu lah CTS. Bawak lah isu lain. Isu berkenaan lapuran kewangan Felda yg terbaru. Untung ke RUGI?.Macamana nasib peneroka kalau EU terus kan kempen anti sawit. Adakah nanti tanaman KETUM bakal menggantikan tanaman Sawit Bahaskan lah perkara yg menjana pemikiran diluar dedak. ops miss typo pula. Menjana fikiran diluar kotak. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Itu lepas pengambilalihan. Kalau tidak, tol naik 10% setiap 3 tahun. Lepas pengambilalihan, kenaikan cuma 5%.

Anonymous said...

6.24 kalau tak fhm jgn menyampuk.

Anonymous said...

Bodoh bendul rupanya SI kiah buried NI!!!!Buta bahasa melayu...

Kiah Buried

Anonymous said...

Kiah Buried bukan x Paham....B O D O H...X BOLEH DI AJAR!!!!

KIAH BURIED

Puaka Rimba said...

Kalau kerajaan Najib ni betul-betul simpati kepada permasalahan Rakyat. Mengapa tidak hapus aje semua tol yg ada. Tak perlu berbolak-balik. Tapi kalau sekadar mahu memperbodohkan Rakyat...memanglah banyak putar alam nya. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Sukakah ko, kalo Malaysia mengikut jejak Singapore untuk menaikkan GST menjadi 9%???

Puaka Rimba said...

Puaka Rimba teringat dalam sidang Parlimen ,Seorang Ahli Parlimen Wanita DAP ,mempertikaikan tindakan Kerajaan mengambil alih ke penting an satu lebuh raya link kedua antara Singapura dan Malaysia, Dimana pampasan yg kerajaan bayar kepada syarikat tersebut ,lebih tinggi daripada jangkaan perolehan syarikat tersebut. Mengapa hampir kesemua pengambilalihan aset-aset berkepentingan ini mesti melampaui harga yg sepatutnya kerajaan bayar sehingga ketahap tidak munasabah. Macam duit kerajaan itu macam duit mak bapak dia. Mark up harga...komisyen..mark up harga....komisyen. Itulah lah yg Umno tahu...Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Lepas tu Kerajaan pun melalak, kononnya kerajaan terikat dengan PERJANJIAN. Kerajaan terpaksa membayar pampasan jika tidak patuhi terma perjanjian konsesi lebuhraya. Apa punya putar daa... Sendiri punyai saham terbesar syarikat lebuhraya, sendiri bayar pampasan pada syarikat lebuhraya sendiri. Apa punya auta daa.. Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Kalau dah tak boleh perintah Negara dengan BIJAKSANA. baik BN JADI PEMBANGKANG SAHAJA. MENIAGA KEDAI RUNCIT. KEDAI RUNCIT TUTUP. HEHEHEKIKIKIHAHAHAKAHKAHKAH

Anonymous said...

Yang paling bodoh pulak gantikan kiah buried yg bodoh...ingatkan menulis berdasarkan kebijaksanaan rupanya jelas TERPANCAR sifat kebodohan taraf gaban SI PUAKE BURIED kat dlm blog ni!!!!

Anonymous said...

Puaka sungguh. Nak hapus camane, perjanjian gila babi yg dibuat oleh pm terdahulu itu menjadi penghalang. Kau sendiri tengok kapsul itu, mulanya tamat konsesi pd 2018, tapi dgn kecerdikan pm terdahulu itu, konsesi dilanjutkan ke tahun 2030. Beban dicipta oleh pm terdahulu, lepas ru kau melalak suruh hapuskan tol sekarang. Yg dh buat taik tu ko tak pertikaikan pulak. Dasar puaka la kau ni.

Anonymous said...

TMG dh ambik alih kedai runcit yg ko maksudkan. Biar buta mata jangan buta mata dan hati macam ko.

Anonymous said...

Siapa pemilik PLUS seblm di ambil oleh entiti kerajaan?...

ted manoff said...

Cts..nk sebut nama komen xlps plk..apa cerita kt pwtc kelmarin..ada apa2 perbezaan kerr..πŸ˜πŸ˜‚πŸ˜ƒπŸ˜„

Anonymous said...

INGAT SEMUA JANGAN UNDI PH, NANTI MADEY JADI PM, SILAP-SILAP TOL TUMBUH MACAM CENDAWAN SELEPAS HUJAN.

MADEY RAJA TOL.
PUAK RIMBA RAJA PEMBELIT.

P/S..PUAKA RIMBA TU HANGPA TIBAI CUKUP², DIA TU MACAM KORAP, MAKIN DIGARU MAKIN GATAI.

Anonymous said...

rupanya kiah murai dan anjing2 ph terdiri dari terencat akal..patutle menyondol2 mencari dedak taik!!kesiahan moyang terhegeh2 sama mencari DEDAK..BOBOI kau menzalimi moyang!!!

Ted Manoff said...

Ketum? Ketum diklasifikasikan bawah Akta Rachun. Ketum memudaratkan otak manusia. Machamana Mat Burit ni boleh suggest Ketum ganti Sawit. Adakan manusia akan meninggalkan masakan tumis, goreng-gorengan sehingga kiamat. Nak dikata bodoh si Mat Burit ni menang bodoh betul lah.

Ted Manoff said...

Ini satu lagi mat pukimak si penchiplak identity orang lain. Anak haram.

Anonymous said...

Bila tu? Berapa harga yang dianggap tidak munasabah tu? Adakah tak munasabah seperti semasa kerajaan membeli saham MAS yang dipegang oleh TR?

Anonymous said...

At least try, sama macam atok madey dulu cuba macam2 tapi banyak jugak yang gagal.
BTW pembangkang duduk diam2 la sebagai pembangkang jika tidak dapat membangkang dengan bijak.

Puaka Rimba said...

Apa ni!. TED MERAH memaki TED HITAM. Siapakah TED yg sebenar?. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

YG HITAM TOAD BURIED....YG BERTANYA PULAK PUAKE BURIED!!!!
PAHAM KANKANKANKANKAN!!!!!
SEBAB DUA2 MEMANG BURIED!!!!
PTUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates