April 11, 2015

12 BERSIH Jangan Gertak Kosong - Saman SPR Jika Persempadanan Semula Langgar Undang-Undang


Setelah gagal beberapa kali untuk mengheret Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ke mahkamah untuk tuduhan salah laku dan tidak mengikut undang-undang sewaktu Persempadanan Semula Sarawak dilakukan, BERSIH hari ini buat hal lagi. Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 lewat petang tadi memberi amaran akan mengambil tindakan undang-undang ke atas SPR sekiranya didapati proses persempadanan semula itu tidak dijalankan mengikut undang-undang.

Ini bersandarkan kepada 'pendedahan' DS Ismail Sabri Yaakob yang Tun Dr Mahathir Mohamad membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya susulan kemerosotan undi orang Melayu kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum (PRU) 1999. DS Ismail Sabri Ismail semalam dilaporkan menuduh Tun Dr Mahathir melakukan perubahan komposisi pilihan raya pada 1999 dengan mewujudkan 'kawasan bercampur' daripada 'kawasan majoriti pengundi Melayu', untuk melemahkan undi Melayu yang pada masa itu dilihat tidak memihak kepada BN.

BERSIH sepatutnya tidak mengambil kesempatan di atas cakap-cakap ahli politik yang tidak bersandarkan kepada fakta dan bukti untuk membuat ugutan dan amaran kepada SPR. Kita percaya BERSIH tidak akan sekadar membuat ugutan dan amaran sekiranya mereka mempunyai bukti yang kuat bahawa Persempadan Semula yang dilakukan oleh SPR tidak mengikut lunas undang-undang. 

Hakikat yang tidak dapat dinafikan SPR sentiasa mematuhi Perlembagaan Malaysia dalam tindakannya dan tidak pernah ingkar kepada keputusan mahkamah dalam isu persempadanan semula, dakwat kekal dan lain-lain yang dibawa oleh pelbagai pihak. Malah telah termaktub di dalam sejarah sejak SPR diwujudkan, belum pernah sekalipun suruhanjaya berkenaan didapati bersalah kerana bertindak di luar perlembagaan dan melanggar undang-undang.

Kadangkala CTS berfikir, Menteri-Menteri yang berkenaan lebih baik berdiam diri dari menyokong membuta tuli dan bercakap kosong semata-mata untuk mempopularkan diri. Bukan sahaja imej dan maruah Perdana Menteri mungkin akan tergugat sebaliknya badan-badan bebas seperti SPR juga turut terheret di dalam kemelut Mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri.

12 comments:

ROSMAH MANSOR JKK said...

Napo nak buat persempadanan semulo kat sarawak... pasal ket semenanjung parti umnuuu nak bungkos.... tu yo matlamat umnuu parti pelingkup rakyat dan negaro... ha kali ni den komen ikut tajuk... penjilat tak leh marah yo... kah kah kah sambil menghirup white coffee... kah kah kah

Anonymous said...

Kalau UMNUU bunglus, Melayu dengan2 kau sekali bungkus...

Anonymous said...

Dia dh bungkus lepas nuar masuk penjara dulu.
Yg nyebok tu tinggal hantu bungkus!
kah kah kah

Anonymous said...

dajjal alliance people dah mula awal2 pagi lagi dgn membawa domba!!!!!

Anonymous said...

ko pun nak pelingkup melayu juga ke? macam lky buat macam singapore. patut pun ko jadi pecacai dap. betty ada ji ba ban. ko sanggup jilat. jilat dari atas sampai bawah. sampai ko mabok. jadi macam2. ko sanggup jadi bewok...sanggup jadi berok...sanggup jadi anjing...malah sanggup jadi dajjal. untuk pelingkup bangsa melayu dan tanah melayu. melayu macam ko sepatutnya tidak tinggal kat tanah melayu ini. ko kata nak berambos. sampai sekarang tak berambos lagi. sembang kencang. negara ini tak baik...tak adil...pemerintahan tak bagus. tapi kat negara yang tak baik ni la...tempat ko cari makan...kelentong ekonomi sampah ko tu. ko pakar ekonomi kan? kenapa ko tak guna kepakaran ekonomi ko kat penang? ada lge guna? ada azmin guna? atau idea ko...maka lge dan azmin naik segala cukai. sampaikan cukai katil tempat orang tidur pun kena cukai? cukai perniagaan tak usah kira lah...bila peniaga naik harga...ko spin kat bn. gst la. ada kah kepakaran ekonomi ko setakat pandai naikan cukai? kalau ko pandai...cuba ko majukan ekonomi kelantan. penang dan selangor tak usah kira la. sebab sebelum pr...bn dah majukan negeri2 ini. aku nak tengok azmin punya mainan politik...guna isu air. sampai bila...sampai bila rakyat sanggup angkut air...sampai bila industri kat selangor sanggup bersabar dengan ketiadaan air.
ko pakar ekonomi harap dapat majukan kelantan. tak kan setakat ngeh & ngok jer yang memboyot perutnya. sampai habis anak kelantan bertebaran kenegeri2 lain. ko pakar ekonomi kan? tak kan ko tak bolih jadi penasihat kepada husam musang nak majukan kelantan...kesian husam...projek semua kantoi. atau ko mintak upah consultant sampai juta2. maklumlah upah ko membebel pasal ekonomi...beribu rm sejam. tak kan dengan sama geng pr pun nak sakau. zuhud la sikit...rm1 cukup la. macam bekas timbalan perdano menteri tu. jadi penasihat cumo gaji rm1 jo...zuhud tu... ko ikut la macam tu. idola la kata kan. bolih kaya juga kan. atas nampak rm1....bawah....juta2....sape nampak kan?
sebenarnya malas nak maki ko ni. sebabnya ko ni bukan jenis tau malu. aku serahkan kepada ALLAH SUHANAWATAALA JER memberi pengampunan dan pembalasan. samada ko ikhlas atau niat ko untuk fitnah atau cuma untuk memalukan sesaorang. semua tu dari niat ko saje. kalau ko islam...ko faham.

Anonymous said...

Bukan dia je yg bungkus....fuckatan pun dah bungkus...sibuk pasal sempadan....fuckatan sendiri dah lintang pukang...

Anonymous said...

Apa pakatan buat utk bumiputera/melayu di penang?????? Dpt rumah mampu milik ke????? Dpt rumah murah utk rakyat ke?????

Anonymous said...

Apa pakatan buat utk rakyat di penang??? Semua free ke atau semua rendah/ murah mcm dlm manifesto????? Selepas p.raya, dah terlaksana ke janji dlm manisfesto tu???? Air dah murah kannnnn, cukai termurah di malaysia kannnnnnn.....

Anonymous said...

Apa dapigs dah buat utk bumiputera/melayu yg dah berbaik hati undi pakatan???? Hidup dia org makin kaya ke, makin ceria ke bawah dapigs...semua free ke kat penang...cukai murah ke??? Belajo free ke kat penang??? Tanah wakaf, warisan, kg melayu/india terjamin ke kat penang bawah dapigs??? Tanya je, katanya kerajaan dapigs tak pernah zalim kat bumiputera/melayu/org islam, kerajaan rakyat utk rakyat kannnnnnn

Anonymous said...

Apa kerajaan penang buat untuk bantu bumiputera melayu membangunkan ekonomi dia org??? Ada peruntukan dana ke??? Mudah ke nak meniaga kat penang, teramat mudah ke dpt lesen...terjamin ke tempat meniaga tu...tanya je...kerajaan rakyat kannnnnnnnn....

Anonymous said...

Cina tak bungkus kat penang...melayu india yg bungkussss....melayu nak bersuara pun kena tendang....kah kah kah..melayu penang dah jd mcm melayu kelantan...pi berhijrah kat negeri BN yg dikata zalim....kalau zalim buat apa berhijrah...mcm timur tgh, org berhijrah kerana dah tak tahan duduk kat situ lagi....lawak beruk uganda, org berhijrah ke tempat zalim kah kah kah....

Anonymous said...

Si 'NGO'-KOTOQ-PENGGANAS DAPBANGKAI/PKRSODOM-si KULI-Barat/NATO-ISrael/Zionis ni nak GERTAK K'jaan kita - PI MAMPOS!

Nek Tempoyak

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates