July 21, 2019

20 Adakah Projek IC 2.0 Sudah Dimulakan?


Pulau Ketam di dalam Negeri Selangor ada sekolah rendah, ada sekolah Menengah, ada bank seperti Maybank, ada pejabat pos, ada mini market, kemudahan internet dan sebagainya. Pendek kata kemudahan di Pulau Ketam, cukup segalanya walaupun ianya bukan bandar besar.

Agak pelik dengan kemudahan dan fasiliti, masih ada 48 orang penghuninya yang masih tidak mempunyai kad pengenalan. Melihat kepada gambar di bawah, nampak seperti golongan dewasa dan ada yang sudah menapaus dan ada yang sudah nak mampus.

Adakah Jabatan Pendaftaran Negara begitu yakin mereka ini bukan pendatang asing dari China, Taiwan atau Hong Kong yang mahu mendapatkan kerakyatan Malaysia. Dalam dunia serba canggih, masih adakah orang yang tidak sempat mendaftar kerakyataan sejak dilahirkan?

20 comments:

tunfatimah said...

minta JPN siasat betul2 setiap permohonan ..

Anonymous said...

Entah dari mana datangnya nyonya apek tu? Depa menyorok di Pulau Ketam ke sejak lepas darurat dulu? ๐Ÿ˜ฑ๐Ÿ˜ฑ

Anonymous said...

Tak usah lah bagi kerakyatan kepada pendatang2 cina ni! Yang dah ada pun kerja mereka hanya ingin meruntuhkan perlembagaan saja...

Anonymous said...

Pulau ketam ni pusat transit untuk pendatang2 dari China?

Anonymous said...

Mereka tak nampak seperti orang Malaysia, Pulau Ketam. Mereka lebih mirip pendatang2 dari China?

Anonymous said...

Tak usahlah lagi ambil pendatang2 ni, kelak nanti susah anak cucu kita bersaing untuk dapatkan kerja. Cara hidup mereka juga sangat berbeza dari cara hidup kita orang asal. Hidup mereka hanyalah berkisar pada babi, anjing, judi, arak dan bende2 yang sangat diharamkan dalam Islam...

1 perogol 1 penyemburit 1 peliwat (Phub) said...

Ishhhh xd rupe org asli pulau ketam ponnn..

Mcm org asli "pulau hong kong je nmpak..

Anonymous said...

Dia munkin dua sebab tu yg tak ada ic tu....
1. Kominih dlm hutan yg baru keluar atau..
2. Kominih import khas dari entah mana2...
..ok cakap bab dari mana2 nih maka kalau boleh cakap melayu dan tak boleh cakap cina maka mesti sepet dari bengkalis & pulau sekitarnya yg cakap melayu mcm melayu johor-riau.
dan kalau tak boleh cakap melayu tapi cuma cakap cina maka tak payah agak la ianya datang dari mana...maklum jer la.

Unknown said...

Itu di Pulau Ketam, ada berapa byk lg pualu Tanah Melayu nie...bayangkan berapa ramai pendatang cina menyorok di negara kita. Puak nie tangkap hanto balik ke negara asal.

Anonymous said...

Kena semak makhluk licik ni dgn kedutaan China..

Mungkin antara 200k yg hilang setelah masuk ke Malaysia..

Mungkin penjenayah, millionaire lari cukai dan cuba membolot harta di Malaysia dgn kuasa rasuah, mungkin pengganas..

Siasat siasat. Latifa koya siapa ni semua?

VOA kpd mereka dan India sepatutnya di tarik balik memandangkan mereka hilang kerana mahu hidup di negara bukan komunis..

Kalau 1 billion China & 1 billion india masuk malaysia..tenggelamlah tanah ini yg mati melayu cina india malaysia..

Hongkong bombay shanghai kalkuta Beijing yunnan Hyderabad tak cukup bagus???

Sisat siasat siapa mereka..

Anonymous said...

Lawak jenaka..pulau ketam di hubungkan dgn daratan menguna kan feri..yg boleh dikatakan hari2 ada..itu tk termasuk nelayan yg berulang alik..bot2 sangkar..
Kalau nk dibandingkan drngan orang2 asli yg dok jauh di pendalaman..bagai langit dan bumi

Anonymous said...

SEMBURIT SAMA SEMBURIT BERGASAKAN
sisepet kominih ambil kesempatan
LAGI banyak isu DIKALANGAN KERA-jaan
BABI lagi banyak sepet dapigs untung
AKHIRNYA MALAYSIA MEMANG TERGADAI.

Anonymous said...

Kalu nak tahu Datang dari China senang je. Lihat apa dia pakai Di kaki dan pakaian. Baik lelaki atau perempuan. Pandai lah ya selidik. Ada banyak perbezaan China Malaysia dan China dari negara lain. China indon pun sama.

Wal hasil Malaysia kaya dan Maju sejak pemerintahan UMNO lagi dari dulu dan sekarang. Semua kejayaan dan kekayaan ada lah hasil Polisi dan teraju pembangunan Dari UMNO.

Habis kenapa nak duduk Malaysia. Kenapa nak kerakyatan malaysia. Kata melayu bangsat dan rasis. UMNO rasis.

tunfatimah said...

semua kelahiran di negara ini wajib didaftarkan.

tetapi dlm gambo yg tua bangka dan uzur pun takder sijil lahir ke??

Anonymous said...

Ramai tak ada KP kerana angkara UMNO. Hanya penyokong parti taik ni diberikan KP. Faham tak bodoh.

Anonymous said...

Kalau dah dok malaysia malaysia tahun lamanya ..kalau tak fasih cakap melayu, jgn bagi kerakyatan. Kalau cakap cina pun, bahsa melayu still bahsa kebangsaan. sapa yang tak tau melayu jangan beri kerakyatan.... ini bukan negara cina

Feez Dool said...

Jom bos bos ku buat side income neyy!๐Ÿ˜๐Ÿ‘‡๐Ÿป
Hari² *masyhuk duit terus ke acc bank tnp henti sume sistem buat*๐Ÿ™€Income boleh cecah smp 10K++ sebulan!๐Ÿ˜‹Hadiah ebook rahsia yang pelbagai untuk awak semua grab๐Ÿ‘๐ŸปDannn....Spesel bulan ni jew tau ada *RM50 RIBU* cabutan bertuah!๐Ÿ˜˜Jom ramai² daftar dan mula kan *operasi penuhkan akaun bank๐Ÿ’ธ๐Ÿ’ธ๐Ÿ’ธ* tnp buat pape!๐Ÿคฉklik klik klik https://tinyurl.com/y57gjohy ๐Ÿ‘ˆ๐Ÿปsekarang!!!

Anonymous said...

Penampilan cina2 diatas ni sangat berbeza dengan cina2 Pulau Dinding, Perak, cina Kuala Selangor. Mereka lebih mirip pendatang2 cina dari H Kong, Taiwan, Macau dan China. So janganlah diberi kerakyatan, hanya akan menyusahkan generasi penduduk asal kemudian nanti. Kami tak mahu specis2 ini lagi, mereka merampas hak2 kami!

Anonymous said...

Orang Melayu tak pernah jadi pendatang2 ke China, kenapa rakyat China menjadi pendatang2 kesini? Eloklah pergi kenegara lain...

tunfatimah said...

Bangang sgt ko july 22, 1: 30 pm dah kenapa? Nk lagak pandai tapi prosedur tak tau. Patut lah jadi pengikut pH! Bingai tahap kongkang!! ๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›

semua kelahiran di negara ini wajib daftar tak kira mk bpk warganegara atau pun tidak. ini bagi tujuan statistik dan dokumentasi.

Kalau dah 3 keturunan tak daftar kelahiran maka logik la ada yg dah tua dan uzur tiada sijil lahir atau KP . Salah sendiri kerana cuai Tak pun salah salah moyang yg dah mereput. ๐Ÿ˜ 

Tak semestinya ada sijil lahir maka otomatik jadi warganegara Malaysia. Sokongan kpd parti bukan syarat dpt kewarganegaraan. Itu hak kpd semua yg layak.

Tak tau jgn segan bertanya. Ini nak komen juga dan nak fitnah. Macam siot!! ๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates