May 16, 2019

12 Hutang Kerajaan PH Semakin Meningkat, Taraf Hidup Rakyat Semakin Menurun


Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengeluarkan data hutang Kerajaan bagi suku pertama tahun 2019. Suku pertama (Jan-Mac) 2019 ialah RM775.918 billion  atau RM776 billion. Ia bersamaan dengan 53.7% KDNK. 

Berbanding akhir bulan Disember 2018, hutang negara ialah RM774 billion. Semasa PRU14 dahulu, hutang negara hanyalah RM686.8 billion atau 50.1% KDNK. Dalam masa setahun PH perintah, hutang negara telah meningkat dengan begitu cepat sekali. 

RM686.8 billion (50.1% KDNK)  masa PRU14.
RM776 billion (53.7% KDNK)  sukuan pertama 2019.

Hutang bertambah tetapi produktiviti tiada. Cukai semakin bertambah pelbagai jenis. Harga barang semakin melambung. Taraf hidup Rakyat menurun. Pembuangan pekerja berleluasa. Pasaran saham makin merudum. Nilai Ringgit semakin susut. 

Tahniah Rakyat Malaysia memilih Kerajaan PH. Terkini, diwujudkan pula kumpulan Penguruusan Hutang. 9 orang Melayu diketuai oleh satu Cina DAP Menteri kewayangan yang tidak pandai menguruskan Kewangan Negara.  Orang Melayu jugak diminta menyelesaikan masalah hutang negara.

12 comments:

Anonymous said...

Dibawah DAP/PH hutang semakin bertambah, ekonomi semakin merundum, ringgit susut nilai, semua pelabur cabut lari, rakyat semakin miskin. Untuk merancakkan lagi kemelesetan ekonomi ayuh semua kita boikot kedai2 dan produk2 cina DAP, beralihlah kepada kedai2 dan produk2 muslim. Percayalah DAP sangat membenci raja2 dan orang2 Islam!

tunfatimah said...

ini berita palsu....BNM tipu! πŸ˜‚ nobita kata dia dah bayar hutang negara dgn duit tabung harapan. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

hutang negara bertambah. aset negara berkurangan. salah najib lah ni. πŸ˜‹
sampai bila ?

Anonymous said...

Setuju 1000%

Anonymous said...

Ye la...nih semua mesti salah najib nih...
Takkan daimtaogey, jomokeromo, zetiupeti, limpigszedong, matbaboon, aljoboore etc taktau ekonomi kot...

Ni semua mesti salah najib

Anonymous said...

Masa kan rakyat Malaysia yg pintar
dan bijak memilih PENJUAL ROTI
MUFLIS sebagai pemimpin. Kan ada TUAN punahsihat keparat 25% membantu
Ada juga Prof kangkong JOMOd raja
gula Dan tokoh Bank yang tersohor.
Dikuatkan lagi AKAUNTAN tak bertauliah bersama grombolan 50 pakar ekonominya. Tak cukup parah nak dilantik Penjubo pula mentadbir.
WHAT SAYS YOU CIK MINAH TONGGEK, MAT
AJARAN SESAT Dan SUREhead.

Anonymous said...

Ini kalau bn perintah balik pun..setengah mati nk pulihkan.mau bertahun2..nnti sama2 pula kita salahkan ph berjemaah..baru ada yg mati terkezut...

Anonymous said...

Masin mulut atuk 94 keparat yang kata Malaysia akan bangkrap, sekarang dah menuju ke bangjrap,pandai sangat cina bodoh tu permain issue hutang trillion, akibat pelabur lari,GST yang boleh bantu belanjawan kecil kecil dlm negara dia tukar. Sekarang sapa patut disalahkan. Pandai sangat apek bungalow terlajak murah tu mentadbir duit negara.Masin mulut kamu oh atuk84.

Anonymous said...

Kaut untung bagi China..Urus hutang bagi Melayu..hahaha.

I said...

Tertanya2 jugak .... bagaimana dalam setahun aje ph memerintah ada hutang 700b?... Hutang ini hutang warisan kah atau tiba2 aje bila ph memerintah dah buat hutang 700b?.Cerita biar terang. Jangan fitnah.

I said...

Cakap aje nak boikot... boikotnya tak jugak... Satu perkara yg boleh harap kat melayu ni. Boraknya besar...

Anonymous said...

Malaysia under pakatan, mmg akan bangkrup. Bila bangkrup dia zikir salah najib. Masa tu, duit kwsp lesap, semua lesap... memang padan muka satu malaysia haha... menang sorak kampung tergadai...masa hidup melarat nanti jangan lupa jasa jasa pee eh yang kencing tak habis nie....

Anonymous said...

WEIII SNIMUS May 17, 2019 12:04:00 PM HANG TAK BACA ATAU BACA TAU FAHAM? CTS DAH TULIS...
Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengeluarkan data hutang Kerajaan bagi suku pertama tahun 2019. Suku pertama (Jan-Mac) 2019 ialah RM775.918 billion atau RM776 billion. Ia bersamaan dengan 53.7% KDNK.

Berbanding akhir bulan Disember 2018, hutang negara ialah RM774 billion. Semasa PRU14 dahulu, hutang negara hanyalah RM686.8 billion atau 50.1% KDNK. Dalam masa setahun PH perintah, hutang negara telah meningkat dengan begitu cepat sekali.

RM686.8 billion (50.1% KDNK) masa PRU14.
RM776 billion (53.7% KDNK) sukuan pertama 2019.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2019/05/hutang-kerajaan-ph-semakin-meningkat.html#pxLZzKpe3a7kMHaQ.99

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates