April 25, 2019

13 Maszlee vs Nie Ching - Bersatu vs DAP, Round 1



Semalam Menteri Pendidikan dari Bersatu, Dr Maszlee Malek sudah mengeluarkan kenyataan mengenai kuota kemasukan ke Kolej Matrikulasi.

Hari ni Timbalan Menteri Pendidikan dari parti DAP, Teo Nie Ching pula mengeluarkan kenyataan menafikan apa yang sudah dikatakan oleh Menteri.

Persoalannya,

1. Siapa lagi berkuasa? Menteri atau Timbalan Menteri?
2. Maszlee dan Nie Ching tidak ada group whatsapp ka untuk elak berbincang perkara berbalah di media?
3. Adakah Nie Ching tidak tahu hormat Maszlee sebagai Menteri di Kementerian beliau?
4. Adakah DAP mahu sentiasa tunjuk Abang Besar kepada Bersatu?

13 comments:

tunfatimah said...

aiii...tak selesai lagi ke isu kuota pengambilan matrix? kabinet telah memutuskan kekal 90:10


tetapi pengambilan pelajar bertambah dlm jumlah yg bnyk. mampu ke U terbabit kendalikan???

skg ni kita minum kopi dulu ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Samia Gamal said...

Cina2 Dap kan babi. Resminya mmg membabi buta menyondol aje. Tak kiralah kalo portfolio orang pun dia sondol

Anonymous said...

Hakikatnya maoist dapigs besar kepala sbb semua keputusan yg bercangangah dgn kehendak babimaoist adalah terbatal akidah pee.eh.ancingpigs.

Anonymous said...

Sudah lah, beri je 40% ke bukan bumiputera. Bumiputra 60%. Buat secara meritocracy dan adil. Apa masaalahnya. Bumiputra kena tunjuk yang lebeh merits dari bangsa asing. Tunjuk kat Tun Mahathir kita boleh bersaing dengan merits bukan macam anak anak dia. Tunjuk ke bangsa China dan India kita tak bodoh dan malas.

Masaalah besar sekarang bukan untuk dapat pelajaran tinggi tapi pekerjaaan tidak ada. Ekonomi merudum sebab kebodohan puak politic PH yang bodoh dan menipu. Kita sepatut nya dah dapat melangkah masa DSN Tapi di cantas Oleh Tun M dan geng penipu. Bagi luang ke bangsa bukan Bumiputra supaya tunjuk kepada depa kita boleh tunjuk merits.

Anonymous said...

Mazlee capang ingat senang jea naik intake...facility, tenaga kerja dia bukan pikir...kat manalah nak sumbat pelajar baru ni...ajar dalam reban ke? maz capang niningat naik intake ni mcm tukar color kasut....lepas tu, bila dah habis matriks, nak sumbat masuk uni mana? ke ... nanti semua jugak tak boleh masuk uni...jadi kabinet takde sijil pee eh nie....ada sebab org masuk matriks... yang menonong nak masuk matriks buat apa? sbb dia intake pi uni awam... kalau tak boleh masuk... perabis masa jealah... yang masuk matriks sekarang pun dah susah nak dapat tempat dlm uni...kena score tinggi tinggi...
tapi takpe..keluaran uni dan ororg org muda skrg mmg sampah....sape suruh pangkah pee eh... kan dah kena kencing

Anonymous said...

Kerajaan sepatutnya double the size pengambilan pelajar2 Melayu bumiputra dalam program matrikulasi, hantar seramai mungkin pelajar bumiputra keuniversiti2 dengan penajaan BIASISWA sepertimana yang termaktub didalam perlembagaan Malaysia. Yang lain tu pandai2lah, ianya tidak tercatat didalam perlembagaan pun.

Anonymous said...

Tajuk artikel diatas sepatutnya, BERSATU VS ZIONIST DAP, ini lebih sesuai.

Anonymous said...

Sepatutnya kuota Bumiputra ditambah lagi menjadi 95:5, berikutan pertambahan pelajar2 cemerlang bumiputra. Kita Bumiputra memerlukan lebih ramai doktor2 pakar mata dan segala bidang termasuklah bidang sejarah.

Jalak Lenteng said...

Dulu depa ni tak ada tempat di matrikulasi, Kerajaan bagi kuota 5%. Pastu tak cukup. Mintak naikkan lagi kuota, kerajaan bagi 10%. Sekarang sistem kuota bumiputra dihapuskan dan pengambilan matrikulasi dilaksanakan secara merit. Ini dah lebeyyy....

Dasar tak sedar dek untung? Kaduk naik junjung. Cacing naik ke mata. Langsung tidak menghormati hak dan sensitiviti orang Melayu. Mana suara pemimpin-pemimpin Melayu dalam PH? Seperti lembu dicucuk hidung. Langsung tak membantah. Langsung tak melawan. Hak dan keistimewaan anak-anak kita tergadai sedikit demi sedikit. Mereka lebih takut dilabel ‘rasis’ dari mempertahankan hak-hak mereka.

Sebagai kaum majoriti, kalau nak kira tak ada tempat, ramai lagi anak-anak Melayu yang tidak mendapat tempat di matrikulasi setelah mendapat keputusan cemerlang dalam SPM. Tempat mereka yang 10% itu telah diberikan kepada kaum bukan Melayu. Mereka akur. Tidak ada pula anak-anak Melayu ni menuntut malah mempersoalkan kuota 10% tersebut. Mereka menghormati hak kaum-kaum lain juga.

Bukan dikalangan bukan Melayu sahaja tidak mendapat tempat. Ramai lagi anak-anak Melayu yang tidak mendapat tempat. Anak-anak Melayu ini, walaupun berkeputusan cemerlang, terpaksa akur dengan ketiadaan tempat di matrikulasi. Mereka akur dan menyambung pengajian mereka samada melalui mengambil jurusan diploma terlebih dahulu atau menyambung tingkatan 6 dan mengambil STPM untuk masuk ke universiti.

Kepada kaum-kaum sebelah sana. Cukup-cukuplah mengguris hati orang-orang Melayu. Dulu mempersoalkan pembahagian biasiswa. Sekarang matrikulasi pula..

Anonymous said...

Private 10% Bumi..90 non bumi..

Kalau follow merit
90 +70 % =160% pendatang ada advantage..

Pendatang diberi previlage olih British..

Bila merdeka..kita belenkan semula..

Pendatang ni pun kalau di negara asal mereka nasib mereka jauh lebih buruk..

Anonymous said...

Mang patut pun 10 persent jew..berapa kerat je yg bersekolah di sjkc..kku sekolah rendah..ada yg mcm tutup lagi baik..diorg lebih penting kan sekolah swasta berorentasi kan uec..

Anonymous said...

Perempuan dap ni dah lama buat onar dalam kerajaan.
Dia leluar duit kementerian dia dan korek dari mof sesuka hati aje. Semua dia bagi pada kaum cina. Macam pelajar dari kaum dia aje yg perlu dibantu dlm malaysia ni. Dia ingat kaum2 lain.. Melayu, india, kadazan, iban, dll... tak ada pelajar yg perlu dibantu.
Ini ker namanya malaysian malaysia.
Teo nie ching ni perjuang kaim cina sahaja. Tak layak jafi menteri.
Sama juga dgn menteri dap yg lain. Perjuang mereka utk kaum cina sahaja. Tak layak pegang apa2 portfolio dlm kementerian. Malaysia negara berbilang kaum.
Pergi jahanam dap

tunfatimah said...

lps ni nk dptkan tempat di matrix utk budak2 UEC. mencabar iman betul tindakan cina ni!

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates