February 16, 2019

20 Isu Kos Belanja Haji U-Turn Demi #PRKSemenyih







Kata Menteri Agama, Mujahid Yusuf, baca di sini,
Disebabkan perkara ini tular, saya akan merujuk semula kepada TH untuk membincangkan semula polisi sebenar yang ditetapkan TH supaya boleh mengambil kira kes membabitkan pengiring dan dan jemaah yang membuat rayuan.
Kenyataan yang tular hari ini mungkin berniat  berniat jahat yang mana mereka tulis ‘tiada subsidi’ kemudiannya ada tulisan yang kecil tertulis ‘kepada yang merayu dan mengiringi.
Di sini saya nak perjelaskan bahawa kita tidak keluarkan kenyataan itu dan kenyataan rasmi yang kita keluarkan adalah untuk yang merayu dan mengiringi sekiranya berjaya, pihak TH akan mengambil kira kadar kemampuan dan itu menjadi pertimbangan kita yang paling utama.
Isu berkenaan timbul susulan jawapan daripada pentadbir akaun Facebook Lembaga Tabung Haji baru-baru ini ketika menjawab komen pengguna Facebook dalam satu hantaran berkata, subsidi haji hanya diberikan kepada bakal jemaah yang terpilih bagi tahun semasa.


Sebelum isu menjadi panas, jadual bayaran haji yang memaparkan jemaah haji jenis rayuan kena bayar penuh terpapar di laman web rasmi TH. Bahagian berkenaan telah diedit apabila isu menjadi panas. 

Bahkan dilaman sesawang TH sendiri bahagian FAQ Haji dan maklumat daftar haji pun tiba-tiba tidak boleh diakses, dan bila disemak tarikh kemaskini adalah selepas perkara ini tular. 

Jadi Pak Menteri Mujahid tidak wajar mengeluar kenyataan perkara yang berlaku adalah disebabkan oleh niat jahat sesetengah pihak. Kalau tidak ada angin, mungkin beruk yang goyang pokok berkenaan.

Apapun, setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalau tiada PRK Semenyih, belum tentu isu ini akan menjadi flip flop dan dibuat u-turn. Terima kasih PRK Semenyih.

20 comments:

tunfatimah said...

hahaha..permanent head damage = pH
another u turn . boleh masuk Guiness Malaysian Book of Records.
steady ler pH!!
hancing..cing..cing..

Anonymous said...

Tolong la mujahid, bercakaplah seperti wakil org islam, bukan wakil cina dap.

Anonymous said...

Simujahid ni la yg merekacipta alasan bodoh untuk meyakinkan macai dam menipu umat islam dalam menyerahkan tabunghaji pada dapigs.
Penyokong tegar puak2 lgbt pun dia.

Tengok gambar dia pun aku meluat & benci.

Ted Manoff said...

Nabi tiada ijazah pon ada tular­čśé. Sampai hati, Nabi pon Mujahid LUKU.

Anonymous said...

Kaum LIBERAL ditugaskan menjaga Hal
Ehwal ISLAM beginilah jadinya
Mengikut telunjuk Dan arahan KAFIR
HARBI.

Anonymous said...

Dia ni menteri agama islam ke nii..ijazah tu dari pengajian islam dari al azhar ke..atau ijazah cap Ayam..

Anonymous said...

Terus terang.pada pengamatan saya..kerajaan BN dulu lebih baik dari kerajaan PH..tk kira la masih baru lagi..yg pasti..ketua2 party yg di lantik semua bodo2 belaka..tk mencapai standard..
Kebijaksanaan mengurus dengan kebijaksanaan memfitnah..itu perbezaannya..
Dapat jawatan..cuba la maju kan negara..bukan masih dibuai mimpi2 indah mendapat gaji puluhan ribu..

Begitu juga la penkelasan dan tapisan..bagai mana nk menjadi doc..engenier.acauntan..terpilih dari pelajar2 yg memang cemerlang ..yg cemerlang itu lah yg genius..utk mendapat ijazah...
Montori ph..ku ki ki ijazah beli..patut BN kasi reject...cukuurrr

Anonymous said...

Awat bodoh sangat ni. Macam tak tau buat kerja. Mana prinsip dia ni. Jangan dok nak buat pembaharuan tapi dok kona sama sini bagi orang keliru. Parit Buntaq pun macam dulu juga...hang pi buat pembaharuan kat sana dulu baru pikiaq pasai negara. Hang macam tak layak jadi menteri address isu negara

Anonymous said...

Pas sudah paling tadah dari umno kpd Bersatoo...boleh ker umno menang di semenyih?....gelap cuaca nampaknye...

kemboja said...

Hang dok pangkah dia dalam PRU dulu kat parit buntar apasal? sekarang tanggung le...

Anonymous said...

Sebesar zarah taik hidung pun tak nampak lagi apa sumbangan menteri Pakatan Hancing ini kepada umat Islam...

Anonymous said...

Sehingga sekarang blm ade penjelasan dan penafian oleh lobai pas...

Lobai pas lari dari wartawan..lobai susah hati siasatan sprm kes baham duit 90 jota ari najib..

Anonymous said...

Taipingmali

sosio-ekonomi-politik
Ahad, 17 Februari 2019
Wahai sekelian warga Melayu bacalah tulisan ini tentang KEKEJAMAN MOF terhadap Umat Islam:-


Beberapa tahun dahulu, kerajaan BN dan saya telah difitnah bahawa kita mahu merompak Tabung Haji (TH) dengan penjualan tanah TRX ini dari 1MDB kepada TH.

Propaganda PH masa itu mendakwa TH telah terlebih bayar untuk tanah ini dan wang TH telah digunakan oleh kita untuk "bail-out" 1MDB.

Walaupun kita menjelaskan bahawa pembelian ini akan menguntungkan TH dan pembelian ini dibuat berdasarkan keputusan dan penilaian panel pelaburan TH, ramai tidak percaya dan PH berjaya menghasut orangramai sehingga ramai yang marah dengan saya.

Alhamdulillah.

Akhirnya, hasutan PH masa itu telah dibuktikan sebagai satu lagi fitnah terhadap saya dan BN.

Bulan lepas, kerajaan PH mengesahkan TH sudah jual tanah TRX mereka kepada Kementerian Kewangan.

15 Jan 2019: TH completes disposal of TRX land at a premium
https://www.nst.com.my/business/2019/01/450800/th-completes-disposal-trx-land-premium

Tetapi Kerajaan PH tidak berani mengumumkan harga jualan sebenar dan hanya kata ianya hanya memberi sedikit keuntungan kepada TH.

Saya syaki harga jualan dari TH kepada kementerian kewangan adalah rendah berbanding nilai semasa dan tidak memberi keuntungan yang berpatutan kepada TH.

Beberapa hari dahulu, Menteri Kewangan sendiri kata projek TRX antara aset negara yang terbaik.

12 Feb 2019: LGE describes RM40b TRX as one of Malaysia's best assets
https://www.nst.com.my/business/2019/02/459497/lge-describes-rm40b-trx-one-malaysias-best-assets-beckons-investors-take

Kalau TRX ialah antara aset terbaik negara, mengapa TH dipaksakan untuk menjual tanah ini bulan lepas?

Harga asal dibayar oleh TH untuk beli tanah ini ialah RM188.5 juta pada tahun 2015.

Semasa membeli tanah ini, TH umumkan bahawa anak syarikat mereka iaitu syarikat pembinaan milik TH iaitu TH Property Sdn Bhd akan membangunkan hartanah tersebut dengan Nilai Pembangunan Kasar (GDV) RM900 juta dan memberi keuntunggan beratus juta kepada TH.

Kini, tanah sudah jual.

TH Property Sdn Bhd tidak lagi terlibat dengan projek pembangunan ini

Sebaliknya, syarikat SPV Menteri Kewangan yang akan membangunkan projek ini dengan sendiri ataupun secara usahasama dengan syarikat lain yang mungkin akan dari pihak swasta.

Syarikat mana dan siapa yang akan menjadi rakan usahasama kepada SPV ini?

Yang patut meraih nilai RM900 juta dan keuntunggan beratus juta untuk tanah TRX ini sepatutnya TH tetapi kini untung ini akan dikaut oleh pihak lain.

Najib Razak

Anonymous said...

OTAK PLAK KECIL WLAU ADE DEGREE
TAK ADE DEGREE BOLE JADI MENTERI
GAJI PULUH RIBU BANYAK GILA BABI
KARMA KJAAN PENIPU FITNAH JIJIK KUTY

PUIIIIII...!!

Anonymous said...

Mujahid ni lembap & kurang cerdik.
Kena tipu oleh team LGE & Tony pua.
Kata TH terlebih byr(tak patut byr hibah) sebelum ni. Bagi alasan jumlah aset kurang dari liability.
Akibatnya dgn perancangan halus dari kementeeian kewangan,,aset yg tak menguntungkan akan dijual..
Si bodoh mujahid ni terus ikut apa si perompak LGE/Tony pua cakap..
Aset TH di TRX dijual..aset yg dibelu 185 juta yg boleh dpt pulangan lebih 900 juta ni dikatakan aset yg tak menguntungkan. Aset ni dijual pada SPV under MOF yg nnt akan dijual kpd kroni2 mereka...

Bangkitlah wahai org Islam..
Kita jatuhkan PH.
Inilah sebenarnya misi menyelamatkan Malaysia sblm lebih byk aset org islam akan dijual dan terjatuh kpd org lain...

Anonymous said...

Ini lq bahana ijazah terbang..apa pun tk boleh...tkder power.
Telo clamping

Anonymous said...

Kelingtua dah pun bagi statement dia tipu jer hehe

tunfatimah said...

hehehe..atok yg ckp . ramai tak caya...kesian betul tenguk bersatoo tunggu org PAS dtg. tak kunjung tiba.

tunfatimah said...

gang taik dapigs dok.kitar semula fitnah. shoo..shoo...masuk tong. tong apa ? tong taek!

tunfatimah said...

brain matters kureng. fats bnyk diperut shj. dompot!

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates