September 14, 2018

24 Nobita @guanenglim Cuba Memanipulasi Prestasi Nilai Matawang Ringgit



Lim Guan Eng mendakwa Ringgit adalah antara matawang yang terbaik di dunia. Katanya nilai Ringgit Malaysia hanya susut 2.2% sepanjang tahun ini bermula Januari. Persoalannya siapa yang menjadi Kerajaan dari Januari hingga Mei 2018?

Lim Guan Eng sepatutnya hanya mengambilkira kedudukan nilai Ringgit sejak Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pentadbiran negara iaitu pada paras RM3.95 pada 08/05/2018 iaitu sehari sebelum kemenangan Pakatan Harapan dan bukanlah nilai pada awal Januari iaitu RM4.03.

Jika dikira nilai semenjak kemenangan Pakatan Harapan, Ringgit Malaysia telah susut sebanyak 4.7% berbanding nilai pada hari ini iaitu RM4.14. Trend penurunan ini juga adalah sangat ketara berbanding sebelum PRU-14 yang mana pada ketika itu nilai Ringgit meningkat dari RM4.03 pada Januari kepada RM3.95 sehari sebelum PRU-14.

Bagi memastikan nilai Ringgit tidak terus merosot, kerajaan Pakatan Harapan juga telah terpaksa mencairkan rizab antarabangsa sebanyak lebih USD5bilion semenjak kemenangan mereka. Ini bermakna, nilai Ringgit sudah tentu akan merosot jauh lebih teruk jika keputusan mencairkan rizab antarabangsa ini tidak dibuat.

Kerajaan Barisan Nasional dalam tempoh Januari sehingga April 2018 bukan sahaja telah menaikkan nilai Ringgit malah rizab antarabangsa sepanjang tempoh tersebut juga telah meningkatkan sebanyak hampir USD6bilion. Namun disebabkan kegagalan Pakatan Harapan mengurus kedudukan kewangan negara dengan baik, USD5bilion telah terpaksa digunakan bagi menampung kelemahan mereka.

Paling lawak, Kenyataan Media Nobita yang dikeluarkan oleh MOF meletakkan jawatan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan Hong Kong! Lihat kotak merah di atas.


Nota Kaki - Selepas DS Najib Tun Razak mendedahkan pembohongan Nobita pagi ini dan netizen turut melahirkan kemarahan, Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) buat kali kedua telah memadamkan Kenyataan Media dari laman sosial rasmi Facebook mereka. Ini adalah kali kedua posting FB MOF dipadam dalam tempoh sebulan. Kali pertama adalah pengiraan yang salah untuk SST vs GST.

24 comments:

Anonymous said...

Sekarang 4.12 apa yang baik. Jangan ikut perangai menteri yang bodh

Anonymous said...

Lim Gonna End nak pinjam calculator aku tak? RM 4.14 (14/9/18) dgn RM 3.95 (April 2018) Vs USD1 mana lagi baik ye? Cikgu math mana yg ajar lu?

Mane pegi macai2 yg menyalak kata duit Malaysia dah tak laku kat selatan Thai dan Arab Saudi dulu?

Vangang pnye menteri jaga tabung ni.

Anonymous said...

Si dungu nobita terpaksa gunakan pintu ajaib doeremon
ke alam khayalan membujuk otak
yg bengap seperti katanya "paper loss" kepala bana.

Anonymous said...

Nama manja pun nobita apa yg boleh kita rakyat harapkan? Nobita selalu dpt kosong sebab bangang tambah bingai.

Apa la lu apek..

Anonymous said...

Is this the best he can do. Manipulation of numbers. Lge masih dgn mentaliti pembangkang. He is in the government now. Nanti kena ketawa dgn dunia. Kira2 tak pernah pandai. World finance langsung tak ada pengalaman. Buat kira2 syok sendiri. Ingat public bodoh sama mcm dia

Anonymous said...

Dlm pee eh bkn ahli politik, tapi samseng politik. Buktinya, mereka adalah undang2,iaitu undang2 ikut acuan mereka. Samseng politik ni sentiasa cari jln tunjuk salah pihak lain dan rakyat dianggap mcm anjing yg hanya menyalak dan tak beri kesan.

Terbaru brp hari lepas, geng lee tong cin di tukar pendakwaan dan hukuman dikurangkan selepas geng devan dapat keistimewaan pengurangan hukuman.

KERAjaan pee eh amat mesra kumpulan samseng tapi tak mesra rakyat biasa.

Anonymous said...

Apa pulak kerajaan persekutuan pakatan harapan? Kerajaan Persekutuan Malaysia la...pilihanraya dah abis, back to work la masing-masing

Anonymous said...

Reduction lebih dari 4% sejak memerintah... menteri yang tak pandai mengira... itupun..ntah ntah bank negara tgh prop... maknanya..manipulasi ... mmg menteri yang tak pandai mengira ... almaklumlah...harga rumah pun tak tau..mana tau nak kira kenaikan dan penurunan nie... almaklumlah semua benda tak tau....

Anonymous said...

Alamak...Kera jaan Mesia sudah jafi Kera jaan DOREMON@!

Mahathir adalah DOREMON...

Lim Guang End sbg NOBITA...

Kisah Mataeang Terbang...jeng jeng jeng...kita tengok apa lagi dok ada dlm saku FOREMON yg belom keluar lagi yook yook...

Hiihihihihihi...doremon doremon lah macai... sulat kabar laamaaaa

Anonymous said...

atok patriot marah kene main dgn macai anwar aljuboori. gi mampos je la atok


Pesara tentera bantah bekas pegawai TLDM lepas kerusi kepada Anwar


PETALING JAYA: Kumpulan veteran Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) memberi amaran tindakan PKR meminta Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah melepaskan kerusinya kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin menyebabkan undi bantahan terhadap presiden PKR itu.

Presidennya, Datuk Mohamed Arshad Raji berkata, tindakan itu juga boleh membawa impak negatif kepada calon tentera dalam pilihan raya akan datang.

Ini kerana, katanya, veteran gembira dengan kemenangan Danyal di Port Dickson pada pilihan raya umum 9 Mei lalu dan berharap beliau boleh mengisi kekosongan ditinggalkan bekas ahli Parlimen Lumut, Mohamad Imran Abd Hamid yang juga laksamana pertama.

“Kami faham keputusan untuk mengosongkan mana-mana kerusi ialah hal dalaman parti,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“(Tetapi) pucuk pimpinan PKR perlu memahami kehadiran veteran tentera di Parlimen disokong ribuan veteran dan dianggap wakil mereka, serta suara yang mereka boleh harapkan dalam perkara menjejaskan veteran.”

Sumber PKR yang dipetik FMT berkata, Anwar akan bertanding di Port Dickson dalam misinya memasuki Parlimen.

Danyal yang merupakan bekas pegawai kanan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), memenangi kerusi Parlimen Port Dickson dengan 36,225 undi pada 9 Mei lalu, menewaskan VS Mogan daripada Barisan Nasional (18,515 undi) dan calon PAS, Mahfuz Roslan (6,594 undi).

Arshad berkata, jika benar Danyal akan meletak jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar, Patriot menganggap PKR tidak mementingkan veteran dan petanda parti itu tidak menghargai kehadiran pesara tentera sebagai wakil rakyat.

“Patriot berpendapat Danyal perlu kekal sebagai ahli Parlimen untuk menyuarakan isu berkaitan tentera dan kebajikan veteran yang sering diabaikan.”

Katanya, rakyat merasa letih selepas pilihan raya umum 9 Mei lalu yang disusuli 3 pilihan raya kecil.

“Jika satu lagi pilihan raya kecil perlu diadakan, Patriot menggesa kepimpinan PKR membenarkan kerusi Port Dickson kekal dengan penyandangnya dan Anwar bertanding di kerusi lain.”

Anonymous said...

Atok arshad raji baru tau ye
Dah brp lama kene kencing baru nk sedar puihhhhh

Anonymous said...

Dah nak terdedah dgn sendiri tu yg m'sia ni telah dijajah sepet2 buangan melalui kumpulan2 samseng mcm geng naga yg berpusat di hongkong atau munkin lain2 kumpulalan yg bergerak secara bersama dgn menggunakan pengkhianat dalam negeri etc.
Jadi sebetulnya msia sekarang telah dijajah geng sepet buangan dgn menggunakan agensi kumpulan samseng berdaftar sbg parti politik yg dikenali sbg pee.eh
☺☺☺☺☺

Anonymous said...

Tahun 2017 rinngit 4.40 sedolar...barang impot melambong...nilai sekarang masih jauh dari nilai 2017.. Mata wang negara lain pon turut susut jugak..

Anonymous said...

Menteri ni kira pakai jari tangan & jari kaki je, sebab itu semua data jadi bengap & tunggang langgang!

Anonymous said...

Please relate dengan harga minyak dunia ketika itu wahai slow learner yang kurang bijak.

Anonymous said...

Dulu kata najib turun, ringgit naik. Sekarang macai tomato nk bandingkan usd1= 4.40 mengikut tahun 2017. Kenapa tak periksa berapa nilai tukaran wang asing 2-3 hari sblm perubahan kerajaan.?? Takut kebodohan macai tomato terbongkar ke?

Perrghhhhh HANCING3.........tepuk,tepuk said...

Pada suatu hari
Tempat tinggal nobita
Muncul suatu MAKHLUK
Berwajah biru muda (cm bendra Pkr ni)

Badannya bulat2
Suke main kuih DONAT
Bile nmpak TIKUS ia mlompat

Nobita KETAWA sambil beekata
Aikkk takut tikus keerr??

ANG! ANG! ANG!
Makhluk itu bernama
DORA-E-MON


Doraemon - madey yg selalu
buat "magic"

Nobita - lge yg dungu lurus
bendul

Giant - mat sabu yg suke
bergado n otak biol2

Sinyu - zmin yg slalu
"playsafe"


Kihkihkih...
Hahhhhh apalagi ,,tepuk lerrrr

Anonymous said...

Clap clap clap clap

.. tgh tepuk la ni, kelakar la kabinet dapur malaysia ni berwatak siri animasi Doraemon

Hehehe

Unknown said...

Senang cakap menteri kewangan paling bodoh dalam sejarah Malaysia

Anonymous said...

Mesti ada apa apa yg bersangkut paut lge dgn hong Kong tu.mesti ada something ni.hidden planing.mgkin dia dgn jho low.rm3.80 x bagus sebab nilai kecil.rm4.1 vagus sebab nilai besar.

Azman Ali said...

Malaysia Cabinet like my mother cabinet, lot's of mangkuk

Anonymous said...

Anon..sept 14,6.00 baru bangun Dari tidor.pun sama IQ rendah mcm Lee gone end. xda kualiti.banding nilai rm masa harga minyak jatuh dgn minyak naik.

Anonymous said...

gone end adlh cina paling bangang matemetik yg pernah wujud dlm dunia.. dr salah titik perpuluhan sampailah kpd tak tau harga pasaran rumah yg dibeli.. tp pemakan babi ni tak malu nak jd menteri kewangan..

Anonymous said...

Perrghhhhh HANCING3.........tepuk,tepuk

pandailah awak, semua watak tu memang sepadan.

kalau watak sizuka sape plak?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates