July 4, 2018

36 Pung Pang Pung Pang Kes 1MDB RM42 Billion, DS @Najib Razak Hanya Didakwa 3 Pertuduhan SRC International





Tiga tuduhan pecah amanah jenayah dibacakan terhadap bekas Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak. Beliau selaku penjawat awam iaitu Menteri Kewangan dan Perdana Menteri yang diamanahkan dengan RM4 bilion milik wang SRC International Sdn Bhd yang mana beliau sebagai penasihat syarikat itu, didakwa melakukan pecah amanah jenayah berjumlah membabitkan RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta.

Terdahulu, Najib masuk ke kandang tertuduh dan tuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah. Agak pelik apabila Mahkamah di Malaysia, Peguam Negara Tommy Thomas memohon prosiding dibacakan dalam bahasa Inggeris. Beliau mengemukakan izin mendakwa mengikut Seksyen 58 Akta SPRM. Selain itu, satu lagi tuduhan dibacakan terhadap Najib iaitu mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Barisan peguambela DS Najib diketuai TS Shafee Abdullah. Ketika Tommy Thomas sedang bercakap, Datuk M Kumaraendran bangun memperkenalkan diri beliau sebagai peguam pemerhati untuk DS Rosmah Mansor.

Tuduhan itu ialah menggunakan jawatan untuk suapan bagi dirinya iaitu wang tunai berjumlah RM42 juta ketika mengambil bahagian atau terbabit membuat keputusan bagi kerajaan untuk memberikan jaminan kerajaan bagi pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (diperbadankan) kepada SRC International Sdn Bhd. Hakim Datuk Zainal Abidin Kamarudin kemudian membenarkan kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.





Nota Kaki: Soalan KBAT, apakah perbezaan pendakwaraya untuk kes DS Anwar Ibrahim berbanding dengan kes DS Najib Tun Razak?

Clue: Jumlah.

Jawapan bocor: 

Kes DS Anwar :
Pendakwa : 2 Orang
Pembela : 14 orang

Kes DS Najib :
Pendakwa : 12 orang
Pembela : 4 orang.


Kemaskini Posting:

10.45 a.m.: Keempat-empat pertuduhan di Mahkamah Sesyen tadi, dibacakan semula di Mahkamah Jenayah Tinggi 3 kepada OKT iaitu DS Najib Tun Razak. Beliau mengaku tidak bersalah ke atas empat pertuduhan tersebut, dan minta dibicarakan.

11.50 a.m: Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd Sofian Abd Razak membenarkan jaminan sebanyak RM1 juta dengan dua orang penjamin terhadap DS Najib Razak serta memerintahkan dua pasport miliknya diserahkan kepada mahkamah.

12.45pm: Hakim Datuk Sophian Abdul Razak tetapkan 8 Ogos sebagai hari pengurusan kes, dan tarikh bicara antara 18 hingga 28 Feb 2019, 4 hingga 8 Mac, 11 hingga 15 Mac untuk tarikh-tarikh bicara kes DS Najib Tun Razak. Kedua-dua pihak bersetuju. Perbicaraan tamat.

36 comments:

Anonymous said...

Lain yg di fitnah lain pulak yang di jaja ke sana sini..

dunia ini kemenangan untuk sang penfitnah jijik..

Hari ini di Mahkamah dan seterusnya di PRN Sg Kandis dan PRN DSAi platform untuk bersolidariti

Anonymous said...

Lor mana yg kata40b hilang, 2.6b kena tapau dgn tok jib.

Anonymous said...

sindrom penafian
jenayah tu kecik ke besau ke, tetap jenayah
dulu kebal, pengikut bebal
skrang dah tak kebal, pebgikut tetap bebal
mangang tak sudah..
mueheheheheh

Anonymous said...



Aku ingat songlap 42 B, rupanya 42 jota saja.... Terowong lagi banyak songlap 300 jota ..... Member punya pasal ratus2 jota pun boleh lepas,

Anonymous said...

kesiaaaaannnn macai tomato....kena kencing lagi.....

Anonymous said...

Canang satu dunia, fitnah dijaja satu dunia.. kes 1mdb, hutang negara, negara bangkrap la diambang muflis la semuanya 1mdb.. sebelum pru lagi macai ph menyalak ikut boss pasal 1mdb..

Yg difitnah najib mkn duit 2.6b.. bermati matian mengherdik najib yg menafikan.. memfitnah najib walaupun najib kata duit yg masuk akaun tu derma/sumbangan dr raja arab...yg diketahui dan dinasihiti zeti...

Tuduhan pasukan penyiasat 1mdb..
Duit 2.6b..
Rampasan.. katanya 1b...

Panggil siasat panggil siasat akaun akaun akaun beku... eeehhhhhhh dakwa kes lain...

Katakata najib, juga katakata org lain, balasan utk kita semua bkn hanya di dunia juga diakhirat.. semua dpt balasan begitu jua pembuat dan pembawa fitnah....

Kpd pembuat(yg diatas nak menang) dan pembawa dlm ceramah, wasap, perkumpulan teman keluarga atau sesape sahaja, semua akan diadili.. terlepas di dunia tak terlepas di akhirat..

Apapun berita ini mengurangkan beban hidup macai ph setiap hari di kencingggggg.... kahkahkah.. atok bagi happy sikit...

Anonymous said...

Camana booeh kira suapan... kalau src tu hak milik penuh 1mdb and 1mdb pula hak milik penuh Gov Msia (mof). Suapan supaya loan dari EPF leh approve... Cam nak bagi loan kat diri sendiri, tapi bayar kat diri sendiri suapan supaya diri sendiri leh approve loan. Tapi loan pulak bank yang kasi hahaha.. kalau bayar kat banker tuu logik lah..Dahlah suapan supaya gov boleh kasi guarentee... mmg gov boleh guarentee sbb src tu milik gov pun... pi mai mi mai tangtu...tommy thomas mabuk todi

Anonymous said...

Majlis peguam negara, George Varughese... pertikai dan terkejut petugas2 1MDB yang umum penahanan DS Najib...

Sepatutnya polis atau Sprm yang buat... sukahati buat keputusan tanpa gunapakai undang2.

Awal2 dah buat silap dan keputusan lebih pada dendam

Allah tu maha adil dan semua yang berlaku ada hikmahnya..


Anonymous said...

Betul jenayah tak kira jumlah. Kalau tok jib didapati beesalah kes 42mil, jatuhkan hukuman. Kita menerima. No issue. Tapi kesian org yg jaja citer 42bil, 2.6bil, kalau tok jib tak amik. So tu kira fitnah kan.

Anonymous said...

Mcm mana songlap 42mil bole beli beg barang kemas sampai 1bil ni.

Anonymous said...

Lepas ni lge punya kes plak. Sebab lagi besar 300mil tu

Anonymous said...

Dah agak dah...dulu kata kes 1MDB sekali masuk kes lain. Puas selongkar cari bukti tak dapat terpaksa reka kes lain kalo tak rakyat akan tuduh Kutty pembohong dan pemfitnah. Ni semua nak bagi macai PH happy sekejap utk hilangkan rasa hancing kena kencing dengan KERAjaan baru ni. Ini semua poyo...haktuihh.

#FreeNajib
#TunNotMyPm

Anonymous said...

laporan polis selruh negara berdasarkan ulasan Majlis Peguam yg menyalahgunakan kuasa oleh Pasukan 1MDB terhadap fitnah Jijik ini perlu dibuat serentak seluruh negara.
Melanggar SOP dan prosedur yg sepatutnya diberikuasa hanya untuk SPRM dan Polis sahaja

Anonymous said...

Akaun shafeei kena beku tak?...
Najib ade beberapa lagi kes..

Derma 2.6 billion
Kes altonya akan dibuka semula..

Sabar...satu persatu laah..

Mungkin DoJ juga akan dakwa bersubahat gubah wang haram..

Anonymous said...

Atok ko yg siasat songlap 300 juta..

Anonymous said...

hiya! tetiba bahasa cina bukit moyang tokong Lim Kong In a/l Lim Ke Sial ade guna pakai nya

https://i.malaysiakini.com/1282/fe966af3e91ca59ef1d5e6f0c8486f68.jpeg

Anonymous said...

purata 1 pertuduhan 4 pendakwa...??
itu jer standard peguam ph ??
najib mengaku tak bersalah mohon dibicara. ....kita tgk siapa yang berpeluh
nasib ph sekarang ditangan 12 loyar PH...kamu kalah berkubur lah pakatan fitnah ni...

Anonymous said...

Ringgit dibuka tinggi sedikit berbanding Dolar AS

4 Jul 2018, 10:01 pagi (Dikemaskini 4 Jul 2018, 10:03 pagi)

A A
Ringgit dibuka tinggi sedikit berbanding dolar US pada sesi awal hari ini berikutan kelemahan mata wang Amerika Syarikat itu menjelang cuti umum negara tersebut.

Pada jam 9 pagi, ringgit berada di paras 4.0450/0500 berbanding dolar US daripada 4.0470/0500 pada Selasa.

Seorang peniaga berkata dolar US susut ketika para peniaga mengukuhkan kedudukan masing-masing bagi dagangan sebelum cuti umum hari kemerdekaan negara tersebut.

"Sentimen pasaran turut meningkat sedikit selepas pihak People’s Bank of China mengambil langkah untuk meredakan pasaran tukaran asing susulan kejatuhan renminbi di bawah paras utama psikologi, apabila menyatakan bahawa yuan akan kembali stabil,” katanya.

Anonymous said...

Ramai mana pemimpin umno dan ahli umno di jln duta?...ada laporan 50 orang saja...pegi nyanyi karoke..

Anonymous said...

4 kes 12 pendakwaraya dah sama satu team bola siap dgn sorang manager. Kalau nak review kes altantunya, 2.6bil mau ratus org pendakwaraya. Dah tak payah dakwa kes lain. Semue bussy kes yok jib jer.

Anonymous said...

Senang nak melarikan di kemudian hari... tuding je ke jari org lain..

Jawapan atok.. SAYA TDK TAHU.. SAYA TDK DIBERITAHU..

Dgr kata betul ke atok pi oberrrsi.. jika betul mcm biasala... tu kata saya tak tau, bkn saya arahkan.. kencingggg

mai JILAT MADEY said...

REPORTER mat salleh GELAK BESO...igtkn kes BILION2 rupeny hal 40j..

"Kompang" cerite bilion2

40j tu CUKUP nk BAYO GAJI geng syukri sepet TASK FORCE je...

Habis tok nenen AG turun pdang dgn 14org MACAI..

TAKUT sgt geng ULAR LIDI..

Hehehe

Anonymous said...

Sah la DS Najib difitnah.. tiada pun kes 40bil, tiada kes 2.6bil.

Anonymous said...

Jenayah ahli pilitik katanya. Kenapa tak bicarakan semua termasuk judi forex, bakun, perwaja dll yg melibatkan pm ke4? Pertuduhan bwepulih menampakkan keji dan lucik nya pemerinrah yg berseteru politik. Shame on you phampeh clan.

Anonymous said...

ish ish ish.. ajaib zaman sekarang ni.. RM42j > RM2.6b kot... Maklumlah.., uneducated.. Harta rampasan bak kata auta singh pun > RM1.1b... power betul DSN beranakkan duit..

Anonymous said...

Kikikiki..nak tau ni.. bayor penasihat tua tua kerajaan berapa juta ekkk? Bayor geng task force berapa juta pulak ekkk?

Berguling aku weeiii ada macai ph kata dah jd berita tergempar satu dunia.. keh keh keh... berita tergemparnya peguam negara tak reti cakap melayu... peguam negara warganegara tak reti cakap melayu..

Yg 200 000 nak diberi ic biru tu tau fasih ke cakap melayu...

Anonymous said...




GEORGETOWN: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kerajaan DAP Pulau Pinang mengakui pembayaran kepada syarikat perunding untuk pelaksanaan kajian projek terowong dasar laut berjumlah RM305 juta terlalu tingggi serta merugikan sekiranya projek itu gagal dilaksanakan.

ADUN Penanti daripada PKR, Dr Norlela Ariffin, berkata isu pembayaran kos kajian kebolehlaksanaan projek mega yang dibuat dalam bentuk pampasan tanah berkenaan, sebelum ini pernah dibangkitkan olehnya serta beberapa wakil rakyat lain, termasuk daripada DAP dalam beberapa sidang DUN lalu.

Anonymous said...

Jangan takut bebal...ni baru permulaan kes SRC...kes dgn polis belum lagi dan kes yang lain...jadi cepat cepat lah mintak dedak dari dia sebelum duit Pok Jib abis...kah kah kah...senangnya dalam hati....hahahahahahahahahahhahahahahhahahahahahahhahah...

Anonymous said...

42J tu senang sikit sbb kes SRC ni dlm negara.
yg 42B tu kena tggu sbb berkait dgn negara luar.
jd, man man, slow slow
buat yg ada dulu
klau tak bersalah, lepas..
klau bersalah, masuuukkk..
mueheheheh

Anonymous said...

Xki ki ki..doj pn tk berani nk dakwa..ki ki..korang m'sia sendiri dakwa la..aku lepas tangan..jnji fitnah kita menjadi..korang cas la apa2 pada najib..kes beli beg tangan ka..kasut cucu ka..chocolete ke..tkkan sikit pn dia tkder buat silap..mesti ada..suruh shukri putor buat kes..devert..nangis air mata babi..mwsti masuk kes..ku ki ki..
Satu donoa aedang memerhati m'sia..
Woii minyak bila nk turun..tol bila nk hapus..ptptn 4% tetap cas..gat tk hapus2 lg..dh dekat 100 hari dah ni weii??
Kws najib jalan..minyak kaso turun la weoi?? Macai air kencing mana..atok sudah pening..atok penipu.pemfitnah.perompak..mati berdiri

Anonymous said...

11.32 dorang mmg org kaya2 takan lah nak bagi present handbag vinyl mcm korang pd bini. Tak kan nak beli jewelery dari pasar mlm nak beri bini menteri. Mak datin rosemah pon beri hadiah2 yg mahal2 pd gang2 mak2 datin. Takkan nak beri selipar jepun pulakkk..

Anonymous said...

Statement nak sedapkan Hari. Bukan kata dulu kertas pertuduhan semua dah lengkap tinggal nak dakwa jer, ni dah Kona ke lain pulak,,
Sesungguhnya kebenaran itu memang pahit utk ditelan

3Ms Stupid said...

Standard otak pencacai..dari ketua smpai pencacai suka ludah ke langit, ckp masa otak kat luar tempurung..tu tokong Pencacai ada kes rasuah rilek je boleh tuduh org lain rasuah...setiap kali dia kecing ramai pencacai terbuka mulut..kuikuikui..Lin kun

Anonymous said...

Dibuka tinggi, ditutup rendah. Jgn jd baboon plz

Anonymous said...

50 org dtg pun sampai AG nk wat sidang media kene tangguh. Bru paria tu sedar semangat melayu umno camner

Anonymous said...

Hikhik. Kertas pendakwaan gani paktahi dulu pergi ke mana. Bukan dakwaan pasal 2.6b punye kes ke..?? Dah buat lap jubor tua madetkutty ke?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates