July 4, 2018

61 Peguam Negara, Tommy Thomas Tidak Tahu Berbahasa Malaysia ... Memalukan



Umum mengetahui bahawa Tommy Thomas sememangnya tidak fasih berbahasa kebangsaan. Perkara ini telah dibangkitkan oleh ramai pihak ketika namanya disebut-sebut untuk dilantik sebagai Peguam Negara. Bagaimana mungkin seorang peguam negara dilantik dari kalangan mereka yang tidak fasih berbahasa rasmi Mahkamah? 

Umpamanya seperti doktor pakar bedah yang diberikan tauliah tetapi takutkan darah, bagaimana hendak melaksanakan pembedahan dengan baik? Atau juruterbang yang takutkan ketinggian, bagaimana hendak mengendalikan pesawat terbang?

Sebagai Peguam Negara, Tommy Thomas tidak boleh menggunakan alasan ketidak fasihannya berbahasa Malaysia untuk memohon prosiding dijalankan dalam bahasa Inggeris. Ini kerana undang-undang mempunyai tanggapan bahawa barangsiapa yang telah dilantik sebagai peguambela dan peguamcara, apatah lagi Peguam Negara, beliau mesti dan wajib memiliki kefasihan dalam bahasa Malaysia sebagai bahasa Mahkamah. 

Seksyen 11(2) Akta Profesyen Undang-Undang 1976, dengan jelas memperuntukkan, "tiada seseorang pun berkelayakan boleh diterima masuk sebagai peguambela dan peguamcara melainkan, sebagai tambahan pada memenuhi kehendak subseksyen (1), dia telah lulus atau dikecualikan daripada Peperiksaan Kelayakan Bahasa Malaysia."

Kesimpulannya, sesuai benarlah Peguam Negara dimalukan di khayalak ramai (tonton video di atas) sehingga Sidang Media beliau dibatalkan kerana beliau tidak fasih berbahasa Malaysia.

61 comments:

damak mwsu said...

Petanda agenda senyap nak perlekeh bahasa kebangsaan. Lgpun umum sedia maklum, kebanyakan wakil² rakyat terutama bkn Melayu dari dap & pkr mmg 'tak lulus' subjek bahasa kebangsaan

Anonymous said...

Tun nak tingkatkan penguasaan bahasa penjajah di mahkamah...apa salahnye...

damak mwsu said...

Kita minta kerajaan² negeri pembangkang khususnya 3 negeri di pantai timur semenanjung gunakan bahasa arab pulak utk buat kenyataan rasmi kerajaan. Sbg contoh, salah seorang exco negeri pahang adalah bekas guru di sekolah agama rakyat tempat aku belajar dulu.

Anonymous said...

Anonymous said...

Tun nak tingkatkan penguasaan bahasa penjajah di mahkamah...apa salahnye...
Wednesday, July 04, 2018 3:34:00 PM
============================
ko ni mai dari mana?

Anonymous said...

harta rampasan lebih mahal dari harta barang kes... kah kah kah

Anonymous said...

tua ganyut
asyik kencing
aje lol kena pakai
adult diaper ni hehe

Anonymous said...

Mahkamah sendiri tak guna bahasa kebangsaan dalam perbicaraa . Nak tegak undang-undang macam. Pelembagaan ditolak mcm tu tu. Amat malang bila Agong terpaksa lantik Peguam Negara tidak tahu bahasa melayu. Rakyat malaysia kah dia? Wajar dilucutkan kerakyatan. Sekiranya YDP Agong prihatin tentang perkara ni eloklah Peguam Negara ni cepat. Ingat PH shj hina dan rogol Bahasa Melayu ni mahkamah, peguam negara, LGE dan ramai lagi bakal menyusul. Akan buat perkara sama.

Anonymous said...

Bro, lagu negaraku pon agaknya peguam negara ni tak tau.

Anonymous said...

Itu ayat reverse la..

Anonymous said...

ikut dia la nak pakai bahasa apa pun. bukan dia sorang pendakwaraya, ada 12 orang ler bai. peguambela najib pun ade orang putih. nanti ko mintak dia cakap melayu ye.

kek mana kek?

Anonymous said...

Dah standby tu utk drop kes banglo terlajak murah & terowong duburrr penang

Anonymous said...

Nampak gaya intipati tuduhan tidak menjadi soal.

Anonymous said...

Kalau dekat US, UK, Australia dan NZ jangan haraplah mereke nak lantik AG yg tidak fasih berbahasa Inggeris. Minta AG Malaysia ditukar dgn segere!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Doa org teraniaya makbul wahai syukri bedul, nak kejar ganjaran dunia yg sedikit sanggup jadi anjing suruhan. Kat sana nanti ko jawab la kan, tp ko apa kisahkan penyembah setan dunia materialistik

Anonymous said...

Doa org teraniaya makbul wahai syukri bedul, nak kejar ganjaran dunia yg sedikit sanggup jadi anjing suruhan. Kat sana nanti ko jawab la kan, tp ko apa kisahkan penyembah setan dunia materialistik

Anonymous said...

Kes FOREX 32 BILLION macamana tommy? harap jgn pilih2 bulu..
klu nak nak dibandingkan kes ni paling merugikan negara harus pada TOP LIST

Anonymous said...

camner nak nyanyi lagu negaraku tolo atok masih kena clamp dengaan top dog..

kah kah kah kah... dah hujung nyawa tunggu masa nyawa atok nak terbabas atok bole wat lawak lagi.. harta rampasan atok lebih mahal dari harta barang kes... atok buat kelakalaka seram ari ni..

kah kah kah kah

Anonymous said...

Bende senang, kalau dasar pandang ke timur, mereka hormat bahasa dieorg, dari mesin ,signboard,buku ,bahasa and etc dlm bahasa dieorg. Orang luar perlu balajar bahasa dieorg baru blh komunikasi. Ini tidak nak bahasa lain selain bahasa melayu.

Anonymous said...

Yg ni lawak keras

Anonymous said...

Okt rasanya yg bole pilih bahasa apa nak guna

BULLog said...

Dinasihatkan berhenti

Anonymous said...

Zeti Aziz pun masa jadi gabenor bank negara xpernah aku tengok dia cakap melayu. Dia ni pun xtau bahasa melayu.

Anonymous said...

Hmmm...nampaknya mahadet dah semakin BANGSAT

Unknown said...

Biar kan si luncai terjun dgn labu nya... .

Anonymous said...

Inikah bijak pandai yg kurang berkelayakan mahu dibri peluang oleh atok asalkan boleh dicucuk
hidung.

Anonymous said...



kalau kita kenal dan perhati tingkah laku mahadey kita akan cakap mahadey lebih jahat dari yahudi laknatullah!

sikap membalas dendam dan benci mahadey pada siapa yang 'menderhaka' atau 'membantahnya' sudah diketahui.. sangat dahsyat dibalas.. apatah lagi orang yang berani mengheretnya masuk ke tribunal..

Mahadey LAKNATULLAH..style nya ialah 'clean revenge'. dia takkan cakap banyak lagi bila sudah ada power untuk balas balik.. sebaliknya dia akan gunakan sepenuhnya proksi2 atau BARUA BARUAnya yang diperolehi melalui habuan atau separa ugutan..selalunya orang orang yang juga ada 'kes' untuk dipegang.

Sebab itu dari dulu sampai sekarang agak susah untuk mengaitkan Mahadey dengan skandal kerana BARUAnya yang lakukan..

nanti bila dia ditangkap, dia akan cakap bukan dia suruh SPRM tangkap Najib.. Shukri botak yang tangkap.. Syukri botak tak sedar dia bakal jadi seperti musa hitam seperti kes pembunuhan memali..

Memali.. mahadey cakap Musa hitam punya arahan.. Musa hitam pulak diarahkan secara berbelit oleh mahadey yang agak susah nak dikenakan.. mahadey buat2 ke China konon supaya musa hitam bolegh bagi arahan.. arahan pulak mahadey telah tetapkan skrip..musa hitam ikut sahaja..

kemudian mahadey tak pergi china..sebaliknya memberi arahan terakhir kepada pihak berkuasa (IGP).. Musa hitam pulak tak tahu ada 'black order' terus dari mahadey kepada IGP untuk override arahannya..

semua ini diceritakan MUsa Hitam selepas 30 tahun kes berlaku..setelah dia kenal dan tahu siapa mahadey

siapa yang tak kenal mahadey akan jadi keldai paling paling bodoh..dia cuci tangan.. dan buat bodoh..tak tahu..tak ingat...

so apalah susah sangat nak kenakan Najib Razak dengan kes SRC ini atau kes Altuya supaya nampak semua ada kaitan dgn Najib..

Mahathir Laknatullah..semoga Allah membalas jua kejahatannya didunia lagi!




Anonymous said...

kut la yg OKT tu warga asing yg tak tahu berbahasa malaysia
kut la pendakwa/peguam bela tu warga asing yg tak boleh berbahasa malaysia
kut la warga malaysia ni tak fasih berbahasa malaysia
kut la ada term macam tekniikal atau perubatan yg perlu pengunaan bahasa english
maka boleh la guna bahasa lain
hanya di Malaysia. PEGUAM NEGARA tak tahu berbahasa MALAYSIA !!!!

Anonymous said...

Masa tun m memerintah dia yg suruh perkasakan BM. Nih dah pulak uturn. πŸ˜‰

Anonymous said...

πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Anonymous said...

Jika loyar om putih nak dia berbicara dlm bm mmg kerja bodoh la kan. Ag ni kan kata d lahirkan d msia kena la belajar bm loyar ke tak loyar kerrr

Anonymous said...

Amat betul

Anonymous said...

Betuk..DSN patut paksa guna BM. Biar terkial2 si AG ni.

Skrg bukan masa berlembut dah

Anonymous said...

.

Katakan lah Najib ni memang bersalah , memang dia yang buat . Apa korang ingat pemimpin lain bersih sangat ? Cuba siasat Mahadey , Daim , Anwar , Muhyidin , Asmin , Shafie Apdal dan yang lain . Rasanya yang lain jauh lebih kotor dari Najib . Tak payah lah kata Najib ni jahat sedangkan diri sendiri lebih jahat dari Najib .

Ada jugak orang kerja kerajaan yang kata Najib ni makan rasuah tapi dia diri sendiri pun makan rasuah . Aku ada sorang kawan yang macam ni . Dia kata Najib makan rasuah tapi aku tahu kawan aku tu pun sendiri makan rasuah . Cakap tak serupa bikin . Pencuri cakap orang lain mencuri . Rasanya ramai orang melayu yang macam ni . Orang melayu kan kuat makan rasuah .

Anonymous said...

Mamakuty laknatullah..moga dilaknat Allah

Anonymous said...

Shukri bedul sanggup jadi anjing suruhan dan alat mamakutty..tahniah warga sprm..anda memang organisasi zalim.rakyat memerhati perbuatan keji anda kepada Ds Najib

Anonymous said...

Rukun negara pun belum tentu berok tu tahu.

Anonymous said...

Apa masaalahnya kalau bukan pegawai resmi kerajaan tak tahu bahasa malaysia anon 4:50pm?
Ni isunya pegawai kerajaan cai...
Lagi pula pengalaman aku lah..ramai perkerja kedutaan m'sia omputih dll diluar negara tahu & fasih dgn BM & tak pernah dtg m'sia pun.
Mmg cai2 pee.eh ni otak poo...

Anonymous said...

Mana dia profesor kangkung @pakar perundangan kangkong PH, harap beri komen2 dan pendapat kangkong anda dengan KADAR SEGERA! URGENT!

Anonymous said...

Gaji Peguam Negara kebiasaannya mahal, tapi tak fasih berbahasa Melayu, macamana nak berhujah nanti? Harap2 YDPA pecat org ni dengan kadar segera?

Anonymous said...

Profesor kangkung @pakar perundangan kangkung PH tak mahu ke mendaulatkan bahasa Melayu? ATAU MEREKA SENDIRI TIDAK FASIH BERBAHASA MELAYU? HARAP KERAJAAN KAJI SEMULA DAN TARIK BALIK KERAKYATAN MEREKA? KALAU DI INDONESIA MEREKA2 INI TIDAK MENDAPAT TEMPAT?

Anonymous said...

satu satu nya Hakim Negara yang ada dalam alam maya fana dooonia dooorjana tak tahu bahasa kebangsaan sendiri...

Memalu kan.. menjengkelkan... meloyakan..

Malaysia make new world record and create new history AG tak bole cakap bahasa kebangsan..atau atok sedang cuba buat lawak antarabangsa kot..

kalau atok nak buat lawak AG tatau cakap bahasa Malaysia kami pakat pakat tumpang gelak sekali .. kah kah kah kah.. kah kah kah kah kah kah kah.. kalakalaka la atok ni.. kah kah kah...

Anonymous said...

Tahap spm tak lulus.... Kha kha kha

Anonymous said...

Disebabkan hasat dengkil,seseorang boleh membalas dendam terhadap musuhnya sehingga mengaibkan keluarganya.

Disebabkan agenda politik, "Rule of Law" yang dilaung-laungkan diletak ke tepi diganti dengan "Rule of Law" sendiri.

Anonymous said...

TAK PANDAI CAKAP BAHKAN MEMBACA BAHASA KEBANGSAAN. AMAT MEMALUKAN. AMAT MEMALUKAN. IALAH DIA NI ADA KERAKYATAN NEGARI ASING, BOLEH LARI BILA ADA SESUATU YANG BURUK BERLAKU DI MALAYSIA.

Anonymous said...

Bagus cts. Kita sembang pasal bahasa. Maka macai buat2 lupa 42 jota src.

Anonymous said...

Ppsmi perkasakan bm kejadahnya. Puak pembangkang waktu tu punye hingaq dgn perlaksaaannye

Anonymous said...

Kasut baby yg mahal sebenarnya tu. Klu x, masakan polis ambil utk jd brg kes. Satu2nye kes pelik dalam dunia

Anonymous said...

Peguambela najib ade omputih?? Macai tomato 4:50 tgh mimpi basah ke tu? Ke belum cukup umur bg komen. Bodoh semcm je

Anonymous said...

32billion pun jgn buat2 lopa bangkai ooiii

Anonymous said...

sebab dia bnyk mkn tahik omputih.

Anonymous said...

terjun ke dlm tong taik

Anonymous said...

ehhhhh...ko buat lupa pulak
siapa yg mintak tempuh 6 bulan.. siapa pulak yg mintak dibicara segera
hihihihi

Anonymous said...

Kalau nak baru org jgn lupa, cepatkan la bicara tu. Jgn tangguh lagi. Tanguh sebab ag nak amik jan paper bm ke apa ni

Anonymous said...

Ko aje lah yg berikan dokument 42 jota tu. Kan Shafiee Abdullah dah mintak dgn segera.

Unknown said...

Suruh peguam negara nyanyi lagu negaraku..biar kita dengar..

Anonymous said...

Forex, bmf, bakun, pkftz pun jgn lupa ar.

Anonymous said...

4:50pm.
Bila tomato kpop uneducated berbicara.
Ranap

redsky JR said...

Hihi...lurus btul ko kn. Bagus klu rmai org mcm u bro. Aman damai Malaysia ni

Anonymous said...

Tu-m silap besar bila lantik si Tomi ni. Kita tunggu siapa yg kena nanti.. kah kah kah kahak!!

Anonymous said...

https://youtu.be/3IHFZNAAbfc

Sila komen.. Nak cakap ape plak lepas nie.. Suruh baca JAWI plak ke 🀣🀣🀣🀣

Anonymous said...

Tkbole komen ke sini

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates