July 1, 2018

41 Lagi Kenyataan Bodoh Dari Orang Kena Tuduh Opps ... Menteri Kewangan


Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang akan dilaksanakan September ini tidak akan meningkatkan inflasi, itu jaminan Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika bertemu Dewan Perdagangan Malaysia China (MCCC). Baca di sini.

Siapa Lim Guan Eng untuk memberi jaminan? Pertama kita lihat inflasi itu apa? Inflasi dalam bahasa mudah faham adalah arga barang naik dan kuasa membeli turun. Apabila Kerajaan perkenalkan cukai baru, peniaga akan memindahkan kos tersebut kepada pembeli.

Peniaga tidak akan menjadi baik hati untuk serap kos tersebut. Jadi apbila kos peniaga tersebut berpindah kepada pengguna sudah pastilah harga barang akan naik dan kuasa membeli akan turun. Itu bukan inflasi ke wahai Menteri Kewangan? 

Kedua, apabila kita bercakap pasal inflasi ini, kenaikkan tarif eletrik hampir pasti akan menyebabkan inflasi meningkat. Komersial akan memindahkan kos kepada pengguna dan mengakibatkan barang naik harga. Ini tidak termasuk keaddan ringgit yang lemah. Kebanyakkan barang makan diimport, maka ringgit lemah akan mengakibatkan kos import menjadi tinggi.

Kesimpulannya, bagaimana Menteri Kewangan hendak mengatasi masalah ini, apatah lagi hendak memberi jaminan bahawa inflasi tidak akan naik?

41 comments:

Anonymous said...

Biasa la.. ckp bohong..
Pengundi kpop suka..
Sbb music sedap.. nyanyi sama..
tapi tak faham.. tak pa..
Janji... suka

Budin said...

Maaf tuan..saya yakin dia mampu menukar angka-angka kadar inflasi dari tinggi kepada rendah, cuma perlu menaip dan sebarkan, dia memang hebat. Tomato yang bergenetik manusia pasti akan ternganga melihat magis dia.

Anonymous said...

Sijil beli kot...

Anonymous said...

inilah jadinya apabila musang disuruh jaga ayam.

Anonymous said...

Sst tidak kenakan cukai keatas banyak barang seperti gst...kadar sst 6% dan 10%.. Insurans kereta motor caj servis dan baiki kereta ambik wang dari atm bank berlainan minuman dan makanan siap barangan elektrik dan banyak lagi tidak dikenakan sst...

Anonymous said...

Umno tidak yakin orang yg tiada rekod buruk mampu mebangkan umno dlm pru...

Zahid temberang umno akan kembali berkuasa seblm pru 15... Mampukah zahid pecahkan PH?...dgn wang dan temberang?...

Anonymous said...

Gambaran pemilihan kali ini ialah UMNO telah menolak perubahan dan masih kekal dengan stail lama dalam memilih pemimpin di mana politik wang dan "sistem cai" masih lagi menjadi amalan.

Dengan "sistem cai" yang bersamanya dikatakan turut diselitkan pemberian wang tunai, "sampah sarap" dan "kayu" pun akan turut terpilih sebagai pemimpin jika mereka termasuk dalam senarai tersebut.



Itulah yang terus berlaku dalam UMNO - dulu, kini dan selamanya sama ada di peringkat cawangan, bahagian dan pusat.

Anonymous said...

Itu foto dia ke..rambut dah tak keras straight belah tepi

Anonymous said...

Jamin inflasi tdk akan naik tapi TIDAK JAMIN HARGA AKAN TURUN/NAIK..
Asal takde dlm resit.. falsampah baru mahacai ph...

Ada sesape nampak org mengamuk kat mesin atm... tu petanda mahacai ph dah sejahtera hidup tak terbeban lagi...
Kaaaahhhhhhhhhhh.....

Anonymous said...

Hahahahahhh.... semua sudah kena tipu....

Anonymous said...

Hahahahahhh.... semua sudah kena tipu....

Anonymous said...

Tak ubah ia sebarkan dan main isu hutang negara setiap hari.. di mainkan isu gst setiap saat.. pemimpin ph tau mahacai dia org ni ngok tak mau kaji hanya nganga mulut percaya membabi buta.. gara gara diperbodokan isu gst mahacai ph berbangsa melayu islam sanggup serahkan kerajaan ke dap..

Anonymous said...

Ketika di dlm kerera terhibur membaca tulisan bangla memapar usaha mereka..

Baiki PITI ais...
MASIN BASU...

Sekurangnya baru sampai berusaha.. ni dah beranak pinak bercucu cicit haprak mengaku malaysian malaysia..

Anonymous said...

Excel rosal laa tu...
Dap dulu kira undi parti pun excel rosak.

Anonymous said...

Mimpi ngeri macai ph.. kencingggg

Semua naik... sifar gst harga brg merangkak naik.. tambah yg baru sst ka vat kat gst ka... akan naik lagi.. hahaha 2x naik..selepas sifar dan umum cukai % baru.. tambah kos lektrik baru naik...

PADAN MUKA MAHACAI PH... mahacai kata tak kisah, kami mampu beli kereta kah kah kah...

Anonymous said...

PELAJARAN SST 101 - TERUTAMANYA KEPADA RAKYAT TOMATO:

Kepada Macam Tomato, bila SST dikenakan, Pihak pengeluar seperti Pengeluar minuman, makanan, barangan kegunaan harian, barangan elektrik, kereta, industri servis, internet, telekomunikasi dan sebagainya akan dikenakan cukai 10%.

Jadi kos pengeluar akan naik 10%.

Pengeluar akan menaikkan harga barangan 10% supaya mereka tak rugi. Maksudnya harga barangan AKAN NAIIIIIIIIIIIIIIIK!!!!!

Tapi, bila kau tomato beli barang tu, kau tak perasan pasal kos SST kau tak nampak. Kau nampak tin susu berharga RM2.50, kau ada rasa apa-apa? TAkda! pasal kau mana ada pantau harga setiap barangan yang kau beli. Padahal sebelum tu harga tin susu cuma RM2.30 saje.

Ada pengeluar yang lagi cerdik di mana harga barangan akan kekal sama selepas SST. TAPI, kalaulah kau tahu, kalaulah kau pandai, selidiklah isi berat atau kuantiti barangan tersebut - DAH KURANG 10%LAH!

Jadi bila harga barangan naik, maka inflasi akan naik!

Tak berkemungkinan kau akan diberitahu Menteri King of Lawak bahawa inflasi tak naik selepas SST dikenakan oleh KERAjaan, pasal inflasi tu boleh dimanipulasikan....seperti tuduhan kau masa "penjajahan" BN.

Kalau nak tau macam mana inflasi boleh dimanipulasikan, tunggu siri pengajaran kedua.

Harap cik adik tomato dapat manfaat ya! Selamat belajar.

Anonymous said...

Wow.. cacai najis dh pandai ckp psl inflasi..

Masa gst diguna pakai xde pun yg berckp psl gst. Gst utk kesejahteraan rakyat dan bagus utk ekonomi negara.
Kah kah kah kah

Anonymous said...

Kenapa la venezuela xde menteri tomato begini. Kalu x, blh kurangkan masalah hyperinfalsi disana dgn mudah. Semudah sst, Semua Semurah Tomato... Hik3

Anonymous said...

Ramai ayam bongok pulak yg percaya musang tu boleh jaga mereka...

Anonymous said...

Bro, kejadahnya tanya menteri kewangan bagaimana nak mengatasi masalah ni ...kalau kenyataan2 bodoh yang dikeluarkannya setakat ni menambah masalah. Mahacai tomato je yang percaya jaminan kalipah ah beng.

Anonymous said...

Wow.. macai tomato begitu yakin inflasi x naik lepas pee.eh memerintah. Dh uneducated, mmg bodoh x boleh diajor. Hik3

Anonymous said...

Ambik duit kat bank berlainan sanggup hilang rm1 dr kene telan 6 sen utk gst. Tanda bodoh melantun2 tu. Sape lqgi klu bukan macai tomato

Anonymous said...

Kaaahhhhhhhhh.. bengap punya mahacai ph...
Gst tu salah satu cukai.. selamani tokey kesayangan kau tu melarikan diri dr cukai 10% sst.. sbb takde tercatat dlm resit.. jgn bahlol sgt.. tapi kau tu pembayar cukai sst 10%.. sodap bebenor tokey tu dpt 10% lebihan untung.. declare rugi memanjang... bila dah tercatat 6% tokey tak boleh lari mcm lembu kena tambat.. ko jgn jd mcm lembu..ni utk info kau apa yg berlaku sekarang..sifar gst brg murah ke?

Brg Gst 6% lebih murah dr sifar gst.. isytihar sifar brg naik harga..
Bahan makanan asas dr dulu takde gst..
Sifar naik harga + tambah cukai yg baru... baik yg dulu harga lebih murah...

Anonymous said...

Ya la 6% lebih besar dari 10%

Anonymous said...

Kata account bank dah dibeku.
Kirang jagala atok dgn ph tu. Jgn sibuk rumah org

Anonymous said...

Amboi bahasa kpop tomato.
Gst 0% brg ada turun rega ke?
Agaknya mmg penyokong haranap semua kurang sopan dan kurang educated aka uneducated.
Hara nap pakatan.

Anonymous said...

Bila 6% gst tercatat kutipan cukai bertambah.. tokey tak boleh lari dr cukai.. mcm mcm rakyat dpt.. tak payah buang pekerja tapi tambah lagi.. sl1m utk yg baru keluar u..

Ni kau dpt apa.. semua nak dimansuh kecuali majikan kau tu boleh untung utk kroni dan ahli keluarga..

Dr kecik sek mana, kerajaan? Pi sek swasta ngapa mahal? Semua kena byr guru letrik dll.. nak byr dr mana? Cukaiiiiii....

Walaupun kau yg masih muda kpop masih sihat; tengok keliling kau tu.. berapa ramai saudara mara kaum kerabat kau yg masuk hospital kerajaan superrr murah.. sape byr? Cukaiiii..

Di atas tu cth.. byk lagi yg harus dipikul oleh kerajaan umno dahulu.. jika cukai tak dibyr bermakna hasil kerajaan sikit harap glc.. tu yg berlaku dulu.. tokey untung besar..

Rakyat nak mcm mcm.. semua nak 5☆ tapi bila buat sistem supaya tokey tak boleh lari dr cukai, kau mengamuk.. kau ikut boss kau tu yg sama ngan kroni nak elak cukai..hanya tau guna duit glc..

Nak hospital 5☆..
Jln tip top..
Sek mcm swasta 5☆..
Semua nak swasta...
Tapi sokong tokey tokey elak cukai.. bahlol kot....

HAFID HASSAN said...

dh lari dari topik ni. relax lh brde.

Anonymous said...

Usahkan beli mkn beli ubat pun dah tak mampu.. harga melangit menggila.. kah kah kah..

Anonymous said...

Ialah, masa GST, Milo pakej 2 kg RM28.20. Semua Tomato Bantai Kerajaan BN, sekarang, iaitu Julai 2018, tiada GST, MILO pakej yang sama paling rendah pun sudah RM30.99. Semua diam je. Lepas SST, MILO naik jadi RM33.00, masih diam. Janji diam. Mana ada muka nak COMPLAINT! Ha ha ha.......

Anonymous said...

Sekarang gua manyak syiok. Baru tau bila jadi pembangkang manyak manyak Syoik woh! Asyik Attack je!!! Hehehe... Sekarang si Tomato [yang dulu bukan main bantai je] bolehlah terasa. Wahaha....

Anonymous said...

Hahaha.. bg dia org printah. Tengok mcm mn.

Anonymous said...

سانجوڠ لي توكوڠ چينا دڤ تو...سبوت ج اڤ2 هاري2...اصل اورڬ تق سبوت ڤاسل تروووڠ...ڤنچچاي ترڠاڠا دڬر...تق سدر كنچيڠ ماسوق مولوت..

Anonymous said...

.

Najib kata orang melayu akan jadi bangsa bangsat di bawah kerajaan PH . Takpe laa jadi bangsat . Tinggal bawah jambatan pun takpe asalkan BN tumbang . Tak gitu .

Anonymous said...

Wei haranap tomato kpop.
Gst era umno pun banyak barang dikecualikan cukai.
Tapi seperti biasa penyokong haranap melanton cam tomato uneducatednya.
Gst 0% pun rega brg naik.
Sst 10% rega akan turun kata tomato kpop haranap.

Uneducated betul haranap

Anonymous said...

Semasa gst xde inflasi?
Kah kah kah kah..

Betul2 lembu yg sokong najib ni

Anonymous said...

INFLASI JATUH? Najid tak cakap pun. tulah Fakatan yang cakap, PH kata kalo dia pimpin negara, INFLASI jatuh. NAH! LGE - Menteri King of Lawak yang kau pilih yang cakap - sila lihat gambar di atas untuk keterangan lanjut. Tomato oh Tomato, bulat tu memang bulat tapi tak ada otak.

Anonymous said...

Sst nnt inflasi tak naik?? Tul2 babi je yg percaya kata ketua babi. Haha

Anonymous said...

Masa ni la peniaga nak sorok barang, instead bagi gst free kita simpan dulu. Bila sst ada, bafu kluar barang dgn rega baru...

Anonymous said...

6:37.
Bila haranap tomato kpop bersuara.
Gst 0% tapi rega brg tak turun.
Sst 10% nanti baru turun agaknya.
Bila takde fakta keji orang cam binatang.
Itu tindakan orang uneducated.
Hahaha haranap

Anonymous said...

Tadah je lew air kencing ah beng..manisss
Kalau gas naik..tarif eletrik naik..gst 6% mahal diganti sst 10% murah..agak2 barang naik ke murah..tanya geng tomato..
Kalau jawapan nya harga barang naik..itu tanda nya geng tomato bodoh..
Jawapan geng tomato..harga turun..sebb apek2 tk ambik untung..syruuppp....syruppp air kenjing hancing. Suam.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates