July 4, 2018

52 Kes DS @NajibRazak Hari Ini Unik, Peguambela Nak Cepat, Peguam Negara Pula Lewat-Lewatkan


Petikan daripada Malaysiakini di sini dalam perbicaraan kes Mantan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak memang unik. Ianya berbunyi,
12.25pm: Lead defence counsel Muhammad Shafee Abdullah and lead prosecutor Tommy Thomas enter into an argument over the handing over of case documents before trial commences.
This as Tommy says Shafee's request to obtain all documents before the trial date has been set is unreasonable.
In response, Shafee says: "If you charge him today, it means you are ready! I can't imagine you will charge someone but the documents are not ready.
"Just photostat the documents and hand it over to us." 
Dalam sejarah perbicaraan, belum pernah Orang Kena Tuduh (OKT) dan peguambelanya meminta Mahkamah mempercepatkan kes manakala Peguam Negara cuba melengah-lengahkan kes melebihi 6 bulan. Dengar apa kata TS Shafee Abdullah di bawah,


Apa kata Peguambela DS Najib Tun Razak, TS Shafee Abdullah,
Apa yang kita ada hanyalah helaian kertas pertuduhan. Saya bahkan tidak mempunyai notis peringatan atau nasihat lain untuk menyediakan kes ini.
Untuk memikirkan bekas peguam negara, Datuk Seri Abdul Gani Patail berkata, mereka bersedia mendakwa Najib pada bulan Julai 2015, mereka pasti telah menyediakan dokumen itu dan sepatutnya memberikannya kepada kami sekarang.
Bertahun lamanya DS Anwar Ibrahim memohon penangguhan kes beliau di mahkamah. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula bermati-matian cuba menangguhkan dua kes rasuah beliau di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

DS Najib Tun Razak sedaya upaya tidak mahu menangguhkan kes perbicaraannya tetapi pihak yang mendakwa beliau menyatakan tidak lagi bersedia. Pelik betul kakitangan Thomas & Friends, ingat main pondok-pondok ka?

52 comments:

Anonymous said...

belom pernah dlm sejarah Malaysia Orang Kena Tuduh nak cepatkan kes di mahkamah

Kes tangguh dan lewat kes di mahkamas sampai beratus ratus kali tangguh hanya terjadi di Malaysia sahaja..

renung renungkan dan selamat beramal...

Anonymous said...

Di Msia dah byk sgt sejarah dicipta. Tak tang mana lagi sejarah nk dibuat. Punah Hancur

Anonymous said...

Bro, tomyto lengah2kn kes sebab nak belajar bahasa melayu kot. Lepas dah dimalukan kaw kaw tadi mungkin dah tersedar yang sekarang ni bukan zaman british lagi. Sudah la tak tau berbahasa melayu, dokumen pendakwaan pon tak ready. Kalo tanye atok mesti jawab 'tak tahu'.

Anonymous said...

Kita bersangka baik, mesin potostat di mana2 mahkamah dlm malaysia ni semuanye rosak. Nk repair, KERAjaan takde duit. Tunggu tabung haprak penuh dulu baru blh repair & potostat kertas dakwaan bg kat shafie. Zaman malaysia barua maa..

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan membuat permohonan berhubung kelayakan Peguam Negara, Tommy Thomas dalam mengendalikan kes pecah amanah dan salah laku kuasa yang dihadapinya.

Peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata pihaknya sedang memikirkan perkara itu secara serius

"Saya rasa beliau (Thomas) sudah membuat keputusan awal walaupun sebelum menjadi Peguam Negara," katanya ketika ditemui media selepas proses membayar ikat jamin di sini, hari ini.


Muhammad Shafee turut mempersoalkan kesediaan pasukan pendakwaan dalam membawa prosiding kes membabitkan anak guamnya kerana pihak berkenaan yang meminta penangguhan.

Katanya, biasanya pihak pembelaan yang meminta penangguhan kerana kita yang terkejut dengan pendakwaan ini.

"Tapi dalam kes ini, pendakwaan yang meminta penangguhan sehingga sebulan hanya untuk sebutan kes.

"Seperti yang pernah saya katakan, saya sangat serius dalam perkara ini, pihak pendakwaan mungkin masih mencari bukti berhubung pemindahan RM42 juta ke dalam akaun peribadi Najib," katanya.

Anonymous said...

6 bulan masa diperlukan untuk cipta bukti....
kalo tak cukup .. tom tom boleh mintak tambah 1 tahun pulak
hihihihihihihi

Anonymous said...

Semenjak PH memerintah banyak perkara pelik berlaku. Salah satu kes ini. OKT minta dibicarakan cepat...org yg menuduh iaitu team Peguam Negara atau lebih layak digelar peguam pondok pula minta tangguh sebab belum sedia. Kalo belum sedia maksud nya tak cukup bukti. Sebagai org biasa pun kita dapat memahami bahawa Najib dan barisan peguam beliau sudah sedia utk membuktikan beliau tidak bersalah...sebalik barisan pendakwa diketuai Peguam Pondok Thomas Tempe tak bersedia. Kalo dulu kita disajikan drama bahawa banyak bukti sudah dikumpul hanya tunggu masa utk mendakwa...sekarang masih lagi cakap tidak bersedia. Kalo masih lagi rakat tak nampak putar pelit dan wayang yang dimainkan oleh para pendakwa yg terdiri dari org2 kutty tak tahulah...mungkin otak mereka sebesar buah tomato untuk nampak kebenaran...terutamanya macai PH.

#FreeNajib
#TunKuttyNotMyPm
#ThomasTempeGoToHell

Anonymous said...

Wayang kerala.....

Anonymous said...

Tiada yang pelik bila geng kartun diberi kuasa...
mendakwa seseorang dimahkamah ..tapi dokumen tak siap lagi
komen atuk di tv tadi..."I dont know...you ask najib"
weiiiii...siapa OKT siapa pulak pendakwa ni??????

Anonymous said...

hahahahhaa...dia nak cepat sebab tu baru kes no 1....banyak lagi kes tunggu...1MDB...kat Malaysia kalau gi luar negara kena lagi...kes...Mongolia...kes harta rampasan itu bawah polis...takut tak larat turun naik mahkamah...yg penting aku puas hati...ambik cuti pun tak apa...nanti masa bicara aku cuti lagi mau tengok itu worang...Kak Mah bila lagi...tak sabau nak tengok dia ni...wow...

Anonymous said...

Najib nak cepat masuk penjara ker?...

Anonymous said...

Biasalah...habis rumah Najib digeledah bukti takde so kena tangguh tungguh bukti jatuh dari langit. Kalau takda juga terpaksa buat wayang dulu alih perhatian rakyat. Nanti diaorang reka persepsi maka macai PH meloncatlah suka utk seketika melupakan janji manis manifiesto yg tak tertunai tu.

#NajibMyPm
#TunNotMyPm

Anonymous said...

MASIH CARI BUKTILAH TU! BUKTI TAK CUKUP! CAKAP NAK CAJ PASAL RM4.2 BILLION TU TAPI TAK DAK. BUKTI TAK ADA OOO....HE HE HE....

Anonymous said...

Sekurang kurang Mahathir dapat lah memuaskan hati penyokong beliau,yg sangat mahu DSN di dakwa dalm tempuh 100 hari.Perbicaraan akan di jalankan lebih 6 bulan lagi,mereka nak buat persediaan bukti dan saksi.Bukti rekaan Ghani4tail tahun 2015 dulu tak boleh pakai atau sebenarnya tak ada.Mereka memang mahu mengenkan DSN ketika itu.Nanti kalau lepas PRU 15 katakan BN kembali berkuasa ,kepala konspirasi 2015 misti di siasat dan penghkianat perlu di hukum.biar pun sudah berumur 98 tahu,tidak ada tolak ansur lagi.

Anonymous said...

ha..ha..ha.. lawak betui la tommy tomato nih...
teraba raba cari evidence....
Tak tido mlm la nampaknyaa....
Turn Kutty jelingggg je....terketar ketar tommy tomato cari bukti...

Anonymous said...

#FREENAJIB#

Anonymous said...

Mungkin nk study ckp melayu kot...

Anonymous said...

Ada yg ucap tahniah kpd peguam najib ni. Menunjukkan tuduhan thomas n friends sangat mudah untuk dipatahkandan sangat kelakar

Anonymous said...

Klau kes abis nanti tak ada modal la pulak nak buat pc,divert,..adoi

Anonymous said...

PH...pakatan hancur sial laknatullah haramjadah.

Anonymous said...

Pelik kan, kalau nak tangguh buat apa cepat cepat bawak kes ke mahkamah siap suruh bermalam dlm lokap sekali ni.
Dah terbalik ke dunia ni

Anonymous said...

Bila org cakap macai tomato tak sekolah, aku ignore sampailah aku baca komen ko ni. Kesian ko ni...bukan takat tak sekolah tapi bodoh yg teramat bodoh

Tanah Melayu Kini said...

Pegi jpj..
Nk daftar keta baru..
Tapi keta belum beli...
Kakakaka kelakar peguam negara..

Pelik...Rakyat pakistan tak tahu ckp pakistan
Pelik...rakyat arab tak tahu ckp arab..
Memang pelikla.. peguam negara melayu tak tahu ckp melayu..
Hancor negara mcm ni..

Anonymous said...

Kes ni paling simple. Terang2 duit src masuk akaun personal yang mana syarikat src ni dibawah kuasa MOF. Macai kalau tak boleh hadam kes simple macam ni elok bunuh diri saja.

Anonymous said...

Saja la mcm madet & gengbabinya tangguhkan maifesto aka tipufesto mereka.

Oh ya janji pee.poo.em sementara pun kena tangguh jgk tu...kurang2 dua penggal utk madet sbb nak buat rekod yg dia pro-setan pertama pm umor 100thn.

Anonymous said...

Yg byk alasan = 50-50 salah

Anonymous said...

Itu lah bezanya insan mulia luhur hati (DSNR) walaupun beribu maki keji dikala ini oleh pengomen mahakutyy, rba dapig laknatullah dlm FB DSNR atau mana mana topik media yang menyebut/ ada gambar nama beliau dan DS Rosmah.

Begitu sekali dahsyat perang psikologi fitnah kebencian dilancarkan keatasnya hanya keraba dia bijak, cekap ekonomi dan pling dibenci ia membela Melayu dan Islam di sini mahupun di luar negara..cuma Allah SWT belum buka hijab dan beri hidayah kpd makhluk makhluk buta bodoh sebhgian rakyat termasuk melayoonya itk mengangumi dan menghargai jasa2 pengorbananya.. semoga Allah memberi pembelaan dan mengangkat darjat DS Najib Razak disisi Allah, Rasulullah S.A.W. dan org2 Soleh..Amiinn

Anonymous said...

Semoga mahadey dan gone end laknatullah dihukum gantung..amiin

Anonymous said...

U cinebabi ke..?

Anonymous said...

Itu lah ciri ciri orang kafir..dihasut syaitan evil demon dalam dirikau makhluk yg menghantar posting 10.33PM July 04, 2018. Juga mengesah dan menunjukkan ko ade penyakit jiwa yang kronik, atau penyakit gila tersembunyi dan kemurungan seketika. Boleh jadi kau ada isim jiwa, pelik benar kau puas hati lihat orang yang banyak buat baik, jasa yang kini dicedok ciplak oleh kerajaan haprak.. juga mungkin kau bukan Muslim yang mana sifat busuk hati khianat dan irihati kafir laknatullah ada dalam darah daging kau..

U ar some sort of mental disorder n looser guy..

Sepatutnya u tak boleh puas hati sebab menteri kewangan malaysia sekarang adalah ketua gangster cina makan rasuah.. kes mahkamah, curi duit rakyat macam mana boleh bebas?

Di china lim gone end mngkin
sudah mampos dipancung

Anonymous said...

Kurangkan penggunaan ketum ketika menulis.
Lebihkan penggunaan tomato.
Uneducated betul tomato kpop ni.

Anonymous said...

.

Rasanya Atok Diktator suruh Tommy Tomato dakwa Najib secepat mungkin . Tommy Tomato pulak takut dengan Atok Diktator , tu yang dia dakwa cepat cepat tu . Tapi satu dokumen bicara pun tak buat lagi . Tu yang cirit birit dalam mahkamah tu .

Anonymous said...

Omputeh hitam harbi dh kepanasan.Atok harbi dok sembunyi bawah kain nek semah.
Tomato harbi kekecutan kepanasan.

Anonymous said...

Amiinn...amiinn...amiinn...amiinn...amiinn...amiin...amiinn..YARABB BAL ALAMIIN

Anonymous said...

Dh confirm ke najib masuk penjara?

Anonymous said...

Kalau simple, suh tommy tomato jlnkan perbicaraan dlm masa sebulan ni. Buat ape nk tunghu sampai bulan Feb tahun depan. 'Simple' taik bapak tiri kamu la macam tu

Anonymous said...

macam2 boleh jadi dalam 6 bulan mendatang.....
mungkin bukti hilang dimakan anai anai....
mungkin PM meninggal dunia....
mungkin undi tak percaya di parlimen....
mungkin anwar join UMNO.....

Anonymous said...

Kalau dh parah sangat kelaku atok ni..mau buat kali penghabisan..nuaer pulak loncat masuk umno..parah la atuk..perak menang 1 kerusi ..kalau campur dgn dap.pan..kerajaan bertukar...
Kedah pn sama..pkr + bn + pas..lebur ..kerajaan bertukar..n.s...melaka...johor..sebor atuk..mati beediri..tk sampai 2 taun anuar jadi pm ...ki ki ki..atok..paham..paham aje lew..jantung stpp..terkujut

Anonymous said...

Berapa banyak cuti kau nak ambik anon 10.33 pm semata-mata nak tengok Najib kena bicara. Ambik unpaid leave ke? Patutla tak efisien masa bekerja, asyik main politik dan unpaid leave je.

Anonymous said...

Simple kepala bapak anon 1:06. Kalo betul simple apasal tak dakwa terus...dulu cakap bukti dah cukup tinggal dakwa jerr lagi kertas pendakwaan dah sedia sejak 2015 kata Peguam Negara masa tu Gani Setail. Sekarang ni minta tangguh pula...masih meraba cari bukti. Kalo belum sedia apasal bawa ke mahkamah dan Najib siap masuk lokap 1 malam. Bila org minta dokumen cakap belum sedia...apa kejadahnya tu banggang. Ni semua macai PH dengan barisan peguam pendakwaan semua otak sebesar buah tomato sebab tu bila keluar statment nampak bengap.

#FreeNajib
#NajibMyTrueHero

Anonymous said...

wallahualam...semoga yng benar Allah tunjuk kan yng salah Allah hina dina kan kt dunia lagi...akhir zaman Allah byr cash....ni cerita Altantunya...jeng jeng jeng...crita taib Mahmud Sarawak apa crita...tak siasat ke..ooo lupa kan geng atok..so atok buat2 tak nampak..atau
tak tahu
tak ingat
tak diberitahu...kan atok..tp klsu DS Najib
tahu
ingat
diberitahu...

Anonymous said...

Insya Allah bro..kuasa Allah. Allah pasti menolong hambaNya yang terainaya.. Macam2 oleh boleh tentukan. Yang pasti DSNR langsung tak gentar hadapi kejahatan musuhnya dan SPRM jadi alat pencacai Mahadey laknatulllah!

Jika itu berlaku, tangkaplah gone end gangster cina rasuah, mahadey dan 3 ekor anak celakanya yang merompak sekian lama dan yang menjadi perosak masyarakat dengan lgbt.

Anonymous said...

Kalau simple macam anon fuckatan 1.06am tu cakap, bicara lah cepat2. Besok lusa Najib dah boleh jalani hukuman. Macai fuckatan ingat bicara kat mahkamah ni macam bicara kat rumah penghulu ke?

Anonymous said...

Macai tomato tu keje jilat jubor lge. Blh la nk mintak cuti 19 hari je setahun. 346 ari lg jilat jubor lge sampai berkilat

Anonymous said...

Klau pertahanan DSNR x sah....pasni kasi saman...hentam kaw2.

#FREENAJIB

Anonymous said...

Dalam blog Taipingmali ada cerita sapa arah bunuh altantuya.

#FREEN NAJIB

Anonymous said...

Asyik cuti ja kau nih macai..pastu nak gaji mahal..ish, ish..patutlah negara tak maju..ada makhluk pemalas macam kau

Anonymous said...

Bukan tommy ke yang melengahkan proses mahkamah? Nampak sangat ler tak bukti nak dakwa Ds najib..macai tomato memang bodoh

Anonymous said...

Aminn.hancur mamakutty

zainuddin zainol said...

Kalau Najib menang dlm kes ini..betapa hebatnya tuan Shafie..dia kan dikagumi sebagai peguam yang hebat..semua rakyat pasti akan sayang padanya..

Anonymous said...

Pendakwa minta tangguh? Ishhh3x. Ni mesti sebab nak gali bukti yang masih belum lengkap dan belum kukuh untuk disabitkan. Ini maknamya membeli masa. Kalau bicara cepat, confirm kalah pendakwa ph tu.

Anonymous said...

Kan?
Kita yg educated terhidu sesuatu yg tak kena di sini. Marilah kita rilex di sofa sambil makan tomato chips sementara menonton drama hebat ini.. kih kih kih

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates