July 12, 2018

46 Kenapa 'Terbulu-Bulu' Hendak Mengiktiraf UEC, Dr @maszlee


Agak hairan kenapakah Kementerian Pendidikan agak tergesa-gesa dan ter'bulu-bulu' (kata pemimpin DAP) hendak mengiktiraf perlaksanaan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC). Kita faham Pengiktirafan UEC terkandung di dalam Manifesto PH. Namun, ada 10 lagi mnifesto yang dijanjikan untuk ditunaikan dalam masa 100 pentadbiran Kerajaan PH yang masih belum ditunaikan.

Janji yang ini cepat pulak Kerajaan PH hendak lunaskan. Tentunya permintaan majoriti yang menyokong mereka hingga menang perlu diutamakan, bukan? Sedangkan Menteri Pendidikan sendiri janji beliau di bawah masih belum ditunaikan. Baca di sini.



Namun bagi memastikan kelangsungan karier politiknya, Menteri Pendidikan ini perlu membodek Boss Besar beliau. Di dalam satu perjumpaan dengan kakitangan Kementerian, Dr Maszlee telah mengelarkan Perdana Menteri sebagai seorang pahlawan Jedi (dalam filem trilogi Star Wars) bernama Yoda. Tinggi betul tahap ampu Menteri ini. Tonton video di bawah:



Kesimpulannya, hampir setiap hari kita dihidangkan dengan lawak bodoh dari Pak-Pak Menteri.

Nota Kaki - Master Yoda tidak pernah khianati kaum beliau dari golongan Jedi. Yang mengkhianati kaum sendiri adalah Emperor Palpatine atau lebih dikenali sebagai Darth Sidious. Menariknya watak Darth Sidious ini adalah beliau mati dibunuh anak muridnya sendiri.

46 comments:

Anonymous said...

Adoi kipas tahapbgaban ni

Anonymous said...

Kenapa tak bawa saja ke mahkamah? Berkokok macam ayam jantan di blog sendiri. Luar penakut.

Anonymous said...

Inilah menteri yang menganaktirikan dasar pendidikan negara. Pemegang uec nk cakap melayu pun fail, sejarah malaysia lg la mereka xkan tahu sebab silibus uec hanya berkiblatkan sejarah negara kominih china.

Anonymous said...

Inilah natijahnya dpt menteri & perdana menteri paling minoriti dlm kerajaan campuran pee.eh. Kene cucuk idung ikut ckp cina dap

Sekolah tahfiz nak ditutup, sekolah cina nk diperbanyakkan, uec nak disanjung... Mampus le malaysia baru weii

Anonymous said...

bangang...janji menefestomato tuu janji mulut jea... bukannya criminal kalau tak buat. cts nak tunjuk mulut mulut pemimpin pakatan hantu nie penipu jea lebih.... kalau ikut org islam..munafik... tak salah disisi undang undang malaysia nak tipu org orang bangang macam kau... mmg padan jea muka kau... sokong penipu sendirilah merasa

Anonymous said...

Jangan iktiraf UEC – Perkasa


21 Mei 2018 3:00 AM

KUALA LUMPUR 20 Mei - Pertubuhan Pribumi Per­kasa Malaysia (Perkasa) berharap Kementerian Pen­didikan yang akan diterajui Dr. Maszlee Malik tidak akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) untuk digunakan dalam mana-mana urusan kemasukan ke institusi pengajian tinggi atau tujuan lantikan perjawatan kerajaan.


Timbalan Presidennya, Datuk Sirajuddin Salleh berkata, hal demikian ini kerana pe­periksaan untuk sijil tersebut tidak menggunakan kurikulum kebangsaan serta pengajaran dan pembelajaran adalah sepenuhnya dalam bahasa Mandarin.


“Mengiktiraf UEC adalah melanggar Akta Pendidikan 550 yang hanya mengiktiraf pendidikan yang berteraskan kurikulum kebangsaan.

“Selain itu, Perkasa berharap kedaulatan Bahasa Malaysia dapat diperkukuh dalam semua aspek pengajaran dan pembelajaran dari sekolah rendah hinggalah ke universiti. Melalui pendidikan, Bahasa Malaysia akan terus dijulang,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah Sirajuddin, Perkasa juga mencadangkan supaya Kementerian Pendidikan memperkasakan institusi pendidikan Islam seperti sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) selaras dengan peruntukan Perlembagaan bahawa Islam adalah agama Persekutuan.

“Selain itu, kami mencadang­kan supaya tulisan jawi diwajibkan kepada semua murid Melayu di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan dalam beberapa mata pelajaran terutama yang berkaitan de­ngan agama Islam.

“Kami juga berharap Program Dwibahasa (DLP) akan dimansuhkan kerana program ini jelas membelakangkan Bahasa Malaysia dalam pengajaran dan pembelajaran dan jelas bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Akta Pendidikan 550,” katanya.

Dalam pada itu, Sirajuddin turut menggesa Maszlee untuk merealisasikan hasrat bagi mewujudkan sekolah satu aliran yang dipercayai dapat menguatkan perpaduan dan mengekalkan keharmonian antara kaum di negara ini untuk jangka masa panjang.

Anonymous said...

Dia nih dah gilaaaa...gila kuasa dll.

Anonymous said...

Katbundang undang malaysia janji pilihanraya mukin tak bolw dituntut, tapi sebagai orang islam, janji tetap janji. Pengadilan disana akan tetap ada

Anonymous said...

Pi la pekasa. Gempak jer lebih. Sapa penaung pekasa?

Anonymous said...

kah kah kah mana pemimpin melayu PH yg ade sedikit sebanyak semangat melayu isle dng iman nyerr.. mana Melayu PKR Bersatu nih... suma telo telo dah kena clamping top dog



kah kah kah

Anonymous said...

Rusuhan kaum bakal berulang. Teruskan la wahai menteri. Sia2 otak tetapi akhirnya guna lutut juga utk fikir.

Anonymous said...

5.40 n 5.55 👍

Anonymous said...

.

Yang bijak jadi bos , yang bodoh jadi kaldai . Seronok tengok orang melayu jadi kaldai kepada orang cina .

Anonymous said...

Kita boleh cabar di mahkamah.

Anonymous said...

Tengok muka mamat mazley nih pun dah tau..kaki ampu dan kaki kencing..tol masih belum mansuh lagi..yang peliknya, puak-puak tomato korea uneducated senyap ja..macam siyal

Anonymous said...

Kaulah bawa ke mahkamah anjing pakatoon..korang yang pangkah menteri-menteri kartun nih dulu kan masa PRU yang lepas..korang yang kena kencing..jadi sekarang kenapa senyap anjing pakatoon? Bawalah tuntutan korang ke mahkamah! Takkan senyap je kot? Minum kencing hari-har boleh kenyang ke brader??

Anonymous said...

Contoh melayu pakatoon haprak yang melacurkan maruah kepada DAPig demi jawatan

Anonymous said...

Ringgit muncul mata wang keempat terburuk di Asia!

Menteri kewangan lim guang taik buat apa? Makan gaji buta ke apek siyal?!

Anonymous said...

Macam indon ja menteri nih..cuba check ada tak surat beranak ke tak tu..entah-entah PATI..puak-puak pakatan ranap nih bukan betul pun

Anonymous said...

Bukan setakat mengiktiraf UEC sepatutnya PH terus mengamalkan sistem merit dalam pengambilan pelajar ke institusi pengajian tinggi,jumlah pelajar Cina utk matrikulasi juga tidak perlu di hadkan kepada 1,000 org saja ,tapi sepatutnya berdasarkan kelyalayakn akedemik mereka berasakan merit tadi.Melayu tak dapat masuk pun tak apa kalau tak ada yg layak.Saya memang menunggu keadaan begini terjadi ,bagi memberi pengajaran kepada mereka yg tidak pandai bersyukur.Kalau tak ada pengajaran mereka tak sedar.Atau mungkin juga Melayu boleh maju jika begitu sistemnya nanti,mana tahu.

Anonymous said...

Balachi melayu..

inilah dia, janji kepada Melayu tak buat..janji kepada orang asing diUTAMAKAN..

SPM, STPM tak cukup baik?

Lagi baik tukar nama malaysia kepada Taiwan


Bodoh betul Dr Mazli

Anonymous said...

Penaung perkasa = madetkutty. Perkasam menyalak je boleh la

Anonymous said...

Perkasa ni babi je..brahim gendut tu menyalak je lebih. Jamal lg jantan dr brahim gendut..puiiii kena clamp dgn dapig mcm atok lahanat jg.. Jd pondan.. Peekasa ngo haprak carimakan dedak..riuhje lbh dpn tv.. Blakang jd talibabibarut cine dapig jgk!!

Anonymous said...

Betol. Yg jd pensyarah kt ipt skg jd barua ph xsedar diri sbb dasar utaamakan bumi yg umno pakai tu lah korang dpt jd boss..tp skg naik tocang jilat plak dasar dapig..!!

Anonymous said...

PUAK TOMATO: SAYA NAK TUNTUT BEBAS TOL LEBUHRAYA UTARA SELATAN!
MENTERI: PI MAMPUSLAH, KAN MANIFESTO TU SAYA "SIMPLY" LETAK JE. NAK TUNTUT PULAK, BUNTUTLAH LU!
PUAK TOMATO: ...............

Anonymous said...

Anak cina berukmentri nih.

Anonymous said...

Penganjur Tidak Sensitif, Hidang Menu Babi Di Meja Wartawan Beragama Islam
July 12, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 30 Views 0 Comments


MELAKA – Sikap tidak sensitif penganjur Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Sekolah Pay Fong, di sini, malam tadi menyebabkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu hampir termakan daging babi.

Lebih mengecewakan, tiada seorang pun wakil pihak penganjur memaklumkan jenis hidangan di atas meja itu, sebelum wartawan beragama Islam yang hadir membuat liputan duduk semeja bersama wartawan bukan Islam.

Wartawan Utusan Malaysia, Fadzly Izab, 33, berkata beliau sangat terkejut, malah menyifatkan penganjur tidak beradab apabila menghidangkan menu babi di mejanya ketika sedang membuat liputan.

“Saya sudah syak dari awal hidangan menu pada majlis itu tidak halal sehingga pelayan menghidangkan menu daging babi di atas meja wakil media. Jadi, ini bermakna semua hidangan yang dihidangkan sudah pasti diyakini tidak halal kerana disediakan oleh tukang masak dan dapur sama.

“Perkara ini sangat sensitif dan boleh mengundang kemarahan individu yang beragama Islam, termasuk juga daripada agama lain,” katanya yang kesal dan terkilan perkara seperti itu boleh berlaku dalam majlis yang dihadiri tetamu pelbagai lapisan agama serta bangsa.

Sementara itu, wartawan beragama Hindu dari Tamil Nesan, A Kaviarasan, turut tidak bersetuju dengan tindakan penganjur menghidangkan menu berkenaan dan menganggap ia keterlaluan.

“Walaupun bukan beragama Islam, agama Hindu juga tidak membenarkan penganutnya makan babi. Saya kecewa kerana mereka langsung tidak sensitif mengenai perkara ini.

“Tetamu yang hadir juga bukannya dari satu bangsa saja, mereka (penganjur) perlu peka dengan semua perkara ini,” katanya.

Difahamkan, majlis terbabit dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin selain beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan tetamu kehormat.

Sementara itu, Yang Dipertua Kelab Media Massa Melaka (KEMM), Samat Majid, sudah memanjangkan isu berkenaan kepada pihak kerajaan negeri dan penganjur supaya membuat permohonan maaf secara terbuka bagi memastikan perkara sama tidak berulang.

“Kita kesal perkara seperti ini boleh berlaku disebabkan sikap tidak sensitif penganjur terhadap kumpulan wartawan beragama Islam yang membuat liputan,” katanya. – BH



APA DAH JADI NI!!!!!! ASTAGFIRULLAH!!!!

Anonymous said...

Yg lagi pelik dah tau pH bust onar ganggu hak melayu , Islam Dan ydp aging Dan nak jadikan Kristian agama rasmi bn Dan pas mau gabung.gabung lah.ketepikan ego Dan masing demi Islam Dan melayu

Anonymous said...

KJ kata UMNO pekak!. Dah kena K.O pun xsedar diri lagi. Hanya mampu mainkan isu perkauman, kutip derma untuk najib. Kah kah kah. Bila la nak move on.

Anonymous said...

jedi banyak duit dan fail dalam almari

Anonymous said...

👍

Anonymous said...

Menteri no value.. hampeh.
Janji dusta..
Halalkah gaji yg dia dapat??

Anonymous said...

KHAIRY JAMALUDDIN PUKIMAK..KELUAR LAH KAU DRP UMNO BUAT SEMAK LAA.

KAU KETUA PEMUDA YG GAGAL TARIK PEMUDA DAN POEMUDI..

TAK USAH CAKAP BANYAK..PERGI MAMPOS LAA

KALAU KAU NAK BERTANDING..MASOK HUTAN..REKRUT BEROK-BEROK KAT HUTAN..RASANYA BEROK2 PON SEMUA LARI BILA NENGOK KAU..

OTAK KOSONG CAKAP BERDEGAR..IDEA YILEK..

BLAAA LAH KHAIRY

Anonymous said...

Telor dah kena clamp bro. Senak tau, nak cakap pun suara takle kluar

Anonymous said...

Bila melayu fight for their right, kena panggil racist bagai. Bagi aku umno kena teruskan perjuangan untuk agama bangsa tanahair. Nak harapkan kj? Glamer jer lebih, agak agak kalau berjuang untuk anak muda tanpa bersandarkan agama dan bangsa tapi semata mata utk kebebasan akan jadi apa yea?

Anonymous said...

Terbaikkk

Anonymous said...

Jangan marah KJ..dia pelakun jew..mengikut arahan..bila gengaman terlepas..mula la dia menunjukkan taring..sepatut nya dia beetanding ketua pemuda..perbaiki mana yg silap..ini ki ki ki..lawak mega ke hapa...dr pemuda nk mencabar presiden..
Madey "kera jantan sepatut nya jadi presiden umno"
Kera jantan "owh.sy tk angap atok bersungguh2..atok bergurau jew"
Tk lama lepas tu..
Kera jantan.."saya umum bertanding jawatan presiden umno"
Khakk tuss kahak ke muka kau kj..

Anonymous said...

Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki mempertahankan tindakan menghantar anaknya belajar ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) walaupun beliau mempunyai pendirian berbeza dalam isu Sijil Peperiksaan Bersama (UEC).

Wtf!

Anonymous said...

Skjc x terbitkankan sijil uec. Uec dikeluarkan oleh sekolah cina persendirian. Kalau masih x faham, sila meninggal dunia wahai macai tomato.

Anonymous said...

Bagi rakyat Malaysia yang tidak tahu, UEC adalah satu sijil pelajaran yang digunakan oleh sekolah persendirian Cina di Malaysia. Mereka ada sistem pendidikan sendiri di bawah seliaan Dong Zong (badan pendidikan Cina). Tapi kebanyakan masih menjalankan subjek-subjek SPM kerana tak mahu ambil risiko pelajar tiada sijil SPM untuk bekerja kelak.

UEC (Unified Examination Certificate) tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sejak zaman Tunku Abdul Rahman dan disokong oleh tokoh-tokoh sezaman seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dari MCA. Zaman itu tokoh2 terawal semuanya bersemangat nasional yang tinggi. Tun Tan Siew Sin sendiri menolak idea penggunaan bahasa Cina sebagai medium di sekolah Malaysia. Tun Tan Siew Sin tidak disukai oleh aktivis pendidikan Cina. Zaman sekarang MCA pun sudah beralih kepimpinan dan pendirian.

Ada, seorang lelaki kelahiran China yang berpindah ke Malaysia atas desakan ekonomi dan menjadi guru di sekolah Cina Malaysia, bernama Lim Lian Geok, menjadi antara aktivis terkuat menuntut pendidikan Cina dan meminta bahasa Cina diiktiraf sebagai salah satu bahasa rasmi di Malaysia. Dengan bantuan institusi Dong Zong yang kuat, sehingga ke hari ini mereka masih menuntut agar pendidikan Cina diterima di Malaysia. Beliau dibuang kerakyatan kerana dianggap mencetuskan ketidakharmonian perpaduan kaum.

Walaupun sekolah persendirian Cina tidak menerima bantuan dana dari kerajaan, tetapi sekolah mereka jauh lebih mewah dari segi infrastruktur dan kemudahan. Sumbangan kewangan banyak diberikan sendiri oleh masyarakat Cina setempat agar sekolah ini terus kekal.

Medium pengajaran utama subjek untuk UEC adalah dalam bahasa Cina dan hanya ada satu subjek BM disertakan (untuk cukup syarat dan lebih mudah dari BM SPM).

Oleh kerana sijil UEC tidak diiktiraf Malaysia, pelajar sekolah persendirian Cina yang mengambil UEC perlu pergi ke negara yang menerima UEC seperti China dan Taiwan untuk menyambung pengajian. Hujahnya, kerana sijil tersebut tidak begitu selaras dengan dasar pendidikan dan wawasan negara, dan juga untuk melindungi keistimewaan sijil STPM untuk masuk ke pengajian tinggi awam Malaysia.

Tanah Melayu Kini said...

Mula nk bincang.. Skrg cinfirm..
Apasai bro..
Telinga atau hidung dah kena tarik dgn dap ker?

Anonymous said...

Ada ke cakap ..60tahun cinya sijil nie tak diiktiraf oleh bn... berapa tahun baru ada sijil nie. menteri pendidikan bangang namanya...nak perli pun biarlah betul. Apasal nak kena iktiraf... diaorg tak nak ikut pendidikan malaysia..nak ikut cina.. suruh jea cina iktiraf... lagipun semua ipts gak boleh masuk..apa nak sibuk...

Anonymous said...

Dan bila pegi blajar di negara cina & taiwan mereka pun diberikan sijil terbang walaupun tak lulus sama mcm keling ambil sijil perubatan di negara keling.

Anonymous said...

Kepala bana ko. Penakut? Marilah. Cakap kat mana

Anonymous said...

Ko lah contoh macai tomato yg patut dipanggil babi dan sial

Anonymous said...

menteri ni ingat keputusan nk iftiraf uec kt tangan dia sorang ke? kalau ilmu tak cukup di dada , lautan api jgn ko seberang!! cerita hapus tol ko buat senyap jer..hari tu riuh ko brkokok sekampung.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates