July 12, 2018

30 Adakah 20 Hari Dalam Bulan Julai, Malaysia Ada 2 Ketua Hakim Negara?


Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia, pada 13/06/2018 berkata, Ketua Hakim Negara, Tun Raus Shariff dan Presiden Mahkamah Rayuan, TS Zulkefli telah menghantar surat peletakan mereka pada 7 Jun lalu selain perletakan berkenaan akan mula berkuat kuasa pada 31 Julai ini.

Richard Malanjum malam tadi mengangkat sumpah sebagai Ketua Hakim Negara yang baharu dan pelantikan beliau berkuat kuasa pada 11/07/2018. Kenapa pelantikan Ketua Hakim Negara yang baharu dibuat sebelum tarikh berkuatkuasa surat peletakan jawatan Ketua Hakim Negara yang terdahulu? 

Ini bermakna perlantikan Ketua Hakim Negara yang baharu adalah 20 hari lebih awal. Adakah ini juga bermakna dalam tempoh 20 hari akan datang Malaysia mempunyai dua orang Ketua Hakim Negara? Kenapa perlantikan ini nampak seperti 'terbulu-bulu'?

Kesimpulannya, 'Rule of Law' apa yang dipakai oleh Kerajaan PH, sekiranya ...

1. Ketua Pesuruhjaya SPRM masuk pejabat dan mulakan tugasnya sebelum mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang di-Pertuan Agong sebagaimana yang dikehendaki oleh undang-undang?

2. Ketua Hakim Negara yang baharu mengangkat sumpah jawatan sebelum tarikh berkuatkuasa perletakan jawatan penyandang sedia ada?


30 comments:

Anonymous said...

Lantik ikut merit lebih bagus dari lantik AG seperti apandi ali, ahli umno pengkalan chepa, kelantan.

Anonymous said...

Beberapa hari selepas #PRU14 saya mengatakan bahawa DAP dalam PH akan berjuang bermatian-matian untuk menjadikan TS Richard Malanjum #TSRM sebagai Ketua Hakim Negara #KHN yang baru (berdasarkan sebutan-sebutan oleh pimpinan DAP sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan mendesak KHN sedia ada untuk letak jawatan setelah memenangi PRU14), para penyokong PH kata saya membuat fitnah spekulasi yang tidak berasas dan bodoh.

Saya meminta kita semua membantah, anda kata itu hanyalah cadangan yang tidak semestinya diterima dan segala fakta saya adalah salah dan hanyalah auta. Anda kata saya mempermainkan persepsi kosong tanpa hujah.

Saya sebutkan bantahan perlu dibuat ketika cadangan (kerana tiada guna bantahan dibuat selepas keputusan sudah dibuat), anda katakan saya ini terlalu pesimis, penakut tak bertempat, rasis, cakap tak ikut fakta, 'bajet pandai' dan seumpamanya.

Sampai ada yang kata saya ini ekstrimis yang prejudis, dan unfriend saya di Facebook ini.

Hari ini 12/07/2018 akhbar dan portal MalaysiaKini, Berita Harian dan BERNAMA melaporkan TSRM telah mengangkat sumpah sebagai KHN yang baru. Dilantik secara rasmi. KHN inilah yang bertanggungjawab berbincang secara langsung dengan Yang Di-Pertuan Agong #YDPA tentang pelbagai isu termasuklah melibatkan hal ehwal Melayu, Raja-raja, agama Islam dan seangkatan dengannya. Ini bidang kuasanya, walaupun bukan sepenuhnya.

TSRM inilah hakim yang meluluskan permohonan Lina Joy untuk murtad dari agama Islam kepada Kristian pada tahun 2007.

TSRM inilah salah seorang daripada 3 hakim yang menyokong penggunaan kalimah 'Allah' bagi merujuk kepada Jesus dalam akhbar The Herald dan bible Bahasa Melayu pada tahun 2015.

TSRM inilah juga hakim yang menyebabkan Mahkamah Persekutuan memutuskan penukaran agama tiga anak guru tadika, M Indira Gandhi (Muhammad Ridhuan Abdullah) hampir 10 tahun lalu daripada Hindu kepada Islam adalah terbatal dan tidak sah di sisi undang-undang pada awal tahun 2018 ini.

Mana para penyokong yang kata cadangan menjadikan TSRM ini sebagai KHN hanyalah spekulasi jahat saya? TSRM sudah dilantik sebagai KHN yang sah. Saya buat fitnah jahatkah?

Berbanggalah kalian atas lantikan ini.

Belajarlah daripada sejarah. Hasil bacaan sejarah, tak salah menjadi seorang yang kritis dan berhati-hati, daripada memekakkan telinga dan menyokong membuta-tuli.

Pilihlah untuk kritik dan memberi cadangan yang bernas walau parti mana pun yang kita sokong. Saling membantu, bukan keras membatu.

Ini bukan status pasal parti politik, ini pasal NEGARA KITA.

(Kalau tak mengata, jangan terasa ye)

Dr Syahr Musafir
Pn Rahimah AR
12/07/2018 #LuahPerasaan #PolitikDrSyahr

Anonymous said...

Apa kata cts tunjuk berani dan cabar keputusan ini di mahkamah?

Anonymous said...

Perompak dan lanun ketakutan sebab tak boleh kawtim.

Anonymous said...

Hari2 ada saja kptsn kerjaan ph menguris hati org melayu..terkini m.pendidikan kata ph tetap akn iktiraf UEC..lps ni plk mkin lim kit siang dilantik speaker ..melayu terus layu...

Anonymous said...

'Apa nak risau, kalau tak kompeten sok kasi tukarlah' kata macai tomato yg dah sah2 any uneducated setelah tak boleh nak jawab

Anonymous said...

.

Mahathir rancang untuk letakkan Najib dalam penjara sebab Najib masih punya pengaruh yang kuat dalam UMNO . Mahathir juga rancang bekukan akaun UMNO supaya ahli UMNO lemah semangat dan putus asa untuk terus bersama UMNO . Jadi mudahlah Mahathir pujuk ahli UMNO untuk lompat parti dan masuk PPBM .

.

Anonymous said...

Nak tanya macai pee.eh. Brape umur persaraan ketua hakim negara? Genap 66 tahun terus bersara atau masuk 67 baru dikatakan wajib bersara?

Berapa la umur ketua hakim kes lina joy ni ek?

Anonymous said...

UEC dah lulus kata toyol Mazlee, ikut manifesto katanya,
100 hari manifesto pun kelaut yg ni boleh lepas
MANA TOL PERCUMA???

-----------------------------------

UEC: Tetap teruskan manifesto

“Dalam Pakatan Harapan, kita tidak bercanggah kerana kita telah bersetuju dalam manifesto yang ada,” katanya kepada pemberita

Mengulas lanjut, Maszlee memberitahu, kementerian tidak akan membuat pusing u atau flip-flop dalam apa juga polisi yang akan dijalankan.

Anonymous said...

Dalam manifesto pakatan, lantikan adalah melalui parlimen tanpa pengaruh politik

yg ni lain plak jadinya slogan 'RAKYAT DIKENCINGKAN, MANIFESTO DICAPATIKAN' amat cocok sekali

Kempunan bang Nuar nk jadi PM, draconian-law sudah mula bertapak

Anonymous said...

Merit kepala bapak ko..ape merit si tommy keling ni? Merin mencacai mengampu madey dan buta kayu BM??

Woii macai.. Lagi byk korang buka mulut lg byk nampak bodoh bahlol!

Skg ph adalah KERA jaan..bodoh!

Anonymous said...

Ape hal ko menggelupor marah cts?? Tomy keling cakap najib ade 10 kes, tali skg 4 kes je..ko tak nak cabar mahkamah ke??

Anonymous said...

Mahathir kepala perompak - ang mat sabooon

Anonymous said...

Insha Allah lagi ditekan dizalimi lagi dibantu.. Madey laknatullah dah gagal 1 plan nak pisahkan umno dgn najib.. Last mereka makin rapat bersolidariti rm stgh juta 72 jam je..Alhamdulillah..

Allah bersama DSN dan doa kita pakatan jbt mahadey hancur brsama ph

Anonymous said...

PAS sudah boleh lupakan RUU mereka, semua ni kafir yg tak paham Syariah, sudah pasti ditolak

Anonymous said...

Macai mahaperompak tua kelu takde hujah lagi..asyik kitar semula skrip basi jo lo.

Rupanya bapa jo lo best fren babi gone end.. Madey kaw tim jadi proksi jatuhkan najib??

Bila nak bawak balik Sirul??nape mahdey takut sangt? Jamal pecah botol air kencing setan pulak yang cepat ditangkap!!

#pakatandajal

Anonymous said...

lepas ni...aktiviti LGBT pula akan di benarkan di amalkan di Malaysia....

tak lama lepas tu...baru la Allah turunkan bala bencana musibah untuk menghukum dan hapuskan kaum yang kufur di bumi jawi ini.....

Alhamdulillah...ku menanti saat saat ketibaannya itu...

biar bersih semula bumi jawi ini dari segala maksiat dan islam yg suci akan di tegakkan semula...

para macai tomato kpop lgbt bersedia lah ye...

Anonymous said...

macai tomato suda panas.....
hihihihihihihi

Anonymous said...

Ni merit yg ph follow
1. Ag tak reti bebahasa melayu
2. Menteri pertahanan merapu
3. Menteri kewangan ada kes rasuah

Anonymous said...

Merit? Apa itu merit cai?
Pm & tpm dua2 'loktor' panadol,.
Menteri army = sijil kehadiran belajar memasak 2-3 bulan kat itm.menteri duit = tak tahu nilai brg & hitung etc.
A.g, keling loyarburuk..
Aziz barua dapigs pegi mana eh? Katanya beruk tu pakar perlembagaan...tapi bodo mcm taek,
...

Anonymous said...

Meritnyeee, nk ckp melayu pun x reti. Senang sikit nk perbodohkan macai tomato uneducated

Anonymous said...

Macam datang bulan pulak kau 3.49. Jamal ada 8,9 kes. Baru dakwa 1. Najib ada 10. Baru dakwa 4. Sabar la sikit kalau nak tgk diorang kena penjara. Cts berani tak cabar pelantikan hakim dan AG di mahkamah?

Anonymous said...

Ameen. Semoga Allah swt lindungi kita dlm golongan beriman dan dijauhkan dari kemurkaanNya. Pulihkan umno supaya kembali jadi wadah JAWI ISLAMIK!

Anonymous said...

Beginikah rupenye parti munge ganti UMNO..?? Lawaknye dengor..

Kene sekeh dengan cina kominih dapig sikit dh menggelupur nk iktiraf uec. 10 janji 100 hari ke longkang pun xpe.. alasan duit x cukup. Pala bana madey mazlee le..

Anonymous said...

Dah jadi serba dua dah..

YDP Agong.1 = Sultan M5
ydp tokong = limitbabisial.
Pm.1 = madetaek
Pm.2 = mokristaek.
Pm.menunggu.1 = mr.aljubb
Pm.menunggu.2 = mr........
Tpm.1 = jijahkebayan.
Tpm.2 = aljubb laki jijah.
Menteri army.1 = australia.
Menteri army.2 = pak baboon.
Meteri duit.1 = daim
Menteri duit.2 = limbabi.end.

Lain2 tu kwn2 tolong sambungka senarai....

Anonymous said...

5:20pm tak sabar nak tgk dewa lge kau merengkok kat dalam.
Dia, disneyland ampang, anak buah zemin 4 juta..
Bila la diaorg nak masuk

Anonymous said...

Tag team tm daim ai. Wow rindu zaman dulu dulu, interest keta blr umah naik pun takpe... takpe bagi geng tomato rasa pulak. Kita ni dah nak pencen, enjoy the show je la

Anonymous said...

Hahaha lawak laa..kata najib ada 10 pertuduhan.... 4kes pun x boleh serah kertas pertuduhan...minta tangguh nuuuuuuu feb 2019. Tomato betui. Cakap sblm PRU14 bergegar ... cam haram

Anonymous said...

Dap.1 = dapigs
Dap.2 = panpigs
Capbunga.1 = pbbmberuk
Capbunga.2 = warisanberuk.

Jadi menteri dari panpigs tu sebetunya beruk2 barua dapigs.

Juga jgn lupa yg geng ikramberuk+ikrampigs ada dlm capbunga...eg mazli tu adalah panpigs, so yg ni jgk dapigs.

Korang hitung nanti korang tahu brapa menteri dapigs sebenarnya sekarang.

Aljubb bakal kantoi lagi sbb dgr kabo plan dah lancar berjalan utk videografi Sodomiesiam 3.0 ultra hd4k.
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Anonymous said...

perlantikan semua tu adalah strategi madey yg sedang wujudkan tekanan kpd org melayu dan islam dlm umno... untuk membantah sebarang tindak-tanduk kerajaan ph mahu tak mahu melayu umno terpaksa sertai ppbm supaya dapat bersuara dari dlm parti kerajaan ph.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates