July 21, 2018

88 20% Of Oil Royalty Comes From Profit, Not Revenue, PM Clarified


Sabah, Sarawak, Kelantan and Terengganu have now been officially cheated by PH Government and may actually get less than the previous 5% royalty. Read The Edgemarkets, here.

Despite promising 20% oil royalty in their manifesto, PH Government has broken its promise and changed the very definition of oil royalty!

20% oil royalty means 20% of oil revenue but PH now says 20% oil royalty means 20% of profits.

20% of profits is NOT called royalty. It is called profit sharing, moron.

How blatant is this deception and screwing? PH Federal Government completely does not respect Sabah and Sarawak and the other oil producing states. 

After been 'persuaded' to leave BN collision for these oil royalty, Sarawak government has been conned. Padan muka.

88 comments:

Anonymous said...

Janji 20% royalti memang sesuatu yg imposible utk di tunaikan, sama saja dgn janji keuntungan dalam skim cepat kaya .Mustahil.Tapi si bodoh dan si tamak akan terus percaya .Namun nak tutup malu kerana sudah di perbodohkan mereka akan senyap je.Tak apa lah kata mereka,dah rezeki tak ada.

Reforbasi Madeymugabe said...

Hari ini berketuakan KM Sarawak yang baharu, baru mereka kenal siapa mahadey keling sebenarnya dan bagaimana permainan politik orang tua tu selama ini. Mahadey keling sanggup menipu rakyat demi nak menegakkan kuasa yang ada.

Dulu dalam tahun 1999, ketika Terengganu diperintah PAS boleh pula orang tua tu ubah makna ROYALTI MINYAK kepada WANG EHSAN walaupun sepanjang keling tu berkuasa sejak 1981 tak pernah pun perkara berkenaan menjadi satu isu besar. Tetapi bila orang lain diberi kuasa memerintah, mula la mahadey keling mengubah undang-undang mengikut selera keling dia.... Jangan pula dibangkitkan apa-apa bantahan atau soalan pada pada orang tua tu, sebab jawapan yang bakal anda dapat hanyalah jawapan yang bernada sinis sahaja. Telan sahaja apa jua DEDAK TOMATO yang mahadey keling beri kerana bagi orang tua tu, orang lain cukup uneducated berbanding dia.... Lagi satu, manifesto bukan bible. Ambik ko....

Wakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Malaysia baru bro
Follow rule of law
Law of the jungle
Habis satu mesia dikencingnya

Reforbasi Madeymugabe said...

Untuk menutup keMALUan atas kenyataan yang tokong gone end berikan semasa sesi soal jawab menteri di Parlimen 2 hari lepas, iaitu CUKAI GST LEBIH TELUS DAN EFISIEN DARI CUKAI SST.... Hari ini tokong laknatullah berkenaan telah mengubah nada dia apabila hanya menyatakan CUKAI GST MUNGKIN LEBIH TELUS DAN EFISIEN DARI CUKAI SST.... Nampak tak, bagaimana tokong gone end cuba menipu rakyat selepas terKANTOI memberi jawapan asal dia dalam parlimen.

HARAM JADAH PUNYA TOKONG.....!!!!

-------------------------------------

Guan Eng berkata, beliau sekali lagi menekankan yang cukai barang dan perkhidmatan (GST) MUNGKIN lebih telus dan efisien berbanding SST.

“Sebagai Kerajaan Persekutuan yang komited untuk bercakap benar berdasarkan fakta dan ang­ka, saya bersedia menyatakan bahawa GST MUNGKIN lebih telus dan efisien berbanding SST.

“Ini kerana GST berjaya dikenakan ke atas lebih ramai pembayar cukai termasuk orang biasa sehinggakan pelaksanaan cukai itu berjaya mengutip sebanyak RM44 bilion berbanding RM21 bilion yang dikutip oleh SST,” katanya.

Guan Eng berkata, lebihan RM23 bilion daripada GST itu adalah membebankan rakyat sehingga kos sara hidup mereka terjejas.

Beliau menambah, GST le­bih efisien dan telus apabila ia dikenakan ke atas 60 peratus daripada Bakul Barangan dan Perkhidmatan CPI (Indeks Harga Pengguna) berbanding dengan hanya 38 peratus daripada Bakul Barangan CPI oleh SST.

“Oleh itu dengan penggantian GST kepada SST, bermakna RM23 bilion yang dikutip daripada GST akan dikembalikan kepada rak­yat,” katanya.

Anonymous said...


Oleh kerana minyak tersebut digali dari kawasan Sabah Sarawak Terengganu dan Kelantan..... Kalo yang kira profit kena bagi semua profit le , bermakna 100% profit minyak sepatutnya di serah kepada kerajaan negeri berkenaan.

Mat Gunong said...

Syukur Alhamdulillah. Ada juga nak beri. Kalau kerajaan Yang baru tersungkur pada Pru14 baru-baru ini, Jangan harap lah. Habis semua mahu dijual nya. Kalau terus berkuasa!. Dengan Penyu dalam laut pun habis dijual nya. Dasar kerajaan anutan Puaka . Hehehekikikihahahakahkahkah

Abang Johari Haji Openg said...

Cilakak banar.. Wakenabeb

Anonymous said...

Shafie: Terima kasih tunai janji beri royalti 20% kepada Sabah


Shafie Apdal berkata, kerajaan negeri komited membawa Sabah ke tahap kejayaan lebih tinggi, bukannya mengkayakan diri. (Gambar Bernama)

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah menyambut dengan penuh gembira pengumuman kerajaan persekutuan akan menunaikan janji memberi bayaran royalti 20% kepada semua negeri pengeluar petroleum di negara ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal berkata perkara itu menunjukkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad prihatin tentang hak Sabah dan pengumuman itu merupakan berita amat dialu-alukan semua rakyat Sabah.


“Kami berterima kasih kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan kami amat bersyukur. Ia berita baik bagi kami di Sabah. Ia merupakan janji yang ditunaikan dalam masa 100 hari dan suatu langkah sangat positif,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Shafie berkata, usaha mendapatkan bayaran royalti minyak 20% adalah sebahagian manifesto Parti Warisan Sabah (Warisan), serta antara janji pilihan raya yang dibuat bersama rakannya dalam Pakatan Harapan (PH).

Presiden Warisan itu berkata, bayaran royalti itu menunjukkan kerajaan baru di Malaysia serta Sabah serius dalam memenuhi aspirasi rakyat yang mahukan perubahan.


“Kerajaan Sabah yang diterajui Warisan akan terus bekerjasama dengan kerajaan persekutuan bagi mendapatkan lebih banyak autonomi bagi Sabah, sejajar Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).


“Saya berani memberi jaminan kepada rakyat segala usaha akan dilakukan bagi memastikan hasil tambahan itu digunakan untuk manfaat rakyat di Sabah.”

Berbeza dengan kerajaan sebelum ini, katanya, pentadbiran diterajui Warisan komited membawa Sabah ke tahap kejayaan lebih tinggi, bukannya untuk mengkayakan diri.

Katanya, Sabah sudah memohon royalti minyak dinaikkan daripada 5 kepada 20% sejak beberapa tahun lalu, tetapi tidak berhasil.

Shafie berkata, kerajaan persekutuan baru di bawah PH akhirnya menjadikan perkara itu kenyataan dan rakyat Sabah sudah tentu menyambutnya dengan gembira.

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko), Datuk Seri Wilfred Madius Tangau mengucapkan terima kasih kepada perdana menteri.

“Ini sungguh mengembirakan kerana inilah sebenarnya apa dihasratkan dan diharapkan rakyat Sabah sejak lama dulu. Pendapatan tambahan itu akan melonjakkan lagi pertumbuhan ekonomi Sabah dan ia merupakan petanda baik bagi rakyat negeri ini.”

Semasa sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini, Dr Mahathir memberi jaminan kerajaan akan berpegang kepada janji dalam manifesto PH semasa pilihan raya umum ke-14 dan komited menunaikannya.

Menurutnya, ini termasuk memenuhi janji untuk memberi royalti 20% kepada negeri pengeluar petroleum di negara ini.

MASIH BELUM SEDAR DIRI KENE KENCING.. HIK766

Anonymous said...

lagi teruk kena kencing... janji dicapati lagi.. u turn selagi mampu..

Anonymous said...

Petronas telah berulang kali menyatakan dengan mengemukakan laporan Untung-Laba daripada operasi syarikat itu, bahawa keuntungan daripada operasi minyak hanya 15%, daripada 15% itu dibahagi tiga, 1/3 bagi negeri pengeluar minyak, 1/3 untuk Persekutuan dan 1/3 lagi untuk syarikat sebagai modal pusingan.

Petronas berulang kali menyatakan, jika kadar bayaran lebih besar daripada itu, maka syarikat terpaksa berhenti beroperasi di wilayah yang dimaksudkan.

Kini, Petronas membenarkan Sarawak dan Sabah menubuhkan syarikat minyaknya sendiri, jika mahu mendapatkan pendapatan lebih daripada industri minyak dan gas.

Menerusi penubuhan syarikat sendiri, maka Sabah dan Sarawak boleh mendapat keuntukan lebih daripada 20%, kerana Joint Venture antara syarikat besar, biasanya bernisbah 70:30; syarikat asing mendapat 70% bahagian bersama keuntungan, manakala Syarikat Sabah dan Sarawak mendapat 30%. Setakat ini, belum dikenalpasti daripada 30% itu berapa nilai sebenar yang akan diperolehi. Namun bagi Sabah, bayaran royalti daripada Petronas pada tahun 2017 berjumlah RM1.2bilion, manakala tahun 2018 dianggarkan RM1.3bilion.

Anonymous said...

Pengumuman 20 peratus royalti minyak oleh Dr Mahathir amat mengelirukan: Lina

Utusan Borneo (Sarawak)21 Jul 2018+7

KUCHING: Pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung 20 peratus royalti minyak bagi negeri-negeri pengeluar sumber asli itu amat mengelirukan.

Presiden Parti Reformasi Negeri Sarawak (STAR) Lina Soo berkata, pengumuman itu jelas melibatkan Sarawak, namun mempersoalkan sama ada ia sekadar helah untuk mengalihkan perhatian terhadap isu pemilikan sumber minyak dan gas asli itu oleh Sarawak.

Presiden Parti Reformasi Negeri Sarawak (STAR) Lina Soo berkata, pengumuman itu jelas melibatkan Sarawak, namun mempersoalkan sama ada ia sekadar helah untuk mengalihkan perhatian terhadap isu pemilikan sumber minyak dan gas asli itu oleh Sarawak.

“Menerusi kefahaman saya daripada amalan ini, pengiraan royalti minyak adalah berdasarkan kepada peratus pengeluaran kasar dan ia bebas daripada segala kos.

“Di dalam amalan ini, kadar royalti cenderung untuk berubah di antara 12.5 peratus dan 25 peratus bergantung kepada kemahiran rundingan pemilik,” katanya dalam kenyataan akhbar, semalam.

Bagaimanapun, Lina terkejut apabila Perdana Menteri telah menawarkan 20 peratus daripada keuntungan, justeru turut melibatkan faktor kos pengeluaran, perbelanjaan operasi dan cukai.

Bagaimanapun, Lina terkejut apabila Perdana Menteri telah menawarkan 20 peratus daripada keuntungan, justeru turut melibatkan faktor kos pengeluaran, perbelanjaan operasi dan cukai.

“Adakah Perdana Menteri telah beralih dari misi senenar untuk menunaikan janji yang dibuat pada pilihan raya lepas atau menafikan pengundi Sarawak dengan menukar pengiraan asas pengeluaran kasar kepada keuntungan?

“Adakah kerajaan PH ( Pakatan Harapan) cuba mengelak daripada membayar kepada Sarawak dengan menggunakan perakaunan kreatif? Adakah ini helah?” ujar beliau.

Sehubungan itu, Lina menggesa kerajaan Sarawak mempercepatkan isu pemilikan minyak dan gas asli yang terdapat di darat dan perairan Sarawak menerusi proses perlembagaan di Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Penggubal undang-undang yang telah dipilih sekiranya gagal berbuat demikian maka mereka gagal dalam menjalankan tugas untuk berjuang dan melindungi sumber, hak dan kedaulatan Sarawak,” tegasnya.

Anonymous said...

Kene Kencing lagi...............

Bom atom said...

TUN nk KENCINGkan abg JO..TUN ingt abg JO xtau hal % ni..

Kalu LGE bole lee nk KENCING..

kihkihkihkih

Anonymous said...

mana dtg duit nak bayar projek 30 billion kat langkawi tu....
menara atuk madey lagi..
terowong ajaib penang....
daging waghyu jangan dilupa....
ni semua perlu duit ..duit..duit

Anonymous said...

KUALA LUMPUR – Mulai 1 September ini, semua pengguna kad kredit dan caj kad akan dikenakan semula cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus.

Perkara itu dijelaskan dalam Soalan Lazim (Cukai Perkhidmatan) melalui laman sesawang Kastam.

Soalan itu bertanyakan sama ada pengguna dikenakan bayaran sebanyak RM25 pada 1 September ini ke atas kad kredit atau caj kad.

Menurut kastam, tempoh efektif kad sedia ada tidak akan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak RM25 sehingga pembaharuan kad dibuat pada tahunan akan datang.

Semasa pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), pemegang kad kredit perlu membayar enam peratus ke atas yuran tahunan kad, tetapi cukai perkhidmatan RM50 akan digugurkan.

Pada tahun 2010, pengguna kad kredit dan caj kad dikenakan cukai perkhidmatan RM50 terhadap pemegang kad utama dan RM25 bagi setiap kad tambahan

Anonymous said...

Berita Terkini: Menteri Bungalow Murahan cakap ekonomi negara akan turun ke tahap 5% atau lagi rendah, lebih rendah daripada anjuran 5.8% sebelum PRU

Ialah apasal tak rendah, menteri-menteri semuanya mangkuk merata-rata.

Sekarang kita ada:
Atok,
Makcik Kipas,
Menteri tukang masak
Menteri Kasut Itam
Menteri Tuntul Tol
Menteri 1 Trillion
Menteri RTM world cup
Menteri 6% lebih tinggi daripada 10%
Menteri Batal Projek Semua
Menteri Main Hantam Kos HSR
Menteri Hantu Parlimen
Menteri Wahgyu sekilo 280 aje
Menteri 70% barangan turun harga
Menteri Budak Kutip Sampah
Menteri LRT3 16 billion lebih murah daripada 9 billion
Menteri Gua Bukan Cina
Menteri Konsert Kepala Radio
Menteri Manifesto Bukan Janji
Dan macam-macam lagi.................

Anonymous said...

Berdosa kpd 32 juta rakyat. Tentu banyak sekali dosa2 nya itu. Sempatkah bertobat? Usia dah di hujung malam..

Anonymous said...

Rakyat Sabah, Sarawak and Terengganu ..plus Kelantan patut hentikan penjajahan KL/Pj ini... sbb dah terlampau banyak pehak kl/pj langgar Kedaulatan Negeri2 yg telah bersetuju membentuk Persekutuan Tanah Melayu & Kemudiannya Persekutuan Malaysia.

Malaysia pada hakikatnya tidak mempunyai seinci pun tanah sendiri, lebih baik negeri Pasir Sebutir yg sekurang2nya ada tertubuh diatas sebiji pasir.
Malaysia ditubuhkan atas sekeping kertas diatas Tanahair Negeri2 yg ingin saling bantumembantu kerana satu Suku2 Bangsa dan berUgama yg sama, dengan Asas asal bukan diantara Negeri2 menginjak negeri yg lain, jauh sekali dari di injak oleh entiti yg langsung tidak bernegeri.

Tujuan asal persetujuan melaksanakan 'undang2 negeri tidak boleh bercanggah dgn undang2 persekutuan kecuali dlm beberapa hal tertentu yg disebut berasingan' cumalah supaya mewujudkan penyeragaman undang2 antara Negeri2 yg mana menunjukkan memang setiap Negeri telahpun mempunyai undang2 mereka sendiri sebelum terbentuknya Persekutuan Malaysia, aka Nation States of Malaysia.
Ringkasnya segala tanah, perairan, ruang udara adalah milik Negeri2, bukan milik Malaysia, macam Soviet Union yg besar dulu yg hakikatnya tidak terdiri diatas sebiji pasir pun, ranap union kerajaan soviet maka terselahlah pemilik sebenar 'union' tu dgn kumpulan negeri2 yg membentuk union tersebut dikenali mengikut nama negeri masing2 sebagai Negara.

PS. Hakikatnya 'Malaysia' adalah terlalu kecil utk dibandingkan dgn Soviet Union ataupun United Europe,
Perbandingan ini cuma sekadar untuk memudahkan kefahaman sahaja.

Anonymous said...

LIDAH TAK BERTULANG.
LIDAH BERCABANG.
LEMBUT GIGI DARI LIDAH.
LIDAH BUAYA.

MANIFESTO BUKAN BIBLE.

Anonymous said...

ph ni menipu kiri kanan dpn belakang

Reforbasi Madeymugabe said...

Ted babi hilang datang rosjkk, hilang rosjkk datang mat gunong, hilang mat gunong datang puaka rimba.... Tapi semua tu macai taik tomato yang sama iaitu matjerin juga....

Kah kah kah kah kah... Jenis SYAITAN berubah wajah dan nama....

Anonymous said...

Anjing dgn bayang2.Rasakan kencing atok gostan.Kencingan atok selepas mkn jering dan petai.Berkali-kali dikencingnya
masih belom sedor.

Reforbasi Madeymugabe said...

Tak apa... Royalti kencing dapat kurang, balak dihutan masih banyak untuk ditebang... Cukurrrrrrr. Kirim salam sama zahida rafik yaaa.....

Muahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Belakang mahadeywa keling siapa yang ada?? Jangan diam-diam....

Kah kah kah kah kah

Reforbasi Madeymugabe said...

Jangan keliru-keliru... Makan je dedak tomato tu sampai termuntah.... Agak dahaga, hirup air kencing mahadeywa kan ada....

Wakakakakakakakakakaka

Reforbasi Madeymugabe said...

MUNGKIN tak tau..

-Tokong gone end

Reforbasi Madeymugabe said...

Apa maksudnya ni...??? Satu lagi kencingan KERAjaan...?? SST kurangkan harga ATAU kurangkan belanja..???

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Haram jadahnya mahataik nie. Kad kredit aku fee kena waive... so gst pun takde sbb fee takde. Now kena bayar free free lah bagi kerajadian nie. Kalau ada 3 kad kredit dah kena 150 nie! Matilah. Ntah ntah cukai tv pun dia nak adakan balik? Ingat tak cukai lesen tv dulu? Yang buat kita bayar longkang air pun madey jugak... semua gak bagi kroni dia. semua kena kencing

Anonymous said...

Mcm pelik je statement kerajaan sedia tanggung dosa.... dosa kena tanggung ole individu bkn kerajaan

Anonymous said...

Oil royalty dan revenue adalah dua bende berbeza, kita ada ramai pakar2 spt Petroleum Economist yg dapat menerangkan dengan terperinci perkara ini berdasarkan terma2 yang digunapakai oleh Petronas dalam kontek PSC di Malaysia. Setiap zarah molikul gas, condensate dan minyak akan dikira berdasarkan formula tersebut. Kalau tidak faham akan mudahlah atok kutty menipu rakyat sekalian... Eloklah bende2 ini diterangkan terutama kepada MP2 Pas kerana Kelantan mempunyai simpanan/reserves gas dan condensate yg sangat besar. Berdasarkan kedudukan geography lapangan gas tersebut terletak berhampiran dengan kedudukan negeri Kelantan dan Pataani.

Anonymous said...

P embelit Handalan

Anonymous said...

kalau dh tak percaya kpd dosa pahala mcm ni lah orgnya. kena pulas telinga baru tau..rakyat akn bangkit PRU 15!!

mohd azman mansor said...

Malaysia Baru ......dgn definasi baru......ha...ha...ha

Anonymous said...

Bijan lak nak gadai terus telaga minyak Terengganu. Nasib baik Raja dan MB Mat Said bijak.

Anonymous said...

KM Sarawak ingat bila keluar dari BN boleh la kawtim dgn PH dapatlah 20% dr keluaran kasar
last last cuma dapat 20% dari untung bersih
nampak macam tiada bezakan...? hahahaha silap besor la....
ibarat tuaian padi dapat 100 tan..owner dapat 10 tan..owner proses.. jual sendiri...untung tak? daripada diberi 20% untung ..setelah ditolak kos operasi..proses..jual pada petron
hebat tak atuk ...hidup hidup kena kelepet

Anonymous said...

lawak lawak....πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Reforbasi Madeymugabe said...

Gadai kat kepala jubor matjerin.. ye tak..??

Keh keh keh keh keh

Anonymous said...

Hahahaha... nm sebenar mat gunong hancing kot..

Anonymous said...

Masih lum mengugat kerajaan PH layi... kojo kuek layi... kalau kek sungai kandis BN bungkus bermakno umno akan bungkus selamo lamonyo...

Anonymous said...

3:38 tu golongan
Tomato uneducated kpop black kasut

Salah satu ciri utama tomato kpop suka dikencing berjemaah.

Anonymous said...

30 bil tu tabungan dari kecil.
Menara m - tabung harapan kot
Terowong ajaib - tabung harapan 2
Daging wagyu - katerer bagi cam rasuah.

Bebudak tomato kpop boleh la kena kencing..

Dalam hutang 1 trillion boleh pulak buat menara m.

Lawak tomato

Anonymous said...

Jangan diam-diam

Jangan-jangan daim

Anonymous said...

6:48 tu la.
Camne kerajaan nak minta ampunkan dosa?
Nak mainkan ugama pulak.

Tak takut alam barzakh ke?

Mat Gunong said...

Anon 1800. Macamana rakyat nak bangkit kalau calon sg kandis pun pilih orang macam Lokman Noor Adam. Kalau dapat kan bantuan Bomoh Dua Baldi pun , belum tentu menang beb!. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mat Gunong said...

Kalau si Lokman Noor Adam minta bantuan CIA. Mungkin ada harapan menang. Macam ex Boss dia gak. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

...ni aku tumpang tambah..
Patani sesungguhnya adalah negeri melayu yg terjajah oleh siam angkara british,
Rakyat pribumi disana masih berjuang utk kemerdekaan, ...
Dan madet telah secara khianat berpakat dgn kafir siam merompak hasilbumi Patani,
Mmg celaka sisetantua tu..

Sebelum tu mana ada siam brani gangu walaupun siam miskin yg hasilnya cuma buat barangan cetak rompak, dan jual yg dicelah kangkang aje..

Itu hakikat.

Anonymous said...

LGE cakap macam la GST tu dikutip masuk poket Najib. Kutipan cukai macam tu dikembalikan untuk rakyat. Mungkin yang miskin kena GST juga tapi lepas tu dipulangkan semula..lebih banyak daripada yang dikutip. NET effectnya yang miskin tu TAK KENA cukai sebenarnya..

Geng uneducated mana boleh hadam hal macam ni. Banyak sangat telan kencing agaknya.

Anonymous said...

puak walaun umno ngok boleh buek apo.. buek penglingkup negaro boleh lah...

KAH KAH KAH

RAKYAT BANGGANG UMNO SONANG

ROSMAH MANSOR JKKK

Anonymous said...

Sultan Perak...Raja Nazrin..kau aper hal? Kau sebenarnya tak layak jadi Raja Negeri Perak.

Jangan nak berlagak Bodoh Sombong.. melayu lupus konon.

Berani turunlah takhta..kau tak layak jadi Sultan

Anonymous said...

Ya Allah, Yang Maha Besar lagi Maha Mengetahui. Kami berdoa semoga semua Menteri Malaysia yang beragama Islam termasuk Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Ketua-Ketua Jabatan Kerajaan termasuk SPRM, PDRM dan lain-lain yang beragama Islam, berilah petunjuk kepada mereka supaya melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan jujur dan ikhlas kerana memperjuangkan serta memartabatkan agama Islam.

Sekiranya mereka masih ingkar dan masih lagi menindas serta menganiyai rakyat Malaysia, berilah azab kepada mereka ini. Kami sebagai rakyat Malaysia juga mengharamkan walau sesen pun duit cukai kami yang digunakan untuk membayar gaji-gaji mereka-mereka ini, sekiranya mereka semua ini bersubahat atau dengan sengaja menindas rakyat Malaysia dengan segala fitnah dan cerita yang tidak benar.

Kepada SPRM dan PDRM serta mana-mana jabatan penguatkuasaan, jalan tugas dengan amanah dan Kerana Allah, sekiranya anda semua bersubahat untuk memfitnah dan menuduh sesiapa berdasarkan kepada arahan manusia, semoga Allah berikan balasan azab yang setimpal dengan perbuatan kamu semua.

Ya Allah, makbulkanlah doa kami. Amin Ya Rabbal Allamin. Sesungguhnya kepada Mu lah kami berserah dan bertawakal....amin

Anonymous said...

knp ramai sgt kata kjaan baru ni kuat kencing.. mmg kuat kencing ke?

Anonymous said...

sanggup tanggung dosa = sanggup menipu janji untung

Anonymous said...

Dan pulau pinang serta prai adalah hak kedah.

Anonymous said...

Pee Emm ni asyik nak kona baring je. Last2, untungkan kroni sendiri. Hmm.. rakyat yg unedecated akan terus dikelentong sampai tinggal seluar dalam. Padam muka wahai pecacai, hari2 lencun kena kenching.

BAGAI πŸ΅πŸ™ŠπŸ™‰πŸ™ˆ MENDAPAT 🌹🌻🌷🌼

Anonymous said...

Menteri perihatin golongan LaGaBonTot )LGBT ! der...Menteri nak larang pekerja restoran pekerja asing. Tim Menteri PLB na "ROGOL" Miss MARA. Menteri Ekonomi yg dakwa Malaysian Economy in a mess. Menteri perumahan nak ganti "rumah2 macam sarang burung" kpd rumah flat "mewah". Menteri bawak "saka yg bertapa digua" ke Parlimen...ka kah koh koh

Anonymous said...

Menteri perihatin golongan LaGaBonTot )LGBT ! der...Menteri nak larang pekerja restoran pekerja asing. Tim Menteri PLB na "ROGOL" Miss MARA. Menteri Ekonomi yg dakwa Malaysian Economy in a mess. Menteri perumahan nak ganti "rumah2 macam sarang burung" kpd rumah flat "mewah". Menteri bawak "saka yg bertapa digua" ke Parlimen...ka kah koh koh

Anonymous said...

Itu namanya budaya/polisi boleh hantam dari depan dab belakabg. Bayak sedap ma....

Anonymous said...

Itu namanya budaya/polisi boleh hantam dari depan dab belakabg. Bayak sedap ma....

Anonymous said...

Sial sial, makan taik lah PH dan orang pangkah PH. Taik DAP taik Babi. Padan muka. Ini bukan tomato dah jadi taik. PH dah jadi parti taik semasa.

Anonymous said...

BOLEH SEMBANG YO LAH.... WALAUN UMNO NGOK AKAN PUPUS BUEK SELAMO LAMONYA

KAH KAH KAH

RAKYAT BANGGANG UMNO SONANG

ROSMAH MANSOR JKKK

Anonymous said...

Gila talak pd kak mah ko πŸ’–πŸ˜

Anonymous said...

Jgn fitnah banyak yo... Kono nanti pado keluarga ekau tgk kot ekau pggl darling ekau datin rosmah hehe.. Kesian...

Anonymous said...

Kau rakyat yg bangang ke sampai pakai namo datin rosmah.. Gila talak haha.. Kesian..

Anonymous said...

Kalo yakin umno akan pupus selama lamanye buat ape anak babi macam kau ni meracau kat sini..? Kehkehkeh... Sudah Goyang ka.. ?

Unknown said...

Sekadar bertanya kerajaan tu sapa yer
Tak paham😰

Anonymous said...

Sekarang ni walaun umno ngok bertambah parah... kek tv dah tak ado cerito parti walaun... surat khabar pun dah kurang cerito walaun .. cumo utusan layi ado kisah walaun... ado pengarang cam admin yang nak pertahan parti pelingkup negaro... biaso lah hati dah bonak... nak buek apo


KAH KAH KAH

RAKYAT BANGGANG UMNO SONANG

ROSMAH MANSOR JKKK

Anonymous said...

Jing ni ckp dgn siapa? Dengan lge babi kah?

Reforbasi Mahadeywa said...

SATU LAGI KENCINGAN FUCKATAN HIPOKRIT BERJAYA DIHASILKAN HARI INI......

MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA



ALOR SETAR 22 Julai - Pelaksanaan gaji minimum berjumlah RM1,500 seperti dijanjikan Pakatan Harapan (PH) dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu bukanlah untuk dilaksanakan dalam tempoh terdekat atau 100 hari sebaliknya dijangka akan dicapai dalam masa lima tahun pentadbiran kerajaan baharu ini.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, perkara itu perlu diperjelaskan dengan semakan berhubung perkara itu sememangnya dilakukan Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) sekurang-kurangnya sekali setiap dua tahun.


"Buat masa sekarang memang ada kajian dilakukan MPGN dan perkara itu akan dikemukakan ke Kabinet untuk diputuskan.


"Komitmen kerajaan ke arah itu memang ada namun perlu difahami, bukan dalam tempoh 100 hari dan bukan juga pada penghujung tahun ini yang perlu ditetapkan gaji minimum RM1,500 itu," katanya.

Anonymous said...

Calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis, Datuk Noor Lokman Adam menyelar barisan kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan (PH)sebagai barisan kepimpinan yang tidak mempunyai kredibiliti dan masih lagi berfikiran sebagai pembangkang.

Ini memandangkan, menteri-menteri dalam kepimpinan kerajaan hari ini masih lagi mengutip data dan fakta daripada ‘longkang’ sepertimana yang amalan mereka ketika menjadi pembangkang sebelum ini.

“Sepatutnya bila sudah jadi kerajaan, apabila mereka ingin membuat kenyataan, menteri-menteri mesti memastikan fakta yang mereka dapat itu adalah daripada sumber-sumber yang betul. Mesti bercakap dengan fakta dan tidak boleh membuat kenyataan yang sewenang-wenangnya.

“Sebagai contoh, Menteri Pertanian, Salahuddin Ayub yang mengatakan melalui satu tinjauan beliau, setelah dua minggu GST disifarkan, beliau melihat bahawa harga sayur dan daging turun sebanyak 30 hingga 50 peratus.

“Sebenarnya harga barangan ini, setiap bulan akan dikeluarkan oleh Department Of Statistic (DOSM). Dan harga barangan ini akan dikeluarkan DOSM hanya pada 18 Jun manakala beliau membuat kenyataan harga sayur dan daging turun sebanyak 30 peratus itu pada 15 Jun.

“Jadi persoalannya, daripada mana beliau dapat angka tersebut untuk membuat perbandingan sedangkan DOSM belum lagi mengeluarkan harga purata untuk barangan-barangan pada bulan Jun?.

“Sebab itu kita cabar beliau untuk mendedahkan sayur apa, daging apa dan di kedai mana yang beliau dakwa turun sebanyak 30 hingga 50 peratus itu?,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi tetamu di dalam ruangan Diskusi N49 yang disiarkan melalui fecebook Media UMNO Malaysia secara langsung di sini, Sabtu malam.

Tambah Lokman lagi, apabila didesak oleh beberapa NGO termasuk NGO Pemantau Malaysia Baru yang dipengerusikan oleh beliau, akhirnya barulah Salahuddin menarik balik kenyataan beliau itu.

“Dari situ kita dapat menunjukkan kepada rakyat dan meningkatkan kesedaran mereka bahawa, hari ini pembangkang, yang sudah bertukar menjadi kerajaan, adalah satu barisan kepimpinan pembangkang yang tidak kredibel sama sekali.

“Sebab itu, kita perlu menjadi satu kumpulan pembangkang yang kuat, yang ada pengetahuan dan tahu apa metadologi bagaimana untuk mendapatkan data-data daripada sumber yang tepat, supaya kita ada satu pasukan yang boleh memastikan adanya ‘check and balance’ yang kuat untuk kerajaan negeri Selangor dan juga kerajaan pusat,” jelasnya.

Mat Gunong said...

Nak hambik, taknak blh berambos..Hehehekikikihahahakahkahkah

Mat Gunong said...

Contoh melayu species DINOSAUR. Badan Besar Otak Kecil. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Apa nama kerjaan PH bersetuju memberi 20% dari untung bersih kepada apa nama negeri pengeluar minyak, sehubungan itu kerjaan PH jugak akan menetapkan apa nama harga RON95 seringgit sekupang untuk setengah liter apa nama 9setengah dari 10 janji2 satos hari PH telah berjaya dilaksana sebelum waktunya lagi kita amat yakin apa nama rakyat yang 3suku boddow akan percaya dengan apa nama auta kerjaan.

Anonymous said...

aku tunggu gak bila negara nk lingkup..kata negara dh bankrap bagai. elok2 jer katerer sedekah daging wak u kat high table parlimen.

Anonymous said...

Sepatutnya negeri-negeri di ke pulauan Borneo ini mengikut langkah bijak yang dibuat oleh kerajaan Brunei yang merdeka bersendirian ..ini kerana semua wilayah kepulauan ini seperti kalimantan,sabah,sarawak dan brunei mempunyai emas hitam mereka sendiri..tetapi malangnya hasil dari perut bumi ini hanya dinikmati sedikit sahaja.Cuba bayangkan jika negeri-negeri
di kepulauan borneo ini bersendirian menjana hasil buminya sendiri sebagai sebuah negara merdeka..mungkin lebih baik dari apa yang ada sekarang..tetapi sabah dan sarawak tidak tamak dengan semua itu..walaupun sering ditipu dan dianaktirikan.

Anonymous said...

tak pernah lagi jumpa orang islam yg sanggup tanggung dosa waima sebesar zarah sekali pun...tapi atuk sanggup
itu pun statement ada konar sikit...pakatan harapan yg tanggung bukan individu
aruk bukan PH ke... Ph tu bukan atuk ke
statement terbaru atuk....ikuti ajaran AlQuran sebab ada hadis yg tak sesuai
.....seronok la puak syiah malaysia....

Anonymous said...

umno dah kalah bhai...tak usah la kait orang yg takdo kuaso laie..
tu yg tongah pogang kuaso..bilo laie nak tunai janji..minggu lopeh kato dah 2 janji manifesto dah tertunai...minggu ni bilo ado prk kandis jadi 8 pulak...
cubo ekau cerito apo yg 8 tu ???
den tunggu jugak ni minyak singgit limo posen...

Perrghhhhh HANCING3.........tepuk,tepuk said...

"ABAH" PH akn MLINGKUP d sg.kandis brsama dgn "babi" dapig..

Anonymous said...

Klau pencacai menyalak skrg ni bunyi mcm sedih je..klau masih ramai yg uneducated mmg lebih tak boleh menang..tapi klau ramai yg dah educated ... Pancacai agak2 la ye....

Tanah Melayu Kini said...

Highway pan borneo 2500 km free?
Mana cekau duit? Itu ler gst.. Bagi balik kat rakyat..
Lain la tUrn dgn otak nk meniaga je.. Semua kerajaan bina, rakyat kena byr klau nak guna..
Dah la bina highway dgn duit kita, pastu kita nk guna kena bayar plak? Adoi.. Itu tipu kita namanya.. Bina rumah kita, paatu kita bayar sewa? Adoi..

Tanah Melayu Kini said...

Najib siap bagi sabah buat kilang minyak sendiri, minyak urus sendiri. Tiada campur tangan kerajaan? Mana lebih baik?

Tanah Melayu Kini said...

Yang pastinya..
TURN BAGI DUIT KURANG DR YG JANJI MASA PRU DULU..
temberang je..?

Anonymous said...

kata negara nk lingkup dah bankrap, aku tenguk gang 2 PH elok2 jer.. mkn daging wak u lagi. nampak sgt ph gang belit kelentong kuat cirit!

Anonymous said...

macai pi makan tomato

Anonymous said...

engkau tu pelingkup bangsa... bagus sgtlah jadi barua cina kat negara sendiri

Anonymous said...

Saya nak menambah pendapat anon 9.42 pm. Betul sangat pendapat tuan. Sepatutnya Petronas jangan lagi bangunkan lapangan gas diperairan Kelantan dan Patanni. Tunggu sehingga Patanni merdeka baru bangunkan, boleh share keuntungan billions hasil gas dan condensate dengan negeri2 Islam. Ini Petronas tamak, kena tekanan dengan negara Thai, Petronas tiada semangat patriotik. Simpanan gas ni kalau dah trapped dia akan ada disitu beribu tahun lamanya. Disebabkan tamak haloba, kesian rakyat Patanni yang rata2 orang Islam yang hasil buminya yang bernilai billions dirompak? Mungkin Tan Sri Hassan boleh jawab?

Pali Affendi said...

Persoalannya tua laknat ni percaya ke dgn alam barzakh?

Anonymous said...

yg kaya gst besar sebab berbelanjanya besar, yg kurang kaya gst kecil. campur dua2 gst untuk kesejahteraan rakyat, pembangunan, kebajikan. Itulah maksud dipulangkan kepada rakyat untuk dinikmati bersama. SST tak cukai, maksudnya tak kutip apa2, apa yg nak dipulangkan kepada rakyat. Yg tak tercukai tu happylah sebab nilai tu masih dalam tangan mereka lebih2 lagi yg sepatutnya bayar cukai lebih besar,

Mat Gunong said...

Klon Mat gunong telah dikesan. Mat Gunong tidak bertanggung jawab atas segala kenyataan dari Klon Mat Gunong sekiranya kenyataan beliau berunsur Sex Ganas dan Kelucahan Melampau. Hehehekikikihahahakahkahkah

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates