June 25, 2018

34 Betulkah Ah Beng Guna Perlembagaan Negara Untuk Menjustifikasikan Pengunaan Bahasa Mandarin Dalam Urusan Rasmi?




Di dalam kenyataan di laman sosial Facebook semalam, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mempertahankan keputusannya mengeluarkan siaran media dalam tulisan Cina atas semangat Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan yang mana tiada seorang pun yang boleh melarang/menghalang penggunaan bahasa lain.

Walau bagai manapun, Ah Beng terlupa bahawa dalam Perlembagaan Persekutuan, Perkara 152(1)(a) kenyataan penuhnya adalah;
Tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain.
Maksud 'rasmi' ertinya apa-apa maksud dalam urusan Kerajaan, sama ada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri, dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam.

Untuk melihat isu Bahasa Melayu vs Bahasa Mandarin, perlu rujuk keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Merdeka University v Government [1982] 2 MLJ 243. Itu adalah panduan yang jelas. Diterangkan dan diulas dengan panjang lebar oleh Hakim-Hakim pada masa itu.

Laporan Reid adalah antara perkara yang dirujuk oleh Mahkamah di dalam membuat keputusan. Bahkan Hakim Seah J, yang tidak bersetuju dengan pandangan Hakim Sufian LP juga menyatakan seperti berikut:
"... In short, Bahasa Malaysia must only be used for official purposes. There is nothing in Article 152(1)(a) to prohibit or prevent the using of the Chinese language for non-official purposes, and it is within the legitimate right of a businessman to put up his business signboard in the Chinese language as well as in the national language... "
Wujud kelonggaran penggunaan bahasa lain selain Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di Malaysia namun bagi tujuan rasmi, Mahkamah bersepakat hanya Bahasa Melayu boleh digunakan.

Teringat kata-kata LGE sewaktu diumumkan menjawat jawatan Menteri Kewangan, 
Saya minta maaf, saya tidak anggap diri saya sebagai seorang Cina. Saya orang Malaysia.
Maka bersorak dan bertepuk tanganlah semua Melayu-Melayu macai Tomato tertipu dengan penuh rasa bangga.

Kesimpulannya, tidak mengapa, asalkan beliau berhenti bercakap bila azan, kata Macai Tomato lagi.

Nota Kaki - Rindu komen-komen dari pencinta Bahasa seperti Datuk A Samad Said dan Tan Sri Dr Rais Yatim. Harap mereka masih hidup.

34 comments:

Anonymous said...

Dua dua tu belum mati lagi cts...cuma mati akal...tak caya tanya anak yatim....

Anonymous said...

bila sampah diangkat jadi menteri ..ini lah jadinya
Excel kantoi...BM kantoi
apa la kelebihan Guano Eng ni yg atuk madey nampak smpai boleh jadi menteri....

Anonymous said...

persialannya sekarang mana peegi pejuang bahasa dan alim ulamak kerajaan pH bila bahasa dan agama islam dilekehkan..

nak harap tua bangka yg dulu kata malaysia is fundmentalis islamic state dan Islam Madani jangan harap la lagi telo dah masuk lam perut.

mungkin ini tali barut zionis pluralis yg menghancurkan bahasa dan agama nya sendiri.

#bangkittuntuthak

PHOENIX BANGKIT said...

Cadangan Phoenix - Kembalikan istilah Bahasa Melayu sebagai Bahasa kebangsaan... penggunaan istilah Bahasa Malaysia tidak membawa kemegahan dan gagal membudayakan bahasa kebangsaan. Tidak seperti rakyat imdonesia yang mengakui di hati dan mulut sebagai rakyat Indonesia.... di Malaysia mereka ini hanya mengaku Bangsa Malaysia dimulut tapi tebal kecinaan di hati.... kesombongan yang tidak pernah mahu hilang..... BAHASA KEBANGSAAN MALAYSIA - BAHASA MELAYU

Anonymous said...

Bukan nak rasis
Diaorg guna perlembagaan untuk yg menguntungkan diorg jer mcm sjk.
Tang bahasa melayu dan keristemawaan melayu. Diorg cempak dlm longkang jer.
Owh yea, mana dia pakar perlembagaan dan pejuang bahasa melayu ph. Dah kenyang dapat dedak ker?

Anonymous said...

peludah bahasa budak si samat sait dah kena ludah balik oleh tokong.

kah kah kah kah... samattt ooo samat mane ko pergi wahai si samatt..

Anonymous said...


Keluar tajuk sikit


Bapa Altantunya meminta bantuan menyelesaikan kes kematian anaknya daripada orang yang mempunyai skandal berkaitan dengan beberapa pembunuhan sebelumnya

1. Pembunuhan 18 orang yang tak berdosa di Mamali
2. Pembunuhan 2 orang ATM dari Malaysia Timur yang di tuduh menganggotai pertubuhan Al Maunah di Sauk, Lenggong Perak
3. Pembunuhann misteri penyiasat dalaman Bank Bumiputra di Hongkong atas kehilangan RM 2 billion.

Saya sarankan Mahathir segera melaksana siasatan ini jika ikhlas hendak membantu menyelesaikan kes ini. Jika tidak dunia akan melihat Kerajaan PH adalah kerajaan haprak sebenarnya.

Anonymous said...

Betul la kata tun m, rakyat malaysia ni ramai yg uneducated. Lebih2 cina yg kuat sokong ph. Bodoh nk paham english dan BM

Anonymous said...

Minta lepas ni disertakan bahasa nepal, bangla, iban seta kadazan. Mereka pun x paham bahasa inggeris, melayu dan cina tokong

Anonymous said...

Aku selaku warga Bangsa Negara Bahagian Negeri Melayu Tidak Bersekutu dah lama mempunyai tekad mempunyai kad pengenalan Negara Bahagian aku sendiri.

Anonymous said...

Buat la apa yg korang hebak buat. Kerajaan dah dipilih. Tapi sebagai ingatan, tak selamanya kerajaan ini akan kekal dan majority penduduk adalah melayu. Akan tiba masanya kerajaan memerintah akan terdiri dari melayu islam.

Anonymous said...

Tk lama dah..tunggu pemilihan umno selesai..itu langkah peetama yg di nanti2 kan pengidam jawatam PM.
Kita tngok..popksi siapa yg menang..proksi najib...peoksi madey..proksi nuar...masing2 menunggu langkah swterusnya..
Klu tak..ngapa ada perjumpaan madey..dgn hadi...ki li..zahid..
Dan jngan di lupa broker2 anuar..yg semua terlepas pandang..
Pada hemat sy..tk mustahil di m'sia akan jadi 2 parti saja..pakatan harapan(PH) dan pakatan Baharu(PB)
Masing2 pasang strategi..strategi siapa yg mengena..najib juga gi bercuti n main golf..ki ki ki...

Anonymous said...

all "malaysians" are equal
but some "malaysians" are
more equal than others.
- malaysian farm

Anonymous said...

pembunuh jalil ibrahim dlm kes BMf sampai skg tidak dijumpai dan dihukum siapa membunuh dan pemberi arahan membunuh smpi skg tidak diketahui..

alfatihah untuk syuhada Jalil Ibrahim

Anonymous said...

dah terlambat....
kita org melayu yang melacurkan kuasa yg di miliki dlm PRU14 lepas demi sesuap nasi...demi dendam kesumat yg tak tahu hujung pangkal dan punca...
mereka bijak menggunakan dan memanipulasi org melayu...
hanya dengan bersongkok...makan dgn tangan sambil bersila....berbaju kurung...maruaah yg ada kita jual....
selepas kuasa mereka miliki....segala yg berkaitan melayu dan islam akan di campak kelongkang....kita merempat dan bangsat di bumi sendiri..
kini apa yg kita ada....???
puak minoriti mengawal majoriti...
cilaka la semua melayu yg melacurkan bangsa dan agama dlm PRU lepas selepas ini...

Anonymous said...

Apa ni bro? Kalau macam ni, perlembagaan malaysia pun nanti dorang translate ke mandarin, bro. Tomato betul la...

Anonymous said...

Rakyat menunggu komen PAS dlm isu ini?

Anonymous said...

lesen judi bola akan diluluskan untuk kroni Berjaya Group .
ECRL dibolot abis oleh kroni tokong dan tun
Kroni DSAI telan air lior walau dapat kerusi terbanyak

Bahana karma persepsi fitnah jadi kerajaan telan air lior la jawabnya

kikikikiiki..

Anonymous said...

Siaran media kpd umum tetap dlm bahasa melayu...cuma dlm facebooknye sahaja dlm bahasa cina...ape yg tak kenanye..

Anonymous said...

Kalau zaman BN UMNO Najib perintah dulu..
pantang ada sikit silap besar kuman..

melompat macam berok pejuang bahasa penuang Isle. kepala bapak Ostad Munapik PAS.. mana kamu semua? hina Islam hina Bahasa hina Perlembagaan.. dulu bukan main selak kitab itu ini..sekarang ph punya serban jubah dan kitab2 kamu semua mana wahao BAHLOL PAS-BABI!

PAS punya BABI jadi berani. PAS yang ajar Teresa Cock hina Masjid.. masuk hina mihrab ibab dengan pakai seksi.. datang haid ke ape semua PAS yang halalkan dulu.. PAS ebnci pada uMNO sehingga mereka telah buka pintu kesucian Islam dan Melayu kepada kafir Laknatullah

sekarang TUAI lah hasilnya..kena pulak si mamak haramjadah tu bapak perompak sekular sama naik..

apa nak jadi malaysia.. semua pakat diam atau tunggu Tuhan hancurkan Malaysia lumat2? Nauzubillah dr terkena kita yang mengundi UMNO BN.

Celakalah kamu semua pencacai pengundi pakatan haprak!

Anonymous said...


bro..anggap PAS dah MAMPOS.. atau syaitan bisu dah dikambus..tanpa nesan.

PASngok sibuk pasal bikini hotel di Ganu.. nak tunjuk mesra-babi, boleh berbikini sampai atas hotel..wow ostad brahim tuan mankok baca kitab mana dpt patwa baru??

Anonymous said...

babi dah naik tocang.
bleog munapik pro madey kuttytaik pura2 main sentimen..
so jgn termakan perangkap.. mereka ada agenda jahat..
nak alih isu sebenar kegagalan eknomi akibt madey rosakkan.. duit negara terus hancor. sebba itu ecrl nak disambung semula.. madey kecut telor china nak teruskan projek Segenting-Kra Canal.

mampos sgpork mampos port2 Malaysia.

kah..kah..kah..aku tak undi puak setan munapik mamak kerala ni naik jd pm..

so not my waste.. #madeynotmypm

Anonymous said...

Sayang pas dh membisu..masing2 ada kepentingan..mcm sy cakap..masing2 tunggu pemilihan umno..proksi siapa yg menang..baru kita nampak taring..kan ada 3 org bertanding..korang agal agak2 la.sipulan2 proksi siapa..baru langkah seterus nya akan mereka2 ni ambil..klu sekarang buka mulut..tersilap sokong..hancuss..tungguuu frama terbaru m'sia..

Anonymous said...

Buat penat jer kita tegur. dia dah jadi menteri dan kerajaan. apa boleh kita buat???kita tegur dan dia akan guna berbagai alasan...menyesal tak berguna...itula nak tukar sangat....

Anonymous said...

apek ni kalau selalu kena hentam tentu nangis mintak atok pujuk. lepas ni akan ada uturn lagi kot?

Anonymous said...

Bangang punya Ah Beng. Simple punya ayat pun tak boleh nak faham ke? Owhh... Ah Beng mana faham bahasa Melayu. Dia faham Mandarin dan bahasa Tongsan je.

Anonymous said...



Guan ENG berhak guna bahasa Mandarin sebab dia bakal jadi PM Malaysia .

.

Anonymous said...

Bantak sangat public stunt. Sedang rakyat sibuk dgn stunt stunt bodo ni. Crony selamber jer mark up price utk project... sambil faraidkan harta proheck gomen

Anonymous said...

Guang eng bersenggerama dgn Betty saja tau cakap sedap..lain semua omputeh..!!!

Anonymous said...



Ki Li dikatakan proksi madey untuk kembali dalam Umno?

Sebab itu Madey lancarkan serangan siber jatuhkan nama DS Zahid!

KJ pro Anwar?

Madey sgt berdendam siapa yg pro Najib.

Tapi sayap pemuda yang menang ialah mereka yang didik dan mentaati kepimpinan DS Najib.

Jangan benarkan proksi jahat menguasai UMNO.

Juga agak hairan kenapa Ku Li buat come back semata2 untuk jawatan presiden?

Mana dia semasa UMNO diuji berat. Dia tak muncul pun bantu parti atau menegur kepimpinan. Sekarang dia nak tunjuk apa?

Umur dah tua. Mana mampu lagi nak menghadapi cabaran zaman..

Anonymous said...

.

Mungkinkah Ku Li digunakan oleh Mahadey untuk musnahkan UMNO . Dengan cara itu bekas ahli UMNO tidak ada pilihan lain selain dari jadi ahli PPBM . Apabila UMNO musnah , Anwar juga tidak berpeluang untuk kembali kepada UMNO .

Kejora Bapuk Bodo said...

Kenapa najib tak siasat masa ada kuasa?...

Anonymous said...

Kenape ko tak tanding presiden umno?..

Anonymous said...

Ah Beng bagi alasan guna bahasa Mandarin sebab taknak Surat Khabar Cina silap fakta untuk dilaporkan. Kalau macam tu, kenapa taknak translate Bahasa Tamil atau Bahasa English sekali. Sebab nanti Negara India dan Media Antarabangsa pun silap fakta gak. Kalau dah buat silap tu, ngaku je la. Kerja Ah Beng n kpi ah Beng ni simple je sebagai Menteri Kewangan, PC kena buat at least seminggu 2 kali. So, tercapai lah KPI yg ditetapkan oleh Atuk.....Baru tau Menteri kena selalu buat PC di zaman Atuk

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates