May 13, 2018

91 Sudah Selamatkah Malaysia?


Lima hari sudah berlalu. Dakwat di jari telunjuk masih melekat. Kerajaan baru di Putrajaya sudah dibentuk. Esok ramai penjawat awam akan mendapat tuan baru. Ada yang gelisah nasib masing-masing. Ada yang sudah melompat. Ada yang terfikir akan kena buang kerja. Ada yang risau bagaimana mahu menyambut bulan puasa dan Hari Raya tahun ini? 

Mungkin kena jual nasi lemak dan jadi pemandu Grab untuk tampung keperluan keluarga. Itupun sekiranya Grab masih tidak diharamkan. Anak-anak yang tidak mengerti hal politik merenung sahaja muka ayah dan ibu yang bakal dibuang dan hilang pekerjaan.

Anak-anak tidak faham apa-apa. Anak-anak ini mengesat air mata ayah mereka. Namun mereka bangga kerana prinsip dan perjuangan ayah mereka tidak bertukar. Sama ada penyokong BN atau PH, ayah-ayah mereka sudah membuat keputusan. Ini kuasa Rakyat. 

Lim Guan Eng sudah menjadi Menteri di Kementerian Kewangan menjaga duit negara dan segala polisi yang melibatkan kewangan bumiputera dan Mat Sabu sudah menjadi Menteri menjaga tentera menjaga keselamatan negara.

GST, harga barang dan harga petrol masih sama. Sudah selamatkah Malaysia sekarang ini? Rafizi Ramlipun sudah mula berbunyi tentang kabinet yang sudah dibentuk. Ambiga  S tampil melawan balik. Apa sudah jadi dalam Pakatan Harapan? Akan bergaduh lagi?

Ya, segalanya berkemungkinan. DS Anwar Ibrahim dijangka keluar. Tidak lama selepas itu, kemungkinan akan berlaku baliklah perseteruan lama 1998 dahulu. Kita doakan tidak akan berlaku perkara ini. Bila UMNO tidak lagi dilihat menjadi ancaman, maka akan datang pula ancaman baru kepada Perdana Menteri ke 7. 

Mahukah Tun Dr Mahathir berundur untuk memberi kuasa pada DS Anwar Ibrahim? Lagi 95 hari, Rakyat Malaysia harus menunggu dan melihat apa yang berlaku. Akan terlaksanakah 10 janji atau masing masing sibuk berebutkan kuasa? Kita beli saja "pop corn" dan saksikan drama yang berlaku. Jangan salahkan UMNO pula jika berlaku apa apa selepas ini. 

Baru lima hari, ada yang sudah rindu demokrasi dan cara diplomasi di zaman DS Najib Tun Razak. Terima kasih Dato' Sri. Selamat berehat. Apa pun berlaku UMNO masih parti yang menang banyak dalam PRU lepas, tidak termasuk katak-katak yang telah dan bakal melompat parti.

UMNO dapat 54 kerusi, PKR 47 kerusi, DAP 42 kerusi, PPBM 13 kerusi, PBB 13 kerusi, Amanah 11 kerusi, Warisan 8 kerusi dan parti parti lain yang dapat tiga kerusi dan ke bawah. Ini adalah hakikat yang tidak dapat diubah. 

Rakyat akan merindui segala-galanya selepas ini. Rindu pada kebebasan. Rindu pada BR1M. Rindu pada ADAM50. Tok imam, nelayan, petani, peneroka FELDA akan rindu kepada kemurahan hati DS Najib Tun Razak dan kerajaan BN yang lepas. Lihatlah bagaimana baiknya orang BN. Mereka terima realiti dan tidak salahkan SPR bila kalah PRU14. Mereka tidak berdemonstrasi dan buat tuduhan bukan bukan. 

Mungkin terlalu awal untuk mengukur kepuasan hati Rakyat dalam masa 5 hari selepas PRU14. Masa akan menentukan segalanya. Apapun kita harus terima, inilah wajah Malaysia yang telah diselamatkan sekarang. Baru 5 hari, masih panjang dan jauh lagi masanya hendak mengundi sekali lagi. Ironinya, sikit masa lagi akan berlaku perkara berikut:
Jom isi minyak, *RM1.50 je seliter* kemudian pergi Sekolah Memandu, *lesen motor percuma*, balik kampung lalu lebuhraya saja, *TOL sudah tiada*, boleh pandu laju-laju sebab, *AES dimansuhkan*, dan, *saman trafik pun sudah padam*, jangan lupa beli ole-ole lebih sikit sebab, *GST pun sudah tiada*, maka, *gaji minimum RM1,500* pun sudah kira cukup banyak ditambah *subsidi elektrik dan air*, kerajaan baru tanggung, kita sudah boleh sambung belajar sebab dapat biasiswa serta *PTPTN dimansuhkan*, habis belajar boleh kawin sebab ada intensif *RM500 untuk yang kahwin isteri pertama* dan  *dana untuk bayi yang baru lahir*, rumah Rakyat harga rendah bawah 100K disediakan* sambil *banyak peluang pekerjaan*, indahkan Malaysia sekarang ini kan?
Semoga segala janji ditepati.

91 comments:

Anonymous said...

Yg pikir kena buang kerja ade beberapa orang saje...

KP Rks pengerusi spr Apandir dan Zulkipli sprm...

Isa samad anuar musa shahrol bekas ceo 1 mdb tunggu polis datang...hihihi

Arulkanda tunggu kena bagi penjelasan laporan jetua odit negara yg dah dibebaskan dari isa...arul kena jelaskan siapa yg beranggongjawab 28 billion wang 1 mdb yg dah lesap...nasib ko arulkanda dan pembela prompak...

Anonymous said...

Sekarang ini Tun Mahathir ada ramai musuh . Musuh nya bukan BN atau UMNO tapi pemimpin pemimpin di keliling nya yang tunggu ajer masa untuk dia KO atau jatuh sakit . Mahathir bukan muda macam dulu dan kesihatan jantung tidak laa begitu baik , selalu keluar masuk IJN . Walau apapun yng terjadi Mahathir ni tetap pro melayu .

Anonymous said...

Tunggu jela tuan blogger,

Oh yer nak bagi tahu ni, tlg pastikan umno @ bn betul2 berubah! Selalu lah ringankan mulut utk ucapkan maaf kpd rakyat!

Bersihkan umno @ bn dari kesemua mereka yg tdk berjuang demi islam, melayu dan negara!

Termasuk diri tuan blogger sendiri, jd lah cybertrooper pembangkang yg amat teliti dgn isu semasa dan jaga bahasa setiap kali lontaran idea atau hujahan ditulis pada setiap artikel..!

Ingat! Penulisan anda di baca oleh pelbagai lapisan dan golongan masyarakat!

Jangan jd hny pembangkang kpd kerajaan sahaja!

Tp jd lar juga check and balance utk kepimpinan parti anda sendiri..!

Yg mana betul kita sokong..! Yg salah kita tegur..!

Umno @ bn boleh maju semula dgn syarat perubahan drastik harus dilakukan sekarang!

Jgn jd mcm dulu lagi.. Meluat rakyat dgn kerenah korang..! Nak citer kat sini panjang sangat! Korang study lar sendiri dan bertindak melakukan perubahan demi islam, melayu dan negara! Hak kaum lain jgn disisihkan..!

Akhirnya, sokongan rakyat pasti akan dtg dgn sendirinya tanpa sebarang paksaan atau sogokan!

FOR BETTER NATION! MALAYSIA BOLEH!!


Anonymous said...

Orang kata BN kalah sebab fitnah berleluasa . Saya tak setuju . Sebab utama BN kalah adalah kerana Smartphone dan apklikasi Whatsapp . Smartphone mula di jual kira kira 5 tahun dulu . Dengan Smartphone dan Whatsapp sangat mudah fitnah fitnah dan berita palsu tersebar dan jadi viral . Dulu zaman laptop perkara ini tidak berlaku .

Takpe lah , macam CTS cakap , kita tengok aje sambil makan popcorn melihat drama yang baru bermula .

Anonymous said...

HE..HE...

TAK SABAR NAK TENGOK BANG ON KELUAR SELASA NI...SI RAPUJI PUN DAH BERBUNYI TU...

KERAJAAN FUKATAN HAPRAK AKAN JATUH BUKAN DISEBABKAN KELEMAHAN BN....TAPI AKIBAT KERAKUSAN DAN PEREBUTAN KUASA DALAMAN...MEREKA AKAN BERANTAKAN SESAMA SENDIRI...TUNGGUUUUUU!!!!!!!

Anonymous said...

Malaysia selamat dah....yang tak selamat najib dan konco2nya

Anonymous said...

Tak payah risau sangat la cts. Belajar la hidup tanpa dedak. Cari duit secara halal. InsyaAllah rezki tetap ada.

Anonymous said...

tgok muka guan end..smlm walaupun dpt jawatan menteri kewangan mcm tak ada seri...ya maaaa..mana boleh ikut suka hati kuar duit..kena hadap itu olang...Daim..Zeti...Hassan Merican..etc kan...benda ni yang rafizi ckp tak confirm lg..sbb semua punasihat ni..pro Atok...so kita tgoklah drama sangat lepas ni...bila anwar keluar lg lah berdrama drama lah...oh..Malaysia Ku...

Anonymous said...

Padan Muka Bangsa Melayu.

Bangsa Melayu Akan Terus Bodoh Diperbodoh Sebodoh-bodoh nya.

Tiada Parti Yang Mampu Mencaturkan Nasib Bangsa Selain UMNO.

Bangsa Lain Sedang Gelak Sambil Menjamah Babi Goreng BerTepung.

Bangsa Melayu Akan Terus Sibuk Menyebar Fitnah, Menabur Tohmah Dan Menghasut.

Menang Sorak Kampung Tergadai.

Bodoh kan Bangsa Melayu Ni.

PHOENIX BANGKIT said...

Daim kata 57 tahun dulu tak ada GST... malaysia ok ok ajer.... tiada masalah.

PHOENIX BANGKIT said...

Nasib baik semua orang tau Daim bijak..... tapi semua orang kisah tak kalau ada yang panggil dia bodoh....
Wahai saudara Daim.... 57 tahun dahulu.... katanya tanpa GST malaysia ok..ok.. sahaja.... boleh tak Saudara Daim bezakan pemvangunan sepanjang 57 tahun tu bagaimana.... pendapatan rakyatnya berapa... jumlah rakyat malaysia berapa...
Lupakah saudara berapa dekad PETRONAS menjadi pokok berdaun duit untuk negara??? Ibaratnya kalau nak pakai boleh petik bila2 masa... cuma sedekad terakhir Tun mahathir tidak petik... tapi digoncangnya sampai luruh semua daun... tapi tak kisah... pokok akan terus tumbuh... tapi bermula seawal 2010 dan memuncak lewat 2013.... apa yang berlaku?... Tolonglah saudara... jangan jadi bigau....

Anonymous said...

Cadang Tok Mat Hasan utk terajui umno pulak...

Anonymous said...

Kemana hilang refarbasi bodo robert putu mayam dan lain2... Takjan berkabung lagi....

Orang2 ni tak mungkin mampu mendidik umno menjadi pembangkang yg baik...malah akan jadi pembangang terbaik...

Najib dah serahkan umno kod wak jahid...wak jahid ade kes jenayah dlm fail polis...wak jahid dlm senarai tun madey untuk disiasat sprm...tun tak balas dendam wak jahid panggil tun mamak kerala..

Anonymous said...

Saturday, May 12, 2018

PH KINI LIMA BINTANG.. SATU PERMULAAN YANG BAIK

# Laporan Audit 1MDB bukan lagi di bawah OSA.

Senarai 5  individu yang dilantik oleh Tun Mahathir untuk menganggotai ‘Council of Elders’.
Sedikit info latarbelakang dan tugas yang akan mereka pikul selepas ini.

a) Tan Sri Dato' Sri Dr. Ungku Zeti Akhtar binti Ungku Abdul Aziz - (bekas Gabenor Bank Negara Malaysia ke-7)
- berperanan dalam mengatur Debt Restructuring.

b) Tun Abdul Daim bin Zainuddin - (bekas Menteri Kewangan Malaysia dari tahun 1984 hingga 1991)
- berperanan untuk Foreign Direct Investment (FDI).

c) Tan Sri Dato Sri Mohd Hassan Marican - (bekas Presiden dan CEO Petronas)
- berperanan menstabilkan harga petrol.

d) Robert Kuok - (Orang terkaya di Malaysia, no-40 terkaya di dunia.)
- memainkan peranan untuk menurunkan harga barang & hubungan dengan negara China.

e) Profesor Jomo Kwame Sundaram (Malaysian Prominent Economist)
- berperanan untuk merangka new economy model negara Malaysia.

Meletakkan orang yang betul-betul pakar dan profesional dalam bidang kewangan. Diberikan peranan sebagai ‘think-tank’ untuk mengatasi masalah ekonomi yang melanda.

Paling penting, semuanya orang Malaysia.

Tun madey lantik Penasihat yg berkaliber..

Najib lantik punahsihat yg nak buncitkan perut..

Anonymous said...

Tahniah n syabas kpd DAP krn cita2 malaysian malaysia anda sudah hampir ke matlamatnya.. anda sendiri tau apa tindakan selanjutnya yg perlu dilakukan utk melantik PM dr kalangan bkn melayu.. hanya masa yg menentukan.. org2 melayu harus dipecah2kan utk diperintah walaupun jumlah mrk ramai tdk bermakna mrk kuat krn wadah mrk sudah hancur n mayb akan pupus.. ramainya org melayu spt mn ramainya umat islam tp apa yg mampu mrk lakukan.. kpd umno blh ucapkan selamat tinggal kpd dunia politik krn anda tdk akan blh bangkit lg buat selama2 nya... runtuhnya kerajaan melayu spt mn runtuhnya kerajaan islam terakhir iaitu kjaan othmaniah n sehingga kini org islam adlh kaum yg lemah n blh diperkotak katikan.. kpd org2 melayu yg mengundi PH anda blh catatkan dlm sejarah bhw andalah yg meruntuhkannya utk diceritakan kpd cucu cicit anda satu masa nanti.. hr ini anda blh ketawa berdekah2 dgn kejayaan anda ttp suatu masa nanti cucu cicit anda pula yg akan menangis air mata darah spt mn yg berlaku pd umat islam hr ni.. mayb anda blh katakan ini adlh propaganda ttp sejarah telah memberitahu kita.. hr ini umat islam hanya blh menceritakan tentang kehebatan islam pd suatu masa dahulu menguasai 3 suku dunia.. kita hanya blh membayangkan shj n itulah yg akan berlaku kpd anak cucu cicit kita nanti.. utk lebih mudah anda nak byangkan anda cuma perlu tgk singapura saja blh kah anda kata singapura sbg sebuah negara melayu? org melayu akan jd bangsa yg tak punya tanahair lg...adios amigos

Cencaluk said...

Kita pegang kata2 org yg undi PH.

Jangan nanti jadi mcm sesetengah blogger yg akhirnya berpaling tadah.

Tak kurang juga kepada pemimpin BN yg berpaling tadah ingat dunia ini ibarat roda hari ini anda. Diatas esok anda akhirnya ke bawah juga.

Anonymous said...

Yeah..bn 2.0. Padan muka pemukamuka.

Anonymous said...

eheh mulale tunjuk kuku besi...belum lagi Al Jub...
madey #NotMyPM dan Al Jub #NotMyPM
kaum luth #NotMyPM

semua pasokan tua penasihat adalah pro moyang!!!
bunga 12 boleh dapat 2 jawatan menteri...menteri besar 3(kedah,perak & johor..sedangkan mp/dun ciput!!)

moyang tunjukan kuku besi!!!

madey #NotMyPM dan Al Jub #NotMyPM

Anonymous said...

jangan lupa selain dari ole ole janja tersebut... jambatan bengkok dah lama sangat tertangguh... dan paling tak lupa... jam omega dah jumpa ke belum....?

dah lama dahhh.....

Anonymous said...

������..
Xde sape rindu demokrasi dan diplomasi najib..

Mana diplomasi dan demokrasi najib?
Dimanakah penjerit penjerit yg melolong supaya DSN turun ketika TSMY,SA dan MM dipecat?
Tidakkah mereka sedar UMNO sudah hilang check and balance mereka dalam parti?

Demokrasi dan diplomasi apa yg najib tunjukkan apabila pemilihan UMNO ditangguhkan sehingga melampaui tempoh yg dibenarkan oleh perlembagaan parti?

Mana demokrasi dan diplomasi apabila semua siasatan utk mebersihkan namanya diganggu?
Sejak bila 1MDB menjadi isu keselamatan negara sehingga laporan auditnya diletakaan dibawah OSA?

Masih xsedar lagi nk membodohkan rakyat. Mulakan tulisan dgn anak-ayah agar tersentuh hati pembaca. Namun sambungannya dpt dihidu tidak lain membawa msia jalan kebelakang.

Rakyat benci kleptokrasi.
Harus diakui oleh BN, baru bercakap tentang masa hadapan.

Anonymous said...






AKU NAK CAKAP PASAL HARGA MINYAK SAJA DULU...

DULU HARGA MINYAK, APABILA UMUMKAN PADA AWAL MALAM...

MAKA TEPAT JAM 1200 MALAM HARGA MINYAK AKAN BERUBAH ....


MENGAPA PUAK HARPAK KENA TUNGGUU 100 HARI????


SEPATUTNYA PH SUDAH BOLEH UMUMKAN SEKARANG,

"HARGA MINYAK RM 1.50 SE LITRE"


MAKA TEPAT JAM 1200 MALAM HARGA MINYAK AKAN TURUN.



KALO BN BOLEH BUAT, MENGAPA PH TAK BOLEH BUAT???

CAI2 PH YANG MASUK KE BLOH INI TOLONG JAWAB SAT.




Anonymous said...

arul kanda sudah lama mahu debat dengan tony pua... hingga akhirnya tony pua terkincit lari smpikan tony letak syarat hanya dia saja yg soal pada arul... tan seng giaw dah nyatakan tidak terlibat.. AG sudaj nyatakan tiada apa nak dorok pada 1mdb.. cepat kan kes ini segera...!!!
minyak bila mau turun.. tol bila mau hapus.. jambatan bengkok bila lagi ni... jam omega dah jumpa..?

Anonymous said...

Hai baru 5 hari (bukan 5 th/50th) ditegor sikit "mula melenting". Profesional laH sikit. Jgn lupa bumi yg dipijak bila melihat bulan dilangit (bulan pun tinggal 18 jer di Parlimen yg kini x tahu siapa sebenar berkuasa...PPBM ada berapa kerusi je banding dg PKR/DAP). Jgn lupa bro, Bahtera Besar Msia sekarang di kemudi oleh 4-5 Nakhoda (1 dari Sabah) yg mempunyai dasar perjuangan yg berbeza. Ibarat baru nikah (kahwin) semuanya wangi- kentut pun wangi) TUNGGULAH sikit masa lagi. Bila "padam jer lampu bilik" tengok apa akan berlaku 4 orang bini PPBM!...Tak percaya ? tunggu.....sama2 tunggu.

Anonymous said...

"harini kami tawan putrajaya ..esok jgk harga minyak turun"
..tergiang giang ditelingga..adakah aku bermimpi

Anonymous said...

madey #NotMyPM dan Al Jub #NotMyPM

barisan kabinet bila nak cukup korum or nak tunggu lagi lama utk persidangan dewan rakyat utk memujuk pbb lompat katak supaya bunga bertambah dari 12MP...

dapig laknatullah mula buat per ancangan jika bunga tidak dapat majoriti dlm parlimen maka peluang undi tidak percaya keatas madey #NotMyPM adalah besar..sebabtu bunga berharap pbb masok bunga!!!

kita tunggu dan lihat...

bila nak open parlimen nie lama sangat..ada masaalahle!!!tunggu jangan lari...

Anonymous said...

PPBM -PARTI PERIBUMI BERSATU MALAYSIA *Dalam Bahasa Inggeris:U-nited M-alaysian N-atives O-rganisation (UMNO)...LAAAAA sama rupanya....

Anonymous said...

Tu mimpi basah namanye..
Kahkahkah.. Bila tanya balik puak2 ni jawab hari ni kawin besok dapat anak ke..? Putar alam punya puak.. Sedangkan pmimpin puak tu sendiri yang tiap hari bercakap megah sebelum ni.. hari ni menang besok minyak turun.. So sekarang rakyat menuntut janji.. Pasaipa nak kena tunggu 100 hari..?? Dah diberikan kuasa.. Tunggu apa lagi..? Tu baru sikit.. Banyak lagi janji2 lain yang akan di tuntut..

Rizal Zainal said...

Aku cuma blh ketawa je .

Anonymous said...

Itulah padah cakap ukut "mulut bawah" Wan Jijah/Nurul Izah, tu belum campur nenek Rafidah (versi betina Rafizi).Huuuuuoooo

Anonymous said...

Tu semua jerung besar. Monitize duit sana sini. Tak tau kewangan jgn byk cakap

Anonymous said...

Nasib PH pada masa hadapan sangat bergantung kepada kemampuan mereka melaksanakan manifesto mereka.Kalau mereka melaksanakan manifesto berkenaan,mereka berhadapan pula dgn kesan ekonomi perlaksanaan tersebut.Misalnya hapus GST,bila hapus gst rakyat suka hati tapi kesan ekonominya bagaimana kepada kerajaan dan rakyat.Adakah harga barang akan turun, adakah kerajaan terus mampu membiayai budgetnya dgn janji-janji manifesto prunya sekali tanpa hasil gst,bagaimana kemudiannya penghapusan gst memberi kesan kepada nilai ringgt,meningkat ,bertahan atau merudum.Bukan senang ni.

Penghapusan tol pun sama ,sangat bergantung kepada kesan ekonomi kemudiannya,begitu juga dgn pendidikan percuma.Ini semua memerlukan perbelanjaan yg besar.Sekarang lain dulu lain.Dulu hanya ada beberpa buat universiti ,sekarang sudah berpuluh puluh.Harap mereka berjaya ,siapa tak mahu pendidikan percuma dan jalan raya tanpa tol.

kalau mereka tak mampu melaksanakan itu semua,rakyat akan menghukum mereka pula.Pengundi muda yg memenangkan mereka mejoritinya bukan ahli mana-man parti ,mereka bebas.Merreka mengundi PH keran mahu perubahan ,mereka tidak takut berubah,tapi misti berubah seperti yg mereka kehendaki.

Anonymous said...

Rasa nya BN tak boleh menang lagi dalam PRU yang akan datang ni sebab pengerusi SPR dia orang dah pegang . Macam macam penipuan dia orang boleh buat . Dia orang boleh gaibkan nama pengundi pengundi melayu terutama pengundi melayu veteran yang kebanyakan nya sokong BN . Tak jadi hal pada mereka sebab menipu ni memang dah jadi darah daging dia orang .

Cuma aku pikirkan nasib anak cucu pada masa akan datang . Takde lah lagi pelajar melayu yang dapat belajar keluar negeri .

Anonymous said...

Ki ki ki

Anonymous said...

Buat kajian ckit..brapa kerat la yek.penjawat awam dan kontrak ptptn...gst..dan yg paling penting brim..sasanya 3-4 org je kot...hidup ph tahniah pengundi muda yg baru merdeka..anda berjaya memberhenti kan
.mungkin adikneradik anda..ibu ayah anda.
Saudara mara anda..hidup harapan..hidup tun panjang kn umur nya sehingga dia dapat lihat kemusnahan yg telah dia lakukan..

Anonymous said...

mengkritik kerja yang sangat mudah..apa yg bn buat dulu semuanya serba serbi tak betul...well camana sekarang ada yang dah berubah ke..??
nak lengkapkan 10 kementerian pun perlu 2 minggu...itu belum lagi perancangan yg khabarnya supeb ...
mat sabu...tugas menteri pertahanan ialah pastikan sekurangnya 80% aset atm berfungsi
jgn sibuk nak buat ceramah lawak lagi dah..zaman kerusi 7 tingkat dah berlalu
sekarang masa untuk kerja..kerja..kerja

Anonymous said...

Cyber toper bn tewas dgn dakyah cybertoper ph..bergerak cara halus..smart.yg sy dh jangka dr awal..mengawal media masa.counterback yelek..

Anonymous said...

Tadi isi minyak ok je..murah je.1.50.sardin pn dh murah banyak..kurang 25sen..

Anonymous said...

Tak usah mengada lah...arulkanda yg terkincit dlm satu majlis klentong 1 mdb...arulkanda lari tak mau jawab isu yg dibangkitkan oleh peserta ...
Laporan ketua odit dah bebas....jadi boleh baca siapa yg meluluskan wang pelaboran 1 mdb dimasukkan ke dlam akaun syarikat jho lo...bila minyak turun selepas kajian oleh majlis penasihat cai2 bayar ikut harga najib...

Jam omega hanye rekaan rahim thamby chik

Anonymous said...

Kekalahan BN pada PH pada pru lalu sebenar nya ialah ketewasan dari segi tokoh yang memimpin.Ds Najib sebenarnya bukan lah tokoh yang boleh menandingi Tun M.Selain bekas anak didik Tun aura ketokohan antara Ds Najib dan Tun sangatlah jauh berbeza.Oleh itu untuk mengembalikan moral Umno yang hampir runtuh ini seseorang yang benar-benar berwibawa dan mempunyai ketokohan yang tinggi diperlukan untuk memimpin nya.

Satu-satu nya tokoh Umno yang sangat berwibawa yang masih ada bukan Zahid,bukan Hishamudin tapi Tengku Razaliegh Hamzah atau Ku Li.Beliau lah yang selayak nya dipilih sebagai Presiden untuk mengembalikan maruah parti dan memimpin BN.Beliau juga memiliki hampir keseluruhan ciri-ciri kepimpinan yang diperlukan.Yang lain-lain tokoh buat masa ini hanya layak sebagai pembantu beliau.

Kena ingat satu tanpa BN yang memerintah negara pasti akan menghadapi ketidak stabilan dalam politik.Oleh itu tokoh berwibawa sangat lah perlu untuk menggalas tanggung jawab ini.

Anonymous said...



Umno harus dan wajib berfikir laju diluar kotak..

Cari dan rekkrut 'budak2' baru lepasan MCKK/TKC n MRSM atau graduate2 drp Havards Oxford Camrbradge @ dari lokal2 universiti yg memiliki MERIT-IQ 1st Class tertinggi utk berubah..

Perubahan yg trjd skrg memerlukan kekuatan MINDA yg cemerlang lg 'terbilang' utk berhujah berdebat berstrategi mengatur rancangan yg bnar2 TEPAT HALUS EFISYEN serta bnar2 BERKESAN n bukan lg mnggunakan kekuatan samseng2 jalanan yg sado bersilat n berkuntau dgn retorika2 prajudis @ fitnah2 sprt LIWAT LGBT KRISTIANISASI serta kalimah ALLAH yg dgn sengaja mengapi2kan kebodohan trhdp isu kaum bangsa n agama..

Umno harus memiliki bakat2 muda yg LEBIH baik MERIT-IQ nya yg dpt menyaingi serta mengalahkan individu2 sprt Syed Sadiq n Rafizi Ramli yg kini berada n mnjd tunjang anak muda ddlm pakatan harapan..

Jgn biarkan lg Jamal tongkol papagomo dan ala2 SAMSEMG mnjd icon atau idola sprt yg sudah2..mrk ini SPM pangkat 3 pon mungkin tak lepas?

Anonymous said...

Vicaluk ...ko mengigau ker?...roda dah berputar...ko sedar tak dari pru 12 undi BN makin menurun...tapi ko dan umno masih leka nak buncitkan perut...sekarang ko yg kempis...pemimpin umno dah buncit....tahan untuk 5 tahun...

Anonymous said...

Kerana harga minyak najib tak naikkan 6 minggu berturut2...

Anonymous said...


madey #NotMyPM dan Al Jub #NotMyPM
Madey Mulakan Gerakan, PKR Mula Panik
Published on May 13, 2018
SUASANA dalam PKR mula tidak tenang, malah ramai yang sudah mula panik dengan gerakan-gerakan Tun Dr. Mahathir Mohamad sejak mengangkat sumpah sebagai perdana menteri.

Sejak keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 diumumkan, persaingan dalaman antara dua pemimpin utama Pakatan Harapan (PH), Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya sudah boleh dikesan.

Mahathir mahu segera mengangkat sumpah sebagai perdana menteri untuk menyusun kabinet baharu.

Satu lantikan yang menunjukkan “loyalist” Mahathir diletakkan di tempat penting ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dilantik memegang Kementerian Dalam Negeri.

Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalan perdana menteri sudah boleh dijangka, dan ini boleh memberikan kelegaan sementara bagi PKR.

Tetapi Rafizi Ramli, orang kanan Anwar telah bangkit mempertikaikan keputusan Mahathir yang didakwa tiada konsensus dan belum muktamad.

Rafizi ditempelak beberapa orang pemimpin dalam PH, malah Mohamad Sabu turut mengatakan pelantikan anggota Kabinet ialah hak perdana menteri.

Tetapi di kalangan DAP juga ada yang bimbang dengan gerakan Mahathir dan turut sama menyokong pandangan Rafizi.

Ini semua tidak dapat menyekat Mahathir yang terus membuat keputusannya sendiri, dan dengan kadar yang segera.

PKR dan juga komponen kecil PH, Parti Amanah Negara (PANdir) berasa semakin dipinggirkan dalam pembuatan keputusan selepas PRU14, keputusan melibatkan pembentukan kerajaan baharu.

Selain PKR yang kesal dengan lantikan tiga menteri oleh Mahathir, PANdir berang dengan jawatan menteri besar di Johor, Perak dan Kedah yang semuanya daripada (Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Kedah dapat diterima kerana PPBM menguasai negeri itu dan pelantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir seperti memulangkan semula jawatan itu kepada beliau.

Di Johor, PAN sudah berharap untuk berkuasa sebagai menteri besar, tetapi wakil PPBM yang terpilih.

Di Perak, lompat parti atau sokongan daripada ADUN UMNO kepada PH juga telah membolehkan PPBM menduduki kerusi menteri besar.

Lompat parti juga dibimbangi oleh rakan PH lain, PKR dan DAPig, kerana bakal menambahkan kerusi PPBM.

Penambahan kerusi PPBM ini sudah berlaku apabila parti pimpinan Mahathir itu berjaya menguasai Johor dan Perak walaupun PANdir asalnya mempunyai kerusi yang lebih banyak.

PKR dan PANdir sudah menunjukkan penentangan terhadap kesediaan Madey menerima lompatan dari UMNO atau komponen BN lain.

Bagaimanapun hujah moral ini amat rapuh kerana PKR dan PAN sendiri mengamalkan dan menyokong taktik lompat parti.

madey #NotMyPM dan Al Jub #NotMyPM

Anonymous said...

Aku sedang bagi nasihat..!

Tapi dikatakan "melenting"..

Hahahaha..

Patut lah umno @ bn kalah.. Sesuai sangat kalah!

Dari bekas presiden yg bangang turun ke cybertrooper yg bangang! Sama2 bangang! Analisis sentiasa bangang..! Dapat penasihat yg bangang!

Akhirnya, kecundang..!! Hahaha.. Sesuai sangatt..

# bangang tu ayat najib yer.. Aku pinjam jer.. Klu nak marah, marah najib..

# lain kali org bagi nasihat.. dengar! Perbetulkan umno @ bn supaya disokong rakyat nanti! Bukan bahas cara org bangang!

# dah kalah pun.. Masih nak mendabik dada lagi.. Patut kalah..!

# sesuaiii sangatttt

Anonymous said...

ape le nak herankannye...dorang ni penyokong org yg memang dah disahkan penipu... anuar tu 16 sept.. habis 1 dunia dia tipu.. wan azizah.. jam omega...nurul izah.. ngaku penipu dlm kes makamah... org ni semua dah dipilih rakyat yg iri hati pasal jam mahal... bag mahal rosmah... hingga lupa ape yg di planning kan oleh najib... org yg bangsat kan iri hati pasal benda yg kecil macam ni... adakah rosmah aje yg macam ni... check le anak cucu mahdey.. tak mewah ke hidup dorang... kucing pun beratus ribu siap nak kena ada lesen utk bela...
ph akan berjanji bulan bintang .. percaya lah... jika bank dunia pun pelik camne gst akan ditukar kepada sst... minyak konon akan jadi rm1.5 seliter.. korang tunggu le kucing betandok... letak le sape pun jadi penasihat.. ada sape tu yg dah list janji manis ph... kalu aku memang tak perlu tunggu... tunggu benda yg mustahil utk dibuat... yg lain saje nak tengok drama sambil makan pop corn.. silalah...
hoi bangsat.. korang check ape yg korang dah dapat sekarang dan korang check le selepas 100hari ke 1000 hari ke nanti.. korang tengok sendiri dan korang pikir sendiri...dan ni korang sendiri yg akan alaminye... adakah korang dah lepas tahap bangsat korang tu...

Anonymous said...

Punahsihat tu sesuai utk ko...!! Yg tewas tu presiden umno dan kerajaan bn! Yg ada penasihat yg akhirnya jd punahsihat..!

Cybertrooper tidak berilmuan!

Patut umno @ bn kalah.. Dari pemimpin peringkat tertinggi sehingga ke cybertrooper bangangnya..! (opppsss.. bangang tu najib ckp)

Tahu komen saja..! Bila diberi nasihat terus bangkang..!

Patut lah akhirnya kalah..! Sebab sesuai jadi pembangkang dari jadi kerajaan..

Kini baru ku lebih faham kenapa umno @ bn kalah walaupun sebelum ni yakin sgt dpt 2/3... Hehehe!

Jika umno @ bn perlu lakukan pembersihan, maka ia harus bermula dgn cybertrooper mcm ko..!

Hehehe..

Bukan menarik sokongan rakyat tapi membuat hati rakyat lebih meluat..!!

Ishhh.. Isshhh.. Ishh.. Tak leh terima kenyataan lar tu..!

Jebat Hang Pi mana said...

🤦🏻‍♂️

Anonymous said...

Melayu itu pandai bukannya bodoh..!

Tp klu tetap nak kata melayu itu bodoh, terpulang lah.. Tp nak cakap satu jer.. Yg bodoh itu melayu dari umno.. lebih bodoh yg taat setia kpd pemimpin bodoh..!(ooppss.. aku tak ckp melayu itu bodoh, ko yg ckp melayu itu bodoh)

Oooppss juga.. Pemimpin bodoh ko pun byk dah tewas!

Presiden pun dah letak jwatan..!!

So perbaiki umno dari skrg..! Ada masa lagi.. Tp klu asyik membangkang jer kerja korang.. Tak nak dgr nasihat..! Tak nak terima teguran..! Dan masih lagi nak kekal setia kpd pemimpin, tegur pun takut..!!! Sampai bila2 lar umno @ bn pun begitu..!

Silap2 berkubur terus dari bumi malaysia ini..!

So, aku ckp dgr.. Perbaiki umno dari skrg! Bukan memerli pengundi..! Sebab komen ko dibaca oleh pelbagai golongan, maka rakyat menilai dari segi gaya bahasa dan hujah ko..!

Klu dah hujah pun dangkal dan menjengkelkan..! Payah lah..

Korang kena tarik hati rakyat.. Bukan buat rakyat lebih meluat..!

Paham ker tak paham..??

Paham tapi tak boleh terima..?? Paham tp tak kisah..?? Nak bangkang lagi..??

Hah.. Suka hati ko lah..

Ohhh yer..

Ko ckp "menang sorak kampung tergadai"..??? Hah ni... Sesuai sangat utk umno @ bn.. Sebab bersepah2 bendera bn diseluruh malaysia..! Sorak jer lebih.. Tapi kalah..!

Tp itu lah, syiok sendiri.. menang sorak.. Undi tergadai..!

Muhasabah diri korang.. Kuatkan semula umno @ bn..!!

Ker masih lagi nak bangkang..??

Terpulang.. Hehehe

Anonymous said...



Org2 umno dan pemimpin2 umno WAJIB selalu bercakap:

-JANGAN mark-UP projek, itu rasuah, duit negara itu duit rakyat!

-JANGAN sesekali menipu, dunia internet ini, sgl2nya cepat trlondeh!

-JANGAN sesekali guna isu lapuk bangsa dan agama utk ugut serta menakut2!

-JANGAN bodek jilat pemimpin, krn pemimpin2 yg BODOH jer yg suka di make-up dan dijilat2!

-JANGAN rasuah w.pun SATU'sen', krn sbb bermula drp SATU'sen' itu mnjd barah berbillion2 yg tak mmpu dibendung lg!!


SEBALIKnya utk berjaya bangkit semula, bercakaplah:

1) Soal kejujuran keikhlasan pd tahap yg tertinggi skali!

2) Soal INTEGRITY/amanah keterbukaan telus TEMBUS/transparency to d core!

3) Soal MERIT-IQ n bakat "terhebat" yg wajib digali dgn keluhuran yg asli!

4) Soal berJIWA besar, bukan mcm 'budak2' yg kemaruk pangkat habuan jwtan n glamor tapi hangguk BODOH kaki tipu kuat bodek tak tau buat kerja, hu hu..


Carilah bakat2 MERIT-IQ yg lebih hebat drp Syed Sadiq n Rafizi Ramli utk mnjd pelapis2 baru NOW n right NOW ddlm umno skrg juga! yes! SEKARANG!!

Insy'ALLAH umno akan berubah berjaya dan cemerlang lg dihormati..

Anonymous said...

Ko tu yg bigau phoenix!

Relax arr, bg tempoh daim dan team mereka lakukan sesuatu..!

Belum lagi gst itu terbubar dgn rasminya..! Dan belum lg terganti nya gst dgn sst di pasaran.., ko dah komen bigau..

Aku servis kereta td pun masih kena gst 6%..

So lepas sst dilaksanakan kembali dgn sepenuhnya, kita bagi masa dan tgk hasilnya pula..! Baru boleh buat penilaian..!

Anonymous said...

Pun mcm ok juga.. Boleh try..!

Tak pun buat jer PAU dlm masa tdekat ni..!

Pastu galakkan kesemua ahli umno tak kira apa jua jawatan yg disandang di kesemua peringkat lapisan sama ada cawangan, bahagian atau peringkat majlis tertinggi berbahas atau bsuara dgn bebas tanpa sekatan..!

Ckp saja apa nak ckp.. Yg penting jgn sampai memfitnah, mencarut dan bergaduh sesama sendiri sudah lah..!

Baru umno boleh dpt input sebenar dari ahli nya..!

Pastu siapa yg bagus, diundi dan diangkat jd pemimpin..!

Yg tiada langsung perjuangan demi parti, agama, melayu dan islam..! Nyahkan terus dari umno..!

Biarkan proses kritikan atau hak penuh bsuara secara tertutup dan terbuka ini berterusan sehingga PAU..!

Lepas PAU, berbaik dan bersatu semula utk membina umno baru demi parti, islam, melayu dan negara..!

Yg betul kita sokong..! Yg salah kita tegur..!

UMNO harus berubah..! Berani..! dan Berwawasan! SELAMAT BERJUANG!!

Anonymous said...

Lebih baik ko mengukuhkan kedudukan umno @ bn sekarang dgn selami lah hati rakyat..!

Tarik semula sokongan rakyat yg dah pudar kpd umno@bn.. Itu lagi baik dan berkesan dlm memulihkan umno @ bn yg dah tenat ini dari ko sibuk membuat andaian akan DAP..!

Umno kena turun padang dan dapatkan input dari ahli umno @ bn itu sendiri dari setiap lapisan peringkat sama ada cawangan, bahagian dan majlis tertinggi..!

Dapatkan juga pandangan atau input dari rakyat biasa sama ada di peringkat kg atau bandar..!

Kemudian, lakukan tindakan drastik hasil input tersebut..!

Klu korang bersungguh2 dlm memperbaiki umno@bn.. Percayalah sokongan rakyat akan dtg dgn sendirinya selepas itu..!

Anonymous said...

Saya tak setuju kalau orang kata dalam PH , persaingan adalah antara Mahathir dan Anwar . Persaingan sebenar adalah antara Anwar dan Azmin . Azmin ni nampak diam aje tapi dia sekarang tengah buat satu serangan untuk jadi PM yang seterusnya . Perlu di ingat dalam PKR ada 2 kem , kem Azmin dan kem Wan Azizah . Mahathir dah tua . Bila bila masa boleh KO .

Anonymous said...

terencal akal fuckatan hantu nie...kata ada kebebasan,biarle apa kami nak kata..or rasa terhantok dikepalake???
usahle sombong dan bongkak baru menang 5 hari udah rioh!!
ada kami buat demo spt fuckatan hantu bila selama nie kalah dari PRU1 to PRU13 asyik berdemo sepanjang masa???

petrol udah turun kebelom??


madey #NotMyPM dan Al Jub #NotMyPM

Anonymous said...

Betul tu cencaluk..

Tetapi kaedah ko dlm melawan hujah balas kerajaan pun mestilah berubah sama..!

Sebelum2 ni aku biasa juga melawan hujah walaupun tak kerap mana lah..

Kesilapan ko dlm berhujah adalah kerana ko terlalu defensive terhadap umno@bn pd waktu itu..!

Dan kebanyakkan hujah ko pun adalah mencerminkan kenyataan dangkal pemimpin korang yg kebanyakkannya pun dah tewas dlm pru lalu..

Selain itu, hujah ko terlalu bsifat melawan dan membangkang bukan mendidik!

Akhirnya, rakyat meluat dan undi ph pd pru lepas lah jwb nya walaupun ada dikalangan mereka sendiri penyokong tegar umno..!

Maknanya, disini yg dah berlalu itu berlalu lah.. Sekarang ini ko harus bantu umno @ bn perbetulkan keadaan..!

Bermula dgn menerima kekalahan ini adalah akibat dari kesilapan pemimpin dan cybertrooper umno @ bn sendiri..!

Kemudian, selalu lah rajinkan mintak maaf kpd rakyat..!

Perbetulkan organisasi umno @ bn!

Utk umno, adakan PAU dlm masa terdekat! Dan biarkan semua ahli tak kira ada jawatan atau tidak.. Tidak kira diperingkat cawangan, bahagian, atau majlis tertinggi umno utk bersuara bebas secara tertutup dan terbuka..!

Biarkan mereka menegur dan mengkritik kepimpinan tanpa dikenakan sebarang tindakan atau sekatan ke atas mereka..!

Yg penting jgn sampai fitnah dan bergaduh sesama sendiri dah lar..!

Biarkan proses ini berlaku sehingga PAU diadakan.. Pastikan semua jawatan dipertandingkan..! Termasuk jwatan presiden parti..!

Setelah itu, pilih lah pemimpin korang di kalangan yg bagus..!

Yg mana tidak mempunyai semangat perjuangan parti, islam, melayu dan negara tu.. Nyahkan saja dari parti..!

Setelah PAU tamat, berbaik semula dan bekerjasama dlm satu kumpulan demi parti, islam, melayu dan negara..!

Kemudian, bertindak sebagai satu pasukan pembangkang yg kuat..!

Selalu lah keluarkan idea yg bernas dlm menegur kerajaan!

Dan ingat bukan sahaja kerajaan yg harus ditegur, malah korang jg kena jd check and balance dlm pentadbiran umno @ bn itu sendiri..!

BERANI KERANA BENAR.. TAKUT KERANA SALAH..!

Selamat berjuang bro..

PHOENIX BANGKIT said...

Cuba hangpa kaji balik.... pru13 dulu Anwaar dok gendang satu malaysia Pakaran memiliki popular vote melebihi 50%.... cuba hang kaji balik ... menaik atau tidak popular votw PH.

Anonymous said...

Itu bukan kuku besi..!

Itu namanya capability dalam mentadbir! Kebolehan, kelayakan dan kepandaian dlm memerintah!

Kerana itu mereka berjaya menewaskan umno @ bn!

Oh yer, salah satu jg sebab umno @ bn kalah sebab dpt cybertrooper mcm ko..!

Dangkal sangat hujah nye..

Asyik2 serang peribadi tun mahathir..!

Tak ke mana pun hujah tu..

Yg jelas hasil dari sifat korang yg mcm tu, telah buatkan rakyat lebih meluat dan beralih undi dari menyokong umno @ bn kpd menyokong dan mengundi ph..

Anyway, terima lah kekalahan korang di kertas undi yer..

Tp kibaran bendera korang tak kalah.. Korang menang yer.. Itu pun aku respect jugak tu..

Hehehe

Anonymous said...

Jangan cakap tinggi melabgut baru sekali dapat kuasa dah lupa daratan. Langit tak selalu nye cerah. Entah2 merasa sepenggal jer. Anak2 muda aku pon dah janji nak tukar 5 tahun sekali. Tu aku kasi chance kali ni. Political maturity katakan. Deme nak test kita kasi peluang. Tapi kalo sikap ko bongkak macam ni takkan deme nak biarkan.

Cencaluk said...

Woi...
Kalau cakap banggang marah tapi zaman tok kau dulu minya seliter berapa seberal berapa tak macam sekarang ni satu barel RM77 harga terbaru.

Tu lah orang suruh belajar ekonomi kau belajar melancap tu yg otak dah banyak yg sel terputus sebab suka pancut luar, manusia banggang.

Dari kecik tak nak mampus bila dah besar menyusahkan orang.

BN. Kalah bukan pasal PH kuat tapi pasal anak muda terpengaruh dengan janji bulan bintang PH.

Kita tengok lah nanti janji KWSP suri rumahtangga siapa yg susah suami atau kerajaan PH.

PH suka lah terutamanya TUN bila duit potongan pekwrja dia. Boleh rolling buat bailout apa yg patut.

Anonymous said...

Anon 6.15,
Apa la ko berhujah guna bahasa kesat membodohkan orang. Ko memang perangai macam ni ke. Perangai camni alamat nye 1 penggal je la kaai chance.

Cencaluk said...

Woiii... Banggang aku tak akan terkesan dengan perubahan kerajaan aku hanya takut yg tak ada pendapatan tetap jer yg terkesan..

Kita tengok jer lah... Sekarang ni pun PH masih belum settle down lagi.

Belum apa2 dah bergasak.

Tunggu abang non keluar dan kita lihat siapa yv kena.

Anonymous said...

Kau lagi terok 5.35 masih pakai brain melayu harbi kau tu tu sbb tak mau faham apa 2.42 nak sampaikan sbb hati dan otak kau dah hitam serupa mcm saudara chinpeng...

Anonymous said...

Jgn klentong la 5.06 hehe

Anonymous said...

Aku tak pecaya. Sbb bukak tv123 semua ok ke skang. Pakatan harapan mantap katanye. Kahkah. Lepas ni kg kg n felda akan tau cerita mcm2. Dah takde dah sembang pasal dap apa bagai nih. Sbb orang kg felda tak baca intenet ni kahkah.

Anonymous said...

Boleh berambus.

Anonymous said...

Takde isu pasal minyak ni kepada penyokong bn. Sbb korang bukan nak pun penurunan harga minyak. Kalau ikutkn harga minyak menaik skang. So sebelum turun ni relek la dulu.

Eleh najib punye manipesto harga keta turun sampai 2017 dulu tu takde pulak korang tagih...

Anonymous said...

Ada mintiri bn dulu ckp kalau mahal naik beskal.

Anonymous said...

Hanya penyokong ph layak tanya pasal manipesto ph. Yg korang semua macai bn pembangkang ni sila duduk tepi longkang main berudu

Anonymous said...

Kalau tak suka boleh berambus bak kata menteri bn purbakala

Anonymous said...

Dah dah. Ko pegi duduk tepi belajar dulu jadi pembangkang. Jaga lupa tadah tin milo setiap ceramah.

Anonymous said...

Skang aku hanya pecaya utusan tv123 je. Aku dah tak pecaya intenet. Kahkahkah. Respectmypm khakhah. Satu lagi projek pakatan harapan. Kahkah

Anonymous said...

Iye aku setuju. Kalau korang bn buat budaya jamal jamban tu alamat tak kemana lah korang. Skang ni tv123 dah bebas. So hati2 lah. Cari la yg ada iq.

By the way... imej parti bn mungkin akan dicalarkan lagi dengan isu2 yang akan dibuka semula. 1mdb. Maybe lembu kondo. Kbs. Duit 50j dalam rumah... korang hadap la ni dulu...

Bila berita2 macam ni masuk ke kampung n felda... ko agak apa akan berlaku?

Anonymous said...

Rekaan amende.. semua org tengok video amoi tu ambik.. sampai masuk mahkamah jam tu takde... dah nak keluar pun masih takde.. tak ingat ke istrinya cakap apa pasal jam tu???

Jgn cakap byk.. tunggu je.. dulu pun sama kes nuor.. bkn main cakap byk.. akhirnya masuk jel juga.. tu zaman sape???..

Usah mengadalah.. arul jemput bos kau tu dtg.. takde yg dtg.. yg dtg cai mcm kau..sape yg ada dlm komiti kes 1mdb.. tony pua???? Bekas wakil rakyat dap yg tak dilantik lagi sbb pertahan kes 1mdb.. sape lagi???katanya bergaduh ngan gone end betul ke???

Sape ekkkk nama bekas wakil dap tu?????????

Anonymous said...

Ya setuju..jamal spm pangkat tiga pn tk lepas..tapi dia bukan menteri..mat syabu spm pangkat berapa pulak..jadi menteri..nnti melawat thailand.berucap pakai bahasa apa....mcm dh tkdo calun lain dah..

Anonymous said...

kalo nak UMNO bersatu semula buat cara berikut

1. lantik Ku Li jadi Presiden, wak jahid turun..
2. lantik Pak Lah jadi Timb. Presiden. bang H2O turun..
3. lantik semua ketua bahagian dan cawangan dari golongan muda, profesional dan berbakat dalam perlbagai bidang..
4. ketua bahagian..pemimpin pusat parti Rajin2lah turun padang ...elok kalo naik motor je bila turun tu...org kampung meluat dtg ngan kereta mewah...

kalo nak islam di Malaysia ni bersatu semula buat cara berikut

1. PAS dan UMNO bergabung...saling bermaaf maafan..buang yg keroh ambil yg jernih..
2. NGO Islam kena rajin tarbiyah anak muda Islam...turun padang..


hmmm...mimpi kah aku...???

Anonymous said...

Aku pun sama dr dulu meluatttt tengok fitnah pakatan... biasa la tu.. ko ni nampak la ni ya.. berapa lama pakatan jd pembangang.. selama gitu jugalah org meluattttt..

Ya betul bn kalah.. dulu pakatan menang ke.. kalah kan... maknanya bila kalah dr atas ke bawah semua bangang.. semua bangangggg..la tu kalah berpuluh tahun.. akan dtg pakatan tak boleh kalah ke??? Tak akan kalah ke????

Bangang tu ayat nenek moyang melayu.. termasuk kau pinjam bangang.. terlebih bangang..

Mendabik dada??? Berpuluh tahun pembangkang dulu kalah... aikkk boleh pulak mendabik dada masa kalah.. patut kalah lama.. sesuai sgt..

Akhir zaman.. fitnah mengatasi segala gala.. jgn jd bangang nak ulas ayat fitnah... pi masuk youtube.. penuh citer benar.. paling syokkk edit gambar, suara mengulas... bawah komen pembangang ahli tak buat dosa...

Anonymous said...

Pakatan ni cakap macam bagus aja ,tapi tak cermin diri ,tak sedar pemimpin tertingginya semua berasal dari Umno.Mereka sedang berPM kan bekas Presiden Umno dan PM Umno.PM Pakatan dan bakal PM Pakatan yg akan keluar dari penjara tu bukan ikhlas mahu berubah,mereka terpaksa berubah.Satu keluar Umno kerana di pecat oleh PM Pakatan sekarang dan PM pakatan sekarang keluar Umno kerana tak dapat sokongan dari ahli Umno dalam usaha nak menjatuhkan Presiden Umno.

Entah berapa lama dua bekas tokoh Umno ni mampu berpura-pura mengikut telunjuk Pakatan,nampak macam baik je.Dulu pun masa mula-mua jadi PM semasa dalam Umno,PM Pakatan sekarang pun bukan main lagi dgn slogan Bersih,Cekap dan Amanah.Tak lama semuanya lenyap dan jadi Korupsi, Kronisma ,Nepotisma (KKN).Tengok je lah nanti,bagaimana mereka kelentong rakyat.Aku masih tak yakin dgn dia orang ni.22 tahun tak boleh berubah,2 tahun nak berubah Pooraaah.

Anonymous said...

Tengok tv mkn pop pop popcorn.
Pm mcm kata org dipaksa byr gst. Seolah olah sistem gst mcm tu..Betul ke. Ke tersalah dgr.. pm kata dipaksa bayo sampai terlebih bayo. Nak pulang balik duit gst.. ooo maksudnya utk peniaga/tokey betul ke.. ke tersalah dgr..

Punyala pakar pakar kastam/pihak terlibat sistem gst buat kajian mcm mcm sebelum laksana sampai salah kira.. nak tau jugak..semua ke salah kira atau ada org tertentu je ke.. katanya ramai.. bila citer bab telus.. ni pun kena telus

Bkn ke pakar pakar tu buat sistem dah pi buat kajian/belajo ke negera lain.. ish ishhhh..

Pelik jugak.. singapore takde pulak masalah.. takde pulak dap bising.. singapore lagi tinggi gst..

Takut tersalah dgr kat tv tadi.. mula mula pm ulas dan sebut pasal org banding komplen sst lebih mahal dr gst.. lepas tu pm sambung lagi kata tukar balik sistem lama kerana masalah gst (yg disebut di atas)..

Persoalannya..

1. Masa kempen gst menzalimi rakyat
Jika terlebih bayar..pulang je balik.. mcm org lain cek incometax terlebih terkurang bayo.. apa guna declare.. baiki je la sistem jika lebih murah gst

2. Bkn setakat sekali je bayo balik.. ni kata nak turun harga brg. Maknanya peniaga dpt balik duit terlebih bayo katanya.. seterusnya rakyat harga brg TURUN atau NAIK..

3. Yg dibayar balik tokey/peniaga
Rakyat beli brg.. hari hari.. brg harian..5 thn ke dpn..

Ada sesape dgr tak tv tadi... betulke apa yg saya faham ni.

Masih berdengung dengung ni laungan
HAPUS GST mcm takde cukai..
BRG MURAH..
TDK MENZALIMI RAKYAT..

Rasanya takde kaitan langsung terlebih bayar dgn sistem cukai yg lebih murah utk rakyat beli brg.. brg murah..

Ada sesape dgr pls ulas.. bkn komen bangang..

Anonymous said...

Uuu sombong sungguh... dr merdeka bawah bn... tak selamat ke ko.. dap pakatan tak selamat ke.. tak kaya ke... rasa blog blog puak kau tu bersepah sepah.. rba berlambak lambak.. tak selamat ke.. berjuta pelancung.. duduk dlm gua ke kau ni.. baru keluar ke...

Baru je menang... betul org kata masuk kumpulan pakatan jd bersih takde dosa...rasuah jauh sekali

Anonymous said...

Blogger pakat risau ke masa kalah.. mkn dedak je ya.. dah menang yaa.. dpt byk projek ke? Cer tanya byk ke habuan.. tak kan dedak je.. dulu dedak ni dah menang kan...hmmmmmmm

Anonymous said...

Patutlah kalah berpuluh tahun.. dr merdeka.. menyombong melangit.. nak menang kena putarrrr.. buat buat baik dpn rakyat... mana ada tipu.. org kau tak melenting.. pi tatap youtube.. sape nasihat pasti dimaki hamun.. gambar diedit pun memaki hamun.. baru menang..

Baru aku paham.. mengapa menang.. sama sama bangang..mudah je.. reka citer.. edit itu edit ini.. dokumen pun boleh diubah.. semua masuk dlm alam maya.. nak menangkan... guna ayat bangang..

HARI NI TAWAN PUTRAJAYA
SERTA MERTA TURUN MINYAK

UNDI PAKATAN GST MANSUH

BYKKKKKK LAGI
DLM TEMPOH 100 HARI

Mudahnya jd bangang.. gst - sst
Cukai - cukai
Rendah - tinggi

Ish ish ish mudah benor jd bangang.. terima la kenyataan

Dah bangang ni org ramai yg percaya tunggu janji serta merta..hello hello... ayat sape tu.. sape yg bangang percaya??? Ribut wartawan kena bangang... hello hello

Anonymous said...

Aku rasa beberapa org dari council of elders tu nanti tak lama akan meletak jawatan.Org lain aku tak tahu tapi K.S Jomo tu besar kemungkinan.Dia ni dulu pengkritik tegar dasar ekonomi Mahahathir dan projek Proton.Sekarang ni pun mungkin ada yg dah pening pening lalat tengok aksi PM Mahathir.

Anonymous said...

diharap penyokong umno tetap berhemah dan jangan komen bukan2..ni lah masa kita jd penonton wayang bertajuk menang sorak..tunggu babak2 seterusnya dgn sabar

Urie said...

Please remobe ypur big ass head from your arsehole bevause you need a reality check. There was no democracy during the ruling of UMNO. Do you want to know the vurrent debt of Malaysia to other coubtries? 1 Trillion. So get your facts straight. Our voives werent heard during yhe ruling, no scratch that DICTATORSHIP of Najib because all he did was spend and care for the people. You might say its just Najib not BN but what did the others do. Other ministers etc in UMNO just sat there and watch as he destroys Malaysia. Our country has been getting fame. But not ib the good way. I do not know why are you so blind and marrow minded till tge only asp3ct you see is the problem with BR1M and all shit but the global press is all about the villiany of our supposed leader and now when we are finally free from all of that bull crap you say that UMNO is the best.

Urie said...

Kau ni pun bengong nampak beg rosmah je hitang dunia malaysia dah samapai 1 trillion buka salah pemimpin jugak? Salah kita? Ke salah pkr yg tak pernah diberi kuasa? Sempitnya otak...tanah malaysia pun dah banyak lesap. Dapat kat china. Seban najib bapa angkat kesayangan kau tu pandai pandai buat deal ngan china, guna duit china, tak dapat bayar balik,terpaksa bagi mereka tanah. Siapa yang bangsat sekarang? Semestinya jawapannya kau ngan bn kau. Sekian terima kasih

Anonymous said...

Luculah korg ni semua....

Hatta Said said...

BN kalah bukan sbb fitnah. Kalah sebb byk polisi san dasar yg salah. Perlaksanaan polisi2 ekonomi dan pembangunan tidak tangible dan byk memberi manfaat kpd rakyat. Terlalu byk slogan 1M, hasilnya tak nampak. Rakyat mahu result mcm era Tun M. Sekadar catatan dan angka2 positif atas laporan, rakyat tak yakin. Oleh sbb terlalu byk syok sendiri dan kakal dlm zon penafian, maka rakyat meluat dan kalahlah BN akhirnya. Itulah punca utama kekalahan.

jiwa rare hati kental said...

Brim xdak bohh ..n klau ada pun tipis .. Nk raya nk byar hutang rotex kreta smua hampa sbb bn klah ..klau x raya dpt rm800 .. Ni smua xdpat brim xdak n pening pkirkn nk byar smua ..xnmpak ke tun m dlu mcm mne bantuan susah dpat.. Najib jahat2 ada paham org susah ni .. Dri tun m dulu..gst bnyk mne pun jgn brkira sngat nak free je...bkn beli brang bnyk sngat gst smpai puluh ribu .. Klau xmampu buat xmampu n trima je brim tu...ni dh nyusahkan rakyat bntuan xde..bodo xpkiq

Anonymous said...

Orang yg suka membodohkan org pain tu , sebenarnya sedang memperbodohkan diridirinya sendiri. Cermin2 la diri sendiri sebelum mengata org.

Anonymous said...

Aku tak kisah umno jatuh ke tak..tapi kerajaan baru ni memang bagi sangat Muka kat bangsa Mata sepet.EUC Di iktiraf..isu peguam negara..isu menteri kewangan guna bahasa cina Dalam urusan rasmi negara..ISU jakim..ISU uitm..etc..bukalah Mata bukalah Minda..agenda bangsa ni..jangan Kita jadi pm sahaja tetapi terpaksa tunduk kepada golongan tertentu.

Anonymous said...

Tu janji pru13..jgn samakan

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates