May 3, 2018

21 Menteri Besar Bodoh @AzminAli Buat Perbandingan Klinik 1Malaysia Dengan Skim Peduli Sihat


Kenapa Menteri Besar Azmin Ali perlu buat perbandingan di antara Klinik 1 Malaysia dengan Skim Peduli Sihat? Klinik 1 Malaysia bukan tandingan sebenar untuk Skim Peduli Sihat, apatah lagi untuk memomok-momokkan Klinik 1Malaysia (K1M) dengan tercekik panadol. 

Skim Peduli Sihat (SPS) adalah inisiatif yang baik dari Kerajaan Selangor. Namun, adakah ianya praktikal dalam konteks yang sebenar? SPS memperuntukan RM500 sekeluarga setahun dengan maximum RM50 bagi setiap rawatan bagi mereka yang berpendapatan RM3,000 seisirumah. Purata pendapatan seisi rumah di Selangor adalah RM9,400. Rujuk sini. Oleh itu, berapa ramai mereka berpendapatan RM 3,000 seisi rumah di Selangor? 

Kedua, katakan rawatan untuk penyakit deman dan selsema biasa sekitar RM60. Maknanya, individu terbabit perlu menambah kos rawatan RM10. Itu kalau seorang ahli keluarga. Bagaimana jika ada 2 orang anak mengidapi penyakit yang sama dengan kos maksima setiap kali rawatan adalah RM50 sahaja?

K1M bukan saingan klinik swasta. Peranannya adalah untuk rawatan ringan seperti dressing, tukar tiup kencing, demam tidak tinggi dan lai-lain. Kita ada klinik pesakit luar untuk mereka yang mengidapi demam dan selsema. 

Bajet 2018, Kerajaan Persekutuan memperuntukan RM26.5 billion untuk 32 juta rakyat Malaysia. Dengan kata lain, setiap rakyat diperuntukkan RM828 per individu untuk setahun dengan bayaran RM1 setiap kali rawatan. SPS pula RM500 per keluarga untuk setahun dengan bayaran tambahan jika rawatan melebihi RM 50. Jadi mana lebih kos effektif? 

Buat Menterii Besar bodoh, jika seseorang itu dapat stroke ataupun serangan jantung, kita tidak rawat di K1M. Sebaliknya kita hantar terus ke hospital dengan bayaran yang sangat minima!

21 comments:

Reforbasi Madeymugabe said...

Kah kah kah kah kah... Itulah CTS, aku pun terkejut betapa bodohnya bekas MB Selangok Jemin Jamban ni bila bercakap..... Klinik 1 Malaysia setakat rawat demam ringan, batuk, selsema, asma dan tukar dressing boleh la..

Kalau orang kena stroke, pergi klinik swasta pakai Kad Peduli Sihat pun doktor tolak mentah-mentah. Ingat boleh buat rawatan setakat RM50 je ke...??? Apa punya bahalol Jemin Jamban ni... Badut Jemin buat lawak untuk fooldog fuckatan tu kot...

Wakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Objektif Klinik 1Malaysia

Menyediakan rawatan perubatan ringan kepada penduduk setempat.

Skop Perkhidmatan:

1. Menyediakan rawatan ringan seperti demam, batuk, selsema dan penyakit ringan yang lain

2. Rawatan susulan kes penyakit kronik yang stabil dan terkawal seperti diabetis, darah tinggi dan asma

3.Prosedur rawatan ringan seperti mencuci luka dan membuka jahitan

4.Membuat notifikasi bagi penyakit berjangkit seperti demam denggi
Khidmat nasihat dan pendidikan kesihatan

5. Perkhidmatan program saringan HIV di Klinik 1Malaysia tertentu sahaja

Anonymous said...

Skim Peduli Sihat@Palat, dapat taik palat, skim tipu2 pilih bulu, bulu yg mana hitam dan bulu yg mana kerinting, tunggu lah sampai telor lanjut baru dapat

Anonymous said...

Assmin ingat strok tu penyakit palam eskem dlm jamban

Anonymous said...

Kesian rakyat Selangor dapat menteri besar bahlol tahap cipan. Dah takde isu nak diketengahkan.Nak buat perbandingan kebodohan pulak terserlah...Azmin Jamban katakan.

Azman Ali said...

Asmin, saya pesakit jantung yg baru keluar hospital Sg Buloh..charge dia hanya RM82.00 dan mengikut harga semasa ialah RM1400.00 dan orang yg sakit kronik x pegi klinik 1M lah Menteri Bodoh MB..dan satu lagi, skim peduli sihat tidak telus kerana adik saya yg berpendapatan suami isteri 9500 masih dapat skim peduli sihat ni..yg paling teruk..kad KISS pun dia ada..pasal dia org kuat PKR..

Anonymous said...



MAHATHIR kembali mengulangi ‘kekesalannya’ dalam soal Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri. Kononnya dia tersilap memilih Najib yang dilantik menjadi Perdana Menteri pada April 2009.

Suka nak disebut bahawa Mahathir sama sekali tidak terlibat dalam soal memilih Najib sebagai Perdana Menteri. Yang terlibat ialah Perdana Menteri sebelum beliau, Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, DYMM YangDipertuan Agung pada waktu itu, UMNO dan BN.

Dimana yang Mahathir terlibat? Dia bukan salah satu dari mana-mana komponen yang terlibat di atas, malah waktu Najib angkat sumpah jadi Perdana Menteri, Mahathir bukan ahli UMNO pun. Dia “memilih” Najib macam mana?

Lepas Najib jadi Perdana Menteri baru Mahathir sertai UMNO semula.



Ini faktanya tapi sebagai seorang yang sudah nyanyuk, Mahathir akan tetap perasan dialah yang kononnya memilih Najib sebagai Perdana Menteri. Ini jangan terkejut sangat sebab Mahathir memang ada penyakit tu, perasan.

Tak hairanlah kenapa Najib tak mudah menyerah kalah dengan Mahathir, tak macam Paklah. Dalam kes Paklah, memang Mahathir yang memilihnya sebagai Perdana Menteri sedangkan dalam soal perlantikan Najib, Mahathir tidak sama sekali.

Anonymous said...

Biar la puak2 pakatan haprak terus dgn kebodohan depa...

Anonymous said...

Kalau korang nak undi sesiapa pun aku tak kesah . Mak undi Mahadey , aku tak kesah . Nak undi Wan Azizah , aku tak kesah . Nak undi Lim kit Siang , aku tak kesah . Tapi kalau korang nak undi Asmin , yang ini aku kesah . Asmin ni sangat bahaya . Negara boleh hancor lebur kalau dia jadi PM .

Anonymous said...

Kalau nak buat perbandingan mb seluruh Malaysia..ini lah mb paling bodoh dan perasan pandai.baik dia bandingkan jamban dia dgn jamban maha kutty.org lain di dunia ini dah tak ada bodoh dah sebab dah di ambil simin jamban.

Anonymous said...

Kalau nak buat perbandingan mb seluruh Malaysia..ini lah mb paling bodoh dan perasan pandai.baik dia bandingkan jamban dia dgn jamban maha kutty.org lain di dunia ini dah tak ada bodoh dah sebab dah di ambil simin jamban.

Anonymous said...

Bukanlah nak mempersendakan keluarga yg dah terkena, di Australia misalnya seorg pelancung Malaysia terkandas dihospital kerana punyai tunggakan akibat penyakit stroke berjumlah RM1 juta plus plus, di US kes tunggakkan berjumlah melebihi RM 1 juta setelah mendapat rawatan XXX menyebabkan sipolan tidak dapat pulang ke Malaysia, bergitu juga kes pesara kerajaan yg melancung di Korea yg kos rawatannya melebihi RM 1 juta (contoh sahaja), di UK kes yg seakan sama kos rawatan utk 3 hari (contohnya) di hospital sana melebihi RM 1 juta meyebabkan sipolan terkandas dan tidak dapat pulang ke Malaysia. Ini hanyalah contoh2 sahaja untuk buat perbandingan dgn kos rawatan disini, mungkin kos rawatan diklinik/hospital swasta kita agak mahal tetapi kos rawatan untuk pesakit luar dihospital kerajaan Malaysia hanyalah serendah RM 1 sahaja... jadi janganlah kondem sangat kerajaan yg ada hari ini. Ayuh kita beri undi kpd NAJIB!

Anonymous said...

Klw nak murah jgn pg klinik swasta..pg klinik k1Malaysia...
Rawatan dan ubat sama shj...
Klw penyakit berat hantar hospital..
Apa punya bodoh MB jamban ni..
Oooo..lupa kebodohannya khas utk macai bongok anggok2 jer..hehe

Anonymous said...

Ayuh...mari ramai2 kita undi kerajaan yg ada hari ini.ALLAH SWT maha mengetahui nawaitu ds Najib dan kita tahu perwatakan pembangkang terhadap Islam dan ALLAH SWT tahu bagaimana mereka meperlekehkan Islam.oleh itu ayuh umat Islam undi lah kerajaan yg memertabatkan Islam d Malaysia ini

Tanah Melayu Kini said...

Min ni...
Dulu kalau bercakap.. lenggok nya mcm anwar..
Skrg ada bos baru.. lenggok nya dah mcm bos baru dia.. ayat lebih biadap..
Takut jadi Bekas mb tak lama lagi..
Kena la bodek bos baru..
tak sengaja jadi mb aritu.. mb terpaksa.. dia ingat org.pilih dia sbb dia layak.. kiki.. perasan.. dan kesian.. hihi

Tanah Melayu Kini said...

Dia hina penjawat awam yg urus pesakit..
Konon tak pandai.. asyik bagi panadol je..
Hina org pandai la.. mcm bos baru dia..

Anonymous said...

Azmin Ali tak bodoh. Dia belit dan putar. Sama juga Tun Det, Daim, mat Sabu, Lim Kit Siang, lim guan eng, cuma Anwar ibrahim dan wan jijah tak belit cuma dia orang putar alam semesta. Bak kata penipu besar.

Reforbasi Madeymugabe said...

Bukan bos baru.... Tapi topdog, anjing atasan.... Jemin si badut ni taraf anjing jamban je....

Muahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Assimin sembang kencang..penuh board kt sel.peduli sihat..kiss bagao..yg dapat berapa kerat..lg banyak kluar duit buat papan iklan dr kluar duit pasal kiss,peduli sihat,tawas,mawas bagai..rakyat sel.majority berkerja.ada klinik panel..pendapatan pn purata 3-4 k keatas..tk layak semua tuu.

Anonymous said...

mb mana yg biol bin bangap nie?? azmin konekto??betolletu gelaran terlekat sebab suka konekto dlm jamban!!! mb JAMBAN otakat kepala bontot..sebab ketua pkr al jub pakar tebok bontot jantan & betino!!

kabinet mimpi ph:

dapig laknatullah 3, pkr 0, panDIR 0, bunga 0

undi MATA DAJAL(pkr)= undi dapig laknatullah anti Islam,Anti Melayu/bumiputra serta anti System Beraja!!!

Anonymous said...

Ayuh...mari ramai2 kita undi kerajaan yg ada hari ini.ALLAH SWT maha mengetahui nawaitu ds Najib dan kita tahu perwatakan pembangkang terhadap Islam dan ALLAH SWT tahu bagaimana mereka meperlekehkan Islam.oleh itu ayuh umat Islam undi lah kerajaan yg memertabatkan Islam d Malaysia ini

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates