May 3, 2018

36 Kalau Pembangkang Tanya, Ke Mana Perginya Duit GST? Ini Jawapannya















36 comments:

Reforbasi Madeymugabe said...

Fooldog-fooldog fuckatan percaya bahawa duit GST digunakan untuk membayar hutang 1MDB... Baiklah, CEO 1MDB sendiri mengakui bahawa hutang 1MDB semasa berjumlah RM31 bilion manakala aset 1MDB bernilai RM43 billion.

Untuk kutipan GST mengikut tahun pula:
2015- RM27 bilion,
2016- RM41.2 bilion dan
2017 - RM44 bilion

Jadi kalau diikutkan kata fooldog fuckatan, kutipan GST tahun bila yang digunakan untuk bayar hutang 1MDB tu...??? Takkan 1MDB 'bayar hutang' tak pernah berkurangan nilainya pulak..... Tapi macam biasa la, fooldog fuckatan dan kebodohan mereka mana boleh dipisahkan.....

Wakakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

MP parti Pembangkang nampaknya tak faham apa pun dgn perbahasan Belanjawan di Parlimen.Sumber hasil,(termasuk GST) dan Perbelanjaaan yg di buat dari hasil tersebut sudah di benatangkan dalam Parlimen utk di bahaskan.Apa lagi yg dia orang nak tanya,kemana GST di belanjakan.Perbelanjaan sekarang masih difisit,bukannya surplus,ertinya semua hasil termasuk GST tersebut tak cukup pun utk menampung perbelanjaan kerajaan,kerajaan kena meminjam dari sumber luar atau dalam negara.So tak timbul lagi persolan kemana GST.

ted manoff said...

Apa nii cts..komen xsiar pun..balik2 komen reformasi disiar..komen dahlah merapu ibarat menyapu taik dimuka sendiri..

Anonymous said...

Nasiblah dpt pembangkang yg low class Kat Malaysia ni

Anonymous said...

anjing2 fuckatan terdiri dari terencat akal sebab terlalu byk makan dedak tulang pork!!!
150 negara sudah melaksanakan GST/VAT tinggal berapa kerat lagi belum termasokle usa..tapi jika lihat cukai perkhidmatan usa sekitar 26%!!!
Vietnam 10%,singapork 9%..kita masih lagi 6%!!!

kabinet mimpi ph:

dapig laknatullah 3, pkr 0, panDIR 0, bunga 0

undi MATA DAJAL(pkr)= undi dapig laknatullah anti Islam,Anti Melayu/bumiputra serta anti System Beraja!!!

Anonymous said...

Hapus GST: Agenda Orang Miskin Atau Golongan Kaya?
oleh Ab Jalil Backer

Agenda menghapuskan GST adalah agenda golongan borjuis – peniaga, kelas menengah atas dan elit. Mereka paling banyak bayar GST dan paling kurang menggunakan kemudahan prasarana kerajaan seperti hospital dan sekolah.

Mereka hantar anak-anak ke sekolah swasta dan menggunakan hospital swasta. Mereka ini perasan serba pandai, hebat dan memandang rendah kepada pemimpin negara. Mereka lupa kerajaanlah yang mewujudkan peluang ekonomi dan perniagaan sehingga membolehkan mereka jadi kaya.

Sebelum ini mereka selalu mengelak cukai pendapatan dan cukai perniagaan melalui pelbagai cara dan taktik, yang dibenarkan dan yang melalui “jalan belakang”.

Melalui pengenalan GST yang merupakan sistem percukaian berasaskan perbelanjaan, golongan borjuis yang berbelanja lebih dan membeli barang mewah akan membayar cukai yang lebih tinggi.

Orang seperti Tun Mahathir, Daim Zainuddin, Mukhriz Mahathir, Wan Azizah, Lim Guan Eng dan Shapie Apdal nampak berbelanja melebihi pendapatan yang diisytiharkan. Cuba tanya berapa cukai pendapatan mereka isytiharkan setiap tahun.

Ada juga syarikat yang membayar gaji kepada seluruh ahli keluarga mereka bagi mengelak cukai pendapatan dalam kelompok (bracket) tinggi.

Apabila GST diperkenalkan mereka tiada dapat elak membayar cukai. Jika beli baju sehelai RM1,000 maka mereka harus bayar cukai sebanyak RM60.

Inilah punca mengapa mereka marah dan mahu menghapuskan GST.

Syarikat-syarikat mereka juga tidak lagi boleh menipu seperti mana dalam sistem Cukai Jualan.
Pendapatan syarikat juga sukar lagi disembunyikan berikutan jualan mereka direkod dalam sistem GST.

Sebaliknya, kumpulan berpendapatan rendah membayar cukai yang minimum kerana kebanyakan barang keperluan asas seperti beras, ikan, sayur, gas memasak, buah-buahan, petrol RON95 dan ubat-ubatan dikecualikan GST.

Dalam masa yang sama kumpulan berpendapatan rendah dan sederhana ini menerima pelbagai bantuan dan inisiatif kerajaan seperti subsidi pendidikan anak-anak, subsidi kesihatan dan perubatan, bantuan pekebun kecil, bantuan usahawan kecil, biasiswa dan latihan meningkatkan kemahiran, subsidi perumahan, bantuan Kebajikan Masyarakat, Bantuan Rakyat 1Malaysia dan lain-lain.

Maka kita lihat golongan borjuis ini mula menghasut rakyat bahawa GST punca kesusahan hidup rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.

Mereka memadamkan semua kebaikan yang diwujudkan kerajaan hasil kutipan GST. Mereka hanya menceritakan bahawa GST punca barang naik dan hidup rakyat menjadi sengsara.

Cuba lihat nama Mahathir. Pernahkah beliau bersimpati dengan orang miskin semasa menjadi Perdana Menteri.

Beliau menolak gaji minumum, beliau mengenakan yuran sekolah, yuran peperiksaan SPM, Skim Pinjaman Buku Teks yang terhad dan jumlah bantuan kepada rakyat tidak sebanyak hari ini. Beliau juga memperkenalkan pinjaman PTPTN dengan caj 4%.

Jadi agenda hapuskan GST bukan kerana simpati kepada rakyat berpendapatan rendah tapi untuk mereka dan keluarga mereka mengelak cukai.

Jangan percaya hasutan kumpulan ini. Zaman Mahathir pun harga barang sentiasa naik.

Apabila dihapuskan GST pun harga barang tidak akan turun. Mahathir telah nyatakan akan memperkenalkan cukai lain.

Namun faedah dan bantuan kepada rakyat akan berkurangan. Mahathir sudah menyatakan mereka akan memperkenal sistem BR1M baru bagi mengurangkan jumlah penerima.

Hakikatnyan Undi PKR sekadar mengulangi cerita zaman Mahathir yang penuh ketirisan dan penswastaan yang membebankan rakyat.

Anonymous said...

Hapuskan GST cuma pembohongan pembangkang dan hanya bertujuan untuk memancing undi. Tidak ada kerajaan di dunia yang kembali kepada sistem kuno SST walaupun mereka memenangi pilihanraya dengan janji untuk menghapuskan GST. Contohnya kanada. Tambahan pula pakatan haprak selalu mungkir janji dan buat U-turn.

# Kalau tak tipu bukan Pakatan Haprak.

Reforbasi Madeymugabe said...

Hehehe... anus 5:17 contoh fooldog yang tak reti berhujah.... Sekali dia komen pasti keluar 'hujah' dari kepala jubor dia....

Wakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Bunge hutang 31 billion setahun..gst 44 biilon untuk bayar bunge hutang dan hutang..

Anonymous said...

yang ni pulak tipu atau benar¿¿¿¿
mat sabu dan zaza darling.....
cuba cerita ckt ted buried oooo...

Anonymous said...

Hahaha...gaji polis,gaji cikgu, jalan berlampu kat kg,ppr,pkd,ijn tu idup je sebelum ada gst..boleh je bayar.. lepas ada gst, bajet utk kesihatan, pendidikn n beberapa lg kena potong siap subsidi kena tarik lg.pulak dah...tu yg jadi musykil tu..bila ditanya, jawapan bodoh yg sedara tunjukkn.. kemon le..

Reforbasi Madeymugabe said...

Jadi 1MDB ada berapa lagi hutang kalau dah bayar guna 'GST RM44 bilion' tu...???

Keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Memang la ngok... Masa tu pendapatan kerajaan banyak diperoleh dari cukai petroleum akibat kenaikan harga minyak.... Tahun 2015 harga minyak merudum, kalau takde GST ko ingat kerajaan boleh bayar semua yang ko sebut tu sama macam sebelum GST dilaksanakan ke...???

Nampak sangat ko ni jenis katak bawah tempurung.... Komen asal boleh je...

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

1. Kenaikan Subsidi Kesihatan: Dulu penduduk Malaysia 20 juta, sekarang lebih 30 juta. Jumlah hospital, doktor dan jururawat bertambah berpuluh kali ganda untuk perkhidmatan hampir percuma ini. Kerajaan perlu mengambil peruntukan lain untuk membiayai kos ini.

2. Dulu kita hanya ada 8 buah universiti awam apabila kerajaan memberi biasiswa, pinjaman tanpa faedah. Sekarang kerajaan mempunyai 20 IPTA saja belum masuk IPTS dan Kolej Teknikal. Jika dulu kita mungkin peruntukkan 2 Bilion untuk 8 IPTA, sudah tentu sekarang kita perlukan lebih daripada itu untuk membiayai 20 IPTA. Itu belum dikira jumlah pelajar universiti yang bertambah berpuluh kali ganda. Jadi sangat tidak masuk akal anda mahu bandingkan keadaan dulu dan sekarang.

3. Zaman Mahathir berapa tong gas kita subsidi, zaman sekarang berapa tong gas kita subsidi? zaman Mahathir berapa juta liter petrol kita subsidi, sekarang berapa juta liter petrol. Janganlah main zaman Mahathir dan Najib ikut suka saja tanpa melihat kepada nilainya.

4. Ini mungkin menyakitkan hati tapi realiti. Pada zaman Tun Mahathir, beliau membina pelbagai kemudahan awam dan bangunan kerajaan secara PFI, ini termasuk Pusat Pentadbiran Putrajaya, Lebuh raya, ERL dan KLIA. Apakah maksud PFI? Maknanya anda bina sekarang, anda bayar pada masa akan datang dengan harga yang lebih tinggi.

Jadi siapa yang membayar sekarang? tentulah kerajaan yang dipimpin oleh Najib Razak. Saya tidak kata apa yang Tun Mahathir buat tidak betul. Beliau merancang pembangunan ekonomi negara tentulah berbuat semua itu. Cuma jangan bandingkan pemberian subsidi dulu dan sekarang.

Misalnya, dalam konsesi tol, bayaran meningkat berkali ganda setelah berpuluh tahun selepas pembinaan.

Jika zaman Mahathir, kerajaan mungkin hanya bayar 1 sen perkilometer untuk subsidi, zaman Najib Razak kerajaan mungkin perlu membayar RM 10 sen per kilometer.

Kesimpulannya memanglah zaman dahulu banyak subsidi sebab kos subsidi rendah. Sekarang kos subsidi sudah mencecah RM 40 bilion ringgit sudah tentu kerajaan kena buat keputusan mana yang lebih utama dan penting.

Anonymous said...

Petrol juga tidak ada subsidi pada zaman Mahathir malahan beliau mengenakan CUKAI ke atas petrol sebanyak 58.62 sen.

Anonymous said...

Bior ler PH nak hapus gst. Kan rakyat yang untung. Rakyat tak perlu lagi sara kerajaan. Malahan rakyat akan dapat banyak lagi nikmat dari janji menifesto PH. Siapa nak gst pilih najib, siapa tak suka gst pilih Tun M.

ted manoff said...

Hebatt ceramah tadii cts..harapan utk tawan putrajaya makin crah..cuma yg dikesalkan tk nmpak muka cts tadii..ku nan terkencing dlm seluar bila tgk jumlah yg hadir tadii..ingat nk ajak cts minum tadii..takut juga cts nii..

Anonymous said...

BILAKAH MAMAK MATDEY MAHATAIK TU NAK MAMPOSSSSSS.........

Anonymous said...

Hari Jumaat ini adalah hari Jumaat terakhir sebelum PRU14. Bersempena hari yg mulia, dibulan Syaaban yg penuh barokah ini marilah kita semua umat yg cintakan Islam bersama2 berdoa untuk dimenangkan perjuangan Islam dan dimusnahkan parti yg terang2an memusuhi Islam, Ayuh semua umat Islam jangan lupa berdoa! Jangan berikan satu undi pun kpd Mahathir, DAP/PH... Amin.

Anonymous said...

Hari Jumaat ini adalah hari Jumaat terakhir sebelum PRU14. Bersempena hari yg mulia, dibulan Syaaban yg penuh barokah ini marilah kita semua umat yg cintakan Islam bersama2 berdoa untuk dimenangkan perjuangan Islam dan dimusnahkan parti yg terang2an memusuhi Islam, Ayuh semua umat Islam jangan lupa berdoa! Jangan berikan satu undi pun kpd Mahathir, DAP/PH... Amin.

Anonymous said...

Selepas ko mampos....

Anonymous said...

Edra dan tanah pulau indah jual.kpd siapa?...kenapa jual Edra dan tanah pulau indah?...

Kenape 1 mdb tak mampu bayar hutang dari perniagaan?...1 mfb rugi ato untung?...

Reforbasi basi..hihihi..

Anonymous said...

Amin ya ALLAH berikanlah kemenangan yg cemerlang kepada kerajaan yg memertabatkan Islam.ayuh umat Islam sekalian dan mereka yg cintakan keamanan undi lah kerajaan yg sedia ada.semoga hidup kita semua terus aman sentosa..amin2 ya rabala'alamin...

Reforbasi Madeymugabe said...

Soalan ditanya dengan soalan... Nampak sangat fooldog matjerin bodoh nak mampus....

Muahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Betul tu bro.... Mari kita sama-sama doakan begitu.... Aminnnn

Reforbasi Madeymugabe said...

Aminnnnn..aminnnnn...

Reforbasi Madeymugabe said...

Kalau dengar sembang fooldog fuckatan, tayar keretapi pun boleh pancit....

Wakakakakakakakakakaka

Setakat 4,000 kehadiran dah boleh dikatakan tawan putrajaya.... Mimpi boleh la...

Muahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Hapus GST, masuk balik SST... Tu siapa sara siapa wahai anjing fuckatan yang ngok....????

Muahahahahahahahahahaha... Bodoh tak boleh diikut langsung puak bangang mereka ni....

Keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Hehehe.... Tu yang anjing fuckatan mahukan.... Tolak GST 6%, cover kot cukai jualan petrol pulak.... Bukan semua pakai petrol kat Malaysia ni....

Madey keling tua pun pakai jet peribadi guna minyak sawit..... Minyak sawit tiada cukai jualan....

Wakakakakakakakakakakakaka

Reforbasi Madeymugabe said...

Amboi Abang Mat, peluk siapa tu...??? Macam YB tokong pulak, bergambar dengan peminat dalam kereta....

Abg Mat: JANGAN JELES, GETAH BARU NI ......

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Kahkahkahkahkahkahkah, masih bukan jawapan gst

Anonymous said...

Nampak sangat anon 7.35 am ni ada masalah pembelajaran. Bekas pelajar kelas hujung. Tidak dapat menjawab dengan bijak dia tanya balik soalan bodoh. Bravo, bravo.

Reforbasi Madeymugabe said...

Nak cakap macam mana lagi bro 9:12.... Itu je la yang anjing fuckatan pandai lakukan.... Debat bagi fooldog tu kena beri hujah dalam bentuk soalan... Dah la tu, lari tajuk je kerjanya....orang cerita pasal hutang, dia cerita pasal jual tanah.... Tak ke bodoh namanya tu....

Mesti tok guru dia bernama madey keling kerala... Pakar belit negara...

Muahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Opppss sori... Aku betul-betul tersilap kali ni.... Kini petrol tiada GST, zaman madey keling cukai jualan petrol sudah pasti.... Kalau dah kena cukai, ada dapat subsidi tak...???

Keh keh keh keh keh keh keh

Anonymous said...

Masa tu sebelum ada GST ada SST. Cukai juga namanya tu. Kau ingat selama ni free je ke?

Anonymous said...

10.13, geng pakatoon selalu buat andaian mcm ni? Dah calculate jumlah penduduk dan peningkatan berbanding sumber pendapatan negara. You dpt fakta mana? Copy paste dr site pembangang lain ke? Nampak sgt bnyk lomp9ng dlm hujahan.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates