May 26, 2018

83 Janji Menteri Pelajaran, Tol Percuma Ke Simpang Renggam? Jangan Lupa Tuntut Janji





Menteri Pelajaran, Dr Maszlee Malek telah berjanji semasa pra Pilihanraya Umum Ke 14 (PRU14) bahawa tiada kutipan tol ke Simpang Rengam sama ada dari Sungai Besi, Skudai atau Ayer Keroh.

Malah beliau dengan bangga mencabar Rakyat supaya menuntut janji berkenaan selepas Pakatan Harapan memenangi PRU14. Alhamdulillah tercapai hasrat Rakyat Johor terutama pengundi Simpang Rengam untuk merasa tol percuma.

Takkan Menteri Pelajaran PH berbohong kan?

83 comments:

Anonymous said...

.

Tapi kita perlu ingat .... manifesto bukan janji .... he he he
.

Anonymous said...

yeesss.. tuntut..ok...janji mesti ditunaikan..if not mereka tu tergolong dlm orang Munafik...
so..if tak tunai janji kita gelar jer...R
Dr Maszlee...al munafikun...sedap..kan gelaran tu..so...jgn berdalih pulak yer..Dr..kami ni dari pihak pembangkang well educated...

Tanah Melayu Kini said...

Itu dulu.. sbb malaysia tader hutang 1 trillion..
Dah tak leh buat skrg tuan2 dan puan2..
Maaf la.. kami lawak ja..

Administrator said...

.

The most dangerous thing in a country is an uneducated society .

.

Anonymous said...


Kalau dia masih mungkir janji, kita lekatkan saja perkataan "Dr Maszlee Malek Pembohong"

Anonymous said...

cuma di malaysia...hidup membohong memang diberkati sampai diangkat jadi YB
tak ingat...tak tahu...tak diberitahu....
hihihihihi

Anonymous said...

Menteri semua dah pening, mana nk buat itu ini, bajet terhad, janji x tunai lg, haha. Aku da la first time jadi menteri, silap fakta habisla. Errm, xpe2, dah ada 5 orang pakar “tua” yg sedang memikirkan solusi, so aku rilek dulu, kita enjoy2 naik jet, lepak kedai makan, post gmabr ngan makwe dsb, selak aib orang, fitnah mesti teruskan walaupun pose. Yes, impian aku nak jadi menteri pasolar dah berjaya. Bangganya aku... nt blh jadi macam Mahathir, kita kayakan anak beranak, lpstu letak jawatan... yes.

Ted Manoff said...

Itu yg Kun Fa Yakun tu.

Anonymous said...

Nak tanya satu soalan . Atok Mahadey ni puasa ke tak ? Aku tanya ni sebab umur atok dah 92 tahun .

Ted Manoff said...

Magic at work.Bapak magic Mata Satu dok ushar ushar je nak Baham mana satu baik punya.

Anonymous said...

Sekali fikir tak pelik ker. Sebelum pru, dok kata negara nak bengkrap, hutang banyak. Dah tau nak bangkrap hang dok janji bulan bintang buat apa. Kan org dah tuntut. And hutang 1 trillion ka 2 trillion ka bukan alasan utuk tak tunai hanji sebab dari sebelum pru korang dah tau negara nak bangkrap.

Anonymous said...

Sekali fikir tak pelik ker. Sebelum pru, dok kata negara nak bengkrap, hutang banyak. Dah tau nak bangkrap hang dok janji bulan bintang buat apa. Kan org dah tuntut. And hutang 1 trillion ka 2 trillion ka bukan alasan utuk tak tunai hanji sebab dari sebelum pru korang dah tau negara nak bangkrap.

Tanah Melayu Kini said...

"Skrg belum boleh buat.. sbb sy menteri pelajaran..Semua bergantung pada pucuk pimpinan..
Bukan sy buat keputusan.. bagi la kami peluang betulkan 1mdb dlm 3 tahun lagi kot..
Dulu sblm pru14.. kami bole la buat.. sbb nk raih undi org2 yg tak perasan benda ni susah nk buat.."

ܲ ܳ ܴ ܵ ܶ ܷ ܸ ܹ ܺ ܻ ܼ ܽ ܾ ܿ ݀ ݁ ݂ ݃ ݄ ݅ ݆ ݇ ݈ ݉ ݊ ܲ ܳ ܴ ܵ ܶ ܷ ܸ ܹ ܺ ܻ ܼ ܽ ܾ ܿ ݀ ݁ ݂ ݃ ݄ ݅ ݆ ݇ ݈ ݉ ݊ said...

Oyo tidak! Menteri pelajaran x mungkin akan jadi seorang munafik, ilmu agamanya cukup tinggi ibarat pelampung penyelamat utk dia dari dihumban ke lembah munafik bersama para munafik yg lain. Tak mungkin..tak mungkin.. impossible..x masuk akal.. mustahil.. x logik.. sukar dipercayai.. bermimpikah gua.. tolong kejutkn gua.. o tidak.. x mungkin.. giler ah.

Anonymous said...

Bangsa Johor nak tukar taste ...nak join Malaysia baru
Nak rasa PH macamana...TMJ dah nasihat jangan tukar kapal pun buat tak tahu.

Bangsa Johor tak pikir Islam & Melayu .... manifesto lebih penting

Jangan salahkan sesiapa .....Demokrasi

Anonymous said...

I dah kenyang le makan capati...burp!!

Anonymous said...

Tu laa..ramai rupanya rakyat yang tak educated

Anonymous said...

Yang jadi menteri pelajaran sekarang ni klon dr mazlee kot...

Anonymous said...

Ohh kita tk dapat tunai kn semua menefesto.sebb kita utama kn 1mdb dulu..lepas habis bicara..baru kita tunai kan..itu pun bergantung pada ekonomi m'sia.klu tk muglis..
Minyak pn kita tk boleh letak 1.60..sbb kita nk mukup dulu..kasi duit banyak..lagi pun..kreta semua org kaya2 pakai..nnti subsidi tak tersasar..kita bagi brim@dedak...tapi tukar nama brum @ gandum/sambar.utuk bagi subsidi pada golongan tersasar...ki ki ki.
Utk apek2 yg tk sabar utk hapus kn gst..sorry arr..tk boleh pakai 2 lager utk tipu arr..itu 10% dikira dr system gst ki ki ki.
Itu ptptn..tk jadi hapus..yg utang mesti bayar arr..itu belajar ipta/ipts. Yuran/sara hidup korang pinjam bank ya kpop..sendiri hutang sendiri bayar arr. Ki ki ki..

Anonymous said...

Madey sudah pening..cari alasan ..ckp sekarang amat mencabar.nk bina negara dgn berbagai parti
..tk mcm 1981..bn jaa....itu laa ckap tu pikir bnyak kali..1981 keluarga aku ada 1 motor buruk jew..sekarang anak2 10 org sudah berkahwin..cucu2 sudah berkerja..rumah anak2 parking dh tk muat..kreta 3-4 biji×10..30++ unit kreta nk di subsidi minyak..1981 1 motor ..
.madey madey..rakyat pn dulu 18 juta..sekarang 32 juta...lu pakai adea pasukan 1981 mana jalan..lu kira baik2..jngan negara telungkup..hutang meningkat dr 1bik ke 1.5 bil..mati berdiri nnti ooo

Anonymous said...

GUAN ENG PUTAR BELIT HUTANG NEGARA ??


MUNGKIN DAP berpendapat Lim Guan Eng yang berdarah Cina akan lebih pandai mentadbir kewangan negara namun terbukti perkara sebaliknya yang berlaku.


Bersama sama Guan Eng di MOF adalah Tony Pua dan Ong Kian Ming juga isterinya Betty yang mengikut sahaja Guan Eng setiap hari ke pejabat. Apa jawatan isteri Guan Eng? Pegawai khas juga kah?



Tidak sampai 100 hari kerajaan pakatan harapan memerintah Malaysia, Menteri Kewangan PH Lim Guan Eng telah memalukan negara. Kenyataan tidak bertanggungjawab beliau menyebabkan pasaran saham merudum dengan teruk.

Guan Eng mendakwa Malaysia menanggung hutang hampir RM1 trilion sedangkan angka rasmi sebelum ini adalah RM686 bilion.

Menyedari kenyataan beliau mendapat kritikan negatif dari dalam dan luar negara Guan Eng mendakwa pula dari jumlah itu, RM686.8 bilion merupakan hutang kerajaan persekutuan bersamaan 50.8 peratus dari KDNK.

Beliau dilihat memutar belitkan kenyataan sebelum ini yang akhirnya mempamerkan tindakan kurang cerdik diri sendiri kepada rakyat Malaysia.

Ironinya lagi, Guan Eng menegaskan kerajaan PH akan melaksanakan pentadbiran berdasarkan prinsip Berdaya Saing, Akauntabiliti, dan Telus (CAT) sedangkan kes beliau yang membabitkan skandal terowong dasar laut dan pembelian banglo dibawah harga pasaran serta isu Taman Manggis masih berjalan. Kes-kes tersebut membuktikan prinsip Berdaya Saing, Akauntabiliti, dan Telus (CAT) DAP hanya retorik dan penipuan semata-mata.

Sementara itu, Rafidah Aziz menyifatkan tempoh seratus hari PH memenuhi sepuluh janjinya itu sebagai tidak masuk akal.

“Kenapa seratus hari? Kenapa tidak setahun?” tanya beliau ketika wawancara dengan stesen radio perniagaan BFM.

“Jika kita buang tempoh seratus hari yang bodoh itu, maka kamu akan mendapat perspektif yang lebih baik. Kamu tidak boleh melakukan perkara (pelaksanaan janji) dalam masa seratus hari.

“Tiada negara di dunia boleh menyelesaikan semua masalah dalam seratus hari,” katanya.

Kita tertanya-tanya apakah reaksi Mahathir berkenaan "seratus hari yang bodoh PH" tersebut.

Malah bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang juga anggota penasihat Council of Elders diwujudkan Mahathir pun dengan nada optimis berkata rizab terkini ada RM430 bilion iaitu rekod tertinggi dalam sejarah dan kedudukan ekonomi negara baik.

Malah pengganti beliau, Gabenor BNM sekarang, Tan Sri Muhammad Ibrahim juga mengesahkan mengenai isu itu. Sebaliknya Mahathir dan Guan Eng pula terus menerus memberi senario pelik yang berbeza. Putar belit mereka dilihat terus memakan diri sendiri.

Anonymous said...

Pemimpin ph tau negara tak bankrap tak diambang muflis.. rezab kukuh.. dek kebodohan melampau mempercayai fitnah.. macai hanya nampak WE LOVE TUN kentut berbau harum.. apa lagi sogok fitnah.. sogok janji manis berbau tengik..

Dah undi baru sedar kentut tu busukkkk bau taik.. hirup je la.. tak percaya?.. masuk twitter..

Anonymous said...

GUAN ENG PUTAR BELIT HUTANG NEGARA ??


MUNGKIN DAP berpendapat Lim Guan Eng yang berdarah Cina akan lebih pandai mentadbir kewangan negara namun terbukti perkara sebaliknya yang berlaku.


Bersama sama Guan Eng di MOF adalah Tony Pua dan Ong Kian Ming juga isterinya Betty yang mengikut sahaja Guan Eng setiap hari ke pejabat. Apa jawatan isteri Guan Eng? Pegawai khas juga kah?



Tidak sampai 100 hari kerajaan pakatan harapan memerintah Malaysia, Menteri Kewangan PH Lim Guan Eng telah memalukan negara. Kenyataan tidak bertanggungjawab beliau menyebabkan pasaran saham merudum dengan teruk.

Guan Eng mendakwa Malaysia menanggung hutang hampir RM1 trilion sedangkan angka rasmi sebelum ini adalah RM686 bilion.

Menyedari kenyataan beliau mendapat kritikan negatif dari dalam dan luar negara Guan Eng mendakwa pula dari jumlah itu, RM686.8 bilion merupakan hutang kerajaan persekutuan bersamaan 50.8 peratus dari KDNK.

Beliau dilihat memutar belitkan kenyataan sebelum ini yang akhirnya mempamerkan tindakan kurang cerdik diri sendiri kepada rakyat Malaysia.

Ironinya lagi, Guan Eng menegaskan kerajaan PH akan melaksanakan pentadbiran berdasarkan prinsip Berdaya Saing, Akauntabiliti, dan Telus (CAT) sedangkan kes beliau yang membabitkan skandal terowong dasar laut dan pembelian banglo dibawah harga pasaran serta isu Taman Manggis masih berjalan. Kes-kes tersebut membuktikan prinsip Berdaya Saing, Akauntabiliti, dan Telus (CAT) DAP hanya retorik dan penipuan semata-mata.

Sementara itu, Rafidah Aziz menyifatkan tempoh seratus hari PH memenuhi sepuluh janjinya itu sebagai tidak masuk akal.

“Kenapa seratus hari? Kenapa tidak setahun?” tanya beliau ketika wawancara dengan stesen radio perniagaan BFM.

“Jika kita buang tempoh seratus hari yang bodoh itu, maka kamu akan mendapat perspektif yang lebih baik. Kamu tidak boleh melakukan perkara (pelaksanaan janji) dalam masa seratus hari.

“Tiada negara di dunia boleh menyelesaikan semua masalah dalam seratus hari,” katanya.

Kita tertanya-tanya apakah reaksi Mahathir berkenaan "seratus hari yang bodoh PH" tersebut.

Malah bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang juga anggota penasihat Council of Elders diwujudkan Mahathir pun dengan nada optimis berkata rizab terkini ada RM430 bilion iaitu rekod tertinggi dalam sejarah dan kedudukan ekonomi negara baik.

Malah pengganti beliau, Gabenor BNM sekarang, Tan Sri Muhammad Ibrahim juga mengesahkan mengenai isu itu. Sebaliknya Mahathir dan Guan Eng pula terus menerus memberi senario pelik yang berbeza. Putar belit mereka dilihat terus memakan diri sendiri.

Pada awal bulan ini, akhbar The Edge Financial Daily melaporkan hutang kerajaan berkembang pada kadar purata 10 peratus setahun daripada RM266.72 bilion pada tahun 2007 kepada RM687.43 bilion pada September 2017.

Ia sebenarnya ekoran perbelanjaan berlebihan. Sementara itu bekas Ketua Unit Komunikasi Korporat Kementerian Kewangan, Datuk Lokman Noor Adam juga hairan mengenai angka hutang negara yang didakwa oleh Mahathir dan Guan Eng.

Anonymous said...

Nampaknya Mahathir dan Guan Eng terdesak untuk memberi gambaran konon keadaan ekonomi negara diwarisi PH daripada BN adalah tidak baik semata-mata mahu mempertahankan dakwaanya sebelum ini kononnya kerajaan pimpinan Najib sudah tenat walhal Bank Dunia sendiri mengiktiraf ekonomi Malaysia stabil sehingga tiga kali membuat unjuran semula pertumbuhan.

Pihak yang mengeluarkan angka ini ialah Jabatan Perangkaan dan mereka mengesahkan tidak pernah mengeluarkan sebarang angka palsu.

Fakta yang tidak boleh disangkal bahawa angka-angka ekonomi semasa zaman pentabiran Najib sebenarnya menunjukkan antara yang terbaik di dunia namun perkara ini enggan diakui Mahathir dan Guan Eng.

Jadi kerajaan PH yang berusia 15 hari ini sudah putar belit semua benda untuk tunjukkan mereka bagus dan kerajaan BN dulu teruk. Bagus apa kalau fakta pun putar belit. Sudah sudahlah, rakyat Malaysia tahu Guan Eng baru keluar dari terowong, jangan kelirukan rakyat Malaysia lagi.

Lagi 85 hari sahaja tinggal, cepat laksanakan janji sebelum kena bodoh dengan orang lain pula.

Nukilan :
Rakyat Educated & Tak Bodoh

Anonymous said...





Belajar berbohong dari buaian hingga ke liang lahad

Anonymous said...

Selama ini rakyat dibohongi kononnya negara China akan menjajah negara kita!

Anonymous said...

Selama ini rakyat dibohongi kononnya negara China akan menjajah negara kita!

Anonymous said...

janji mesti tunaikan kalau tak jd golongan munafik.. kalau tgk pd muka nmpk mcm alim jgn alim2 kucing dah la..

Anonymous said...

ph tak ada menteri agama ke..nak tau jugak..atau agama tak penting sbb tu blh fitnah bohong hari2..menang pun cara fitnah..kalau tak tunai janji apa hukum dlm agama..kan org tu munafik.

Anonymous said...

Gelatin khinzir halal ke Dr Maszlee?

Anonymous said...

Islamic la sangat si maaLee ni? Kosmetik je tu. Berduyun2 ostajah puji bila dia jadi imam. Sebab jambu kot. Ostajah2 ni pomnn...alahai?!

Anonymous said...

Hutang Tak hutang, janji tetap janji.

Anonymous said...

Ko pangkah PH ker?..yg tak pangkah PH tak perlu menyibok laa...

Anonymous said...

...pusing kot mana pun, kalau masih bayar tol bila balik raya....memang munafik para uneducated ni...

Anonymous said...

PRU abis suda
Yang Berjanji dh menang jd la Yang Behormat.
kata la hutang negara banyak sangat sebb tu tak boleh nk tutup Tol.
Yang Berjanji dah jd Yang Behormat tukar lg jd Yang Berbohong.
penyokong pun percaya sebab dorg la YANG BODOH.

Anonymous said...

elok juga jawatan menteri pendidikan tu...
terlalu ramai yg uneducated di malaysia ni..sistem kira2 yg akauntan penang mari tu pun banyak tersasar..program excel microsoft jugak yg jadi mangsa...
semuga yb menambah subjek pelajaran moral dan agama... iaitu fakta dan realiti adalah 2 perkara yg berbeza..begitu juga kebenaran dan kebatilan adalah sesuatu yg bertentangan
pada anak kecil...diajar agar jangan bohong pada orang tua nnt masuk neraka

siakap senohong gelama ikan duri
bercakap bohong lelama mencuri

Anonymous said...

Atok kata dulu BRIM rasuah ari ni BRIM halal dah. Lokos budak kpopdan kpip kena kencing atok.

Elok dulu BRIM bagi 2000 hengget skg atok bagi BRIM 500 hengget

maklum la dah 93 kencing tak lawas

tahniah pengundi kpop yg baru nak up mengundi

asyik kena kencing. Dosa 22 tahun tak abis buat dosa baru. Atok kau..!!!

Hidup atok u turn. Hidup atok ko

Anonymous said...

Atok kata dulu BRIM rasuah ari ni BRIM halal dah. Lokos budak kpopdan kpip kena kencing atok.

Elok dulu BRIM bagi 2000 hengget skg atok bagi BRIM 500 hengget

maklum la dah 93 kencing tak lawas

tahniah pengundi kpop yg baru nak up mengundi

asyik kena kencing. Dosa 22 tahun tak abis buat dosa baru. Atok kau..!!!

Hidup atok u turn. Hidup atok ko

Anonymous said...

Ade lagi yg bodooh...tol akan dikurangkan berperingkat...yg tak undi PH bayar tol mcm biasa....beli minyak 2.40 seliter dan beli barang bayarlah gst...

Anonymous said...

Janji kpd penyokong PH sahaja...penyokong bn bayar mcm biasa...

Anonymous said...

Yang memulakan janji untuk diceperai adalah Joseph Goebbel Kim Kew Kut.

JGKKK amat tahu bahawa kalau beratus juta manusia boleh termakan temberang yang dikarang oleh Joseph Goebbel senior satu masa dulu, apalah sangat setakat 4 juta pengundi baru baru ini

Dan tak ramai yang tahu bahawa JG senior sekarang ini sedang berguling guling {ROTFL} ketawa apabila mendapat tahu bahawa Joseph Goebbel Kim Kew Kut mampu meneruskan langkah temberang paling ternama dalam sejarah kemanusiaan..

Ayuh sama sama ikuti JG senior ROTFL.. Wakakakakakakaka!

Anonymous said...

Air mata buaya Mahathir: Alasan mengelak tunai janji PRU
Posted onSunday, May 27, 2018 -05-27 11:28:00'


Selepas pilihan raya ini saya rasa sedih. Apalah hendak jadi kepada negara kita nanti.

Dulu habis MAS jahanam sehingga terpaksa Pak Lah dan Najib selamatkan.

Dulu buat tol kenaikan tiga tahun sekali sebanyak 10%. Kalau rugi kerajaan kena bayar. Najib terpaksa minta tolong KWSP beli PLUS untuk elak kerajaan bayar pampasan beratus juta setahun.

Dulu penuh Lembah Klang ni dengan tol. Ikut perjanjian, ada yang sudah RM3 sehala. Terpaksa Najib juga bayar pampasan, struktur semula dan bayar pampasan untuk sesetengah kawasan bagi tutup terus.

Dulu sudah berapa kali kerajaan melindungi Proton sehingga berpuluh tahun menanggung subsidi. Terpaksa Najib cari rakan kongsi strategik yang boleh pulihkan Proton.

Hari ini dia buat air mata buaya konon sukarnya hendak pulihkan negara ini. Dia buat cerita kononnya hutang terlalu besar sehingga sukar hendak tunaikan janji Pakatan Harapan.

Hari ini mereka sudah sebarkan gosip hendak apungkan Petronas.

Sebenarnya Elders Council sibuk bincang apa nak faraid bagi “cover” belanja pilihan raya. Ada orang percaya Daim akan buat kerja percuma atau keluar modal tanpa pulangan?

Tidak payah menipulah. Di bawah Najib Razak belum pernah Kerajaan tidak mampu bayar hutang.

Tak boleh tunai janji letak jawatanlah. Usah buat cerita sedih.

Sandirawa Pakatoon.

Sumber:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216489157041820&id=1244194023

Anonymous said...

Bodooh kepala bapak ko macai pakatan dajjal.. ko ingat negara ni kepala bapak kutty punya??
Jakim dah nak hapus..dajjal punya pakatan

Anonymous said...

...aku takut puak dajjal ni pusing macam ni...5juta penduduk je sokong hapus tol...25juta lagi tak undi ph, sokong tol....ikut majoriti, tol tak hapus....

Anonymous said...

Kemenangan yang PH perolehi dari hasil penipuan dalam manifesto.

Budak sekolah pun ada maruah, tak suka menipu.....orang PH memang tak ada maruah...sanggup tipu rakyat.

Anonymous said...

Penyokong BN tak perlu bayar cukai pintu le.

Anonymous said...

Lantak le korang. Komen la apa pun, ph tetap ada 5 tahun utk memerintah. Umno ada 5 tahun ke untuk dipulihkan? Silap2 terkubor tanpa nesan.

Anonymous said...

Sabda Nabi saw: Antara sifat munsfiw- Bercakap bohong/mungkir janji/khianat bila diberi AMANAH

Anonymous said...

Sabda Nabi saw: Antara sifat munsfiw- Bercakap bohong/mungkir janji/khianat bila diberi AMANAH

Anonymous said...



Penipuan Menurut Islam
Posted on December 8, 2015 ·

PENIPUAN

Islam melarang dan mengharamkan umatnya menipu dalam apa jua keadaan sekalipun. Perbuatan menipu merupakan salah satu sifat mazmumah dan membawa kesan besar kepada keruntuhan akhlak manusia. Oleh itu setiap orang Islam wajib menjauhi perbuatan menipu.

Banyak ayat al Qur’an dan hadis yang menerangkan berkaitan hal ini. Antaranya

1) Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 42 & 283:

“Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.” (Surah Al-Baqarah, Ayat 42)

“….Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan”. (Surah Al-Baqarah, Ayat 283)

2) Surah Al-Munafiqun, Ayat 1 pula menjelaskan sifat orang munafik yang suka menipu:

“Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: “Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau – sebenar-benarnya Rasul Allah”. Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.” (Surah Al-Munafiqun, Ayat 1)

3) Ayat-ayat Al-Qur’an serta hadith di bawah menerangkan kesan serta akibat perbuatan menipu:

“…. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang yang melampaui batas, lagi pendusta”. (Surah Ghaffir, Ayat 28)

Rasulullah S.A.W. bersabda, “Sesiapa yang menipu kami, maka ia bukanlah daripada kalangan kami.” (Riwayat Muslim). Wallahu a’lam.

Anonymous said...

ko tau ke siapa undi ph ??
kalo aku undi ph sebab setuju tol mesti dihapuskan...apa masalah ko
kat sini aku tuntut ..dipadang mayshah pun aku tuntut..
ko tak ambik subjek agama ke dulu...ooo ko kelas paling hujung...uneducated rupanya
faham...faham

Ali said...

.
Maaf .... lari dari tajuk . Saya ni penyokong BN tegar tapi pemimpin UMNO macam Shahidan Kassim yang buatkan rakyat meluat kat UMNO . Ada ramai lagi pemimpin UMNO yang macam ni . Masuk UMNO sebab gila kuasa dan pentingkan diri sendiri . Sepatut pemimpin pemimpin UMNO yang macam ini di buang jauh jauh . UMNO sekarang amat jauh berbeza dengan UMNO 1940an . Masa tu UMNO berjuang semata mata untuk bela nasib orang melayu dan Islam . Pemimpin UMNO masa 1940an tidak ada kekayaan . Yang mereka ada cuma roh perjuangan .

Saya kritik ni sebab saya sayangkan UMNO . Saya tahu hanya UMNO saja yang boleh pelihara nasib anak cucu saya di hari hari mendatang .

Anonymous said...

Boleh percaya ke dia ni jadi Men. Pelajaran? Janji pun didustai & dicapati. Tak takut ke dosa menipu para pengundi? Kalau dah tak mampu tunaikan, buat apa tabur janji manis? Kerajaan yg terbina dari pembohongan, uturn, fitnah & janji2 dusta tak akan kekal lama. Tak berkat dunia akhirat!!

Anonymous said...

Anon 11.29 & 11.30, aku andaikan kau org yg sama buat dua komen utk meramaikan puak PAKARTURN kat sini.
Sebenarnya kami tak hingin pun nak citer pasal tol free ke bayar ke. Kena bayar pun kami relax je bayar, sebab kami dapat BR1M & lain2 faedah dari kerajaan Najib. Kami cuma nak ingatkan tentang janji dicapati oleh puak2 kau tu yg mungkin akan menjerumuskan korang ke lembah kemunafikan. Nasihat sesama seagama, salah ke?
Ops.. sebelum ni kata BR1M itu dedak, tapi dulu puak2 kau le yg paling ramai beratur nak duit dedak tu. Sekarang ni PAKARTURN tukar jadi BLIM tapi yg malangnya, jumlah dikurangkan dgn drastik sekali. Itu pun mungkin hanya utk tahun ni je, tahun depan, melopong lagi rakyat bila kena capati, gigit jari kaki.. keh keh keh

Anonymous said...

ada kpop petronas kat sini? atuk kata dia ada cara nak settle 200 billion ...

Anonymous said...

Yg dpt br1m dulu penyokong bn je ke? Biasiswa ptptn bagai org bn je? Tu la atok cakap uneducated ph ppl. Itu maksud konsep rakyat. Lagi pon pemvanglang perlu main peranan menegur check and balance. Ko tau ke sape yg undi dgn tudak? Undi kan rahsia! Tu fasal org cakap korang mi uneducated. Kali camtu org bn tak yah bauar income rax la jugak. Ko bayar tak income tax ni?

Anonymous said...

Masa masuk ofiz memang rezab kukuh. Lepas 3 hari je hancur di buat dek gone end. Dia ingat boleh main tipu2 macam dia buat kat org2 ph. Baru dia tau sape pelabur, memang tak la makan hasutan gone end. Rasanya mau betul2 muflis sbb dlm 2 3 hari, 1 billion rm pelabur lari. Mau tak nangis atuk, ringgit dah merudum akibat mulut longkang si menteri duit tu akauntan ngap.

Anonymous said...

dah la tak pangkah PH, nak menuntut janji pulak..sadis lol

Anonymous said...

Semua masalah ada jalan penyelesaianya. Mcm dulu dulu black out satu malaysia, maka terbitla ipp melata, sekarang terbit trillion hutang,maka kluarla cadangan utk listed kan petronas. Orang yg uneducated jer yg tak nampak

Shamshul anuar said...

Heboh dikataksn yg hutang melebihi 1 trillion ringgut. Walhal hutang negara adalg mengikut definisi amalan antarabangsa. Yg mereka tak bagu tahu bahawa hutang negara dizaman Tun dahulu memcecah 103% dari GDO. Bandingkan dgn zaman Najib . Ok katalah kita setuju dgn hutang 1 triliin. Tetapi ianya masih 80% dari GDP. Kita hendaklah lihat hutang dari sudut saiz ekonomi.

Shamshul anuar said...

Beberapa perjara yg berlaku buat kita tak senang duduk.Kenapa BTN dihapuskan? Melalui BTN , kita oelajari aspek Perlembagaan

Anonymous said...

Akuilah bahwa kita semua bodoh. Jenis makan dedak lebih mulia daripada jenis makan fitnah.

Anonymous said...

Siapa yg bodoh agaknya tu. Adat la bila dah janji dan menang kena la tunai janji. Mana dapat idea bayar tol dan gst kena ikut siapa yg diundi? Lembab jgn kasi habis bro, simpan sikit utk masa depan. Sistem demokrasi majoriti jd ketua tetapi kena memberi hak yg sama kpd semua. Itulah demokrasi dol, bukan mcm yg ko ideakan tu. Boleh faham?

Anonymous said...

Hasil perbincangan dengan pimpinan tertinggi DAP. Kami setuju nama BR1M ditukar kepada - Bantuan Harapan Malaysia. Singkatanya BAHAM.Keputusan ini saya sudah maklum kepada perdana Menteri melalui WhatsApp

BR1M dah jadi BAHAM! ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Dulu..
Nama: Bantuan Rakyat 1 Malaysia
Singkatan: BR1M
Status: Haram, rasuah, dedak

Sekarang..
Nama: Bantuan Harapan Malaysia
Singakatan: BAHAM
Status: Halal lagi suci

Anonymous said...

Org yg berjanji tapi tak tepati itu adalah specis MUNAFIK... kesian mak bapak org itu sebab gagal mendidik!

Anonymous said...


Biarkan le mereka berbohong untuk mendapat sedikit keuntungan di dunia....kita BN tak perlu ikut cara mereka.... Biarlah kita susah sikit sekarang asalkan tidak menyesal di masa hadapan.

Anonymous said...



LGE kata Najib sebagai menteri kewangan dan PM harus bertanggungjawab terhadap kerugian yang dialami oleh 1MDB.

Ooi LGE ko perli Mahathir dan Anwar ke.... Yang berpuluh2 GLC yang rugi pada zaman Mahathir jadi PM dan Anwar jadi menteri kewangan, ko nak hempuk atas kepala mereka berdua ke???

Anonymous said...



LGE kata Najib sebagai menteri kewangan dan PM harus bertanggungjawab terhadap kerugian yang dialami oleh 1MDB.

Ooi LGE ko perli Mahathir dan Anwar ke.... Yang berpuluh2 GLC yang rugi pada zaman Mahathir jadi PM dan Anwar jadi menteri kewangan, ko nak hempuk atas kepala mereka berdua ke???

Ted Manoff said...

Fuh..hebat sungguh kesamarataan dan keadilan PH. Siap ugut2 masih pakai jaket lama jugak.

Cencaluk said...

#TunNotMyPM

salam sahabat semua dlm menghitung 100 hari menuju puncak pemerintahan PH kita harus ingat, dari mana pendapatan yg akan PH cekau nak menjalankan pemerintahan mereka jalau tak dari rizeb yg ditinggalkan oleh DSNR?

Cuba kita ingat pendapatan GST tak tau lagi, Minyak petrol boleh cecah billion sebulan mana nak dicari duit.

Satu yg aku nak semua ingat dan tuntut penghapusan Saman ETS.

Saman juga adalah pendapatan negara, tapi aku apa peduli pandailah PH nak korek duit nanti.

Yg penting kita jg lupa tuntut setiap janji dan setiap sen yg dijanjikan atas nama RAKYAT kerana selama ini mereka hidup atas penggunaan nama RAKYAT.

#BoikotKedaiCina

Anonymous said...

jawapan paling win dari macai dedak ph...
hihihihihi

Anonymous said...

Duit rakyat maknanye pangkah tak pangkah tetap hak rakyat.. Bukan duit kpala bapak ko seorang.. Dulu najib bagi macam2 pada rakyat ade dia kira ko pangkah bn ke x..? Belum abis lagi ke bodoh ko ni..??

Anonymous said...

WAHAI PARA PEMIMPIN P.HARAPAN. JANGANLAH ENGKAU MENDUSTAI JANJI MANISMU. KELAK BINASA DIMAKAN JANJI. KALAU TAK MAMPU, JANGAN PANDAI MENIPU. INGATLAH, REZEKI & GAJI YG KAU DAPAT DARI JALAN PENIPUAN ITU TAK AKAN BERKAT. MALULAH ENGKAU PADA PARA PENGUNDIMU YG TERPESONA DGN KATA MANIS MADU MU !!

Anonymous said...

Orang islam kalau berjanji kena tunaikan. Jangan menipu ribuan rakyat yg undi memenangkan anda! Buruk padahnya di dunia juga di akhirat sana.

Anonymous said...

jgn pandang Umno sebelah mata ok...klau ikut kiraan.. Umno masih juara...54 kerusi... yng lain2 tu sbb bergabung...baru boleh perintah..InsyaAllah Umno akan tetap di hati orang Melayu...Kita ada Allah...Allah nak tunjuk kan rakyat betapa PH ni parti suka fitnah...sekarang hadamlah...pembangkang adalah well educated...dan lama2 rakyat ynag tak uneducated pun aka terasa mereka sebenarnya telsh tertipu...Rasanya tak sampai 5 tahun pru 15 sbb. .PH ni parti yng tidur sebantal tapi agenda mereka lain2 ...tunggu jrrr...Umno...ditubuhkan demi Islam demi... bangsa Melayu...demi kesultanan Melayu..sejarah membuktikan Umno akan terus bangkit setelah semua parasit...dikeluarkan...

Anonymous said...

bukan ribuan ... jutaaan...so untuk YB PH yng beragama Islam..tak tunai janji...ciri2 orang MUNAFIK..menang pun sbb fitnah...oshh mcm tak berkat jer...kehidupan mereka ni...tgok muka sorang2 pun mcm tak bercahaya tak mcm YB Umno dan Pas walau kalah..tp brrseri2 muka ada Nur di wajah..tak caya tgok muka DS Najib...tenang ...bukan mcm muka atok platinum k ...azmin k..lagi menteri kat atas ni..muka Al muNafikun

Anonymous said...

Korang baru 2 minggu dah macam2. I.A. umno akan bangkit.

Anonymous said...

Telinga panas kew..mas membangkang tulu..sedap mulut jew..ki ki ki..5 tahun tahan telinga..klu bn tumbang lg..mahadir pn dh tumbang..tkpa..kita bangkang lg 5 tahun.aaa tu..taik telinga ph jadi kematu..dh tk boleh korek..jadi batu..pekak tuli

Anonymous said...

Telinga panas kew..mas membangkang tulu..sedap mulut jew..ki ki ki..5 tahun tahan telinga..klu bn tumbang lg..mahadir pn dh tumbang..tkpa..kita bangkang lg 5 tahun.aaa tu..taik telinga ph jadi kematu..dh tk boleh korek..jadi batu..pekak tuli

Anonymous said...

Anon 9.57,
Aku komen ribuan pengundi dlm konteks janji Ahli Parlimen Smpg Renggam je, bukan seluruh Malaysia. Sebab tajuk entry ni pun pasal Men. Pelajaran yg tak tunaikan janji yg dia taburi masa PRU lepas. Memang berjuta kalau nak dikira semua ahli politik PH ni. Mereka semua pakar auta & kelentong rakyat.. he he

Anonymous said...

Hati2 dgn golongan yg suka menipu & yg suka mungkir janji. Moga kita semua dijauhi dari bersifat munafik!

Anonymous said...

Wow..Anon 1:06..cakap mcm pakai buntut..5 tahun tu..ntah2 ko skali telingkup merana jd melayu sampah saja xda education tinggi atau kerja gaji tinggi atau bisnes x menjadi2..hahaha..org nk kerajaan bagus utk pastikan keutuhan ekonomi rakyat..ko suka2 undi mesti ko ni bdak kpop lendir x basuh betol masa hadas besar..haha..

Anonymous said...

Halalkah gaji yg diterima oleh seorang pekerja yg menipu semasa temuduga? Bayangkan pekerja itu seorang ahli parlimen.. hmm

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates