May 4, 2018

31 Ini Buktinya Tun @chedetofficial Kata Mangsa Memali Mati Katak



Penerima BR1M, orang India, orang Bugis, orang Sabah / Sarawak, orang gemuk semua telah dihina oleh Calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Kini orang yang telah meninggal dunia pun turut dihina oleh Tun Dr Mahathir.

Di dalam ceramah Tun Dr Mahathir di Lembah Pantai semalam, Tun Dr Mahathir telah berkata mangsa-mangsa Memali yang terbunuh bukan mati syahid, tetapi mati katak. 

Kalau bukanpun mangsa-mangsa Memali meninggal kerana syahid, Tun Dr Mahathir tidak perlu kurang ajar mempersendakan mereka sebagai mati katak.



Hari ini Tun Dr Mahathir bagi alasan dalam permohonan maaf olok-olok, dia berkata seperti itu semalam sebab marah bila TG Hadi Awang fatwakan orang UMNO kafir.

Pelik, Tun Dr Mahathir sekarang ini masih rasa beliau ahli UMNO lagi ke? Kenapa hendak marah pasal fatwa TG Hadi Awang sekarang? Dia bukan lagi UMNO.

Kisah Memali ini adalah antara Tun Dr Mahathir dan keluarga Memali, bukan antara UMNO dan keluarga Memali. Kita harapkan penyokong PAS, undi saja BN. 

Lepas PRU nanti DS Nazri Aziz sendiri sudah berjanji yang beliau sendiri akan mendesak supaya diadakan Suruhanjaya Siasatan DiRaja mengenai isu Memali.



  1. Selepas itu baru kita akan tahu siapa yang mati katak dan siapa pula yang akan lari lompat ke luar negara macam katak.

31 comments:

Anonymous said...

Mati Katak...mati sia2..

Reforbasi Madeymugabe said...

Kesian madey keling tua, dah kubur kata mari rumah kata pergi ni langsung hilang adab dia sebagai seorang negarawan....

Aku YAKIN anak yatim piatu mangsa Memali dan seluruh ahli PAS takkan menangisi sesaatpun apabila madey keling tua tu tersungkur ke dalam lubang kubur suatu hari nanti....

Anonymous said...

Kes memali antara tun m dan keluarga memali? Lu jangan bangsat sangat cts buat tudahan macam sial. Lu try tembak polis sekarang tengok tindabalas polis sama tak? Bangang punya blogger.

Cucu Tok Selampit said...

Macai 8:54 PM tahu kah kisah Memali? Atau masa tu masa menetek?

Robert Putumayam Mugabe said...

Madey tu masih seorang negarawan lagi ke?

Bukan ke skrg ni dia hanya layak dipanggil sbg Tok Wan aje?

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh keh.... Nak tanya atok madey keling tua.... Matinya mangsa Memali dianggap sebagai mati katak....

Apa pula anggapan keling tua tu tentang mampusnya seorang cina dapig yang terjun bangunan SPRM tahun 2009 dulu... Mati katak jugak ke...????

Berani madey keling nak sebut teoh beng hock mati katak depan pemimpin DAPig..??? Berani kerat jari la... Madey keling mesti konar kot lain punye....

Muahahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Nampaknya doa allahyarham ustaz fadzil noor hampir termakbul. Sisa sisa akhir hidup tun M bertukar dari negarawan ke sasauwan

Anonymous said...

Keluarga memali dah lama desak tubuhkan RCI...kenape tak tubuh?...ape masalahnye?...

Anonymous said...

macai cts..aku ingat memali..darjah 6 masa tu. aku tak lupa.

macai cts..kenapa ada solat 2 imam?
macai cts..kenapa ada sebelihan orang umno haram di makan?
macai cts..kenapa jihad lawan umno?
macai cts..kenapa bela hj hadi?

jadi persoalannya samada macai masih menetek atau pun dok dalam pundi pak dia lagi..

Anonymous said...

sungguh daif moyang terhegeh2 sasau mencari dedak dalam usia mereput...penghujung hayat yg mendukacitakan...BOBOI kau menzalimi moyang sepatutnya boboi membawa moyang menaiki tangga berlainan mesjid
dalam 5 waktu yg berlainan...tapi boboi lembik...

undi MATA DAJAL(pkr)= undi dapig laknatullah anti Islam,Anti Melayu/bumiputra serta anti System Beraja!!!

Anonymous said...

LIAT BETUL NYAWA MAMAK MATDEY MAHATAIK NI......BILA LAH NAK MAMPOSSSSSS.....

Anonymous said...

ANAK BERANAK MAMAK MATDEY MAHATAIK KERALA NI SAMA JER....MENTANG2 DIA KAYA RAYA....NAK PERLEKEHKAN PENERIMA BRIM....DAH MAMPOS ESOK....HILANG LAH KEKAYAAN DAN KE EGOAN KO TU....

Anonymous said...

bangang betul macai, boleh cakap isu memali antara mamak tau dengan keluarga mangsa? itu kes jenayah membunuh tanpa undang2 lah bodoh!
ko bengap ke ape tk tahu pangkal main belasah je cakap pasal Memali.. siapa yang tembak polis? kayu dengan parang boleh lawan keta perisai polis dan mesingun ke? semoga ph mampos segera pru14!

Anonymous said...

Peristiwa memali tercetus kerana prasangka keterlaluan kerajaan terhadap penduduk Memali yang beria-ria mempertahankan ustaz Ibrahim Libya pada ketika itu. Di bawah ini adalah rentetan kepada perkara-perkara yang membawa kepada tragedi berdarah Memali 1985.
.
.
.
.
.



13. Sebenarnya selepas percubaan untuk menangkap ustaz Ibrahim Libya gagal pada kali pertama, pihak polis pernah beberapa kali membuat rundingan dengan penduduk Memali agar menyerahkan ustaz Ibrahim Libya kepada pihak yang berkuasa. Tetapi pengikut ustaz dan ustaz sendiri enggan menyerah diri kepada akta zalim ISA iaitu menahan seseorang tanpa dibicarakan seadil-adilnya.

14. Dalam pada itu media yang dikuasai oleh kerajaan agak rancak memainkan 'api-api' memburukkan ustaz dan pengikut2 ustaz Ibrahim Libya (baca sebagai PAS).

15. Terdapat juga beberapa tuduhan liar konon nya Memali menjadi sarang penjenayah Islam ektremis. Dan sarang penganas dan ajaran sesat.

16. Kali terakhir sebelum percubaan polis untuk menangkap ustaz Ibrahim Libya gagal, pihak polis sekali lagi menyebarkan berita bahawa ustaz Ibrahim Libya mempunyai senjata dan ini disyaki akan menjadi ancaman kepada negara.

17. Oleh kerana itu, salah seorang anak murid ustaz pergi ke balai polis dan menyerahkan semua senjata2 yang konon nya didakwa oleh polis akan membahayakan keselamatan penduduk kampung.

18. Namun sayangnya, buat baik memang takkan dibalas baik oleh sesetengah manusia.

19. Pada tarikh 19 november 1985, pihak polis, FRU, dan UTK seramai 4,000 orang mengepung rumah ustaz Ibrahim Libya. (terdesak untuk mengekalkan kuasa mereka sanggup melakukan apa saja)

20. Peristiwa bermula seawal jam 8 pagi. Dua buah kereta perisai (kekejaman,penindasan,salah guna kuasa terus dilakukan) dikatakan telah mengepung kawasan keluar masuk bagi menghalang sebarang bantuan keluar-masuk dari kawasan sekitar.

21. Rundingan antara penduduk kampung Memali (yang membela ustaz Ibrahim Libya habis-habisan dan polis bermula, namun menemui jalan buntu setelah ustaz Ibrahim Libya dengan tegas tidak akan tunduk sedikitpun terhadap akta yang kejam lagi zalim iaitu ISA.

22. Rundingan tersebut gagal. Gas pemedih mata di tembak ke arah rumah ustaz ibrahim libya (ditembak ke orang awam tanpa mengira jantina dan umur...yela,penduduk kampung kan...mesti ada budak2,org tua dan sebagainya)

23. Lebih kurang 160 orang berkumpul di kawasan rumah ustaz Ibrahim Libya pada ketika itu. Ustaz sebelum itu telah berpesan kepada pengikut2nya bahawa biarlah kita duduk diam jangan sesekali menyerang balas. Biarlah kita diserang. Pihak polis menembak gas pemedih mata. Ketika itu salah satu tiub yang digunakan untuk menyembur rakyat telah terkena mata salah seorang penduduk kampung. Pada ketika itu juga, terdapat seorang kanak-kanak yang berusia 10 tahun. (Ya, baca betul2, 10 tahun punya budak) Kanak2 yang berusia 10 tahun ini, pengsan akibat terhidu gas pemedih mata yang sangat banyak.

24. Terdapat seorang individu yang ternampak kanak2 ini pengsan. Nama arwah ialah cikgu Shafie Abdullah. Cikgu tersebut menyangka kanak2 tersebut telah mati. Dan dia berasa marah kepada pihak polis membunuh kanak2 ini. Oleh itu, dia keluar dari kawasan dan meluru ke arah pihak polis sambil membawa parang. Manakala beberapa individu yang lain mengekori cikgu terbabit untuk menghalang tindakan guru terbabit.

25. Tahu apa pihak polis buat bila nampak aksi macam tue? Tak agak, mereka terus tembak. Tembak cikgu yang tak berdosa tue. OoOoo adakah cikgu tersebut penyamun kerana membawa parang bahawa pihak polis?? (bukan kena bg amaran dulu ke?)

Cerita sepenuhnya: http://mohdsayuti90.blogspot.my/2012/11/merungkai-27-tahun-peristiwa-berdarah.html

Anonymous said...

MAMAK MATDEY MAHATAIK....SI TUA RENTA TAK SEDAU DIRI.......

Cencaluk said...

Dari apa pambacaan aku 4 anggota polis yg terkorban bukan ditembak oleh mangsa memali tetapi tersilao tembak oleh polis sendiri jadi jangan jatuhkan tuduhan jenayah kepada arwah2 yg dah meninggal yg dah tak boleh nak bela diri mereka sendiri.

Hoiii.... Macai PH banggang srmua nak menuduh pun biarlah berfakta bukannya auta.

Boleh dituduh dengan tuduhan akta berita tidak benar tau .....

Anonymous said...

Laaa... darjah 6 rupanya. Apa yang lu tau bro?

Anonymous said...

Hahahaha... kena sergah dengan abang busat terus mintak maaf pasal "keling". Takkan berani dia nak sentuh soal teoh beng hock dulu.

Anonymous said...

Apa lagi Kutty ni nak bercakap pasal UMNO, dah tak ada kena mengena, nama pengkhianat ini telah pun tercatat dlm sejarah buat renungan dan pengajaran rakyat mendatang...

Anonymous said...

Gelaran datuk dah ditarik balik oleh Sultan, gambar2 poster politiknya dikoyak2, buruk2nya satu persatu dipersembahkan kepada umum spt hangusnya RM 30,000,000,000.00 wang rakyat akibat main forex, bail out syarikat anak, punya kepentingan dlm syarikat St Miguel yg bekaitan arak (ini kata seorg ahli politik), punya sejarah pengharaman UMNO atas kepentingan peribadi dan seribu satu lagi perkara. Kadang2 bila dah lanjut dipengakhiran ni satu persatu keburukan aib kita Allah tunjukkan kepada umum... Hanya Allah lebih mengetahui...

Anonymous said...

Org yg dah nak kalah dlm GE14 ni, kata2 dia agak beremosi dan kadang2 tidak dapat mengawal perasaan, itulah yg dok merapu mcm org kurang siuman ni. Jgnlah dok layan sangat org tua ni, dah jadi sejarah pun.

Anonymous said...

Kisah memali adalah kemuncak salah guna kuasa ISA mahatir....
Kisah memali amat sedih jika dikenang...
Nasib para balu dan kanak amat sedih dan daif selepas peristiwa..
Mahathir BAPAK LAHANATnegara anak2 kaya raya hasil merompak duit rakyat..

Anonymous said...

peristiwa madey takut dan menjatuhkan pemimpin yg dibawahnya.....fakta atau auta...
1 Tun Musa Hitam
2 Tengku Razaliegh
3 Anwar Ibrahim
4 Tun Abdullah Badawi
5 terkini masih giat mencuba...DSN

Anonymous said...

Ada makna ke kerajaan nak tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk kes Memali ni? Rakyat dah tahu jawapan org tua tu....... dia akan jawab "TAK TAHU"!

Anonymous said...

darjah 6 bulu anu pun belum tumbuh lg

Reforbasi Madeymugabe said...

LELONG... LELONG... MURAH... MURAH...

SIAPA NAK BELI SAMPAH-SAMPAH SARAP NI...??? JUAL SEKATI SEPOSEN TERMASUK GST.....

Muahahahahahahahahahahaha



Rafidah dan Rais - Tengku Adnan
Rafidah, Rais dan Daim

05 Mei 2018 11:19 AM

PUTRAJAYA 5 Mei - Lembaga Disiplin UMNO telah memecat tiga veteran UMNO yang juga bekas menteri iaitu Tun Daim Zainuddin, Tan Sri Rafidah Aziz dan Tan Sri Rais Yatim.


Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ketika mengesahkan perkara itu berkata, surat pengguguran keahlian mereka telah ditandangani olehnya semalam.


“Saya berada di ibu pejabat UMNO semalam dan sudah menandatangani surat pengguguran keahlian mereka.


“Mengikut perlembagaan parti mereka sebagai veteran UMNO tahu bahawa tindakan mereka itu salah apabila berceramah di atas pentas pembangkang,” katanya kepada pemberita di sini hari ini. 


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan ketiga-tiga bekas menteri terbabit yang kini menyokong pembangkang.


Tambah Tengku Adnan lagi, beliau tidak bertindak berdasarkan ‘cakap-cakap’ sebaliknya sudah memperoleh bukti bergambar.

Anonymous said...

Jiwa Memali terguris lagi

BALING: "Kami sedih... Kenapa ungkit kisah lama dan kenapa perlu guna isu Memali untuk pilihanraya kali ini.

"Itu luahan hati mereka yang terbabit dalam peristiwa Memali 33 tahun lalu selepas Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kematian 14 penduduk kampung dalam tragedi itu sebagai 'mati katak'.

Nyata, mereka marah dan amat tidak selesa kisah Memali yang berlaku pada 19 November 1985 digunakan di pentas kempen pilihanraya, malah kemarahan itu berganda dengan kenyataan yang tidak menjaga hati mereka.

Anak murid Allahyarham Ibrahim Mahmud atau dikenali sebagai Ibrahim Libya, Zaman Mahmud, 65, berkata sejak mereka mendapat khabar mengenai kenyataan Mahathir, suasana mula suram di kampung itu.

"Kenapa Tun M nak bangkitkan kembali peristiwa Memali dan kenapa terlalu keras ayat yang digunakan. Mati katak itu terlalu kasar.

"Kehidupan di Memali sudah tenteram. Kami yang dalam PAS pun tak mahu ungkit kisah lama itu tapi kenapa pula Tun M bangkitkan.

"Jujur saya katakan, kebanyakan kami tidak marah dengan kerajaan kerana bagi kami isu Memali bukan salah kerajaan tetapi hanya kerana seorang lelaki bernama Mahathir," katanya.

Beliau yang turut berada dalam rumah ketika Ibrahim Libya terbunuh, berkata sentimen yang diwujudkan Mahathir boleh menimbulkan ketegangan dalam kampung itu yang sudah lama aman.

Seorang lagi anak murid Ibrahim Libya, Zakaria Abdul Rahman, 58, berkata sepatutnya golongan dalam Parti Amanah Negara (PAN) kekal dengan pendirian mereka sebelum ini iaitu memperjuangkan istilah syahid untuk mangsa Memali tetapi sebaliknya mereka sudah tidak ada pendirian.

"Kami amat marah apabila orang macam Mat Sabu kononnya mewakili bekas pemimpin PAS memohon maaf kepada Tun M mengenai isu Memali sebelum ini.

"Siapa mereka untuk meminta maaf sedangkan kami di Memali masih tidak diberikan hak untuk membuktikan siapa salah dan apa puncanya. Kami mahu bangkit untuk jawab semua dakwaan Mahathir selama ini.

"Mendakwa guru dan ayah kami sebagai mati katak adalah amat biadap dan tidak boleh dimaafkan. Jangan timbulkan sentimen sekali lagi kerana kami mahu terus hidup aman seperti sekarang," katanya.

Tinjauan wartawan NSTP di kampung itu mendapati keadaan begitu tenang tetapi apabila bertemu kelompok kecil terutama di kawasan berhampiran rumah Ibrahim Libya, ketegangan jelas terpancar di wajah mereka.

Malah, kami diingatkan supaya tidak lagi membangkitkan isu Memali kerana ia akan mengguris hati, bukan hanya generasi yang hidup pada zaman itu tetapi anak dan cucu mereka.

Mahathir ketika berucap dalam ceramahnya ketika berkempen mendakwa 14 mangsa yang terkorban dalam tragedi berdarah Memali pada 1985 sebagai 'mati katak', bukan mati syahid.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa, 'Amanat Haji Hadi' pada 1981 yang menjadi punca berlakunya peristiwa hitam terbabit dengan membunuh pegawai kerajaan yang disifatkan sebagai kafir

Reforbasi Madeymugabe said...

Kah kah kah kah kah....

Amboi... manjanya pasangan suami isteri baru ustad Mat sabun al-buaya ini. Bertuah abang Mat , dapat bini solehah free hair bermini skirt.... putihnya kaki... Kita berbaik sangka, yang putih melepak tu stokinnya.....

1. Abang Mat darling, jom kita welfie... KLIK SINI

2. Saat indah bersama bini baru... KLIK SINI

3. Siapa tak sayang bini ooiii... KLIK SINI

Wakakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Umur saya 30 masa tu. Memang Tun M menipu dan dia tidak pernah consistent dengan jawapannya. Ini akan menghantuinya sampai ke kubor. Mengarahkan sesuatu pembunuhan bukan perkara senang untuk ampunkan olelh keluarga mangsa

Anonymous said...

Errr... gambar yang first tu macam kat lobby hotel je. Baru lepas habih dinner kot (ayat bersangka baik).

Anonymous said...

terlajak perahu boleh under..
terlajak kata...ambik ko kan dah mengelabah beruk
takde siapa yg nak petik kes memali buat modal pru ..bn tidak ... pas pun tidak tapi yg beriya iya sgt cuma ph
sudahnya maha uturn madey dah terperangkap dgn jerat ciptaan sendiri...amacam seronok ke?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates