May 4, 2018

26 Angkuhnya Mokhzani Mahathir Hina Penerima BR1M


Semalam, anak kedua Tun Dr Mahathir, Mokhzani Mahathir berkata di Pendang, tidak ada apa yang perlu dibanggakan dan digembirakan dengan BR1M. Kata beliau,
Kita hanya boleh bangga dan hidup bagaikan juara sekiranya kita kaya. Kita boleh berasa hebat dengan wang hasil usaha kita sendiri. Itu yang utama. Bukan kita hidup hasil dari pemberian orang. Itu bukan kehebatan.
Demikian kata anak Tun Dr Mahathir ini yang pada tahun 2014 merupakan orang Melayu kedua terkaya di Malaysia dengan harta sebanyak RM 4.2 billion. Mudahnya beliau untuk berkata dengan angkuh sedemikian. Almaklumlah, tidak semua orang yang bekerja ‘keras’ di dalam bidang 'Oil & Gas' dan mendapatkan projek-projek lumayan Petronas ketika mana ayahnya adalah Penasihat Petronas. Tambahan lagi, ayahnya begitu ramai kroni-kroni billionaire yang sudah pasti membantu dirinya dan adik beradiknya di dalam perniagaan. 

Rakyat Marhaen terima BR1M tidak boleh dibanggakan rupanya. Sedangkan ianya usaha Kerajaan untuk memberikan subsidi kepada golongan sasaran bagi meringankan beban. Bukan saja amalan di Malaysia, malah amalan yang sama diikuti kini oleh negara-negara seperti Singapura dan Arab Saudi bagi meringankan beban rakyat. 

Berbanding ayah Mokhzani Mahathir yang tidak pernah memberikan waima RM0.50 kepada Rakyat, kini anaknya mengeluarkan kenyataan berbaur penghinaan pula kepada para penerima BR1M. Wahai Mokhzani Mahathir, tidak ada apa yang perlu dibanggakan bila mana kekayaan luar biasa kamu itu diperolehi kerana nama kamu adalah Bin Mahathir.

26 comments:

Anonymous said...

Kalau duit BR1M tu masuk poket dia baru lah boleh di banggakan.Dia tak cukup duit lagi projek utk kroni sudah terhentai,itu pasal anak beranak sedang bermati-matian mahu mengusai Malaysia,boleh buat duit semula.Anak beranak tak mengenang jasa Umno dan sokong org Melayu kpd mereka selama ni,elok mereka di bungkuskan.

Anonymous said...

apa kau merepek ni..betul la apa dia cskap..sakit hati? telan panadol je la bro..

Anonymous said...

Ada tiga ekor malaun yang suka pecahkan orang melayu . Nik Ajis , Mahadey dan Anuar . Yang satu dah melingkop dalam kubor . Tinggal dua ekor lagi . Tak tau laa bila dua ekor ni nak melingkop .

Anonymous said...

Zaman ayah dia dulu tak tau la kek ekonomi negara ni dibahagi2 atau direbut. Kalau direbut memanglah kroni2 terdekat akan dapat belahan besar, yg lain rakyat teramai dikampung2 boleh mendengar saja! Zaman Najib beliau cuba mengagihkan kek ekonomi negara sebaik mungkin, pegagihan yg seadil dan saksama mungkin. Dicarinya manusia2 kerdil dari Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak. Dijejakinya hingga ke Hulu Tembeling dan dipendalaman Gerik. Hebat Najib! Biarkanlah manusia sombong ini!!!

Anonymous said...

Dgn izin Allah ayah dia masuk UMNO dapatlah bende2 tu semua. Kalau tak alamat sampai pencen la jadi doktor kat hospital kerajaan, so tak payahlah nak sombong sangat!

Anonymous said...

Sangat setuju dgn pendapat 11:59...

Anonymous said...

BRIM bukan untuk dibanggakan tapi untuk tampung perbelanjaan bagi golongan B40. Di zaman Mahataik memerintah ramai ke orang kaya?

Reforbasi Madeymugabe said...

Apa yang dihebatkan.... Duit forex lesap akibat berjudi rm32 billion pun bapa ko buat TAK TAHU....

Yang madey keling tua tahu hanya buat penswastaan sana sini, bila datang masalah suruh kerajaan bailout...

Buat SIC sepang pun hampir nak lingkup akibat tak mampu jana untung dari F1... Tu yang letak jawatan tu.... Hebat kejadahnya...

Sembang depan penduduk kampung boleh la kencang, masuk bertanding pilihanraya pun kecut telor....

Muahahahahahahahahahaha

Tanah Melayu Kini said...

Jaga syarikat sendiri besar mana pun ok.. mmg berat..nk buat keputusan sana sini itu ini..
Tapi tanggungjawab utk umat manusia lain dr syarikat..
Dan itu yg mathir buat selama ni.. jaga syarikat malaysia..
Bukan jaga masyarakat malaysia..
Syarikat malaysia berpusat di 4 negeri ja dulu..
KL selangor putrajaya dan langkawi..
Skrg lain.. semua tanggungjawab masyarkat malaysia dpt sorang sikit.. ini yg terbaik.. walau sikit tapi diberi segenap masyarakat..

Anonymous said...

zaman mahathir belanja harian xde la mahal macam skrg...
still boleh lagi lah nak beli macam2 wpun gaji sederhana
skrg... gaji 5000 pon dgn ank dua x ckup klau dok kat bandar

Anonymous said...

Rasanya diorang adik beradik mengadu kat ayah cakap Najib tak bagi projek baru kat diorang. Tu yang bapak dia melenting marahkan Najib. Bapak mentua adik saya pernah jadi driver untuk salah sorang anak Tun M. Dia bagitahu macam yang anak Tun (merangkap bos dia) kalah dalam bid untuk salah satu projek KLCC dengan kroni Anwar. Dia dengar yang anak dia ni mengadu kat mummy dia dan mummy dia janji akan bagitahu daddy dia. Patutlah projek tu tak dapat kat kroni Anwar.
So tak kiralah kroni mana sekalipun, yang kenyang puak2 diorang ni saja. Yang lain menganga.

Anonymous said...

Dia akan hanya menyokong kerajaan yang bagi projek billion2 kat dia. Period.

Anonymous said...

Mahal murah tak kira zaman bro, kalau dah tau mahal cuba trim sikit belanja tu mana yang boleh. Apa yang bro maksudkan boleh beli macam2 dan gaji sederhana tu berapa?

Anonymous said...

Terbaik bro punya penerangan.

Anonymous said...

Puii..gaji 5k tk cukup dok bandar..klu besar tembolok dr tengkuk mmg tk cukup.ko beli rumah bangalo no swiming pool ke..makan kt kedai mewah hari2 ke..pakai kereta mewah ke..klu iya..mmg patut pn tak cukup..puii..berbelanja la ikut kemampuan..bercuti dlm m"sia..bukan ke seberang laut.kalau boros mmg tk cukup..rumah aku beli 300k++1500k sebulan..ok jew..kreta baru rm650..ok...belanja dapur...800 sebulan ok je...cukup je aku,isteri,anak 3...ada lebihan 2.5k..utk belanja bil dan belanja harian...lu cakap apa ni baii..bangla yg mengundi bn pun hantar duit 1k sebulan..ki ki ki..

Anonymous said...

Sibuk sara hidup tinggi kat bandar..
Teliti CARA kau hidup...
Lepas tu kata org kg bodoh sokong kjaan...
RM5000 ..banyak amaun tu..
Bagi kat kami...
Habis banyak kami beranak 4 ni belanja RM3000,lebih bolih masuk Tabong Haji...
Kalau ada 2 kereta,1 motor,semua peralatan di rumah canggihx dan imported mana nak cukup..
Makan kat kedai aja,anakx di McD atau KFC...
Nasihat saya selalu lah bersyukur dan berterima kasih kpd ALLAH yg telah menganugerahkan rezeki pada kita,pilih lah sikap keserdahanaan di dlm hidup seharian kita..
The high of living that you felt was due to your own creation..too materialistic and by adopting the priciple of buy what you WANT instead of buying what you NEED...
Waulahualam

Anonymous said...

Dh lama dah(madey nk letak jawatan)
Dh kaut cukup2..perbelanjaan negara pn dh tinggi nk cover hutang.f1,klcc,putrajaya,gaji2 kakitangan kerajaan(yg banyak tk bersyukur sokong ph)..baik aku cabut..elonomi dh aku pulih kan sedikit..baik aku resign...kikiki..bila najib buat gst.1mdb,projek derect kontraktor tkdee yg masuk kroni...pas kt kontraktor..ali baba..mula la nk jadi pee emm balik..duit dh mula banyak biliun2..naik hantu nk sakau balik..peluang terbaikkk..ini kali lah sebelum mata pejam..tk kira la yg akan jadi pee emm nnti al liqati al juburi..yg penting..anak cucu majan tk habiss..

Anonymous said...

Well said bro..

Reforbasi Madeymugabe said...

Besar periuk, besar la keraknya... Orang jual nasi lemak pun boleh beli rumah banglo ala dianeyland... Inikan pula kerja gaji RM5,000... Kereta ada berapa biji..?? Kalau tak mampu bayar banyak pakai satu je... Axia pun dah cukup... Sembang macam mengalahkan hidup zaman Jepun....

Anonymous said...

Beli I phone X Misti beli, tak juga Xiaomi, restaurant pun penuh juga. Orang Bangla, Myanmar, Vietnam, indon, Paki, afrika semua cari rejeki kat Malaysis. Tak da seorang pun kurus lapar. Siap hantar balik duit ke tanah air sendiri. Nak cakap barang mahal barang mahal.

Anonymous said...

Terbaik motif Tun dan Anwar Jubur. Benar dan betul.

Anonymous said...

usahle membenci/menghina BR1M, jika tidak mahu jangan ambil beri pada orang lain. yg kami nampak ramai ahli2 ph berebut2 berdaftar utk BR1M, jadi sebenarnya rakyat biasa memang perlu wujudnya BR1M,jika tidak yg kaya spt taukey gula dpt 30tahun kuok raja gula...belum lagi yg lain..

Bagi rakyat marhaen BR1M adalah nilai yg besaar dan mereka tahu untuk apa digunakan duit nie..selalu dapat hujung tahun or awal tahun masa itu adalah membeli peralatan sekolah dll keperluan asas..walaupon nampak sedikit di mata orang bergaji besar tapi sifat bersyukur kpd nikmat Allah itu yg paling penting...usahle menjadi bongkak di bumi Allah nie,jika Allah nak tarik nikmat..bila2 masaje...

Undi MATA DAJAL(pkr) = undi dapig laknatullah yg anti Islam,Melayu/bumiputra serta anti system beraja.

Anonymous said...

Yg dpt br1m syukur dpt bantuan. Yg tak dapat pon syukur sbb tak dapat. Tangan yg memberi lbhbbaik drcyg menerima. Mana tau yg menerima nnt blh memberi pula.

Anonymous said...

Yg banyak menentang gst tu..yg tk dapat..walau pn sedikit..jika pandai menggunakan nya..inahaAllah..ada hasilnya..ada la contohnya yg baik2..
Ada sahabat duduk kg. dapat brim..beli anak kambing 2 ekor.sekarang..kambing dia dh beranak pinak..cecah 10 ekor.kambing tu di jual balik 800-1000...itu satu contoh..org yg pandai mengunakan..ada beberapa contoh lg..ada sahabat...kebun sawit dia dh lama tk berbaja..hasil pn.3-4 ekar cukup2 makan..dapat brim..beli baja..tabur...5-6 bulan..hasil 2 x ganda(4tan) dari (sebelum 4 ekar 2 tan sbb tk berbaja)..untuk pengetahuan..syukur najib bagi brim...sekurang2nya..ibu saya dpt 2k setahun...rasa2nya...kita bagi ibu kita pn tk sampai 2 k setahun...terutama yh banyak komplain pasai brim tu..

Anonymous said...

Well said bro. Betul tu...kat tempat saya ada jiran pasangan tua guna duit brim beli anak ayam. Sekarang dah berpuluh dah ayam diaorang. Hasil tersebut dijual. Ada juga berniaga kecil-kecilan seperti jual kuih dan burger. Mereka sangat bersyukur bantuan kerajaan bersebut meringankan beban. Yang kutuk tu manusia tak tahu bersyukur...kutuk seperti langit nak runtuh. Bila brim keluar mereka ni juga yang berebut nak ambil.

HaprakPan said...

Hari ini, 18 Mei, bapak dia pula setelah jadi PM nak teruskan pemberian bantuan BR1M.. apa citer? Cakap tak serupa bikin. Tak malu.. he he he.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates