April 19, 2018

84 Selepas 10 Kali Pilihan Raya Umum, Baru Pembangkang Pertikai Logo Dacing?


Sudah 13 kali Pilihan Raya Umum (PRU) dilaksanakan di Malaysia. Dari 13 kali PRU yang diadakan, PRU tahun 1959, 1964 dan 1969 Perikatan bertanding menggunakan logo Kapal Layar.

Selepas itu pada tahun 1974, Perikatan diberikan imej baru dan Barisan Nasional (BN) dibentuk secara rasmi. Ini bermakna sudah 10 kali PRU, BN bertanding menggunakan lambang Dacing.

Ironinya, sekarang baru pembangkang hendak persoalkan mengenai lambang Dacing. Tidak ke gila? Berikut adalah kenyataan Setiausaha Agung BN, DS Tengku Adnan Tengku Mansor (Ku Nan)
KENYATAAN MEDIA 
Isu pertikaian berkenaan warna dan lambang Barisan Nasional telah menular sejak beberapa hari di media sosial. 
Hal ini telah menimbulkan keresahan di peringkat akar umbi yang pada hemat saya tidak sepatutnya berlaku kerana :- 
Mengikut perlembagaan Barisan Nasional yang telah diluluskan di dalam Mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional pada 20 November 2010, fasal 16 Perlembagaan Barisan Nasional menyatakan seperti berikut: 
“ FASAL 16. LAMBANG – Lambang, Lencana dan Bendera Barisan Nasional adalah dacing yang bewarna putih dan berlatar-belakangkan warna nilakandi. Walaubagaimanapun, Parti Anggota bolehlah menggunakan lambang, lencana dan bendera masing-masing jika difikirkan perlu. 
2. Seksyen 50 Akta Pertubuhan 1966 menyatakan secara disjuntif bahawa bendera, simbol, lambang, lencana atau apa-apa insignia yang telah diluluskan boleh digunapakai untuk tujuan pilihan raya. Barisan Nasional telahpun mendapat kelulusan oleh Pendaftar Pertubuhan setelah pindaan perlembagaan dibuat pada tahun 2010. 
Justeru itu, tidak timbul isu Barisan Nasional tidak boleh menggunakan lambang dacing yang bewarna putih dan berlatar-belakangkan warna nilakandi. 
Para penyokong  Barisan Nasional adalah disarankan untuk kekal komited, fokus dan bekerja keras bagi memasitikan kemenangan besar Barisan Nasional pada pilihan raya ini. 
Sekian Terima Kasih 
Tengku Adnan Tengku Mansor
18 APRIL 2018
Mengenai penularan di media-media sosial yang membuat dakwaan UMNO akan diharamkan, ini kenyataan dari Ku Nan,
Saya sedar bahawa penularan mesej yang mendakwa UMNO haram ini telah menimbulkan keresahan di peringkat akar umbi. Namun pada hemat saya akar umbi UMNO tidak sepatutnya merasa risau dan gelisah kerana dakwaan tersebut tidak benar 
Ini adalah kerana Pendattar Pertubuhan (ROS) telah diberi kuasa di bawah Akta Pertubuhan 1966 dan kuasa tambahan (residual powers) di bawah Seksyen 3A Akta Pertubuhan 1966, yang memberi kuasa untuk ROS membenarkan perlanjutan masa kepada UMNO untuk mengadakan pemilihan di peringkat Majls Tertinggi UMNO bagi tahun 2017 sehingga April 2018. 
Kebenaran yang dibuat oleh ROS itu berdasarkan kuasa tambahan yang diperuntukkan kepada Pendaftar Pertubuhan yang telah dilaksanakan mengikut lunas undang-undang. 
UMNO juga telah menerima surat rasmi Pendaftar Pertubuhan Malaysia bertarikh 31 0ktober 2017  dialamatkan kepada pejabat Setiausaha Agung UMNO Malaysia yang membenarkan pemilihan Majlis Tertinggi UMNO dijalankan selewat-lewatnya pada 19 April 2019. 

84 comments:

Anonymous said...

Tunggu esok la camner. Dah tentu pakatan harapan akan bawa kes pengharaman umno ni ke mahkamah.

Reforbasi Madeymugabe said...

Yang boleh bawa kes pertikaian umno ke mahkamah adalah ahli umno sendiri matjerin bongok...

Bukannya fuckatan haprak....

Undang-undang pun jahil nak komen sangat....!!!!

Muahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Ini adalah kerana Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah diberi kuasa di bawah Akta Pertubuhan 1966 dan kuasa tambahan (residual powers) di bawah Seksyen 3A Akta Pertubuhan 1966, yang memberi kuasa untuk ROS membenarkan perlanjutan masa kepada UMNO untuk mengadakan pemilihan di peringkat Majls Tertinggi UMNO bagi tahun 2017 sehingga April 2018.

------------------------

Buat fooldog matjerin, pergi baca Akta Pertubuhan bawah seksyen 3A seribu kali.... Lepas tu baru komen kat sini... Kalau setakat nak komen buat provokasi lebih baik pergi MAMPOOSSSSS je...!!!

Muahahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Kenapa pulak tak boleh? Kalau umno haram, tak boleh masuk bertanding pru bang.

Reforbasi Madeymugabe said...

Ok la fooldog matjerin... Esok jam 12.00 tengah hari aku komen lagi ye... Sambil-sambil nak belek internet tengok mahkamah mana la yang buat keputusan UMNO bakal dibubarkan tu....

Selamat menyalak bodoh di sini lagi ye wahai matjerin.....

Muahahahahahahahahahahaahaha

Anonymous said...

Matjerin tu cerdik la...
Cerdik mcm mana nak tambah anggok2 kebodohhan macai2 dapig....hehe

ted manoff said...

Haramj..

Anonymous said...

Macai2 pakatan haprak dah tenggelam punca. Isu 1MDB dah mati. Isu prebet adam dah sah fitnah Mahataik. Parti bunga pun dah mati. Terpaksa cari isu2 remeh untuk dapat dedak dari duit rasuah DAP.

Mohammad Azren said...

Dato Paduka Rais Yatim sarankan MT UMNO dapatkan pandangan dari institusi Mahkamah bukan ROS. Sebab Kueh Ros dah masuk angin . Udah LEMAU. Dah lah tak pandai Jangan pula memandai-mandai tafsir undang-undang sendiri. Esok Gobind Singh Deo akan mengadap mahkamah membawa isu ketidaksahan untuk Umno menyertai PRU14 kali ini. Kalau TAK SAH, sama juga HARAM, kira boleh dikatakan HARAMJADAH. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Isu parti politik tak boleh bawa ke mahkamah,Mahahtir dah buat undang-undang macam tu tak ingat ke?.Yg boleh buat lapuran ialah ke RoS ,dan RoS yg akan buat keputusan.Pengharaman sementara PPBM bukan oleh Mahkamah tapi keputusan RoS.

Anonymous said...

Terrbaik CTS..

Anonymous said...

Kalau tak lembam bkn penyokong pakatan namanya

Anonymous said...

Jing 9:04 tak pernah dengar istilah locus standi kot

Anonymous said...

Ku nan lulusan LLB...loyar loyar buruk....Rais yatim lulusan undang2..

Rais dah nasihstkan MT umno dapatkan pengesahan mahkamah untuk tentukan status haram...tafsiran kuasa Ros dibawah akta pertubuhan 1966 ditentukan oleh mahkamah...section 3A tidak menyatakan KP Ros boleh memberi lanjutan tempoh hayat umno melebihi had yg dibenarkan dlm perlembagaan umno...

Kalo umno haram BN pon haram jugak kerana di kepalai ketua parti haram...

Calon umno dan parti komponen boleh guna logo ayam kerana umno parti cap ayam...hahahaha..

Sibuk nak bubarkan parti orang...parti sendiri langgar perlembagaan..padan muka cap ayam...hihihi..

Anonymous said...

Ko paham ker section 3A?..ko lulusa undang2 dari universiti loyar loyar buruk kuat temberang.....tidak melebihi had dlm perlembagaan..Ros dah bagi sehingga 18 april...sekarang dah lepas 18 april...maknenye dah haram.....pakai logo cap ayam laa

Anonymous said...

Sian, parti bunga kena haram UMNO pulak yang kena.
Apa ke hal?

Anonymous said...

dah tak ada modal nak spin....semua isu BN kilas balik kaw..kaw...lepas ni mesti ada isu seluar dalam najib pulak ...

pembangkang yang bangang....

Anonymous said...

Isu pertikaiaan ahli sahaja bodoo..pendaftaran parti ikut undang2 akta RoS ngok..

Anonymous said...

Local standi amendenye?...parti lawan berhak bantah parti haram bertanding....semua parti haram boleh tanding?..

Robert Putumayam Mugabe said...

Kah kah kah kah ...

Kesian jugak terasa bila baca komen cai2 parti munge @dapigs akibat pembubaran sementara dan tak lama lagi pembatalan pendaftaran parti munge tu ye ..

Komen2 cai semua taraf longkang kumbahan bawa kelaut. Kah kah kah kah.

Mereng bang dorang .. merapu meroyan tahap gaban ...

Kah kah kah kah ...

Anonymous said...

Kalau bkn lembam bkn macai pakatan harapan namanya

Anonymous said...

Byk betul komen anjing pakatoon yg syok sendiri. Terbelit-belit tegakkan ekor mereka. Hik5

Anonymous said...

Semua Perkara Tidak Sah Sampai Parti Sendiri(BUNGA) Pun Bakal Tidak Sah
April 19, 2018

Nampaknya, pelbagai cara digunakan oleh pembangkang khususnya para penyokong dan pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (bunga) yang kini berhadapan dengan pembubaran. Antaranya cuba menimbulkan keraguan dengan mendakwa UMNO sebagai sebuah parti yang tidak sah dari segi perundangan RoS dengan alasan penangguhan Mesyuarat Agung UMNO yang dianggap mereka sebagai tidak masuk akal.

Mereka yang menuduh perkara ini sebenarnya terlupa bahawa Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur sebelum ini telah beberapa kali mengutus surat kepada RoS untuk meminta kebenaran penangguhan Mesyuarat Agung berkenaan dan ianya telah diluluskan oleh RoS. Kelulusan ini tertaluk kepada UMNO perlu mengadakan Mesyuarat Agung mereka sebelum April 2019.

Terbaru, peguam yang begitu setia dengan Tun Dr Mahathir, Haniff Khatri mendakwa, logo Barisan Nasional yang digunakan sejak dahulu adalah tidak sah. Ini kerana, lambang berkenaan tidak mempunyai warna seperti logo asal Barisan Nasional itu sendiri.

Tidak cukup dengan itu, Tan Sri Rais Yatim pula mendesak Ahli Majlis Tertinggi UMNO untuk mengheret UMNO ke mahkamah atas alasan penubuhan parti berkenaan adalah haram atas pelbagai alasan. Agak menghairankan, bagaimana seorang yang menjadi penasihat buat kerajaan dan masih ahli UMNO, begitu berani bertindak demikian sedangkan dia sendiri tahu apa yang berlaku dalam UMNO sejak dahulu sehingga kini.

Melihat kepada semua perkara ini, ianya memang melucukan. Ini kerana, mereka yang begitu taksub kepada Mahathir dan pembangkang nampaknya begitu terdesak untuk melemahkan Barisan Nasional dan UMNO. Mereka sanggup mengada-adakan cerita yang cukup karut hanya untuk memastikan Mahathir dan kesemua calon pembangkang, menang pada Pilihan Raya Umum ke 14 kali ini.

Malah, Mahathir sendiri dilihat cuba melemahkan UMNO dengan pelbagai cara termasuk cuba menghasut kebencian antara ahli UMNO dengan MCA dengan dakyah karutnya. Apa yang pasti, sehingga kini, usaha Mahathir berkenaan masih gagal dan BN masih mampu terus bertarung dengan gahnya bersama-sama kesemua parti komponennya.

Jika difikirkan semula, usaha mereka melemahkan UMNO dan BN sebenarnya hanyalah untuk menutup kegagalan Mahathir dan kepimpinan tertinggi PPBM mempertahankan parti berkenaan dari di bubarkan. Untuk rekod, RoS telah memberi tempoh selama 30 hari buat PPBM bermula 1 April lalu bagi memenuhi apa yang disyaratkan oleh RoS.

Apa yang diperhatikan, sudah 19 hari berlalu, langsung tiada sebarang usaha oleh mana-mana pemimpin PPBM menyelamatkan parti berkenaan dari dibubarkan. Mereka seolah-olah tidak kisah parti berkenaan dibubarkan kerana hari ini mereka telah mencapai kata sepakat untuk bertanding atas logo PKR pada Pilihan Raya Umum kali ini.

Inilah helah sebenar mereka sebenarnya. Mereka cuba mereka-reka cerita karut dan fitnah supaya tumpuan pengundi akan terarah kepada masalah di dalam UMNO dan BN yang mereka sendiri reka. Justeru, sebarang pembubaran yang akan berlaku dalam tempoh 10 hari ini kepada bunga, tidak akan diberi perhatian khusu oleh para penyokong mereka.

Anonymous said...

Dah tak terlawan...yg haram tetap haram...

Anonymous said...

Yelah nak buat sama time tun m hal umno dgn samangat 46. Dulu time org punya,menyampah dgn pemerintahan dia pandai pulak minta penyokong supaya menyokong parti. Now dia nak buat serupa mcm kena pd masa dia memerintah. Eh cam no...;) ;)

Anonymous said...

HIDUP UMNO....HIDUP BN....

HANCUR...HANCUR...HANCUR...FUKATAN HAPRAK....

Anonymous said...

Aku hairan...kat Malaysia ni kalau nak jadi pembangkang syaratnya sesorang tu mestilah banggang. Kat negara lain pembangkang membangkang dengan logik. Kat sini merapu meraban jerrr lebih.

Anonymous said...

Yg nyata haram parti munge..
Kehkehkehkeh.. Si lembam 10.31 meroyan sana haram sini haram.. Bahalul la ko ni..

Anonymous said...

kalau perkara ni berlaku pada zaman 1988,1990 dah ada nama hakim2 yang akan kkena pecat ni...

Anonymous said...

budak terencat akal,pergi main guli..dasar anjing nak dedak selalu tulang pork..kerja menyalak malas!!! undi mata DAJAL = undi dapig laknatullah!!! dapig laknatullah anti Islam,Anti Melayu/bumiputra & sistem beraja!!!

Anonymous said...

Awat umno guna guna akta ros pulak? Oh.. lupa. Akta umno dah haramjadah. Tak boleh pakai..kahkahkah

Anonymous said...

16 anggota cabar Umno di mahkamah

Seminggu sebelum hari penamaan calon bagi pilihan raya umum ke-14 (PRU14), seramai 16 anggota Umno memfailkan permohonan di mahkamah untuk mencabar kesahihan Umno kerana menangguhkan pemilihan parti itu.

Malaysiakini difahamkan permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.


Anggota Umno berkenaan diwakili peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla dan Datuk Zaid Ibrahim.

Mohd Haniff juga bertindak bagi pihak bekas presiden Umno dan pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN), Tun Dr Mahathir Mohamad.

Reforbasi Madeymugabe said...

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH....

Wahai anjing fooldog fuckatan sekalian....

Wahai fooldog matjerin yang kuat propa disini selalu.....

SEKARANG DAH JAM BERAPA...???

UMNO dah dibubarkan....???

Mahkamah mana yang sahkan UMNO tu diharamkan oleh UNDANG-UNDANG MALAYSIA....????

Atas seksyen mana, akta mana, kesalahan apa yang menyebabkan UMNO di'HARAM'kan tu.......?????

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

Mana dia kelibat Gobind Sinki Deo...??? Tersesat jalan ke mahkamah ke...??? Atau tengah menghadapi kesesakan lalulintas sepanjang jalan ke mahkamah....????

MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Baik la.... Aku cuba bersangka baik ni... Semua mahkamah di Malaysia ditutup oleh Najib kerana TAKUT Gobind Sinki nak serah fail kes syok sendiri tu.....

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Reforbasi Madeymugabe said...

Laa... Baru nak cabar... Maka belum lagi la UMNO di haramkan oleh mana-mana mahkamah....

Tapi kalau dengar sembang lebat fooldog fuckatan, macam hari ni UMNO dah berkubur terus.....

Kah kah kah kah kah kah kah

Reforbasi Madeymugabe said...

Kah kah kah kah kah.... Kalau tak guna akta ROS... Aku sarankan guna akta kepala bapak ko... Mesti boleh pakai....

Muahahahahahahahahahahaha

bilal said...

Kamu pergi sembahyang jumaat dulu , lepas balik nanti bole sambung maki hamun .

Mohammad Azren said...

Takpelah kalau Umno haram dan tidak dapat menyertai PRU14 , Kalau itu keputusannya. Tak perlu risau, Ahli Umno boleh pakat undi PAS. Apa salahnya memberi sokongan kepada Parti Francais Umno ye tak?. Hehehekikikihahahakahkahkah

Reforbasi Madeymugabe said...

UMNO dah diharamkan ke...????

Mahkamah mana yang bersidang pagi tadi kata UMNO haram tu...???

Adoyai... Tak habis-habis la fooldog bengap ni bermimpi...

Ingat proses pengharaman ambil masa 4-5 jam terus haram...

Wei, banyak peringkat lagi baghal-baghal 16 ekor tu kena lalui baru boleh dapat keputusan UMNO jadi pertubuhan tak sah.....

Muahahahahahahahahahaha

Cerita pasal undang-undang pun gagal, ada hati nak jadi hakim syok sendiri.... Matjerin matjerin... Simpan sikit la bodoh dan bahalol ko tu.....!!!!

Wakakakakakakakakaka...

Sekarang dah jam berapa eh..???

Hahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh keh... Tokong suruh fooldog matjerin tu kerja kuat nak PRU ni.... Kalau menang, satu lori dedak babi matjerin tu bakal dapat... Tapi kalau kalah, elaun fooldog kena tolak sampai PRU-15 nanti...

Muahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Sudah pasti bro... Alasannya Agung marah suruh pecat... Lepas tu buat bodoh sampai umur senja 93 tahun... Oppss, cerita ini tiada kena mengena dengan mana-mana individu samaada yang masih hidup ataupun telah tua bangka ye......

Keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Dulu aku hairan macam bro juga... Tapi sejak PRU-13 yang lalu, perkara sebegini aku dah tak hairan sangat dah, mana-mana aku jumpa mangkuk-mangkuk yang kaki bangkang memang syarat sebegitu dah jadi lumrah.

Lebih-lebih penjilat peliwat, dulu mereka dakwa hakim-hakim mahkamah kena beli... Sekarang dah tak kot, sejak izzah puaka menang kes RM 1 juta tempoh hari....

Kah kah kah kah kah kah kah

Reforbasi Madeymugabe said...

Well said bro...

Keh keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh keh... Bro robert, fooldog matjerin dakwa parti umno jadi haram sebab tak buat pemilihan dalam tempoh yang sepatutnya. Parti haram tak boleh bertanding dalam pilihanraya nanti... Kata fooldog bongok tu la...

Tapi..... Parti bunga dah dibubarkan tu dilabelkan haram ke tak, pasti fooldog tu tak berani nak jawab.... Agak-agak mengapa ek...???

Keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Fooldog matjerin kata umno parti haram tak boleh bertanding dalam pilihanraya, parti haram bunga boleh bertanding pulak ke...???

Undang-undang mana la fooldog tu pakai...??? Mesti undang-undang kepala bapak matjerin keling yang fooldog tu rujuk kot..

Hehehehehehehehehehe

Reforbasi Madeymugabe said...

AnonymousThursday, April 19, 2018 9:38:00 PM
Kenapa pulak tak boleh? Kalau umno haram, tak boleh masuk bertanding pru bang.

----------------------------

Mana undang-undang ko rujuk tu ngok..???

Keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Parti bunga busuk memang haramj

Reforbasi Madeymugabe said...

Gobind sinki deo mengadap mahkamah mana hari ni matjerin bongok...???

Kasi link aku nak tengok....

Koh koh koh koh koh koh... Kalau tak temberang bukan fooldog matjerin namanya...

Reforbasi Madeymugabe said...

Fasal 20 Perlembagaan UMNO

20.7 Seseorang ahli yang membawa apa-apa jua perkara parti atau
hak keahliannya ke mahkamah sebelum mematuhi sepenuhnya
peraturan-peraturan parti maka keahliannya di dalam parti gugur
dengan sendirinya.

------------------------

Buat ngok 8:58am... Ini aku ambil dari perlembagaan UMNO Baru yang ditubuhkan oleh atok madey keling pada tahun 1988... Baca dan hadam sampai mata ko terbeliak ok...

Itupun nak salahkan Najib lagi... Baghal betul...


Muahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH... 2 hari lepas ada la satu fooldog kaki propa kat sini yang suruh mamat ni BERAMBOS TERUS dari parti kuali imayam sebab tak setuju mat sabutoh jadi calon kawasan dia tinggal.....

Tiba-tiba hari ini terpancul cerita pelik tapi benar, mamat bekas umno dan pas ni masuk balik parti kuali lepas ditawarkan DEDAK KELAS A++ oleh Mat Sabutoh.....

Agak-agak apakah pendirian terbaru fooldog kaki propa tu bila baca berita ini...??? Nak nangis, nak senyum, nak ketawa atau fooldog tu bakal hempuk kepala botak dia dengan kayu golf sampai benjul....????

MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA



Lepas 48 jam, Cikgu Jaafar masuk balik AMANAH

20 Apr 2018, 12:20 tengahari (Dikemaskini 20 Apr 2018, 1:10 tengahari)

Bekas pengarah biro pilihan raya Parti Amanah Negara (AMANAH) Selangor, Jaafar Samsudin hari ini kembali menyertai parti itu selepas dua hari meninggalkannya.

Penyertaan beliau kembali kepada parti itu dibuat selepas pertemuan dengan Presiden AMANAH, Mohamad Sabu di Shah Alam, awal pagi tadi.

“Insya-Allah saya akan menghantar surat permohonan kembali ke dalam AMANAH selewat-lewatnya hari ini,” katanya.

Pada 18 April lalu, Jaafar meletakkan jawatannya selepas Mohamad diura-urakan akan bertanding di Kota Raja, bahagian yang dipimpinnya.

Jaafar mendakwa anggota akar umbi AMANAH mahukan calon tempatan dan Mohamad sepatutnya bertemu beliau terlebih dahulu jika mahu bertanding di situ.

Terdahulu sekitar jam 10.30 pagi tadi Jaafar hadir ke sebuah hotel di Shah Alam bagi mengatakan pertemuan dengan Mohamad atau lebih mesra dengan panggilan Mat Sabu.

Pertemuan tersebut diadakan secara santai di mana Mat Sabu dilihat bersarapan bersama Jaafar sambil berbual panjang.

Reforbasi Madeymugabe said...

Setuju sangat sangat..... 1001%
setuju


RAIS YATIM DAN DOSA
rhg | April 20, 2018
oleh Ab Jalil Backer

1. Tan Sri Rais Yatim bertanya saya, adakah berdosa beliau meminta MT UMNO ke mahkamah untuk memohon pengesahan sama ada UMNO masih sah atau tidak.

2. Saya tidak boleh menentukan dosa pahala seseorang dari sudut agama.

3. Cuma jika pertanyaan itu dikemukakan tanpa nama Rais Yatim di hadapannya, saya akan anggap ia pertanyaan orang gila dan nyanyuk.

4.UMNO mendapat kelulusan RoS untuk menangguhkan pemilihan sehingga April 2019. Jadi apa bodoh UMNO hendak ke Mahkamah mendapat pengesahan kelulusan tersebut?

5. Boleh Rais tunjukkan kepada saya mana-mana peraturan dan undang-undang yang mengkehendaki sesebuah pertubuhan perlu mendapat pengesahan Mahkamah atas keputusan Pendaftar Pertubuhan? Saya pasti tidak ada.

6. Kita hanya ke Mahkamah jika tidak berpuas hati dengan keputusan Pendaftar Pertubuhan. Jika kita berpuas hati mengapa perlu buang masa dan wang untuk ke Mahkamah?

7. Nasib baik Rais Yatim bukan seorang pengamal undang-undang. Jika tidak berapa banyak anak guam beliau terpaksa membayar lebih hanya kerana beliau mahu mendapat pengesahan Mahkamah atas keputusan yang sudah menguntungkan anak guamnya.

8. Anjing pun tidak akan menggigit jari mereka yang memberi makan. Ahli UMNO boleh buat andaian sendiri di mana tahap Rais Yatim ini.

Anonymous said...

Dah nak pukul 4 ptg ni weeii.. Pasal mahkamah tak haramkan UMNO ni..?? Habis la.. Habis la..
KAHKAHKAHKAH...

Takut sangat dengan UMNO masuk bertanding PRU pasaipa..? Takut kalah ka..???

Kata rakyat semua sokong fuckatan haprak.. Yang duk kalut sangat nak haramkan UMNO Pasaiiipaaa..??
Kahkahkahkah

Anonymous said...

budak terencat akal,pergi main guli..dasar anjing mat juling,ted bapok, nak dedak selalu tulang pork..kerja menyalak malas!!!
juak2 anjing fuckatan bukan tahu undang2 semua bagi depa halal bin cara..budak biol,penyelesai dalam parti adalah melalui undang2 dlm parti dan di rujuk jika tidak puas ke ROS..kemahkamah udah tidak boleh sebab moyang sudah buat law begitu!!!
undi mata DAJAL = undi dapig laknatullah!!! dapig laknatullah anti Islam,Anti Melayu/bumiputra & sistem beraja!!!

Reforbasi Madeymugabe said...

AnonymousFriday, April 20, 2018 7:32:00 AM

Ko paham ker section 3A?..ko lulusa undang2 dari universiti loyar loyar buruk kuat temberang.....tidak melebihi had dlm perlembagaan..Ros dah bagi sehingga 18 april...sekarang dah lepas 18 april...maknenye dah haram.....pakai logo cap ayam laa

----------------------

Woi matjerin bongok... Tiada apa-apa kebenaran pun yang ROS beri untuk tangguhkan pemilihan umno 18 bulan mulai Oktober 2015. Itu keputusan dari MT UMNO, cuma UMNO kena hantar laporan pemberitahuan kepada pihak ROS sebab itu adalah prosedurnya kerana masih mematuhi perlembagaan UMNO sendiri.

Yang ROS mula beri kebenaran adalah pemilihan parti UMNO boleh dilanjutkan setahun dari tamat tempoh yang ditetapkan dalam perlembagaan UMNO. Itupun Setiausaha Agung UMNO yang pinta melalui surat beserta alasan selepas mesyuarat MT UMNO Ogos tahun lepas. Kalau ROS dah beri kelulusan dan kebenaran... Mana datangnya UMNO tu haram pulak...??? Cuba fikir guna otak kat kepala tu sikit... Jangan fikir guna lubang jubor ko tu je....!!!! Bodoh nak mampus....!!!!

Muahahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Nak tanya fooldog matjerin... Hari ini ada mahkamah buka sampai malam ke...???

Bukan apa.... Nak tahu mahkamah mana yang putuskan UMNO dah haram tu...???? Mungkin mahkamah bersidang waktu malam nanti kot.

Kelibat musibat gobind sinki deo pun tak kelihatan dalam mana-mana portal pembangang hari ni... Dah mampus tengah jalan gamaknya...

Kah kah kah kah kah kah kah....

Reforbasi Madeymugabe said...

Takpa.. takpa.. ada mahkamah bakal bersidang malam ni....

Mahkamah madey keling tua....

Muahahahahahahahahahaha

Mohammad Azren said...

Apahal sebut anjing ni. Mengapa marahkan Rais Yatim, anjing pula yg dikaitkan. Orang Tua tu beri nasihat je. Janganlah BONGKAK. Serangan dari Dalam memang makan Dalam. Otai power!!!
Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...


Enam belas ahli Umno mahu ROS bubarkan Umno
Hafiz Yatim
20 Apr 2018, 11:32 tengahari (Dikemaskini 20 Apr 2018, 4:27 petang)

Enam belas anggota cawangan Umno hari ini memfailkan permohonan untuk kebenaran semakan kehakiman untuk membatalkan keputusan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) yang membenarkan Umno lanjutan masa untuk mengadakan pemilihan parti di semua peringkat.

Permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Mereka adalah daripada 11 cawangan di enam negeri dan menamakan ROS dan Setiausaha Kerja Umno, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh sebagai responden.

Mereka juga memohon perintah mandamus untuk mewajibkan ROS untuk menggunakan Seksyen 13, 14, 16 dan 66 Akta Pertubuhan untuk menyiasat Umno berdasarkan surat-menyurat yang dihantar kepada ROS.


Selain itu, mereka juga memohon perintah mandamus untuk memaksa ROS mengambil tindakan serta-merta ke atas Rauf kerana didakwa melanggar Perkara 9.3, 9.4, 15.3, 18.2 dan 10.16 Perlembagaan Umno kerana tidak mengadakan pemilihan parti dalam tempoh 18 bulan yang ditetapkan.

Di samping itu, mereka juga memohon supaya Umno dibubarkan sementara sebaik sahaja ROS menyelesaikan siasatannya berhubung dakwaan melanggar perlembagaan parti.

calon Umno bertanding guna logo mca mic ato cap ayam.....hihihi..

Cucu Tok Selampit said...

Kenapalah bengap sangat pencaccai-pencacai PH. Orang panggil IQ14 marah. UMNO tidak pernah bertanding dalam mana-mana PRU sejak Merdeka. Yang bertanding adalah Perikatan yang mengunakan logo Kapal Layar dan Barisan Nasional yang menggunakan logo Dacing.

Bodoh! Bodoh1 dan Bodoh!

Mohammad Azren said...

Serangan Dari Dalam, boleh buat Kapal Tenggelam.
Serangan Dari Dalam , boleh buat nasib semakin Kelam.
Serangan Dari Dalam, memang pedih dan Makan Dalam.
Serangan Dari Dalam. boleh buat ada kaum lari Malam.
Hehehekikikihahahakahkahkah...Kirim Salam.

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh... Kalau tak bodoh bahalol bukannya fooldog matjerin.

Dalam kertas undi ko pernah nampak logo MCA, MIC ke bahalol...????

Nampak sangat tak pernah mengundi, propa tak kena tempat...

Wakakakakakakakakakakakaka

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh.... Rais yatim beri nasihat yang bodoh... Kemudian datang fooldog matjerin petik dan copy paste untuk tambah lagi kebodohan macai fuckatan.... Elok sangat la tu....

Wakakakakakakakakakakaka

Reforbasi Madeymugabe said...

Keh keh keh keh keh... Rileks CTS.. biarkan fooldog fuckatan tu ketawa terbahak-bahak hari ni.... Esok lusa pasti fooldog tu akan kena penyakit anjing gila.... Lebih-lebih bila parti pujaan dia kalah teruk dalam PRU.....

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Bolehkah Umno tangguh pemilihan parti hingga 2019?

SAYA ingin mengulas sedikit tentang perkara ini kerana ia isu awam yang amat penting.

Isu ini penting kerana dua sebab, yakni:

i) Umno ialah sebuah parti politik terbesar di Malaysia dan merupakan tunggak kerajaan kita. Oleh kerana itu, isu ini memberi kesan kepada Malaysia sebagai sebuah negara dan kepada semua rakyat Malaysia sebagai golongan yang diperintah oleh kerajaan.

ii) Pendaftaran Pertubuhan (Registrar of Societies - RoS) sering sekali mengambil tindakan terhadap pertubuhan yang tidak mengikut undang-undang ataupun perlembagaan mereka. Contohnya, DAP - di dalam kes DAP, RoS dengan teliti sekali menjalankan tugasnya untuk memastikan pilihan pegawai-pegawai DAP adalah sah. Pada masa ini pula RoS dengan tekun sekali mentelaah perlembagaan Bersatu untuk memastikan parti itu mengikut undang-undang dan perlembagaannya. Saya merasa amat bangga dengan ketelitian dan ketekunan RoS menjalankan tugas-tugasnya. Syabas.


Isu Umno ialah: bilakah Umno sepatutnya memilih ahli Majlis Tertinggi mereka, termasuklah jawatan presiden, naib presiden, timbalan-timbalan presiden dan sebagainya.

Isu ini penting kerana umum mengetahui bahawa presiden Umno akan menjadi perdana menteri, timbalan presiden akan menjadi timbalan perdana menteri dan sebagainya.

Mengikut peruntukan Perlembagaan Umno, klausa 9.3 mengatakan bahawa Majlis Tertinggi Umno perlu dipilih tiga tahun sekali.

Kali terakhir Majlis Tertinggi dipilih ialah pada 19 Oktober 2013. Jadi pemilihan ahli Majlis Tertinggi Umno sepatutnya diadakan pada 19 Oktober 2016.

Klausa 10.16 pula memberikan kuasa kepada Majlis Tertinggi Umno untuk menangguhkan pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi selama 18 bulan.

Jadi, jika kuasa dibawah klausa 10.16 digunakan untuk menangguhkan pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno, maka pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno mesti dibuat selewat-lewatnya pada 19 April, 2018 iaitu 18 bulan dari 19 Oktober, 2016.

Namun, Umno telah menangguhkan pemilihan ini sehingga 19 April, 2019!

Itu bermakna Umno menangguhkan pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi bukan sahaja untuk 18 bulan tetapi 30 bulan. Walhal Perlembagaan Umno hanya memberi kuasa untuk menangguhkan pemilihan tersebut selama 18 bulan sahaja.

Di dalam menjawab isu ini, Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Tengku Mansor menyatakan bahawa RoS telah membenarkan permohonan Umno untuk melanjutkan tarikh pemilihan ahli-ahli Majlis Tertingginya di bawah Seksyen 13A (4) Akta Pertubuhan.

Persoalannya sekarang: apakah RoS mempunyai kuasa di bawah Seksyen 13A (4) untuk melanjutkan tempoh jangkamasa untuk Umno membuat pemilihan parti?

Pada pendapat saya, Seksyen 13A (4) langsung tidak terpakai kepada kes ini. RoS dengan itu tidak ada kuasa di bawah seksyen itu untuk membenarkan apa-apa perlanjutan masa untuk Umno membuat pemilihan parti.

Anonymous said...

4) The Registrar may, on application in writing made to him by a registered society, extend the time provided by him to the society in any order made under subsection (1) or (2) if he is satisfied that the society has given good grounds in its application and it would be just and proper to grant such extension.

Jelas dari peruntukan Seksyen 13A (4) bahawa RoS hanya mempunyai kuasa untuk melanjutkan masa yang diperuntukan oleh RoS sendiri melalui apa-apa perintah yang dibuat oleh RoS di bawah seksyen kecil (1) atau (2).

Ini jelas dari frasa: "extend the time provided by him" di dalam seksyen tersebut.

Masa untuk memilih ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno bukan diberikan oleh RoS (not provided by him). Masa itu diperuntukkan di dalam Perlembagaan Umno sendiri.

Oleh itu RoS tidak mempunyai kuasa langsung untuk membenarkan apa-apa perlanjutan masa di bawah Seksyen 13A (4) walaupun permohonan bertulis dibuat kepada RoS.

Seksyen 13A (4) sebenarnya hanya terpakai kepada keadaan di mana RoS telah memberikan atau membuat apa-apa perintah atau direktif kepada mana-mana pertubuhan untuk berbuat sesuatu di dalam jangka masa tertentu mengikut kuasanya di bawah 13A (1) atau (2).

Reforbasi Madeymugabe said...

Fooldog matjerin... Dah ada keputusan mahkamah yang menyatakan UMNO haram ke...??? Dah jam berapa dah ni....?? Mahkamah ada yang buka lagi...???

Kah kah kah kah kah kah kah

Reforbasi Madeymugabe said...

Pendapat syok sendiri bukan pendapat hakim dimahkamah....

Keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Serangan Dari Dalam, boleh buat Kapal Tenggelam.
Serangan Dari Dalam , boleh buat nasib semakin Kelam.
Serangan Dari Dalam, memang pedih dan Makan Dalam.
Serangan Dari Dalam. boleh buat ada kaum lari Malam.
Hehehekikikihahahakahkahkah...Kirim Salam.

------------------------

Walamak... Macam kena sebiji dengan parti bunga madey keling je ni... Layu sebelum kembang akibat serangan dari dalam... 400++ serangan tu....

Muahahahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Itulah tahap bingai Azren, parti bunga pun diberi masa untuk memebetulkan keadaan sampaila dia dibubarkan sementara. Takkanla UMNO senang2 nak diharamkan macam tu. Ingat ni zaman Ku Li dulu ke?

Anonymous said...

12.28 jgn jealous. Not gud for your health physicaly n mentaly..

Anonymous said...

Rais Yatim pernah kena tendang dari UMNO, jadi janganlah kali ini ia menjadi pengalaman kedua pulak. Hormat sikit Najib sebagai PM walaupun kita mungkin tidak bersetuju dengan dia. BTW sapa yang tendang dia dulu kan? Hmmm... atok madey kan?

Anonymous said...

Artikel yg x laku di malaysian insight. Ade gak anjing pakatoon nk publish kat sini. Hik5

Mohammad Azren said...

Risau ye...Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Perlembagaan umno 10.16 benarkan penangguhan setakat 18 bulan tapi RoS luluskan 30 bulan....ade kuasa ker RoS bawah akta pertubuhan 1966?.... Hihihihi....haram...haram jadaah

Anonymous said...

mat juling serta rakan anjing fuckatan yg sewaktu dgnnya,setakat kami semua tahu yg haram adalah parti bunga kepungyaan moyang,budin pagoh & boboi!!! memang moyang & budin pakat2 haram kenapa??? depa malu jika ada mesyaurat cawangan & bahagian maka adalah terjumlah berapa juta ahli berdaftar bunga hingga tidak cukup borang!!! jika ROS terima mesyuarat nie maka kami semua akan tahu berapa bilangan sebenarnya ahli berdaftar bunga...tapi sekarang sudah haram kenapa?moyang & budin pagoh terkejuk berok cuma yg berdaftar 20,000ahlije..habis kenapa di jual juta2 ahli??sama juga kes tandatangan palsu 1.5juta!!! jadi moyang biarkan haram..memang haram sebab tiada meeting cawangan & bahagian!!!
armada juga haram kerana dlm law bunga memang tiada di sebut armada!!!

Anonymous said...

Wow..menyirap nampak matjerin hingga hilang kentut...hehe..prooootttt

Anonymous said...

guna akta mael lambong pun xlepas ni. mael lambong tak makan rasuah

Anonymous said...

Kehkeh...babidap11:38 mmg class kebongokan kau...hehe

Anonymous said...

umno ni satu lagi deligasi mahathir yg perlu dihapus. tak adil. sepatutnya dalam perlembagaan boleh tangguh pemilihan hingga 18tahun. nanti najib buat parti baru. takde pemilihan langsung. baru best. hidup najib.

Mohammad Azren said...

Ada lagi satu fasal yg kita lupa nak rujuk. Fasal 10.17...iaitu menyatakan ..JANGAN CARI PASAL. BUAT BAIK DIBALAS BAIK, BUAT JAHAT SENDIRI MAHU INGAT. Hehehekikikihahahakahkahkah

Reforbasi Madeymugabe said...

Hehehe... Kenapa ko tak cadangkan cadangan bongok ko tu pada pengerusi parti bunga layu je....???

Ooo, lupa... Parti bunga dah kena bubar... Isnin ni bakal berkubur terus....

Muahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Lepas kena tendang, si rais pun kata nak bakar jambatan terus.... Tapi kini tengok macam sokong bontot madey keling tua tu je.....

Keh keh keh keh keh keh keh

Reforbasi Madeymugabe said...

Tak risau pun....

Mahkamah dah bersidang ke belum...???

Muahahahahahahahahahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Ko tengok perlembagaan yang lama... Nak tahu fasal 10.17 tu wujud ke tak pergi la tengok kat ROS... Bukan kat madey keling tua....

Muahahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

VIVA PAKATAN HARAPAN!

Ahmad Muslim Badawi Badawi 

Pakatan Harapan semakin diterima rakyat

 Lagi seminggu menghampiri hari penamaan calon, Mahathir buat hal lagi.. selepas langkawi, semalam di Pagoh.. lautan manusia menyambut kehadiran Tun mahathir dan pimpinan Pakatan Harapan.. ia juga mengejutkan Rafizi yg pertama kali sertai jelajah Tun Mahathir... 

  Fenomena begini masih belum pernah lagi berlaku dalam politik Malaysia kecuali di Kelantan di era reformasi.. tanpa kerahan ahli dan cawangan, tanpa bas.. Ceramah pakatan melimpah keluar padang.. 

 bagi aku, hatta Ds Anwar sendiri gagal menghimpun kan rakyat di seramai itu di Permatang Pauh..walaupun Permatang Pauh itu kubu kuat Ds Anwar..tetapi Mahathir berjaya melakukan, semua nya dikawasan hitam pembangkang.. Selepas kawasan Felda, Langkawi.. kini Pagoh... ini adalah kubu kuat UMNO.. ini petanda Mahathir sudah berjaya memecahkan tembok pertahanan daulah UMNO.. 

 Jika Sebelum PRU 13 dulu, Ds anwar banyak jelajahnya menumpu kawasan2 bandar separa bandar, kini Mahathir berjaya memecah tradisi boleh dikatakan kawasan luar bandar dna kubu kuat UMNO.. jika aku di kedudukan Najib.. ini satu signal tahap merah buat UMNO.. tanda2 tsunami melayu hampir pasti berlaku.. 

 Samada Pembangkang dapat menguasai Putrajaya dengan pelbagai halangan, percaturan licik SPR, ini kita tidak pasti... hakikatnya ia satu petanda buruk bagi UMNO.. masih ada 19 hari ke hari pengundian.. InsyaAllah.. gelombang Kebangkitan Rakyat akan lebih membesar hari demi hari... 

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates