February 13, 2018

22 Biadap Pondan Tua Khairuddin Abu Hassan Menulis Kepada Raja-Raja


Sesiapa yang pernah melihat surat atau laporan yang dialamatkan ke atas pangkuan Yang Mulia Raja-Raja Melayu pasti akan tahu bagaimana peradaban tulisan dan tata bahasa yang digunakan di dalam surat atau laporan tersebut.

Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku bagi seorang penyokong tegar Tun Dr Mahathir ini. Bagaimana Tuannya menghapuskan kuasa Raja-Raja Melayu, begitulah bahasa pencacainya yang biadap dan kurang ajar. Beginikah cara tulisan rasmi untuk dipersembahkan kepada Yang Mulia Raja-Raja?

Setiap noktah digantikan dengan tanda seruan seolah-olah melambangkan menjerit. Para pertama digantikan dengan kesemuanya huruf besar menandakan perasaan marah. Kurang ajar dan hanya dirangka untuk disebarkan di media sosial.

Mereka mempermain dan mempergunakan nama dan kemuliaan Majlis Raja-Raja untuk mainan perang internet mereka. Kurang ajar dan tidak bertanggungjawab.  Kesian orang Melayu yang mengaku Beraja Melayu tapi tiada budi pekerti Budaya Melayu.

22 comments:

Anonymous said...

Akta MKN pun boleh lulus tanpa perkenan Yang Dipertuan Agung..lagi hebat apa najib buat.

Ali said...

Saya masih ingat lagi masa saya sekolah dulu , Guru ugama saya mengatakan bahawa kalau sesiapa tidak berpuas hati dengan pemerintah atau raja , boleh menulis surat tapi harus guna bahasa yang beradab dan tutur kata yang lemah lembut .

ted manoff said...

Takde maknanya nk biadap cts...rakyat sekarang jebatt..hari tuu beria2 pm dan hadii demo kutuk2 israel tapii minggu nii diplomat israel dh jejak kaki ke malaysia pertama kali..berbuih2 mulut nek tempoyak pertahan kerajaan tapii apa dah jadii cts...kali nii jebatt mesti menderhaka cts..πŸ˜ πŸ˜ˆπŸ˜ πŸ˜ˆπŸ˜„

Anonymous said...

Raja-raja dah buat keputusan dgn penarikan beberap anugerah baru-baru ini.
Masih ada yang tidak faham ke.

Cencaluk said...

Inilillah wainaahirajiun

Al-Fatihah.

Maaf lari tajuk sikit, sayu hati aku melihatkan gambar pelajar yg maut terkena bilah pemotong rumput.

Sedih dan sayu terus aku delete agar gambar tidak dipanjangkan kepada umum. Aku seru semua agar delete dan jgn viralkan, bukan apa ini untuk menjaga aib jenazah. Cuba kita bayangkan ia adalah anak kita. Orang pertama memviralkan gambar sayu ini tak berhati perut tanggunglah dosa setiap orang yang turut sama viralkan gambar tersebut.

Aku cukup kesal, dengan peristiwa ini, walaupun ajal ketentuan AllAH (S.W.T) tapi kecuaian pihak sekolah melakukan kerja penyelenggaran ketika pelajar berada di padang adalah satu yg patut dielakkan. pihak sekolah sepatutnya mengambil dan mengaku kesalahan jgn disalahkan pihak kontraktor, sesuatu yg asas, benda bahaya tidak sepatutnya berada diatas padang ketika pelajar sedang beriadah.

Ini membuatkan hati kita sebagai ibu/bapa terkilan apabila peristiwa begina berlaku, pada siapa lagi harus kita bergantung demi keselamatan anak2 kita ketika berada di sekolah, walaupun ini kes terpencil tapi apa kita akan terima jika ini adalah anak kita?

PIhak sekolah sering menggelak dari bertanggungjawab apabila melibatkan aktiviti di luar sekolah, Ibu/Bapa diminta menandatangani kebenaran untuk anak2 mengikuti aktiviti luar sekolah tanpa tanggungjawab dari pihak sekolah , Inikah contoh yg baik.

Sayu hati iini sedih dan ada rasa marah juga apabila insiden begini seharusnya dapat dielakkan.

Ted Manoff said...

Maklumat ngko tak lengkap. Bacha klausa klausa kelulusan tu dulu baru komen.

Ted Manoff said...

Ni sekoq lagi anak haram churi identiti the ORi Ted Manoff. Banyak pukimak lah lu

Ted Manoff said...

Pagi2 dah minum air kenching Lim Guan Eng otak benak

Anonymous said...

Apa yg tak lengkap?

megat panjialam said...

Anon 6:06:6 bodoh bertingkat-tingkat. Ko ada lagi tak waktu mahakutty pinda Perlembagaan Malaysia pada 1993 supaya perkenan raja-raja tidak lagi diperlukan dlm mewartakan sesebuah undang-undang yg diluluskan Parlimen. Skrg si kutty baru minta maaf kerana buat pindaan tersebut. Waktu tu dia nak lebih berkuasa dari Agong.

Anonymous said...

Melayu bertuankan paria madey mmg begitulah.

Anonymous said...

Raja Raja cerdik.
Bertindak atas fakta yg benar
Si Khairuddin bertindak ikut tellunjuk madey
Si Khairuddin bertindak atas info yg salah....dia syiok sendiri.
Dia dh kena kencing dengan madey serta SR dan WSJ

Sebab tu tulisan si khairuddin tak perlu diambil kisah..
Bagi Raja2....komen si khai ni komen budak hingusan yang dia sendiri pun tak tahu apa yg dia tulis...

Anonymous said...

Lulus SPM tak?

Ted Manoff said...

Din Botox typwriter jer. Yang draft tu Mathias Baruah Kutty

KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak said...

Hahaha info yg salah...info yg betul najib krpala prompak berjemaah...

KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak said...

CTS pon pondan penakut jugak...hihihi..

Anonymous said...

Itu bukan Jebat, itu "bangang" namanya. Itulah makna diplomasi peringkat negara. Atok Madey kutuk2 pun lepas tu dia bagi pemain kriket Israel main kat Malaysia. Kau mana tau diplomasi ted celup.

Anonymous said...

Setuju bro. Sayu hati saya melihatnya, terbayang wajah anak dengan pakaian sebegitu. Harap semua pihak berhenti menyebarkan gambar tersebut. It's just too heart breaking. Berat mata kita memandang, berat lagi bahu keluarga yang memikulnya.
Saya doakan yang beliau ditempatkan di kalangan orang-orang beriman.

ted manoff said...

Dahh kantoii byk plk alasan..puii..diplomasi abah kau..kahkahkah..πŸ‘»

Anonymous said...

Kalau aku la jd admin blog ni dah lama aku terajang keluar kera maknyah ni. Adu domba dan memfitnah satu hal, la ni mengata tuan rumah pondan pulak

Anonymous said...

Hahaha... Tak dapat jawab dengan bijak keluar lah "abah kau". Nak buat camno, dah itu je didikan yang mampu diberi oleh kedua orang tua.
BTW bila Dap nak saman orang yang dakwa Dap terima dana dari Israel? Dah lama tunggu ni seperti lamanya menanti sepina dari Perancis.

Anonymous said...

Bila lah Kerajora nak pandai ni. Kesian mak ayah yang mendidik masa kecil dulu.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates