January 13, 2018

5 Syarikat Fesyen Voir Bina Terowong Bawah Laut? Inilah Magika Yang Cuba Dibawa @cmlimguaneng



Saya tidak pasti di tempat lain. Namun kalau berkunjung ke AEON Bukit Raja, di bahagian tengah bangunan berkenaan terdapat sebuah pasaraya yang menjual pelbagai fesyen sama ada lelaki, perempuan dan kanak-kanak dengan harga yang berpatutan. Pasaraya berkenaan bernama Voir Gallery, milik Voir Holdings Berhad.

Amat terkejut apabila mendapati Voir Holdings  Berhad ini terlibat di dalam pembinaan projek kontroversi Terowong Bawah Laut di Pulau Pinang. Syarikat fesyen ini memiliki 13.21% pegangan saham di dalam konsortium Special Purpose Vehicle (SPV) untuk membina terowong berkenaan.

Persoalannya, apakah hubung kait di antara syarikat fesyen dengan pembinaan terowong berkenaan? Adakah kemahiran yang ada pada syarikat berkenaan seperti menyediakan fesyen baju dalam dan seluar dalam sudah cukup untuk membina terowong bawah laut? Magika apakah yang cuba dibuat oleh Joseph Lim Guan Eng?

Silap mata atau magika kedua yang cuba dimainkan oleh Joseph Lim Guan Eng adalah hanya di Pulau Pinang, kos kajian kebolehlaksanaan dan perancangan terperinci projek jalan berkembar di kawasan bukit adalah satu pertiga (one-third) daripada kos pembinaan.

Manakala kos kajian kebolehsanaan dan rekabentuk terperinci pembinaan terowong bawah dasar laut jauh lebih murah berbanding kos jalan berkembar berkenaan. Mungkin lebih mudah untuk buat kajian di bawah dasar laut untuk bina terowong daripada kajian di atas kawasan bukit untuk membina jalanraya. Rujuk gambarajah di bawah.


Timbalan Presiden MCA turut mempertikaikan perkara yang sama di dalam Kenyataan Media beliau hari ini seperti di bawah.


Press Statement by Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong, MCA Deputy President cum Minister in the Prime Minister’s Department Malaysia 
13 January 2018
Why is a fashion company building the Penang Tunnel?
In early 2013, amidst allegations that the Special Purpose Vehicle company awarded the mega RM6.3 billion Penang Tunnel was heavily under-capitalized and lacked experience, the DAP Penang State Government issued a statement to reassure the public that two giant and experienced China construction companies will be shareholders of the SPV and is backed by RM4.6 billion in paid-up capital. 
But today, our checks show that the two China construction companies are nowhere to be seen as shareholders of the SPV. 
In their place is a small local fashion company called by VOIR Holdings while 39% of the shares of the SPV are held under nominees. 
Did the DAP Penang Government lie to the public and did a "bait and switch"? 
Does this very material change in ownership and experience means that the project award made under the Request for Proposal exercise (not open tender) is now null and void? 
The DAP Penang Government must answer as the Penang people have a right to know why their mega-billions undersea tunnel will now be built with the participation of a small local fashion company instead of two experienced and well-funded construction companies as originally promised.

5 comments:

Anonymous said...

Betty lge dlntik DUTA VOIR..

Anonymous said...

OMG..!! BRAIN DEADS IN PENANG WILL BE TRAVELLING THRU UNDERSEA TUNNEL CONSTRUCTED BY A LINGERIE COMPANY!!

Anonymous said...

biasele kroni2 taik mencari dedak!!!

Anonymous said...

Saya cadangkan SPRM dibantu dengan pasukan perunding bebas dalam bidang berkaitan bersama JKR persekutuan (JKR negeri tak boleh percaya sebab sudah dibeli Guan Eng) menilai harga/kos sebenar kajian feasibility dan EIA yang telah dilaksanakan adakah kesemuanya bernilai RM209 juta seperti yang telah dibayar Guan Eng (dengan pindah milik tanah). Guan Eng cuba memperbodohkan macai2nya sendiri dengan mengatakan satu sen pun tidak dibayar .

Anonymous said...

Macai2 bongok tetap percaya gone end walau sebanyak mana tokong menipu sbb termakan dedak kebodohan abadi...hehe

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates