October 19, 2017

16 Presiden Indonesia @Jokowi Berpakaian Bugis Di Dewan Rakyat, @chedetofficial Tak Mahu Komenkah?





Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Pak Jokowi tidak kekok untuk tampil mengenakan pakaian Bugis di dalam sidang Dewan Rakyat di Indonesia. Ini mengambarkan bahawa bangsa Bugis adalah satu bangsa yang amat dihormati di Indonesia.

Pastinya Rakyat Indonesia marah dan kecewa apabila beberapa hari lepas bangsa Bugis dihina dengan panggilan lanun oleh Mantan Perdana Menteri 22 tahun, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Keterbukaan Pak Jokowi tanpa rasa malu bahkan berbangga dengan bangsa Bugis mungkin dapat memberi mesej kepada Tun Dr Mahathir bahawa bangsa Bugis itu bagus. Malah di dalam sidang yang sama Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla turut mengenakan pakaian tradisional Jawa.

Sebagai Rakyat Malaysia, kita merasa malu dengan sikap dan kelakuan kebudak-budakan mantan Perdana Menteri  yang menghina bangsa suku Melayu yang antara terbesar. Malah kelakuan Tun Dr Mahathir tersebut turut mendapat tempat di dada-dada akhbar Indonesia sejak sehari dua ini.

16 comments:

Mat Gunong said...

Pepatah melayu ada berbunyi ' Berjalan jalan di dalam hutan '

Anonymous said...

Indonesia, indonesia punya hal. Malaysia, malaysia punya hal. Orang indonesia bukan suka sangat orang malaysia. Apa yang nak dibanggakan sangat dengan keturunan bugis?

Anonymous said...

Adekah Tun madey hina orang bugis di seluruh dunia?....CTS dah tak ade idea...ketua prompak mesti dihukum dan dihina tak kira ape bangsa pon....adekah orang bugis sendiri suka prompak?....hihihihi

Anonymous said...

Persatuan bogis bogis sedoonia filipina.. indonesia.. singapura... brunei.. malaysia mengutuk sekeras kerasnya mamak kuty kera'la ...jidin.. kidin dan ramai macai dlm parti cap bunga...pkr adalah kaum bogis tapi masih mampu ketawa terkinja kinja bila mamak kutty kera'la mengutuk hina bangsa bogis... demi dedak bogis bogis dlm pkr dan cap bonga rela dan bangga di hina..




kikikiki... bodosssss punya macai bogis...



kikikiki...

Anonymous said...


Masalahnya Mahathir menghina org. Siapa yg ajar dia suruh hina org...Mahathir sudah kurang hajaq.



Anonymous said...

Cow 127 ada keturunan ke¿¿¿
Anak permanian berhadas ke¿¿¿

Anonymous said...

Salah satu contoh nasihat dan bisikan setan drp cow 730¿¿¿

Anonymous said...

Dulu kau kata mahathir merompak masa 22 tahun jadi pm. Kau dh hukum dia ke? Atau dosanya terampun? Hehe saja tanya

Anonymous said...

Tak kira dia hina sorang atau satu kaum, dosa menghina tak terampun selagi org tu tak maafkan. Kecuali dia ada alibi kat akhirat sok

Anonymous said...

Walau apa pun hujah yg cuba diketengahkan utk meredakan keadaan -

Keseluruhan ucapan si tua nyanyok yg sentiasa tidur sepanjang jadi PM (sampai dia sendiri TIDAK TAHU dia telah merompak BNM RM32 bilion) tu adalah satu penghinaan kepada suku kaum Bugis, keseluruhannya.

LKS pun marah dan mau menyaman org yg mempersoalkan tempat kelahiran dia, sedangkan terang2 dlm Wikipedia (mungkin skrg telah dipadamkan) tertulis dgn terang bahawa dia dilahirkan di Fujian, China, dan dibawa datang ke negara ini semasa berumur belasan tahun oleh bapanya. Pasal itu dia 'MALU2' nak ngaku dia nak jadi PM krn dia bukan kelahiran negara ini, dan takut rakyat menolaknya mentah2.

Dgn mulut celupar tu rasanya si Prsiden Puppet dia sendiri pun rasanya akan sabotaj dia dan partinya sendiri nanti ... pasti .. (kira2 biar sama2 tak merasa apa yg dihajatkan).

Daeng.

pemikir said...

Tun Mahathir hanya menyatakan bahawa Bugis ini juga zaman dahulunya popular dengan kerja menjadi lanun dan mungkin Najib Razak ini keturunan Lanun itu ler.,

Anonymous said...

Madey ada banyak maksud tersirat.. Bila dia melaung menghina suku bugis, yg tersuratnya dia menghina najib.. Ttp yg tersiratnya dia ibarat memukul anak menyindir menantu.. Ada sultan yg lebih sinonim dgn "lanun bugis" yg madey maksudkan itu ttp nak sound tak berani maka di cacinya najib..

Anonymous said...

kakakkakak....bilamana dia tu mengaku ade di masukkan ke dalam akaun banknya duit sebanyak 2.6 billion yang di katakan derma dan telah diketahui merompak duit rakyat malaysia malah dengan bangganya mengaku dia tu pahlawan bugis tidak pula Bangsa bugis itu terhina dikaitkan dengan perompak itu....kakakkakakaka...nampak tak bugis2 da kena mainkan dengan najib dan masih tidak sedar malah dengan bangga dipermainkan...

Anonymous said...

huiyooo...berapa trilion-lion ada dalam akaun bank Jokowi ye? Dia tak tau kot dia ada akaun bank utk masuk gaji...ha.ha.ha...

Anonymous said...

Lagi satu siratan yg ilhamnya datang dari bisikan setan

Anonymous said...

ada tak orang Indonesia nak view gambar pemimpin Malaysia utk dibangga-banggakan? Tok the "Rock" sorang je lah, sebab dah takde contoh pemimpin sendiri yang nak dibanggakan.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates