October 9, 2017

16 Di Perlis, Perarakan Maulud Nabi Bidaah, Larian Zombies Sunnah Ka? Mana Mufti @realDrMAZA ?






Hebat betul orang-orang Perlis. Seumur hidup tidak pernah mendengar adanya 'Larian Zombies' atau 'Larian Mayat Hidup' diadakan di mana-mana negeri di Malaysia. Mufti Perlis, DS Dr Mohad Asri Zainal Abidin sering melaungkan Rakyat Malaysia susah. Namun, di acara ini, Rakyat Perlis sanggup berhabis RM30 hingga RM75 untuk menyertai larian berkenaan.

Negeri Perlis antara negeri yang memfatwakan perarakan Maulid Nabi sebagai 'bidaah'. Namun apabila Rakyat Perlis berbondong-bondong menyertai 'Larian Mayat Hidup' ini dipanggil apa? Sunnah? 'Larian Zombies' ini tidak lebih mirip kepada acara 'Festival of Death' yang popular di Mexico. Ini merupakan amalan sejak zaman Aztec yang percaya roh akan kembali ke bumi pada hari tertentu pada bulan November.

Mana Mufti Perlis? Mana suara Dr MAZA apabila program berkaitan kepercayaan tahyul diadakan secara terbuka? Kenapa Dr MAZA membiarkan program berunsur tahyul berlangsung di Perlis Darul 'Sunnah'? Takkan nak kena bagi kamus Oxford baru nak faham itu merupakan acara batil? Kalau tempat lain laju sahaja Dr MAZA ulas. Tempat sendiri?

16 comments:

Anonymous said...

Bab hukum pluralisma dlm islam mopti ni dan.mek D ...lansung senyap tak jawab.... bab hukum melancap dlm islam puak ni laju jawab....

Anonymous said...

Berape ribu rakyat perlis?...berapa ribu yg masuk larian zombies?...adekah yg masuk larian ni menandakan tiada rakyat yg susah di perlis....kalo melayu majoritinye miskin....

Anonymous said...

Macai 9.35... Sape yg ade mengajar pluralisma di malaysia dan ape buktinye ade ajaran pluralisma di malaysia?...ko tahu tak apebenda pahaman pluralisma?....ko hanye pandai ikut sebut pluralisma dari orang yg yg sebut pluralisma saje...sebenarnye ko tu buta dlm soal agama...mengada2 jee lebih..

Anonymous said...

Sila tanya menteri besar umno pilihan najib..kalau cts lebih pandai ilmu agamanya, sila hantar permohonan jadi mufti.

Anonymous said...

Adekah maksud Dr Maza mopti perlis bidaah yg membawa dosa?...Dr Maza hanye ingatkan nabi sendiri dizaman kerasulanye tidak pernah membesarkan dirinye dengan sambutan hari kelahiranye...tak perlu berarak dengan menghabiskan wang untuk pakaian...
Cukup mengadakan majlis ugama dengan hisab diri sendiri adekah kita dah ikut ajaran yg dibawa oleh nabi....tanyelah diri sendiri adekah mempertahankan prompak diajar oleh nabi?....

Saoe yg lebih bijak dlm hal ugama antara CTS dan Dr Maza....

Mat Gunong said...

Bila posting berkenaan negeri perlis, Mat gunong ada terbaca kenyataan ketua pemuda perlis yg menyelar kenyataan veteran umno agar diadakan saringan akidah agar tiada calon umno yg berjiwa syiah atau wahabi....dok sibuk tuduh mat sabu syiah...rupanya syiah dah lama meresapi kedalam Umno. Tak caya tanya TPM kita. Hehehekikikihahahakahkahkah.
** yg buat terharu kenyataan dia ialah, cukup~cukup perpecahan umno di sebab kan oleh bekas veteren sebagai presiden jangan pula lagi ditambah dengan kenyataan vangang kelab veteran Umno. **Baru Umno tahu pejuangan orang tua yg ,baling gelas pun tak pecah.Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ko cuba terangkan apebenda pluralism
tu kalau orang salah tafsir.... cer terangkan sikit....

Anonymous said...

Di mana ada wahabi, berpecahlah umat. Akibat dr agama ditafsir sendiri sendiri. Ego dgn ilmu kurniaan Tuhan.
Syiah lebih sesat lagi. Akibat ketaksuban kpd kelompok dan individu.

Anonymous said...

Siapa penganjur dan siapa yg meluluskan program tahyul ni?...mereka2 ni bukan orang islam?...kena tunggu mopti larang?...perkara asas tak payah tunggu mupti...perlis kan ade jabatan ugama....CTS mcm orang bodooh plak..

Mat Gunong Everest said...

Sebaik baik menusia adalah .... AKU

Anonymous said...

Maza ni xleh pakai.dier bole hidup di Perlis Darul Wahabi je.

Ted Manoff said...

Iblis pon kata sebaik2 makluk adalah aku bukan Adam. Inilah kata2 pupupapat Mat Gunung. Satu kapal Daa

Anonymous said...

Tolong hentikan kerja gila ni. Larian zombies tak mengingatkan kita kepada Allah dan Rasulnya.

Anonymous said...

Ade orang ikut ajaran iblis supaya sokong prompak mungkar...

Anonymous said...

Kenapa dgn Islam je itu tak boleh, ini tak boleh, sana tak boleh, sini tak boleh........

Anonymous said...

Simple je. Islam tu adalah cara hidup. Ada benda boleh ada benda tak boleh. Ada aturannya mengikut Al Quran dan sunnah.
Kalau nak semua boleh, errr... kau masuk Kristian la. Dalam Kristian apa-apa pun boleh, hatta kahwin sejenis pun dah dihalalkan oleh Kristian. Sebab tu kebanyakan penyokong LGBT kat Malaysia ni samada takde agama atau Kristian. Full stop.

anon anone.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates