September 25, 2017

52 Memang Benar, Janji Atasi Banjir Sepenggal Oleh @cmlimguaneng Bukan Di Penang, Tapi Di Pahang


Apabila teruk dikritik dengan banjir kilat yang tidak sudah-sudah berlaku di Pulau Pinang, Ketua Menterinya, Lim Guan Eng mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan bahawa beliau akan menyelesaikan masalah banjir di negeri itu dalam masa sepenggal.

Betul. Apa yang sebenarnya berlaku adalah Setiausaha Agong DAP ketika berlangsung Konvensyen DAP Ke 17 Selangor, beberapa bulan selepas PRU ke 13 berjanji akan menyelesaikan banjir di Pahang sekiranya DAP menang di negeri itu dan Putrajaya. Kata Joseph Lim Guan Eng,
We promise. If we win in Pahang and if we win in Putrajaya, give us one term and the floods in Pahang will be resolved.
Persoalannnya dengan peruntukan yang banyak diberikan oleh Kerajaan Persekutuan dan Rejim Pulau Pinang sendiri lebih dari mampu untuk mengadakan usaha mengawal banjir, negeri itu tidak mampu untuk menyelesaikan masalah banjir. 

Kos RM305 juta untuk laporan Terowong Dasar Laut boleh disediakan, kenapa beri alasan untuk projek tembatan banjir yang jauh lebih murah? Ada hati pula Joseph Lim Guan Eng hendak menyelsaikan masalah banjir di Pahang.



Kedua, ADUN Pulau Pinang, Ng Wai Aik pernah membentangkan banner bersama penduduk JKKK Taman Trafik yang berbunyi "40 years' flood solved in 9 months'. Itu hanya 9 bulan. Tidak sampaipun satu penggal.



Ketiga, di dalam satu ceramah, Joseph Lim Guan Eng berkata banjir kilat berlaku kerana wujudnya rasuah. Sejak 2015, 23 banjir kilat telah direkodkan di Pulau Pinang. Adakah ini bermakna rasuah berlaku secara berleluasa di Pulau Pinang sejak 2015? Tonton video ceramah Joseph Lim Guan Eng di bawah:

video

52 comments:

Anonymous said...

Persoalannnya dengan peruntukan yang banyak diberikan oleh Kerajaan Persekutuan dan Rejim Pulau Pinang sendiri lebih dari mampu untuk mengadakan usaha mengawal banjir, negeri itu tidak mampu untuk menyelesaikan masalah banjir.
--------------_-------------------
CTS
Biasabye peruntukan kerajaan persekutuan tidak diserahkan kpd kerajaan negeri...lebih2 lagi jika kerajaan negeri berlainan bendera politik...
Kalo kerja dari bajet persekutuan tidak diuruskan oleh kerajaan negeri kenapa kerajaan negeri pula dipersalahkan....

Anonymous said...

Banjir di pahang boleh dikawal dengan membina dam di kuala tembeling dan membuang pulau2 kecil untuk melajukan aliran air ke kuala pahang termasuk membesarkan muka kuala sungai pahang...

Mat Gunong said...

Untung lah rakyat p.pinang, walaupun kedah dan perlis juga dilanda banjir hingga ribuan dipindahkan.tetapi tumpuan CTS masih membontoti Lim Guna Eng. Apapun, beruntunglah orang pulau pinang kerana mempunyai blogger yg prihatin macam CTS. Baik sungguh CTS ni.....Hehehekikikihahahakahkahkah
** sketsa pagi
Penduduk 1: baik sungguh bloger ni, prihatin dengan nasib kita.
Penduduk 2. Baik kata kau. Dia baik ada Dedak tu....
Hehehe.

Anonymous said...

Tak diserahkan pada kerajaan negeri sekalipun, ia tetap sampai ke agensi yang menguruskan hal ehwal longkang, tebatan banjir dan sebagainya. Bagaimana seekor KM tak tahu hal demikian??? Duduk opis di KOMTAR goyang kaki bersama Rainbow je ke??? Atau kerja KM tu hanya round satu malaysia bagi ceramah politik, balik negeri hanya pandai buat sidang media tunding jari pada orang lain.

Pergi mampos dengan KM sebegini....

Anonymous said...

Cakap guna air liur begitu la jadinya... Nak kata tak ada duit, rm300 juta untuk satu rim kertas kosong boleh pulak tokong tu bayarkan pada kroni dia...kalau tanya balik, dah berapa peratus kertas kajian dia siap?? Mau jawab dia baru 90%... Dah makan tahun tu...

Setakat fool dog dia boleh la tokong duk kelentong kaw-kaw....

Anonymous said...

Mana tak untungnya... Bila kelantan kene banjir, si tokong ni la memekak kata umpama kelantan takde kerajaan nak uruskan mangsa banjir. Balak kena tebang sampai jadi banjir lumpur.

Bila pahang kena banjir pulak, dengan nada angkuh si tokong kononnya boleh selesaikan masalah banjir dalam masa 9 bulan...

Kene tempat sendiri terus kelam kabut kata banjir berpunca dari tempias taufan doksori... Hehe.. pokemak punye KM.. sama macam fool dog dia jugak..

Anonymous said...

Adekah semua ketja agensi kena lapor kpd ketua menteri?...ketua menteri kena leriksa semua kerja?...semua negeri ade pegawai kemajuan negeri pegawai persekutuan...pegawai persekutus tidak bertanggong jawab secara langsung kpd ketua menteri...

Anonymous said...

Tugas blogger umno untuk mengkaji kelemahan kerajaan pembangkang sahaja untuk memberi ruang kerajaan negeri pembangkang membaiki kelemahan...kerajaan negeri bn tiada pengkaji menjadikan negeri bn bertambah lemah...

Anonymous said...

Banjir di utara bertambah buruk
Oleh ZAINU'L AZHAR ASH'ARI, RAHANA MOHD. DAHARI, MARZITA ABDULLAH dan SITI AIRUNNISA ALAUI
pengarang@utusan.com.my

SEBUAH taman di Jalan Tan Sri Osman Aroff, Jitra, Kedah ditenggelami air sedalam 4 hingga 5 kaki, semalam.

KUALA LUMPUR 2 Nov. - Banjir yang melanda Perlis dan Kedah sejak semalam bertambah buruk hari ini apabila jumlah mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir semakin meningkat.

Beberapa laluan masih ditutup dengan paras air sungai di kedua-dua negeri terbabit melepasi paras bahaya.

Begitu juga di KELANTAN, hujan selama dua hari berturut-turut khususnya di daerah Kota Bharu, Rantau Panjang dan Tumpat menyebabkan negeri itu mula dilanda banjir.

Di KEDAH, lebih 15,432 penduduk daripada 4,251 keluarga di empat daerah iaitu Kubang Pasu, Padang Terap, Kota Setar dan Pokok Sena dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan banjir sehingga petang ini.

Angka itu meningkat daripada 2,000 penduduk yang dipindahkan semalam berikutan hujan berterusan sejak kelmarin hingga tengah malam tadi.

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1103&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm#ixzz4tkNUPUh7
© Utusan Melayu (M) Bhd

Anonymous said...

Banjir di penang dah pulih...kedah dan perlis ade saliran yg lebih baik dari penang kerana pengurusan kerajaan BN lebih baik dari penang bertambah buruk...kenapa ni?...

Anonymous said...

Hehe, adakah sebabnya pembangkang di negeri BN semua hanya pandai goyang telor???

Anonymous said...

Jadi apa pula kerja exco kerajaan negeri penang??? Lancap depan laptop...????

Anonymous said...

WARKAH RAFIZI KEPADA DATO’ SERI SALLEH

Assalamualaikum wbth

Ke hadapan Dato’ Seri Salleh Ismail yang dikasihi

Saya ada terbaca berita mengenai keluhan Dato’ Seri yang menghubungi Berita Harian sekitar jam 7 malam tadi kerana Dato’ Seri belum menerima cek dari saya.

Saya ada sertakan petikan skrin dari Berita Harian sebab saya khuatir Dato’ Seri ingat saya memfitnah Dato’ Seri. Kalau Dato’ Seri failkan saman terhadap saya sekali lagi kerana berita ini, nanti Dato’ Seri kena bayar peguam yang mahal untuk menguruskan kes saman yang baru itu.

Saya minta maaf kalau sedikit kelewatan beberapa jam itu begitu meresahkan Dato’ Seri sehingga mendorong Dato’ Seri menghubungi wartawan (Rafidah) selepas waktu kerja biasa. Lagi pun saya tengok Rafidah telah pun menghubungi salah seorang peguam saya (En Razlan Hadri) yang telah mengesahkan bahawa saya telah menyerahkan cek kepada peguam saya. En Razlan juga telah pun memaklumkan Rafidah yang cek itu akan disampaikan kepada peguam Dato’ Seri esok.

Semasa saya dan peguam saya berbincang mengenai kepada siapa saya patut menulis cek berjumlah RM306,999.18 itu, saya dinasihatkan untuk menulisnya kepada peguam Dato’ Seri yang berbulan-bulan kononnya tidak dapat mencari saya. Padahal saya tiap-tiap hari ada buat #liveFB. Pusat Khidmat saya pun terbuka sepanjang minggu tetapi peguam Dato’ Seri ini tidak dapat cari saya seperti mana pihak berkuasa tidak berjaya mencari Jho Low.

Mungkin sebab muka saya ada iras Cina sedikit dan saya pun tembam-tembam juga, agaknya kerani dari firma peguam Dato’ Seri tersalah cari Jho Low!

Mulanya saya mahu membayar kesemua RM306,999.18 itu kepada Dato’ Seri. Saya pun bersimpati dengan Dato’ Seri. Setiap kali kita bertemu di mahkamah, Dato’ Seri nampak murung sekali.

Saya tak salahkan Dato’ Seri kerana bebanan hidup kebelakangan ini sangat menekan. Saya yakin Dato’ Seri juga ada terkesan dengan GST, tambah-tambah dalam keadaan perniagaan Dato’ Seri tidak begitu baik. Saya tahu pasaraya di Singapura itu ditutup dan mungkin juga perniagaan-perniagaan lain.

Oleh kerana saya memang tidak setuju dengan pengenalan GST sekarang, saya harap Dato’ Seri bersabar selagi kita tidak menukar kerajaan kerana selagi itulah kita kena bayar GST.

Anonymous said...

So...???

Anonymous said...

Kerja exco sula jubo ko...hehehe

Anonymous said...

Salleh tak berlembu terdesak benor perlu wang kerana tekanan ekonomi dan kejatuhan ringgit...wang kerajaan puluh juta untuk projek NFC dah hangus...lembu sekor pon tak ade..

Anonymous said...

Anjing dah mula alih tiang gol

Anonymous said...

Tiada hujan, tiada banjir... Rileks la anjing ooii

Anonymous said...

Hehehe... Patut la exco penang tu bodoh

Anonymous said...

Hahahaha...marah nampak anjing belaan jho lo..relaks ler ....hehehe

Anonymous said...

Ooo gitu...banjir kerana hujan....baru wa tau...di penang banjir kerana lim gone end buat banjir...hehehe

Anonymous said...

Hahaha.. fool dog fuckatan bodoh nak berhujah balik...

Anonymous said...

Hehe.. kawasan bandar besar pun boleh banjir. Bongok punye lim gone end

Mat Gunong said...

Isu ini memang bukan alih tiang gol, tapi mat gunong nak alih padang sekali. Mat gunong nak tanya, apa yg sudah terjadi kepada Ketua Pemuda Bagan Dato. Dengar cerita KANTOI dgn SPRM. Atas tuduhan meNYONGLAP Dana PENDIDIKAN KHAS KEMAHIRAN. sebanyak 40 Juta tu beb. Umno ni bantu anak bangsa ke atau membangsatkan bangsa??. Atau ini adalah agenda PUYUH Sulawesi, agar AYAM Turki menggantikan BUBOK Jawa. Kena game lah nampaknya Si BUBOK Jawa. Hehehekikikihahahakahkahkah.
**Bila teringat tag line ni, " Tanpa Umno ,Melayu Terangsang " .sampai menonggeng En Bigfoot tergelak. HEHEHEKIKIKIHAHAHAKAHKAHKAH

Anonymous said...

Kl lagi besar tak banjir bila hujan lebat?...hehehe...ku nan bongok jugak?.....hehehr

Anonymous said...

Mana hujjah anjing jho lo bodoooss?...hehehe

Anonymous said...

Umno dengan duit mcm kucing dengan ikan...pantang...pantang....hehehehe...

Zahid ratusjutawang...ketua pemoda nak puluhjutawang..

Anonymous said...

Banjir : PAS Pulau Pinang lapor SPRM

Selepas membuat laporan polis kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang yang didakwa menjadi penyebab utama banjir di negeri itu, hari ini, PAS membuat laporan sama kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Laporan itu supaya SPRM menyiasat penglibatan kerajaan negeri yang diterajui oleh DAP dalam kejadian bencana banjir kilat. ~ sumber

Komen Nettizen :

Nordin Adlan : Saya x berpihak kepada mana2 parti ... tidak silap Saya kejadian banjir ini adalah kerana kesan continental turutan typhoon doksuri yg memberi kesan sipi kpd utara semenanjung di tambah pula dgn air pasang semasa kejadian .....pas ni kena belajar Sains dan Teknologi kalau tidak akan backfire yg Sgt memalukan Umat islam...

Anonymous said...

KL tu namanya pun lembah kelang, tempat takung air... Nampak sangat hal geografi pun ko bodoh nak hadam....kalau hujan 3jam, memang la banjir...hehe

Anonymous said...

Cban Uforc : PEMIMPIN PAS ini bukan CERDIK... Dia ini Memang BEBAL sangat pun pasal SAINS bila Dibagi Peluang MEMERENTAH NEGARA.. NEGARA akan lebih HANCUR...

Razman Abd Razak : Mohon PAS report pasal Banjir kat perlis dan Kedah juga. Jangan nampak umno sangat sebab hanya bagi tumpuan kat Penang saja...... Oh lupa.... Penang.... Selangor negeri Kaya.....

Aziz Welly : PAS.. OHHH.. PAS...kata kamu parti islam..kamu xblh terima agaknya apa yng ALLAH uji keatas diri kamu..segala bencana alam itu ada lh ketentuan ALLAH...bukan banjir dan sebagainya kerja DAP atau LGE...klu bodoh tu jgn lh tunjuk berlebihan..simpan sikit utk anak cucu kamu..banjir besar di Kelate dulu salah kerajaan negeri ke...niamah

CL Shoon : Bila PAS dah jadi barua Umngok utk dptkan dedak, inilah jadinya...Kerja2 BaNgang yg dulunya dibuat oleh macai2 Umngok dah diambil alih oleh walaunta...Bengong betul lobai2 parti ahli syorga ni. Wakakakaka

Riz Tajuddin : Muhamad Kamal banyakan membaca walaun@macai...dh tanya ke jabatan kaji cuaca? Jabatan kaji cuaca dh announce pun..bahlol Mangkok punya PAS ni..pastu banjir di kelantan 2014 dulu apa cer...x report polis & SPRM ke...kah3...cmner la nk tadbir malaysia kalau kepala2 badigol cmni

Ab Karim : Kat Kedah..banjir berpuluh kali.,Kelantan pun sama Mana bangsat2 Penjual agama ni ..bisu je

Yaplong Song : kalau hujan sikit tapi banjir boleh la report. Ini hujan lebat dgn ribut .... mesti la banjir ...apa la banggang betui.

En Izaham Abd Aziz : Masa banjir di kelantan pemimpin2 dap turun membantu penduduk kelantan tp bila banjir di penang pemimpin pas turun buat laporan polis �� �� ��banjir berlaku di lembah klang walaupun dh ada smart tunnel....apakah pemimpin2 pas jahil atau kerana politik yg tak matang

Lley Ance : Hahaha...makhluk yg bodoh dan bangang 100%, kejadian bencana alam pun dikaitkan dgn politik.Ko ingat kalo ko pegang Penang banjir comfirm tk ada ke.

Syed Kamarul Al Yahya : Masa BN memerintah dulu pun punya laa byk banjir kilat terutama kat area rumah tok wan aku di counter hall, sg pinang. Tak mau pulak siasat. Punya laa bangang!!!

Horatio Liew : Pas ini mabuk ketum ke apa? DAP dapat control cuaca kah? Hujan yg turun dgn jumlah terlalu Banyak ,air sungai dan laut naik dpt control kah? Kelantan setiap tahun hujan walaupun hujan biasa tak lapor polis kah?

Ali Mamati Ali : Ini kah nama party yang memperjuangkan Islam kenapa tak report sekali dikedah,perlis,KL dan sebagai nya dan lagi baik tubuh RCI sekali ye sepatutnya makin lama party tu makin matang ni makin lama makin bodoh,,

Ziz Rahim : Bila kelantan banjir ...Kerajaan Pulau Pinang hantar bantuan....Dah banyak budi pada Pas..Ini kah balasan yang di bagi olih Pas ...Ibarat melepas Kan anjing tersepit... Sebut aja Politik Mimang kotor Adat...hukum Agama ..di Lupa Kan ...Nak Cari keuntungan..

Danny Kumboi : Kesian... bencana alam pun DAP tetap disalahakan. Nanti ada earthquake pun pasti DAP disalahkan... kalau keruntuhan moral ( saban hari kita disajikan dengan berita2 jenayah sex ) dekat kelantan tu nak salahkan DAP juga? PAS... PAS... PAS selepas TGA banyak transfomasinya...

Awin Misai : Mangsa banjir di Kelantan tempohari yg di janjikan penempatan semula pun ramai lagi yg belum dapat...cuba pastikan ada lagi atau tidak mangsa2 banjir di kelantan yg masih tinggal di bawah kemah...semua negeri di semenanjung ini tidak ada yg terlepas dari banjir...bandar KL juga tidak terlepas dari banjir...apa motif sebenarnya yg PAS nak bawa...siapa nak di persalahkan kerajaan pusat atau negeri??...kalau negara luar di landa musibah dgn kadar segera negara beri sumbangan...bila kena pada rakyat sendiri banyak sangat ceradaknya...sebab rakyat hanya di perlukan bila hampir PRU...

Ilazar Adda : Agak nya kalau ada berlaku gempa bumi, gunung berapi , puting beliung kena report SPRM juga ke.... Adoii..... knpe lah buat repot kejadian banjir, kalau dah hujan terlampau lebat dlm masa satu hari banjir mesti berlaku...tak kira lah kat mana pun...melainkan atas gunung jer....

Anonymous said...

Hehe.. seronok tengok fool dog fuckatan meroyan sambil alih tiang gol....

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Tanah runtuh kat penang pun pasal sipi-sipi taufan doksuri, ye tak?? Hehee... Kesian fool dog fuckatan, ambik komen mana yang sedap didengar oleh telinga tokong je....

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Ooo kawasan lembah mesti banjir...nama jer lembah kelang...terowong smart billion masalah banjir tak selesai jugak..sengai gombak dah di perdalamkan...
Kuantan pon kerap berlaku banjir kilat..

Anonymous said...

Seronok tengok bladifool tak boleh berhujjah balas...hehehe

Anonymous said...

Tak repot sprm Jugak?...

Anonymous said...

Itu la sebabnye ko ni terlalu bodoh. Terowong smart direka bukan untuk elakkan banjir secara total. Ia direka untuk alihkan air banjir di KL ke beberapa takungan air sekitar lembah kelang. Kalau tak tahu, jangan komen. Nampak sangat kebodohan ko tu....

Anonymous said...

Hahaha kebodolan babidap1009 kena batang idong..hahaha
Babidap2 mmg bodo2 belaka..

Anonymous said...

Hehehe...SayaTakTau mana pegi 32bil....tersorok bawah bantal kot..hehe

Anonymous said...

Alih air bukan untuk elak banjir?...putar ape ni?...kalo tak alh tak berlaku banjir?....hahahaha...cedik pesen baru ni...

Anonymous said...

Objektif utama terowong ini adalah untuk menyelesaikan masalah banjir kilat di Kuala Lumpur dan juga untuk mengurangkan kesesakan trafik di sepanjang Jalan Sungai Besi dan jejambat Loke Yew di Pudu semasa waktu sesak. Secara asasnya, terowong ini mempunyai dua dek laluan sehala bagi kenderaan manakala ruang paling bawah adalah untuk laluan air.[3]

Terowong ini bermula di tasik Kampung Berembang berdekatan dengan Sungai Klang di Ampang dan berakhir di tasik Taman Desa berdekatan Sungai Kerayong di Salak Selatan. Projek ini diketuai oleh kerajaan, termasuklah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan juga satu syarikat pakatan kerjasama di antara Gamuda Berhad dan Malaysian Mining Corporation Berhad (MMC).

Terowong SMART direkabentuk bagi kegunaan kenderaan ringan dengan ketinggian maksimum 2 meter serta had laju yang ditetapkan adalah 60 km/j. Motosikal serta kenderaan berat seperti lori dan bas tidak dibenarkan melalui terowong tersebut. Terowong ini telah dibuka kepada lalu lintas pada 7 April 2007 dan kadar tol yang dikenakan adalah sebanyak RM 3.00.[2]

Spesifikasi teknikal

Anonymous said...

Hehe.. fool dog fuckatan salin tampal dari wikipedia... Memang bodoh bahalol sungguh...

Anonymous said...

Terowong Smart Atasi Banjir Besar Tempoh 10 Tahun
Published on May 22, 2017 in Terkini

KUALA LUMPUR – Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) yang telah beroperasi selama 10 tahun terbukti berjaya mengatasi masalah banjir besar yang sering berlaku di ibu negara sebelum ini.

Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Ir Dr Hamim Samuri berkata sejak dibuka pada Jun 2007, terowong dwifungsi yang digunakan sebagai laluan trafik dan aliran air itu berjaya menyelamatkan beratus juta Ringgit nilai harta awam daripada kemusnahan banjir.

“Menerusi program tebatan banjir dan kolam takungan air yang dibina, dianggarkan sebanyak RM1.5 juta sehingga RM15 juta harta awam dapat diselamatkan dengan melibatkan hampir 120,000 warga kota setiap kali berlaku banjir.

“Terowong SMART ini mampu melencongkan limpahan air sebanyak 1.16 juta meter padu dalam satu-satu masa sekiranya berlaku hujan lebat tanpa henti selama tiga jam, dan sehingga 20 Mac lalu (dalam tempoh 10 tahun), sebanyak 296 kali air banjir berjaya dilencongkan,” katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis prapelancaran Program Larian Terowong SMART 2017 di sini hari ini.

Antara kawasan rendah di ibu kota yang kini hampir bebas setiap tahun daripada banjir hasil daripada teknologi terowong SMART ialah Bangunan Sultan Abdul Samad, Dataran Merdeka, Jalan Munsyi Abdullah, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kampung Baru, Jalan Tun Razak, Jalan P.Ramlee dan beberapa lagi jalan utama.

Hamim berkata terowong itu juga membuktikan negara mempunyai kepakaran pengairan dan saliran yang setanding dengan negara maju.

“Projek ini melambangkan kejayaan kerajaan dan kita boleh berbangga kerana banyak pihak luar termasuk dari Jepun dan China, juga meninjau projek ini yang mana projek ini juga telah disiarkan di stesen televisyen dan akhbar Jepun baru-baru ini.

Berhubung program larian bersempena ulang tahun ke-10 terowong SMART beroperasi, Hamim berkata sejumlah 3,000 peserta dijangka menyertai larian di sepanjang 9.7km terowong itu pada 30 Julai ini, yang terbuka kepada semua warganegara berumur 18 tahun dengan hadiah wang tunai berjumlah RM11,250.

Lima kategori akan dipertandingkan iaitu lelaki terbuka, lelaki veteran junior, wanita terbuka, lelaki veteran senior dan wanita veteran.

Menurutnya, bersempena larian itu, terowong SMART akan ditutup kepada semua kenderaan selama lapan jam dari 3 pagi hingga 11 pagi pada 30 Julai ini.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Majistret di sini hari ini menetapkan enam hari bermula 4 Jan 2018 untuk perbicaraan kes Anggota Parlimen Pandan Mohd Rafizi Ramli yang didakwa menyiarkan artikel mengandungi tohmahan terhadap Tabung Haji di dalam akaun Facebook miliknya.

Majistret Umzarul An Nur Umar menetapkan 4 dan 5 Januari 2018 serta 5 hingga 8 Februari tahun sama untuk perbicaraan ketika sebutan kes itu hari ini.


Terdahulu, peguam Adi Zulkarnain Zulkafli yang mewakili Mohd Rafizi memohon tarikh perbicaraan baharu berikutan peguam utama Gobind Singh Deo tidak berkelapangan pada tarikh perbicaraan yang ditetapkan sebelum ini pada 28 November kerana mempunyai kes lain di Mahkamah Tinggi.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Jaizah Jaafar Sidek.

Mohd Rafizi didakwa menyiarkan artikel bertajuk “Analisa Kewangan Tabung Haji 2009-2015” di dalam akaun Facebook Rafizi Ramli bertarikh 9 Februari 2016, yang mengandungi tohmahan terhadap Lembaga Tabung Haji yang boleh merosakkan nama baik perbadanan itu.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di Tingkat 18, Bangunan Tabung Haji, 201, Jalan Tun Razak di sini, pada kira-kira 9 pagi, 8 Februari 2016 mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Anonymous said...

Kalo ko tahu pon ape yg ko boleh buat?....dah melingkup...hehehe

Anonymous said...

Mana tak melingkup, main judi 32 bilion, untung 2 bilion... Ni cerdik buah pelior namanye. Jadi PM semua TAK TAHU.. makan gaji buta..

Anonymous said...

rCI melingkop...ramai yg kaciwa kesedihan....hehehe

Anonymous said...

LAWATAN KERJA YANG TERSIRAT

26 September 2017

Rancangan Najib untuk menangkis imej buruk yang terpalit ke atasnya oleh skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melalui lawatannya ke Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini kelihatan telah gagal.

Meskipun beliau mungkin sedar AS tidak akan menarik balik atau mengkaji semula siasatan jenayah ke atas salahguna dana wang 1MDB, namun andaian beliau bahawa pandangan umum rakyat akan lebih positif kepadanya amat meleset.

Komen-komen di media sosial dengan jelas menunjukkan kemarahan rakyat apabila video Najib menawarkan dana awam seperti KWSP, Khazanah dan MAS untuk membantu ekonomi Amerika Syarikat mula tular.
Malah menurut Rafizi Ramli, Naib Presiden KEADILAN, kemarahan itu tidak akan reda apabila lebih banyak maklumat terperinci mengenai lawatan tersebut mula sampai ke pengetahuan rakyat.

Antaranya ialah mengenai pelaburan KWSP di AS. Najib memberi komitmen kepada Presiden Trump untuk membawa masuk wang rakyat Malaysia melalui pelaburan KWSP sebanyak USD 4 bilion (RM 16.8 bilion) di dalam projek-projek prasarana di sana. Namun selain tidak masuk akal untuk Malaysia membantu projek di AS sedangkan prasarana negara masih belum tahap negara maju, terdapat beberapa masalah dengan janji itu.

Pertama, KWSP sebenarnya memohon supaya Najib mendapatkan persetujuan Presiden Trump agar KWSP diberi status “Tabung Pencen Luar Negara Berkelayakan” atau QFPF (“Qualified Foreign Pension Fund”). Ini akan membolehkan KWSP diberi pelepasan cukai bagi pelaburan di AS. Perkara ini tidak dinyatakan oleh Najib, sebaliknya beliau telah mengumumkan keputusan bahawa KWSP akan melabur sehingga RM16 bilion tambahan di Amerika Syarikat.

Kedua, pengumuman itu bertentangan dengan peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan yang menghadkan pelaburan luar negara KWSP kepada 30% sahaja dari jumlah pelaburan keseluruhan.

Menurut Rafizi, setakat 22 Februari 2017, KWSP telah hampir mencecah had maksimum 30% pelaburan luar negara tersebut. Ini dakwanya sah menurut satu laporan oleh akhbar The Nation (akhbar Perdana Bangkok) yang memetik temuramah dengan Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Shahril Ridza Ridzuan. Dengan penambahan RM16 bilion tambahan, sudah tentu tahap maksimum tersebut akan pecah.

Dalam konteks ini, apa yang dipersoalkan bukan pulangan balik atau dividen yang akan kembali kepada pencarum KWSP. Yang dipersoalkan ialah komitmen yang sepatutnya dibuat oleh Najib dan parti pemerintah untuk menjamin pulangan balik yang lebih baik atas pelaburan yang dilakukan (jika mendapat pelepasan cukai AS) dan menghormati peraturan dan tata kelola kewangan (had pelaburan luar negara 30%).

Anonymous said...

Rci melingkop bila dapat tahu atok madey PM serba TAK TAHU.. hehe

Anonymous said...

Obses betul fool dog dengan cerita kartun rapussy.... Kah kah kah kah

Anonymous said...

Cai 3.37... Alih air bukan untuk atasi banjir?...ko dah jadi bodoh bongok...hehehe

Anonymous said...

Saya xtau..
Saya xtau..
Saya xtau..
Saya xtau..
Saya xtau..
Saya xtau..
Saya xtau..
Saya xtau..


Madey,nuar n daim..
3 ekor "lembu" yg serba serbi xtau tntang "sekor" toyol mncuri DUIT FOREX......

Anonymous said...

Ngok 6:08 pm, pergi baca perenggan ke-4 artikel yang anon 3:38 beri tu. Jangan terlalu tunjuk bongok bahalol kat sini pulak... Hohoho

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates