September 11, 2017

15 MCA Dan UMNO Turun Padang Bantu Mangsa Kebakaran, DAP Turun Padang Kutip Derma



Pada jam 7.30 malam pada 9 September, kebakaran besar berlaku di tingkat pertama pasar Seremban. Hampir keseluruhan seluruh tingkat yang menempatkan beberapa ratus gerai telah musnah. Pasar Besar Seremban mempunyai dua tingkat yang mana tingkat bawah menjual barang basah manakala tingkas atas antaranya terdapat medan selera, kedai menjual pakaian dan buah-buahan. Makanan Seremban yang terkenal seperti mee daging, Hakka Noodles dan banyak gerai lain terletak di tingkat ini.

Dalam kejadian itu, Menteri Besar Negeri Sembilan DS Mohamad Hasan tiba di lokasi kejadian kira-kira pukul 10.40 malam bagi meninjau keadaan. Turut kelihatan antara yang terawal berada di lokasi adalah pemimpin-pemimpin komponen Barisan Nasional (BN) seperti MCA yang diwakili oleh Timbalan Menteri Pendidikan II, Datuk Chong Sin Woon. Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seremban difahamkan akan berunding dengan Kerajaan Negeri  untuk membuat pelan tindakan bagi membantu dan memudahkan peniaga terjejas supaya dapat meneruskan perniagaan dalam masa terdekat.

Dalam pada itu, tindakan pantas MCA bagi meringankan beban para peniaga tersebut dengan menyediakan bantuan sebanyak RM327,000.00 melalui dana Crisis Relief Squad MCA (CRSM) amat membanggakan. Dana yang dikeluarkan oleh pihak MCA pusat melalui CRSM ini adalah bagi tujuan meringankan beban yang akan di agihkan kepada mangsa yang terlibat dengan kebakaran, dan ini lah matlamat sebenar wujudnya pasukan CRSM ini.

Itu cara kerja BN. Cara kerja DAP pula lain pula. DAP sejak pagi semalam mula mengambil kesempatan ke atas keperitan peniaga-peniaga makanan di pasar Seremban ini untuk memulakan kempen pengumpulan dana kononnya untuk membantu peniaga yang terjejas mengatasi tempoh sukar ini. 

Gerak kerja seperti mengumpulkan wang derma oleh Pengerusi DAP Seremban yang juga Ahli Parlimen, Anthony Loke Siew Fook bagai menangguk di air yang keruh. Kita tidak pasti bagaimana wang yang terkumpul hasil derma berkenaan akan disalurkan kepada mangsa-mangsa kebakaran memandangkan DAP selama ini mengalami masalah aplikasi Excel untuk mengira sesuatu perkara. 

Selain daripada jumlah wang tunai yang dikutip dari orang ramai secara tidak telus dan boleh menyebabkan ketirisan, DAP juga merayu agar derma berkenaan disalurkan kepada akaun Public Bank atas nama Jawatankuasa DAP Negeri Sembilan. Apakah jaminan wang berkenaan akan sampai kepada mangsa kebakaran pasar Seremban dan apa jaminan wang derma berkenaan tidak disalah gunakan untuk kegiatan parti?

Inilah bezanya BN bekerja. Menolong Rakyat menjadi keutamaan atau prioriti nombor satu. Tidak perlu drama, tidak perlu wayang Cina. Bukan seperti DAP yang sentiasa mengambil kesempatan ke atas natijah dan bencana yang berlaku.




15 comments:

Anonymous said...

tak guna BN tolong puak ni....umpama melepaskan anjing tersepit...
BN beri bunga, puak ni mesti balas ngan najis next PRU nanti...
dah masak sgt dengan perangai spesis ni di Seremban...

Anonymous said...

Relakslah tok labu@nek tempoyak. Anda bukan orang seremban.

Anonymous said...

BAK PI LER KAT SEREMBAN NI.....RAMAI PENGUNDI-PENGUNDI KAT BANDAR SEREMBAN ADALAH MACAI-MACAI DAPIGS....DIORANG MANA TAHU BERTERIMA KASIH PADA KERAJAAN YANG SENTIASA MEMBANTU SEBELUM INI.....BUAT BAIK DI BALAS JAHAT....SAYA ORANG N. SEMBILAN TAHULAH....

Anonymous said...

Umno dan MCA tak perlu kutip derma kerana dah kutip cukai...kerajaan boleh mengagihkan wang cukai untuk membantu mangsa...kalo tak cukup MCA boleh mintak rakan parti cina komonis yg kaye...

Anonymous said...

Ketua cawangan dan ajk mca pon pangkah dap...

Anonymous said...

dlm sibuk kita bercakaran jgn lupa parti korup DAPigs babi semalaysia, ini rasuah lagi gila babi !!!!banglo rasuah 6.5juta, rasuah kilang2 haram seluruh penang serta terowong lubang taik kit siang 300juta. wang pembayar cukai lesap 300juta tapi yang nampak lubang taik guang eng!!! terowong laut nya mana????? MINTAK SEGERAKAN RCI

Anonymous said...

kit siang, guan eng dan RBA trauma. Najib dijemput ke US utk lawatan rasmi, kerana pembohongan&fitnah fitnah 1MDB, WSJ, DOJ, sarawak-report akan terbongkar. Tembelang mereka selama ini hanyalah omong kosong hanya utk jatuhkan kredibiliti najib dgn permainan persepsi yg diagungkan PAKATAN PEMBANGANG!!

Anonymous said...

Najib dah tersu gkur dengan RCI forex...Trump tengok muka najib senyum sinis...
Wartawan amerika tengok muka najib teringat malaysia world champion of cirruption

Anonymous said...

Anjing fuckatan syok sendiri

Anonymous said...

Anjing jho lo kaCiwa masih terasa....tuh pedihnye disini...sakitnye hati ku...ko najib tak boleh diharapkan...

Anonymous said...

12:07, Trump geli tengok muka taik kau...Wartawan amerika tengok muka kau teringat rotten taik babi...kikikiki...sebab tu kau marah dan cemburu kat Najib sebab muka kau muka tak laku...kikikikiki

Anonymous said...

Trump mengatur orang2 kuat Kerajaan USA untuk bertemu Najib. Ini menunjukkan Najib pemimpin yang respectable dan mempunyai faculty and substance untuk berbincang dan menyampaikan buah fikiran di depan pemimpin dunia.

Anonymous said...

Hanjing kurap pakaton 2.12 masih sembah kitab jho lo ke..?? Patut la lain macam bodoh nye... Kahkahkahkah...

'Bangsa Kedah' said...

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

Innalillahi Wainnai Ilaihiraajiun

Al-Fatihah

Almarhum Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah (28 November 1927 - 11 September 2017)

Sultan Melayu paling baik hati, rendah perwatakannya dengan rakyat jelata dan tidak cakap besar/ bongkak yang pernah aku kenali..

Semoga Allah SWT tempatkan Ruh Almarhum bersama Para Rasul Anbia' Solehin. Aminn Ya Robb!


'BANGSA KEDAH'

Anonymous said...

Mana pigi corupted lawyer lorreta lynch hihi?. She has been fired!!!. MO1 kununnya kata keling kutty kaki kelepet 32billion. 5million byr utk buat pengumuman palsu....What a retarded PAKATAN BAHALOL...what DOJ? WSJ? i cant hearrr youuuuuuuu

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates