September 21, 2017

44 Majlis Bandaraya Pulau Pinang Mengalami Defisit RM190 Juta Pada 2018? Mana Mungkin! Ini Fitnah Terhadap @cmlimguaneng


Mana mungkin sebuah negeri yang ditadbir oleh Rejim DAP mengalami defisit untuk Majlis Perbandarannya? Bukankah negeri ini ditadbir oleh Rejim yang komited dan tegas melaksanakan dasar Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT). Kalau betulpun Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) telah meletakkan sasaran defisit untuk tahun 2018, semua ini boleh diubah dan kembali dipulihkan dengan melakukan tindakan-tindakan berikut:
  • Naikkan lagi tariff air.
  • Keluarkan lebih banyak saman.
  • 'Clamp' atau kunci tayar lebih banyak kereta yang tidak meletakkan kupon parking.
  • Tunda lebih banyak kereta yang salah parking.
  • Tutup dan sita mana-mana premis penduduk yang gagal membayar cukai pintu.
  • Jual lebih banyak tanah Kerajaan Negeri.
  • Bina lebih banyak pembangunan di lereng-lereng bukit.
  • Yang paling utama, salahkan Kerajaan Persekutuan, salahkan Barisan Nasional dan salahkan UMNO!
Apa yang susah?

Nota Kaki: Pagi ini, tanah runtuh dan pokok tumbang di Jalan Tun Sardon Balik Pulau ke Bayan Lepas / Relau/Paya Terubong. Laluan dipercayai tidak dapat dilalui buat sementara waktu. Kalau ikut pemahaman dan ucapan Ketua Menteri, Lim Guan Eng, tiada hujan tiada banjir, kalau keadaan trafik terkawal itu bukan tanah runtuh namanya. Kalau ikut gambar, motorsikal boleh melalui jalan berkenaan. Kalau mengikut logik Lim Guan Eng dan Chow Kon Yeow ini bukan tanah runtuh atau 'landslide' ini hanya lumpur jatuh.




44 comments:

Anonymous said...

Hehe.. jangan salahkan tokong wahai cts. Ni semua salah taufan doksuri... Tempias hanya kena kat penang je. Aku rasa najib yang tolong panggilkan taufan tu....

Lagi satu, banjir dan tanah runtuh pun boleh jadi produk perlancongan di penang tu. Setiap tahun berlaku bagaikan FIESTAAAAAAA.....

Muahahahahahahahahahaha

Buat fool dog fuckatan, dipersilakan alih tiang gol....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yaasin yang mendakwa Anina Saadudin meninggalkan Parti Pribumi kerana masalah kewangan membuktikan parti itu bersifat eksklusif bagi individu yang mempunyai kemampuan saja.

Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP) menyifatkan kenyataan Muhyiddim itu juga sebagai biadap.
Presiden PMSP, Ramesh Rao berkata, kenyataan Muhyiddin itu jelas membuktikan parti pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad hanya mengutamakan golongan elit dan orang kaya serta meminggirkan rakyat yang miskin.

“Penganggur, orang susah yang perlukan bantuan, jangan sertai parti bunga raya sebab parti itu mengutamakan yang kaya sahaja, jadi terbukti dalam kes Anina. Saya minta rakyat Malaysia fikirkan balik bila nak sokong parti Tun M.

“Ini terbukti dalam kes Anina yang dipinggirkan kerana dia miskin, tiada jawatan dan tiada harta untuk digadaikan. PPBM bukan parti orang miskin tapi parti untuk orang-orang kaya, orang miskin tak payahlah,” katanya pada sidang media di pejabatnya, di Petaling Jaya, pada Selasa.

Beliau mengulas kenyataan Muhyiddin semalam yang memberi alasan Anina menyatakan hasrat untuk berhenti dan mungkin keluar daripada parti disebabkan kerana tiada duit dan tiada kerja.

Sementara itu, Pegawai Tugas-Tugas Khas PMSP, Shafik Abdullah pula mempersoalkan kenyataan Muhyiddin itu kerana ia menghina masyarakat miskin di negara ini yang menyokong parti serpihan UMNO itu.

“Adakah Tan Sri Muhyiddin ini memandang rendah dengan rakyat sebegitu (miskin). Untuk saya itu (tindakan) biadap.

“Sebagai seorang pemimpin dan bekas pemimpin UMNO, jangan biadap, Allah Maha Kuasa, tak baik kata macam itu,” tegasnya.

Anonymous said...

Potong bajet
Hapuskan subsidi
Naikkan tol
Naikkan tambang lrt
Cukai hotel
Gdt
Tambahkan lagi gst untuk 60 barang
Nsikkan petrol tiap minggu
Batal elaun guru pelatih
Naikkan premium insurans

Mat Gunong said...

Lawak lah CTS ni. Kalau nak cari isu, jgn lah main kan isu yg boleh dikategorikan " seperti meludah ke langit, terkena muka sendiri. Dah berapa lama Malaysia yg diterajui BN mengalami defisit dalam menguruskan belanjawan negara. Hehehekikikihahahakahkahkah.
** Mat gunong nak bagi tips ni. Sebelum meludah ,gosok gigi dulu. Nanti muka berbau ba'ang.Hehehekikikihahahakahkahkah.

Anonymous said...

BN alami defisit tu tak heran la sebab selama ni pembangang mendabik dada mereka hebat dalam serba serbi, mana mungkin boleh dapat belanjawan defisit di antara negeri yang 'paling maju' dalam malaysia ye tak?? Katakan ini semua fitnah....

Ini aku bagi tips kat mat gunong taik pulak, lepas prooot jangan jubor terselit taik babi pulak. Tetap busuk di mana-mana ko pergi nanti....

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Apa susah... Cek kosong dari bank exim kan ado..

Anonymous said...

musim bodek Jibby pergi jumpa Teram dah habis ke?

Anonymous said...

Kenapa alih tiang gol?...marah berok kat atas tu...hahaha..
Ramesh rao serba tahu balaci najib..

Anonymous said...

Pegi amerika nak belikan kapalterbang baru untuk mas..
Semlm CEO MAS sahkan mas tak beli tapi akan sewa dari satu syarikat lain..
Najib klentong...trick najib nak buat untung masuk akaun sendiri?...

Anonymous said...

Tempatvlain tak berlaku banjir setiap taahun?...hehehe...baru ni langkawi tak banjir...cuma 32 keluarga saje2 pindah ...nak makan free...hahahahaha

Anonymous said...

Nik Nazmi Nik Ahmad
31 Jan 2012
Tun Dr Mahathir Mohammad semalam menyatakan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan simpatisan Yahudi.

Dr Mahathir sengaja memutarbelitkan kenyataan Anwar dan sengaja melupakan hubungan akrabnya dengan Amerika suatu ketika dahulu.

Anwar telah menjelaskan bahawa kenyataannya di dalam akhbar Wall Street Journal yang dimainkan UMNO dan media mereka hari ini adalah selari dengan penyelesaian dua negara (two-state solution) yang diterima inisiatif keamanan dunia Arab, Malaysia malah Hamas sendiri, pejuang kemerdekaan Palestin.

Mahathir mungkin kelihatan begitu lantang bersuara menentang Zionis dan Barat tetapi sebenarnya mempunyai hubungan yang cukup baik dengan mereka sehingga sanggup menandatangani perjanjian ketenteraan sulit dengan Amerika pada 1984 – Bilateral Training and Consultation Agreement (BITAC) - yang membolehkan Amerika menjalankan latihan ketenteraan mereka di Malaysia.

Selepas imej Malaysia punah teruk di mata masyarakat antarabangsa akibat pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri, Dr Mahathir begitu terdesak untuk bertemu dengan Bush sehingga Jack Abramoff, seorang ahli lobi Zionis dibayar sebanyak AS$1.2 juta untuk mengatur pertemuan dengan Bush. Fakta ini diakui oleh Dr Mahathir sendiri.

Abramoff mempunyai hubungan rapat dengan Bush dan juga golongan ekstrem di Israel. Menurut majalah Newsweek ada wang yang dikutip oleh Abramoff di dalam aktiviti melobinya yang disalurkan untuk penduduk Yahudi melawan kebangkitan rakyat Palestin. Abramoff akhirnya mengaku bersalah di atas tuduhan rasuah, penipuan dan lain-lain lagi pada 2006.

Selepas itu, Bush menganggap Malaysia sebagai sekutu di dalam Perang Melawan Keganasan dan Malaysia menggunakan alasan tersebut untuk menangkap sesiapa sahaja yang dikehendaki termasuk anggota pembangkang yang dituduh sebagai pengganas di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Nampaknya Dr Mahathir terus menyimpan dendam lamanya terhadap Anwar. Beliau dan pimpinan UMNO nampaknya tidak dapat berhenti menghamburi fitnah semata-mata untuk mengalihkan dari satu demi satu skandal yang membelenggu mereka.

*Penulis adalah Ketua Pemuda PKR

Anonymous said...

Doksuri dah berlalu pergi, yang ni 'Dokkelentong' bakal dijadikan alasan

Banjir: 108 penduduk Teluk Kumbar dipindahkan

Oleh Siti Sofia Md Nasir
siti.sofia@bh.com.my

BAYAN LEPAS: Seramai 108 penduduk dipindahkan ke Dewan Masyarakat Teluk Kumbar di sini, selepas kediaman mereka dilanda banjir kilat sejak awal pagi tadi.

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam (APM) Pulau Pinang, Kolonel (PA) Pang Ah Lek, berkata 34 keluarga sekitar Teluk Kumbar dipindahkan pihaknya dengan jumlah mangsa dijangka terus meningkat tengah hari ini.

"Pusat pemindahan ini dibuka sejak jam 9 pagi dan kita jangkakan mangsa banjir akan bertambah berikutan hujan masih belum berhenti dan air laut akan pasang pada tengah hari ini.


"Bagaimanapun keadaan setakat ini masih terkawal dan hanya satu sahaja pusat pemindahan dibuka," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Sementara itu, mangsa banjir, Siti Azizah Ubit, 60, berkata banjir kilat ini adalah yang paling teruk sejak keluarganya berpindah ke kawasan itu sebulan lalu.

"Kami sekeluarga baru saja berpindah ke kawasan ini. Banjir kilat pada kali ini agak teruk berbanding minggu lalu.

"Saya harap ia (banjir kilat) tidak berlaku lama kerana saya bimbang dengan keadaan rumah yang terletak berdekatan laut," katanya.

Anonymous said...

Parti munge untuk ahli yang kaya je. Yang jatuh miskin SILA BERAMBUS, bak kat syed sajat palladium... Hoho

Anonymous said...

Hehe... Langkawi tiap2 bulan banjir... Saje nak makan free.. ada pulak yang sentap lain macam...

Anonymous said...

Ye ke??? Sila la buat repot polis... Setakat melalak kat sini buat ape?

Anonymous said...

Selepas cerita sedih oleh ADUN DAP Datuk Keramat iaitu YB Jagdeep Singh Deo bercerita hal bekerjasama dalam menangani kes banjir yang kini sangat meruncing di Pulau Pinang, DS Zainal yang merupakan Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang telah menjawab :


Kenyataan Media
Datuk Seri Zainal Abidin Osman
Pengerusi
Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang

Rabu, 20 September 2017

Maklumbalas Kepada Kenyataan YB Jagdeep Singh Deo, ADUN Datuk Keramat & EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

“Kita menyambut baik rayuan YB Jagdeep Singh agar Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Kerajaan Persekutuan bekerjasama menyelesaikan masalah banjir yang semakin kerap berlaku di Pulau Pinang, khususnya di Lembangan Sungai Pinang. Mengikut laporan sebuah akhbar beberapa hari lalu, sebanyak 23 insiden banjir kilat berlaku di seluruh Pulau Pinang bagi tempoh 2015- hingga September 2017 sahaja.”

“Kita ucapkan terima kasih di atas kesedaran YB Jagdeep bahawa tindakan pimpinan Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebelum ini yang gemar menuding jari dan menyalahkan pihak lain di atas kegagalan mereka sendiri menyelesaikan masalah banjir selama 9 tahun tidak memberikan menafaat kepada rakyat yang terlibat.”

Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak boleh terus menyalahkan cuaca dan taburan hujan setiap kali berlaku banjir kilat di Pulau Pinang. Kerajaan Negeri perlu sedar terdapat semakin banyak kawasan baru yang dulunya tidak pernah banjir kini banjir setiap kali hujan lebat. Berkemungkinan banjir kilat yang semakin kerap berlaku ada kaitan dengan pembangunan hartanah, penarahan kawasan bukit dan lereng bukit yang tidak terkawal dan penambakan laut.

Kerajaan Persekutuan tidak pernah memberhentikan peruntukan untuk projek kawalan dan tebatan banjir di Negeri Pulau Pinang walaupun Kerajaan Negeri diterajui oleh DAP sejak 2008. Kerajaan Persekutuan telah membelanjakan RM 2 billion untuk projek-projek kawalan banjir di Pulau Pinang; (RMK 10: 2006 – 2010) RM 1.493 billion termasuk RM 34 juta untuk pembersihan dan rawatan air Sungai Pinang, (RMK11: 2011 - 2015) RM 404.5 juta. Peruntukan RM 150 juta untuk Projek Tebatan Banjir Lembangan Sungai Pinang telah diluluskan pada November 2016.

“Berapakah jumlah wang yang telah dibelanjakan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Pihak Berkuasa Tempatan untuk mengatasi masalah banjir di Pulau Pinang sejak DAP jadi Kerajaan Negeri pada 2008?”

“Kita tidak nafikan dulu pun berlaku banjir kilat tapi sekarang banjir kilat lebih kerap berlaku. Kini setiap kali awan hitam di langit, rakyat Pulau Pinang jadi gusar dan khuatir banjir kilat akan berlaku lagi jika hujan turun lebat.”

“Kita nak tanya Kerajaan Negeri Pulau Pinang, jika Kerajaan Negeri sanggup dan boleh berhabisan RM 305 juta untuk hanya laksana kajian-kajian untuk projek yang tidak diperlukan rakyat sekarang; kenapa Kerajaan Negeri tidak boleh membelanjakan jumlah yang sama untuk menyelesaikan masalah banjir yang sangat memerlukan penyelesaian segera?”

“Negeri Pulau Pinang memerlukan satu Pelan Induk Pencegahan Banjir lebih dari Pelan Induk Pengangkutan. Apa guna bina jaringan jalanraya dan kemudahan pengangkutan darat yang baik jika semua jalan dan kenderaan tenggelam dalam banjir bila hujan turun dengan lebat?”

Terima kasih.

Semua persoalan ini sebenarnya harus dijawab satu persatu oleh Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang selama dua penggal. Ini bukan soal tuding jari atau menyalahkan pihak lain, ironinya DAP yang sering berbuat begitu.

Sekarang kena dengan batang hidung sendiri, apa lagi mereka nak cakap. Kena bertanggungjawab dan jangan cari pasal lagi. Bila dana dah diberi jangan seleweng untuk projek lain!

K7L : Siapa yang seleweng ni?..

Anonymous said...

Baru sebulan pindah dah banjir...???

DAP menang, rakyat berenang...

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Kita perlukan senjata HAARP... weather modification .... geoengineering teknik mcm pembenihan awan gituu!!.. kasi taufan pula kasi ajar sikit tokong dan cifut babi pluralist.....

Anonymous said...

Bila2 dan apa pun tajuk artikel Mat Gunong tetap alih tiang gol ...

Ini semua sebab BNM rugi 32 bilion lah sampai Mat Gunong berpindah duduk dlm gua kat Gunong ..

Itu pun dia masih lagi tak sedar dan TAK TAU.

Kah kah kah kah kah kah ..

Anonymous said...

Sia-sia je Najib ke Washington minggu lepas, Teram cakap kat PBB suruh selamatkan Myanmar pulak.... Ahaks....ahaks...

NEW YORK: Presiden Amerika Syarikat Donald Trump mahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengambil satu tindakan 'lebih kukuh dan pantas' untuk menamatkan keganasan terhadap masyarakat etnik Rohingya di Myanmar yang kini ditindas.

Naib Presidennya, Mike Pence dalam mesyuarat Majlis Keselamatan pada Rabu turut mengisytiharkan krisis tersebut sebagai ancaman kepada dunia.

Pence berkata tentera Myanmar bertindak balas terhadap serangan militan di bangunan-bangunan kerajaan dengan satu tindak balas kekejaman yang dahsyat, membakar kampung dan menghalau etnik Rohingya dari kediaman mereka.

Beliau sekali lagi menggesa tentera Myanmar agar menamatkan keganasan dan menyokong usaha diplomatik untuk penyelesaian jangka panjang isu Rohingya.

"Presiden Trump dan saya juga menyeru Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mengambil tindakan yang tegas dan cepat untuk menamatkan krisis ini dan membantu rakyat Rohingya ketika dalam kesusahan," kata Pence kepada 15 anggota Majlis Keselamatan.

Majlis Keselamatan telah bertemu dua kali secara tertutup sejak krisis bermula pada 25 Ogos lalu dan mengeluarkan kenyataan tidak rasmi kepada akhbar minggu lepas yang mengutuk tindakan tentera Myanmar dan mendesak pihak berkuasa Myanmar untuk menamatkan keganasan.

"Sekiranya keganasan ini tidak berhenti atas tuntutan keadilan, ia akan menjadi semakin buruk, dan ia akan melahirkan sifat kebencian dan kekacauan yang boleh memusnahkan rantau ini untuk generasi akan datang dan mengancam keamanan kita semua," kata Pence lagi.

Ini adalah reaksi kerajaan Amerika yang paling tegas berkaitan keganasan di negeri Rakhine Myanmar yang bermula pada 25 Ogos selain dari memaksa lebih 422,000 Rohingya melarikan diri ke Bangladesh.

Keganasan bermula apabila pemberontak Rohingya didakwa menyerang kira-kira 30 anggota polis dan tentera, selain membunuh kira-kira 12 anggota keselamatan Myanmar.

Mat Gunong said...

#sayafooldogpakatan
#sayabodohsejakazali

Anonymous said...

Dari segi pencapaian ekonomi, tak berapa nampak sangat apa bagusnya Najib berbanding Mahathir. Malah Pak Lah juga macam tu. Lagipun Mahathir dah buat semua benda untuk malaysia. Dari negara penoreh getah naik jadi negara industri yang hebat. Siapa boleh lawan sumbangan Mahathir dalam bab tu?

Tadi terbaca pulak tulisan Tun Mahathir bagaimana Presiden Amerika menyambutnya ketika dia buat lawatan ke sana ketika jadi PM dahulu. Saya salin semula apa yang Tun M tulis:

Saya melawat Amerika Syarikat secara rasmi selepas saya melawat Canada tiga tahun selepas menjadi PM. Pemerintahan Amerika Syarikat hantar pesawat khas Presiden ke La Guardia airport New York untuk penerbangan saya dan isteri ke Washington. Dari Pangkalan Udara Andrews saya diterbangkan dengan helikopter Presiden ke bandar Washington. Saya disambut oleh pegawai tinggi Amerika Syarikat dan bermotor ke hotel Willard Washington DC. Pada masa itu Blair House, tempat penginapan tetamu Kerajaan Amerika sedang diperbaiki.

Dua buah kereta “stretched” disediakan untuk saya ke White House yang dihias dengan bendera Malaysia dan Amerika Syarikat. Cermin gelap ditingkap kereta menghalang orang ramai daripada mengetahui kereta yang mana yang saya guna.

Bendera Amerika ternampak hampir semacam dengan bendera Malaysia. Dengan itu ramailah penduduk Washington terkeliru dan memikir kereta-kereta ini membawa Presiden AS. Mereka melambai tangan sepanjang jalan.

Saya bertemu dengan Presiden Reagan seperti biasa di hadapan “fireplace” dan mengadakan “small-talk” dengannya, Vice Presiden Bush (Senior) ada bersama.

Kemudian baru diadakan mesyuarat dua delegasi di bilik mesyuarat khas. Ini disusuli dengan makan tengahari dan press conference. Seluruh lawatan saya ke White House dirakam oleh jabatan Presiden Amerika Syarikat dan disimpan dalam Library Ronald Reagan. Video ini boleh dilihat dalam media sosial (KLIK DI SINI).

Saya juga mengadakan perjumpaan tidak rasmi dengan Presiden Bush (Senior) Presiden Bush (Junior), Presiden Clinton di Washington dan di lain-lain tempat. Biasanya saya membangkitkan soal minyak kelapa sawit dan sikap AS terhadap negara Islam.

Baru saya sedar betapa beza macam langit dan bumi layanan Amerika terhadap perdana menteri kita antara Najib dan Mahathir. Mungkinkah Trump yang jadi presiden sekarang ini jenis orang kasar dan tiada protokal maka dia layan Najib macam layan CEO syarikat besar dan bukannya sebagai Pemimpin tinggi sesebuah negara.

Bagaimana Amerika layan Najib
Bila dapat tahu yang Najib hanya bersembang dengan Trump selama 30 minit, lagilah terasa sayu dan marah dengan sikap Trump tu. Malah Najib kena pergi sendiri dan kena bermalam di hotel sahaja. Hotel Trump pulak tu, kes aniaya nampaknya pada pemimpin negara aku sendiri !.

Ketara sangat antara dua presiden Amerika itu.

Tapi tak boleh salahkan Presiden amerika sebab itu adalah lawatan rasmi antar dua negara. Maka tak boleh nak bandingkan antara Trump dan Reagan.

Rumusan yang boleh saya buat adalah Tun Mahathir jelas hebat dan segala kritikannya terhadap Najib adalah penting untuk didengari terutamanya oleh Najib sendiri. Bukannya buat tohmahan dan fitnah malah perlekehkan pula Tun M.

Bukan payahpun. Pergi ambil nasihat Tun M, betulkan apa yang dia kritik dan sama-sama laksanakan demi kebaikan rakyat keseluruhannya. Atau kalau tak dapat nak buat apa yang beliau sarankan, masih tak dapat nak perbetulkan presepsi buruk orang ramai, masih tak dapat nak yakinkan negara luar supaya hormati pemimpin No 1 negara... letak saja jawatan. Bukannya payahpun !

Tak seronok bila orang ejek pemimpin negara kita sendiri. Apatah lagi orang luar pulak. Tak selesa bila orang tuduh pemimpin kita seperti seekor kera jantan yang seronok bersetubuh dengan Gajah Betina. Yang seronok terpancut-pancut adalah kera sedangkan Gajah kehairanan tak rasa apa-apa !

Anonymous said...

Lepas FIESTAAAAAAA banjir dan tanah runtuh, rakyat yang terlibat boleh dapat RM400 dari kerajaan negeri. Hasil pendapatan produk pelancongan Penang... Hehe. Negeri lain ado..????

Anonymous said...

Sabar... Sabar... RM400 bakal menanti, lim guan eng nak bagi. Tak cukup, lu pikir la sendiri..

Anonymous said...

Bodooo ko ni...baru nak beli...kalo dah beli baru boleh repot....
Ko tak repot polis tun madey tak tahu forex rugi?....hahahaha

Anonymous said...

Ko lagi bodos ganda lima, madey kata malaysia dah bankrup, kalau bangkrap mana boleh beli kapalterbang baru. Beli kapal terbang untuk cucu madey yang umur 2 tahun boleh la.....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Nik Nazmi Nik Ahmad
31 Jan 2012
Tun Dr Mahathir Mohammad semalam menyatakan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan simpatisan Yahudi.

Dr Mahathir sengaja memutarbelitkan kenyataan Anwar dan sengaja melupakan hubungan akrabnya dengan Amerika suatu ketika dahulu.

Anwar telah menjelaskan bahawa kenyataannya di dalam akhbar Wall Street Journal yang dimainkan UMNO dan media mereka hari ini adalah selari dengan penyelesaian dua negara (two-state solution) yang diterima inisiatif keamanan dunia Arab, Malaysia malah Hamas sendiri, pejuang kemerdekaan Palestin.

Mahathir mungkin kelihatan begitu lantang bersuara menentang Zionis dan Barat tetapi sebenarnya mempunyai hubungan yang cukup baik dengan mereka sehingga sanggup menandatangani perjanjian ketenteraan sulit dengan Amerika pada 1984 – Bilateral Training and Consultation Agreement (BITAC) - yang membolehkan Amerika menjalankan latihan ketenteraan mereka di Malaysia.

Selepas imej Malaysia punah teruk di mata masyarakat antarabangsa akibat pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri, Dr Mahathir begitu terdesak untuk bertemu dengan Bush sehingga Jack Abramoff, seorang ahli lobi Zionis dibayar sebanyak AS$1.2 juta untuk mengatur pertemuan dengan Bush. Fakta ini diakui oleh Dr Mahathir sendiri.

Abramoff mempunyai hubungan rapat dengan Bush dan juga golongan ekstrem di Israel. Menurut majalah Newsweek ada wang yang dikutip oleh Abramoff di dalam aktiviti melobinya yang disalurkan untuk penduduk Yahudi melawan kebangkitan rakyat Palestin. Abramoff akhirnya mengaku bersalah di atas tuduhan rasuah, penipuan dan lain-lain lagi pada 2006.

Selepas itu, Bush menganggap Malaysia sebagai sekutu di dalam Perang Melawan Keganasan dan Malaysia menggunakan alasan tersebut untuk menangkap sesiapa sahaja yang dikehendaki termasuk anggota pembangkang yang dituduh sebagai pengganas di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Nampaknya Dr Mahathir terus menyimpan dendam lamanya terhadap Anwar. Beliau dan pimpinan UMNO nampaknya tidak dapat berhenti menghamburi fitnah semata-mata untuk mengalihkan dari satu demi satu skandal yang membelenggu mereka.

*Penulis adalah Ketua Pemuda PKR

Anonymous said...

Tak apalah Fairouz, anak sahabat saya nak cari makan.

Malu beb!

Satu lagi BNM ni bawah siapa? MOF ke JPM? CTS x jawab lagi persoalan. Jgn lari tajuk dgn guna auta.

Anonymous said...

Kalo tak potong bajet tak hapuskan subsidi tak naik rege petrol tak kenakan gst memang dah bakrap...elaun guru pelatih pon dibatalkan...hehehehe...pandainye
sibodoosss berhujjah nak putarbelit..

Anonymous said...

Siapa gajah dan siapa kera jantan?....hehehe

Anonymous said...

Otak sama dengan mat maslan 3.75... Hahahahaha...mat maslan laysk tak ganti najib?....hehehe

Mat Gunong said...

Hehehekikikihahahakahkahkah.Hehehekikikihahahakahkahkah. Umno memang penyamun. Presiden menyamun harta rakyat. Yang macai pula menyamun nama mat gunong. Semuanya kaki menyamun, ditambah pula dengan bekas penyamun yg istihar masuk umno semula baru~baru ini.Hehehekikikihahahakahkahkah
** DULU penyamun, KINI penyamun dan SELAMANYA penyamun.Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Sah, kedutaan Malaysia bayar RM4.4 juta untuk bertemu Bush

26 Jun 2006, 4:32 petang (Dikemaskini 29 Jan 2008, 6:21 petang)

 

Sah, pejabat kedutaan Malaysia di Washington ada membayar AS$1.2 juta (RM4.4 juta) kepada pelobi, Jack Abramoff untuk mengatur pertemuan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Presiden George W. Bush pada tahun 2002.

Pengesahan bayaran tersebut dinyatakan dalam laporan akhir Jawatankuasa Senat mengenai Hal Ehwal Pribumi Amerika yang dikeluarkan minggu lalu.

Jack Abramoff adalah pelobi yang telah dihukum penjara lima tahun 10 bulan oleh mahkamah Amerika pada Mac setelah didapati bersalah menipu masyarakat Indian (pribumi Amerika) dalam beberapa projek pembinaan tempat perjudian.

Laporan tersebut diumumkan setelah sisatan selama dua tahun membabitkan penglibatan Abramoff dalam menawarkan 'khidmat perunding' kepada masyarakat Indian dalam beberapa projek ekonomi.

Walaupuh jawatankuasa tersebut menumpukan perhatian kepada aktiviti Abramoff dengan masyarakat Indian, namun turut disertakan dalam lampiran laporan itu ialah beberapa dokumen melibatkan hubungan pelobi itu dengan kerajaan Malaysia.

Dipercayai, bayaran kepada Abramoff yang dibuat menerusi sebuah institusi yang dipanggil 'American International Centre' (AIC) adalah untuk khidmat mengatur pertemuan Dr. Mahathir dengan Bush pada tahun 2002.

"Berdasarkan dokumen dan rekod kewangan yang ada dalam simpanan jawatankuasa itu, kedutaan Malaysia membuat empat bayaran - AS$300,000 setiap satu pada 29 Jun 2001, 5 Oktober 2001, 3 Januari 2002 dan 13 Mac 2002," kata laporan berkenaan.

Malaysiakini sebelum ini telah melaporkan jawatankuasa berkenaan telah menjumpai satu invois dari AIC bernilai AS$300,000 bertarikh 15 Jun 2001 yang dialamatkan kepada Dr Fauziah Mohamad Taib, yang merupakan timbalan ketua perwakilan Kedutaan Malaysia di Washington.

Menurut butir-butir pada invois itu, bayaran berkenaan adalah untuk 'perkhidmatan' sepanjang dua bulan dari 19 Jun hingga 19 Ogos 2001. Bagaimanapun tidak dinyatakan apakah 'perkhidmatan' berkenaan.

Bayaran itu dikehendaki dibuat kepada AIC, sebuah institusi yang ditubuhkan oleh rakan kongsi Abramoff, Michael Scanlon yang menggunkan alamat sebuah rumah di pantai Delaware dekat Washington DC.

Bayaran gaji

Menurut jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Senator John McCain itu lagi, terdapat tiga lagi bayaran yang setiap satu bernilai AS$300,000 dibuat oleh kedutaan Malaysia kepada AIC.

Dua tahun selepas pertemuan Dr. Mahathir dengan Bush itu, Fauziah dilantik sebagai Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Fiji. Sekarang beliau bertugas sebagai Ketua Pengarah Institut Diplomatik dan Hubungan Luar.

Bagaimanapun pecubaan untuk mendapatkan ulasan dari Fauziah gagal.

Menurut jawatankuasa itu lagi, sebahagian daripada bayaran RM4.4 juta kepada AIC itu pergi kepada individu bernama 'Khaled Saffuri' sebagai bayaran 'gaji dan khidmat perunding berkaitan Malaysia'.

Abramoff bukanlah satu-satunya pelobi yang digunakan untuk mengatur pertemuan Dr.Mahathir-Bush itu.

Firma lobi Alexander Strategies yang diusahakan oleh rakan Abramoff, bekas ketua staf Dewan Perwakilan Amerika, Tom DeLay turut dibayar saguhati sehingga AS$1 juta (RM3.7 juta) pada tempoh yang sama untuk membantu meningkatkan imej Malaysia di Washington.

Pertemuan Dr.Mahathir-Bush itu berlangsung ketika Dr.Mahathir sedang dikritik hebat kerana sentimen anti-Yahudinya dan tindakannya memenjarakan bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dr. Mahathir pada awal tahun ini telah menafikan kerajaan Malaysia ada menggunakan khidmat pelobi bagi mengatur pertemuannya drengan Presiden Amerika itu.

"Saya difahamkan ada orang tertentu membayar sejumlah wang kepada pelobi di Amerika tetapi saya tidak tahu siapa mereka dan kerajaan Malaysia tidak melakukannya,"katanya.

https://m.malaysiakini.com/news/53013

#sayatopdogpakatan
#sayataktahu

Anonymous said...

CILAKA TRUMP KURANG HAJAR

CILAKA

TRUMP KURANG HAJAR
LIHAT BAHASA BADAN
INI YANG GUA CAKAP
PELOK TUBUH
MACAM GEDEBE SUNGAI GOLOK
PANDANG NAJIB MACAM
BUDAK LEKEH

Hahahaha

Anonymous said...

Berapa kali mao ulang tampal daa...tarak citer lain ker?

Anonymous said...

Satu lagi BNM ni bawah siapa? MOF ke JPM? CTS x jawab lagi persoalan. Jgn lari tajuk dgn guna auta.

aku tolong jawab ada 2 jawapan:

1.taktau
2.tak di bagi tau..

Mat Gunong said...

Tak lama lagi kena tendang lah mat salleh tu......Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

KR1M tutup sebab kerajaan habis wang, kata Amanah
PETALING JAYA: Amanah mendakwa penutupan sementara Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) disebabkan dana kerajaan semakin berkurangan dan faktor kelemahan tadbir urus pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

Timbalan Ketua Pemuda Amanah Faiz Fadzil mempersoalkan alasan penambahbaikan seperti diberi Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainudin.

Faiz berkata ini kerana penutupan itu berlaku kepada hampir semua premis KR1M di seluruh negara, sedangkan ia sepatutnya dibuat secara berperingkat tanpa menjejaskan operasi harian semua premis KR1M.

Beliau mendakwa punca sebenar ialah kerana kerajaan sudah kehabisan wang dalam “kantung negara yang berpunca daripada kelemahan tadbir urus pentadbiran kleptokrasi Najib”.

“Ekonomi negara yang meruncing pada hari ini adalah disebabkan kejatuhan nilai ringgit yang didorong oleh kehilangan kepercayaan pelabur terhadap integriti tadbir urus negara sepertimana kenyataan bekas gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz bahawa nilai matawang negara tidak akan pulih selagi isu 1MDB tidak diselesaikan,” kata Faiz.

Semalam, Hamzah berkata penutupan sementara KR1M adalah sebahagian daripada penambahbaikan kepada kelemahan sebelum ini melalui inisiatif yang dinamakan KR1M 2.0.

Antara lain, Hamzah berkata ia bakal menggalakkan kerjasama lebih baik antara agensi kerajaan dan membuka peluang perniagaan luas kepada pengilang dan pengeluar tempatan.

Faiz berkata alasan Hamzah itu bertentangan dengan kenyataan Mydin Mohamed Holdings Sdn Bhd, yang diberikan tanggungjawab mengurus KR1M.

Mydin yang ditamatkan kontrak akhir Julai lalu berkata mereka mengalami kerugian besar.

Anonymous said...

DS Najib dan DS Rosmah siap-siaplah pakai pampers ....


DS Najib dan DS Rosmah harus bersedia memakai pampers dua tiga lapis mulai sekarang sebagai persediaan kecemasan.

Sebabnya, YB Rafizi Ramli akan mengusulkan soalan-soalan balas kepada mereka berdua dalam masa terdekat setelah dia menjawap beberapa soalan yang telah dikemukakan oleh pembantu DS Rosmah, Datuk Seri Rizal Mansor kepadanya.

Rafizi menuntut pembantu DS Rosmah, Rizal supaya menasihati DS Najib dan DS Rosmah untuk turut berlaku telus sepertinya dalam menjawab setiap soalan mengenai hal ehwal kewangan INVOKE yang ditanyakan oleh Rizal.

Rizal telah mengemukakan 5 Soalan mengenai Sumber Kewangan INVOKE:
1. Butiran lengkap mengenai derma orang ramai sebanyak RM857,000. Siapa yang menderma? Waktu bila? Di mana?
2. Butiran kutipan langganan perkhidmatan sukarelawan sebanyak RM1.063 juta. Siapakah sukarelawan ini, berapa ramai yang melanggan perkhidmatan ini?
3. Bukti bahawa beliau telah melaburkan duit ASB dan Tabung Haji miliknya edalam Invoke sebagai modal. Tidak pernah ditunjukkan sebarang bukti pengeluaran dan kemasukan wang.
4. Sewa pejabat Invoke berbelas buah di seluruh negara. Benarkah? Bukankah pejabat-pejabat Invoke banyak beroperasi di pejabat cabang PKR?
5. Bayaran gaji 80 orang kakitangan sepenuh masa Invoke (purata gaji mereka adalah RM1100 sebulan). Apakah bukti mereka ini menerima gaji dari Invoke seperti pendaftaran/pemotongan EPF dan Socso? Tidak pernah pun ditunjukkan oleh Rafizi sebagaimana selama ini beliau sering mengaku beliau seorang yang telus.
Rafizi menyifatkan 5 soalan tesebut merupakan serangan politik dengan tujuan menunjukkan beliau mencuri wang melalui satu pertubuhan sukarelawan pilihanraya iaitu INVOKE yang beliau tubuhkan.

Walau bagaimana pun, Rafizi telah menjawap kesemua soalan tersebut dengan bukti beserta beberapa dokumen yang menunjukan tidak ada penyelewengan atau pecah amanah telah dilakukannya.

Syabas kita ucapkan kepada Rafizi diatas sikap telusnya itu. Bagaimana pula jawapan DS Najib dan DS Rosmah nanti? Sama-sama kita lihat ketelusan dan keikhlasan mereka menjawap soala-soalan dari Rafizi kelak.

Tuan-tuan semula boleh baca jawapan Rafizi di blognya beserta dengan dokumen yang disertakannya di sini.

Sebelum ini Rafizi mahu DS Najib dan DS Rosmah menjawab sendiri perkara-perkara mengenai lawatan mereka ke Amerika Syarikat. Antaranya ialah:
i. Benarkah satu kondominium mewah telah disewa di Trump Tower bagi tujuan pertemuan peribadi di antara keluarga DS Najib dan DS Rosmah dengan Presiden Trump?
ii. Berapa kos sewaan keseluruhannya dan siapa yang menanggung kos itu?
iii. Siapa lagi ahli keluarga DS Najib dan DS Rosmah yang ikut menyertai pertemuan peribadi dengan Presiden Trump ?
iv. Siapa yang menanggung keseluruhan kos bagi ahli keluarga lain DS Najib dan DS Rosmah? dan
v. Kenapa Roslan Sohari menyertai delegasi ini sehingga sebuah limosin ditempah khusus untuk beliau?
Menurut Rafizi individu bernama Roslan Sohari ini telah memasukan RM2 juta wang tunai ke akaun DS Rosmah dan masih belum mendapat sebarang penjelasan memuaskan dari DS Najib dan DS Rosmah. Ini membolehkan rakyat membuka kembali kes tersebut. ~ sumber
Sama-samalah kita tunggu soalan-soalan Cepu Emas Rafizi kepada DS Najib dan DS Rosmah dalam masa terdekat. Tengok siapa yang terkencing dan tercirit dalam seluar nanti.

Anonymous said...

Tapi trump tak main lubang jubur mcm aljuboori. Hahaha

Anonymous said...

Anon BIOL 913..

Njib pnye suke ler die nk tnggl mane mase jupe trump...

Die PM mlysia...BUDGET da ada smue...

Anonymous said...

Citer ni lama dah tersebar....tun madey jumpa Bush bawak isu...Najib jumpa Tram suap tembolok Tram...ape kejadahnye...

Anonymous said...

Berani jer Najib jawab?...Rafizi ade tulur dah jawab senua soklan cai Rizal Nansur...sekarang giliran Najib tunjuk tulur...Rizal kena bantu najib...

Anonymous said...

Madey bawak isu pala bana anwar tu peliwat kepada bush???

Ok, ok... maksudnya memang confirm la madey lobi duit dan kontrak pada yahudi semata-mata nak jumpa bush ye tak??? Hehe... Akhirnya fool dog mengaku juga madey tu kaki rasuah....

Tapi yang peliknya, atokmadey kata TAK TAHU... Anjing dia pulak yang tahu.....

Kah kah kah kah kah kah

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates