August 4, 2017

9 Ketua Menteri Dengan Dua Pertuduhan Rasuah Tandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) Dengan @SPRMMalaysia



Pulau Pinang mencatatkan sejarah tanahair hari ini apabila Ketua Menteri yang sedang menghadapi dua pertuduhan rasuah di Mahkamah telah menandatangani Ikrar Bebas Rasuh (IBR) di hadapan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Dzulkifli Ahmad. 

Mengikut catatan di laman Facebook Lim Guan Eng di sini, sejak tahun 2008, Kerajaan Negeri telah menerima pakai 10 langkah integriti yang mencerminkan komitmen untuk menjadi negeri bebas rasuah seperti di bawah. Tulisan merah di bawah 10 langkah intergriti itu adalah pertanyaan CTS adakah betul langkah berkenaan dilaksanakan.

i. Amalan Pentadbiran yang berlandaskan Prinsip CAT (Cekap, Akauntabiliti, Telus). 
Cekapkah pentadbiran Lim Guan Eng apabila Kerajaan Negeri membayar laporan 'feasibility study' untuk pembinaan terowong bawah laut dan membayar hampir RM300 juta kepada kontraktor untuk kajian tersebut tetapi sehingga hari ini tidak siap?
ii. Menginstitusikan pengisytiharan harta secara terbuka oleh Ketua Menteri, barisan EXCO dan ADUN.

iii. Melaksanakan tender terbuka yang kompetitif.
Bukankah skandal tanah Lebuhraya Peel dilakukan secara rundingan terus?
iv. Tidak membenarkan ahli keluarga untuk melibatkan diri dalam kontrak Kerajaan atau berurusniaga dengan Kerajaan Negeri.
Lim Guan Eng pasti lupa hubungan isterinya Betty Chew dengan Phang Li Khoon sebagai rakan perniagaan kan?
v. Melarang ADUN dan ahli pentadbiran daripada diluluskan permohonan tanah Kerajaan Negeri.

vi. Melindungi pemberi maklumat atau peniup wisel yang tulen.

vii. Mengambil tindakan ke atas pemimpin yang hidup mewah melebihi pendapatan rasminya.
Bagaimana dengan pembelian banglo tanpa kolam renang yang dibeli di bawah harga pasaran?
viii. Telus dalam sumbangan politik.

ix. Tidak menerima ‘donation’ peribadi.
Minta derma tidak boleh, bagaimana minta bayar kes saman?
x. Mengambil tindakan ke atas pegawai yang melanggari kesemua di atas.
Setakat hari ini, pegawai tertinggi iaitu Ketua Menteri masih belum diambil tindakan akibat dua pertuduhan rasuah bukan?
Wayang opera Cina apakah yang sedang dimainkan ini?

Nota Kaki: Kenapa dalam Sidang Media muka Tokong tidak ada senyum? Senyumlah. Senyumlah.


9 comments:

Anonymous said...

Kau ni..hari tu dia x sign kau melalak...dia sign pun kau melalak..aduh..mcm budak2 lak aku tgk umnogokgok ni..

Anonymous said...

orang yg suka jilat jubo si guan tu aja yg tdk tahu artikel ini artikel perli

Anonymous said...

babi bolih sondol ape saje.

Anonymous said...

Tak boleh sondol cina prompak jho lo...

Anonymous said...

Eh...anak pinak Fujian mali..ni suka main wayang..opera cina pun kalah..dan anon 4:49 we all ni manusia..manusia mana boleh menyondol nyondol..menyondol ni cuma babi atau orang yang suka mkn babi jer akan menyondol...kami nak tgok babi pun jijik apalagi nak mkn...cuma puak cina Dap suka mkn babi sambil minum beer...kan kan kan...so mmglah kami tak boleh sondol cina jho low tu....apa ke jadah kami nak sondol cina tembam tu....bukannya dia buat salah kat kami pun...duit kami pun tak banyak..so bila pulak cina tembam tu...rompak...agak agaklah..kalau nak komen...patut mudah kena screw dgn mahadey A/l Mohammed Iskandar Kutty... Dan kit siang..fujian mali

Anonymous said...

Tukar nama komtar (kompleks tun abdul razak) kepada nama lain. Biar hilang legasi umno di pulau pinang. Pupus terus.

Anonymous said...

JIKA ADA RAKAMAN, DEDAHKANLAH DAN NAJIB TENTU INGIN TAHU SAMA BUTIR PERBUALAN PENUH TUN MAHATHIR DENGAN ZAHID HAMIDI

Mempertahankan dirinya berhubung dakwaan Tun Mahathir Mohamad bahawa beliau cuba meminta simpati atau sokongan untuk menjatuhkan Najib Razak dalam pertemuan dengan bekas Perdana Menteri itu, Ahmad Zahid Hamidi berkata, rakaman pertemuan itu ada dalam simpanannya.

Sebaliknya, kata Timbalan Perdana Menteri, usaha mahu menjatuhkan Najib itu dirancang oleh Tun Mahathir dalam pertemuan antara mereka.

Tun Mahathir, tegasnya, telah menyatakan mengenai perancangan untuk mengadakan undi tidak percaya di Parlimen terhadap Najib yang akan dilakukan melalui kerjasama antara pemimpin pembangkang dengan beberapa pemimpin UMNO.

Usaha kedua yang dirancang oleh Tun Mahathir, jelas Zahid Hamidi lagi ialah dengan cara menghantar memorandum kepada Yang Dipertuan Agong agar Baginda memecat Najib sebagai Perdana Menteri.

"Jangan bohong, rakaman itu masih ada dalam simpanan saya," ujar Zahid Hamidi sambil menambah, pertemuannya dengan Tun Mahathir pada 2015 itu diadakan selepas 10 hari beliau dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan dilakukan dengan keizinan Najib.

Benarkah Zahid ada rakamannya?

Adakah rakaman itu dalam bentuk audio atau video?

Adakah rakaman dilakukan secara sembunyi atau disedari oleh Tun Mahathir?

Jika dirakam secara sedar, logikkah Zahid Hamidi yang datang ke rumah Tun Mahathir membawa alat rakaman bersamanya dan sudah tentu juga perlu meminta izin untuk meletakkan alat rakaman di atas meja?

Dari segi logik juga, oleh kerana pertemuan itu diadakan di rumahnya, Tun Mahathirlah yang paling mungkin memasang alat rakaman bagi pertemuan tersebut

eri said...

rakaman tu bukti gred berapa tu??

Anonymous said...

Yg penting jatuhkan kutty. Yg lain belakang kira. Ikut style macai pembangkang. Ekeke

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates