July 19, 2017

30 Ramalan Si Sotong Rafizi Ramli Mengenai Kos MRT Pada 2013 Tersasar Jauh



Ahli Parlimen Pandan dan Pakar Strategik PKR, Rafizi Ramli adalah ahli nujum negara paling merapu dalam sejarah Malaysia. Setakat ini tidak ada satupun ramalan dan unjuran beliau menjadi kenyataan.

04/04/2013, Rafizi Ramli telah memfitnah projek MRT hanya berdasarkan putar belit kenyataan media yang dibuat oleh Mantan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Mohd Nor Ismal Kamal.

Menurut Rafizi Ramli yang terkenal dengan panggilan Sotong oleh netizen, kos akan meningkat dan akan mencecah RM100 billion pada 2017, kononnya dari sumber dalaman beliau.Hakikatnya, projek MRT yang mula dibina pada 08/07/2011 hanya menelan belanja sebanyak RM22 billion sahaja apabila siap sepenuhnya. 

Semalam, rakan segelembong Rafizi Ramli pula berkata Pakatan Harapan boleh membina MRT yang lebih murah dengan lingkaran yang lebih luas. Semalam, Dr Norlela Ariffin ADUN PKR Penanti mendedahkan fakta berikut:

MRT Sungai Buluh - Kajang 51km = RM21 billion
1 meter berharga = RM411,764
LRT Komtar - Bayan Lepas 30km = RM24 billion
1 meter berharga = RM800,000

Wow!!! Hampir satu kali ganda. Bagus betul projek Tokong. Ini yang Nurul Izzah kata Pakatan Harapan boleh bina MRT yang lebih murah dengan jaringan yang lebih luas?


Rafizi Ramli perlu meminta maaf kepada SPAD dan Mantan CEOnya kerana memutar belit kenyataan mereka untuk melariskan pembohongan beliau.

Kesimpulannya, Rafizi Ramli dan Nurul Izzah kalau berbohong atau gelembong kata orang Kedah, babi pun boleh terbang.

30 comments:

Anonymous said...

Lepas ni ada la fool dog fuckatan yang mempertahankan ramalan bongok rapussy tu....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

La ni baru aku tau PH= PAKATAN HARAMJADAH, he3

Anonymous said...

Mane fool dog pakatoon hidung..? Biasa pagi2 kemain menyalak lagi.. Dah dapat tulang babi ponteng kerja ka..?

Anonymous said...

Fool dog fuckatan tengah tunggu ILHAM dari top dog hidung besar...

Anonymous said...

Rafizi si ketus sida tgh bekfes mee hailam sambil tunggu ketua tokong ngan gundik phoon kat mahkamah rayuan skrg ni.....
jab lagi kawanan hanjing sampai la bagi support

hihihihi. dung

Anonymous said...

PH.. PASTI HAPRAKKKKKKK....@!!

Anonymous said...

Parti Hidung laa

Anonymous said...

Saya wakil pekeja2 bagla nepel yamar mau kasi tenkiu sama itu datok azmin pesal itu kasi free bus kami mau pigi kilija

Anonymous said...

Hahaha ya tak ya jugak. BN lancar MRT baru, kjn Azmin pulak lancar bas free utk bangla
Kikikik

Anonymous said...

Hahahaha..!!!!!

Anonymous said...

Jangan lupa yundi ajemin ye baiya

Anonymous said...

PH --->Pemerintah Hampeh

Anonymous said...

Kos lebih 100 billion adalah untuk MRT 1 MRT 2 dan MRT 3...yg CTS cakap 21 billion hanyelah kajang sungai buluh...itu pon cts nak belit jugak...underdog memang kuat putar...

Anonymous said...

Kos KVMRT sebanyak RM40 bilion sudah tidak relevan - MRT Corp
Astro Awani | Published Disember 25, 2016 08:30 MYT
MRT CORP: Kos pembinaan KVMRT sebanyak RM40 bilion sudah tidak lagi relevan untuk dijadikan perbandingan. - Gambar AWANI / SHAHIR OMAR
MRT CORP: Kos pembinaan KVMRT sebanyak RM40 bilion sudah tidak lagi relevan untuk dijadikan perbandingan. - Gambar AWANI / SHAHIR OMAR

KUALA LUMPUR: : Kos pembinaan Transit Aliran Massa Lembah Klang (KVMRT) sebanyak RM40 bilion sudah tidak lagi relevan untuk dijadikan perbandingan kerana anggaran itu berdasarkan harga pada tahun 2009.

Dalam satu kenyataan hari ini, Mass Rapid Transit Corp Sdn Bhd (MRT Corp), menjelaskan, kos itu juga tidak meliputi tren elektrik, sistem berkaitan serta pengambilalihan tanah-tanah.

Anonymous said...

Fool dog cuba alih tiang gol ke kajang pulak...kahkahkahkah

Semalam alih tiang ke indon..hari ni alih dekat je.. Dah tak larat lagi dah nak pikul top dog ke..? Kahkahkah

Anonymous said...

Berapa kos nurul puaka izzah nak buat mrt pulak?? Ade rm1 billion je??

Anonymous said...

Rapussy kata menjelang tahun 2017, kos akan meningkat menjadi rm100 billion.

Sekarang tahun berapa ek?? Tahun 2007 kot.. Angka rm 100 billion syok sendiri rapussy tu tak jadi kenyataan pun...

Cuba lagi wahai fool dog.. Teruskan hanggokkan mu tu.....

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

ANGGARAN KOS KESELURUHAN PROJEK MRT MENCECAH RM124 BILION SEDANGKAN NAJIB MENDAKWA KOS HANYA RM40 BILION
DECEMBER 18, 2016 RAFIZIRAMLI 2 COMMENTS

Seperti yang saya sangka, kenyataan bertubi-tubi menyerang saya mengenai isu kos keseluruhan projek MRT yang saya timbulkan menunjukkan bahawa dakwaan saya bahawa kos keseluruhan akan mencecah RM100 bilion ada kebenarannya.

Terbaru, MRT Corporation Sdn Bhd mengeluarkan kenyataan bahawa kos RM21 bilion yang dirujuk oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak semasa melancarkan MRT1 (jajaran Sungai Buloh – Semantan – Kajang) adalah kos bagi keseluruhan MRT1, bukannya kos di antara stesen Sungai Buloh ke Semantan sahaja.

Saya menghargai pengesahan oleh MRT Corporation itu kerana ia memudahkan Ahli Parlimen seperti saya menjalankan amanah saya dengan berkesan sekiranya Parlimen dimaklumkan dengan terperinci pecahan kos, proses anugerah tender, kemajuan pelaksanaan berbanding dengan peruntukan yang diluluskan dan sebagainya.

Malangnya perkara ini tidak pernah berlaku dan Ahli Parlimen seperti saya terpaksa menyemak pelbagai laporan dari sumber berita semata-mata. Laporan-laporan berita mengenai pelancaran MRT1 oleh Dato’ Seri Najib pada 15 Disember yang lalu tidak menyatakan secara terperinci sama ada kos RM21 bilion (dan penjimatan RM2 bilion yang diwar-warkan) merujuk kepada stesen-stesen yang telah dibuka atau pun keseluruhan MRT1. Oleh kerana itulah sejak tahun 2011 saya telah mempersoalkan proses pelaksanaan projek MRT yang tidak telus dan mempunyai risiko kewangan yang tinggi, seperti penulisan saya di dalam The Edge bertajuk “The MRT: Old Habit Dies Hard” http://rafiziramli.com/2011/01/the-mrt-old-habit-dies-hard/

Sementara perbezaan kos purata setiap km berbeza bila mana kos RM21 bilion merujuk kepada jajaran penuh MRT1 sepanjang 51 km, ia sedikit pun tidak mengubah 2 perkara paling pokok yang saya timbulkan iaitu:

1. Kos keseluruhan MRT bagi 150 km akan mencecah RM100 bilion sedangkan semasa mengumumkan projek ini dalam tahun 2010 (yang dimasukkan di dalam ucapan Belanjawan 2011 beliau), Dato’ Seri Najib mengumumkan bahawa kos hanyalah RM40 bilion

2. Jika kos bagi 51 km dari keseluruhan projek MRT (iaitu satu pertiga dari keseluruhan 150 km) sudah pun mencecah RM21 bilion berbanding dengan kos asal yang diumumkan iaitu RM40 bilion, sudah tentu tiada penjimatan yang telah dicapai. Malah, saya akan tunjukkan di bawah bahawa kos keseluruhan telah meningkat dua kali ganda!

Sebab itu alat propaganda Umno sejak semalam bermati-matian cuba menunjukkan saya “memfitnah” Dato’ Seri Najib sekali lagi untuk menutup dua perkara ini yang lebih besar.

Berdasarkan maklumat yang ada setakat ini, saya anggarkan bahawa kos keseluruhan projek MRT meliputi 150 km (seperti yang diumumkan Dato’ Seri Najib dalam tahun 2010) akan mencecah sekitar RM124 bilion apabila siap sepenuhnya.

Anggaran kos itu adalah berdasarkan analisa dan pecahan seperti berikut:

MRTI (JAJARAN SUNGAI BULOH – SEMANTAN – KAJANG)
Pembinaan melibatkan jajaran bawah tanah sepanjang 9.5 km dan atas tanah sepanjang 41.5 km. Kos yang telah diumumkan ialah RM21 bilion. Dari jumlah RM21 bilion ini, sebanyak RM8.2 bilion kos adalah untuk jajaran bawah tanah sepanjang 9.5 km (seperti yang diumumkan oleh kontraktor MMC-Gamuda KVMRT (T) Sdn Bhd di http://mymrt-underground.com.my/tunnelling-information/about-kvmrt/).

Anonymous said...

Oleh itu, anggaran kos per km bagi pembinaan bawah tanah dan atas tanah adalah seperti berikut:

Kos per km (atas tanah) = RM308 juta per km
Kos per km (bawah tanah) = RM863 juta per km

MRT2 (JAJARAN SUNGAI BULOH – SERDANG – PUTRAJAYA)
Pembinaan melibatkan jajaran bawah tanah sepanjang 13.5 km dan atas tanah sepanjang 38.7 km. Kos yang telah diumumkan ialah RM32 bilion (rujuk pengumuman oleh MRT Corp Sdn Bhd pada 14 September 2016 http://www.thesundaily.my/node/394710)

Menggunakan kos MRT1 sebagai asas kos, untuk mengenal pasti pecahan kos per km dan peratusan kenaikan kos (kerana projek ini bermula pada tahun ini dan dijangka siap dalam tahun 2022, oleh itu kos barang dan perkhidmatan adalah lebih mahal berbanding MRT1), formula berikut boleh digunakan:

MRT1 per km (atas tanah) = MAT
MRT1 per km (bawah tanah) = MBT

Kos MRT2 per km (atas tanah) = MAT + x%
Kos MRT2 per km (bawah tanah) = MBT + y%

Selesaikan x% dan y%.

Berdasarkan kos MRT2 sebanyak RM32 bilion, anggaran peratusan kenaikan yang digunapakai ialah 35%. Maka:

Kos per km (atas tanah) = RM308 juta per km + 35% kenaikan = RM416 juta per km
Kos per km (bawah tanah) = RM863 juta per km + 35% kenaikan = RM1,165 juta per km

MRT3 (“CIRCLE LINE”)
Pembinaan melibatkan jajaran bawah tanah sepenuhnya di antara 45 km hingga 48 km (rujuk pengumuman MRT Corp Sdn Bhd pada 14 September 2016 http://www.nst.com.my/news/2016/09/172973/mrt-corp-planning-3rd-line-klang-valley)

Berdasarkan kos MRT2 iaitu RM1,165 juta per km bagi setiap kilometer bawah tanah dan menggunakan faktor kenaikan harga pada kadar yang sama iaitu 35% (memandangkan MRT3 hanya akan mula dibina selepas 20220), maka anggaran kos MRT3 adalah:

[Kos MRT2 (bawah tanah) + 35%] X 45 km = RM1,573 juta per km X 45 km = RM70.8 bilion



Maka, anggaran kos keseluruhan projek MRT sepanjang 150 km adalah (RM21 bilion + RM32 bilion + RM71 bilion) adalah RM124 bilion, iatu peningkatan dua kali ganda dari kos asal yang diumumkan oleh Dato’ Seri Najib dalam tahun 2010 iaitu hanya RM40 bilion sahaja.

Oleh yang demikian, saya mendesak Dato’ Seri Najib menarik balik kenyataan beliau bahawa kononnya projek MRT telah berjaya menjitmatkan RM2 bilion seperti yang dimainkan oleh alat propaganda Umno kerana itu tidak memberi gambaran yang tepat mengenai tanggungan hutang keseluruhan oleh rakyat Malaysia.

Saya masih ada 3-4 kenyataan media mengenai isu ini yang akan dibuat dalam minggu depan.

RAFIZI RAMLI

Anonymous said...

Najib sendiri bercelaru kos setiap fasa MRT dan kos keseluruhan...underdog lagi buta...

Anonymous said...

Rapussy loser dog...!!!!

Anonymous said...

Aku nak dengar komen Rahman Dahlan dari pasukan komunikasi strategik umno dan Johari bedul mengenai kos keseluruhan MRT......

Anonymous said...

Ko bodos...kos fasa 2 dan fasa 3 blm dicampor lagi dengan kos fasa 1 21 blion..fasa 3 mrt corp anggarkan lebih dari 40 billion..

Anonymous said...

Underdog bodos...kajang bukan ade kaitan dengan MRT fasa1 ngok?...kalo dah bodos sampai bila2 tetap bodos...nak menyalak jer..

Anonymous said...

Cakap si sotong biol tu yang fool dog ratip..? Kahkahkah.. Memang patut la dapat gelaran fool dog... Senang sangat kena bodoh dengan si tolol.. Kahkahkah

Anonymous said...

Fool dog mau sembang kencang.. Si bahalul memang senang kena bodoh dengan si tolol...kahkahkah

Fool dog hihihi dung...

Anonymous said...

Fool dog kajang dah meroyan...kahkahkahkah...

Rapiji Romli said...

Saya hanya bergurau

Anonymous said...

Pizi ni ibarat ..langau.. Bising nya kemain lagi tapi..rupanya membawa bala..sapa nak percaya kata pizi percayalah..cuma takut tertimpa musibah jer maklumlah LANGAU KAN BAWA PENYAKIT..kan kan kan..dah banyak orang terkena terutama penyimpan TH..hasrat nak pg haji lebur dek kata kata si LANGAU PIZI

Umpan ikan Mas Harian said...

Nice Artikelnya.. ijin share dan jangan lupa kunjungan baliknya... http://essenaquatic.xyz/umpan-oplosan-essen-ikan-mas-harian/

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates