July 10, 2017

132 Pulau Pinang, Selangor Dan Kelantan Tidak Komited Perangi Rasuah


Tiga kerajaan negeri yang belum menandatangani Ikrar Bebas Rasuah yang diperkenalkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disifatkan belum cukup komited memerangi rasuah. Ia membabitkan kerajaan negeri Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan, kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Dzulkifli Ahmad, ketika banyak kementerian dan agensi kerajaan berlumba-lumba menyatakan ikrar masing-masing. Baca Astro Awani di sini.

Apa persamaan ketiga-tiga negeri ini? Pertama, negeri-negeri ini ditadbir oleh pembangkang. Kedua, kenapa Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor yang belum menyatakan Ikrar Bebas Rasuah? Bukankah untuk membendung rasuah, kita perlu tunjuk contoh daripada semua peringkat terutama dari pimpinan negeri? Ketiga, negeri-negeri ini antara paling lantang bercakap mengenai ketelusan dan keterbukaan. Kalau diikutkan cakap Menteri Besar dan Ketua Menteri ketiga-tiga negeri berkenaan, babi pun boleh terbang.

132 comments:

Anonymous said...

LGE cakap besar Penang bebas rasuh. Dia lebih putih dari putih. Dia lebih bersih dari bersih. Tetapi di hujung ekor nya penuh dengan najis

Anonymous said...

Najib bapak najis....

Anonymous said...

Cuba bentangkan statistik bilangan rasuah di tiap negeri...

Anonymous said...

Lge dah tak ambik pusing apa yg jadi kat penang..
dah abis tanah di gadai ..tak cukuo didarat..kat laut pun digadai. ... makan 7 keturunan Lim pun tak abis
Tapi .. suka ulang balik..banglo yg takde kolam tu aku dah booking..no tander bagai.. aku dah kawtim

Anonymous said...

Najib dah tandatangan ikrar bebas rasuah ke belum? Kalau belum, tak payah sembang lebih..

Anonymous said...

Babi boleh terbang = rosmah. Terbang guna duit rakyat. Harap terhempas.

Anonymous said...

Indeks TI pun tak tahu mana ranking atas mana ranking bawah lagi mahu cakap pasal rasuah??

Anonymous said...

Sprm tidak siasat pon pendedahan pemberian rasuah oleh najib...sprm sepatutnye proaktif tidak menunggu aduan bagi pendedahan yg telah tular...terbaru pendedahan ketua perisik askar terima 7 juta....ketua perisik askar adalah penjawat awam...sebarang bentuk hadiah pon tidak boleh diambil...
Bagi kes rasuah yg melibatkan najib sprm hanye berkuasa siasat sahaja...Ah Pandir berkuasa samaada dibawa ke mahkamah ato Ah pandir sendiri menjaii hakim...
Ah pandir sekat sprm siasat akaun pelaboran 1 mdb diluar negara...
PAC jugak tidak siasat akaun pelaboran 1ndb diluar negara...
Kes ratusan juta jabatan air sabah ditukar kpd gubah wang haram...dari mana datang wang haram?...pegawai jabatan air sabah merompak?...perkara pelik yg dibuat sprm....
ade desas desus najib arahkan sprm tidak siasat ketua menteri sabah dlm kes ratusan juta jabatan air sabah...
Ikrar bebas rasuah tak de maknanye...wayang pacak belaka...

Anonymous said...

dulu mereka tuduh pm22 raja songlap tapi raja songlap berjaya makan dan berjaya simpan. kini taktik sama jadi ikutan. sukarlah buat Sprm.

Anonymous said...

Indeks Persepsi Rasuah 2016: Malaysia di kedudukan 55 daripada 176 negara
Tan Su Lin, Astro Awani | Published Januari 25, 2017 12:31 MYT
AKHBAR: Kita melihat banyak yang telah diperkatakan dalam usaha menangani rasuah tetapi semua hanya janji-janji, kita belum melihat tindakan yang konkrit.
AKHBAR: Kita melihat banyak yang telah diperkatakan dalam usaha menangani rasuah tetapi semua hanya janji-janji, kita belum melihat tindakan yang konkrit.

KUALA LUMPUR: : Malaysia merosot dalam kedudukan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2016, daripada tangga 54 kepada 55 daripada 176 buah negara.

Menurut indeks yang dikeluarkan oleh Transparency International (TI) Malaysia, ukuran skor Malaysia juga merosot kepada 49 berbanding 50 pada tahun lalu.

Di peringkat ASEAN, Malaysia berada jauh di belakang berbanding Singapura yang berada pada kedudukan ke-7 dan Brunei.

Presiden TI-Malaysia, Datuk Akhbar Satar melahirkan kebimbangan berhubung kurangnya keinginan politik dalam menangani rasuah.


Kedudukan dan skor Indeks Persepsi Rasuah bagi negara-negara ASEAN. - Astro AWANI/Tan Su Lin


"Kita melihat banyak yang telah diperkatakan dalam usaha menangani rasuah tetapi semua hanya janji-janji, kita belum melihat tindakan yang konkrit.

"Selain itu, ahli politik juga bukan hanya perlu bebas rasuah mereka juga perlu kelihatan 'bersih'," katanya semasa mengumumkan laporan CPI 2016 di ibu negara, hari ini.

Anonymous said...

napolean kecil makan kecil-kecilan (markup pensil dan alat tulis); sebaliknya napolean besar makan mega (markup pintu gerbang juta2).

Anonymous said...

Untuk nacai .bodos yg baca menonggeng dan CTS pahani makna merosot...
Singapore ranking 7... Malaysia 55...

Anonymous said...

Markup 1 mdb bilions...

Anonymous said...

Bapak baham rasuah anak2 pon ikut
Ler...takkan najib dan jho lo saje nak hidup mewah...orang lain pon nak jugak mewah...
Najib dan jho lo dibiarkan bebas hidup mewah...yg lain di siasat dan didakwa...pelaksanaan undang2 di mesia yg terbaik didunia...

Anonymous said...

Gaji 3 depa nih semua sama saja tapi dalam konteks nikmat keduniaan siapalah paling zurud: Azmin? LGE? atau Lebei?

Anonymous said...

harta rampasan perang kenalah share sama rata kalau mahu persahabatan berpanjangan. tak baik makan sorang2. bila pembahagian tidak sama rata, persahabatan akan retak dan dan mungkin terbelah jua. dah berlaku pun.

Anonymous said...

Najib dan jho lo...

Anonymous said...

Najib dan jho lo blm retak...

Anonymous said...

Bekas PM22thn yg kebas duit Bank Negara utk berjudi forex dah panik. Betul2 panik bhai. Sampai seluar dalam lencun dek peluh jantan.

Dia betul2 panik takut bekas TPM nya sendiri akan pekenakan dia balik apabila ditemuramah oleh panel RCI forex. Tapi bekas TPM nya seorg yg bebal, sama bebalnya semasa dia jadi TPM dlm kerajaan yg diteraju bekas PM nya. Baik dlm kerajaan maupun diluar kerajaan tak habis2 kena bodoh dek bekas PM nya. Dah nasib baaadaaan .. kalau akulah, aku main balik dia punya belakang. Ini tidak, yg dia main belakang bekas pembancuh kopinya pulak. Tak ke bebal berganda namanya tu !!!

Anonymous said...

.
Kerusi CM tak goyah tapi isu Bangalo terlajak murah menggoyahkan tuan punya badan.
]
Kerusi MB tak goyah tapi pemilihan by default bakal menggoyahkan penyandang sekarang.

Kerusi Lebei tak goyah tapi LKS pulak menggoyahkan masa depan Kambing Husan.

You see semua itu adalah tentang kerusi dan bukan tentang rakyat.
.

Anonymous said...

ko pulak pemakan najis mugallazah sbb tu ko setiap hari marah meroyan kepanasan..hahaha

Anonymous said...

Kau dah kenyang mkn tahik ke belum? Hehehe...Kalau belum makanlah lgi sekenyang kenyangnya yer...hik4

Anonymous said...

Terhempas kena kat muka kereput kau.

Anonymous said...

ko terlebih makan taik haram pasal tu kau bodoh...hik5

Anonymous said...

Bapak ko baham taik ko pon ikut ler..pembaham taik madey anak beranak.

Anonymous said...

4:05...Betul tu Najib dan jho taek lo blm retak...yg retak dn hancus tu ialah kau...almaklum le kau tu taek haramjadah kering reput yg mudah retak dn hancus...he he he

Anonymous said...

nasib baik aljuburi tak sondol jubo madey ngan dildo kalau tidak nahas lubang bontot situa nyanyuk tu

Anonymous said...

Peneroka felda kaki porno rupanya...kahkahkah. Patut otak lambat berfikir

Pak Cik Din said...

Jho Low tu ahli UMNO ka...yang kait kan dengan orang UMNO Aapa barang....tak dapat tuduh Najib anjing tuduh Rosmah..sekarang Jho Low la pulak...kerja anjing menyalak angguk2...
Mader rasuah Klintet soh saman Najib tapi Klintet kalah maka terbongkar la kes rasuah DoJ....Trump kasi pecat ...ha..ha..ha..

Anonymous said...

DoJ sudah ubah tiang gol....

Anonymous said...

Jho low ahli mca penang. Gabungan bn.

Anonymous said...

DoJ ubah batu nesan bapak kau peneroka babi tunggal

Anonymous said...

Dah tunjuk bodos tak mao ngaku...hihihi...baca Laporan TI pon tak pandai...lagi mao tunjuk terre.

Anonymous said...

Ko dan bapak ko satu keturunan turun temurun di pertaikkan oleh najib dan umno sepanjang zaman.....hehehehe...

Anonymous said...

Peneroka bodoh. Mana cina boleh masuk umno. Kecuali keling penang..reezal merican naina merican, azeez rahim, musa sheikh fadzir, sheik husin

Anonymous said...

Macai makan taik jho thaik lo..melayu haramjadah pembela cina prompak jho lo ...hahahahaha...

Anonymous said...

Ko duduk felda ulu pahang jarang sampai berita...hihihi..

Anonymous said...

Polis kata tak de saper pon kebas duit forex...ko temberang lebih...

Anonymous said...

Pak cik din bodos...jho lo rompak pon di biarkan...jhi lo sapu billions...pak cik dapat brim dah cukup banyak...hik...hik...pak cik din dah jadi anjing jho lo...tak reti nak baca kertas saman doj kpd jho lo...malang nssib melayu mcm pak cik din..

Anonymous said...

Macai narah doj saman tuan dia jho lo...

Anonymous said...

haaa elok kah..gi lah duk singapore..
" ...mengapa ko menangis disini...jantan tak tau malu..pigi ko nangis disana...disinun...."

Anonymous said...

ISA berkesan untuk tutup mulut tentang rasuah...kalau tuduh tak da bukti siap kau merengkok sebab tu Singapork tak da orang berani tuduh kerajaan rasuah...macam zaman Mahafiraun ada ISA sapa pun tak berani nak tuduh dia merompak silap satu keturunan disusahkan nya....tapi zaman Najib tuduh orang rasuah suroh OKT pula saman nak buktikan...pelik,orang buat fitnah tak payah buktikan....

Anonymous said...

aku tak kira..banglo takde kolam aku dah booking

Anonymous said...

Pegi bagi ayam makan peneroka. Apa kau merepek ni. Kau termakan tahi ayam punai ke?

Anonymous said...

Jho Low bukan sekandang babi dengan kau ke...buat lupa la pulak yang kau honggong tulang babi tu dia la yang beri...kawan tokong rasuah kau...

Anonymous said...

Peneroka kena sawan

Anonymous said...

Tenberang pasal singopork plak...temberang pasal ISA...patut ku li lawan madey dan musa hitam kena tangkap...

Anonymous said...

Hahahaha...peneroka tengah cari bukti taman manggis...

Anonymous said...

Ko marah jho lo kena saman...hik...hik..

Anonymous said...

sawan tak sawan ..janji dapat banglo murah
ko plak belajar lah terima hakikat ..pinangan ko ditolak peneroka sebab ko poyo..bonggok lak tu

Anonymous said...

Aku dan geng2 aku sokong jho lo disaman dan ditangkap...ko dan najib suka jho lo bebas...

Pak Cik Din said...

Mader melegkapkan ciri2 kerajaan idaman pembangkang...
Tokoh Kawaq tua 22 tahun
Tokoh raja liwat
Tokoh rasuah banglow no swiming pool
Tokoh syiah burit mah
Tokoh diktator tua
Tokoh songlap selangor sejahtera
Tokoh LBGT
Tokoh anjing dan babi
dan seterusnya tak cukup ruang dan tak sanggup ditulis....

Anonymous said...

Negara mana dlm dunia yg biarkan prompak bebas?...jho lo kayer free bebas plak tu...najib buat dek jer...ko pon sokong...

Pak Cik Din said...

Tidak ada kenyataan yang membela Jho Low dari ahli atau kepimpinan UMNO ...agaknya kau belum makan ubat sawan
Bukti tokong rasuah dah masuk mahkamah...RCI kes Forex hanya mngikut prosuder elak kerajaan dituduh tidak adil bukti jelas hanya tunggu masanya...
Harap macai rujuk j/kuasa Majlis sekandang babi sebelum menyondol untuk mengelak semua babi dan anjing di Mesia mendapat malu kerana menonjolkan kebodonan..

Anonymous said...

Kawaq?...polis relax jer...kenapa pak cik tak repot polis...pak cik din memang bodos...menyalak kuat tapi takut repot polis...tokoh lbt anak bekas wakil rakyat umno..
Najib liwat jubo altonya pak cik nak dorok?...
Lge beli bunglow tapi bukti taman manggis kat mana?.
.
Pak cik fin tokoh bodos...

jho low said...

Terimakasih kerana sokong saya

Anonymous said...

Tak dec satu pon kenyataaan desak najib tangkap prompak cina jho lo...pak cik pon bisu...jho lo seronok duduk hotel mewah di shanghai naik kapal layar mewah...bodos pak cik din ni
rupenyer..

Anonymous said...

Pak cik RCI forex baru nak tubuh...kes dah berpuluh tahun...RCI bukan mahkamah pak cik..

Anonymous said...

Najib baru sedar forex rugi...dah 8 tahun jadi Pm...seblm ni masa jadi menteri lagi najib tak tahu pasal forex...bidos najib..

Anonymous said...

Najib bodos macai lagi bodosssss...hihihihih..

Anonymous said...

Jho lo dah ucap terima kasih kpd pak cik bela kebebasan dia...pak cik din pon macai jho lo jugak...

Anonymous said...

Komen pembangkang recycle
DOJ2 senyap sbb Daim ngn Mahadey... Patuylah mulut besarlupa top up kot
Kit Sial RCI forex pun dah pening..ni timbul pula ROS suruh buat pemilihan cec baru pulak..patutlah kit sial mulut besar dah jadi mulut cencurut
Vakap Najib penyamun perompak suruh beri bukti kukuh senyap pulak..suruh orang lain pulak siasat ingatkan kalau tuduh orang gitu..dah cukup bukti..kononnya
Jho lo..cina ni tak ada kaitan pun dgn 1 mdb..dan 1 mdb tak hilang duit pun...
Bola tak ada bukti..tak ada tangkapan..komen bodoss pembangkang..AG..ikut telunjuk Najib lah Khalid pun...
Kalau ada bukti tunjuk kalau betul kami Umno tak teragak agak akan buat undivtak percaya pada Najib..masalah kau orang komen..mcm kau orang ada youtube bukti jelas Najib merompak kan kan kan...rupanya hanya memperpanjangkan fitnah mahadey..kesian mahadey hari hari kutip dosa fitnah
Bertuah Najib hari hari dapat pahala fitnah..renung renungkan lah
Salam..peneroka felda

Anonymous said...

Hati ni milo tin besar dah naik rege rm1 ....sejak gst dikenakan milo dan sardin dah 3 4 kali naik rege...bagus najib...

Anonymous said...

Pusingan u' Najib: Pemimpin terhormat kepada pemimpin tahap tinggi korupsi, kata Dr Mahathir
09 Julai 2017 | DALIA ISMAIL

Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak telah melakukan pusingan U apabila disenaraikan antara 10 pemimpin dunia yang tinggi tahap rasuah.

Katanya Malaysia tidak pernah mempunyai seorang perdana menteri yang dikenali seluruh dunia kerana kleptokrasi dilakukan dalam pemerintahan sebuah negara sebagaimana telah dilaporkan dalam saman sivil Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ).

"Jelas sekali dia (Najib) mencuri dia berhak membuat saman malu pada tuduhan itu tetapi sehingga sekarang dia tak berani. Takut kerana salah berani kerana benar.

"Konon saya berbaik dengan Anwar kerana takut saya ditangkap. Saya bekerjasama bukan masalah peribadi tetapi kita ada tujuan yang sama untuk menjatuhkan kerajan zalim Najib ...ini tugas kita dan kita tidak akan dipesong daripada tujuan ini walau apa ugutan dibuat sekalipun.

"Bukan saya yang buat u-turn (pusingan u) tetapi Najib yang buat u-turn daripada seorang pemimpin dihormati tetapi jadi pemimpin tidak dipandang tinggi antara 10 pemimpin negara yang tertinggi tahap korupsinya," ujarnya.

Beliau berucap dalam Majlis Rumah Terbuka Peringkat Nasional yang diadakan di Shah Resort Hotel, Klebang Melaka malam ini.

Bercakap dihadapan lebih kurang 20,000 penyokongnya Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu (Bersatu) berkata, parti itu ditubuhan bukan kerana seorang pemimpin.

Anonymous said...

Amboi minam milo..kabor an hidup terseksa la ..ikat porot la.. alih2 minam milo
Sardin cap ayam mmg la maha..lain saiz tin lain la hargo..cubo boli jenamo lain ..yg tin ijau tu ko..murah

Anonymous said...

Malunya. Sibuk menyalahkan org lain terkena tokong yg malayu pembangkang sembah hari2.ada hati nak jd pemerintah. Bodoh pynya pembangkag.

Anonymous said...

den tau resort ni..dokek tompek kojo den
Jgn kato 20k...3k pun dah sosak
Kalo gilir2 buleh la ..3k beransur 3k ganti
Macam lari berganti2

Anonymous said...

Ko nak rakyat mesia ni minum air sejok jer ler..minum milo pon bukan dengan susu dan bukan setin sehari ngok...
.

Anonymous said...

Jho Lo dan Goon End satu rumpun: curi ayam atas kepercayaan yang diberikan Melayu

Kes Forex dan Meday satu rumpun: Menang jadi arang bila kalah Soros dipersalahkan

Jibo dan Hadi satu rumpun: bila terhantuk baru tengadah

Anonymous said...

Hahaha temberang cina ni tak de ksitan dengan 1 mdb...kalo gitu fbi bodos siasat jho lo ...ko tak baca saman oleh doj?.....mahkamah singapore pon silap hukum konco jh lo...singapore pon silap tutup 2 bank yg simpan duit rompakan oleh jho lo...dari bank ni masuk duit ke akaun najib di kl..ko yg bodos nak temberang...sampai sekarang tak der saper berani cabar doj buat saman palsu..pemilik bank pon tak saman singapore tutuo 2 bank...hihihik...

Anonymous said...

kalo kat bangla milo ni dah kira mewah la..
mmg la milo untuk minum..kalo sehari setin tu makan namanya
air sejuk bagus untuk pencernaan..cuci buah pinggang...

Anonymous said...

Hasil masyuarat j/kuasa sekandang babi meluluskan akan dibina projek ternak babi terbesar di Mesia apabila puak bangang menang p/raya 14 nanti...semua projek bela kembu dan kambing akan dibekukan....
Gembira puak macai apabila babi duduk kondo dan anjing dinobatkan sebagai binatang kesayangan mengalahkan kucing..
Puak LBGT akan bebas meliwat dan diliwat sehingga terberak ditengah jalan....bakal PM pembangang Raja Liwat



Anonymous said...

Ko sembah jho lo...bebas cina ni...tak ngaku plak cina ni rompak 1 mdb

Anonymous said...

insiden 2012, 2017 baru Dog nak bertindak dan itupun setelah dibatu apikan oleh politikus. bukankah ini bermakna Dog ikut telunjuk politikus? cheh dabus

Anonymous said...

Lsporan PAC pon tak betul...28 billion duit 1 mdb hilang tak dapat dikesan...laporan odit oleh ketua negara di osakan...kenapa?...

Anonymous said...

Jhi lo dah bina kandang babi untuk ko...ko pon marah doj saman jho lo...kan...kan...

Anonymous said...

Kalo tak merompak dan tsk de bukti belu aset di US doj tak boleh buat soe ape pon..

Anonymous said...

Pm sekarang pon peliwat jubo altonya...hik2...

Pak Cik Din said...

Makin dilayan makin kronik penyakit gila babi macai angguk2...
Kesimpulan nya puak bangang sekandang babi akan memberikan kerajaan semua percuma minyak,tol.gst termasuk bontot percuma..
KERAJAAN KAYANGAN PASIR SEBUTIR.
Dengar tak payah percaya pun jangan...auta..

Anonymous said...

Mahathir Cabar Najib Menangkapnya

Tangkaplah! Mahathir cabar Najib

Tun Dr Mahathir Mohamad memperlekehkan dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa dirinya ‘panik’ dengan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kerugian AS$10 bilion Bank Negara Malaysia (BNM).

“Pada hari raya saya ucap selamat hari raya kepada Najib tapi dia asyik berusaha macam mana untuk tangkap saya.

“Tak apalah, dia ada kuasa, tangkaplah!” kata Mahathir semasa majlis Rumah Terbuka Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) di Melaka malam semalam.

Jumaat lalu, Najib berkata Mahathir kini panik bahawa RCI forex akan membawa kepada pendakwaan jenayah.

Justeru, dakwanya, Mahathir tidak boleh membiarkan individu penting kepada kes berkenaan seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah dipenjarakannya memberi keterangan menentang beliau.

Najib mendakwa Mahathir kini menyokong Anwar sebagai perdana menteri selepas berusaha dengan pelbagai cara untuk menamatkan kerjaya politik bekas timbalan perdana menteri itu selama 20 tahun.

Walau bagaimanapun, bekas perdana menteri selama 22 tahun itu menafikan dakwaan berkenaan.

“Saya bukan kerja dengan Anwar kerana masalah peribadi saya, saya kerjasama dengan Anwar kerana kita punyai tujuan yangg sama, dan tujuan kita adalah untuk jatuhkan kerajaan zalim Najib Razak,” katanya sambil disambut tepukan gemuruh para hadirin.

“Bukan saya yang buat u-turn, Najib yang buat u-turn. Dari pemimpin negara yang dihormati dunia dia sekarang jadi pemimpin yang tidak lagi dipandang tinggi, parti korupsi, antara parti yang sepuluh paling tinggi tahap korupsi.

“Dari parti (Umno) yang baik, dia sudah runtuhkan parti ini, kerana tamak, tamak kerana nak beli berlian utk seorang isteri dia

“Pandangan kita tak tertumpu kepada berlian yang kamu pakai, pandangan kita tertumpu kepada tabiat tingkahlaku,” kata Mahathir yang kini menerajui BERSATU selaku pengerusinya. -MK


Beranikah Najib untuk menangkap Tun ?

Dunia kini sedang memperkata dan membicarakan tentang Najib yang merupakan "kepala perompak" yang sedang menjahanamkan negaranya melalui 1MDB.

Ruang Najib dan isterinya semakin sempit kerana perjalanannya ke mana-mana akan sentiasa diekori oleh mata yang mengenali mereka berdua... "oh inilah PM Malaysia dan isterinya Rosmah yang telah merembat berbilion wang rakyatnya ".

Anehnya masih ramai yang menjadi pengampu dan penyokong Najib apabila telah disogokkan dengan dedak.

Anonymous said...

Mukhriz arah peguam ambil tindakan terhadap Najib
mukhriz-najib-razak
PETALING JAYA: Bekas menteri besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengarahkan peguamnya bertindak ke atas Datuk Seri Najib Razak dengan dakwaan beliau cuba mempengaruhi keputusan mahkamah mengenai saman malunya terhadap perdana menteri itu melalui kenyataan yang dibuat setiausaha akhbarnya, Datuk Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad.

“Saya mendapati kenyataan itu sengaja dibuat oleh Najib untuk mengganggu perjalanan perbicaraan kerana beliau mengetahui dengan baik tuntutan saya terhadap Tengku Sariffuddin,” kata Mukhriz.

Bekas MB Kedah yang juga penyandang ahli dewan undangan (Adun) Ayer Hitam itu memfailkan saman ke atas 4 kenyataan media yang dikeluarkan oleh Tengku Sariffuddin pada 15, 20, 23, dan 26 April.

Keempat-empat siaran akhbar itu ialah “Kenyataan setiausaha akhbar perdana menteri mengenai pengesahan sumbangan oleh menteri luar Arab Saudi”, “Kenyataan setiausaha akhbar perdana menteri mengenai wawancara Reuters dengan bekas DPM”, “Kenyataan Mukhriz Mahathir: Respon oleh setiausaha akhbar perdana menteri” dan “Kenyataan setiausaha akhbar perdana menteri terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir”.

Dalam tuntutan balas, Tengku Sariffuddin berkata beliau tidak pernah memfitnah Mukhriz dalam mana-mana kenyataan medianya tetapi cuba menjelaskan isu dan ketidakbenaran yang tersebar tentang Najib.

Tengku Sariffuddin berkata kenyataan itu disiarkan berdasarkan kelayakan keistimewaan dan tanpa niat jahat.

Jumaat lalu, Najib mengeluarkan kenyataan bertajuk “Mahathir’s latest U-turn demonstrates his RCI panic” (Pusingan-U terkini Mahathir didorong rasa khuatir pada Suruhanjaya Siasatan Diraja – RCI) .

Najib berkata Dr Mahathir “obses” untuk “menyelamatkan legasi keluarganya” dan menjadikan anaknya, Datuk Seri Mukhriz, perdana menteri.

Mukhriz berkata beliau sangat kecewa apabila Najib sebagai seorang yang memegang jawatan tertinggi di Malaysia boleh merendahkan dirinya dengan kenyataan itu.

“Pada pendapat saya, ini adalah contoh paling jelas gangguan dan tekanan yang melanggar undang-undang ke atas perjalanan perbicaraan mahkamah,” katanya.

Anonymous said...

Ko merepek dan temberang ape ni?...doj saman jho lo bukan saman najib...kenapa ko susah hsti plak...

Anonymous said...

Hassan pin BN Rompin pengerusi PAC nak kena luku dengan najib buat laporan tak betol...buat susah macai nak temberang duit 1mdb tak hilang...hehehehe...

Anonymous said...

Berani orang tua yg baling gelas tak pecah ni cabar najib penakut.....

Anonymous said...

Telor mukhriz lebih besar dari tulur najib...dah 2 tahun habis selasa...

jalil backer said...

Siaplah lu rizal! Last warning

Anonymous said...

Agensi AS tahu ada skandal Forex 10 bilion namun agensi sama tak tahu tentang skandal Jo Lo 2012. Pelik bin hairan

Anonymous said...

DAP = DOG AND PIG
DAP = RASUAH
DAP = PEMBOHONG
DAP = PENIPU
DAP = PUTAR BELIT
DAP = RBA = CELAKA

MACAI DAP = ANJING / BABI KURAP

Anonymous said...

Ko setba tahu dan setba pelik...hihihi..

Anonymous said...

Macai jho lo haramjadah...anjing kurap jho lo...makhlok perosak negara...kahkahkah
.

jho low said...

Terimakasih kerana terus sokong saya

Anonymous said...

Cts baca ranking TI pon tak paham..

Anonymous said...

Ko kerja agensi US yg mana satu?...Agensi pam taik?...hihihihi..

Anonymous said...

Macai melayu bodos bela cina kapir ptompak...

Anonymous said...

Ade brani Haramkan DAP...

Anonymous said...

Saman fitnah: Mahkamah tolak rayuan NFC, Mohamad Salleh
https://dinmerican.files.wordpress.com/2015/10/nfc-scandal.gif?w=545
Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan dikemukakan National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan Pengerusi Eksekutifnya Datuk Seri Mohamad Salleh berhubung saman fitnah mereka terhadap Nurul Izzah Anwar dan PKR berkaitan kenyataan pembelian lapan unit hartanah di KL Eco City.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Abang Iskandar Abang Hashim memutuskan rayuan itu tidak mempunyai merit.

Panel itu juga memutuskan hakim Mahkamah Tinggi tidak melakukan sebarang kekhilafan yang memerlukan mahkamah rayuan untuk campur tangan.

Kami mengesahkan dapatan fakta oleh hakim perbicaraan (Mahkamah Tinggi). Rayuan ini ditolak dengan kos RM50,000," katanya Hakim Abang Iskandar yang bersidang bersama-sama Hakim Datuk Dr Badariah Sahamid dan Hakim Datuk Mary Lim Thiam Suan.

NFCorp dan Mohamad Salleh merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Mac 2016, yang menolak saman mereka terhadap Nurul Izzah dan PKR.

Anonymous said...

hik..hik...jgn buat fitnah nanti kau punya hik...hik melekat kat tengkorok kau. baik2 lebih lagi..fitnah pd org nanti terkena kek batang hidong sendiri keluarga sendiri anak beranak. jago baik2 yo

Anonymous said...

Duit kerajaan berpuluh juta ghaib..lembu sekor pon tak de...duit guna beli hsrta tanah...
Dah seleweng duit kerajaan nak saman fitnah plak...sekarang terbukti laki kak ijat ketua wanita umno songlap duit kerajaan atas nama projek lembu...ini yg sebabkan indeks rasuah merosot...umno otak lembu..makhlok perosak negara...

Anonymous said...

Jantan songlap...betina pon songlap..

Anonymous said...

ROS berani..sebab dah itu pun undang2 nya
90 hari tau...ingattttt 90 hari jer nyawa DAP nk buat cec balik

Anonymous said...

last warning...banglo takde kolam tu aku dah booking

Anonymous said...

Geli hati aku sorang2 baca komen macai2 chap munger. Komen suma mongok2. Ye lah, bekas PM22thn mrk pun nyanyuk. Dan panik, dan panik, dan panik ..

Anonymous said...

9:24...ko pulak macai melayu bodos bebal makan taik cina kapir perompak...

Anonymous said...

9:47, kau bnyk makan tahik lembu laki kak izat pasal tu kau bodoh mcm lembu gila...hik4..

Anonymous said...

9:16...ko pulak pemakan taik jho lo haramjadah...hehehe...sebab tu lah kau pala hotak dipenuhi taik haramjadah...mahkhluk haramjadah negara...ahkahkah

Anonymous said...

walaupun dia nyanyuk ketahaf kritikal tpi dia tak pernah pun buat keje jijik menjubuk lubang bontot sesama jenis mcm tuan guru sheikh aljubori...kahkahkah

jho low said...

“Pada hari raya saya ucap selamat hari raya kepada Najib tapi dia asyik berusaha macam mana untuk tangkap saya.

“Tak apalah, dia ada kuasa, tangkaplah!” kata Tun Mahathir.

Sebelum ini juga Tun Mahathir mencabar isteri Najib, Rosmah Mansor agar menyamannya jika beliau melakukan fitnah atau membuat tuduhan tidak berasas terhadapnya.

Namun, sehingga ini Rosmah terus senyap tanpa khabar berita, sama senyapnya seperti Najib yang dua tahun lalu mengatakan akan menyaman akhbar The Wall Street Journal, tetapi sehingga ini masih belum terdengar apa-apa khabar berita mengenainya.

Semalam, Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun menyifatkan Najib sebagai "negarawan sebenar" di negara ini, manakala Tun Mahathir disifatkan tidak layak sama-sekali memakai gelaran tersebut.

Sebagai "negarawan sebenar", tidak berani menyaman WSJ mungkin tidak berapa "besar kemaluannya" berbanding tidak berani menangkap Tun Mahathir, apatah lagi tawaran berbuat demikian dihidangkan dengan dada yang lapang oleh tuan punya badan.

Apa guna jika sekadar berani menyalahkan Tun Mahathir itu dan ini, tapi masih tiada keberanian sama sekali untuk menangkap dan memenjarakannya.

Apa lagi, tunjukkanlah keberanian sebagai "negawaran sebenar" itu?

Pak Cik Din said...

Buat apa tangkap atok nyanyok ni...mari kita bogelkan dia dengan skandel rompakan masa muda dia...
Tua kutuk tak sedar diri...jual pun tak laku...lelong..lelong
angkat la 1 dirham saja..tak mau ambik free buat kadam basuh berak...buat suwei ante punya bisnis...aloya..

Anonymous said...

Peneroka2 felda pun dah tak sabar nak talkin kan pakatoon bodoss..kehkehkeh
Sendiri mau ingat la.

Anonymous said...

Siasatan masih berjalan la bodoss.. Mengelupur tak pasai2 pasaipa..?

Anonymous said...

Pagi2 lagi anak hanjing menyalak lapar tulang babi..hik5

Anonymous said...

Berturut2 komen..anak hanjing kelaparan tulang babi..kiki

Anonymous said...

Lapar tulang babi ye jing..kiki

Anonymous said...

Yang kau menyalak tiap hari pasal jho lo awat tak report polis..? Temberang je lebih..menyalak sebab di upah tulang babi..?

Anonymous said...

Kemain menyalak lagi hanjing kurap ni..kikiki..betul2 lapar tulang ni..

Anonymous said...

Kau hanjing pakatoon yang mengelupur pasaipa..?

Anonymous said...

Tak payah sembang lebih..hadap dulu RCI... Awat mengelupur..?

Anonymous said...

Kikiki..syok sendiri ka.?

Anonymous said...

Kau pulak jaga kandang babi yang mane..? Kikiki

Anonymous said...

Skendel rompakan?...kenapa ko bisu selama ni?....kenapa ko tak repot polis sedangkan ko tahu madey merompak..ko bersubahat yek...ato ko baru sedar diri selama ni ko bodoos...sekarang cina jho lo merompak ko bela plak...ko bisu jugak...balik semula tak sedar diri....

Anonymous said...

Ko makan taik jho lo dan taik laki kak ijat...taik prompak krgemaran ko

Hak45..

Anonymous said...

Sebab tu ko suka bela dan sokong prompak...hahaha..

Anonymous said...

Najib jubuk lobang jubur altonya ko nak sorok?..

Anonymous said...

Najib nagasawan..hehehe...

Anonymous said...

Bekas PM nyayuk masih dijemput berucap di Oman dan tempat femes Oxford...Ko dan Najib saper jemput?...negara perompak saje yg akan jemput beri ceramah bagaimana nak merompak berjemaah..hehehehe...

Anonymous said...

Hsha..11.52 macai jho lo kering idea ..akibat banyak makan tahik cina prompak jho lo...hehehe...

Anonymous said...

Siapa sebenarnya yang merepek-repek, Sarawak Report atau KPN?

Menurut SR, DCP Saiful Azly Kamaruddin, yang merupakan Ketua Baru Pasukan Petugas Khas Anti perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap Bukit Aman (STAGG), didakwa telah menerima "tidak kurang daripada 36 panggilan" dari Gopinathan Krishnan.

Gopinathan, yang lebih dikenali sebagai Gopi, adalah salah seorang individu yang ditahan oleh SPRM dalam satu serbuan di Melaka pada bulan Mei. Dia disyaki sebagai "perantara" utama dalam sindikit perlindungan polis yang besar di seluruh kawasan perjudian dan rumah pelacuran di Melaka.

Kenapa kita tidak perlu merasa curiga bila seorang gangster macam Gopi ini sibuk menalipon pegawai-pegawai atasan polis seperti Ketua CID, Mohamed Salleh, yang bertanggungjawab terhadap judi haram dan pelacuran?

Insp Zulfadhly yang bertanggungjawab mengawal perjudian di daerah Sungai Buloh juga menerima tidak kurang dari 112 panggilan dari Gopi yang dibuat sepanjang hari, dari awal pagi, hingga hari bekerja hingga larut malam dalam tempoh empat bulan sebelum penangkapannya.

Apakah pegawai-pegawai atasan polis yang bertanggungjawab mengawal judi haram dan pelacuran ini tidak berasa jemu dan terganggu kerana kerap menerima ucap 'Selamat Pagi tuan' 'Selamat Tengahari tuan,' 'Selamat Petang tuan' dan 'Selamat Malam tuan,' dari seorang gangster, watak yang begitu buruk macam Gopi?

Lagipun, pegawai-pegawai polis atasan yang telah ditangkap telah memberi keterangan bahawa mereka dipaksa untuk bekerjasama dengan Gopi, kerana raket perlindungan yang membolehkan sarang-sarang pelacuran dan judi haram itu terus beroperasi (sebagai imbalan koleksi wang tunai) anjuran pegawai yang lebih atas dari mereka.

Siapakah pegawai yang lebih atas daripada pegawai-pegawai seperti DCP Saiful Azly Kamaruddin, Ketua CID, Mohamed Salleh dan lain-lainnya?

Bulan lalu SR mendakwa bahawa Gopi ada membuat panggilan secara langsung dengan KPN Khalid, abang iparnya dan anaknya.

KPN Khalid, kami rakyat Malaysia sangat mencurigai kamu!

Pak Cik Din said...

Sabar la jing angguk2...nanti kita bogelkan atok tua kutuk lepas tu kita tengok sapa yang kena...mari2 kita tengok sapa yang kena....ala no 2 sudah booking da...angkat la nombor lain...aiii dadu bertuah...kita main kan kawaq tua biar berpeluh bukan ada untung tangkap dia...jual pun tak laku..

Anonymous said...

Pak cik din yg dah tua ni tahu ker berapa ranking mesia dalm indeks rasuah....reti tak pak cik tua ni baca TI?...

Anonymous said...

Hahaha...tak cakap pon dah tahu...najib dan ko takut...tak de bukti pon...temberang jer lebih...

Pak Cik Din said...

Pak Cik Din tak pedulikan indek rasuah sebab tu semua andaian orang luar akibat kita sendiri yang burukan negara dengan fitnah rasuah tapi tak ada bukti...
Yang risau indek fitnah dajjal dikedudukan teratas seluroh donia mengatasi Somalia dan negara2 bergolak akibat kebangangang segelintir rakyat Mesia....

Anonymous said...

Negara yang di inginka Lopiji adalah negara bebas sotong berkeliaran berpakaian seksi terberak dijalanan akibat diliwat dan meliwat dengan tahap aktif...nahagia nya sotong

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates