July 25, 2017

104 Pulau Pinang Bakal Bina Lebuhraya Termahal Di Malaysia, Tahniah @cmlimguaneng


Satu lagi pencapaian hebat Rejim DAP Pulau Pinang apabila Rejim pimpinan Ketua Menteri, Joseph Lim Guan Eng bakal membina lebuhraya paling mahal di Malaysia. Kos projek lebuhraya Pan Island Link 1 (PIL-1) sepanjang 19.5 kilometer bernilai RM7.5 billion! 1 kilometer bersamaan RM385 juta!

3 tahun lalu, Wakil Rakyat DAP melalak bahawa lebuhraya Ki­nrara-Damansara Expr­essway (KIDEX) di Se­langor adalah merupakan lebuhraya termahal di Malaysia dengan kos sebanyak RM161 juta setiap 1 kilometer. Sekarang Tokong Lim akan memecahkan rekod berkenaan dengan kos 140% lebih tinggi. Tahniah!

Pengerusi Pemuda MCA Negeri, Datuk Micheal Lee Beng Seng, melahirkan kebimbangan terhadap pembinaan lebuhraya paling mahal di Malaysia kerana menurutnya, kos berkenaan akan ditanggung oleh Rakyat Pulau Pinang. Datuk Lee juga mencabar kerajaan negeri untuk mendedahkan kos untuk laporan projek RM7.5bil PIL-1.

Ini kerana beliau mendakwa bahawa kerajaan negeri mempunyai tabiat membuat kos perundingan yang terlalu mahal. MCA katanya melihat projek-projek infrastruktur mega Pakatan, terutama di Pulau Pinang, kosnya jauh lebih tinggi daripada projek yang seumpamaya oleh Kerajaan Persekutuan.

104 comments:

Anonymous said...

"Ini bermakna kos per km adalah RM385 juta - adalah lebuhraya termahal di Malaysia dan lebih dua kali ganda kos rancangan lebuhraya bertingkat sepenuhnya KIDEX di Selangor yang Pakatan katakan terlalu mahal," kata Timbalan Pengarah Pasukan Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC), Datuk Eric See-To.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Lalu lintas dan Tebatan Banjir Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, menerusi kenyataan medianya semalam menyatakan, 40% laluan PIL 1 terdiri daripada terowong bawah tanah membuatkan harganya mahal.
Justeru, Kon Yeow meminta orang ramai untuk tidak membandingkan projek berkenaan dengan lebuhraya lain di Malaysia disebabkan oleh 'keunikan' dimiliki laluan tersebut.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Pembangkang sengaja membesar-besarkan kemelut dihadapi 1MDB kerana mahu menumbangkan kerajaan, kata Datuk Seri Najib Razak di hadapan ratusan pelabur dalam dan luar negara hari ini.

“Jika 1MDB tiada sekali pun, mereka akan membuat serangan lain untuk cuba menukar kerajaan dengan cara yang tidak sah. Maka kami kekal teguh di hadapan kempen terancang ini,” kata Najib dalam ucaptama di Invest Malaysia 2017 hari ini.

Beliau menafikan kerajaannya cuba “lari dari masalah”, sebaliknya berkata ia mengarahkan siasatan terhadap syarikat itu pada “skala terbesar dalam sejarah negara”.

“Berbanding menggunakan wang untuk menutupnya – kaedah yang digunakan seorang pemimpin terdahulu – saya mengarahkan penyelarasan dilakukan,” katanya, yang tidak menamakan siapa yang dimaksudkannya, walaupun beliau kerap menyerang bekas bosnya, Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Kini banyak aset yang pernah dimiliki 1MDB kini dalam keadaan baik. Anda boleh melihat pembinaan baru di Tun Razak Exchange (TRX) untuk mengesahkannya,” katanya.

1MDB membeli tanah milik kerajaan seluas 70 ekar bagi membina TRX sebagai sebuah pusat kewangan, namun projek itu diambil alih Kementerian Kewangan tahun ini.

Syarikat milik kementerian itu berdepan pelbagai dakwaan salah laku kewangan. Beberapa aset di Amerika Syarikat yang diperolehi melalui dana berkaitan dengannya turut disasarkan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat.

Najib berkata perhatian sebenar pembangkang bukan berkenaan 1MDB, tetapi hanya mahu menyerang kerajaan.

Beliau berikrar tidak akan lagi mengamalkan budaya kroni dan menganggap syarikat negara seperti milik peribadi seperti pemimpin terdahulu.

“Kami sedang membanteras kapitalisme kroni, tiada lagi urusniaga tidak munasabah (sweetheart deal). Tiada lagi masalah kepada negara hanya untuk melayan ego seorang tokoh,” katanya.

Anonymous said...

Terowong lagi...kahkahkah...
Terowong yang dulu bdegar2 canang dah siap ke belum..?
Pakatoon top dog ni suka main terowong la...kahkahkah

Anonymous said...

Madey dan cina DAP nak tangkap ketua prompak berjumaah dan cina ahli geng perompak Jho lo bukan nak besar2 kan 1 mdb...

Macai undedog bladifool bermatian pertahankan ketua prompak dan ahli geng prompak dari ditangkap....kerja bodos membela prompak...

Anonymous said...

Najib dan loyar buruk negara Apundek tidak berani cabar ato saman DOJ kerana SPRM yg dah jumpa pemberi derma 2.6 billion bukan Raja Arab seperti yg dinyatakan oleh Najib...

Anonymous said...

Madey dan PH nak tumbangkan umno dan bn yg memerintah kerajaan...kerajaan tidak boleh ditumbangkan...yg bertanding dlm pilihanraya umno bukan kerajaan...kerajaan bukan parti...

Anonymous said...

Tiada lagi kroni kata najib..
Najib tidak perlukan kroni lagi kerana najib dah ade banker cina rakan rompak Jho lo...
Keperluan kewangan najib dan dedak akan disediakan oleh cina prompak jho lo...

Syed albudin said...

Asalamualaikum, saya budak baru silalah menegur, berkenaan isu lebuhraya tu, sekiranya tk menyusahkn rakyat patut diteruskn, seharusnya admin jgnlah irihati berkenaan perkara tersebut, cara admin menulis seolah2 ada dendam tersemat dihati!

Anonymous said...

BILE KITA dah KALAH , sbnarny mmg kite HAMJADAH n xTEROR..

Mule2 CERITA,

1) Kire UNDI gune LILIN.
2) UNDI HANTU bangla.
3) SPR tambah kotak UNDI.
4) DAKWAT kekal yg xkekal.
5) UNDI 2X.
6) krajaan mnzalimi nuar brahim.

yg sbnarny YB2 PEMBANGKANG SMUE biol n tolol..tu sebab sbnarny..

Kihkihkihkih

Anonymous said...

Dia di upah untuk buat isu...itu kerja dan mata pencarian...

Syed albudin said...

SIAPA "HANTU-HANTU RAYA" DI PEKAN?

Menjawab cabaran terhadapnya agar kekal berani bertanding di Pekan, Tun Mahathir Mohamad menyifatkan kawasan Parlimen yang diwakili Najib Razak itu sebagai kawasan "hantu raya".

Ini kerana, ujar beliau, jumlah pengundi kawasan itu berubah dengan jumlah yang agak banyak pada setiap kali pilihanraya diadakan.

Itu bukan kawasan pilihanraya, itu kawasan "hantu raya", tambah beliau.

Sebelum ini, Tun Mahathir ada melontarkan ura-ura kemungkinan akan bertanding di Pekan dan susulan daripada itu, sepupu Najib, Hishammudin Hussein mencabar Pengerusi Pakatan Harapan itu agar menunjukkan keberaniannya dengan kekal dengan pendirian tersebut.

Kalau beliau berani, saya sendiri bersama dengan Zahid Hamidi dan seluruh kepimpinan UMNO yang lain akan turun untuk mempertahankan Najib, tegas Hishammuddin.

Untuk melihat sama ada benar atau tidak kata-kata Tun Mahathir itu, mari kita lihat jumlah pengundi bagi Pekan sejak 1995 hingga 2013.

Pada pilihanraya 1995, jumlah kertas undi yang dikeluarkan ialah 24,565 iaitu mewakili 71.6 peratus daripada keseluruhan pengundi. Najib ketika itu menang dengan majoriti 10,793 undi.

Pada pilihanraya 1999, jumlah kertas undi yang dikeluarkan ialah 26,797 yang mewakili 74.78 peratus daripada jumlah pengundi. Najib ketika itu menang tipis hanya 241 undi saja.

Pada pilihanraya 2004, jumlah kertas undi yang dikeluarkan ialah 41,046 yang mewakili 77.9 peratus daripada seluruh jumlah pengundi. Pertambahan yang mendadak itu menyebabkan Najib menang dengan majoriti 22,922 undi, satu peningkatan yang cukup luar biasa.

Pada pilihanraya 2008, jumlah pengundi berdaftar yang direkodkan di Pekan ialah 58,217 dan kertas undi yang dikeluarkan sebanyak 47,870. Peratusan keluar mengundi ketika itu ialah 82.2 peratus. Majoriti kemenangan Najib menaik lagi kepada 26,464 undi.

Pada pilihanraya 2013 yang lalu, jumlah pengundi Pekan terus meningkat kepada 80,260 undi dan Najib menang menewaskan calon PKR, Fariz Musa dengan majoriti 35,613 undi.

Daripada statistik itu, jelas bahawa sejak pilihanraya 1999 di mana beliau hampir tewas ketika itu, jumlah pengundi di Pekan telah meningkat dengan mendadak.

Berapakah pula bertambahnya jumlah pengundi Pekan untuk pilihanraya akan datang?

Jawapan paling mudah - sudah tentu jumlahnya bertambahnya lagi. Berapa? Adakah ia sudah mencecah 100 ribu pengundi?

Siapakah mereka itu? 

Apakah kawasan perumahan bertambah dengan banyaknya di Pekan tahun demi tahun?

Apakah setiap tahun begitu ramai orang daripada luar Pahang memilih untuk berhijrah, bermastautin dan memulakan kehidupan baru di Pekan?

Apakah juga bermakna sejak awal tahun 80-an, orang-orang Pekan begitu produktif menambah bilangan ahli keluarga sehingga mampu menambah jumlah pengundi bermula pada pilihanraya 2004?

Ataukah mereka itu adalah  "hantu-hantu raya" yang didatangkan dari mana-mana yang peranannya semata-mata hanya untuk mengundi setiap lima tahun sekali saja? 

Anonymous said...

Memang admin irihati dan dengki dgn kos projek lebuhraya tu sbb ia mengatasi harga lebuhraya termahal yg pernah dibina oleh kerajaan pusat.
Kalau setakat lebih sikit taklah dengki sgt, ini sampai 140% mengatasi rekod.
INI TIDAK ADIL DAN TAK PATUT SAMA SEKALI. Tidak menghormati kerajaan pusat.

Anonymous said...

Macai biol membela prompak...

Anonymous said...

Pandai btul buat analisis. Dah kantoi melancap dpn laptop, diam sudahlah.

Anonymous said...

Di kuala pahang tak ade india sekor pon...hari undi ade india datang buang undi dlm pru lepas...

Anonymous said...

Mana bukti? Sbb apa tak buat petisyen? Sbb kau bodoh bahlol nak mampus kan?

Anonymous said...

India tu boleh mengundi sbb nama dia ada dlm senarai pengundi. Masa senarai pemilih dipamerkan, knp tak buat bantahan? Sebab kau bodoh bahlol kan?

Syed albudin said...

Boleh tk jgn bahlolkn org lain, tegurlah elok2

Anonymous said...

Ted kentot menyamar jadi syed albabi pulak dah

Anonymous said...

Ted kentot menyamar jadi syed albabi pulak dah

Syed albudin said...

Maaf anon 5:27, rasanya anda salah org ni, saya masih baru web ni, selalu saya diblog hiburan saja

Anonymous said...

syed albudin pulak..
lepas nuar semang.. tedkentod punya hantu tukar2 nama..

nickname typical macai TonTahik!

Anonymous said...

Langkah rasionalisasi 1MDB berjalan lancar - PM

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata langkah rasionalisasi syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ketika ini berjalan dengan lancar.

Malah Perdana Menteri berkata kebanyakan aset yang sebelum ini dimiliki syarikat 1MDB meningkat.

"Seseorang hanya perlu memandu di hadapan Tun Razak Exchange untuk melihat proses pembinaan baharu untuk kepastian (aset 1MDB meningkat).

"Tetapi jangan lupa wujud isu membabitkan 1MDB, segelintir ahli politik suka memperbesarkan sesuatu isu, sabotaj syarikat (1MDB), sebagai usaha untuk menjatuhkan kerajaan antara kitaran musim pilihan raya.

.......................

SYAITON TUA @ TonTahik menggelupor tak habis.. RCI nnt ko jwb le puas2 mahazalim oii.. Langkawi pun reject chap munge.. ada hati nak bertanding di Pekan.. lepas tu buat spekulasi pengundi bertambah ramai pulak..

ada2 aje fitnah dan spin SYAITON TUA@ TonTahik ni xhabis2!

Anonymous said...

Macai najib ketakutan umno nak tumbang pru nanti.... merapu dengan melancap lah babi ler...hehehe...tak dapat nak buktikan najib bukan ketua prompak berjumaah...hahahaha...

Anonymous said...


Pembangkang macam boneka 'Punch and Judy'

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menyifatkan pakatan pembangkang sebagai kumpulan terdesak, berbalah sesama sendiri seperti persembahan boneka dan berharap kepada individu berumur lebih 90 tahun untuk memimpin mereka.

Perdana Menteri berkata individu terbabit adalah 'nonagenarian' (berumur lebih 90 tahun), bukan Ahli Parlimen dan mempunyai hanya satu kerusi Parlimen.

Walaupun tidak menyebut nama, kenyataan itu jelas merujuk kepada Pengerusi, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, pakatan pembangkang ketika ini huru-hara dan tidak dapat membuat sebarang keputusan secara sebulat suara membabitkan isu kewujudan pakatan lama di Selangor.

'Ya wujud' kata seorang, 'Oh tidak wujud' kata seorang lagi. (Merujuk situasi berkenaan) macam persembahan boneka Punch and Judy.

"Struktur pimpinan baharu pakatan pembangkang mengarut, ia dilihat seperti program kerja bagi pesara politik," katanya.


Selain itu, Perdana Menteri berkata struktur pemimpin baharu itu juga hanya sekadar 'tipu helah', dengan tiga daripada pemimpinnya tidak mempunyai kepastian siapa dalam kalangan mereka mempunyai kuasa eksekutif.

"DAP (pula) kekal 'halimunan' (tidak memegang jawatan utama dalam pakatan pembangkang)

"(Ia) walaupun DAP mengawal pakatan berkenaan di belakang tabir, dengan memegang majoriti kerusi Parlimen," katanya.

Punch and Judy adalah persembahan boneka ganas yang menampilkan Mr Punch dan isterinya Judy. Persembahan itu biasanya dibuat dalam turutan babak pendek, mengetengahkan interaksi dua karektor, biasanya Mr Punch dan satu lagi watak yang selalunya menjadi mangsa pukulan Mr Punch.

----------------------------------

kah..kah..kah.. SyeTon Tua kena sebijik!

Anonymous said...

Berjalan lancar kerana aset dah hilang...hutang rakkyat bayar...

Syed albudin said...

""99% tuduhan terhadap Rosmah bohong ""

Boleh admin ulas isu ini?

Betul ker bohong?

Anonymous said...

Hahaha ...fitnah...nak cabar doj takut...SPRM tak dapet nak nolong..

Madey orang paling ditakuti najib..pantang trrjumpa terus cabut...rileks lar jib...madey bukan rimsu...najib pussycat....meow...meow...
hahahahaha..

Anonymous said...

macai TonTahik tak habis2 dengan carut marut.. perangai style mangkok jamban.. tak reti malu.. tk suluh muka sendiri.. siapa yg pengecut skrg..??

takut dgn Najib dan UMNO, mcm tengok hantu pocong.. hanya berani pukul belakang.. cari kuasa asing utk pukul pulak tu..mmg BACUL xde kejantanan.. elok campak buang dlm kolam kumbanhan je!

parti kelam kabut mcm org sakit mental.. ada hati berangan nak rampas putrajaya.. jahanam Malaysia wpun 1minggu puak Pakatan Haprak ini perintah!

Anonymous said...

Syed albudin.. kah..kah..kah org baru kunun.. komen blog hiburan kunun..

sekali posting gaye ayat menjilat tu sah2 sebijik je mcm hantu raya TedKentodd

kah..kah.. nmpk sgt dh xde penyokong.. asyik tukar nick name utk jadi HANTU Syeton penjilat Madirr!

cerita imdb dh basi.. kalo berani pru14 nnti main balik lah isu ini.. nk tgk kot ade khemah kosong dn kerusi kosong je.

kah..kah..kah

Anonymous said...

1% betul...jadi adelah yg betul dan memang betul...beli barang kemas berjota ade rekod nama pembeli.....bukan beli dikedai jalan chow kit..mcm mana nak nafi... Hehehe...

Anonymous said...

'Demokrasi tak menipu, DAP kuasai pembangkang'

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata pembangkang kini terdesak apabila ingin rakyat mempercayai calon Perdana Menteri gabungan itu adalah Tun Dr Mahathir Mohamad.

Perdana Menteri berkata, realitinya sistem demokrasi tidak pernah menipu dan DAP kekal dominan dalam gabungan parti pembangkang itu.

"Dr Mahathir Mohamad 'nonagenarian' (berumur lebih 90 tahun), bukan Ahli Parlimen dan mempunyai hanya satu kerusi Parlimen menerusi partinya (Parti Pribumi Bersatu Malaysia).

"Pemimpin DAP (Lim Kit Siang) sejak setengah abad lalu, sekarang bersembunyi di belakang individu (Dr Mahathir) yang memenjarakan beliau.

"(Kit Siang) cuba untuk menipu orang Melayu dengan mengatakan bekas pemimpin (Dr Mahathir) adalah calon interim Perdana Menteri mewakili gabungan pembangkang, " katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Persidangan tahunan Invest Malaysia Kuala Lumpur (IMKL), di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani; Pengerusi Kumpulan CIMB, Datuk Seri Nazir Razak dan Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Amirsham A Aziz.

Najib berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) menawarkan pelbagai peluang pekerjaan dalam dan luar negara manakala pembangkang gagal berbuat demikian.

Katanya, ketika ini gabungan pembangkang berada dalam keadaan huru-hara.

Perdana Menteri berkata, pihak pembangkang tidak dapat mencapai kata sepakat berhubung kewujudan pakatan lama di Selangor.

"Ya wujud' kata seorang, 'Oh tidak wujud' kata seorang lagi. (situasi berkenaan) macam program 'Punch and Judy' ( persembahan boneka) .

"Struktur pimpinan baharu gabungan pembangkang mengarut, ia dilihat seperti program kerja bagi pesara politik.

"Ia juga sinis dan pembohongan, dengan tiga pemimpin pakatan pembangkang tidak dimaklumkan siapa dalam kalangan mereka yang mempunyai kuasa eksekutif.

"DAP kekal 'halimunan' (tidak memegang jawatan utama dalam pakatan pembangkang) walaupun mengawal pakatan berkenaan di belakang tabir, dengan memegang majoriti kerusi Parlimen, " katanya.


--------------------------

chai madiirr.. bab membohong.. BABI PON BOLEH TERBANG woooo... itu kerusi plg manyak..DAPig.. lu org melayooo pakaan la bodohh.. apa pasal mau kasi lu org perintah.. kita kasi control.. majoriti maaa!!

Anonymous said...

Meow...meow...

Anonymous said...

pakaton recycle mamak meroyan tua kutuk tu jd leadar 'pancing' undi.. kah..kah..kah.. UMNO BN dh reject terajang keluar.. terhegeh2 pakatoong kutip jilat si tua tu...

benda yg UMNO BN dh buang.. puak sana kutip.. nmpk sgt le xde power melahirkan talent.. geng kutip sampah je laaa!

kikikii

Anonymous said...

macai TonTahik punye temberang... BABI PON BOLEH TERBANG WOOOOO...

kkekekekekeke

Boboi kekal BENGAP selamanya!

Anonymous said...

Najib meow...meow....najib dah terkenal kaki klentong....behehe

Anonymous said...


Madir tk bole terima kenyataan Boboi mmg 'istimewa'.. dia BENGAP.. man aboleh jd PM.. jadi ketua darjah kelas pun belum tentu lepas..

jd maskot jual barang bundle bole la..sbb pandai selfie je si botak ni!

kikikikiki

Anonymous said...

Pakwe Nika Gee pun sudah terjangki penyakit BENGAP boboi..

mane2 event chap munge.. Din pagoh monyok je muke.. mcm SIAL..

dlu kemain galak tikam Najib.. skrg apa brg lagi? Bika Gee pon tarak mau lagi!


kikikikikii

Anonymous said...

Meow..meow...klentong...hehehe

Syed albudin said...

Apa yg awak ckp ni?? Awak salah orglah!

Anonymous said...

kt Melaka chap Munge pasang samseng melayoo utk gertak ahli2 UMNO

chap munge Melaka pasang ahli kaki pukul.. geng tarik kereta, buat kacau.. cabut bendera UMNO BN.. PBT dtg mereka tunjuk samseng.. mcm taik kucing maki carut.. barua tegar!

tp di penang cina kasi babi tepi jalan mereka angguk2.. tokong lim ckp apa semua bagus..

ini macam BABI PON BOLEH TERBANG WOOOOOO!

Anonymous said...

Macai meow temberang...

Anonymous said...

syet albodoh... awwwww..awwww..lembai nyee... kikiki.. puiiiiii

pondan tedkentodd.. kikikii

ape punye bongok cytro low class picisan mcm ni je chap munge supply masuk cts..

puihhh.. mcm HARAM!

Anonymous said...

Meow jual temberang...jamal jamban tajudin mat over samsing tai koo cing

Anonymous said...

Babidap bongok..auta jlo lo dah tak laku la..hari2 melalak ratib jho lo pun naik menyampah oiiii..ko tak jemu ke?? Babidap fool dog

Anonymous said...

jgn main woo.. mengamok macai madirr.. sbb skrg tokong mereka ialah Dapig.

kunun kais line utk jd pii emm.. punye bongok dn bodoh.. si kapir harbi tu nk kasi ke line.. penat2 mereka kumpul kerusi byk2..tetibe nk kasi pd kerala TahikTon.. logik ke?

Kerala TahikTon pula dulu musuh ketat.. ISA pun pernah kasi..

macai yg bawak2 ni biol.. tk boleh nk buka mata hati.. sikit2 nk fitnah Najib Rosmah..boodh tk boleh di ajar..

Anonymous said...

Admin boleh pastikan... Sbb no phone..id..boleh detact.sbb itu skmm senang detact..

Anonymous said...

Tunggi pru 14.. Sure kantoi pembangkang ni..sapa nak beri sedekah kerusi...kat cap munge..kita tunggu jer..baling baling kerusi pasti berlaku

Anonymous said...

Biarlah..Rci forex Agung dah luluskan...cec Dap nak diadakan..kita tunggu jerlah..cakap banyak pun tak guna kan..cuma nanti sure ada baling baling kerusi..yerlah bergaduh sapa NAK BERI SEDEKAH..KERUSI ADUN KAT CAP MUNGER.. Makin pening PEMBANGKANG.. DAP NAK BERI....JANGAN HARAP INGAT DAP TU TAMAK...MCM BABI MENYONDOL...SBB TU PAS PUN TAK TAHAN..CUMA TUAN MAN JER...KESIAN TUAN MAN SBB DUIT JUGA MARUAH TERGADAI MCM HUSAM MCM SABU..

Anonymous said...

http://mole.my/rahman-dahlan-explains-taman-manggis-land-sale/


Barisan Nasional strategic communications director Rahman Dahlan has claimed that the Penang undersea tunnel and road project could ultimately cost up to RM20 billion.
The Penang undersea tunnel and road project is to be funded by the Penang government through payment in kind, that is in the form of 110 acres of prime beachfront property, which had been valued at RM6.3 billion in 2013.

“As prime Penang beachfront property, the land is a fast-appreciating asset.

“This could mean the 110 acres would be worth double or triple it’s price by 2025, he told reporters here today.

Anonymous said...

apa nak heran kalo termahal di asia, pun tak heran, sebab harga tanah di pingang cam taman naggis akan melambong naik double atau triple.
contoh tanam naggis dari rm 275 satu kaki persegai anak lim kit sial beli akan jadi rm 750 satu kaki persegi pada tahun 2025,
taniah tokong kasi banyak nilai kat pinang, jangan gadai kasi cina komunist wanda cam treX udah

Anonymous said...

Dah baca Malaysia Today. Kurang ajar si Mathias ni boleh dia tulis surat kat members of parliament. British utk campur tangan urusan Kerajaan MALAYSIA... PENGKHIANAT NEGARA teRang terang MATHIAS NI INVITE...campurtangan asing... Ni boleh hukum bunuh ni...sbb menderhaka kepada Agung...

Anonymous said...

Takut..? Kikiki.. Meh aku sebagai rakyat biasa nak kencing atas muka mader kutty tu..

Anonymous said...

Penyembah kitab jho lo gigih berdakwah..sambil2 menjual kitabnye yang tak laku2 lagi...kahkahkah..
Sembah la sorang2 fool dog bengap oiii...

Anonymous said...

Auta?... Harta dah kena sita...kena saman...ko penjilat jubo jho lo..ko ingat ko jer boleh ratib...
Ko takut kutuk dsn desak kerajaan tangkap perompak ni..konmacai meow...meiw...roti canai kosong...hehehehe...




Anonymous said...

Syed albudin si fool dog kurap bahalul...
Kahkahkah

Anonymous said...

Fool dog ratip kitab keling mabuk...kahkahkah..
Banyak kurap fool dog sekor ni...

Anonymous said...

Penyembah jho lo kepanasan...bimbang jho lo kena dakwa..jilat jubo cina jho lo..

Anonymous said...

Agak2 bole MENANG ke LGE n LKS bile UNDI CEC yg terbaru ni??

Raseny, 2 2 ni MELINGKUP...

kihkihkihkih

Anonymous said...

Sendiri ratip sendiri desak la bodohh.. Bawak la kitab dari kandang babi kau tu pi menyalak buat report...menyalak kat sini nak claim tulang babi je ke..?

Anonymous said...

fool dog of to dog tua masuk ke blog cts pakai nick macam2

kekeke

nampak sgt tak yakin dengan identiti sendiri.
org lain pakai anonamous pun tp identiti tp straight to the point..

aku xsabo nak tunggu sape parti mana dan ahli parlimen mana yg baik ati nak SEDEKAHKAN kerusi kd bapak boboi punye parti ni..

parti yg menyusahkan org Melayu.. parti golongan bermasalah.. dr top sampai down..

Din pagoh dima seribu bahasa.. dulu dlm UMNO lagak samseng.. ckp banyak mcm dia tu FBI.. skrg amik ko.. macam ayam berak kapur..

kekekek

Anonymous said...

Ko mrmang berani sembang belakang..najib yg terkincin...kalo becakap atas pentas kemain kencang..madey cabar debat pon senyap....ko geng meow...meow...hihihihi.roti canai kosong..

Anonymous said...

xde sape sembah jho lo dr kalangan UMNO spt kalangan melayoo bongok pan & chap munge pgayr sembah tokong gone eng.

tokong sial tu batuk sikit je.. kelam kabut abis samseng2 chap munge..

kat Melaka bkn main armada barsatoo samseng taik anjing tunjuk lagak kaki pukul.. dpn sesama melayu..

tp kencing meleleh tak lawas bile mengadap cine dapig.. puihh.. mcm SIAL..

aku ulangi.. MACAM SIAL! kalo setakat berani tunjuk samseng dgn org UMNO je.. tp mcm telor kena kerat bile dpn DAPig.. elok kambus diri lah..

body sado konon.. bangge juak nak mampos boleh jadi kaki pukul barua cinababi.. takdak guna hidup la!!

Anonymous said...

Bila nak bubar parlimen ni...sembang jer kencang...meow...meow..

Anonymous said...

BARUA chap munge SIAL.. kalo nk sahut debat bongok..

setakat nk habis mase melayan Atok gile TonTahik tu.. tu lebih baik duduk dalam jamban asikerim macam asimin!!

kah..kah..kahh

mknenye TAKDE PEKDAH langsung.. buat apa layan pemutar belit.. gelanggang mereka yg aturkan.. upah samseng dan barua2 dapig.. sia2 je.

kalo betul anak jantan.. tunggu PRU lawan betul2 lah tgk siapa boleh menang!

Anonymous said...

2 PRK 1 PRN ditengah2 isu IMDB dan fitnah derma di mainkan begitu dahsyat.. tp UMNO BN masih mampu menang.. keldai tua tu boleh buat apa?

kekekekeke..

woi sayit albodoh.. suluh muka dlm mangkok jamban dlu la.. tgk muka sendiri dlu.. sblm mau ckp byk!

Anonymous said...

Rahman dahalan yg kena sekeh dan lutu oleh naxri tu?...bukti taman manggis tak laku..
Penat rahman tunjuk dan nak debat bukti tanah taman manggis...dlm parlimen tak berani jawab soklan...rafizi cabar akak debat menikus...meow...meow...roti canai kosong...

Anonymous said...

Kitab temberang....
..

Anonymous said...

Buasanye ramalan ahlul nujum temberang tak pernah betul...temberang

Anonymous said...

anon 4.20 sentiasa menuduh org perompak tanpa bukti yg sahih selain dgr crite hearsay dan laporan yg ntahkan betul ntahkan tidak...moga Allah berikan hidayahNya agar sentiasa berlapang dada..aamiin.

Anonymous said...

Tak ngaku umno dan macai meow sembah jho lo..PAU ade saper berani cakap tangkap jho lo?..ade blogger umno tulis desak najib tangkao perompak jho lo?...ade macai bodos meow kutuk jho lo....meow...neow...jh lo didakwa oleh Apundek baru aku stop kutuk jho lo perompak

Anonymous said...

In sya Allah, selagi Najib menegakkan dan mempertahankan Islam di bumi Malaysia ini...selagi itulah kami akan menyokong beliau..dan kami tidak akan bersekongkol dgn puak yg membenci dan merendahkan Islam..tuduhan sama ada Najib perompak ataupun tidak...belum dpt dibuktikan secara kehakiman di Mahkamah..moga Allah memelihara mereka yg ingin meninggikan syiar Islam di tanahairku ini...dan hancurkanlah puak yg ingin merendah2kan dam mencaci maki Islam dari bumi Malaysia...aamiin.

Anonymous said...

termasuk puak yg bersekongkol dgn kejahatan mereka...aamiin ya rabbal alamiin.

Anonymous said...

Cari ler alasan masuk akal sikit...alasan bebudak jer ko bagi....alasan orang nak terkincin...roti canai kosong...sembang boleh runtuh langit..hahahahaha..

Anonymous said...

hahaha...buktikanlah di mahkamah..bengong..

Anonymous said...

PRK doj blm umum kaitkan najib rompak 1 mdb..jho lo blm di saman..
Tak sabar tunggu najib bubar Parlimen...ade brani?....hehehehe..

Anonymous said...

hahaha...jual temberang..

Anonymous said...

hahaha..nkola,raja temberang..

Anonymous said...

hahaha...gebang raja temberang..

Anonymous said...

Najib tu jantan ke betina?...ato separuh je jantan palawan bogisman ketua prompak berjumaah...

Anonymous said...

tak yah kecoh2la...akan tiba waktu pilihanraya tu...tak payah nk melalak,sgtla...

Anonymous said...

Penyembah kitab jho lo meroyan sakan..kahkahkah..
Makin stress sebab kitab tak laku2 lagi ni weeeeeiii...kahkahkah

Anonymous said...

Tu je hujjah ko?...hihihihi..bacalah kitab raje temberang...jilat jubo cina jho lo lepas tu sembah cina jho.lo....

Anonymous said...

Hahaha...najib dlm dilemma nak pilih tarikh bubar psrlime...modal mrt dan dedak untuk felda tak cukup lagi?...tak de keyakinan....ketakutan...hihihihi..

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Penasihat DAP, Lim Kit Siang ‘menerima’ sejambak bunga hari ini sebagai tanda kejayaannya memecahbelahkan masyarakat Melayu dan Cina di negara ini.

Bunga tersebut diberikan oleh bekas ahli DAP, Tony Tan dan diterima oleh Teoh Kheng Yeik yang merupakan Pegawai Khas Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.

Tony ketika menjelaskan kehadirannya di pintu masuk Dewan Rakyat hari ini adalah sebagai tanda protes hubungan baik Kit Siang dengan mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang kini bergandingan di dalam Pakatan Harapan (PH).

“Saya hendak tanya beliau, sudah buat kerja dan membuatkan orang Melayu tak suka, tak puas hati dengan orang Cina. Bukan semua orang Cina tak suka orang Melayu,” katanya kepada pemberita.

Turut sama di protes berkenaan adalah presiden Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin, Ramesh Rao yang juga ahli DAP Subang.

Kedua-dua mereka mempersoal pendirian Kit Siang selama ini yang menjadikan Dr Mahathir sebagai seteru politik utamanya namun secara tiba-tiba beralih arah dengan bekerjasama menerusi PH.

Berlaku sedikit kekecohan antara Tony, Ramesh dan Kheng Yeik ekoran perjuangan DAP dan pemimpin utamanya yang didakwa terpesong jauh dari agenda asalnya

Anonymous said...

SEPANG – Kastam Diraja Malaysia mendedahkan sebanyak 12 pihak berkuasa tempatan (PBT) di Selangor telah menghantar penyata cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang diragui.

Ia melibatkan nilai keseluruhan sebanyak RM36 juta yang didapati tidak berasas dan menyalahi peruntukan undang-undang GST.

Ketua Pengarah Kastam, Datuk Seri Subromaniam Tholasy berkata, pihaknya telah menghubungi kesemua PBT tersebut namun tidak memberi sebarang maklum balas.

Beliau berkata, di bawah peruntukan undang-undang, jabatan itu berhak menahan pembayaran sebarang tuntutan jika terdapat keraguan atau pernyataan yang meragukan dalam borang pengikraran yang dikemukakan.

“Kita beri mereka tempoh tiga bulan untuk mengemukakan dokumen-dokumen yang diperlukan kerana pihak kastam tidak berhasrat untuk mengambil tindakan mahkamah walaupun tindakan boleh diambil.

“Tetapi jika mereka masih degil kita mungkin akan ke mahkamah untuk selesaikan perkara ini,” kata Subromaniam pada sidang akhbar sempena Majlis Mesra Ketua Pengarah Kastam Bersama Media 2017 di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balakong, Ng Tien Chee yang mendakwa kastam masih berhutang lebih RM36 juta jumlah tuntutan bayar balik GST kepada 12 PBT di Selangor pada Julai lalu.

Tien Chee mendakwa kononnya jumlah hutang tersebut melibatkan tuntutan sejak September 2016 sehingga Jun 2017 lalu. –

Anonymous said...

Ranesh rao pembodek najib no 1 serba tau...hahaha...

Anonymous said...

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/07/25/anak-hutang-terlalu-banyak-insentif-tak-selesai-derita-peneroka/ PETALING JAYA: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) berkata, insentif pelupusan hutang tanam semula sebanyak RM5,000 bagi setiap peneroka yang layak, tidak dapat menyelesaikan “penderitaan dan kesengsaraan” mereka yang dibebani hutang terlalu banyak.

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, hutang terkumpul setiap peneroka yang memilih untuk menanam semula melalui Felda melebihi RM100,000.

“Isu timbunan hutang peneroka adalah sesuatu yang diketahui umum. Jumlahnya bukan sahaja mencecah RM100,000 seperti disebut bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di Kota Tinggi pada 15 julai lalu, bahkan ANAK boleh buktikan di sesetengah Felda sedang menghampiri RM170,000.

“Apabila hutangnya besar, tempoh membayar balik memakan masa hingga 20 tahun,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mazlan berkata, belum sempat peneroka menarik nafas lega daripada bebanan hutang, proses menanam semula bermula dan mereka terpaksa menanggung hutang baru akibat membuat pinjaman sara hidup RM1,000 hingga RM1,500 sebulan selama 7 hingga 8 tahun.

Beliau berkata, gesaan Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Samad untuk kembali menyokong dan bekerjasama dengan Felda tidak berkesan, selagi isu hutang dan pendapatan peneroka tidak ditangani secara menyeluruh melalui mekanisme betul.

“Adakah Tan Sri Shahrir maklum, ada kes yang diadukan kepada saya, berserta penyata dilampirkan, ada peneroka yang terpaksa menanggung kos faedah atas pinjaman sahaja bernilai RM47,000,” katanya.

Ahad lalu, Najib mengumumkan 6 insentif untuk peneroka dan warga Felda dalam bentuk pelupusan hutang, bayaran insentif, kewujudan dana khas dan geran khas serta insentif perumahan.

Antaranya pelupusan hutang tanam semula berjumlah RM5,000 bagi setiap peneroka yang memilih menanam semula melalui Felda, membabitkan peruntukan RM519 juta dan pelupusan sebahagian baki pinjaman saham Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) untuk 77,934 peneroka dengan baki pinjaman pada kadar ringgit ke ringgit.

Perdana menteri berkata, 1,626 peneroka yang membayar pinjaman mereka akan mendapat ganjaran tunai RM1,820.

Mazlan berkata, kerajaan sepatutnya melupuskan sekurang-kurangnya 50% hutang peneroka dalam penyata kos tanam semula dan memansuhkan faedah pinjaman 6.25%.

Katanya, kerajaan juga perlu mengkaji semula terma hutang pembangunan ladang, termasuk baja, kos penyelenggaraan ladang dan pinjaman persendirian seperti pembesaran rumah yang mengenakan kos perkhidmatan 2.5%.

Beliau turut menggesa kerajaan mempercepatkan proses menanam semula, bermula daripada kerja penebangan, penyediaan tapak nurseri, menanam benih dan penyelenggaraannya.

Anonymous said...

Tak berkesan jugak gula2 pru najib kpd felda...peneroka dah cedik...ramai yg tak mau masuk jerat hutang tanam semula..
Lambat lagi laa bubar parlimen..

Anonymous said...

Sapa2 yg masih menyimpan karikatur hidung besar, sila pulangkan kpd pelukis asal utk proses mengecilkan hihihidung

Anonymous said...

JIKA dahulu, DAP terpaksa ‘mempergunakan’ Pemuda PAS untuk membuat perhimpunan kecoh, namun kali ini Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pula dijadikan ‘kuda tunggangan’ mereka!

Terkini, sekumpulan anggota sayap Armada parti kecil pembangkang itu berlagak samseng datang ke ibu pejabat UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di ibu negara walaupun kedatangan mereka tidak dialu-alukan.

Mereka kononnya mahu menjemput Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak untuk menghadiri forum Nothing To Hide 2.0 padahal apa yang berlaku kumpulan itu sengaja menimbulkan kekecohan.

Justeru, berlaku suasana bising apabila mereka berjaya dihalang oleh sekumpulan Pemuda UMNO yang melihat tindakan provokasi liar belia PPBM tersebut sebagai cubaan nekad untuk bersikap biadap dan tidak profesional.



Terdahulu kira-kira 30 anggota Armada pada awalnya berarak dari pusat beli-belah Sunway Putra menuju ke PWTC konon bagi menyampaikan jemputan secara kurang ajar kepada Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN).

Ia kononnya untuk menghantar pelawaan berdebat dengan Pengerusi PPBM yang juga Pengerusi Pakatan Harapan tetapi belum lagi disahkan jawatan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS), Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Namun kehadiran mereka kira-kira jam 2 petang itu sempat dihalang oleh kira-kira 100 Pemuda UMNO sehingga menyebabkan berlaku adegan tolak-menolak antara dua kumpulan itu sebelum pihak polis terpaksa campur tangan.



Dalam insiden tersebut, Ketua Penerangan Armada, Ashraf Mustaqim mendakwa konon dia turut ditumbuk. Setakat ini, tidak jelas apakah tindakan berbaur matlamat menghalalkan cara oleh PPBM itu berjaya mencapai objektif.

Untuk rekod, sepanjang 22 tahun Mahathir pernah menjadi perdana menteri yang keempat, belum pernah beliau berdebat dengan pemimpin pembangkang waima diasak berulang kali atas pelbagai kes skandal korupsi mega.

Bagaimanapun, insiden kekecohan dicetuskan PPBM di pekarangan ibu pejabat UMNO membuktikan parti pembangkang kerdil itu semakin biadab meskipun belum memerintah Malaysia.

Anonymous said...

NAJIB DIKEPONG TERSEPIT

Kenyataan Najib Mengenai Pimpinan Harapan Bukti Beliau Terdesak Untuk Terus Berkuasa

Kecaman Najib Razak pagi tadi di program Invest KL 2017 terhadap pimpinan Pakatan Harapan cukup memalukan dan membuktikan betapa terdesaknya beliau untuk mencemar nama baik Pakatan Harapan.

Pada ketika Pakatan Harapan semakin kukuh dan kuat dari hari ke hari dan semakin bersiap sedia untuk berhadapan dengan UMNO-BN di PRU14 nanti, pentadbiran Najib terus terpalit dengan krisis dan skandal kewangan seperti 1MDB.

Kenyataan Najib hari ini menunjukkan betapa takutnya beliau sekiranya Pakatan Harapan memenangi PRU14, maka para kleptokrat dan perompak wang rakyat akan dibawa ke muka pengadilan.

Saya ingin mencadangkan agar Najib tidak memperlekeh kekuatan dan iltizam Pakatan Harapan dalam membina Malaysia yang lebih baik, dan sebaliknya beliau perlu mengumumkan bahawa beliau bersedia menerima kehendak rakyat dan memastikan peralihan kuasa yang baik sekiranya Pakatan Harapan memenangi PRU14 nanti.

Saya just menggesa Najib untuk memberanikan diri dan berdebat dengan mentor lama beliau yang juga Pengerusi Pakatan Harapan, Dr Mahathir Mohamad, untuk menyangkal segala dakwaan yang telah dilempar terhadap DS Najib dan pentadbiran beliau.

Anonymous said...

Jangan harap najib berani betdebat dengan madey...kucing tumbuh tanduk pon najib takkan berani debat...nak jawab soklan waatawan pon najib takot...kalo suruh najib bersyarah dihadapan penonton tiap2 hari pon najib berani...

Anonymous said...

Madey tak debat kerana tak de ape2 siasatan dlm ato luar negara...yg ade hanye andaian temberang...hehehe...berbeza dengan najib yg ade siasatan gubah wang hsram 1 mdb
Di sekeliling dunia...kalo najib nak nafikan tiada gubah wang haram 1mdb di luar negara debat lah...

Anonymous said...

Sembang la fool dog.. Top dog 22tahun pm pernah berdebat..?????
Lagi pengecut orang tua sakai tu..
Kikiki

Anonymous said...

Sembang bodoh sekor fool dog bengap...kahkahkah

Anonymous said...

Jaga kandang babi tapi nak sembang pasal felda...kahkahkah..
Sendiri punya kandang babi pun tonggang langgang...bebal punya fool dog rabies...kikiki

Anonymous said...

Takat provoke bodoh macamni tak ade sape pun yang layan.. Baru belajar jadi barua top dog ye..? Hehehe..
Cuba lagi ye fool dog...hehehe

Anonymous said...

Fool dog bodoh menyalak berjemaah..
Kikiki

Anonymous said...

Sendiri ratip sendiri sembah lagi mau tunding jari kat orang lain..kahkahkah
Takat alih tiang gol dah biasa kita orang tengok kat sini..kahkahkah
Taktik dah basi la fool dog bengap oiii...

Anonymous said...

Kitab keling mabuk yang dah mampus tu betul ye..?? Kikiki
Tanya je...fool dog jangan kalut pulak...

Anonymous said...

Babi pun boleh terbang bila fool dog komen...kahkahkah

Anonymous said...

Fool dog mengelupur parlimen belum bubar..kahkahkah... Ingat parlimen bapak kau punya...?

Anonymous said...

Meh aku kencing kat muka kau sekali.. Kahkahkah... Takat Top dog dengan fool dog menyalak bodoh boleh la.. Kitaorang pun tak sabar nak kencing ramai2 atas kepala kau...kahkahkah

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates