July 18, 2017

82 Nurul Izzah Kata Pakatan Hope Boleh Buat MRT Lebih Murah .... Hahahaha


Cakap memang mudah, bukan kena duit. Buat manifesto bukan susah sebab manifesto bukan janji. Semalam, Nurul Izzah anak perempuan kepada Anwar Ibrahim berkata jika diberi peluang jadi Kerajaan, Pakatan Hope boleh membina rangkaian perkhidmatan MRT yang lebih meluas dengan kos yang lebih murah.  

Apabila Rejim DAP Pulau Pinanag pimpinan Joseph Lim Guan Eng, sekutu politik Pakatan Hoe terbukti membelanjakan harta Rakyat untuk menbayar yuran perundingan (consultation fee) EMPAT KALI GANDA lebih mahal dari yang sepatutnya kepada kontraktor yang dilantik Joseph Lim Guan Eng, kenapa beliau tidak mengeluarkan kenyataan media Pakatan Hope boleh membuat kajian dengan kos yang lebih murah?

Nurul Izzah tidak tahukah yang Joseph Lim Guan Eng berbelanja harta Rakyat bernilai RM305 juta hanya untuk kertas kajian sahaja? Harta rakyat bernilai RM 220 juta sudah lesap tapi seinci jalan pun tak nampak lagi. Kenapa Nurul Izzah menikus dan tidak berbunyi?

Nurul Izzah dikatakan akan bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke 14 yang akan datang. Memandangkan beliau hendak menjadi Wakil Rakyat Pulai Pinang pada masa akan datang, eok sekiranya beliau ebih mengambil tahu tentang apa yang berlaku di Pulau Pinang mulai sekarang. 

Orang Permatang Pauh sudah tidak perlukan seorang Yang Berhormat Ahli Parlimen "Touch and Go" sepertimana ibu dan ayah Nurul Izzah. Ahli Parlimen yang makan elaun buta setiap bulan.

82 comments:

Peneropong Buluh Sakti said...

Dia ingat nak buat MRT tu mcm dia nak jadi Ahli Parlimen Lembah Pantai, pakai tohmah dan fitnah dgn mulut dan air liur, pengikut2 rosak otak angguk2 setuju dan sokong.

Anonymous said...

biarkan la...dia tengah KEGERSANGAN tu.....

Anonymous said...

Tragedi Pemikiran Melayu.

Oleh: PROFESOR DIRAJA UNGKU AZIZ

KALAU ditanya tentang minda orang Melayu kepada saya, saya rasa Melayu tidak sanggup berubah. Perspektif mereka terhad, tidak suka menyiasat dan mereka tidak mahu berfikir dengan mendalam.

Kalau kita tengok orang Melayu dalam cerita hikayat, Hikayat Raja-Raja Pasai misalnya, ia cukup menarik. Kita dapat menggambarkan bagaimana ekonominya dan strategi orang Melayu memerintah untuk berdepan dengan Majapahit.

Berdasarkan hikayat itu dan tradisi pantun Melayu, kita dapati orang Melayu ini mempunyai minda yang canggih. Tetapi yang jadi tragedi ialah orang Melayu tidak nampak ini semua kerana tiga pengaruh besar.

Pertama, dalam tahun 1920-an dan 1930-an, pihak penjajah British menolak apa yang datang daripada Melayu, termasuk pantun, sebagai folk art, menjadikan apa yang dihasilkan oleh Melayu sebagai second class.

Ketika itu, Melayu yang berharap untuk naik pangkat dan dapat kerja dengan kerajaan penjajah terpaksa ikut teori penjajah Inggeris. Ini semua membawa orang Melayu kepada perspektif jati diri yang salah.

Itu pengaruh penjajah.

Pada zaman ini, saya melihat sungguhpun banyak pemimpin Melayu bercakap tentang sains dan teknologi, orang Melayu pada umumnya tidak dapat menangkap pandangan itu.

Di Eropah, sejak zaman renaissance, mereka telah mempelajari kemajuan sains dengan pendekatan yang berbeza dengan Islam. Mereka sentiasa bertanya.

Malangnya, di Malaysia, dari bangku sekolah kita tidak galakkan budak-budak bertanya. Sampailah mereka di universiti, kita tidak galakkan mereka bertanya: Kenapa?

Di negara kita, pelajar tidak berani bertanya dan guru-guru pula tidak tahu menjawab. Budaya ini menunjukkan tidak wujudnya inquiry mind dalam masyarakat Melayu. Kita tidak ada sikap saintifik.

Sikap negatif inilah yang menyebabkan berleluasanya cerita orang kena tipu dengan bomoh. Yang saya hairan, graduan-graduan universiti pun kena tipu dengan bomoh.

Kalau pada kurun ke-18, terutama di England, orang selalu bertanya: Kalau betul ada hantu, mana hantu? Kita hendak pergi ke tempat hantu, kita nak pergi tengok hantu untuk lihat apa manifestasi hantu.

Pendekatan berani bertanya ini adalah sikap masyarakat dan tamadun yang berasaskan sains. Malangnya, kita tidak sedia dan berani bertanya, yang akhirnya menyebabkan kita tidak berani menghadapi cabaran.

Pemikiran Melayu ini sebahagiannya adalah sisa-sisa pengaruh penjajahan British. Ini bukan rahsia lagi.

Kita boleh membaca dokumen-dokumen itu di London. Menurut para pegawai Inggeris, orang Melayu ini kalau diberi terlalu banyak pendidikan dan kalau diajar ilmu sains, kelak mereka akan jadi seperti orang India di India. Mereka akan berdemonstrasi dan hendakkan kebebasan.

Jadi ajarlah dia cerita Pak Pandir sahaja, itu sikit, ini sikit. Orang Melayu tidak suka sains, dia suka agama, jadi ajarlah tentang agama. Dia suka dengan raja dia, ajar Melayu buat bakul.

Akibat dasar itu, tidak ada trouble makers. Trouble makers Melayu hanya timbul selepas Perang Dunia Kedua setelah kemasukan Jepun.

Telah ada banyak buku yang membincangkan tentang subjek bagaimana British berjaya mengamalkan dasar yang mengongkong minda Melayu.

Itu semasa penjajahan. Selepas kita merdeka, minda orang Melayu masih terkongkong kerana semua orang Melayu kemudiannya gila hendak kuasa dan hendak jadi kaya.

Ini adalah teori saya mengapa minda Melayu tidak berubah. Saya bertanggungjawab tentang pandangan ini.

Selepas merdeka, sesetengah orang Melayu yang ada kuasa, dia rasa dia boleh memerintah Malaysia sama bagus macam penjajah British.

Anonymous said...

Minda Melayu ini sentiasa ada sesuatu yang membendung dan mempengaruhi - daripada kesan-kesan kolonialisasi pada tahun-tahun 1930-an, pengaruh Indonesia yang tidak sesuai di sini pada tahun 1940-an dan 1950-an, kesan media massa, dan kemudiannya budaya wang dalam masyarakat Melayu pada dekad-dekad terakhir ini.

Sekarang ini semua orang Melayu hendak kaya.

Sebagai seorang pendidik universiti, saya percaya (tetapi saya tidak ada buktinya) kalau orang mendapat pendidikan, mereka akan lebih bebas dan berubah.

Contohnya pada akhir tahun 1970-an. Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad menjadi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Malaysia ketika itu dapat menarik banyak modal asing untuk membuka kilang mikrocip.

Kita dapat mewujudkan peluang pekerjaan kepada beratus-ratus ribu orang terutamanya untuk wanita.

Wanita Melayu yang bekerja kilang ketika itu akhbar-akhbar gelar mereka ini sebagai minah karan. Orang Melayu hina wanita Melayu yang bekerja kilang.

Kenapa budak-budak perempuan Melayu ini mahu tinggalkan rumah di Kelantan, tinggalkan kampung di Johor untuk pergi bekerja kilang di Pulau Pinang, Selangor dan Melaka?

Mereka sanggup kerana mereka telah belajar sampai ke peringkat sekolah menengah. Jadi program kerajaan membuka sekolah-sekolah menengah pada tahun 1960-an dan 1970-an, walaupun tidak ada rancangan khusus, ia telah membebaskan pemikiran budak-budak perempuan Melayu.

Waktu itu terdapat beribu-ribu remaja wanita Melayu pergi bekerja di kilang-kilang. Dalam penyelidikan saya pada tahun 1970-an, dalam soal selidik saya bertanya mereka, bila hendak kahwin?

Di kampung, dulunya mereka ini berumah tangga pada usia muda. Umur 18 dan 19 tahun sudah kahwin atau dikahwinkan, tetapi akhirnya bercerai juga.

Oleh kerana pendidikan dan faktor pendedahan kepada karier baru, wanita Melayu itu sudah ada idea tidak mahu kahwin cepat-cepat. Mereka hendak bekerja terlebih dahulu dan menyimpan duit.

Kita tanya lagi, kalau sudah kahwin hendak anak cepat atau lambat? Mereka kata lambat. Mereka hendak tangguh dapat anak sebab mereka hendak enjoy hidup berkahwin dan mewujudkan rumah tangga yang lengkap terlebih dahulu. Kata mereka, kalau dapat anak susahlah.

Dalam sekelip mata, wanita Melayu berubah sikap. Ini semua tidak diprogramkan oleh kerajaan. Ia jadi begitu sahaja.

Tetapi masyarakat Melayu tidak faham keuntungan perubahan minda wanita ini terutama di kalangan kumpulan berfikiran konservatif.

Hari ini di Malaysia, trend semasa ialah wanita menguasai 65 peratus tempat belajar di universiti-universiti. Dalam sektor kerajaan, banyak wanita yang memegang jawatan tinggi.

Trend ini pasti mengubah masyarakat Melayu secara pesat, sebagaimana ia mengubah pemikiran wanita Melayu pada tahun 1970-an.

Ini semua adalah hasil daripada perubahan sikap yang tidak dirancang tapi terjadi.

Perubahan minda itu berlaku secara tidak sengaja. Kadang-kadang kalau nasib kita baik, hasil perubahan yang tidak dirancang itu juga progresif seperti dalam kes perubahan minda wanita Melayu.

Bagaimanapun, kadang-kadang perubahan yang dirancang tidak terjadi kerana orang yang hendak melaksanakannya pun tidak jujur selain terdapat pengaruh lain yang menghalang seperti pengaruh politik tempatan, politik antarabangsa, Indonesia, peranan orang agama yang menimbulkan nilai-nilai sama ada seseorang dapat pergi syurga atau tidak.

Minda Melayu tidak dapat memikul ini semua. Kerana ada sesuatu dalam budaya mereka yang masih tidak diubah, mereka sanggup duduk di kedai kopi main dam. Contohnya orang lelaki di Kelantan dan Terengganu. Kalau mereka tidak main dam, mereka akan bincang untuk gasak kerajaan. Semua salah, dia sahaja yang betul.

Titik perubahan kepada minda Melayu ialah tragedi 13 Mei 1969, tetapi peristiwa tersebut dan dasar-dasar ekonomi, pendidikan dan politik selepas itu tidak sepenuhnya menukar sikap orang Melayu.

Ada beberapa faktor lain yang menghalang iaitu pengaruh Barat, peranan media massa, politik serta agama.


Anonymous said...

Wow...CTS marah betul pada Izzah...sensitip pasal MRT hadiah najib bugisman..

Anonymous said...

Otak ko rosak akibat pakai teropong tak sakti...hehehe..

Anonymous said...

Prof Ungku Aziz ade sebut nama madey...tak de sebut pon Nama Najib yg bagi hadiah MRT terlajak mahal...marah macai jho lo nanti...

Anonymous said...

Ungku Aziz tak sebut melayu sanggup bela prompak kerana nak kaye...

Anonymous said...

Pakatan tak leh buat kos murah.. tapi kalu bejubo dng kos murah dah pernah buat.... kos bejubo murah tapi kos bayar peguam lepas berjubo mahal... gaji 2 hengget klaim elaun perjalanan 15 juta setahun..

tak ke babi namernyer tu....!!

Anonymous said...

CTS sayang dan sangat hargai hadiah bugisman terlajak mahal sehingga potong bajet tarik subsidi stop elaun guru pelatih dan tambah cukai hotel...60 barang makanan lagi akan kena gst yg dah diluluskan parlimen...bagus CTS..budek ler lagi...

Anonymous said...

Najib jubo altonya free...kerajaan bayakan mahal..

Anonymous said...

Satu lagi projek negeri Pulau Pinang yang menjadi kontroversi ialah Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang kerana dikatakan menelan kos pembinaan yang tidak masuk akal. Sehingga kini, laporan kajian kebolehlaksanaan terowong bawah tanah yang menghubungkan Persiaran Drive di bahagian pulau dan Bagan Ajam di tanah besar, masih dikaji dan dijangka siap Julai ini, laporan Bernama.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam dan Pengangkutan Negeri Lim Hock Seng,buat masa ini, semua kajian termasuk kajian hidrolik dan geologikal oleh kontraktor projek telah 83% siap.

“Selepas siap dengan laporan kajian kebolehlaksanaan, pihak Consortium Zenith-BUCG Sdn Bhd akan mula dengan reka bentuk terperinci projek terowong yang akan dibina sekurang-kurang 20 meter di bawah dasar laut,” katanya.

Beliau berkata semua kerja-kerja projek itu termasuk tiga jalan utama berjalan mengikut jadual.

Di mana terowong sepanjang 7.2 kilometer yang mempunyai empat lorong itu dijangka siap mengikut jadual iaitu pada tahun 2025.

Lim turut menjelaskan tentang projek terowong termasuk tiga jalan utama yang bernilai RM6.341 bilion itu. Di mana nilai RM305 juta adalah bagi kajian kebolehlaksanaan, reka bentuk terperinci dan kajian impak alam sekitar.

“Kos untuk kajian kebolehlaksanaan bagi tiga projek jalan-jalan utama adalah RM31.269 juta manakala kos kajian kebolehlaksanaan bagi projek terowong ialah RM20 juta, menjadikan jumlah kajian kebolehlaksanaan RM51.269 juta iaitu 0.93% daripada kos pembinaan,” katanya.

Katanya lagi, jumlah RM135 juta yang dibayar kepada sebuah syarikat swasta merupakan bayaran kemajuan kajian dan reka bentuk terperinci yang dijalankan.

Penerangan Lim ini adalah bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh Datuk Abdul Rahman Dahlan yang juga merupakan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Abdul Rahman ingin mengetahui mengapa jumlah kos bagi laporan kajian kebolehlaksanaan Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang mencapai hingga RM305 juta.

Projek terowong dasar laut ialah satu daripada pelan jangka panjang empat fasa bagi mengatasi kesesakan trafik yang agak kronik di Pulau Pinang.

Anonymous said...

CTS tahu ker skop kerja Perundingan?...tahu ker berapa peratus dari kos projek?...tahu ker berapa kos perundingan yg dibenarkan oleh perbendaharaan malaysia?....mcm tahu serba serbi ni...

Anonymous said...

MRT - M Rasa Terhina
- M Rasa Tertekan
-M Rosak Teloq


Anonymous said...

Rahman dahalan dah senyap CTS plak masih kokok..

Anonymous said...

Najib tak berteloq....pempuan mek salleh SR gelak tengok jantan bugis jantan melayu dan jantan mualaf tak berteloq.....hehehe...jantan anak raja temberang SR dah pulas teloq...

Anonymous said...

Bila Nurul Izzah kata PH bole bena MRT yg lebih murah maka melonjak la penyokong PH menuduh MRT terlajak mahal.. cuma berdasarkan lidah dan bibir Nurul Izzah saja. Tiada bukti atau kajian.

Bila kerajaan kata fi yg dibayar kjaan PP sangat tinggi tidak mengikut skala konsultansi yg benarkan, sekali lagi berteriak penyokong PH kata Kjaan BN dan pakar2 kejuruteraan skop.

So weird these PH people.

BN for me in the next PRU.

Anonymous said...

Pakatan Hidung semua boleh malah kalau ada kuasa Pakatan Hidung boleh buat skandal Forex lebih besar dari sakandal Madday? Kik3.

Anonymous said...

info terkini kertas kerja mrt versi izah...pengguna tak perlu membayar tambang ..hanya perlu bayar tol pada konduktor mrt nanti...
perkhidmatan gerai makanan juga disediakan di setiap tren yg menyediakan sarapan nasi lemak anak dara ....

Anonymous said...

weiii...izzah korang jgn kaco.. dia tu aku nak try
banglo takde kolam dah booking..kiranya hampir lengkap la..permatang pauh bukan jauh sgt pun..bolih la nanti izzah ulang alik...

hihihihi dung

Anonymous said...

SR tengok lobai Pas ade teloq...itu pon kicik jer..hehehe

Anonymous said...

Kos pyuran perundingan kurang dari 10%.dari kos projek.... Tidak melebihi dari yg ditetapkan oleh perbendharaan mesia...temberang ko ni..

Anonymous said...

Forex masuk akaun saper?...

Anonymous said...

Izzah nak ker orang bodos mcm ko...hihihi..

Anonymous said...

Boleh buat murah, letak gerabak pakai air banjir dari kajang... Sekali nenek jijah guna kipas sakti, terus gerabak bergerak ke sungai buloh bawak ted kentot lahanat sekali....

Muahahahahahahahaha

Anonymous said...

Hidong ko pon kemek...hahahahah

Anonymous said...

Merapoo ler tak bermodal lagi...

Anonymous said...

Mana dia kokokan rapussy mengenai kos mrt tahun lepas?? Dah masuk kandang babi ke???

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Yang confirm nampak telor adalah atok peliwat bersama chinadoll...

Anonymous said...

Fuckatan haprak lagi kuat merapooo... Macam babi je...

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Hidong babi fuckatan semuanya besar macam lubang hidung atok madey kerala kot...

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Sudah la nurul puaka izzah... Nak baiki bumbung stadium shah alam pun mintak bantuan kbs... Cakap macam babi tonyok je....!!!!!!

Anonymous said...

MRT lah satu modal yg ade untuk pru bagi najib bugisman...bergolok bergadai nak siapkan MRT...rakyat seluruh mesia jadi mangsa tanggong kos...
penang nak buat terowong bawah laut tidak babitkan wang rakyat seluruh mesia...bantuan kpd rakyat penang tetap tidak dipotong pon...hutang negeri tidak bertambah...najib lanun bugisman ato gone end yg lebih bijak?...

Anonymous said...

Isu forex ada dapat untung ke mangkuk hayun fuckatan babi oiii...????

Anonymous said...

Sukan sea dan final bola guna stadium shah alam...nak free jer?...ko babi jho lo...

Anonymous said...

Kah kah kah kah... Penang buat terowong bawah tanah tak babitkan wang rakyat????

Kah kah kah kah... Ye, ye... Tokong pakai duit jual babi-babi peliharaan dia selama ini, iye tak.... Satu sen duut rakyat pun dia tak sentuh....

Anggok2 kan je bila babi fuckatan buat komen taraf khinzir kene rabies....

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Hahahahahaha...tak ngaku merapo sorang2... Babi jho lo berak tengaj jalan tak mao ngaku...malu laatew...hihihihihihihihihihihihk...

Anonymous said...

Pergi la mintak peruntukan kerajaan negeri fuckatan tu... Kata kaya sangat... Setakat nak ganti bumbung pun kedekut pahit taik babi....

Anonymous said...

Najib lari ketakotan tengok hidong madey...
hahahahahahahahahakketakotan

Anonymous said...

Kah kah kah kah... Babi tonyok fuckatan merapooo ke jho lo pulak ... Nampak sangat kene demam rabies....

Anonymous said...

Kah kah kah kah.... Lubang hidung madey, babi fuckatan sembah bertalu-talu... Sampai jadikan logo fuckatan lagi tu.....

Muahahahahahahahahaha... Nenek jijah kata lubang hidung madey setaraf lambang star trek.....

Kah kah jah kah jah kah jah kah

Anonymous said...

betul ..betul
sebenarnya terowong bawah laut sedang dibina secara rahsia menghubungkan tanah besar china ke sp terus je jelutung dan wujud nya laluan sulit ke banglo takde kolam tu...

Anonymous said...

Nak pakai free mana boleh...ini bukan kerajaan bn..nak pakai kena kluar belanja sikit laa..mrt ratus billion noleh buat...

Anonymous said...

Penang guna wang rakyat penang ngok...tak babitkan peruntukan kerajaan mesia...

Anonymous said...

Ungku aziz nak sebut nama peliwat pun segan... Takde jasa kat malaysia selain hanya jolok jubor jantan je.... Tapi tu la yang babi-babi fuckatan sanjung nak jadikan bakal PM..... Buat malu je....

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Saper tertinggal nasik lemak kat mrt sg buluh tadi...
Takde kesedaran sivik langsung...
huhuhu

Anonymous said...

Wuuiii... Banyaknya duit rakyat penang... Sampai semuanya simpan dalam bank exim....

Muahahahahahahahahahahaha... Sekali tokong tekan atm bank exim, keluar rm satu billion.....

Kah kah kah kah kah kah....

Anonymous said...

10.33 nak putar ato bodos???...tak boleh beza duit negeri dengan duit persekutuan...

Anonymous said...

yerlah yerlah...anus 1041
ko betul ...Penang guna wang rakyat penang jer

Hahahahaha

Anonymous said...

Macai jho lo ler tu buang sampah merata2...

Anonymous said...

Pembohong ya amat.... Mrt ratus billion????

Memang babi fuckatan dan pembohongan tak pernah surut....

Anonymous said...

Babi 10:44, berapa banyak duit rakyat penang dalam perbendaharaan negeri penang sekarang???

Cakap guna celah jubor tak payah merapoo la....

Anonymous said...

Hehe... Nasi lemak adam rosly tu.... Mesti bangla yang tertinggal... Sedap sangat ke sampai boleh beli rumah banglo disneyland....???

Suruh babi fuckatan senaraikan tempat yang adam rosly jual nasi lemak dia sampai sekarang tak berani nak komen... Sebab semua babi fuckatan tu bodoh bahalol belaka...

Anonymous said...

Babi-babi fuckatan mesti teruja nak naik mrt jugak.....

Kah kah kah kah kah kah... Korang naik sampan dari kajang ke sungai buloh udah la... Satu sen tambang pun tak kena bayar.....

Muahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Penang bila nak buat mrt pulak???

Boleh mintak khidmat nurul puaka izzah carikan gerabak dan landasan yang murah2.... Setakat cakap guna lendir puki dia tak payah la... Bau busuk macam bangkai....

Anonymous said...

Hantar kertas kosong pun boleh capai 10% dari kos projek.... Itulah kerja pembangkang malaysia... Cakap tak serupa bikin... Pi tanya tokong dah berapa peratus kajian kertas kosong dia tu dah siap???

Anonymous said...

Kesian macai haprak,, nasi lemak pun dia katakan sampah.

Anonymous said...

Adam dah kena dakwa...jho lo rompak billions masih bebas...kenape ko biarkan?..ko penjilat jubo cina prompak...hihihih...

Anonymous said...

Kenapa plak ko nyibok...

Anonymous said...

Seperti biasa apa saja projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan mendapat komen yang negatif.

Pada peringkat awal pelancaran MRT Sungai Buloh ke Selatan. Rafizi menuduh kos pembinaan adalah terlalu mahal dan memberi hujah hujah bodoh tahap sotong celup tepung. Wan Azizah pula kata ETS tak ada cermin sisi dan membahayakan pengguna.

Terkini Nurul Izzah anak kepada penyamun dan peliwat memberi komen negatif mengenai MRT.

Kayanya jika mereka memerintah mereka boleh buat MRT jauh lebih murah.

Sah Nurul Izzah sama banggang seperti Rafizi Ramli dan Tony Puaka.

16 tahun papa Nurul Izzah menjadi menteri kewangan dan timbalan perdana menteri Malaysia dok buat apa?

Apa yang rakyat nampak papa nurul kaki pau syarikat besar dengan Pink form yang bernilai puluhan juta untuk kekayaan kroni nya.

Selain itu papa Nurul Izzah gadai habis harta kerajaan seperti kompleks kewangan, KUB, KLIA dll.

Yang untung besar ialah kumpulan pengikut dan pemimpin ABIM yang menjadi jutawan. Lihat sendiri kroni papa Nurul Izzah seperti Kamarudin Jaafar, Kamarudin Mat Nor, Ishak Ismail, Mat Sebi, Sarit Jusoh, Salamon, Wan Hasni Abrar, Ramli Musa dan lain lain.

Nallakarpan pun jadi ada tugasnya. Semua orang dah tahu.

Anonymous said...

Penjilat lendir puki nurul izzah dah terasa tu...

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Kenapa najib tak buat mrt ke seremban dan kelang?...

Anonymous said...

Kalau najib buat, mulut jubor ko tetap akan mengata tak bagus jugak...

Anonymous said...

Adam kene dakwa kes ape lak tu??? Babi fuckatan kata dia tak salah apa-apa pun... Yang babi fuckatan sekor ni meroyan tahap rabies ni dah kenapa???

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Penulis bodos luper najib jugak peliwat...jubok altonya ditaji oleh najib...habis depan najib pusing belakang...hihihi..

Anonymous said...

Berani ksh penulis ni debat dengan anwat dengan tuduhan ni?...

Anonymous said...

Itu jer alasan ko?...

Anonymous said...

Berani ke anwar debat...ko dah lupa 6 tahun jadi bisu kes liwat dulu

hihihihi

Anonymous said...

Ogos 2016 - 84%
April 2017 - 87%
Julai 2017 - 88%

Ni semua salah microsoft excel

Anonymous said...

Bisu ape?...peguam bela kan ade?...

Anonymous said...

Dalam kandang tertuduh pun hanya mampu baca skrip je.. Pendakwaraya nak menyoal balas pun tak berani nak jawab...nak berdebat ke jadahnye....

Anonymous said...

Kalo anwar tak berani anwar tak saman tv3 suku dan nallakarupan...papagomo bangkrap kena saman...hi3...

Anonymous said...

Itu je komen tahap babi ko??

Anonymous said...

Ki bodos...itu taktik anwar nak elak dari diterjah oleh pendakwa..dlm kandang bukan boleh oersoal balik...kena jawab jer ngok..

Anonymous said...

Dbat ler dulu...mcm takot jer...

Anonymous said...

Setakat saman tak menunjukkan anwar tu tak bersalah... Dalam kandang tertuduh kes liwat kenapa bisu seribu bahasa... Kalau ada telor jawab la segala soalan maut dari pendakwaraya....

Babi fuckatan setakat menyondol membela peliwat kat sini tak memberi apa-apa kesan pun... Peliwat tetap peliwat, walaupun dah jadi kawan baik mahafiraun sekarang ni....

Anonymous said...

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah sebelum itu memberitahu Anwar, beliau mempunyai tiga pilihan dalam perbicaraan kes liwat ketua pembangkang itu dengan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan. Tiga pilihan itu adalah pihak pendakwaan boleh menyoal balas beliau; memberi keterangan di kandang tertuduh di mana pihak pendakwaan tidak boleh menyoal balas tertuduh tetapi semasa membuat keputusan mahkamah boleh mengambil kira fakta yang pihak pendakwaan tidak memeriksa balas tertuduh; atau memilih untuk berdiam diri, iaitu tidak memberi sebarang keterangan.

Kalo anwar duduk dalam kandang saksi..pendakwa akan panggil nek jijah...samsidar..nalla..silap2 afifah pun terbabit sejali...baru ada akai

Anonymous said...

Ki bodos...itu taktik anwar nak elak dari diterjah oleh pendakwa..dlm kandang bukan boleh oersoal balik...kena jawab jer ngok..

----------------

Pendakwaraya tanya jawab la, peguam bela pun boleh tanya kembali dan timbulkan keraguan dari soalan-soalan pendakwaraya tu balik...

Apa semua babi-babi fuckatan ni bodoh tak faham perjalanan kes mahkamah ke??? Kalau bengap tu tak payah komen langsung la.....

Muahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Peliwat banyak upah peguam bela pun tak berani nak berdepan dengan pendakwaraya yang seorang.....

Kah kah kah kah kah kah kah... Semua peguam bela anwar tarak telor ka???

Anonymous said...

Tun M jahanamkan karier politik DSAI, last2 Tun M gak tetap menang jadi pengerusi korang...muahahaha...you are always looser la macai PH.

Anonymous said...

Pembangkang kat malaysia ni mana ada pernah bersetuju dgn kerajaan...sepanjang keujudan pembangkang 100% kerja membangkang je...
Sampai dah jadi tak logik pun ada..

Anonymous said...

FOREX kes rugi..dulu pun org tahu..dah buat siasatan..tak de pun diOSAkan..1mdb pulak kes songlap duit (aku pasti puak2 MO1 mesti minta bukti)..sbb tu ada beza..kes rugi siap buat RCI tp kes duit hilang, duit kena songlap masuk akaun MO1, buat diam2 pulak..kes berpuluh2 thn lepas, korek balik..kes terkini diam dengan alasan, AG dah tolak..kan??? sekarang ni puak2 MO1 dah ada kambing hitam untuk selamatkan MO1..Al husseiny dan al qubaisy..tp yang pelik kalau dah tahu duit kena curi, ada 1mdb buat laporan??? seronok le korang kena kencing dengan MO1..

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates