July 7, 2017

58 DAP Cuba Babitkan MCA Dan Gerakan Dalam Isu CEC Parti Mereka


Memetik satu artikel dari akhbar Bahasa Cina, Oriental Daily bertarikh 06/07/2017, Lim Kit Siang telah mengingatkan MCA dan Gerakan supaya tidak terlalu seronok dengan masalah pendaftaran parti yang dihadapi DAP. Lim Kit Siang mendakwa jika DAP dibatalkan pendaftarannya MCA dan Gerakan akan kalah teruk dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Nampak sangat DAP terdesak untuk menarik dua parti komponen Barisan Nasional (BN) iaitu MCA dan Gerakan untuk sama-sama melompat dalam isu pemilihan Central Executive Committee (CEC) parti mereka. Carian ke atas isu berkenaan tidak menjumpai sebarang komen atau ulasan yang dibuat oleh mana-mana pemimpin MCA dan Gerakan ke atas isu tersebut. Ini isu dalaman DAP. DAP seharusnya menyelesaikan isu berkenaan dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tanpa melibatkan pihak lain.

Kedua, di mana logiknya dengan dakwaan Lim Kit Siang bahawa sekiranya DAP dibatalkan pendaftarannya, MCA dan Gerakan akan kalah teruk di dalam PRU-14 yang akan datang. Siasatan ROS ke atas DAP adalah berdasarkan kepada dakwaan penyelewengan yang dibuat oleh ahli-ahli DAP sendiri semasa pengundian pemilihan CEC. Langsung tidak ada kena mengena dengan ahli atau pemimpin MCA mahupun Gerakan. Agak janggal dan pelik sekiranya DAP mengatakan MCA dan Gerakan akan kalah teruk di dalam PRU-14 disebabkan undi simpati ke atas DAP.

Untuk rekod, di dalam PRU-13, MCA menang 7 kerusi Parlimen dan 11 kerusi DUN manakala Gerakan menang 3 kerusi Parlimen dan 1 kerusi DUN. Masalah pendaftaran parti DAP dengan ROS bermula pada tahun 2012 iaitu sebelum PRU-13. Sehingga kini, setelah 5 tahun masalah itu belum selesai. Baru-baru ini dibangkitkan isu ini dibangkitkan semula, bukan oleh pihak lain malah dari pemimpin diktator DAP itu sendiri. Mungkin ini strategi murahan yang akan digunakan DAP semasa PRU-14 yang akan datang.

Nota Kaki: Mungkin secara sinis Presiden MCA, DS Liow Tiong Lai akan mengulas isu ini dengan berkata, "kita minum dulu".


Kemaskini 6:00PM:

KENYATAAN MEDIA

YBHG. DATO’ MOHAMMAD RAZIN BIN ABDULLAH

PENDAFTAR PERTUBUHAN MALAYSIA

MENGENAI STATUS PEMILIHAN SEMULA CEC PARTI DAP

07 JULAI 2017

PUTRAJAYA

Saya merujuk kepada kenyataan-kenyataan yang diberikan oleh beberapa orang pemimpin DAP mengenai status pemilihan semula Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP yang telah diadakan pada 29 September 2013 dan juga kenyataan yang telah diberikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri, merangkap Menteri Dalam Negeri pada 3 Julai 2017, yang menyebut bahawa beliau akan mengadakan pertemuan dengan Pendaftar Pertubuhan berhubung dengan isu yang dibangkitkan tersebut.

Dalam hal ini, saya telah mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri dan beliau telah menyarankan supaya apa juga tindakan yang diambil oleh pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM), hendaklah berlandaskan kepada Akta Pertubuhan 1966 dan perlembagaan Parti DAP itu sendiri.

Ingin ditegaskan di sini bahawa pihak JPPM menganggap bahawa Parti DAP sebagai sebuah parti yang sah di sisi undang-undang dan setakat ini pihak JPPM tidak berniat sama sekali untuk membatalkan Parti DAP. Bersabit dengan aduan-aduan yang dibuat oleh ahli-ahli DAP sendiri yang tidak berpuas hati dengan kepincangan terhadap proses-proses pemilihan semula CEC DAP yang dijalankan pada 29 September 2013, pihak JPPM berpendirian bahawa pelantikan anggota CEC serta pemegang jawatan utama melalui pemilihan semula ini, adalah tidak sah dari segi undang-undang. Pemilihan semula yang diadakan tersebut sepatutnya berdasarkan kepada senarai nama perwakilan yang berhak hadir dan mengundi pada pemilihan CEC DAP bertarikh 15 Disember 2012 iaitu yang melibatkan seramai 2576 perwakilan dari 865 buah cawangan.

Justeru, JPPM mengambil pendirian supaya pihak Parti DAP perlu mengadakan sekali lagi pemilihan semula CEC yang baharu yang sah dan telus bagi membolehkan para perwakilan memilih 20 orang anggota CEC yang sah dan diiktiraf. Hanya anggota CEC yang sah dan diiktiraf sahaja boleh melantik pemegang jawatan utama yang sah dan diiktiraf mengikut Akta Pertubuhan 1966 dan Perlembagaan Parti DAP. Ini amat penting di sisi undang-undang memandangkan pelantikan bagi jawatan utama parti mempunyai peranan yang penting sebagai wakil parti yang mempunyai autoriti untuk menandatangani watikah pelantikan calon untuk mewakili parti dalam pilihanraya yang diiktiraf oleh Suruhanjaya Pilihanraya.

Sehubungan dengan itu, JPPM ingin menegaskan bahawa arahan akan dikeluarkan kepada pihak DAP supaya mengadakan pemilihan semula CEC yang baharu untuk memilih 20 orang anggota yang sah, berpandukan kepada Akta Pertubuhan 1966 dan Perlembagaan Parti DAP untuk membolehkan pemilihan ini diiktiraf oleh JPPM.

#TAMAT#

Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia
Kementerian Dalam Negeri
7 Julai 2017

58 comments:

Anonymous said...

DAP talian hayat umno...Dap hilang tiada lagi bahan umno menakut2kan melayu untuk terus menyokong umno...

Anonymous said...

5:14. yg ko berani sangat dan percaya 1000% kpd DAP krn apa? Krn supply tulang babi?

Anonymous said...

BERITA | MALAYSIA
CEC DAP diisytihar sah oleh ROS
Haider Yutim, Astro Awani | Published September 23, 2014 12:57 MYT
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur turut menggugurkan saman DAP terhadap ROS tanpa arahan kos. - Gambar Fail
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur turut menggugurkan saman DAP terhadap ROS tanpa arahan kos. - Gambar Fail

KUALA LUMPUR: : Pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP telah diiktiraf sebagai sah oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS), menurut kenyataan di laman Facebook parti itu hari ini.

Menurut laman itu lagi yang memetik laporan Rocketkini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur turut menggugurkan saman DAP terhadap ROS tanpa arahan kos.

Ia setelah DAP menarik balik samannya bagi mendapatkan semakan kehakiman terhadap arahan ROS terbabit.

Mahkamah turut membenarkan jawatankuasa pusat parti itu meneruskan tugas-tugas serta peranannya.

Permasalahan DAP dengan ROS bermula selepas ahli CEC DAP yang dilantik dalam pemilihan pada 15 Disember 2012, tidak diiktiraf ROS.

DAP akhirnya bersetuju untuk mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) bagi mengelak pendaftaran parti terbatal.

Bagaimanapun, ROS memaklumkan pendaftaran DAP tidak terbatal, dan ROS hanya tidak mengiktiraf pemegang jawatan CEC.

Berikutan itu, DAP telah mengadakan pemilihan semula CEC pada 29 September 2013 lalu.

Anonymous said...

Jho lo supply tulang babi ko...hihi...jho lo kaye free...tulang babi ko lagi mahal tentu lazat...iickin to the finger....hihihi...

Anonymous said...

5:23. cerita merapu auta rekaan yg tak laku .. takkan ada yg percaya pun dah .. penyonyot pelir Madey aje yg betul2 yakin dan percaya.

Anonymous said...

MCA dan Gerakan mempunyai ahli yg ramai...Pru13 mendapat kerusi dan undi yg sangat sedikit...sebaliknye ahli Dap sikit dapat undi yg banyak...
Tak guna ahli yg ramai kalo tak pangkah parti sendiri..
Di ceritakan satu peti undi di Gambang kuantan 100% pengundi cina pangkah Dap...maknanye ketua Mca pon pangkah Dap...MCA parti kaum cina tapi cina lebih minat parti bukan perkauman...

Anonymous said...

DAP kata MCA dan Gerakan sudah jadi sejarah. Hairan juga bagaimana pihak yang sudah jadi sejarah masih ada 'kuku dan gigi' yakni mampu mensejarahkan Dap pula? Muahahaha.

Anonymous said...

Hahaha penjilat jubo cina jho lo tak mao ngaku plak..ngata orang sedap sangat...hihihi...

Anonymous said...

Mca dan gerakan mcm nyawa2 ikam

Anonymous said...

Untuk meneruskam kehidupan masa depan MCA bekerjasama dengan parti cina kominis..liow tiong lai cakap...kawasan bentong dulu kuat kominis....hihihi...

Anonymous said...

Adalah tidak lojik untuk mengatakan Ros tidak bebas walhal Doj yang terang2 bermotifkan politik dijadikan kiblat. Ini mentaliti dijajah. Dalam konteks ini hanya Pas yang tidak dijajah iaitu Pas nampak betapa silapnya kiblat beberapa parti politik di negara ini. Wakakaka

Anonymous said...

Umno sekutu dan rakan baik mca....mca ade kerjasama dengan parti kominis cina...jadi...jeng...jeng...jeng...
.

Anonymous said...

Doj bukan parti politik di amerikana..ko berdikir karut plak...

Anonymous said...

Kalo ko langgar undang2 amerikana ko pon kena saman jugak...bila jena saman maknanye ade motif politik lah?...cetek pemikiran ko ni...

Anonymous said...

Madey dapat pintah 22 tahun dengan bantuan Unmo baru. Ini fakta. Makanya atok Lim akan jadi orang paling kuciwa kalau Dap tak batal. Kalau tak batal, tak dapek bukak Dap baru! Kah3.

Anonymous said...

Cerita pembatalan pendaftaran Dap di canangkan oleh tg saripudin..SUA najib yg bercita2 nak jadi menteri...tapi ROS tak de kata nak batalkan DAP...mati dap tak de lah bahan perkauman umno..

Anonymous said...

Saman berlaku on the spot. Kalau saman yang berlaku secara retrospektif diterima seadanya makanya kita kena terima hakikat bahawa saman retrospektif terhadap Madey dalam kes Forex adalah tiada bermotifkan politik tapi adalah kerana perbuatan Madey sendiri. Noktah.

Anonymous said...

Hahaha...rekaan temberang yg baik ni...ko belajar dengan raja temberang malaysia today?...

Anonymous said...

Bila plak madey kena saman..ko mimpi ker?..

Anonymous said...

DoJ tu panggilan singkat, nama penuhnya "Department of Jamban".
Siapa yg percaya apa yg DoJ kata tentang Malaysia, sahlah mrk adalah ulat taik, atau seketul taik kering ..
Yg bersengkongkol dgn DoJ pulak adalah Kepala Taik Busuk Melantong.
Jamban dan taik pastilah tidak dapat dipisahkan.

Anonymous said...

Forex dah puluhan tahun basi baru nak gali balik...hihihi...

Anonymous said...

Kalau nasib Unmo lama ditentukan oleh mahkamah, kenapa mahkamah tak tentukan nasib Dap? Tolong komen.

Anonymous said...

Mca dan gerakan kena terimalah hakikat...orang2 cina tak mso lagi gerakan dan mca...2 parti ni patut dah tutup kedai daa...

Anonymous said...

Madey disaman beri keterangan bukan saja dalam isu Forex tapi dalam banyak isu lain. Ko tido kot.

Anonymous said...

Ki tak baca ato tak paham ker posting kat atas tu ?

Anonymous said...

Raja temberang inilah jadi kitab ABU dan ulat2 taek pada PRU 13. Sekarang tidak lagi kerana raja ini dah pulang pangkal jalan. Kik3

Anonymous said...

Doj tak kata ape2 pon tentang malaysia...doj saman jho lo...ko marah doj saman jho lo?..

Anonymous said...

5:59. kalo Madey mati pun org kena gali jugak, gali lubang kubor. melainkan dia wasiatkan mayatnya dibakar dan simpan dlm pasu abu mayat ..

Anonymous said...

Spe yg ki karut ni?...galibuntuk ape?

Anonymous said...

6:06. takkan aku nak marah pulak. jho lo tu kan ke teman sepeliwat engko. aku tak mau kacau lah ..

Anonymous said...

Ko yg rujuk kitab ni
..madey Suap doj...pru 13 lagi najib dah beli raja temberang hihiho...

Anonymous said...

Ko bela jho lo biarkan prompak ni bebas...bising doj saman jho lo..

Anonymous said...

Beri keterangan kira disaman?...saman untuk jatuh hukum orang yg fituduh

Anonymous said...

Dept of Jamban saman jho lo tu kira ok lah, sama2 taik dlm jamban.
Yg bising pasal doj saman jho lo kan ke engko?
tu pasal aku cakap jho lo tu teman sepeliwat ko. engko yg sbnrnya bising suruh org percaya.
org lain takde bising pun ..

Anonymous said...

anon 6:13. ko pulak dibela oleh bapak perompak negara kan?

Anonymous said...

Cop bunga dan PAN pun sama.

Anonymous said...

Dulu raja temberang jadi kitab ABU tapi sekarang Madey dan SR jadi kitab. Masa depan siapa pulak jadi kitab ABU? Uncle Sam kot.

Anonymous said...

Saman untik jatuh hukum? Ko nak temberang sapa? Madey bolehlah ko temberang bro.

Anonymous said...

Maksudnya Pkr ada kerjasama dengan mosad since mosad jadi rakan Dap dan dap adalah rakan Pkr. Terer ko punya rumusan.

Anonymous said...

Ko dah penah kena liwat dek Jho Low kot sebab tu kau percaya org lain sama macam ko. Cian ko.

Anonymous said...

6:06..ko terlebih mkn taik Door of Jubo sbb tu ko bodoh sngt...hehehe...terlebih mkn taik rupanya...hik4..

Anonymous said...

Kenapa ko bela Doj. Doj tu abang angkat Madey ker sampaikan ko nak bela dia? Kik3

Anonymous said...

ko pulak dibela oleh taik aljuburi kan kan kan, tu psal ko bodoh bnyk mkn taik sipenjubo tua kutuk...hehehe

Anonymous said...

Dalam konteks yang sama Umno jadi tulang hayat ABU. Tanpa Umno maka tak adalah lagi justifikasi untuk ABU jadi sekular dan liberal.

Anonymous said...

Taik 6:40...Ko kemaruk nak minta dijubo oleh aljubori tpi aljuburi tak hingin nak menjubo ko sbb tu kau marah dn stress memanjang. Cian ko

Anonymous said...

Jho lo kaye pasai dia bisnesmen tapi PM22 kaye kerana ape yer?

Anonymous said...

Krn merompak khazanah negara ..

Anonymous said...

Kita orang tak.kisah lah Dap tu sah k tak k yang pasti orang Melayu Islam tak akan undi utk Dap dan Hanya Melayu screw sahaja yang akan undi Dap..bukan apa takut lah undi Dap bermaksud kita sokong Lgbt..sokong Pluralism dan Liberalism dan paling viral sekarang Dap ni dalam diam diam sebar agama kristian Evengelist... Guna politik sebar agama..baca kat AIDC blog..DR kamarul zaman dah selidik mcm tu buta hati lagi k..mmg hati dah hitam

Anonymous said...

Madey singkirkan kuli dan lee wat dan akhirnya batalkan lesen kereta (parti) sendiri dan bina yang baru.

Lks jauh lebih lama pegang stereng berbanding tok Tir yakni tentulah Lks berdepan lebih banyak kutu dalam selimut.

Lojiknya tentulah TOK LIM amat berharap dapat pandu kenderaan baru agar stereng dapat dipegang lebih lama.

Mca dan Gerakan hanyalah untuk melampiaskan kekuciwaan atok bilamana Tos tak batalkan pendaftaran kereta lama atok jer.. kik3

Anonymous said...

Derang sume loyer masakan loyer2 tak faham arahan Tos supaya adakan pemilihan semula berdasarkan senarai pemilih 2012.

Lalu timbul spekulasi sama ada loyer2 tadi sengaja langgar arahan Tos atas sebab2 tertentu (dapat pengeras dll) atau ada udang di sebalik batu.

Wakakaka

Anonymous said...

Mana ade bukti dap rakan mossad...hanye tuduhan liar...

Anonymous said...

Tak de kena mengena bela aper pon.
Tapi fakta yg penting...ko tenberang lebih...makan taik jho lo banyak sangat..hihihi..
.

Anonymous said...

Ko merapoo ni kenapa plak?...tak cukup lagi taik jho lo?

Anonymous said...

Hahaha..aljubori minat jubok ko...sebab ko takut melawan mvm sefool bodoos.
.hihi...

Anonymous said...

Ko yg bising pasal doj...departmrnt if jamban ler...doj kata tentang mesia ler...ko ni bodos...jadi ko stress...hik...hik...

Anonymous said...

Bapak perompak negaravyg telah di siasat fbi najib ler...

Anonymous said...

Siappa yg siasat dan sahkan?...ko ker?...temberang ler ko.

Anonymous said...

Fbi itu telah di beti teguran kerana beri keistimewaan kepada 2 dalang dari mesia. "Yhey got fired"... siannya.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates