June 13, 2017

50 Tokong Claim Penang Only Sold RM657.6 Million Of Land From 2008 To 2015, What A Joke!


In a bid to defend himself, Chief Minister of Penang, Joseph Lim Guan Eng dismissed allegations by certain individuals that the state’s profit or its budget surpluses came from the sale of land. He said yesterday, quoted by The Star, read here,
The premium obtained from the sale of land from 2008 to 2015 was about RM657.6mil. However, the state used RM500mil to build low-cost, low medium-cost, public and affordable housing, leaving only about RM157.6mil. The state obtained a total revenue of about RM4.94bil from 2008 to 2015.
According to Joseph Lim Guan Eng, only RM657.6mil land sales from 2008 to 2015. However, his following statement contradicted each others:

1. On 02/05/2012, Joseph Lim Guan Eng praised himself and mentioned that just one sale of Bayan Mutiara land is already RM1.07 billion. Read here.

2. And then on 16/12/2016, Joseph Lim Guan Eng said that, "From 2008 to 2015, he Penang Development Corporation (PDC) sold RM1.94 billion worth of land for industrial and mixed development purposes". Read here.

Most are aware that PDC is 100% owned by the Penang Government thus many are curious why Joseph Lim Guan Eng still claim that Penang only registered RM657.6 million in revenues from state land. Where did this RM1.94 billion go to and where is it used?

Read what Barisan Nasional Strategic Communications (BNSC) Team has its said below,
BNSC MEDIA STATEMENT FOR IMMEDIATE RELEASE
Four Senior DAP Leaders Responded But No Questions Answered
1. We are encouraged that four senior DAP responded to our statement on Sunday questioning if Penang is on a path to a failed state or bankruptcy.
2. Penang EXCO YB Chow Kon Yeow's response was merely to say f Penang is a failed state, the Federal government should call for a general election as soon as possible.
However, we are unsure how that answers our questions. 
3. YAB Lim Guan Eng was next to reply. He claimed that Penang had only registered revenues of RM657.6mil from land sales from 2008 to 2015.
4. YAB Lim's reply has raised many questions from people who remembered YAB Lim praising the sale of RM1.07 billion worth of sate land in Bayan Mutiara in the year 2011. Or the sale of RM484 million of land in Batu Kawan to Aspen Vision in 2014 saying that the entry of IKEA to sell furniture to Penang people would be an economic game-changer for the state.
5. Questions were also raised as YAB Lim was reported on 16 December 2016 to have confirmed that the Penang Development Corporation (PDC) had sold RM1.94 billion in land from 2008 to 2015,  
6. Most are aware that PDC is 100% owned by the Penang Government thus many are curious why YAB Lim still claim that Penang only registered RM657.6mil in revenues from state land.
7. We are also dismayed that YAB Lim did not want to challenge our claim that as much as RM37 billion of state land, land rights and assets have been sold or traded away since 2008 and take up our offer for us to show him our list for him to confirm or dispute.
8. DAP Supremo YB Lim Kit Siang's reply however was that Penang will not fail but Malaysia will become a failed state instead - a claim that Kit Siang had repeated since the 1960s including in a 1978 book of his titled "Timebombs in Malaysia". 
9. Malaysians have been waiting 50 years for Kit Siang's much-repeated prophecy of Malaysia becoming a failed state.
However, a key question would be if Malaysia is set to become a failed state and bankrupt then how is the Federal Government going to guarantee the billions in loans from China's EXIM Bank that YAB Lim Guan Eng wants to borrow for the state?
10. Penang Deputy Chief Minister II YB P.Ramasamy also responded by claiming that Penang has been saved by DAP.  As proof, YB P.Ramasamy said that DAP had educed 95% of Penang's state debt. 
11. However, YB P.Ramasamy had neglected to explain that it was the Federal Government who in 2011, had converted a RM655 million debt of Penang into annual lease payments over 45 years - which means the state actually ends up paying the same RM655 million amount - that allowed the Penang State Government to boast a 95% reduction in state debt.
In fact, YAB Lim had issued a press statement to thank Prime Minister YAB Najib Razak and the Federal Government for this assistance.
12. We are disappointed that despite four top DAP leaders responding to our statement with various rhetoric and diversion, none of our questions were actually answered. We repeat them in brief here:
a) Is it true that the Penang Govt has sold or traded away at least RM37 billion worth of state land, land rights and assets since DAP took over in 2008? 
b) Is it true that there is not much state land left to sell as stated by Penang EXCO YB Chow Kon Yeow last year?
c) Is it true that the cost of the Penang Transport Masterplan Project has increased in price from RM27 billion to RM46 billion over the past year as stated by YB Chow Kon Yeow?
d) Is it true that the Penang State Govt will resort to bank borrowings to make-up the RM19 billion gap between RM27 billion and RM46 billion as was stated by YB Chow in his interview with The Edge last July?
e) Did the Penang Govt recently diverted funds from the state reserves as emergency loans of RM609 million to the state-owned Penang Development Corp, which has seen its profits plunge by 80% in recent years and another RM30 million to the Penang Water Supply Corporation (PBA)?
All these questions are relevant to the future of Penang and its people - especially in light of the recent confirmation by the State Government that yearly state operating expenses have increased 500% since DAP took over in 2008.
Barisan Nasional Strategic Communications (BNSC) Team, Putrajaya

13th June 2017

50 comments:

Anonymous said...

.

HARAKIRI DAN HURRICANE

Kredit harus diberikan kepada yang berhak mendapatnya. Dalam konteks institusi agama yang diberikan peruntukan oleh kerajaan negeri, Tunku harus diberikan kredit. Kebetulan Tunku yang mula-mula dapat kuasa. Kalau kebetulan parti anti-islam yang mula-mula dapat kuasa, tiadalah peruntukan untuk institusi berkenaan.

Dalam konteks politik, tidak ada pihak yang waras yang akan berani meninggalkan apa yang sudah jadi kebiasaan. Meskipun dalam hati meronta2 mahu tinggalkan kebiasaan tadi namun dia tidak boleh. Ini kerana meninggalkan apa yang sudah jadi kebiasaan adalah umpama 'harakiri'.

Dan dalam konteks Dapster yang ada pada hari ini yakni bukan Dapster 13 Mei, tak mungkin ada Dapster yang kurang waras yakni sanggup tinggalkan sesuatu yang jadi kebiasaan dan seterusnya menempuh harakiri. Tentunya semuanya masih waras.

Anonymous said...

nak jual tanah tak perlu otak akauntan tapi kalau nak beli tanah perlulah gunakan otak akauntan untuk dapatkan harga yang terbaik.

Anonymous said...

State servants are reduced in numbers but state expenditures increased exponentially. Something is wrong. Fishy indeed.

ted manoff said...

Apa nii ryezall.. Tk habis2 pasal dap apakejadahnya.. Umno pun byk jual tanah bumiputra kepada cina..exco johor sanggup tukar status bumiputra utk dijual pada cina..kes felda apa cherita ryezall.. Apa khabar isa samad...hentikan sikap adudomba ryezall...πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜…πŸ˜

Anonymous said...

Absentminded arsebrain tukpaingong cm...let Penang be a failure state,as to be aremainder to Selangok.

Anonymous said...

Instead of blaming Tokong, it is the Gerakan who hould be taken to task for leaving behind so many plots of land that can be sold for easy money. kik3

Anonymous said...

Gerakan/BN left huge sum of debt almost 1 billion to be borne by new govt in 2008...Dap managed to reduce the debt to below 100 mil....which bn state govt has debt below 100 mil?...Auditor General office has given thumb ups for best financial practice to penang govt...

Anonymous said...

Sape boleh buktikan ade penyelewengan hasil jual tanah dan lain2 hasil negeri diselewngkan oleh pemimpin DAp?...

Anonymous said...

Sindrom pura-pura lupa menjangkiti gone end setelah berpelukan ngan ayahnda.

Exco lain ditanya lain dijawab...apek blurr babi tatak sama bapak ayam .

Anonymous said...

Berapa billions dlm akaun peribadi lim gone end?.adekah lim guan end ade simpanan peribadi lebih tinggi dari najib nazak?...

Cucu Tok Selampit said...

Dear Anon 1:27 PM,

Get your facts right. The federal government who in 2011, had converted a RM655 million debt of Penang into annual lease payments over 45 years; which means the state actually ends up paying the same RM655 million amount; that allowed the Penang state government to boast a 95 per cent reduction in state debt.

Anonymous said...

Kenapa soalan2 dari BNSC tidak diajukan oleh adun pembangkang (UMNO)...adekah adun2 pembangang ni terlalu bijak untuk bertanye soalan 2 ni...ato adun2 pembangang penang perlukan bantuan BNSC ?...
Bajet Perbelanjaan kerajaan negeri telah di bahas dan diluluskan Dun penang pada sessi dun akhir tahun lepas....adekah wakil pembangang tidak bangkitkan peningkatan bajet negeri?...sehingga soklan ini terpaksa dibangkitkan okeh bnsc...adekah bnsc patut gantikan wakil2 Pembangang dlm Dun penang?...hik3...

Anonymous said...

CTS..kenapa kawasan umno Penaga Allah turunkan bala ribut tofan.?...banyak maksiat disini?...kenapa kawasan kapir DAP tiada bala?...hik4.

Cucu Tok Selampit said...

Sebab panggil apek tua buka puasa makan dalam dulang.

Anonymous said...

Jumlah yang di raih dari jualan tanah adalah lebih dari 1 bilion. Hutang adalah 1 bilion. Dalam kata lain LGE tak gunakan duit poket untuk bayar hutang yakni dia jualkan tanah yang diwarisi dari Gerakan untung kurangkan hutang. Cumanya ke mana perginya baki yang beratus milion itu?

Anonymous said...

Siapapun boleh pertikaikan apa saja selagi dia warga mesia. Kalau ko warga nepal nepal misalannya makanya memang tak layak.

Anonymous said...

Kamu ni keluar dari gua k...ketika dewan negeri penang bersidang umno dan bn cuba kemukakan soalan ni.tp Speaker..tak benarkan so mcmana...speaker mereka pun orang Dapigs..so faham faham jerlah

Anonymous said...

Meskipun yang buat mungkar adalah kumpulan minoriti namun kalau Bala datang, golongan majoriti tidak dapat mengelaknya. Belajarlah agama agar anda jadi lebih informatif.

Anonymous said...

Oh..apek tu makan kat talam rupanya di Penaga..
Baru faham kenapa ada ribut...nampak sangat..Apek ni mmg bawa bala dan bencana...so tu baru sikit Allah turunkan..kalau Dapig dan Pgayr menang Pru14 entah..apa jadi kat Malaysia.. NAUZUBILLAH so kpd Umat Melayu Islam pastikan kamu undi Umno or Bn..kalau terpaksa...Pas..tu jer

Anonymous said...

Ada dua perkara boleh berlaku kalau makan dalam satu dulang: 1 penyebaran kebaikan 2 penyebaran keburukan.

Dalam konteks supremo makan sedulang, risikonya dalam penyebaran 'penyakit'. Penyakit 'hati', yakni penyakit anti-RUU 355.

Anonymous said...

Jual pada kroni tokong musti mau murah..hehehe..nanti belakang mau kira maaa...hehehe
Woi cibai Gone eng lu ingat lu sudah kasi meley makan babi suma sudah jadi bodo ka??...hehe

Anonymous said...

Kawasan ko bardap148 pun hari tu banjir kan ...tak nak komen ke...hehe

Anonymous said...

Meskipun yang meliwat di Kota Soddom adalah golongan Lelaki namun golongan yang tidak meliwat yakni kaum Hawa turut jadi korban bila bencana di datangkan. Ambillah iktibar.

Justeru tegur2lah rakan Tahaluf Siaysi yang galak menganjurkan pesta2 Mungkar itu dan ini kerana meskipun bala dihalakan pada mereka, anda yang tidak tahu apa2 mungkin di rempoh bala yang sama.

Anonymous said...

Ko ade dlm dewan masa speaker tak benarkan?...hik3...

Anonymous said...

Jaga2 raja bomoh dah tobat...skang Lks dah ganti raja bomoh pandai mandrem .haha

Anonymous said...

2.09.. Adekah yg buat mungkar hampir dengan penaga?....tapi yg miniroti tak kena...yg kena majoriti....teori agama ape yg ko pakai?..ustaz aku cakap minoriti yg ade dlm majoriti yg mungkar turut sama kena bala bersama majoriti......cina kat butterwort dan pulau tak kena...yg kena melayu kat penaga...

Anonymous said...

Ooo lks makan di penaga kawasan pas umno...hik3... Ade plak orang penaga terima lks...

Anonymous said...

Minoriti kat penaga tinggal di rumah bangalow makanya kalau taufan kecil yang datang ia tidak nampak kesannya.

Anonymous said...

Iyer ke kes makan tu kat penaga...kisahnyerrr
amacam ted proot..ada komen....?
krik..krikk..krik

Anonymous said...

Hehehe sindrom penafian babiDap235..hehe

Anonymous said...

Lks tabor terlebih dedak kat bardap penaga tu yg ribut tu..haha

Anonymous said...

pendapatan dari penjualan tanah, aset dan property rights saja bernilai 30bilion++ . Wow i like this news! dengan perolehan sebanyak ini, penang dah jadi sama taraf dengan pak Arab. Another great news! cuma bezanya pak Arab dapat duit banyak kerana jual petrol tapi penang dapat duit banyak kerana jula tanah, aset dan property rights pada kroni2. yakni sama tapi tak sama. kik3

Anonymous said...

My two cents worth is this:

Putrajaya patut adakan pertandingan realiti bagi memilih SO1 (state official one) yang berjaya jual tanah dan aset negeri yang paling cepat, cekap dan mampu mengumpul jualan terbanyak per tahun semasa. Namakannya "Land and Property Seller of the Year Contest".

Wakakaka

Anonymous said...

Kita harus bersangka baik bahawa semua itu adalah 'rampasan perang' yakni harga yang perlu dibayar oleh warga pulau berkenaan kerana beri kepercayaan kepada Dap untuk menjaga pulau hanpa-hangpa semua. Hangpa masih beruntung kerana setiap sen yang diperoleh hasil dari jualan tanah pulau berkenaan telah dibelanjakan untuk hangpa saja dan satu sen pun tak masuk poket Dap dan para-para caidap dan bardap. Muahahaha

Reformasi juboq jamal said...

PM Najib telah mengumumkan pemberian dekoder percuma kepada 4.2 juta penerima BR1M. Pemberian dan pengunaan dekoder ini adalah sebahagian dari projek peralihan sistem penyiaran dari analog kepada digital. 

Harga dekoder tersebut ialah sebanyak RM199. Persoalannya apakah pemberian dekoder percuma dengan kos yang besar boleh membantu menyelesaikan hidup rakyat khususnya 4.2 juta penerima BR1M?

Rakyat kini tertekan dengan kenaikan kos sara hidup akibat dari harga barang keperluan meningkat naik angkara GST, tetapi kerajaan UmnoBN seperti langsung tidak menghiraukan penderitaaan rakyat. 

Pemberian BR1M sebanyak RM1200 setahun atau RM3.28 sehari tidak pun dapat merubah kehidupan rakyat yang makin terbeban, inikan pula dekoder yang tidak boleh menjadi juadah berbuka puasa  serta penerima BR1M terpaksa juga menanggung kos pemasangan dengan harga RM180.

Perbelanjaan dekoder percuma yang diberi kerajaan berdasarkan harga RM199 X 4.2 juta bersamaan RM834 juta. Satu angka yang sangat besar tetapi  tidak membantu penerima BR1M keluar dari bebanan hidup yang menghimpit kehidupan mereka sekeluarga. 

Jika Malaysia mempunyai PM yang bijak berfikir untuk rakyat sudah tentu dengan RM834 juta itu, Malaysia boleh mendapatkan 18,533 mesin dialisis bagi membantu pesakit buah pinggang yang memerlukan.

Dengan RM834 juta juga Malaysia boleh membiayai pembinaan 27,800 buah rumah bagi orang miskin yang tiada rumah dengan harga RM30 ribu sebuah atau memberi  bantuan RM10 ribu sebuah bagi membaiki 83,400 buah rumah daif di luar bandar. 

Kerajaan juga sepatutnya memilih menggunakan wang RM834 juta itu untuk membantu pembiayaan pendidikan  kepada pelajar IPT dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah supaya mereka tidak terus terbeban dengan hutang. 

Malang untuk Malaysia kerana memiliki PM umpama musang yang akan menghabiskan ayam satu 'lau' (reban) dan menteri dari 'parti kitchen kebinet' (UmnoBn) yang 'berotak selut dan belemoih dengan korupsi'.

Rakyat pun rasa pelik apabila lain yang diminta dan diharapkan oleh rakyat lain pula yang diberikan oleh kerajaan. 

Dato' Hj Mahfuz Hj Omar
Ahli Parlimen Pokok Sena.

Anonymous said...

Jual tanah bilion2 kenalah celebrate. Boleh yam seng party tiap-tiap malam gitu. Yam seng party mungkin mengingatkan pada insiden memalukan dari 'Lelaki Dap terakhir' dan 'Wanita Dap terakhir' itu. Namun itu bukanlah isunya kerana isu sebenar ialah punya kemewahan yang dijaja selama ini adalah kecekapan dan bukan jualan 'harta pusaka'. Namun dalam dua aspek ini, Dap sebenarnya terlalu kecil kalau nak dibandingkan dengan Jho Low. kik3

Anonymous said...

4:04

dulu kritik TV hitam putih

lepas tu kritik TV berwarna

lepas itu kritik Astro

sekarang kritik TV digital

lepas ni???

ingatkan dah masuk geng mangga harum manis

rupa-rupanya dok kat rumah lama!

kah kah kah

Anonymous said...

Ko yg kuat kritik..

Anonymous said...

Pertandingan simpanan dlm akaun peribadi paling tinggi tak nak buat?..
Pertandingan negeri paling tinggi berhutang pon patut dibuat jugak...

Anonymous said...

MENTERI BERBALAH MENUNJUKKAN NAJIB LEMAH

Pada asasnya cukai pelancongan yang sudah diluluskan Parlimen dan akan berkuatkuasa 1 Julai depan adalah kerana kerajaan tidak cukup wang untuk menggerakkan aktivitinya.

Ia diakui sendiri oleh Nazri Aziz yang mengatakan Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan perlu mencari sumber baru berikutan peruntukan kementeriannya telah turun mendadak untuk beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan kejatuhan harga minyak dan gas.

"Kita imbas kembali peruntukan yang diberikan kepada Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan pada 2014 amat besar, tetapi ia dikurangkan dengan banyak pada 2015 dan 2016," ujar beliau kepada sebuah akhbar Cina.

Rupa-rupanya di sebalik ekonomi negara selalu digembar-gemburkan berkembang baik dengan unjuran 4.3 hingga 4.8 peratus berbanding 4.2 peratus 2016 lalu, negara pimpinan Najib Razak ini masih tidak cukup dana untuk menguruskan negara.

Alangkah sedihnya kita!

Lebih sedih kerana untuk mendapatkan wang itu terpaksa pula diperkenalkan cukai pelancongan bagi mereka yang menginap di bilik hotel, tanpa mengira sama ada kepada pelancong asing atau warga tempatan.

Sesiapa saja yang menggunakan bilik hotel, dari yang bertaraf lima bintang sehingga tanpa bintang, semuanya perlu membayar cukai pelancongan itu. Makna kata, jika sebuah keluarga miskin di Padang Rengas atau Pekan yang bermalam di sebuah hotel bajet kerana menghantar anak mereka yang melanjutkan pelajaran ke Kota Bharu, mereka juga tidak terkecuali daripada membayar cukai pelancongan itu.

Begitulah daifnya negara kita sekarang. Setelah dikenakan cukai GST dan kos sara hidup rakyat terus meningkat kerana kerajaan lebih gemar menghapuskan subsidi untuk mengelakkan dana kerajaan terus berkurangan, kini cukai pelancongan pula bakal menjerut poket mereka yang memang sedia nipis dan tidak banyak wang.

Bantahan Sarawak dan kemudian oleh Sabah terhadap cukai pelancongan tidak ubah memperlihatkan berlakunya apa yang dikata "rumah siap pahat berbunyi" dalam pentadbiran kerajaan.

Kita tentunya hairan bagaimana wakil-wakil BN dari kedua-dua negeri itu sebelum ini boleh menyokong pembentangan dsn kelulusan cukai pelancongan di Parlimen dan hanya ketika hendak dilaksanakan pada 1 Julan depan baru mereka sedar akan kesan buruknya.

Apakah wakil-wakil BN tidak diberi maklumat dan penerangan yang cukup mengenainya atau baru sekarang mereka sedar kesan buruknya kepada sektor pelancongan dan beban hidup rakyat?

Bermula dengan bantahan seorang menteri Sarawak, Abdul Karim Rahman Hamzah terhadap cukai pelancongan itu, perbalahan Nazri kini meleret pula kepada Fadilah Yusof dan Abdul Rahman Dahlan, dua menteri kerajaan Pusat dari Sarawak dan Sabah.

Ia seterusnya membawa kepada penarikan diri Sarawak dalam Lembaga Pelancongan Malaysia, berkuatkuasa serta-merta sebagaimana yang diumumkan oleh Pejabat Ketua Menteri Sarawak, semalam.

Beberapa menteri di kedua-dua negeri Malaysia Timur juga mula bercakap mengenai perlaksanaan cukai tersebut. Selain mempertikaikan kutipannya, yang lebih menyakitkan hati mereka ialah cara Nazri berhujah balas terhadap sesiapa yang tidak bersetuju dengan cukai pelancongan itu.

Kasar, sombong, angkuh, ala samseng dan memandang rendah kepada orang lain adalah "cara dan trademark" Nazri dalam berhujah. Bukan saja beliau selalu memandang rendah kepada menteri-menteri UMNO dan BN yang lebih junior daripadanya dengan alasan "aku menteri kanan" atau kepada Syed Saddiq yang dilabelnya "budak mentah dan bodoh", dengan Tun Mahathir yang pernah berjasa kepadanya pun ditudingnya sebagai "seorang yang nyanyuk dan baling gelas tak pecah".

Anonymous said...

Bukan semua anak akan mewarisi sebuah pulau yang nilai tanahnya adalah tinggi dan mahal. Kalau disimpan tanah itu, nilainya akan bertambah. Kalau diusahakan tanah itu dapatlah hasilnya. Dan kalau dijual maka jadi milik oranglah tanah berkenaan.



Anonymous said...

Lebih baik serawak kluor dari bn najib kalo najib asik nak kutip cukai dan menteri bn sombong dan samsing...
Kasi ajar sikit menteri samsing najib dan umno...
Najib tamak dah kutip cukai gst sekarang mao kutip cukai hotel pulak...
Lepas ni cukai kincin berak ditandas awam najib hentam...kerajaan najib nak miskin.

Anonymous said...

Orang Melayu rata-rata tak mampu beli tanah dari pihak persendirian kerana faktor harga. Pilihan yang ada buat Melayu ialah memohon tanah2 milik kerajaan negeri. Nanti bila bank tanah negeri kehabisan stock, kat manalah ABU yang Melayu ini yang rata-rata kais pagi makan pagi nak dapatkan tanah untuk dijadikan tempat kediaman kekal? Apakah nanti mereka akan tinggal di kampung air terapung? hik3

Gone end said...

Ni semua salah excel maa... Mana ada salah saya

Anonymous said...

Kawasan penaga semua melayu ahlil dapig, pkr, parti kuali amanah dah mampus 3 tahun lepas... Mampus kebulur tak cukup makan sebab malaysia dah bangkrap..

Anonymous said...

Jualan tanah dan aset saja yang dijual sejak 2008 adalah 30 bilion plus tapi peruntukan untuk pak lebai tak sampai pon 1% dari hasil jualan tanah.

Makanya tak hairanlah kalau pak lebai angkat kaki dari PR dan tak akan sertai PH kerana apa yang ada dalam PR dan kini PH hanyalah 'indah khabar dari cerita sebenar'.

Anonymous said...

Kelemahan lelaki ada bermacam-macam tetapi apa yang nampak pada anak Dap ini ialah 3 kelemahan yang ketara:

1. Woman

2. Wealthy

3. Wisdom (the lack of it)

Atau boleh disimpulkan sebagai 3W

Anonymous said...

Ada isu yg boleh dibincangkan disini...
Menteri yang berkenaan mmg langsi..ni pun tunggu masa nak kena tendang keluar stadium..cakap ikut sedap mulut
Isu cukai telah dibahas dan diluluskan diparlimen..tak tahu siapa yg lupa ingatan..mp kerajaan atau pembangkang.. atau macai pemakan dedak ph
Cukai yg dpersetujui ialah bernilai rm2.50 semalaman iaitu lebih mahal dari soft drink dalam freezer bilik hotel ...rm10 setin

Anonymous said...

Bila berdepan cai dan dope, depa masuk bakul dan angkat diri sendiri yakni depa kata mampu kutip berbilion hasil dari penjualan tanah. Fuh hebat CM ini.

Sebaliknya bila berdepan dengan umum depa tak kata hasil jualan tanah cecah berbilion. Pulak dah.

Masakan dua dua kenyataan dari orang yang sama adalah betul kedua duanya. Sudah tentu salah satu adalah bohong atau mungkin dua duanya adalah bohong.

Cumanya siapa yang kena bohong hidup hidup... ABU atau labu labu?

Anonymous said...

Dap adalah pejuang sekularisma. Maknanya bila dapat kuasa Dap akan tegakkan sekularisma. Ini bermakna akan ada institusi bukan sekular akan jadi mangsa.

Dap ada balls dan ini bermakna Dap akan walk the talk yakni jalankan sekularisma bila dapat kuasa dan kalau tidak Dap akan dianggap cakap tak serupa bikin (hipokrit).

Bila MCA kritik Dap yang beri peruntukan lebih besar kepada institusi tertentu ia di buat bukan kerana MCA anti institusi berkenaan tapi MCA hanya pandang sinis pada kehipokritan Dap.

Kalau MCA boleh nampak topeng hipokrasi di muka Dap, adalah meloyakan apabila ada pembodek tegar berkata Dap lebih mukmin dari mukmin when come to supporting theocratic elements in the governance.

Yeaks

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates