June 12, 2017

102 Penaga Dilanda Ribut, Mana Lim Kit Siang?




Penaga dilanda ribut kuat awal pagi tadi membadai puluhan rumah. Sepanjang dua minggu ini cuaca di Kepala Batas sangat baik dan cerah, tidak mendung dan tidak hujan dan sentiasa panas. Tapi awal subuh tadi ribut kuat melanda tanpa disangka-sangka. 

Setiap kejadian dan bala bencana yang Allah turunkan, ada sebab musababnya. Allah mahu umatnya berfikir dan beringat. Kita mengharapkan Penasihat DAP Lim Kit Siang dapat turun melawat dan memberi sumbangan seadanya kepada penduduk Penaga. 

Janganlah hanya datang makan sedulang konon berbuka puasa dengan penduduk semata-mata untuk mengaut undi Melayu seperti mana yang beliau lakukan minggu lepas. Lain kali ajaklah lagi apek tua datang berbuka puasa di Penaga, kali ini jangan kata makan sedulang, silalah suap ke mulut sekali.



Kecenderungan kedua-dua beranak Lim Kit Siang dan Joseph Lim Guan Eng berbuka puasa dengan Umat Islam, bukanlah satu perkara yang boleh dianggap remeh. Joseph Lim Guan Eng pernah melakukan makan sedulang sewaktu berbuka tahun lepas. Tahun ini teknik seumpamanya diikuti oleh bapanya.

Tindakan mereka merendahkan kedudukan mereka semata-mata untuk berlakon mendapatkan kepercayaan Umat Islam merupakan satu perkara yang amat menjijikkan. Sebolehnya mereka cuba untuk menutup persepsi Umat Islam bahawa DAP anti Islam.



102 comments:

Anonymous said...

Ini balasan disa besar kpd DAP...ha3..

Anonymous said...

Kawasan cina di sebelah pulau tak kena ribut plak..kawasan pas?...

Anonymous said...

Ziarah di sekitar DUN Penaga pada 30/12/2012 bermula dari jam 3 petang hingga 9 malam. Lawatan dijayakan oleh sekitar 16 orang pemuda dan muslimat yang turut disertai YDP PAS Kawasan. Ustaz Rosidi Hussein serta Ustaz Afnan Hamimi yang juga merupakan Setiausaha Dewan Pemuda PAS Kawasan Kepala Batas.

Alhamdulillah sebanyak 19 rumah Berjaya dilawati. PAS Kawasan juga telah memberikan sedikit sumbangan bagi meringkan beban dan juga sebagai tanda keprihatinan terhadap mereka yang memerlukan sumbangan. Sumbangan yang diberikan termasuklah kepada pelajar PASTI yang ditimpa kemalangan yang menyebabkan jari kaki beliau putus. Sumbangan juga disampaikan kepada seoarang aktivis PAS yagn kehilangan kereta Naza Ria sewaktu hadir sebagai pemerhati Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat di Kota Bharu baru –baru ini.

Anonymous said...

Penaga dlm parlimen kepala batas...mp umnoer kena ziarah.

Anonymous said...

Kawasan umno/pas kena ribut...kawasan dap tenang...peringatan Allah kpd melayu..setuju kata2 CTD...

Anonymous said...

Adun BN penaga boleh hulur sumbangan tak perlu tunggu LKS...pengundi2 di penaga elok buat sembahyang sunat tobat tak mao sokong perompak lagi... Kata CTS ini bala dari Allah...

lim kit siang said...

Nanti aku pergi melawatlah khairulryezall, kecoh saja ko ni kurma pun ada ni utk mangsa ribut,betullah kata din pagoh kalau jumpa hantu dan khairulryezall, luku2 cepuk2 khairulryezall dulu,kahkahkah

joseph lim guan eng said...

[DI PARLIMEN TAK BANTAH] Selepas Sarawak, Sabah tolak pelaksanaan Cukai Pelancongan


KOTA KINABALU, SABAH - Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri, Datuk Seri Masidi Manjun, menolak sebarang pelaksanaan Cukai Pelancongan yang dicadangkan oleh Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz bermula 1 Julai ini, lapor Sarawak Voice. 

Menurut Masidi, sebarang bentuk cukai perlu disalurkan ke negeri Sabah, bukannya ke kantung Kerajaan Persekutuan.

Meskipun faham dengan langkah yang diambil kerajaan untuk menjana pendapatan dalam keadaan yang sukar, namun analisis kos dan faedah perlu dilakukan sebelum melaksanakan cukai sedemikian. 

"Pelancongan dianggap penyelamat ekonomi negara ketika negara berdepan kesukaran. Banyak pemain tidak meraih pendapatan tinggi sekarang," katanya. 

Menurut Masidi, Kabinet pada Rabu lalu ada membincangkan isu tersebut dan menyatakan cadangan cukai pelancongan itu wajar dipertimbangkan tetapi bukan pada ketika ini. 

"Yang saya hendak tekankan ialah kita dapat 'menjual' Sabah lebih baik daripada orang lain, kerana ini negeri kita dan kita tahu dengan tepat bagaimana 'menjualnya'. 

"Ramai rakyat Sabah akan kehilangan pekerjaan jika industri pelancongan terjejas dan keadaan akan bertambah buruk jika kerajaan mengambil keputusan melaksanakan cukai pelancongan," katanya. 

Anonymous said...

Hahaha3..lim kit siang bawak pak imam sekali solat hajat dan solat tobat...ini bala Allah kata CTS...tobat tak pangkah umno dan pas lagi...parti perompak dan pe yokong prompak...

Anonymous said...

KOMEN: Berikutan gesaan yang dibuat oleh Menteri Pelancongan dari Sarawak (Karim Abdul Rahman Hamzah) agar perlaksanaan Cukai Pelancongan (Tourism Tax) ini ditangguh perlaksanaannya untuk Sabah dan Sarawak, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan (persekutuan) Nazri Aziz telah menyifatkan bahawa menteri dari Sarawak itu sebagai “baru setahun jagung” dalam mencampuri keputusan pelaksanaan ‘Tourism Tax’ berkenaan.

Kenyataan Nazri ini menampakkan beliau sebenarnya yang baru ‘setahun jagung’ dalam memahami hak-hak Sabah dan Sarawak. Tanpa Sabah dan Sarawak, beliau belum tentu jadi menteri seperti hari ini.

Anonymous said...

Nazri memang nak perang dengan orang serawak dengan memperlekehkan menteri serawak dengan kenyataan setahun jagong....

Anonymous said...

Nazri tunjuk ego dengan orang serawak...orang serawak lari dari bn mampos bn.
Di oenaga dah kena bala...muktamar pas dikedah dah kena bala tofan...

Anonymous said...

Sabah dah ubah...tunjuk ego 200% sabah ubah bn...

Anonymous said...

Kenyataan nazri itu menampakkan beliau sebenarnya ialah samseng taik..kih4

Anonymous said...

Macai2 setuju tak dengan kata2 CTS pengundi DUN penaga ditimpa bala dari Allah?...

Anonymous said...

Lim Guan End dan Lim Kit Sial....Penang sudah mahu kasi jual....orang melayu Penang kalau tak sedar lagi tak tahu le....

Anonymous said...

Jabatan kebajikan masyarakat dan biro kebajikan umno akan keluarkan bantuan kpd mangsa bencana...mp dan Adun umno kena cepat2 ziarah pengundi...patutnye sediakan makanan buka puasa bersama mangsa bencana...hik3.. Macai dan cts tak keluarkan bantuan kpd mangsa bala Allah?...

Anonymous said...

Tu sebab kena bala Allah...cina2 semua dah pindah keluar dari penang kerana Dap nak jual penang....hik 3.. Bodos macai melayu...

Anonymous said...

Dia memang taik samseng...

Anonymous said...

Susulan kenyataan Nazri yang dianggap kasar, tidak wajar serta mencerminkan semangat BN oleh beberapa pemimpin Sarawak, kerajaan negeri dalam tindakan pantasnya kemudian bertindak menarik diri daripada Lembaga Pelancongan Malaysia, berkuatkuasa serta-merta.

Meskipun alasan yang diberikan ialah kerana penyertaan dalam lembaga itu menyebabkan pertindihan tigas dan peranan dengan Lembaga Penggalakan Pelancongan Sarawak, hakikatnya kerajaan negeri pimpinan Abang Johari Abang Haji Openg jelas terguris hati dan terluka keculaparan Nazri.

Apa lagi tindak-balas Sarawak selepas ini?

Sedarkah Nazri jika tanpa sokongan daripada Sarawak, beliau mungkin bukan berjawatan menteri ketika ini?

Anonymous said...

Padan muka melayu kat Pematang Pauh...pilih Nuar Al Jubori....

Anonymous said...

Keluar dari bn masuk PH....kasi ajar menter umno yg ego...orang serawak majoriti miskin walo pun kaye dengan minyak dan gas..sekolah buruk blm berganti baru..sistem jalan raya antara bahagian2 terok..

Anonymous said...

Ape kena .mengena plak dengan permatang pauh?...penaga dlm parlimen kepala batas bongok...mp umno adun umno..bodoos...

Anonymous said...

Parti cap Munge dah layu...suruh Madey...rehatlah....jangan ingat Duniawi je....

Anonymous said...

Kekayaan Madey dan Anak-anak Luar biasa....tak caya Tanya sama Si Rapuji Sotong....Goreng topung pun sodap....

Anonymous said...

P41 KEPALA BATAS
Jumlah Pengundi: 51,635
Reezal Merican Bin Naina Merican (BN) - 25,128
Afnan Hamimi Bin Taib Azamudden (PAS) - 20,952
MAJORITI: 4,176
Jumlah Undi: 46,665 | Peratus mengundi: 90.37% | Undi Rosak: 585

N1 PENAGA
Jumlah Pengundi: 16,681
Mohd Zain Bin Ahmad (BN) - 8,350
Rosidi Bin Hussain (PAS) - 6,688
MAJORITI: 1,662
Jumlah Undi: 15,206 | Peratus mengundi: 91.16% | Undi Rosak: 168
Penyandang: Datuk Azhar Ibrahim - Maj: 1,231

N2 BERTAM
Jumlah Pengundi: 16,221
Shariful Azhar Bin Othman (BN) - 7,939
Syed Mikael Rizal Aidid (PAS) - 6,297
MAJORITI: 1,642
Jumlah Undi: 14,471 | Peratus mengundi: 89.21% | Undi Rosak: 235
Penyandang: Zabariah Abdul Wahab - Maj: 2,652

N3 PINANG TUNGGAL
Jumlah Pengundi: 18,733
Roslan Bin Saidin (BN) - 9,155
Ahmad Zakiyuddin Bin Abd Rahman (PKR) - 7,568
MAJORITI: 1,587
Jumlah Undi: 16,984 | Peratus mengundi: 90.66% | Undi Rosak: 261
Penyandang: Datuk Roslan Saidin - Maj: 3,235

Anonymous said...

Yang dok sibuk kata Sabah ubah, kebanyakannya tak tinggal di sabah pun.

Anonymous said...

Pengundi penaga kena tobat...kalo tak tobat masih pilih umno prompak bala lebih besar...

Anonymous said...

Polis,tak pernah cakap pon...ko yg buat fitnah...ko patut kena bala mcm pengundi penaga...hik3...

Anonymous said...

Anak tiri najib kayer luar biasa billions......fbi dah siasat..

Anonymous said...

Kerajaan Penang DAP ke BN....tu le Lim Kit Sial ni...jangan pilih-pilih kawasan....kawasan PKR sendiri pun nak minta peruntukan sampai ADUN d pun menangis apa cerita....Anak beranak Lim baik ada makne tu....

Anonymous said...

MCA ajak cina tolak DAP kerana beri 97% peruntukan kepada Melayu dan Islam

BIASA kita dengar propaganda Umno memomok dan menakut-nakutkan orang Melayu dengan Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang bergabung dalam Pakatan Harapan, bersama KEADILAN, AMANAH dan PPBM.

Tidak perlulah aku ulang semula propaganda yang sering digunakan oleh Umno untuk memperbodohkan orang Melayu supaya takut dengan DAP sekaligus menolak untuk menyokong parti itu dan parti-parti lain dalam Pakatan Harapan.

Di depan orang Melayu Umno memainkan sentimen rasis dan agama, kononnya DAP anti Melayu dan anti Islam. Namun di depan orang-orang Cina, Parti komponen Barisan Nasional, Parti Pertubuhan Orang Cina Malaysia, (MCA) memainkan sentimen rasis yang serupa namun mesej yang bertentangan.

Sebagai contoh, Halaman Facebook MCA Bahagian Kulai dikesan menghantar mesej berbayar dan bersasar dalam bahasa Cina kepada orang-orang Cina. Maklumat ini aku terima daripada salah seorang rakan berbangsa Cina yang menghubungi aku melalui WhatsApp.

Di bawah ini mesej yang dimaksudkan.

Terjemahan:

Inilah budaya DAP, Orang Cina semua jangan undi DAP!

Tulisan berhuruf tebal — Dalam melaksanakan "Malaysian Malaysia", DAP melakukan perkara-perkara berikut:

1. Bantah Orang Cina pegang jawatan Perdana Menteri (PM)
2. Bantah Orang Cina pegang jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM)
3. Bantah Orang Cina pegang jawatan YDP majlis.
4. Lagu parti (DAP) dalam bahasa Melayu.
5. Guna bahasa Melayu dalam mesyuarat (DAP).
6. 97% projek kerajaan (DAP) untuk Orang Melayu
7. 97% peruntukan untuk (DAP) Agama Islam

Poster ini disebarkan oleh Parti Cina MCA kepada orang-orang Cina melalui mesej berbayar Facebook yang hanya mensasarkan pengguna Facebook yang pandai membaca tulisan cina.

Anda boleh baca sendiri poster ini di Facebook MCA Bahagian Kulai, sila klik link ini — MCA Bahagian Kulai (cepat sebelum kena padam)

Senangnya tipu rakyat supaya undi BN, depan Orang Melayu Umno kata DAP anti Melayu anti Islam, depan Orang Cina MCA kata DAP sokong Melayu sokong Islam.

Anonymous said...

Yang banyak komen ni bukan tinggal di Sarawak pun. Entah2 duduk nun di luar negara.

Anonymous said...

Wanitakah pondan itu

Amat mendukacitakan apabila Datuk seri Mohd Hishamuddin Yunus minta undang undang Islam dihapuskan, kerana perlembagaan mengiktiraf hak asasi mak nyah untuk bebas mengamalkan kegiatan mereka.

Macam mana Dato' Seri Mohd Hishamudin Yunus boleh bersetuju dengan kegiatan pondan yang jelas bukan haknya.

Kita ambil mengenai pakaian yang dipakai oleh pondan. Apakah pakaian wanita itu hak pondan, sedangkan pondan bukan wanita.Mereka tetap lelaki.

Macam mana boleh berkata pakaian wanita itu adalah pakaian pondan. Wanita bukan pondan dan pondan bukan wanita.

Pondan bukan wanita ,miskipun dia sudah buat perbedahan menukar jantina sekalipun.. Mereka tetap lelaki yang dijenamakan sebagai pondan.

Maaf, penulis tidak akan bahas pasal cadangan Datuk Seri Mohd Hishamuddin yang mahu hapuskan Undang-undang enakmen jenayah syariah yang menghalang lelaki berpakaian seperti seorang wanita.

Yang jadi fakus tulisan ini bila masanya hak lelaki jadi hak wanita dan hak wanita jadi hak lelaki. Apatah lagi pondan, kerana pakaian lelaki adalah hak ponda kerana mereka adalah lelaki.

Lojikkah hak wanita jadi hak lelaki dan hak lelaki jadi hak wanita, sehingga tergamak mencadangkan undang undang Islam perlu dihapuskan.

Jika hak lelaki jadi hak wanita dan hak wanita jadi hak lelaki, sudah barang tentu kacau bilaulah dunia ini.

Penulis tak mahu bahas mengenai undang-undang Islam kerana Datuk Seri Mohd Hishamuddin Yunus telah menolak bulat bulat seksysen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992

Bukan setakat menolak bulat bulat, malah beliau berkata seksyen 66Enakmen jenayah syariah (negeri Sembilan) 1992 tidak sah di sisi perlembagaan,kerana perlembagaan mengiktiraf hak asasi ‘pondan'.

Yang lagi pelik, macam mana beliau boleh kata pakaian wanita hak asasi ‘pondan'.
dan ini mendiskriminasi dan melanggar hak asasi manusia.

Macam mana Seorang HAKIM boleh iktiraf pakaian wanita hak asasi pondan, sedangkan pondan bukan wanita. Status qua Mereka tetap lelaki.

Kita tidak nafi ada manusia yang menilai perkara baik itu buruk dan perkara buruk itu baik.Malah adalah juga yang mengatakan zina itu baik untuknya dan minum arak itu baik untuknya.Inilah yang dikatakan keberagaman manusia,

LGBT UMNO..HAKIM HASIL SISTEM PENDIDIKAN UMNO...

Anonymous said...

Ahli politik beri beras tak bermutu dibungkus semula, diletak tanda harga mahal

KETUA Umno Bahagian Permatang Pauh, Dato Zaidi Said didakwa memberikan bantuan beras yang dibungkus semula dan diletakkan tanda harga mahal walhal isinya adalah beras tidak bermutu dan berbau masam apabila dimasak.

Perkara itu didedahkan oleh salah seorang wanita yang turut menjadi mangsa menerima beras tersebut. 

Dalam 'posting' yang memuji-muji Dato Zaidi kononnya berjaya menambat hati golongan berpendapatan rendah di Permatang Pauh, seorang wanita tampil mendedahkan 'tembelang' beliau.

Ulasan oleh Nora Honey dikirim di ruangan komen tentang program petrol percuma di halaman facebook (page) Team Zaidi Permatang Pauh (page rasmi Dato Zaidi).

"Maaf datuk saya nak komen kenapa baru-baru (ini), penduduk di Seberang Jaya diberikan beras yang dipek semula, beras yang dipek semula cantik tapi isinya alamak beras yang tak bermutu. 

Harga siap tulis mahal tapi bila saya masak beras tu berbau masam. Kalau nak bagi tu berilah dengan ikhlas ini macam memberi atas alasan..." tulisnya.

Tergamak ahli politik ini menipu orang susah demi mendapatkan sokongan politik. Mereka datang dengan gembira dengan penuh harapan untuk menerima bantuan, tapi kasihan ditipu oleh ahli politik tidak berhati perut...

Anonymous said...

4.55, apa hasil siasatan fbi?

Anonymous said...

Tetgamak ketua umno permatang pauh nah kalahkan Anwar tipu melayu yg miskin dengan beras tak bermutu ditulis harga yg mahal...umno memang penipu...memang patut melayu buang umno ke laut...

Anonymous said...

Ko tertinggal bas ato tertinggal jaman?....orang seluruh dunia dah tahu ...ko sorang jer tak tahu aper2... Jahil benor ko cai...

Anonymous said...

Baca lah pekembangan di sabah ato berhubung dengan kawan2 disabah...katak bawah temporong...

Anonymous said...

Cari u tube...sekarang jaman IT ngook..

Anonymous said...

Sekarang jaman globalusasi...ko jer nasih hidup dlm gua bawah tempurung...tak tahu aper2... Ketinggalan jaman..ngook..

Anonymous said...

Iya lah, aku nak tahu jawapan dari kau apa hasil siasatan fbi sebab kau yg timbulkan isu ni.

Anonymous said...

Ko rujuk google jer...rajin2 ler cari info...

Anonymous said...

Ko yg menangis tuduh adun pkr plak...

Anonymous said...

Ko ingat kawasan pembangkang Najib bagi peruntukan ker?....cakap jer lebih..

Anonymous said...

Nora honey (penerima bantuan) buat posting di facebook? Hebat sungguh org miskin di Malaysia.

Anonymous said...

Umno..penipu..atau seseorang sedang buat fitnah..kita tak tahu cerita sebenar so tak berani nak komen..biar kita dengar dari mulut ketua Umno itu sendiri betul k tidak.. Sbb dlam bnyak hal..ramai yang nak jatuhkan reputasi Umno...ok..kita Umno pun tak sukalah kalau betul beri beras yang tak berkualiti..lagi satu ribut kat Penaga..jangan risau Umno dan Bn pasti akan membantu..JKM....cuma sabar jerlah..kalau nak harap kit siang ngn nenek jijah..mereka akan muncul bila ada kenduri dgn makan makan jer..

Anonymous said...

Saper kata nora honey miskin...kalo miskin pon bukan papa kedana...dia menceritakan saudara dia yg terima bantuan tipu..

Anonymous said...

Bukak ler fesbook ketua umno ni...bukan ramai nak jatuhkan reputasi umno saje ...yg nak jatuhkan reputasi PH pon ramai jugak...CTS yg cakap bala Allah...ade macai kata padan muka pilih nuar padahal kawasan umno..hik3...
kawasan pengundi umno elok umno yg dulukan bantuan...umno kan kayer...

Anonymous said...

http://pahangdaily.blogspot.my/2017/06/nazri-aziz-akui-cukai-pelancongan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)&m=0

Dah miskin?...

Anonymous said...

Kata kdnk tinggi...ekonomi kukuh...tibai cukai lagi...

Anonymous said...

Pulau Pinang – Najib baru-baru ini telah memberi 4.2 juta TV decoder secara percuma kepada keluarga-keluarga yang menerima bantuan BR1M. Selepas itu, dalam program yang lain, beliau menyifatkan bahawa kerja sebagai Perdana Menteri adalah sejenis pekerjaan yang paling menekan di dunia. Tambahan beliau bahawa sudah lama beliau tiada berpeluang untuk tidur selama 7 jam sehari. Kenyataan beliau telah menimbulkan perbincangan orang ramai tentang kehidupan sebenar seorang pekerja.

Sebenarnya, kenyataan Najib berkenaan dengan TV decoder dan masa tidur kurang daripada 7 jam telah mencerminkan bahawa pemimpin kerajaan yang telah hilang sentuhan dengan rakyat. Mereka langsung tidak faham tentang kesusahan dan kepahitan pekerja.

Kini, ramai pekerja perlu bekerja sampingan untuk mencari rezeki membiayai kos sara hidup untuk keluarga. Justeru, mereka bekerja dalam masa yang panjang sehingga tiada masa untuk menonton program kehiburan TV, malahan tidak berani berharap untuk tidur sepanjang 7 jam sehari.

ADUN Machang Bubuk, Lee Khai Loon mempersoalkan Najibi ,”Tahukah kerajaan bahawa beban rakyat telah bertambah berat selepas kerajaan melaksanakan cukai GST 6%, penurunan nilai ringgit Malaysia dan kadar inflasi yang tinggi?”

“Mengapakah kerajaan tidak berusaha untuk meningkatkan kualiti hidup pekerja dengan menghapuskan GST dan menghadkan masa kerja? Sebaliknya, kerajaan memberi TV decoder kepada keluarga penerima BR1M yang kebanyakkannya keluarga berpendapatan rendah, bukankah ini merupakan anestesia kepada rakyat yang hidup susah menderita sekarang?”

Konsep keseimbangan kerja dan kehidupan senang dicakap tapi susah dicapai tanpa dasar tenaga kerja yang melindungi para pekerja. Kini, keadaan pekerja yang semakin buruk dan gaji rendah. Ramai pekerja tiada pilihan tapi hanya bekerja dengan masa lebih panjang supaya dapat menyara keluarganya.

Cerita kepahitan pekerja sering berulang kerana waktu kerja semakin panjang dan semakin ramai pekerja bekerja dalam persekitaran kerja yang berisiko tinggi. Fenomena ini semakin serius sehingga terdapat kes kematian pekerja Malaysia yang mati di kastam dalam penjalanannya ke tempat bekerja di Singapura. Segala-gala ini sudah mencukupi untuk menarik perhatian kita semua terhadap masalah kerja terlalu lama dan letih.

Anonymous said...

4:41
Org Sarawak tidak suka dngn pakatan taik lebih2 lgi berketuakan penjubo tua kuat kelentong anugerah tuhan palsu

Anonymous said...

Ko jer yg tak suke takut hilang dedak....penjubo tua dah jubokkan ko mcm sefool dengan mudah disula...hik2...
Yg kuat klentong najib...

Anonymous said...

Orang serawak dah marah kpd najib sekarang...serta merta kluar dari lembaga pelancungan malaysia...ko ingat pemimpin serawak bodoh mcm ko...

Anonymous said...

Cerita pemandu teksi Pulau Pinang
11 Jun 2017 | ZULQARNAIN LUKMAN

Sewaktu dari lapangan terbang ke sini tadi sempat sembang dengan Abang Zamri. Dia sudah jadi pemandu teksi airport selama 23 tahun. Dia kata dah tak ramai orang Melayu ada di pulau sebab rumah harga ratusan ribu di luar kemampuan untuk dibeli. Beliau sendiri duduk area airport atas tanah tol semenjak zaman ayahnya lagi.

Tetapi agak mengejutkan dia boleh puji Guan Eng baik. Dia kata LGE jaga kebajikan rakyat tak kira bangsa. Ada peruntukan khas untuk warga emas, ibu emas dan anak emas. Saya hanya faham warga emas. Dia kata ibu emas ini isteri yang umur emas dan tak bekerja. Anak emas ini pula anak yang baharu lahir akan dapat RM200.

Drebar teksi pula dapat RM600 setahun. Imam pun dapat elaun (ini bukan imam pasar malam no). Orang gali kubur pun dapat elaun juga. Anak nak masuk universiti dapat RM1,000. Dia kata banyak betul orang Penang dapat faedah kebajikan walaupun DAP yang memerintah.

Katanya masjid yang nak roboh pun dia bagi duit suruh tegak balik. Saya tanya betul ke orang kata DAP ini ada agenda Kristian. Dia kata cuba hang tunjuk mana orang Melayu jadi Kristian sebab DAP. Terkedu sekejap. Saya pun hairan macam mana ada seorang pensyarah UUM boleh kata gitu. Mudah aja drebar teksi patahkan hujahnya.

Dia kata susah untuk BN tawan balik sebab LGE jaga rakyat. Dia kata dulu dia pernah pergi perjumpaan dengan Najib. PM janji nak bagi permit teksi persendirian. PM kata dia kesian kat pemandu teksi yang jadi hamba company. Tapi sampai la ni janji tu tak tahu ke mana.

Baru ni dia kata ada 30 ribu pelancong India datang ke Penang tajaan satu company direct selling. Habis hotel di Penang ditempah. Saya dok bayang 30 ribu orang ni kalau belanja RM1,000 seorang akan dapat faedah kepada peniaga di Penang RM30 juta. Lepas tu ada pulak pelancong Cina yang datang seramai itu juga. Kiranya makmur jugalah Penang ni. Macam mana kerajaan yang orang kata kafir harbi ni boleh lagi maju daripada kerajaan Islam. Aneh juga ilmu Tuhan ini.

Sebelum turun teksi saya tanya dia ada berapa teksi airport. Dia kata dalam 300 buah. Dia kata biasa dia dapat 3 trip sehari. Dia kena bayar sewa teksi RM50 sehari dan bayar komisen 10% daripada tambang kepada company. Tadi saya bayar tambang RM142.90. Maknanya orang Penang ni ada kecukupan untuk belanja harian. Cuma sempat saya kabor kat dia untuk tambah pendapatan dengan jual benda berkaitan kerjaya dia seperti jual prepaid card kepada pelancong yang naik teksi dia.

Semoga murah rezeki Abang Zamri.

Anonymous said...

Patut ler chef wan puji pulsu pinang....kempunan lagi umno.

Anonymous said...

Kebaikan orang kafir ibarat abu ditiup angin.

Anonymous said...

Yg mustahak baik...islam pon kalo jah@t nak buat aper...

Anonymous said...

Belum apa2 bakal cm dah bawa bala ke Penaga.

Wow 4 juta drkoder percuma...abisle anaknda...ayahnda kehilangan pelanggan,jikalau sekiranya sejuta yang dapat
dekoder percuma berhenti melanggan estro...ayo yo apa, apa macam mau bikin ayahnda?

mat over said...

Murahnya harga gelaran datuk!


Baru-baru ini tular di media sosial mengenai berita Boy Iman menerima Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) tetapi beliau hanya bergambar di pagar istana. Ia mendapat kecaman netizen yang turut mempertikaikan gelaran tersebut.

Sedar diri beliau menerima pelbagai komen, Boy Iman memberitahu beliau menerima gelaran Dato itu pada 24 Mei lalu dan turut menjelaskan sebab mengapa beliau bergambar di hadapan pagar istana.

Anonymous said...

Peringatan kepada Melayu supaya tak mengundi DAP/PH yg anti Islam. Ingat tu....

Anonymous said...

berselera betui pak lebai tu makan sedulang dgn LKS...
tak tanya ke LKS sebelum tu pegang apa .. babi ke ..hanjing ke .. tak pun tat amoi simpanan..
tak terlintas ke dalam benak pak lebai tu .. jika was was akan sesuatu tak perlu lah di teruskan .. letak saja makanan dalam pinggan yang berasingan tak lah timbul fitnah

Anonymous said...

Jika sikap Nazri Aziz begitu ia bukan mencerminkan seluruh menteri bn semenanjung begitu. Tidak usahlah sehingga tahap emosional hanya kerana seorang yang mulut celupar tu.

Macam kes Tipah Koya bergaduh dgn Lapiji lembu.. Tuduhan lg berat tu.. Rompak dana tajaan untuk logo murah.

Isu cukai pelancongan ini boleh di bincangkan, ini bukan zaman Mader jd pii emm bila dia putuskan itu maka itulah wajib jangan bantah.

Zmn mader menteri patuh kerana mader bijak pakai konsep habuan dedak. Dedak tu lh konsep mader pkai zmn dia jd pii em.

Anonymous said...

Ingat tu Umno/BN tindas melayu kuat klentong...harga barang serba serbi mahal..

Anonymous said...

Patut ler melayu penaga di timpa bala kerana makan sedulang dengan LKS....

Anonymous said...

Kalo bukan mencerminkan sikap umno /Bn najib ade 2 pilihan:
1. Najib batalkan cukai pelancung kerana dah banyak najib kutip cukai tp masih nak tibai cukai...
2. Najib buang Nazri dari kabinet...
Ade brani?...
Sekarang serawak marah bukan main2...terus kluar dari lembaga pelancungan malaysia...isyarat jelas...
Ade baik serawak kluar dari BN kasi ajar najib nazri dan umno yg dah nak tumbang tapi masih tak sedar diri...hik3......

Anonymous said...

Anus 543
krik..krik...krikkk
Hahahaha..spicis hearsay jugak lah lu....

Anonymous said...

Kerajaan umno najib dah hampir nak
Jatuh miskin...rompak sana rompak sini...pendakwaan rasuah hanye untuk yg bukan orang najib...najib sendiri bebas merompak...

Anonymous said...

Zaman najib ,najib pakai konsep king of the cash....seblm bentang cukai najib tak tanye dulu adekah semua setuju....bila dah bergaduh baru cakap boleh runding....runding tai koo cing...

Anonymous said...

Tanye orang penang dap tak anti ISLAM....hanye dakyah dan fitnah macai umno yg dah terdedak umno nak mamposs..
...kalo dap anti islam tak de lah bajet untuk islam...masjid dan sekolah agama dirobohkan...orang islam tak boleh amalkan ajaran islam....

Anonymous said...

Rang undang - undang cukai pelancongan ni dah dibentang, dibahas dan diluluskan pada sidang parlimen yg lalu. Kenapa marah kepada BN? Mana pergi MP pembangkang masa rang -rang undang ini dibahaskan? Kenapa tak bantah dan keluar dewan? MP pembangkang mana? Sekeh kepala MP yg tak hadir tanpa kenyataan tu.

Anonymous said...

Maaf bukan sekeh. Tanya dengan lemah lembut " kenapa YB tak hadir masa sidang hari tu"
Bagaimanapun, saya setuju dgn pendapat yg pelaksanaan cukai tersebut boleh ditangguhkan ke satu masa yg lebih sesuai. Just my two cents.

Anonymous said...

Cts, please delete my comments (5.59 and 6.06 ). Tq.

Anonymous said...

Hahaha...macai takut ....macai tertinggal bas...mp pembangkang dah bahaskan....wakil bn serawak dan sabah yg senyap ikut perintah whip...yg marahkan cukai ni sekarang bukan pembangkang ngok...bn serawak dan sabah yg marah...kenape ko jadi bongok sekarabg...

Anonymous said...

Kifarah utk melayu yg dok sokong Dapig yg siang malam berusaha melemahkan islam..

Anonymous said...

Meley2 bardap diberi peringatan yg dok bangga sangat menjilat kafir harbi dlm mempercepatkan hilangnya kekuatan islam..

Anonymous said...

Hahaha3..lim kit siang pun blh jadi pak imam apa salahnya sekali solat hajat...dah blh makan setalam dah kan...hehehe

Anonymous said...

Bala atas dosa2 Pas fatwa sesat kafirkan org islam smpi skang tak tarik blk...hj hadi pun jadi bisu...haha

Anonymous said...

90% kat IT tu auta..maka jadilah ko bardap auta..haha

Anonymous said...

Hari2 khatam malaysiakini auta..ko yg ngok

Anonymous said...

Pengundi penaga kena tobat
Bala atas dosa2 Pas fatwa sesat kafirkan org islam solat 2 imam smpi skang tak tarik blk...hj hadi pun jadi bisu...haha

Anonymous said...

Hehehe..sila rujuk Hj Google Al-auta???...hehehe patut ler ramai anak murid hj google jadi tuan guru auta..hehe

Anonymous said...

Org serawak tak teringin pun makan dedak cap kepala peliwat...hehehe..takut sakit perut..hehe

Anonymous said...

Syaitan pun boleh mintak tolong asalkan syaitan tu baik...hehe..teori bongok babiDap..

Anonymous said...

Jaman mader tak guna cash sbb cash utk kroni jer...mader guna isa jer...hehehe

Anonymous said...

Cukai tilam lge pun ok gak masuk sekalu dlm ruu cukai pelancungan...hehe

Anonymous said...

Ki jeles permohonan nak jadi kroni di tolak kerana ko bukan ade kelayakan...bodos...

Anonymous said...

Yg merompak dan subahat bela porompak yg ikut ajaran seton mcm ko...orang penaga kena bala Allah kerana pilih prompak...ikut ajaran setan.....tak paham2 jugak...

Anonymous said...

Ko yg dah kena liwat mcm sefool mudah betol diliwat tanpa ugutan.hik3...

Anonymous said...

Lge kenakan cukai tilam sebab gst semua masuk kerajaan pusat....negeri yg gst masuk pusat kena tambah lagi cukai pelancong...tamak betol najib...kata ekonomi kukuh...kdnk tambah tinggi..india dan cina dan arab datang melabor...najib kuat klentong...macai kuat auta...

Anonymous said...

Beza melayu dan cina ialah melayu tak guna feng shui sedangkan cina guna feng shui.

Feng shui ialah kajian tentang kesesuaian sesuati lokaliti dijadikan tempat tinggal.

Feng shui di jalan pinhorrn adalah yang terbaik yakni selesa dan selamat dari pelbagai sudut.

Justeru hanya orang tertentu yang boleh dapat diskaun kalau nak beli bangalo di jalan pinhorn.

Anonymous said...

Menghadirkan diri dalam program makan sedondon dan sedulang tak ada banyak risiko berbanding kawasan yang di landa ribut, gempa bumi, Tsunami dan sebagainya. Manusia ada otak. Otak boleh mengira sama ada sesuatu risiko berbaloi atau tidak untuk diambil.

Anonymous said...

.
HARAKIRI DAN HURRICANE

Kredit harus diberikan kepada yang berhak mendapatnya. Dalam konteks institusi agama yang diberikan peruntukan oleh kerajaan negeri, Tunku harus diberikan kredit. Kebetulan Tunku yang mula-mula dapat kuasa. Kalau kebetulan parti anti-islam yang mula-mula dapat kuasa, tiadalah peruntukan untuk institusi berkenaan.

Dalam konteks politik, tidak ada pihak yang waras yang akan berani meninggalkan apa yang sudah jadi kebiasaan. Meskipun dalam hati meronta2 mahu tinggalkan kebiasaan tadi namun dia tidak boleh. Ini kerana meninggalkan apa yang sudah jadi kebiasaan adalah umpama 'harakiri'.

Dan dalam konteks Dapster yang ada pada hari ini yakni bukan Dapster 13 Mei, tak mungkin ada Dapster yang kurang waras yakni sanggup tinggalkan sesuatu yang jadi kebiasaan dan seterusnya menempuh harakiri. Tentunya semuanya masih waras.

Anonymous said...

kecerdikan penyokong2 MO1 mmg terserlah..bila si tuan punya tulis blog, terus melalak sedangkan kawasan bawah BN..periksa le dulu..sama jgk dgn berita MO1 curi duit. hanya dengan sekeping surat semua dah percaya derma..buka le hati, buka le minda..carilah kebenaran..dalam negara2 seperti Singapore, Swiss, US buat siasatan, kalau betul2 le fitnah, tak akan ada org yang akan kena denda, kena penjara..

Anonymous said...

Yer Umno mmg kaya...tapi kekayaan Umno disalurkan kepada mereka yng layak terima bantuan..sbb tu bila ada banjir k.bencana k tak kira kawasan mana pun Umno dan Bn sedia membantu...sbb tu Allah selaly menangkan Umno dan Bn sbb kebaikan kami..ada sesapa bantah...tak kan

Anonymous said...

Yer sbb nak kurang kan beban rakyat.. PM BERI dekoder tu biar orang yang susah tu tak perlu langgan Astro...itu pun tak boleh faham..sbb.Astro kena byr yng siaran my tv.tu free..aduh..

Anonymous said...

Dok ehhh..tak kena liwat pun..sebab kepala liwat dah kedalam..hehe

Anonymous said...

Ni baru betul..
Yg merompak mcm Gone Eng dan subahat bela porompak jual tanah rakyat yg ikut ajaran seton mcm ko...orang penaga kena bala Allah kerana pilih prompak tanah rakyat...ikut ajaran setan.....tak paham2 jugak..hehe

Anonymous said...

Ke permohonan ko nak jadi kroni di tolak kerana ko bukan ade kelayakan...bodos...

Anonymous said...

Ini semua salah excel...hehehe agak2 gone eng tak kuat kelenton kaa...hehe

Anonymous said...

Hehehe..hari2 ratib MO1 curi duit...hehehe mo1 tu bapak ko kan....hehehe
Bapak ko nama mo1 kan...hehe bodo

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates