May 29, 2017

27 @SinarOnline Penyambung Lidah Syaitan Di Bulan Ramadhan cc. @SKMM_MCMC


Ramai yang mempertikaikan tindakan The Star meletakkan gambar jemaah bersolat tarawih beserta tajuk yang kontroversi sebagai berita muka hadapannya semalam. Namun, tidak ramai yang menyedari akhbar Melayu juga turut menjadi penyambung lidah syaitan di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Mana tidaknya, akhbar Sinar Harian ini memuat naik berita dengan tajuk 'GST Punca Harga Juadah Naik'. Kesimpulan pada para pertama berita tersebut berbunyi begini,
Peniaga bazar Ramadan mengakui harga makanan dan minuman kali ini meningkat berikutan kenaikan harga barangan asas yang melambung sejak pelaksanaan GST di negara ini.
Pertama, jika baca keseluruhan berita tersebut tidak ada seorang peniagapun yang diwawancara menyebut tentang GST. Bagaimana wartawan Sinar Harian boleh membuat kesimpulan sedemikian?

Kedua, adakah mana-mana peniaga Bazar Ramadhan yang mengenakan GST di dalam jualannya?

Ketiga, hampir keseluruhan bahan asas untuk membuat barangan jualan di Bazar Ramadhan dikecualikan dari GST atau GST sifar. Dari celah kangkang Bedah mana datangnya GST?

27 comments:

Anonymous said...

agaknya ia ditulis oleh pemberita melayu era Zam

Anonymous said...

Aduh bulan posa pun nak buat cerita sensasi k..sinar on line ni sapa punya...nak pedajal pun.buat research lah..barangan makanan bnyak tak dikenakan gst..so datng mana..harga juadah berbuka mahal..tu tanya penjual lah..takat buka posa..makan kurma minum air
.dah kenyang..nak mkn pun goreng telur pun dah cukupkan..tp klau mmg yng suka membazir tu..terpulanglah..sebenarnya posa ni mengajar kita berjimat bukannya melantak..kan kan kan..bukan apa. Nanti badan jadi siti anak si kassim..ossh..fikir fikir kan.khas utk orang Umno..berjimat..ok
.

Anonymous said...

Kalau BN buat, Melayu melenting selalu tapi kalau Dap yang naikkan harga macam kat Penang, Melayu telan kesemuanya. Apa nak jadi dengan Melayu?

Anonymous said...

Barang makanan mana ada GST? Tepung, beras gula, susu, sayur2 semua tak de GST. Yg sebenarnya peniaga yg nak kaut untung besar. Wartawan ni tentu tak faham lagi atau memang otak berulat?

Anonymous said...

Sinar ni banyak citer macsm gampang... tak laku buat sensasi sikit.. akhir jadi macam.barua...

Anonymous said...

Yeke barang celah bedah kau tak ada gst? Cuba kau cek betul betul cts..aku berniaga aku tau mana ada gst mana yg tak ada..jgn spin beb bab celah bedah beb kang kau yg masuk celah bedah..

Anonymous said...

Celah burit mak kau je yang ade gst..cuba kau check betul2..

Anonymous said...

Bodo la nk spin brnda yg dah diwartakan tak ada gst.... please la .... barua kalau spin akhirnya mcm gampang haramjadah..

Anonymous said...

Ko berniaga daging babi memang la kene gst...

ted manoff said...

Weii khairulryezall... Gula dn tepung naik harga tempohari secara otomatik harga kuih muih naiiklah bahlol..ko buat entry nk bodokn rakyat kerr..sekarang barang ada gst atau tk telah naik akibat kejatuhan ringgit..

Anonymous said...

mahal2 pun berduyun2 gak melayu gi beli di bazar...malas nk masak sape suruh...dasar melayu pemalas...yg kaya cina dapigs...

Anonymous said...

Ted taik sembang dari KANDANG BABI KE..?

Cucu Tok Selampit said...

Ted Manoff Tiruan,

Kau pandai sangau sila buka blog sendiri. Anda saya blog selamanya.

Cucu Tok Selampit said...

Barang naik harga apa kena mengena dengan GST. Kejatuhan ringgit apa kena mengena dengan kenaikan harga. Barang buat kuih muih kau import dari London ka?

Anonymous said...

Nak sensasi elok Sinar yg tak bersinar siar gambar artis2 seksi, tayang buah dada, paha puteh, cherita Toron Toron dsb

Ted Manoff said...

Import Dari Norwich tempat tinggal Chinabeng Downsyndrome YB Howard Lee Adun DAP Pasir Pinji

Anonymous said...

Panggil TED BABI je

Anonymous said...

Korang tau dak mengapa barang naik harga

* sebab taukeh nak untung lebeh

* taukey nak untung lebih sebab kuli dia nak gaji lebih


* tau dak siapa kuli dia...penyokong PH lahhhh

ted manoff said...

Takkn tuu pun ko xtau ryezall.. Benda nii berangkailah..pusing2 kena batang hidung sendiri..

Anonymous said...

Pusing2 last2 ke kandang babi jugak ted babi ni masuk...

Kikikiki

Anonymous said...

kalo iyer pun gula tepung naik ..beza 30sen-40 sen
sekilo gula tepung gula berapa banyak kueh boleh buat
tak kan la seketul kueh naik 20sen-30sen ... ???
kecik kan la saiz nya ... itu pun mau ajar ka

Anonymous said...

Entah peniaga sekarang nak dpt untung k dapat laba tu terpulang..esok kt padang mahsyar menjawablah yer..yang pembeli pun beli lah berpada pada..bulan posa ni semuanya nampak sedap..akhirnya di tong sampahkan..so kalsu teringin hari beli tu esok beli lain lah.posa ada 30 hari so boleh rasa semuanya kan kan kan

Anonymous said...

Dah la harga naik gila babi, saiz kueh dikecikkan.
Tu pun salah kjaan jugak gamaknya??

Anonymous said...

BOIKOT JE PENJUAL2 NIH!!!!
TU SUMER PENYOKONG DAPIGS TUU.
JUALAN TAK BERKAT

Anonymous said...

Itu biasa tengokla sape fundernyakeling kerala india mahataik, tetamu jemputan2 slalunya kadir nyayuk, saddiq kaki todi
,thestar pulak milik mca 'mole' dapig. patutnya dahla undi tak cukup jawatan menteri(atas dasar kesian) itupun masih tak sedar diri.
Wajar di ban akhbar pengesat taik ni. jgn takut hilang undi dari imigran2 minoriti bermata sepet

Anonymous said...

LIM KIT SIANG AND THE SECRET EVANGELIST AGENDA



http://www.malaysia-today.net/lim-kit-siang-and-the-secret-evangelist-agenda/


Anonymous said...

Golongan kafir harbi semakin berani via mainstream media, amat wajar diambil tindakan sebelum
perkara meletup, kes nan-yang-siang-pau contohnya, dgn berani minoriti merendahkan martabat majoriti,
sikap 'tak apa' akan memakan diri dan sentiasa dipandang rendah. Tiada tindakan hanya kerana takut hilang undi minoriti picisan?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates