May 13, 2017

21 Parti Bunga Mahu Wujudkan 1 Juta Kerja 3D Untuk Rakyat Malaysia


Parti Bunga semalam telah berjanji akan mewujudkan 1 juta pekerjaan dalam tempoh 5 tahun akan datang sekiranya Pakatan Harapan berjaya membentuk Kerajaan Persekutuan di dalam Pilihan Raya Umum ke 14 akan datang. Ketua Pemudanya yang juga pendebat terbaik seluruh galaksi angkasaraya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, gabungan itu bertujuan untuk mencapai matlamat ini dengan membuat 'kerja kotor' lebih menarik dan mengurangkan tenaga kerja asing.

Terdapat beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan untuk idea Ketua Pemuda Parti Bunga ini. Pertama, terdapat lebih kurang 504,100 penganggur di Malaysia. Ini termasuk graduan yang baru menamatkan pekerjaan dan juga belia yang tidak tergesa-gesa keliuar untuk mencari pekerjaan. Persoalannya, adakah mereka ini tertarik untuk bekerja di bidang 3D (Dirty, Dangerous, Difficult) walaupun gaji yang ditawarkan lumayan?

Kedua, Parti Bunga bercadang untuk memperuntukan sebanyak RM1 billion untuk 1 juta pekerjaan 3D ini. Ini bermakna RM1,000 tambahan diperuntukan setahun, manakala untuk sebulan hanyalah tambahan RM83.33. Adakah Parti Bunga yakin Rakyat Malaysia ingin bekerja sebagai pengangkut sampah, pekerja kontrak dan tukang kebun dengan hanya tambahan RM83.33 berbanding gaji minima RM1,000 yang dinikmati pekerja asing sekarang?

Syed Saddiq sememangnya pemidato bertaraf galaksi angkasaraya, tetapi taraf pemikirannya hanya terletak di kepala lutut sahaja. Waima kalau Pakatan Harapan memperuntukkan RM10 billion tambahan setahun sekalipun, kerja 3D yang ditawarkan kepada 1 juta Rakyat Malaysia hanyalah dengan gaji sebanyak RM1,833,33 sahaja.

Pelan transformasi semasa Kerajaan Barisan Nasional adalah dengan menaik taraf dan melatih pekerja mahir bernilai tinggi berasaskan pengetahuan adalah jauh lebih baik. ETP telah mewujudkan 1.8 juta pekerjaan baru untuk tempoh 2010-2014 dan 1.5 juta peluang pekerjaan baru menjelang tahun 2020. Kesimpulannya, undilah Pakatan Harapan sekiranya anda bercita-cita untuk mendapat pekerjaan sebagai pemungut sampah, tukang kebun dan pembantu rumah.

21 comments:

ted manoff said...

''Kesimpulannya, undilah Pakatan Harapan sekiranya anda bercita-cita untuk mendapat pekerjaan sebagai pemungut sampah, tukang kebun dan pembantu rumah.''

Hina sgt kerr kerja tuu..bn impot pekerja asing utk dijadikan pengundi pada pru nanti..sekarang bersepah warga asing utk diberi ic..merana ank cucu kita nanti..zaman pm najib byk yg kena buang kerja..kilang byk tutup..tranformasi apakejadahnya...🐗🐷🐽

Anonymous said...

Nak dapatkan 1% ahli UMNO join chap munge pun terkial-kial...ni nak plan 1juta pekerjaan konon
Lembu bershit kuning pun tak kemana.
Atok taik ngan fantasi dia tak sudah-sudah...atok jenin,bengong punya atok 1/2 india

Anonymous said...

Selagi jd bardap selagi tu lah dok meroyan.

Anonymous said...

Sejak tahun 1999,kerajaan membelanjakan RM300 juta setiap tahun utk Litar Lumba Sepang,sekarang ada NGO yg sudah buat lapauran polis utk siasat ,bagaimana wang tersebut yg jumlah keseluruhannya melebihi RM 4 billion di belanjakan oleh pengerusi nya yg tak lain dan tak bukan adalah anak Mahathir.Apa faedahnya kepada rakyat litar lumba F1 ini?.Beginilah juga Mahathir akan berbelanja nanti sekiranya dia berkuasa semula utk sesuatu yg di sukainya tanpa memperdulikan kepentingan rakyat.Boleh percaya ke janji anak ayam Mahahtir ni,bagaimana 1 juta jawatan tersebut mahu di ujudkan ,dalam tempuh berapa lama,apa jenis jawatannya? Jalan mudah nak sediakan jawatan ialah dgn menghantara semua PATI pulang ,bukan setakat 1 juta 5 juta jawatan pun boleh di sediakan,bagi menggantikan tempat PATI tersebut.Tapi ada ke yg mahu?.

din pagoh said...

Apa pula faedah 1mdb kepada rakyat? Jadi beban buat rakyat!!! Pati tu umno punya hal!!! Lagi byk pati diimport lagi panjang hayat umno!!

Anonymous said...

Parti cap bunga wujudkan Taik.

Anonymous said...

Suruh dia buat demo dulu kerja 3D macam mana,? Indah Water ke?

Anonymous said...

Berapa ramai bn import pekerja asing jadi pengundi tu ted kentot??? Kalau zuraidah kamaruddin sorang tak payah la ko sembang sangat... Dah jadi mak lampir pgayr pun....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Jangan ko, ted lahanat kata ada 1 jota lembu kuning masuk padang ragut dataran merdeka tahun lepas... Tahun ni kalau buat lagi, kurang-kurang 10 jota lembu boleh dapat kumpul..

Ini bukan hearsay... Tapi kita hanggok2 kan je....

Har har har har har

Anonymous said...

bin pagoh,

sekarang pun sudah berbagai tanggung jawab sosial yg sudah di curahkan oleh 1MDB,hanya orang yg tak mahu mengaku dan busuk hati saja yg menafikannya.biasiswa, tunai haji,bina mesjid,kem tentera sudah pun di sediakan oleh 1MDB ,walau pun sedang berhadapan berbagai masalah hasil fitnah Mahathir,Tony Pua,Rafizi dll.Namun 1MDB tetap tidak berganjak dgn tanggung jawab sosialnya.Sekarang Bandar Malaysia dan TRX ,yg sudah pula di pindahkan menjadi milik penuh MOF,sedang giat di bangunkan ,dan tidak ada lagi isu beri harga murah jual harga tinggi,kerana ianya straight foward -hak kerajaan.Kalau ada pengganti baru kepada IWC pun ianya tidak memiliki equity seperti IWC.

Kejayaan 1MDB menamat kan monopli kroni Mahahtir dalam sektor IPI juga perlu di beri perhatian.Dalam jangaka panjang kos yg terpaks di bayar oleh TNB dan seterusnya pengguna tenaga eletrik di negara ini dapat di kurangkan puluhan billion nilainya.Sayang nya IPI berkenaan terpaksa di jual akibat dari main kotor para pendegki 1MDB,yg meburuk-burukan nama 1MDB ,yg mengakibatkan rancangan penyenarai nya di BSKL terbantut.

Isu IPIC pun sudah hampir selesai,dan dalam jangaka panjang ,hasil kerja 1MDB tentu akan membuah kan hasil yg sangan berbali ,walau pun 1MDB sudah tidak ada lagi.

Anonymous said...

Yang banyak kutip pekerja asing 3D pun tauke-tauke kilang penyokong dapig....

Kalau diorang ni turun berdemo depan kilang-kilang yang gajikan pekerja asing duduk bantah 7 hari bertururt-turut, aku boleh jugak sokong mereka ni....

Tapi setakat sembang besar guna air liur.... Lebih baik ketua armada kuda tua tu pergi mampos kat paladium je....!!!

Anonymous said...

Woi ted babi... Pi suruh syed paladium demo depan kilang yang ambil pati seluruh malaysia....

Setakat sembang berapi lebih baik pergi mampos je la....

Anonymous said...

Terror betul Syed Suckdick tu..

Anonymous said...

Kalau pakatan haprak memerintah, adam rosly tak boleh buat duit jual nasi lemak ke mat bangla, nepal, myanmar, mat indon lagi la...

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Malaysia nih bukan xde keje...tapi terlebih keje....malas ke x jek....

Anonymous said...

Nak keje gaji rm5-6 ribu. Tapi keje nak mudah, kalau boleh duduk mengadap laptop layan cerita politik. Takde cerita menarik, lancap depan laptop... Hujung bulan tunggu gaji, hujung tahun nak bonus 6 bulan gaji... Pala bana ted kentot...

Anonymous said...

Kahkahkahkah...yang tak tahan tu ted kentot boleh melancap depan laptop.Dia tengok babi mgentot pun boleh buat modal melancap.
Kahkahkahkahkah...

Anonymous said...

Aku dlu sgt igt ketika seorang menteri umno minta graduan ipt jgn terlalu memilih kerja.. Kerja 3d banyak diisi warga asing.. Jd rugi

Masa tu melompat macai barua termasod tedbabi mengamok ckp.. Apa kelas keja pungut sampah cuci toilet.. Tkkn kuar u nak buat keje kotor hina bla2.. Smbil diblog2 macai maki hamun Najib dn menteri tu..

Aikk tiba2 hari ini 13Mei tedharamjadah boleh putar alam berkata “ hina sangat ke keje tuu.."

Ko mmg sah babited, sebijik u turn mcm abuya ko Atok Kleptokrasi Tua.. Nyanyok dn bwk sial..

Mcm ni style politik flip flopacai pakatontaik, rakyat kena kencing cmtu je... asimim dn jijah ckp manifesto bkn jnji, jnji ialaj klentong.kah.kah

Kntoi ted aku bkn Melayoo mamak mudah lupa..!

Anonymous said...

Imdb duk bwk masuk pelaburan bkn kasi agihan manfaat pd glc2 dn hiliran. Cuma bila disabotaj dgn fitnah persepsi imdb diburukkn.. Sdkn madeytahik buat projek haram isi temolok sekor dua kroni mcm mirzan mokhzani dua tiga ekor anak mamak dan cine je mentekedarah f1 dn projek2 melingkup wang negara.. Semata2 nk bg kenyang penyangak pro maderrr

Anonymous said...

Nk gaji ribuan hinggit tp mentaliti mcm haramjdh macai ted. Pemalas, demand mcm ank Sultan Raja Brunei, Oman. Sosialis. Bgun pg mngdp fon main blog fitnh sana sininkejap lg siggh kedai mamak ke kopitiam ke mentekedarah, kaki goyangW duit masyukk.. Model perkerjaan sbg macai balaci pakatontaik di jbtn propa mamak kerala src doj wsj.

Kje mcm tu yg diorg ske

Anonymous said...

Hahaha ted dan kepala babi kesayangan tak dapat dipisahkan...haha

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates