May 5, 2017

77 Bandar Malaysia - Kementerian Kewangan Yang Batalkan Perjanjian Dan Bukan Sebaliknya


Pengumuman pembatalan perjanjian jual beli tanah-tanah di Bandar Malaysia oleh Kementerian Kewangan Malaysia mengejutkan ramai pihak. Ini berikutan tarikh luput tempoh masa memenuhi syarat-syarat perjanjian jual beli tanah-tanah Bandar Malaysia yang dibuat oleh TRX City Sdn Bhd (TRX), iaitu syarikat milik Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) yang mengambil alih projek itu dari 1MDB.

Pengumuman itu menyatakan bahawa syarikat usahasama milik Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd (IWH) dan China Railway Engineering (M) Sdn Bhd (CREC) yang dimiliki anak syarikat Kerajaan China telah gagal membayar jumlah yang ditetapkan bagi pegangan 60% di dalam pembangunan Bandar Malaysia (yang diumumkan berjumlah RM7.42 bilion).

Saya tidak faham mengapa ada di media dan pembangkang politik antarabangsa mengatakan bahawa ia adalah China yang membatalkan Bandar Malaysia apabila ia adalah jelas bahawa pembatalan itu telah dilakukan oleh Kementerian Kewangan Malaysia dan bukan sebaliknya. Jika pembatalan itu disebabkan oleh Kerajaan China atau dimulakan oleh pembeli, mengapa pembeli akan mengeluarkan kenyataan akhbar berikut mengadu tentang pembatalan berkenaan?
IWH CREC Sdn Bhd (ICSB) has today received a notice of termination issued by TRX City Sdn Bhd (TRXCSB) in relation to the share sale agreement entered into between ICSB and TRXCSB on 31 December 2015 (termination notice).
ICSB is concerned with the content of the termination notice and the subsequent press release issued by TRXCSB, which, given the factual matrix, does not fully and accurately reflect the circumstances and conduct of the parties in this matter. 
ICSB takes this matter very seriously and is at present reviewing the content of the termination notice and press release, with its advisors and legal counsel. A further announcement on this matter will be made in due course.
Sumber - The Star 
Kedua, sekiranya pihak swasta atau pihak pembeli adalah pihak yang mengalami kerugian dan kehilangan kawalan ke atas aset yang amat berharga, pihak mana yang memperolehi keuntungan sebenarnya? Kerajaan Malaysia tidak mengalami sebarang kerugian hasil daripada penamatan perjanjian ini memandangkan High Speed Railway (HSR) telah ditandatangani dan lokasi Bandar Malaysia yang strategik tidak menyulitkan TRX untuk mencari potensi pembeli baru.

Ketiga, jika bakal pembeli sebelum ini (IWH) sendiri menilai tanah Bandar Malaysia pada RM26 bilion sekarang, iaitu dua kali ganda daripada penilaian RM10.35 bilion semasa perjanjian jualbeli ditandatangani pada Disember 2015 dan pembeli telah gagal membuat pembayaran mereka mengikut perjanjian walaupun 12 penangguhan pembayaran telah diberikan, adakah Kerajaan perlu berdiam diri dan tidak menamatkan perjanjian sewa beli?


Keempat, pembatalan perjanjian TRX City dan IWH-CREC telah mengakibatkan saham Ekovest jatuh mendadak. Inilah kesan dan dan nilai Bandar Malaysia. Ini soal perniagaan. Jangan ingat Bandar Malaysia tidak ada nilai. Sebelum ini ada 40 pihak yang menghantar cadangan dan tawaran usaha sama untuk bangunkan Bandar Malaysia, bukan hanya satu syarikat sahaja.
"Ekovest's shares hit limit-down to RM1.01 in early Thursday trade on news that the Ministry of Finance (MoF) decided to call off the Bandar Malaysia deal with Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd (IWH) and China Railway Engineering Corp (M) Sdn Bhd (CREC)."
Sumber - The Star 

Kelima, apabila penjualan 60% pembangunan Bandar Malaysia semasa diumumkan di hujung tahun 2015 lalu telah mengundang kemarahan pembangkang kononnya tanah negara akan dijual kepada syarikat yang dimiliki sebuah kerajaan asing, iaitu Kerajaan China. Apabila perjanjian ini dibatalkan dan Kerajaan akan mencari pembeli lain yang berpontensi, pembangkang juga turut bising. Apa yang mereka mahu sebenarnya?

Kesimpulannya, dakwaan pembangkang sebelum ini yang mengatakan Kerajaan Malaysia menjual negara kepada China adalah fitnah. Kalau tidak, masakan Kerajaan Malaysia membatalkan perjanjian jual beli ini, kalau betul Malaysia telah dijajah.

77 comments:

Mat Gunong said...

Salam dari GUNONG!!!.
Gud jub CTS. Salute pada kamu.!!.

Anonymous said...

Rakyat terpaksa membayar 2 kali, apabila kementerian kewangan mengambil semula baki aset daripada 1MDB, bersama hutang RM3.2 bilion..

Anonymous said...

Kali pertama, tipu duit tabung haji..

Tanah TRX seluas 70 ekar dijual pada harga RM64 kaki persegi atau RM194 juta, sementara tanah Bandar Malaysia seluas 486 ekar dijual pada harga RM72 kaki persegi atau RM1.67 bilion.

Akan tetapi, 1MDB menjual sebahagian TRX kepada Tabung Haji dan Affin Bank milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera pada harga RM2,700 kaki persegi dan RM4,500 kaki persegi. Secara keseluruhannya, 30.5 ekar tanah TRX dijual pada harga RM3.5 bilion.

Dalam masa yang sama, 40% daripada Bandar Malaysia dijual pada harga lebih RM1,000 kaki persegi. Hasil daripada jualan itu disalurkan kepada 1MDB untuk melangsaikan hutang yang tiada kaitan dengan divisyen hartanahnya.

Bila gagal jual, serahkan balik pada kementerian kewangan..bersama tanggungan hutang 1mdb. Dalam parlimen, Johari ghani belit2 tak jawab bila ditanya adakah kementerian kewangan 1mdb beserta tanggungan hutang. Disalahkan pulak laporan PAC halaman 81.

Anonymous said...

Setiap kali gagal buat sesuatu, serahkan pada kerajaan utk tanggung. Lu byk lanjiau la najib..

Anonymous said...

Mana pengampu2 najib yg kata china byk bagus, bawak masuk berbillion pelaburan etc?? Satu hari umum gagal, besoknya rahman dahlan cakap pasal pelaburan HSR jepun pulak. Ni semua lanjiau..kambus najis najib.

Anonymous said...

Halaman 81 menyatakan RM800 juta yang dipinjam dari Perkeso oleh TRX City Sdn Bhd dan RM2.4 bilion bon sukuk oleh Bandar Malaysia Sdn Bhd akan diurus dan terus ditanggung oleh aliran tunai dari projek TRX dan Bandar Malaysia

Mat Gunong said...

Betul lah kata Ayahanda Tun. Dunia tidak hormat lagi Malaysia. Salah perhitungan, jadi KES MAHKAMAH LAGI. Macamana nak fokus dalam tadbir urus Negara kalau asyik naik turun mahkamah je yeop.Berundur lah demi Negara.
Hehehekikikihahahakahkahkah!!!

Mat Gunong said...

Tak pe!. " DAH BIASA MELAYU RUGI DULU,". Akak bersyukur kerana sudah terbukti Umno mampu membela nasib ORANG MELAYU.!!.
P/s. Kenyataan dari kak mah,seorang balu anggota tentera yg juga bakal jemaah haji negara.

Anonymous said...

Lomah Den jika ber sangkut-paut dengan MO1 serba serbi tak betul.

Anonymous said...

Saham ekovest jatuh, tu bukan persoalan penting. Persoalan china jajah malaysia dah jadi tak penting skrg. Siapa yg batalkan pun tak penting..sudah tentu la kementerian kewangan sendiri yg batalkan sebab dah ambilalih. Yg pentingnya..macam CTS tanya di atas, siapa sebenarnya yg untung? Dan pihak mana yg kena tanggung pinjaman & bon sukuk bernilai rm3.2 billion tersebut? Takkan guna duit rakyat lagi kot..duit 1mdb dah guna bayar hutang. Lepas hutang, hutang lagi. Gali lubang tutup lubang.

Anonymous said...

Duit sebenar milik 1mdb hasil terbitan bon serah pada SRC sebahagiannya masuk akaun NAJIB RAZAK untuk diagih2 pada kroni dan bini. Yang tinggal cuma hutang atas hutang. Berserabut kepala macai spt. ksu perbendaharaan irwan siregar, menteri kewangan 2 johari ghani nak menjawabnya..kalau bukan muslim dah lama minum racun tikus/clorox. Kau memang punca masalah la najib..

Anonymous said...

Blogger Cucu Tok Semburit!!!

Kerana Dedak Haram 1MDB rela diSemburit oleh Lanun Bugis Penyamun Tersohor Antarabangsa!!!

Anonymous said...

PAU 2015 najib janji menjelang hujung tahun hutang 1mdb tinggal rm17 billion shj melalui pelan rasionalisasi. Satu sen pun duit rakyat tak digunakan.."katanya". Sampai skrg keadaan jadi makin teruk. Semua benda kementerian kewangan kena tanggung. Mampus mcm ni najib oiii..bisnes tak jalan, hutang keliling pinggang, boros kalah pak arab.

Anonymous said...

UMNO = Aliff Mim Nun Wau SARKIS DA!!!!

Jadi semua usrusan yang dibuat Parti Sarkis dibawah pimpinan Lanun Bugis Penyamun Antarabangsa akan jadi SARKIS!!!

Anonymous said...

Duit kwsp kau guna, duit kwap kau guna, duit tabung haji kau guna, duit perkeso kau guna...ni dah tahap jilake namanya. Perdana menteri ke 6 - Bapa Segala Hutang

Anonymous said...

Mungkin najib tak pernah hidup susah. Itu sebab najib boros kerjakan duit negara. Dah mcm duit sendiri dibuatnya. Sekelilingnya ramai pulak penasihat nak kayakan diri..geng2 pmo dll. Hancur malaysia..

Anonymous said...




Kementerian kewangan tu swasta ke???. 1MDB tu dwasta ke????Kerajaan DG kerajaan bagi free pun boleh , APA masalahnya.... Semua tanah untuk pembinaan sekolah Dan tempat pengajian lain kementerian dapat free saja.

Anonymous said...

Banyak yg cakap tapi hanya ikut suka saja walau pun sebenarnya rakyat Malaysia yg yg untung dalam hal ini.Pembangkang hanya tahu kutuk saja tapi TAK tahu apa apa hal pun.

Anonymous said...

Didambakan sangat pelaburan dari china, akhirnya makan diri. Bermula dari sekatan modal kerajaan china, semua projek hancur. Forest city, trx city, hsr..padan muka. Duit hasil curi/seleweng tak berkat. Doa rakyat hampir termakbul.

Anonymous said...


Najib tu ketua kerajaan bongok

Cibai LA lu.

Anonymous said...

Bagus dp melayu yg anti kerajaan LA bongok.

Anonymous said...

Rakyat untung apa? Jadi untung, batal pun untung kata macai ameno. Kahkahkah

Anonymous said...


Bila ko buat kaji selidik?? atau ko memang nujum kaki temberang

Anonymous said...

mat gunong dan kuncu2 dapigs nye cuba mendominasi blog cts dgn harapan khayalannya jadi kenyataan. (aku kata kuncu dapigs pasal mamakdey tu pun dlm genggaman kuku berkarat dinasor dapigs jugak, dah tak mampu nak mengelak apatah lagi nak melawan, bak kata pepatah, 'sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ketanah jua').

kahkahkahkahkah

syabas mat gunong, dlm sisa2 usia yg tinggal sibuk membuat kerja2 bangang yg tak berfaedah dan berkesudahan.

kahkahkahkahkah

citer putar-belit trx bandar malaysia tu kasi campur rempah asli india lah bagi sedap sikit ummmphnya .. takkan biarkan mcm rasa aslinya aje ..

kalo ko tak tau tony puaka tengah sibuk promosi buku cerita fantasinya 1mdb bayar 2 kali dan projek trx sykt china dah humban jauh2. tapi yg peliknya dulu gegak gumpita cakap malaysia dah kena lelong kat china. skrg bila mof batalkan perjanjian cakap pulak duit rakyat yg kena pakai utk bangunkan trx. yanadey !!!

Anonymous said...

Bila kena saman, pandai pulak mengelak cakap bukan kakitangan kerajaan. Hahaha

Anonymous said...



Minyak Turun lagi, brim naik lagi yg msmpus hanya kroni matdey saja. Lantak LA dia... Dulu bukan main ex lagi breakfast di kl lunch di Tokyo.


Anonymous said...


Seluruh lebuhraya kepunyaan kroni Tun M yg cekek darah org setiap minit


Anonymous said...

Sapa nak bayar hutang kt perkeso rm800 juta dengan tebus sukuk rm2.4 billion tu woii?? Johari ghani pun mengelak nak jwb kt parlimen..kau yg bijakpandai ni jwb la bagi pihak dia. Hahaha

Anonymous said...


Yang haram tu brim bukan dedak

Anonymous said...

10:55 am. ko kan ke kroni dan penama mamak kerala, ko kaya raya ape, bilionar lagi.

alaa.. ko bayarkanlah, sap sap suey aje tu .. rm800 juta tu celah gigi ko aje. oops celah kangkang ko aje .. apa susah?

Anonymous said...

6 april 2013 - Kami akan kurangkan kadar tol antara bandar secara berperingkat demi kesenangan rakyat Malaysia.. - najib razak lancar manifesto pru 13.

Anonymous said...

10:54 am. mentang2lah ko kroni mamak kerala tu, kaya raya, seorg bilionar, dan tak layak terima br1m sbb tu ko jadi sasau, sarapan kat kl, lunch kat tokyo, minum petang kat venice, makan mlm kat new york, sampai hati ko kata br1m tu haram ye .. tak mau kawan lah mcm ni ...

Anonymous said...


Sebagai ketua kerajaan di berhak membuat apa2 pun, termasuk memvunuh org di mamali, menyumbat timbalan kepenjara memberi anak2 400 buah syarikat dll.



Anonymous said...

Sapa nak bayar woii...tu sebab dipersoalkan bila gagal. Kalau batal tanpa hutang, takpa. Ada faham?

Anonymous said...

Dia ketua kerajaan, suka hati diala.... Tak suka?? undi cap bapa aysm Dan anak ayam

Anonymous said...

itulah contoh seorg pemimpin yg bijaksana yg harus menjadi contoh dan idola kpd semua.

kalo ada rakyat yg mati krn pemimpin ni, itu tandanya rankingnya kat paling atas. susah mau cari pemimpin mcm tu, ialah semata2 nak tunjukkan pd rakyat musuh politiknya adalah pengganas yg amat merbahaya, dan wajib dibunoh.

Anonymous said...


Untung lah jadi pecacai lks

Anonymous said...

Dia ingat malaysia ni bapak dia (si tukang rasmi kilang carlsberg) yang punya ka??

Anonymous said...


Kita orang cara mana menguruskan negara ... Ko APA tau

Anonymous said...

11:07 am. aku syorkan kau aje lah yg bayar, pasal kau mampu, ye lah kau kan ke kroni mamak kerala tu. bilionar lagi.

Anonymous said...


Kita tau LA caranya. Korang memang tak tau, so lebih baik jadi pembangkang daja..... Nak tau juga belajar dp kami...eg masuk umno...

Anonymous said...

Nanti mata ko lebam macam Anwar.... Apa macam???

. ...

Anonymous said...

Ha ha ha konsortium negara China yang di uar uarkan akan memmbangunkan Bandar Malaysia (bekas pengkalan TUDM sg Besi ) sudah tarik brek, begitu juga IWK Iskandar Waterfront Konsortium. Bagi kelonggaran bayar balik 10 kali pun mereka enggan terima, sekarang Najib nak cari mana duit nak bayar IPIC ? RM 7.4 billion sudah hangus. Projek rumah mewah atas tanah tambak pun munkin terbantut kerana Negara China sudah tarik brek juga rakyatnya beli hartanah di luar China. Semua sudah jadi carca marba. yang pasti GST akan dinaikkan untuk tampung hutang !MDB.

Kita yang di bawah ni tanggung sajalah kerenah penyamun terbesar dalam sejarah dunia masa kini. Untuk Parti Pas harap bersolat sunatlah seluruh negara mohon Allah bawa Malaysia keluar dari kemelut ini, Ia lebih afdal daripada memaki hamun parti yang tak sehaluan dengan mereka. Sedarlah bahawa BN hanya memperalatkan PAS untuk memenangi PRU 14. Pas tak munkin dapat memerintah Malaysia dengan kerusi di bawah had majoriti 111 melainkan bersama BERSATU dan PKR. Tepuk dada tanya selera, wang bukan segala galanya malahan bala.

Wallahuklam.

Anonymous said...

Macai najis razak tak reti nak jwb..kahkahkah. Bg tau najib, bos..takkan semua kitorang kena jwb bos?? Bos buat taik, kami kena jwb. Matilah macam ni..haha

Anonymous said...


Bila kena zaman... Cakap tu betul2 sikit


Anonymous said...

mata lebam tu pasal terlampau banyak sujud syukur semasa mengentot. tersembam ketika sampai kemuncak ..

Anonymous said...

11.15 kau sekolah tingkatan brapa? Kihkihkihkih level macai bawahan

Anonymous said...


Lain Kali jangan apa APA pun... Memang melampau kroni ni.

Anonymous said...

Masuk politik sebab nak kaut duit haram. Makin lama makin besar projek dan tanggungan. Penyudahnya hancur segala rancangan.

Anonymous said...

ABBA = asal bukan bapa ayam

Anonymous said...

11.21..kau ni memang macai level bawahan. Lembab..

Peguam Datuk Mohd. Hafarizam Harun memberitahu pemberita,  dalam keputusannya itu berkata, mahkamah berpendapat bahawa Najib bukan seorang penjawat awam dalam jawatan awam.

Anonymous said...

Jangan salahkan dia. umno amanahkan dia buat demikian. .... Umno ada 88 orang ppbm ada satu tiang saja.

Ada 1 pun banyak ex ke???.... Kena jentik po ko.

Anonymous said...

1132

Aku kata ketua kerajaan... faham .... Secara lumrah di katakan begitu, AGONG adalah ketua mutlak, AGONG yg melantik dia sebagai ketua kerajaan... Ko nak suruh Agong lantik org lain.... Sorry LA boy.


Anonymous said...

Apa maksud sampai 12 kali kerajaan bagi penangguhan pada iwh crec sdn bhd? Orang lain tak dapat peluang sampai 12x. Maksudnya kerajaan betul2 terdesak nak cover malu & nak cari duit bayar hutang.

Anonymous said...



Kami pandai bersyukur.... Ko pandai maki hamun Dan fitnah yg mana semua tak tak suka.


Anonymous said...

This is a very important message
Minta ted kentut pujuk atok angkat tiri dia madey al keralali ambil alih projek ni tolong bawa masok pelabur dari kerala
Boleh sekesaikan masalah bebelan situa

Mat Gunong said...

Ye lah anon 1132. Mat Gunong cuba gak nak faham ,,,Apakah yg dimaksudkan seorang penjawat awam dalam jabatan awam". Mat Gunong pun fikir punya fikir punya fikir sampai meleleh taik.telinga, kesan tekanan sel otak yg bekerja keras. Akhirnya mat gunong baru tahu yg jawatan Ketua Menteri itu dalam kategori Penjawat Awam manakala jawatan Perdana Menteri bukan Penjawat Awam.
P/s. Ini lah yg dinamakan pentadbiran kerajaan negara Republik Pisang.

Anonymous said...

Pakai duit tabungan dari kecil rosmah boleh selesai masalah

Anonymous said...

Syukur dapat duit haram

Mat Gunong said...

IWH~CREC belum lagi buat kenyataan " ITU 10% MANA ". ??
Hehehekikikihahahakahkahkah. .
# BERUNDUR DEMI NEGARA.

Mat Gunong said...

Bangun lah dari mimpi. Pandang dihadapan. Jgn kerap menoleh kebelakang. Sebelum anda terbabas masuk longkang.
***Peringatan dan pesanan buat pemandu kenderaan yg bernombor 1054 & 1125.

Mat Gunong said...

GST pun HARAM .... pandangan sebahagian mufti.

Anonymous said...

BETINA SR TANYA..BILA NAK BAYAR BALANCE 30 JOTA. KIH KIH KIH....

Anonymous said...

Ini lah waktunya nak beli saham Iskandar water front yg jatuh 30%. Ada kemungkinan sebahagian pakej masa depan ditawarkan semula. Harga saham tu akan meningkat.

Mat Gunong said...

Setelah rancangan gagal!. pengkhianat rakyat cuba bertopengkan sebagai pejuang dan pembela nasib rakyat. Kau ingat rakyat bodoh untuk menilai.

Anonymous said...

ikut suka ko je mat gunung petik mufti cakap gst haram ....
zakat tu tak termasuk cukai ke ...
ko bagi tau siapa mufti tu ...

Mat Gunong said...

Pada sudut pandang Mat Gunong..pejuangan kami untuk tegak kan yg benar, tolak yg salah. Apa yg difikirkan lagi!!. Ayuh !! bersama kami!! demi perjuangan memertabatkan alif ba ta.

P/s. Adat peperangan ,berundur bukan bererti kalah, maju tidak bermakna menang. Hasilnya tetap abu dan arang.

Anonymous said...

KALAU PEMERINTAH DULU2 TAK LALAI DAN 100 BILION WANG BNM TIDAK LESAP, TAK PERLULAH BERGANTUNG PADA PELABOQ LUAR UNTUK MAJUKAN INDUSTRI HARTANAH. NAMUN MASIH BELUM TERLAMBAT UNTUK DAPATKAN BALIK 100 BILION BERKENAAN. CARANYA? RAHSIA!

Mat Gunong said...

Mat Gunong tak cakap ye..anon 1143 yg cakap. Satu senario yg menunjukkan bahawa KRISIS KEYAKINAN mula menyelubungi 1Malaysia Dapat Bala terutama pentadbiran Mappadulung Daeng Mattimung ....

Wakil pehak Ted said...

Boleh! Tapi janji PRU 14 undi PH kasi menang.
Hehehekikikihahahakahkahkah!!!

Mat Gunong said...

Woiii ! Lebai lilit serban 18 kali. Lihat skop pemberi zakat dan pembayar GST sebelum beri tazkirah. Macamana lebai boleh samakan kedua duanya. .
P/s. 2,3 kali pergi ceramah sudah pandai tangkis fatwa..amboi...amboi.

Anonymous said...

1MDB = 1 Mamak Dapat Bala

Anonymous said...

Ayahnda tun taik idola kesayangan mat taik segunong.

Anonymous said...

Jangan jadi buta sejarah... Nanti sejarah akan butakan ko pula.

Anonymous said...


Aku miskin, mana kena GST

Mat Gunong said...

Alhamdullilah ... Taik pun taik lah ,.Dengan cercaan Tuan itu,meningkatkan lagi keazaman mat gunung dan sahabat sahabat untuk menumbangkan Umno pada PRU 14 nanti demi alif.ba.ta.

Mat Gunong said...

Daripada merepek tak tentu pasal. Lebih baik saudara mendesak agar jawatankuasa siasatan forex menyegerakan dan mengarahkan Tun tampil bagi membantu siasatan. Tun sedang tunggu tu.....

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates